- Nem tetszik az EU-nak az új díj, amit az Apple a fejlesztők vállára tesz
- Egy hibás appfrissítés miatt távozott a vezérigazgató
- Csoportos keresetek tömegeit zúdítják a tech cégekre a britek, az Apple az első
- Kiderült, hogy miért nem viszik az NVIDIA új AI-chipjeit
- 300 százalékkal emelné meg az árait az Arm
- Proxmox VE
- Hálózati / IP kamera
- Linux kezdőknek
- KAÜ/Ügyfélkapu – már elérhető a kétfaktoros hitelesítés
- Nem tetszik az EU-nak az új díj, amit az Apple a fejlesztők vállára tesz
- Volumio (minden verzió: RPi(ARM), x86/x64, bármi)
- Vírusirtó topic
- One otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- 300 százalékkal emelné meg az árait az Arm
- Kiderült, hogy miért nem viszik az NVIDIA új AI-chipjeit
Új hozzászólás Aktív témák
-
nagyúr
Hello! Valamennyire ismerem (talán feltűnt a nicknevem).
40 éve, ha valaki azt mondja, hogy nem kell fedélzeti mérnök egy utasszállítóra, körberöhögik, mivel az lehetetlen, anélkül szörnyen veszélyes lenne. És igazuk is lett volna, azokkal a gépekkel valóban az lett volna. Ma meg eszünkbe sem jut, hogy létezik olyan, hogy fedélzeti mérnök, merthogy nem nagyon létezik. Ugyan ez lesz a másodpilótával is. 10 év talán kevés hozzá, de elkerülhetetlen a dolog...
Amúgy ez szerintem nem úgy fog lejátszódni, ahogy itt sokan képzelik, hogy egyszercsak nem lesz másodpilóta a gépen, és az utasok meg elfehéredett ujjakkal szorítják a karfát, hogy most mindmeghalunk.
Hanem mondjuk úgy, hogy először 1-2 személyes robot légitaxikkal fogunk utazni (Dubaiban már most is megy), majd lesz belőle 10-12 személyes, meg az autók is sofőr nélkül mennek, aztán mindenki megszokja, hogy nincs is pilóta, nemhogy másod, és néha nosztalgiával gondolunk majd rá, és meséljük az unokáknak, hogy bizony, a mi időnkben néha még két ember is volt, akiket pilótáknak hívtak, és azok vezették a repülőket. Az unokák meg visszakérdeznek, hogy az nagyon veszélyes lehetett, nem féltél nagypapa?Aki él és nem boldog, az téved!
-
Robert_F
tag
Hello, ismered a repules kozeget, mint olyat? Vagy az ALPA-t? (Air Line Pilots Association) A repulesnek sajatos - a biztonsagot es a tobbszorozott rendszereket mindenek felett tamogato - kozege van, ami tobb mint 100 ev fejlodesen ment keresztul. A szabalyozas szigoru es soha nem konnyelmu, mivel a repules szabalyait verrel irtak... Bambano elsore megirta a frankot. Tessek ra hallgatni. : ) Maskeppen: fizetek neked 1 sort ha ez 10 (!!!) even belul gyakorlatta valik a nagygepes utasszallitasban...
[ Szerkesztve ]
... minden reggel jusson eszedbe: ... ma van hátralévö életed elsö napja ... anonymous
-
nagyúr
válasz HELLAFLUSH #44 üzenetére
Jaja. Meg a szövőszékeket is le kell rombolni, mert nem lesz munkája az embereknek. Ez biztos így van, de legkésőbb a XIX. század első felére kiderül... Oh wait...
Aki él és nem boldog, az téved!
