Hirdetés
- Feháborodott az Apple, a Meta az iPhone-felhasználók üzeneteit akarja olvasgatni
- A luxusmárkáknak kell a bitcoin, az USA jegybankjának nem
- Letiltja az USA a politikusokat a telefonhívásokról és szöveges üzenetekről
- Nagy áttörés jön a napelemek piacán, nem kell annyi hely a paneleknek
- Belenyúlt az USA az Epic Games igazgatótanácsába, nyomoz az NVIDIA
Új hozzászólás Aktív témák
-
btprg
senior tag
Az, hogy eddig nem tudták feltörni, vagy legalábbis nem mondták el azt, hogy fel tudták törni, az nem azt jelenti, hogy nem is lehet. (Meg azt se, hogy nincs backdoor beépítve.)
Amúgy meg ha valami alkalmas a távvezérlésre, akkor úgy is meghekkelhető, hogy a vezérlő központot cserélik ki egy olyanra amit ők irányítanak, és máris kész az önjáró bomba, ami külsőre pont úgy néz ki mint a többi ilyen autó. Szerencse, hogy a terroristák tipikusan nem informatikusok meg mérnökök.
"Tepid! Tepid is no good for a star, but it'll do for stardust." (nmlorg/naim)
-
flexxx2
őstag
-
btprg
senior tag
válasz arnyekxxx #53 üzenetére
Az meg egy másik kérdés, hogy az ember nem egy programozott gép, szóval ha én látnék egy városi környezetben egy 85 mph-s sebességkorlátozó táblát, akkor se jutna eszembe, hogy ez komoly, és ennyivel kéne menni a házak között.
"Tepid! Tepid is no good for a star, but it'll do for stardust." (nmlorg/naim)
-
Reggie0
félisten
"Wray itt példaként egy 2020-as esetet említett meg, amikor kutatók kísérleti céllal verték át egy Tesla rendszerét: egy fekete szigetelőszalaggal egyszerűen leragasztottak egy sebességkorlátozást jelző táblát, így az autó gyorsabban hajtott, mint kellett volna."
Ajjaj. Most derult ki a szamomra, hogy valoszinuleg felettem mar atvettek a terroristak az iranyitast, mert ugy erzem ebben az esetben en is gyorsabban mennek.
-
#54625216
törölt tag
Ha átragasztod mondjuk a kötelező haladási irányt jelző táblát, akkor nagyobb eséllyel okoz balesetet egy humán vezető, mert azok jelentős százaléka a "körül se nézek, mert a k..va anyját mindenki másnak" mentalitással közlekedik, míg egy önvezető rendszer minden esetben úgy közelíti meg a kereszteződést, ahogy kell.
A lámpák átprogramozását is azért hoztam fel, mert az FSD mindig befékez, ha sárgára vált a lámpa, a humán vezetők 90%-a, meg a gázra lép, hogy még átcsússzon. -
bambano
titán
Beültem az autóba, kicsit szemetelt az eső. Kiértem az autópályára, 15 perc és 30 kilométer múlva már esett rendesen. Elmentem Pestre, elintéztem amit kellett, pár óra múlva indultam haza, akkor már erősen szakadt a hó, latyak + eső.
Maradtam volna Pesten?
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
arnyekxxx
veterán
Ja bocs, belekeveredtem itt a GPS-es témakörbe, félreéetettem. Ok, hogy tesznek a repülőre starlink antennát hogy az úri közönség pornót nézhessen az óceán felett is, de abban szinte biztos vagyok, hogy nem fogják a repülőgép irányítását összekötni ezzel a hálózattal.
egyébként azért értettem félre mert nemrég jöttek rá, hogy lehet a starlink műholdalak gps-nek használni
-
FattyDove
őstag
-
bambano
titán
"És most nagyon nem itt tartunk.": most azért nem tartunk itt, mert pl. az én autómban l2-es önvezető rendszer van, ami funkcióját, képességeit, pláne hekkelhetőségét tekintve full önvezető, jogilag pedig vezetéssegítő rendszer, amit nekem 100%-ban felügyelnem kell, és a valóságban is ténylegesen mindig készen kell állnom, hogy beavatkozzak. Szerencsére az enyém keveset hibázik, de volt már annyi eseményem, hogy régen körbe lenne törve, ha nem avatkozok be.
az persze problémás, hogy az önvezető autók teljes körű védelméhez olyan helyeken is felügyeletet, biztonságot kell biztosítani, amivel kapcsolatban biztos vagyok, hogy sokaknak eszébe sem jut.
