Hirdetés
- Feháborodott az Apple, a Meta az iPhone-felhasználók üzeneteit akarja olvasgatni
- A luxusmárkáknak kell a bitcoin, az USA jegybankjának nem
- Letiltja az USA a politikusokat a telefonhívásokról és szöveges üzenetekről
- Nagy áttörés jön a napelemek piacán, nem kell annyi hely a paneleknek
- Belenyúlt az USA az Epic Games igazgatótanácsába, nyomoz az NVIDIA
Új hozzászólás Aktív témák
-
Darmol
senior tag
válasz Gargouille #71 üzenetére
Tényleg tök jó lett volna elolvasnod az előzményeket. Akkor talán (de csak talán) nem írnál ekkora marhaságokat.
Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
Darmol
senior tag
-
Gargouille
őstag
Nem értem ezt az erőlködést, de tényleg. Ez olyan kábé mintha azon lovagolnál, hogy ki volt az, aki először piros színű rakétával állított föld körüli pályára valamit. Gyakorlati vagy üzleti szempontból nagyjából ennyi jelentősége van annak, hogy metán üzemű a hajtómű, vagy kerozinnal megy-e.
Megjegyzem a Starship is metán hajtóművel üzemel és az is működik. Ha most csak magát a hajtóművet vizsgáljuk, akkor már van több működőképes metán üzemű hajtómű, tehát ebből a szempontból sem történt most semmi különleges.
Az egésztől függetlenül meg Kína vitathatatlanul fejlődik űrtechnikában (saját űrállomásuk is van már) és erős riválisa lehet az USA-nak. Ezzel szerintem nincsen semmi baj, sőt, inkább csak jót tesz a versengés a fejlődésnek.
Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.
-
#54625216
törölt tag
"Feltűnően kerülöd a hajtómű technológia elsőségének meghatározását a sikeres kereskedelmi küldetéssel mint feltétellel. "
Mert ez egy mondvacsinált, gyakorlati szempontból értelmetlen feltétel.
Senkit sem érdekel, hogy milyen speckó cipőben ugorja meg valaki a kötelező minimumot. Világrekordnál lehet a cipő érdemeit elemezni de még akkor sem a cipőé lesz az elsőbbség, hanem az eredményé."Habár azt is leírtam korábban, miért fontos ez: a kínai magántőkének bizonyítottan lehetővé válik befektetnie az űrtechnológiákba."
A hajtómű technológiának semmi köze ahhoz, hogy a kínai magántőkének lehetővé válik-e befektetnie az űrtechnológiákba. Ha a LandSpace hidrogén meghajtással teljesíti sikeresen a küldetést, akkor is pontosan ugyanannyi kínai magántőke érdeklődne az űrtechnológia iránt, mint most.
"Ismét: Nem is hordozórakéta méregetéséről volt szó, hanem hajtómű technológiáról. Láthatóan nagyon nehéz elfogadni..."
Mivel korábban már többször levezettük, hogy egy hordozórakéta gyakorlati hasznosságát nem a hajtómű technológia határozza meg, hanem hogy mekkora terhet tud mekkora költséggel milyen pályára állítani, így próbáltam példát felhozni arra, hogy milyen eredmény számítana valóban elsőségnek a hordozórakéta piacon, de láthatóan nagyon nehéz elfogadni...
"Tehát azt mondod pl. a hidegháborús űrverseny értelmezhetetlen, mert ez egy nem is létező versenykategória."
A hidegháborús űrverseny világos, gyakorlati célok eléréséért folyt. Ki állít elsőnek pályára műholdat, kinek az űrhajósa kerüli meg elsőnek a Földet vagy lép elsőként a Holdra.
Hogy egyébként mivel hajtották a rakétákat, azon akkor sem versenyzett senki."Nem a cégekről volt szó, hanem a metán hajtóanyagú hajtóműről."
Ezt írtad:
"Sikeres kereskedelmi küldetést hajtottak végre. A SpaceX még csak tesztel. Még az is teljesen mindegy, hogy kinek műszakilag fejlettebb a hajtóműve. A befektetők azt látják kínaiak be merik vállalni a kereskedelmi alkalmazást, az amcsik nem."
Erre mondtam, hogy ha a befektetők szempontjait nézzük, akkor őket halál nem érdekli a rakéta meghajtása. Ha a LandSpace a konkurenciánál olcsóbban tud szállítani és/vagy nagyobb terhet és/vagy magasabb pályára, akkor fognak a befektetők leülni velük tárgyalni. (Illetve mivel Kínáról van szó, már maga a sikeres küldetés is vonzhat befektetőket az államilag védett piac miatt, de ennek sincs köze semmilyen elsőséghez.)
"Mert nincs ellentmondás abban amit írok. Ez csak a ti kényszerképzetetek, amire nyilvánvalóan azért nem mutattatok példát, mivel nem tudtok."