-
HELLAFLUSH
őstag
lassan ott tart már a világ, hogy az emberek utcára fognak kerülni mert mindenhol autómatizálva lesz minden ahol robotok dolgoznak majd mert azok nem kérnek fizetést
-
csontfox
csendes tag
Ha ilyen kabinok lesznek:
[https://www.youtube.com/watch?v=z13Ae9ygiCU]
Akkor mehet -
-
#72042496
törölt tag
-
nagyúr
válasz Rodi 4.80 #37 üzenetére
Ezek pont leszarják, hogy 5-10 évente leesik egy repülő 150 utassal, nem az ő rokonuk ült rajta, nem fáj nekik. Profitot kell termelni bármi áron, a többi nem számít.
Azért ez nem így van. Pont a profit miatt. Ha leesik egy gépe, akkor az a légitársaság eléggé megérzi a profiton, mert kevesebben utaznak vele utána egy darabig...
Aki él és nem boldog, az téved!
-
Rodi 4.80
senior tag
Én amúgy azt nem értem, hogy ilyen irdatlan, elképesztő költségek mellett, amivel egy teljes légijárat és minden hajcihő jár, miért pont a pilótán kell spórolni ?
Figyu, volt olyan gigamega multicég, amelyik azon spórolt, hogy kisebb felbontásban nyomtatott ki minden doksit, mert azzal naponta pár centet le tudott faragni (0,1%-kal kevesebb tintapatron fogyott).
Ezek pont leszarják, hogy 5-10 évente leesik egy repülő 150 utassal, nem az ő rokonuk ült rajta, nem fáj nekik. Profitot kell termelni bármi áron, a többi nem számít.
[ Szerkesztve ]
-
nagyúr
De a másodpilóta pont azon kattant be, hogy nem lehet főpilóta…
Na mindegy, a repülés elképesztően biztonságos már most is, és ez főleg annak köszönhető, hogy egyre több dolgot nem ember csinál.
Akár mennyire nem tetszik a dolog, a jövő akkor is ez...Aki él és nem boldog, az téved!
-
jerry311
nagyúr
Nyilván nem ennyire súlyos, nyilván nem véletlen írtam, hogy erősen sarkított a példa.
de volt már olyan is, hogy a másodpilóta kizárta a pilótát a fülkéből, és hegynek vezette a gépet. Na ott pont megmenekültek volna, ha ő nincs ott...
Elszámoltad, mert akkor a másodpilóta egy másik gépen lett volna főpilóta, annyit ért volna el az egy pilótás rendszer, hogy egy pilótával kevesebb hal meg.
-
nagyúr
Azért ez nem ilyen súlyos ám. Mivel már ma is gyakorlatilag tök automatán meg tudná csinálni a robotpilóta a teljes utat, még ha olyan súlyos a rosszullét, hogy elveszíti az eszméletét (a statisztikában az is benne, van, ha megy a hasa, és ki kell szaladnia a mosdóba...), akkor is le tudja tenni a gépet a robot. Akkor van baj, ha éppen egy olyan vészhelyzet adódik, amikor tényleg kellene az ember, és éppen akkor eszméletlen az egy darab pilóta, de ennek a két halmaznak olyan pici a metszete, hogy ki sem mutatható matematikailag. Persze tudom, hogy az éppen azon a gépen utazókat ez nem vigasztalja, de volt már olyan is, hogy a másodpilóta kizárta a pilótát a fülkéből, és hegynek vezette a gépet. Na ott pont megmenekültek volna, ha ő nincs ott...
[ Szerkesztve ]
Aki él és nem boldog, az téved!
-
jerry311
nagyúr
Van róla statisztika, sőt kötelező jelenteni is. Nem tudom hol érhető el nyilvánosan, ha egyáltalán nyilvános. Szerintem ide a fórumra jó lesz az Avherald is.
Csak az elmúlt másfél-két évben ~60 eset. Átlagban kéthetente van egy gép, amit 1 pilóta tesz le.
Meg tudja csinálni, ki van képezve rá. De arról is van tanulmány és statisztika, hogy mennyit romlik a pilóták teljesítménye, ha egyedül kell csinálniuk mindent, ha csak 1 ember megy végig a checklisten, stb.