Például x. szerviz, ahol szélvédőt cserélnek, vagy a futómű beállítással is foglalkozó szerviz. szép absztrakt festmények vannak a falon, éjjel betörsz, odébbrakod. ami autóban ott futóművet állítanak, az jó eséllyel a következő parkoláskor összetöri a parkoló autókat is. vagy bevisznek egy buszt szélvédőcserére, következő utazáskor magától belemegy az árokba. a magyarázat egyszerű: ha kiveszed a szélvédőt, az újra felragasztott kamerát kalibrálni kell, amit qr kódos képekkel kalibrálnak. ha ezt sikerül meghekkelni, akkor a járműnek fogalma sem lesz, hogy hol van és mekkora kormánymozdulatot kell tennie, hogy oda menjen, ahova akar.
jelen pillanatban nyugodtan mondhatjuk, hogy súlyosan problémás a történet. a jövő meg ködös.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
nem akartam olyat állítani, hogy az önvezető autónál nem lesz hiba.
az a véleményem, hogy bizonyos szintű fatalizmusra szükség van, ha élni akarsz. átfogalmazom: van az a pont, amikor már le kell sz.rni, hogy hibás, mert másképp nem megy.
szép hosszú listát írhatnék arról, hogy az én autóm hogyan válhat fegyverré és más esetben áldozattá is. ha komolyan venném magam, nemhogy bele nem ülnék, kitolnám a mezőre és felgyújtanám. de nem, mert legutóbb most pénteken is közlekednem kellett, tehát beleültem, és tettem rá magasról, hogy az életemet kockáztattam ahhoz képest, ha itt ültem volna a 12. emeleten a panel lakásomban.most arról még nem kezdtem el beszélni, hogy a listát meg tudom háromszorozni, ha romlanak az időjárási körülmények, mint most pénteken...
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
stellaz
veterán
ABS ezután is lesz, de a hibaforrás lehetőséget nyugodtan emeld a négyzetre, de inkább köbre.
Egyébként ha mondjuk vezettet km-re vetítjük a hibázást, akkor az azt jelenti, hogy mondjuk 99,9999%-is megbízhatóság esetén egy átlag pár évente belesetet fog szenvedni. És most nagyon nem itt tartunk.
[ Szerkesztve ]
-
bambano
titán
válasz FattyDove #14 üzenetére
a valóság ezzel szemben az, hogy az irániak simán leszállítottak egy amcsi katonai drónt. [link]
feltételezhetjük, hogy azokat a hibákat, amikkel ezt a konkrét drónt leszedték, már javították, mint ahogy azt is feltételezhetjük, hogy raktak bele más hibákat.szerk: #17: "A kettő között van különbség, a katonai felhasználású UAV eleve arra (is) van felkészítve, hogy védett legyen ettől, míg egy civil járműnél nem feltétlenül szempont vagy nem olyan mértékben.": akkor mégiscsak volt értelme, hogy ez a fickó felszólalt. ha nincs felkészítve, akkor legyen!
[ Szerkesztve ]
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
válasz arnyekxxx #12 üzenetére
most teszik rá a starlinket.
#11: "mégsem hallani hacker támadás miatt lezuhanó repülőgépekről": szoftverhiba miatt lezuhanó repülőről viszont hallani.
meg olyan hardverhiba miatt lezuhanni, ami máshol is előfordulhat (lásd: légsebességmérő eljegesedése)Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
A választások is komoly veszélyt hordoznak, hülyék kerülhetnek hatalomra...