Elhiszem, hogy a saját írásodban nem látod az önellentmondást, ezért írtuk le részletesen, hogy hol és mikor hibázol. Ha szerinted a levezetésünk logikailag hibás, esetleg ténybeli tévedésekre alapul, akkor lehet cáfolni, de ha az egészet elintézed egy pár szavas benyögéssel, abból a külső szemlélő csak annyit lát, hogy érdemi vita helyett inkább terelsz.
"Nem tapasztalok részetekről érdemi vitát csak erőlködést. Nem csoda, hiszen nem nagyon van min vitatkozni."
Attól, mert a veled ellentétes véleményen lévő hozzászólásokat érzelmi alapon minősítgeted még nem cáfolod az állításaikat, csak az egódat véded.
"Miért szánnék rá több időt? Ha valakit érdekelnek a tények egyszerűen csak visszaolvassa a fórumot."
Tehát nem veszed a fáradtságot, hogy magadat ismételgesd. Ez derék dolog, mert így legalább elkerüljük a végtelen ciklust. Ennél már csak az lenne a jobb, hogy ha már egyszer az előző mondandóddal vitatkoznak, akkor új érvekkel állnál elő az álláspontod védelmében.
-
Darmol
senior tag
válasz #54625216 #64 üzenetére
"Vagy a metán meghajtás technológiai demót nézed, abban pl. a Relativity Space az első, mert a metán meghajtású boosterük sikeresen teljesített, vagy a gyakorlati használhatóságot, hogy a hordozórakéta el is juttatta a payload-ot a megfelelő pályára. Akkor viszont tök mindegy, hogy mivel hajtják, X tonna terhet kell felvinni Y költségen, ebben pedig jó pár magáncég nagyságrendileg jobb eredményeket tud felmutatni, mint a LandSpace."
Feltűnően kerülöd a hajtómű technológia elsőségének meghatározását a sikeres kereskedelmi küldetéssel mint feltétellel. Habár azt is leírtam korábban, miért fontos ez: a kínai magántőkének bizonyítottan lehetővé válik befektetnie az űrtechnológiákba."Ettől még a kínaiak eredménye tök jó, csak felesleges első helyezéseket kiosztani nem létező versenykategóriákban."
Tehát azt mondod pl. a hidegháborús űrverseny értelmezhetetlen, mert ez egy nem is létező versenykategória."Pl.#45"
Az erőlködésedet nem találom túl kreatívnak. Bocs.
Részletesen?
"Mi az a gyakorlati használhatóság szempontjából releváns képesség, amiben a LandSpace beelőzte a SpaceX-et? "
Nem a cégekről volt szó, hanem a metán hajtóanyagú hajtóműről. Az, hogy hülyeségeket beszélsz vagy szándékos, vagy nem az. Ha a hajtómű technológiára vonatkozott a kérdésed, akkor a válasz: sikeres kereskedelmi küldetésre való alkalmasság. Néhányszor leírtam, de nyilvánvalóan nem fogod fel."Ha mondjuk holnap a kínaiak előállnának egy 100%-ban újrahasznosítható hordozórakétával, aminek a payload kapacitása 100 tonna és a fellövésenkénti költsége 50 millió USD alatt maradna, na akkor valóban beelőznék a SpaceX-et (és kb. mindenki mást) függetlenül attól, hogy mivel hajtják."
Ismét: Nem is hordozórakéta méregetéséről volt szó, hanem hajtómű technológiáról. Láthatóan nagyon nehéz elfogadni..."Maga a metán hajtómű pedig eleve nem valami alien technológia, hogy nemzetközi verseny lett volna, hogy ki fejleszti ki elsőként. Jó pár űrtechnikai cégnek van működő metán hajtóműve, a kínaiak most sikeresen rárakták egy belépő szintű hordozórakétára, ennyi a sztori. Nyilván ez sem lebecsülendő, de mi értelme farokméregetési versenyt csinálni belőle?"
Tök egyetértek, lásd #27. De ettől sem lesz kreatív amit írsz."Ezt is lehet, csak akkor miért várod el másoktól, hogy rámutassanak az ellentmondásaidra"
Mert nincs ellentmondás abban amit írok. Ez csak a ti kényszerképzetetek, amire nyilvánvalóan azért nem mutattatok példát, mivel nem tudtok."és érdemileg vitatkozzanak az állításaiddal,"
Nem tapasztalok részetekről érdemi vitát csak erőlködést. Nem csoda, hiszen nem nagyon van min vitatkozni."ha aztán az egészet elintézed egy egymondatos beszólással?"
Miért szánnék rá több időt? Ha valakit érdekelnek a tények egyszerűen csak visszaolvassa a fórumot. Nem több ezer hsz-ről beszélünk.Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
Darmol
senior tag
válasz Dare2Live #63 üzenetére
"A logikátlan erősen asszertív érvelés szerintem erősen negatív dolog de ha neked tetszik..."
Szerintem a logikátlan érvelés negatív, de amíg nem hozol rá példát addig..."Jahogy csak trollkodsz. "
Fogalomzavarban szenvedsz, de ez a legkisebb problémád a jelek szerint."Ezt már megtették többen is."