Persze ha valaki az íróasztal mögül dönt, akkor a járatok számához képest végül is ~0% (0.0042%). Így ha nagyon sarkítva minden 1 pilótás úton történt rosszullétet lezuhant gépnek számolunk átlag 200 utassal, az még mindig 0% marad, mert hát mi az az évi 26 roncs és ~5000 halott az életben maradt 7mrd másik utashoz képest.
Ja, hogy közben hússzorosára nőne a légikatasztrófában elhunytak száma? De hát az élő utasokhoz képest statisztikailag 0%. Sőt, még a repülőgép eladásokat is fellendíti, mert pótolni kell az elvesztett gépeket. Nem értem mi az emberek problémája ezzel az egésszel. -
Dißnäëß
nagyúr
Nem tudom, mit paráztok, olyan lesz ez is, mint a drónozás, konténerekből távolról először, szimulátorban ülve vezetik a földön maradva a "pilóták" a fent lévő gépet (azaz nézik, mert jobbára fulltökautomatán repül), aztán eltelik még 10 év és egyetlen "pilóta" fog kb. 100 gépet vezető AI-t egyszerre felügyelni.
Én amúgy azt nem értem, hogy ilyen irdatlan, elképesztő költségek mellett, amivel egy teljes légijárat és minden hajcihő jár, miért pont a pilótán kell spórolni ? Ez akkora kretén egy gondolkodás..
Azért késik a drón jellegű reptetés, mert kisebb tömegek ülnek a gépeken. Ha ma kellene nukit dobni valamilyen városra és mondjuk nem ballisztikus rakétával küldenék, hanem a klasszik enolagéj módon, senki nem ülne a fülkében, hanem a bolygó túloldalán lévő konténerből tolnák.
De amúgy ennek sem morális, hanem üzleti oka van: alapvetően az üzletember, a légitársaság tulajdonosa(i) leszarják magasról, ha AI/géphiba miatt lzuhan 150 utas, vállat von. Mármint a puszta tényre. Tényleg leszarja magasan. Te is leszarod, meg mindenki leszarja úgy általában, hogy mi zajlik egy Aleppóban, a lényeg, hogy a kis kényelmes fasza életünket ne zavarja semmi és ezzel egy számokat méregető csoport pláne így van. Az egyetlen oka, hogy késleltetik a csutkafull-önálló, pilótanélküli AI-s és/vagy drón jellegű földről irányított repülést az az a hírérték, ami egy balesetnél iszonyú kárt okozna az üzletnek. Nem a száz-akárhány ember halála okozza a kárt, tényleg beleszarik mindenki (idézőjelben. És amúgy fogadjuk el: ez így van. Elolvasod, jaaj jaaj, lapozol, jön a következő hír, vagy reklám, kész, elmúlt). A hír okozza a kárt utána. És amíg az AI-ra lehet kenni, ez nekik nagyon rizikós lépés, így aztán 2 pilótából 1 pilóta, pszichés hatás elemez, fű alatt már amúgyis AI megy csak nincs nagy dobra verve, a pilóta (mindkettő) kb. dísz a fülkében, kis túlzással... az 1 pilóta után jön 10 évvel később a 0 pilótás manőver, szoktatás, kondicionálása a népeknek, majd megszoktuk végül azt is és beáll a gyönyörű pilótaköltségmentes béke az új Birodalomban. Így van ?
Így.
Ja és közben mindig jönnek majd a kamustatok arról, hogy az AI-val mennyivel csökkent a légikatasztrófák száma, ezt meg nagyon egyszerűen el lehet érni: szoktam mondani, hogy csak azt a statot hiszem el, amit jómagam hamisítok, innen meg marha egyszerű a fekete dobozt is szénné-hamisítva azt mondani kifele, hogy a pilóta hibája, bla bla bla - közben lehet az algoritmus hibázott. Leszólnak a programozónak, hogy dikk, kicsit itt bele kéne nyúlni a kódba, közben egy pilóta élete (ha túlélte) szakmailag és mindenhogy elmeszelve a g*be, az AI oltárán, mert kifele az avatatlan tömegeknek, akiknek agyát az RTL és társaik lúgozzák minden este, be kell adni, hogy hát ja, pilótahiba.