Egyébként az autó veszélyes, nem az önvezető autó (értsd: az önvezető autót is magába foglaló tágabb kategóriára igaz, amit mondott). Haver szekerében eltört az a koszorú, ami az abs-nek küldte a forgásjelet, az abs azt hitte, hogy blokkolt a kerék, elvette a fékerőt, majdnem összetörte a komplett kereszteződést. és ez egy 20 év körüli autó volt, amiben szoftver van.
a hatóság megint le van maradva egy-két strófával, 20-40 évvel...
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
#54625216
törölt tag
Két külön témáról beszélünk.
Az egyik, hogy mennyiben jelent extra biztonsági kihívást az önvezető autók hackelhetősége.
A másik, hogy a közlekedési táblák manipulálásával ugyanúgy meg lehet szivatni az emberi vezetőket, mint az AI-t. Átragasztod táblákat és aki nem ismeri a környéket, azt simán szembe vezeted a forgalommal. -
stellaz
veterán
válasz #54625216 #30 üzenetére
Azért egy esemény bekövetkeztének és lehetséges kovetkezményeinek a súlya mindig nulla felett van, csak nem mindegy mennyivel.
Vegyük a stoptáblát. Ha leszereled, elvileg nincs probléma, ha egyenrangú útkereszteződésben történik, akkor jobbkézszabály lép életbe (a neked balról érkezőnek figyelnie kell, hogy van e tábla, azért olyan az alakjuk, hogy hátulról is megismerhető legyen a stop és az elsőbbségadás tábla).
A lámpákat sem elég kikapcsolni, konkrétan össze kell akasztani őket, ami kb pár másodperc alatt kiderül, erősebb forgalomnál meg azért észre lehet venni, hogy keresztben autók haladnak.
Kellemetlenségek, ha pechje van valakinek, egy baleset talán bekövetkezik.És akkor ezt állítsd szembe azzal, hogy 200-al tömegbe vagy épületbe küldesz egyszerre akár több autót is, több helyszínen egyszerre.
[ Szerkesztve ]
-
-
Gargouille
őstag
válasz FattyDove #24 üzenetére
Ha ez ilyen egyszerű lenne, hogy csak egy VPN-be rakom a forgalmat és máris hátradőlhetek mert védve van, akkor a világon minden rendszer biztonságban lenne. A kommunikációt egyszerű titkosítani, hogy védve legyen (VPN-en sem kell hozzá feltétlenül), ugyanakkor a végpontok ettől még támadhatók vagy például közbe is lehet ékelődni és had ne soroljam tovább, hogy egy komplex rendszer hányféle különböző módon és ponton támadható. A kommunikáció titkosítása magától értetődő, de ezzel még korántsem oldottál meg semmit.
Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.
-
FattyDove
őstag
válasz arnyekxxx #27 üzenetére
Mondjuk pusztán annyi, hogy a türksat-on keresztül működik, ami pedig kb a török GPS.
"Annak mindenesetre örülök, hogy végre valaki megoldotta az informatikai rendszerek összes sebezhetőségét egy vpn kapcsolattal havi 1$-ból."
Nem én oldottam meg, hanem már legalább 20-30 éve megoldották. Ha nem lenne megoldva, nem lenne HO sehol. Bármi támadás van, soha nem a VPN-t magát törik.
[ Szerkesztve ]
-
FattyDove
őstag
Igen, a TOR szintű hálózatot is olyan könnyű kihasználni, hogy konkrétan direktben senki sem tudja kihasználni. Mindez egy olyan hálózat amit lényegében teljes mértékben az amerikai kormány pénzel. A CIA-nak sem véletlen van saját .onion weboldala, ahol nemzetbiztonsági infókat lehet nekik pénzért eladni.
-
gabor7th
addikt
Ha távolról elérhető, neten, felhőben lógó cuccok lesznek... naná, hogy ki fogják használni hackerek, terroristák, titkosszolgálatok... pont a leggazdagabb emberkék akik először megvásárolhatnák ezeket lennének ezeknek a legfőbb célpontjai.
A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu
-
FattyDove
őstag
válasz arnyekxxx #23 üzenetére
Simán a török GPS-el mennek (türksat)vagy épp földi antenákkal, hatótávtól függően. Amúgy mennyibe is kerül titkosítani a sima telekomos simes kapcsolatot? Kevesebbe, mint a bayraktar megoldását. Ilyen ipari szinten biztosan van vagy havi 1 USD a VPN kapcsolat.