Ez egy ordas nagy hazugság." nekem avval összeálltak a részek."
Öröm hallani, hogy mások is tisztában vannak nem csak Oláh György munkásságával, de a rektifikálás gyakorlati megvalósításával is.Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
judas13
addikt
-
ddekany
veterán
válasz Dare2Live #63 üzenetére
Ez egy ismétlődő minta errefelé. Akármi hír van, ami Kínát érinti, előbújnak az emberek, akik kényszeresen védik Kínát (tulajdonképpen a mostani Kínai rezsimet). Mivel cikk üzente gyakran hatalmas ferdítés, ezrét ezzel lehetetlen helyzetbe navigálja magukat, de ugye ezt el nem ismerhetik. Ez ugyan úgy megismétlődik Musk haterekkel. Mindegy mit állít a cikk, azt annak bizonyítására kell felhasználni, hogy Musk mekkora ez-meg-az.
-
Dare2Live
félisten
"Miközben a SpaceX elhalasztotta, Kína végrehajtotta saját titkosított űrrepülőjének indítását."
Ez a business olyan, hogy ha szar az időjárás vagy vmi nem stimmt akkor halasztanak. Na bumm. Ami a lényeg spacex vonatkozásában, hogy a falcon heavy 100% success rateval rendelkezik. Ami nem kis dolog, főleg nem Muskal meg az agile szemlélettel.
Én nem vitatom, hogy kína öles léptekkel halad, le is írtam. De ami most a tervük 2025re azt üzletileg a falcon 9 tudja úgy hogy idén ~100 indítást csinálnak 100% success rateval. A starship pedig egy tök más liga. Van ambiciózus programjuk ebben a kategóriában is 2040es céldátummal.
Én sajnálom az orosz űripar "szabadesését" de sajnos ennyi van benne. Az orosz "ork" imperalizmus más dolog az reneszánszát éli, az agitprop fullba tolja ~áthatja a lakosságot, velünk lesz nagyon sokáig. És oroszország nagyon nincs messze. De ez itt nagyon off.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
#54625216
törölt tag
"Mutass rá az ellentmondásokra pls."
Vagy a metán meghajtás technológiai demót nézed, abban pl. a Relativity Space az első, mert a metán meghajtású boosterük sikeresen teljesített, vagy a gyakorlati használhatóságot, hogy a hordozórakéta el is juttatta a payload-ot a megfelelő pályára. Akkor viszont tök mindegy, hogy mivel hajtják, X tonna terhet kell felvinni Y költségen, ebben pedig jó pár magáncég nagyságrendileg jobb eredményeket tud felmutatni, mint a LandSpace.
Ettől még a kínaiak eredménye tök jó, csak felesleges első helyezéseket kiosztani nem létező versenykategóriákban."ennek ellenére tök konstruktvan álltak hozzád"
"Mutass rá hol pls."Pl.#45
Ha nem tartod kellően konstruktívnak a hozzászólásainkat, akkor légyszi idézd melyik mondatokkal voltál elégedetlen, hogy tanulhassunk belőle. (Persze ha valamivel nem értesz egyet, az még nem feltétlenül a konstruktivitás hiánya.)"Nem igazán, de csak ennyi időt szánok a témára."
Ezt is lehet, csak akkor miért várod el másoktól, hogy rámutassanak az ellentmondásaidra és érdemileg vitatkozzanak az állításaiddal, ha aztán az egészet elintézed egy egymondatos beszólással?
-
Dare2Live
félisten
"Köszönöm."
A logikátlan erősen asszertív érvelés szerintem erősen negatív dolog de ha neked tetszik...
"Nem igazán, de csak ennyi időt szánok a témára."
Jahogy csak trollkodsz. ohh én meg feltültem... my bad.
"Mutass rá az ellentmondásokra pls."
Ezt már megtették többen is. Így hogy világos, hogy csak trollkodni jösz hálisten nem tettem meg én is "időt szánva" egy trollra.
"Sokkal egyszerűbb tiszta metánt előállítani mint vegyes összetételű kerozint."
Igen ez volt Musk egyik döntő érve ha jól emlékszem. Ezen a vonalon ddekany linkje elképesztően jó nekem avval összeálltak a részek.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
judas13
addikt
válasz #54625216 #60 üzenetére
Szerintem is lehet az, de ez a verseny mindezek mellett a holdi ásványkincsek kitermelése irányában is legalább annyira tarthat, ami hosszú távon felbecsülhetetlen előnyt jelent. A végeredmény fog számítani nem az, hogy most mennyi állami dotáció is van egy egy projekt esetében az országok szintjén. Mert ha így nézzük Musk is költségeinek 70%-át az állami tulajdonú NASA-tól tarhált pénzből fedezi, ahogy a startupok nagy része szintén...
Elvileg pld 2030-ra ők is embert akarnak juttatni a holdra - pár évvel az amik után - nekem nagyon úgy tűnik, hogy komolyan felszívták magukat a történetre. Én nem is próbálom kína esetében balanszolni a "magán" és állami tőke között meglévő különbséget mert ilyen valójában szerintem nem létezik.