[ Szerkesztve ]
Kígyó vére, béka hája, pók levedlett ruhája.. kondéromban lepke sül, kívánságom teljesül !
-
nagyúr
Oké. Van arról statisztika, hogy hányszor lett már rosszul a pilóta, és át kellett vennie a másodpilótának a kormányt? Mert igazából elenyésző ilyen eset van, de ha van, akkor mi van, ha a másodpilóta is rosszul lesz? Legyenek akkor hárman, a biztonság kedvéért? De mi van, ha a harmadik is rosszul lesz? A végén eljuthatunk oda, hogy ül két utas, meg 150 pilóta a gépen...
Igazából ez egy (statisztikailag) nem létező probléma. Jelenleg a másodpilóta azért van, hogy a pilóta tudjon pihenni kicsit (meg hetyegni a sztyuvikkal), de ha az automatikus rendszerek ennyit fejlődnek, akkor ez megoldható másodpilóta nélkül is...Aki él és nem boldog, az téved!
-
pycur
tag
Csak 1 vadászgépen 1 ember utazik, egy utasszállító gépen meg 50-100 közt ahogy a gép megvan tervezve/telítve.
A busz/vonat stb kisebb eséllyel fog lezuhanni és azonnal felrobbanni mint egy repülő.
A buszon ha a sofőr rosszul lesz beletaposhat a fékbe és bár felborulnak, de lesz túlélő, vagy épp nem okoznak semekkora balesetet.
A repülő esetén ha az egy(etlen) pilótával lesz valami ő nem tudja meghúzni a vészféket és a teljes utaslistának garantáltan annyi. Nyilván emlékszünk busz balesetekre, ahol a busz kiégett valami miatt, azokon se sok a túlélők száma, de a busz kiégése/repülőgép lezuhanása közt nem tudunk egyenletes párhuzamot húzni.
A busz nem ég ki mindig, a repülővel ha gond van akkor szinte mindig ugyanaz a vége.
Majd rájönnek erre egy kis idő után, amikor párszor lesz olyan baleset amit emberi erő el tudott volna hárítani.Bár van egy olyan elképzelésem is, hogy az utastérben, ahol a kísérők vannak, lesz elrejtve egy gomb, amit ha megnyomnak jelet küld a toronynak és átadja a robotpilóta vezérlését nekik, azaz kamerákkal, radarral meg minden elképzelhető dologgal mint egy számítógépes szimulációban, élesben le tudják tenni a gépet távolról a legközelebbi leszállópályára és a problémát orvosolhatják. Ez pl a gépek eltérítését is csökkentené, mivel nem tudnák oda vinni ahova akarják, így max felrobbantani fogják tudni útközben, de becsapódással kárt okozni már nem.
Na jön itt a gondolat, ha nekiállok gondolkozni.Az agy a hardver, az ész a szoftver, az IQ pedig a verziószám. :D
-
Eastman
addikt
Jó ötlet!
...csak válás ne legyen, drogok / nyugtatók és hegy a képletben.
https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...
-
nagyúr
Igazából az a furcsa, hogy két ember vezeti. Egy buszt is egyedül vezetnek, fel sem merül, hogy kellenének ketten. Vagy egy vonatot.
Egy vadászrepülőt, ami kb. 68x bonyolultabb rendszer, mint egy utasszállító, simán egy ember kezel...Aki él és nem boldog, az téved!
-
orion1025
őstag
Ez a változtatás azért fog kelleni, hogy baleset esetén tudják törni a fejüket, hogy mivel lehetne javítani a repülésbiztonságot...
"...300Ft-t adok érte és te állod a postát..."
-
Syl
nagyúr
Én is a kétpilótás repülésre szavazok: [link]
Never let your sense of morals prevent you from doing what's right.