[ Szerkesztve ]
-
félisten
-
stellaz
veterán
válasz FattyDove #14 üzenetére
Azokon olyan kommunikacios cucc van, amk titkosítva vannem lehet hozzáférni és a pénz ott nem akadály, ráadásul fizikailag is fel kellene deríteni és gondolom nem sima mobil hálózatra van rákötve.
Autót meg megveszed és addig bűvészkedsz vele, amíg akarsz.
Ráadásul a szoftver frissítés is kérdéses lesz, mert hát ugye az sem lesz egyikehez sem végtelen.
-
Gargouille
őstag
válasz FattyDove #18 üzenetére
Itt most arról a korszakról beszélünk, amikor majd a jövőben leváltják a jelenlegi autókat az önvezető járművek. Nem a mostani helyzetről van szó.
Katonai helikoptert meg UAV-t nem vesznek tömegével az emberek, autót viszont igen.
Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.
-
FattyDove
őstag
válasz Gargouille #17 üzenetére
Na várjál.. a katonai és a nem katonai UAV abban tér el egymástól, hogy az egyik fegyverzett a másik pedig nem. Pont ezért hoztam példának a bayraktar-t. De vehetsz te full katonai helikoptert is magánszemélyként, mindössze annyi különbség lesz, hogy le lesz szerelve a fegyverzet.
"Másfelől nem repkednek tömegével a fejünk felett katonai UAV-k, míg autók tömegével közlekednek az utakon."
Megkockáztatom, hogy nem sokkal több automata autó van az utakon, mint ahány katonai UAV repked feletted (ugye amcsikról van szó) ilyen-olyan okból kifolyólag. Az egyiken pedig esélyesen van fegyver / ilyen olyan ellopni érdemes tech cucc, míg a másikon nincs.
[ Szerkesztve ]
-
Gargouille
őstag
válasz FattyDove #16 üzenetére
A kettő között van különbség, a katonai felhasználású UAV eleve arra (is) van felkészítve, hogy védett legyen ettől, míg egy civil járműnél nem feltétlenül szempont vagy nem olyan mértékben. Persze, elméletben mindent bele lehet pakolni a teslába is, de nem csak a titkosítástól függ a dolog. Másfelől nem repkednek tömegével a fejünk felett katonai UAV-k, míg autók tömegével közlekednek az utakon.
Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.
-
FattyDove
őstag
válasz #20238798 #15 üzenetére
Lényegében egy katonai UAV-ot is bárki megvásárolhat, akinek van elég pénze és az UAV nincs felfegyverezve. A most nagyot menő Bayraktar-t is megveheti egy mészáros lőrinc akármikor.
Egyébként pedig kb semmibe se kerül egy ugyanolyan titkosítást belepakolni egy teslába, mint egy random katonai UAV-ba.
[ Szerkesztve ]
-
btprg
senior tag
Ebben igazad van, csak az nem mindegy, hogy az ártó szándék létrejötte után mekkora erőfeszítéseket kell tenni és ezzel milyen eredmény érhető el.
Ha sunyi módon akarsz ártani (tehát nem közvetlenül odamész és megtámadod az embert), akkor jelenleg nincs olyan sok lehetőség, és mindegyik elég kockázatos. Ha odamész a lakására, be kell törnöd hogy ott valamit megmókolj, kérdéses a kimenetele, ugyanúgy a normál autóján is ha elvágod a fékcsövet vagy bármi, akkor lehet hogy még a parkolóból kifelé észreveszi hogy nem fékeződik, és nem lesz semmi baja, vagy a befűrészelt lengőkar is egy kátyúban törik el 20-nál, nem az autópályán 120-nál... Kockázatos hogy észrevesznek stb.
Ezzel szemben egy drive-by-wire autót feltörve ott se kell lenned, egy távoli város sötét pincéjéből is félreránthatod a kormányt 130-nál, ha megmurdel az ipse akkor valószínűleg sose fog kiderülni hogy nem csak rosszul lett, vagy műszaki hiba, hanem hekkelés történt.