"Aki nem hoz döntést, az hatalmas döntést hoz."
-
Darmol
senior tag
válasz Dare2Live #55 üzenetére
"Logikátlan"
Mutass rá az ellentmondásokra pls."erősen asszertív az érvelésed "
Köszönöm."ennek ellenére tök konstruktvan álltak hozzád "
Mutass rá hol pls."ennyire vagy képes? Really?"
Nem igazán, de csak ennyi időt szánok a témára."a jól emlékszem CH4 avval nyert SpaceXnél hogy könnyen elő lehet állítani a Marson is."
Sokkal egyszerűbb tiszta metánt előállítani mint vegyes összetételű kerozint. Számos és egyenként is terjedelmes irodalommal rendelkező okokból.Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
#54625216
törölt tag
Ez inkább a kínai és az amerikai hadiipar versenye, mint a magán űrvállalkozásoké.
(Egy elhalasztott indításból pedig bármilyen hosszútávú következtetést levonni butaság.)
Az alapvető különbség a kínai és az USA (+EU, Japán, stb.) űripara között, hogy a kínaiba csak állami pénz megy, a nyugatiba pedig egyre több kockázati tőke is. A kínaiak nem a globális versenyképességre hajtanak (mint jellemzően más piacokon), hanem a saját belső igényeiket akarják kiszolgálni azzal, hogy saját hordozórakéta kapacitást építenek ki. Mivel ez számukra első sorban politikai függetlenség kérdése, így megengedhetik, hogy számolatlanul szórják a pénzt az űriparukra. Ettől még a kínai hordozórakéta kapacitás javarészt oroszoktól vásárolt technológiára épül és még nagyon messze vannak attól, hogy a kínai magánszféra (ha egyáltalán lehet ilyenről beszélni) részvétele is elérje az amerikai szintet. -
judas13
addikt
válasz Dare2Live #34 üzenetére
Meglátjuk az egyre kevesebb pénzt majd.
Miközben a SpaceX elhalasztotta, Kína végrehajtotta saját titkosított űrrepülőjének indítását.
Az első repülésre 2020 szeptember 4-6, a másodikra pedig 2022. augusztus 4. – 2023. május 8. között került sor, így ezúttal mindössze hét hónap(!) telt el a korábbi tizenegy helyett az újabb indításig, ami a program fejlődését mutatja.
Érdekesség, hogy a SpaceX is épp a napokban szerette volna indítani egy Falcon Heavy-vel az X-37B-t hetedik küldetésének részeként, de az időjárás és a földi berendezések hibája ezt a tervet keresztül húzta....
spacejunkie
Orkok meg szabadesésben tartanak a végtelenbe és tovább.
"Aki nem hoz döntést, az hatalmas döntést hoz."
-
Dare2Live
félisten
-
ddekany
veterán
válasz Dare2Live #55 üzenetére
Nem csak a Marson termelhetőség miatt van ez. A Blue Origin BE-4 is metánnal megy, meg sok más jövőbeni rakéta is. Amennyire értem, ez egy kompromisszum az RP-1 és H2 közt, ami most a hajtómű újrahasználás igénye miatt (is?) kezd mostanság népszerű lenni. De lásd: [link]
[ Szerkesztve ]
-
Dare2Live
félisten
"hogyan fog Starship bármi nem Starlinket pályára állítani"
ő lehet én maradtam le róla, de mért ne tudna felvinni kvázi bármit LEOra? Persze "csak" 1000m3 és ~140 (illetve 250+) tonnáig. Ami kb mindenre is elég.
TLI, Marsra... meg mindig is refuell volt betervezve. Na bumm.don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Dare2Live
félisten
Logikátlan erősen asszertív az érvelésed ennek ellenére tök konstruktvan álltak hozzád te meg ennyire vagy képes? Really?
más: Ha jól emlékszem CH4 avval nyert SpaceXnél hogy könnyen elő lehet állítani a Marson is. Ellentétben pl kerozinnal. Nem kell vinni az üzemanyagot marsra ott is előállítható ami döntő előny egy Mars bázisnál. Ami ugye Musk fétise (szerintem meg vszeg baromság)
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Darmol
senior tag
Ti vagytok rápörögve erre a fura bizonyítási kényszerre.
Esetleg tanulmányozd kezdetnek a #27-t.Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
Darmol
senior tag
válasz #54625216 #45 üzenetére
Tehát nálad egy hidrogén hajtású bicikli = bicikli.
Ehhh...Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
ddekany
veterán
"Alapvetően a metán hajtóanyagú kereskedelmi rakétákról volt szó."
Az ki lett már fejtve párszor fentebb, hogy mennyire üvöltően logikátlan erre fókuszálni önmagában, hogy metán, meg hogy valami kereskedelmi felért vele. Ezek után elgondolkodik az ember, hogy ennek az erőltetésére mi ösztönöz. Miért nem lehet simán annak kezelni finoman szólva túlzó/ferdítő Kínai propaganda kiáltványokat, mint amik? Miért fáj ez neked? Ettől még Kínának vannak valós eredményei is az űrprogramjában, amik ismertek, ha az lenne a parád, hogy valaki alá becsüli őket, meg elbízza magát.