-
dajkopali
addikt
-
robotjatek
tag
-
joghurt
addikt
Ó, hogy hány baleset szólt arról, hogy az öreg, tapasztalt főpilóta csinált valami hülyeséget, és a másodpilóta nem mert szólni... Ez fokozottan igaz a tekintélyelvű dél-kelet-ázsiai országokra. De fordult elő németekkel is.
De a modern gépeknél általában már az a problémás, hogy miként lehet felülbírálni a gépet.
A tej élet, erő, egészség.
-
Cathfaern
nagyúr
Két gép is tud együttesen dönteni. Ugye ilyen rendszerekben mindig több párhuzamos rendszer van, ha ezeket egymástól teljesen függetlenül fejlesztik ki (tehát nem azonos elven és algoritmussal működnek), akkor nagyjából ugyanott vagy velük, mint két külön gondolkozó emberrel. A "közös döntést" meg célszerűbb egy harmadik algoritmusra bízni (amiből megint lehet kettő, és ha azok nem értenek egyet, akor lesz egy ötödik ami a két döntő algoritmus között dönt, de abból is lehet kettő, és akkor... ). A legjobb, hogy mindezt a számítógépek milisecundumok alatt lezongorázzák, míg embereknél egy ilyen beszélgetés hosszú percekig eltarthathat.
[ Szerkesztve ]
-
joey04
titán
Majd egyszer eljutunk oda (itt is), hogy egyáltalán nem kell személyzet a gépre. Ameddig ez nem valósul meg, addig viszont ne csak egy pilóta legyen szerintem.
-
jerry311
nagyúr
ILS Cat3 A: ha a repülőgép és a leszállópálya is hitelesített, és mindkét FMC üzemel, akkor az utolsó gázelvételig automatán megy. Sőt, sajnos egyre több üzemeltető követeli meg a használatát, mert jobban bíznak a gépben, mint az emberben.
Lehet ezt tovább automatizálni, fogják is. -
bigrock
addikt
válasz cintula187 #15 üzenetére
Nem beszélve arról, hogy két ember együttesen tud dönteni, ha krízishelyzet van. Nem mindig jó a gépi logika, van amikor felül kell bírálni a józan, logikus döntést és kockáztatni kell, amit a gép bizonyos százalék alatt nem tesz meg.
"Sully" c. film, leáll mindkét motor, főpilóta az első tisztnek: "Van valami ötleted ?" -
anulu
félisten
cikkhez: kösz, de kösz nem.
"Jelenleg a cloud nem más mint a sales által elhazudott és eladott utópia, egy ígéret, csalánba csomagolt mézesmadzag, amit az üzemeltetés f@$zával vernek" | Feel the power! Intel Core i7 | iPhone 14Pro 256GB | iPad Pro 2017 64GB
-
anulu
félisten
fel és leszállás a mai napig kézi vezérlésű.
"Jelenleg a cloud nem más mint a sales által elhazudott és eladott utópia, egy ígéret, csalánba csomagolt mézesmadzag, amit az üzemeltetés f@$zával vernek" | Feel the power! Intel Core i7 | iPhone 14Pro 256GB | iPad Pro 2017 64GB
-
addikt
válasz cintula187 #8 üzenetére
Amióta belinkelted, sorba nézem/hallgatom a többit meló mellett
https://www.youtube.com/watch?v=9xjuK_ulqbE
-
joghurt
addikt
Nyilván nem reklámozzák, de már most is simán előfordul, hogy felszállás közben kávézik a pilóta, mert az egészet a robotpilóta vezeti. Amiért nem minden esetben a gép csinálja, hogy a pilóták általában valamennyire szeretnek vezetni, így szívesebben tekergetik maguk.
Volt viszont egy igen tanulságos dokumentumfilm az Air France brazil járatának lezuhanásáról, sok megfontolandó gondolattal. (Tehát most nem a Légikatasztrófák-szintű hatásvadászatról beszélek.)