Az autózás alapból veszélyes üzem, egy drive-by-wire autó (főleg ha még internetre is van kötve) olyan, mintha otthon az ágyad fölé lenne kötve kínai cipőfűzővel egy tonnás betonlap – bármikor benne van a pakliban, hogy szoftverhiba vagy hekkelés következtében önhibádon kívül bajod lesz. (Mielőtt azzal érvelne valaki, hogy műszaki hiba alapból is lehet, műszaki hiba legalább ugyanannyira lehet egy drive-by-wire és/vagy önvezető vagy akármilyen autóban is, ezen felül jön még a szoftverhiba és hekkelés kockázata.)
"Tepid! Tepid is no good for a star, but it'll do for stardust." (nmlorg/naim)
-
#54625216
törölt tag
válasz Gargouille #9 üzenetére
A repülőgépeket is szoftveresen vezérlik, valahogy mégsem hallani hacker támadás miatt lezuhanó repülőgépekről.
-
Dante005
újonc
válasz Gargouille #9 üzenetére
Hát ja, így pl nem is kell feltétlenül életfogytiglanig börtönbe mennie annak a kollegának aki így már közvetetten a tömegbe hajt és halálra gázol embereket...
Üdv: Máté
-
Gargouille
őstag
Van akinek csak a szigetelő szalagig sikerült eljutni, nem pedig a problémáig, amit szemléltetni próbált a példával. Pedig a lényeg valahol itt lenne:
"Az egyik az, hogy mivel szoftveresen vezérlik ezeket a járműveket, fennáll a lehetősége annak, hogy rosszindulatú elkövetők feltörik és/vagy manipulálják ezeket a rendszereket, azzal a céllal, hogy fizikai sérülést okozzanak."
Ha jobban belegondolok ennél alkalmasabb megoldást tényleg nehéz is találni például célzott likvidálásra vagy terrorcselekmények végrehajtására.
Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.
-
zseko
veterán
válasz Maverick14 #5 üzenetére
Ahham, így már érthetőbb, akkor illett volna a a cikket is jól megírni, mert ez így nem leragasztás, hanem átragasztás. Abszolút nem erre lehet asszociállni a 'leragasztották a táblát' részből.
[ Szerkesztve ]
HR24.hu
-
#54625216
törölt tag
válasz Maverick14 #5 üzenetére
Ki lehet találni olyan mókolást, amit az AI simán kikerül, az átlag sofőr pedig beszívja. Pl. néha már az is elég, ha rossz irányba mutat a GPS és simán belehajt a Dunába.
(Ráadásul az önvezető rendszer kollektívan tanul, az ember pedig még a saját hibájából sem.)
Ártó szándékkal minden rendszer támadható (lásd. pl. pilóták elvakítása laser pointerrel), ez bűnüldözési vagy terrorelhárítási kérdés és nem technikai, azaz nem úgy merül fel a kérdés, hogy támadható-e egy technológia, hanem hogy általában hogyan védekezzünk a támadó szándék ellen. -
Slack
tag
Valóban rejtenek magukban veszélyeket az önvezető autók, de szerintem produktívabb lenne, ha a meglévő veszélyekkel törődne: iskolai lövöldözések, rendőri brutalitás, ittas/drogos vezetés. Utóbbi állítólag nagyot emelkedett az utóbbi pár évben.
-
Jó reggelt kívánunk a bácsinak, mióta is léteznek ezek a cuccok?
BTW az autók is hoztak egy új fenyegetést, mert ugye használják fegyverként, meg menekülésre... gyanús!
[ Szerkesztve ]
Mutogatni való hater díszpinty
-
#54625216
törölt tag
"egy fekete szigetelőszalaggal egyszerűen leragasztottak egy sebességkorlátozást jelző táblát, így az autó gyorsabban hajtott, mint kellett volna"
Hát ez kb. olyan érvelés, mintha zöldre állítanám az összes közlekedési lámpát, majd a tömegbalesetekből levonnám a következtetést, hogy a vezetést nem szabad emberekre bízni.
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Axon Labs Kft.
Város: Budapest