-
#54625216
törölt tag
Akkor most mégsem a gyakorlati használhatóság a fő szempont?
Mi az a gyakorlati használhatóság szempontjából releváns képesség, amiben a LandSpace beelőzte a SpaceX-et? A metán meghajtás nem képesség, hanem egy technológia megoldás egy adott képesség eléréséhez. Ha más cégek más technológiát alkalmaznak és az se nem költségesebb se nem gyengébb hatékonyságú, akkor hol itt a beelőzés?
Ha mondjuk holnap a kínaiak előállnának egy 100%-ban újrahasznosítható hordozórakétával, aminek a payload kapacitása 100 tonna és a fellövésenkénti költsége 50 millió USD alatt maradna, na akkor valóban beelőznék a SpaceX-et (és kb. mindenki mást) függetlenül attól, hogy mivel hajtják.
Maga a metán hajtómű pedig eleve nem valami alien technológia, hogy nemzetközi verseny lett volna, hogy ki fejleszti ki elsőként. Jó pár űrtechnikai cégnek van működő metán hajtóműve, a kínaiak most sikeresen rárakták egy belépő szintű hordozórakétára, ennyi a sztori. Nyilván ez sem lebecsülendő, de mi értelme farokméregetési versenyt csinálni belőle?
"Ezzel csak magadat járattad le, hiszen nem ezt írtad #32-ben."
ezt írtam:
"Ha a Volvo hidrogén hajtású kamiont fejleszt én meg egy évvel korábban kijövök egy hidrogénhajtású biciklivel, akkor beelőztem a Volvo-t?"
így csak behelyettesítettem a mondatodban a cucc szó helyére a biciklit, hogy egyértelmű legyen, hogy mit hasonlítunk mihez.
"Vagy mégsem maradnak le ahogyan te elképzelted, mert már szerelik össze a kínaiak kamiont a tesztpályához."
Na de ha a jövőbeli biciklieladásból akarják finanszírozni a kamion fejlesztést, akkor miből szerelik össze a kamiont most?
-
vicze
félisten
válasz Gargouille #41 üzenetére
"Starship is elkészül és üzembe áll, akkor pedig még alacsonyabb lesz ez a kg/$ mutató"
Komolyan az mit összehazdoik Musk azt még bárki beveszi?
De azt azért lerazoljatnád hogyan fog Starship bármi nem Starlinket pályára állítani, csak mert ezt még SpaceX-nek nem sikerült kitalálni. Komolyan kiváncsi vagyok melyik full lehetetlen CGI-t hoszed el. -
Gargouille
őstag
"Miért mondanék ellent magamnak? Alapvetően a metán hajtóanyagú kereskedelmi rakétákról volt szó. Te kevered össze a Merlin hajtóművet a Raptorral, de nem tudom eldönteni ez szándékosságból vagy másból ered e."
Szerintem nem keverte össze. Igazából semmilyen jelentősége nincs annak, hogy metánnal vagy mással üzemel-e egy rakéta, üzleti szempontból kizárólag az az egyetlen mérce, hogy mekkora költséggel tudsz felvinni kilogrammonként anyagot az űrbe. Jelenleg ebben a tekintetben a Spacex nagyon jól áll a Falcon-al. Ha a Starship is elkészül és üzembe áll, akkor pedig még alacsonyabb lesz ez a kg/$ mutató.
Ő pont arra reflektált, hogy te kereskedelmi alkalmazás szempontjából közelítetted meg a kérdést, ebben a tekintetben pedig tök mindegy, hogy kerozinnal vagy metánnal juttatja fel a terhet, csupán a költség a mérvadó.
Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.
-
Dare2Live
félisten
válasz #54625216 #38 üzenetére
"Ha meg a technikai elsőség a kérdés, akkor azt a saját ligájában van csak értelme összehasonlítani, esetünkben a Starship fejlettségi szintjét a kínaiak tervezett Long March 9 rakétájával, aminek a jelenlegi céldátuma 2033."
Fejlettési szintnél nem raknék egyenlőséget, starship full reusable lesz LM9nél ezt 2040 utánra tervezik. 2033ban ha minden jól megy kész LM9 és esetleg részlegesen reusable.
De LEOnál akkor is verhetetlen starship kb nem is egy kategória LM9el. Full reusable modban fog felvinni 140tonnát leora. Expandable módban ~250tonnát.
És technikailag ott van még, hogy Starship világűrben tankolható. Amivel mehet holdra, marsra... és megint egy külön kategória.