Az egyik, hogy a növekvő automatizálással a pilótának egyre kevesebb a beavatkozni valója, ami pszichológiailag egyenesen vezet a figyelem csökkenéséhez, és a lassabb reagáláshoz (hiszen előbb még képbe kell jönnie, hogy mi is a helyzet).
A másik, hogy mivel a robotpilóta egyre bonyolultabb helyzetekkel is meg tud birkózni, a pilótának már csak az egyre bonyolultabb vészhelyzetek maradnak megoldásra.
A harmadik, hogy épp az automatizálás miatti egyre kevesebb beavatkozás miatt lesz egyre kevesebb a tényleges gyakorlata a pilótáknak, ami miatt egyre kevesebb lesz az esélyük az egyre zaftosabb helyzetekben.Az agyonműszerezett-agyonkomputerizált világban pedig az is komoly dilemma, hogy a pilóta mikor kezdjen el a műszer hibájára gyanakodni, vagy mikor gondoljon algoritmikus hiba lehetőségére. És ha számára már nyilvánvaló is mondjuk a sebességmérő befagyása, hogyan fogja tudni megerőszakolni/kikerülni a repülő biztonsági algoritmusait, amelyek a hibás adatokból dolgoznak.
A tej élet, erő, egészség.
-
cintula187
addikt
Pl. Emiatt sem.
Peasant Blinding©™ Ez az állítás hamis.
-
kraftxld
félisten
Én elég sokszor repülök 1 pilótás géppel, nincs vele semmi gond
| MCSE+M/S, MCITP, VCP6.5-DCV - ''Life can be hard, but Scooter is harder :)'
-
Silεncε
őstag
Költségcsökkentés. Igen, a repülés pont olyan műfaj, ahol érdemes lenne ilyenekkel szórakozni...
-
addikt
Operational risk mint olyan?
https://www.youtube.com/watch?v=9xjuK_ulqbE
-
jerry311
nagyúr
Nem tartom jó ötletnek, hogy a pilóta szerepét átadjuk egy csoport (indiai) programozónak.
-
saelin
veterán
Tudom hogy rendszeres orvosi vizsgálatokon vesznek részt, de akkor is... Mi van ha az egyik (az egyetlen) pilóta rosszul lesz? Szerintem is rossz ötlet ez fajta "költségcsökkentés".
"It is only with heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye."
-
bambano
titán
A repülésben mindenből két-három párhuzamos rendszer van. Jelenleg a pilótákból is.
Szerintem nem kellene babrálni.Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
Új hozzászólás Aktív témák
- Windows 10 Mobile (Windows Phone) szakmai topik
- Android szakmai topik
- Politika
- nVidia tulajok OFF topikja
- Okos Otthon / Smart Home
- PlayStation 4
- Xiaomi 14 - párátlanul jó lehetne
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Kínai és egyéb olcsó órák topikja
- További aktív témák...
- Konica Minolta Bizhub C227 fénymásoló
- Yamaha NS-555 hangfalpár + opcionális HiFi - házimozi cuccok
- Lenovo ThinkCentre M93p SFF PC, Quad Core i5-4570 CPU, 8 GB DDR3 RAM
- Lenovo ThinkCentre M83 SFF PC, Quad Core i5-4590 CPU, 8 GB DDR3 RAM
- Lenovo ThinkCentre E73 SFF PC, Quad Core i5-4460 CPU, 8 GB DDR3 RAM
- ÚJ TRUST GXT929 HELOX vezeztéknélküli gamer egér és TRUST GXT833 THADO TKL gamer billentyűzet!
- Intel i5-9600KF 6-Core 3.7GHz LGA1151 (BX80684I59600KF) Processzor- Használt
- HP Enterprise SATA3 4TB 7200RPM merevlemez- 100/100
- Keresek Samsung S23 ultrát és Samsung S24 ultrát
- Keresem !!! 14600k/245k i5 procit