Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • joghurt

    addikt

    válasz saelin #2 üzenetére

    Nyilván nem reklámozzák, de már most is simán előfordul, hogy felszállás közben kávézik a pilóta, mert az egészet a robotpilóta vezeti. Amiért nem minden esetben a gép csinálja, hogy a pilóták általában valamennyire szeretnek vezetni, így szívesebben tekergetik maguk.

    Volt viszont egy igen tanulságos dokumentumfilm az Air France brazil járatának lezuhanásáról, sok megfontolandó gondolattal. (Tehát most nem a Légikatasztrófák-szintű hatásvadászatról beszélek.)
    Az egyik, hogy a növekvő automatizálással a pilótának egyre kevesebb a beavatkozni valója, ami pszichológiailag egyenesen vezet a figyelem csökkenéséhez, és a lassabb reagáláshoz (hiszen előbb még képbe kell jönnie, hogy mi is a helyzet).
    A másik, hogy mivel a robotpilóta egyre bonyolultabb helyzetekkel is meg tud birkózni, a pilótának már csak az egyre bonyolultabb vészhelyzetek maradnak megoldásra.
    A harmadik, hogy épp az automatizálás miatti egyre kevesebb beavatkozás miatt lesz egyre kevesebb a tényleges gyakorlata a pilótáknak, ami miatt egyre kevesebb lesz az esélyük az egyre zaftosabb helyzetekben.

    Az agyonműszerezett-agyonkomputerizált világban pedig az is komoly dilemma, hogy a pilóta mikor kezdjen el a műszer hibájára gyanakodni, vagy mikor gondoljon algoritmikus hiba lehetőségére. És ha számára már nyilvánvaló is mondjuk a sebességmérő befagyása, hogyan fogja tudni megerőszakolni/kikerülni a repülő biztonsági algoritmusait, amelyek a hibás adatokból dolgoznak.

    A tej élet, erő, egészség.

  • joghurt

    addikt

    válasz bigrock #16 üzenetére

    Ó, hogy hány baleset szólt arról, hogy az öreg, tapasztalt főpilóta csinált valami hülyeséget, és a másodpilóta nem mert szólni... Ez fokozottan igaz a tekintélyelvű dél-kelet-ázsiai országokra. De fordult elő németekkel is.

    De a modern gépeknél általában már az a problémás, hogy miként lehet felülbírálni a gépet.

    A tej élet, erő, egészség.

Új hozzászólás Aktív témák