Kémia rakéta vonal kb kimaxolódik vele. Lehet olcsón ISS utódot, bazi nagy/nehéz űrkutató eszközöket, holdbázist... építeni vele. És persze zikzikért felviszi a kívánt mennyiségű starlinket is.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Darmol
senior tag
válasz #54625216 #38 üzenetére
Miért mondanék ellent magamnak? Alapvetően a metán hajtóanyagú kereskedelmi rakétákról volt szó. Te kevered össze a Merlin hajtóművet a Raptorral, de nem tudom eldönteni ez szándékosságból vagy másból ered e.
Persze nyugodtan győzzél meg tényekkel, és mutasd be hány kereskedelmi küldetést hajtottak végre Raptor-ral.Széljegyzet: A Long March 9 metános (részben és jelenleg), de nem kereskedelmi hanem állami.
"Pontosabban:
..."
Ezzel csak magadat járattad le, hiszen nem ezt írtad #32-ben."Annyi csak a bökkenő, hogy azt a Volvo-t jelenleg is a tesztpályán fejlesztik és mire a kínaiak elég biciklit el tudnak adni ahhoz, hogy egyáltalán belekezdhessenek a kamion fejlesztésbe a Volvo már a három generációval előrébb lesz?"
Vagy mégsem maradnak le ahogyan te elképzelted, mert már szerelik össze a kínaiak kamiont a tesztpályához.[ Szerkesztve ]
Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
#54625216
törölt tag
Magadnak mondasz ellent:
"Mindenben, de különösen az ilyen technológiai versenyekben az számít elsőségnek, hogy ki kezdi el gyakorlatban alkalmazni először."
vs.
"Még az is teljesen mindegy, hogy kinek műszakilag fejlettebb a hajtóműve. A befektetők azt látják kínaiak be merik vállalni a kereskedelmi alkalmazást, az amcsik nem."A kínaiaknak van egy 1.5t teherbírású hordozórakétájuk, ami végrehajtott 1 db. sikeres küldetést, a SpaceX-nek meg van egy 22t teherbírású hordozórakétája 287 sikeres küldetéssel a háta mögött.
Tehát ha nem számít a hajtómű műszaki fejlettsége, akkor a LandSpace jelenleg a fasorban sincs.
Ha meg a technikai elsőség a kérdés, akkor azt a saját ligájában van csak értelme összehasonlítani, esetünkben a Starship fejlettségi szintjét a kínaiak tervezett Long March 9 rakétájával, aminek a jelenlegi céldátuma 2033."Ha az a Volvo a garázsban rohad, míg a te cuccot elárasztja az utakat akkor igen. Beelőzted a Volvot. Neked van működő cuccod, a Volvonak nincsen."
Pontosabban:
"Ha az a Volvo a garázsban rohad, míg a te biciklid elárasztja az utakat akkor igen. Beelőzted a Volvot. Neked van működő biciklid, a Volvonak nincsen."
Így már elég nyilvánvaló, hogy miért nincs értelme az állításodnak.
"Ebből a pénzből fejlesztenek egy kamiont, miközben a Volvo-t a garázsban túráztatják."
Annyi csak a bökkenő, hogy azt a Volvo-t jelenleg is a tesztpályán fejlesztik és mire a kínaiak elég biciklit el tudnak adni ahhoz, hogy egyáltalán belekezdhessenek a kamion fejlesztésbe a Volvo már a három generációval előrébb lesz?
[ Szerkesztve ]
-
Darmol
senior tag
válasz Dare2Live #34 üzenetére
A Brilliance pont egy rossz példa.
Idézek egy előző hozzászólásból:
"a legnagyobb jelentősége nem is ennek van hanem annak, hogy lehetővé válik Kína számára a privát szférából a tőke bevonás az űrtechnológiákba"Hogy az előző HSZ rolleres példájánál maradjunk. Azokból a rollerekből lesz egy rakás pénze a kínai fejlesztő cégnek. Ebből a pénzből fejlesztenek egy kamiont, miközben a Volvo-t a garázsban túráztatják.
A kínaiaknak lesz egy üzletileg sikeres rollerjük, és egy potenciálisan sikeres kamionjuk. A Volvo-nak lesz egy potenciálisan sikeres kamionja.
A végén ki jár jobban üzletileg?Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
Darmol
senior tag
válasz #54625216 #32 üzenetére
Ha az a Volvo a garázsban rohad, míg a te cuccot elárasztja az utakat akkor igen. Beelőzted a Volvot. Neked van működő cuccod, a Volvonak nincsen.
Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
Darmol
senior tag
Mindenben, de különösen az ilyen technológiai versenyekben az számít elsőségnek, hogy ki kezdi el gyakorlatban alkalmazni először.
Azt, hogy miért vannak előrébb te magad írtad le. "Amiben most a kínaiak előrébb vannak, hogy hasznos terhet tudnak pályára állítani MetaLOX hajtású rekátéval."
Sikeres kereskedelmi küldetést hajtottak végre. A SpaceX még csak tesztel. Még az is teljesen mindegy, hogy kinek műszakilag fejlettebb a hajtóműve. A befektetők azt látják kínaiak be merik vállalni a kereskedelmi alkalmazást, az amcsik nem. Majd ha a Holdra először a SpaceX indít emberes kereskedelmi küldetéseket, akkor az a kör az övék.
Ez így működik, akár tetszik neked akár nem."amint a Starship meg tesz egy kört a bolygó körül,"
Nem a múlt század hőskorában vagyunk. Semmit nem jelent az, ha tesznek egy kört. A kereskedelmi alkalmazás idejét éljük. Mert napjaink kereskedelmi rakétatechnológiára (és úgy általában az űrtechnológiákra) manapság már ugyanaz érvényes mint bármelyik másik üzleti tevékenységre. Akkor tekinthető sikeresnek, ha pénzügyileg sikeres. Alapvetően ezért indította az USA kormányzata anno a privát űrhajózás programját. Hogy kilépjenek a NASA pénztemetőjéből.Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
Dare2Live
félisten
Ehez kéne egy nagyjából versenyképes termék különben az lesz mint a Brilliancevel ~20éve.
Közben az EU/US... vonalnak erősen kezd elege lenni a kína dömping vonalból, a kínai rendszernek meg egyre kevésbé van, lesz pénze.A kínai space boom az jópár éve sok pénzből zakatol de uaz van mint USben. Rémítő pénzből csinálnak nem versenyképes platformot.
EUban jövőre indul az Ariena 6, előrelépés de ettől még nem lesz versenyképes. Mirui, Ariane next meg 2026/30ra igér.
oroszok meg leseggeltek.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
judas13
addikt
válasz Dare2Live #19 üzenetére
Végülis nem az részlet érdekli a vevők jó részét szerintem, hogy kiket és mennyivel is dotál a kínai állam, hanem az árcédula a szalonban. (Tudjuk ott a pénz nem számít számos esetben de nem is egy tiszta kapitalista gazdaságról beszélünk ügye hanem valami kommunista ideológiával feldíszített hibrid kitalációról).
Nem èn szeretnèm csak érzésem szerint a trendek alapján ez így lesz, jön a kínai space boom. Minden mérettartományban, minden elképzelhető mennyiségben, rövid idő alatt.Ja és, hogy Európa hol van ehhez képest mostanában sajnos abba már bele sem gondolok..
[ Szerkesztve ]
"Aki nem hoz döntést, az hatalmas döntést hoz."
-
Straw
senior tag
Több sebből vérzik amit írsz, egyrészt nem fejlesztett ha nem fejleszt, jelenleg a Raptor a v3-nál tart, repült a v1 és a v2 is. Tehát nincs szó semilyen hajtómő technológiában beelőzésről. Amiben most a kínaiak előrébb vannak, hogy hasznos terhet tudnak pályára állítani MetaLOX hajtású rekátéval. Nem foglalkozva a payload tömegével. De ha ezt nézzük, amint a Starship meg tesz egy kört a bolygó körül, ez a "hatalmas siker" semmit nem fog jelenteni/érni.
42
-
Darmol
senior tag
Gyk.: A cikk clickbait címének apropóját az adja, hogy a LandSpace demonstrálta: a fejlesztéssel beelőzte hajtómű technológiában a SpaceX-et, amely a StarShip-hez és a SuperHeavy-hez szintén metán hajtóanyagú hajtóművet (Raptor) fejlesztett. Megjegyzem a legnagyobb jelentősége nem is ennek van hanem annak, hogy lehetővé válik Kína számára a privát szférából a tőke bevonás az űrtechnológiákba.
Természetesen nem kell érteni. Maradhattok "a-kínaiak-kicsik-sárgák-nemérteneksemmihez-lopnak" mantrátoknál amivel egyben jellemzitek a képességeiteket.[ Szerkesztve ]
Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.
-
Dare2Live
félisten
Az a baj evvel, hogy ha minden úgy lesz ahogy szeretnék, írod akkor sincs meg a teljes újrahasznosítás. Csak Falcom 9, Falcon Heavy ligába lesz.
Elektromos autó vonalon nekem még mindig az van meg, hogy autónként 20-30k$nyi összeggel támogatja kína pl niot. Így nem nehéz az egész pályás letámadás.
Ettől még a cikk egy clickbait hányás by Harangi.
[ Szerkesztve ]
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
judas13
addikt
Tegyük hozzá, hogy jövőre az új ZQ3 olyan12-20 tonnát tud majd felvinni 20 alkalommal.
A TL3H meg majd 48-62(!) tonnát fog tudni felvinni - ha ilyen tempót tolnak továbbra is a felbocsátások tekintetében- a közeljövőben.(2025-re szerintem.)
Ugyanaz lesz szerintem most itt is mint ami éppen zajlik az elektromos gépkocsiknál az egész pályás letámadás tekintetében látható.[ Szerkesztve ]
"Aki nem hoz döntést, az hatalmas döntést hoz."
-
Astroboy
őstag
Fejlődnek a pingpongok, az ész metán gyerekek...
-
realme
junior tag
Hanem Kínáról lenne szó hanem egy USA vállaltról most itt mindenki elcsöppenne, igen Kína megállíthatatlanul fejlődik és ez nem nagy baj.
RYZEN7 7800X3D-GIGABYTE X870E AORUS PRO ICE-CORSAIR DOMINATOR 2X16 6000Mhz-Sapphire 7800XT, Ajazz AK820PRO.
-
ledgeri
nagyúr
Én is benne lennék, csak hát akkor annak valahanyad részéből ő is kap...
// #ublockO-HardMode // anti-blockadblock-er // PH! új arculat: 1/ 500 // szeksziboj -nálam van egy pirospontod! // Találtam sárga fényű lézert! (kézit, ceruzaelemest) https://youtu.be/XQnmMjYHgcM //
-
#52931072
törölt tag
Titokban megtalálták a felmelegedés ellenszerét. Annyi műholdat lövöldöznek fel, hogy csökkenni fog a légkör besugárzása. Probléma, megoldás és még netezni is lehet majd vele. Pergola az űrben.
Igen, ami a cikk címét illeti, “ felrobbant az internet” kategória. Miért nem lehet rendesen megfogalmazni a cikket kb a tényekre szorítkozva. Ilyen világban élünk, valahogy el kell adni a mágneses lepedőt is.[ Szerkesztve ]
-
Mopar426
tag
2005 óta vagyok tag. Az ilyen és ehhez hasonló cikkek miatt gondolkozok, hogy törlöm magam...
Hope for the best, plan for the worst!
-
nagyúr
válasz Gargouille #8 üzenetére
Mert félreértitek. Nem pánikol, nem aggódik, csak pislog.
Muszáj pislogni, különben kiszárad a szeme...Aki él és nem boldog, az téved!
-
ddekany
veterán
válasz Gargouille #8 üzenetére
Mutatjuk: Musk bokánsz*rta magát! Kína szuperrakétája beelőz, a nyugat pánikol.
-
Gargouille
őstag
Nem is értem a cikkíró miért aprózza el így, nyugodtan írhatta volna azt is, hogy a "Spacex csak kullog kína után", vagy esetleg, hogy "köröket vertek a Spacex"-re!
Most tényleg nem bántásból mondom, de komolyan megkérdőjelezi az egész lapcsalád hitelességét, hogy ilyen cikkeket kiengedtek. Vajon az IT híreknél meg a hardvereknél is ennyire "szakmai" az anyag valójában?
Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.
-
#54625216
törölt tag
válasz Fritz Teufel #4 üzenetére
Tehát azzal csapták rá az ajtót mindenki másra, hogy sikerült egy kb. Falcon 1 kategóriájú rakétával hasznos terhet pályára állítaniuk?
A metán meghajtás nem fúziós technológia, hogy mindenki a nagy áttörésért küzdjön. Mind a SpaceX, mind a Blue Origin másik ligában versenyez, a kínaiak max akkor fogják rácsapni az ajtót mindenki másra, ha 40+ tonnát tudnak majd elsőként pályára állítani egy 100%-ban újrahasznosítható hordozórakétával, függetlenül attól, hogy mivel hajtják.[ Szerkesztve ]
-
ddekany
veterán
válasz Fritz Teufel #4 üzenetére
És ezért nem sikerült a Spaceship-nek, meg a New Glennek pályára állnia még, mert a hajtómű nincs kész? Vagy amennyiben azért is, akkor a Raptor vagy a BE-4 esetleg sok tekintetben ambiciózusabb mint ami ebben a kínai rakétában van, vagy csak az a nagy fejlesztés amivel évek óta szenvednek, hogy metánnal menjen?
Ez az egész csak egy szokásos fárasztó CCP megrendelésre terjesztett talking point-nak tűnik, és e mögé sikerült a PH lapcsaládnak beállnia... Gratulálok srácok.
[ Szerkesztve ]
-
Fritz Teufel
addikt
Ha jól látom, itt a metán meghajtásban csapták rá az ajtót mindenki másra. Ami igaz is. Ebben a ligában versenyez még a SpaceX Starship és a szintén amerikai Relativity Space a Terran 1-el. Egyiknek sem sikerült pályára állni eddig.
Asus ROG Strix G513IH; Apple iPhone 14 Pro Max, Apple iPhone 13, Apple Watch Ultra, PocketBook Touch HD 2
-
Dare2Live
félisten
Nem lehetne olyan, hogy aki fizet annak ne jelenjenek meg egyes szerzők (Harangi László) cikkei? Mint a forumon hogy el lehet rejteni egyes hsz hszeit.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
ddekany
veterán
Mert a Starship és New Glenn esetén a fő nehézség, amiért lassan haladnak, az az, hogy metán hajtású... Ekkora ótvar hazugságot. De bejött, kattintottam. Én barom.
-
joghurt
addikt
LandSpace: 1,5 tonna 500 km-es magasságba.
Menetrend szerinti Falcon 9: 18,4 tonna LEO.Tényleg a kínaiaké a technológiai fölény, a SpaceX csak pislog.
A tej élet, erő, egészség.
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Axon Labs Kft.
Város: Budapest