- Az EU Trump ellenére sem változtat a big tech elleni szigoron, nincs visszalépés
- Elon Musk kezébe adnák az amerikai TikTokot
- Nem tetszik az EU-nak az új díj, amit az Apple a fejlesztők vállára tesz
- Egy hibás appfrissítés miatt távozott a vezérigazgató
- Csoportos keresetek tömegeit zúdítják a tech cégekre a britek, az Apple az első
- Windows 11
- Linux kezdőknek
- KAÜ/Ügyfélkapu – már elérhető a kétfaktoros hitelesítés
- Az EU Trump ellenére sem változtat a big tech elleni szigoron, nincs visszalépés
- Milyen routert?
- Microsoft Excel topic
- eBay
- One otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Facebook és Messenger
- AliExpress tapasztalatok
Új hozzászólás Aktív témák
-
#65675776
törölt tag
Már milyen szint felé? Az ukrán és orosz gázturbinák azonos színvonalat képviselnek, elvégre alapvetően ugyan az a technológiai és tudományos háttér volt mögöttük a szovjet érában. A Szovjetúnió felbomlása óta pedfig túl sok innováció nem történt ezen a téren náluk. Mindig is le voltak maradva az amerikai és úgy általánosságban a nyugati gázturbinák mögött kb minden téren. Hiába van 4000 órára specifikálva az F404 és az RD33 élettartama is, utóbbi ritka esetben éli meg az 1000 órát is, ráadásul eközben kétszer is ipari szintű nagyjavításra kell küldeni. A GE, PW, RR, CFMI, és úgy általábam az összes nyugati gyártó erről már a '70-es évek végén leszokott. Ráadásul nem is órában adják már meg az élettartamot, hanem ciklusban (minimális fordulatszámról a maximálisra pörgetés és visszalassítás egy ciklus). Emellett ha nem használod a hajtóművet 80% feletti teljesítményen, akkor a specifikált élettartam 1,5-2x-ese érhető el. Mindezt állapot szerinti karbantartással, mindenféle nagyjavítások nélkül. A poszt-sszovjet gyártók hajtóművei ettől még roppant messze vannak. Az AL-31F-re 1500 órát specifikál a Szaturn, de ez is csak nagyon ideális körülmények között, 250, 500 és 1000 órás ipari nagyjavítás mellett érhető el. Az AL-41F esetén már optimistán 4000 órát adnak meg, de ott is van még 500, 1000, 2000 és 3000 órás ipari nagyjavítás. Ezen negyjavítások során a magrészt kb minden esetben teljesen kicserélik, ahogy az utánégető teret is, mert addigra teljesen elhasználódnak. Szóval ha a valós élettartamot nézzük, akkor bizony az maximum 1000 óra.
A Szaturn meg kénytelen lesz valahogy összehaxolni egy megbízható reduktort és hajtásrendszert, ha a Gorskovokat rendszerbe akarják állítani. Érdekes lesz, mert ilyesmivel kb soha sem foglalkoztak.
-
Zeratul
addikt
-
#65675776
törölt tag
MiG
Az RD-33 családod eleve nem ők gyártják, hanem a Klimov.
A WS-10 nem a Ljulka (azóta már Szaturn) AL-31F másolata, hanem a CFM-56 alapjain fejlesztették. A gyártástechnológia a kisebb gond, a nagyobbik probléma, az anyagminőség. Teljesítményét tekintve mind a két hajtómű ~122 kN tolóerőt képes kifejteni utánégetéssel.
-
Turbinákkal nem féltem ruszkikat, mert abból elég jókat tudnak csinálni erőműtől a cirkáló rakéta méretig.
Márpedig ott kezdődik valahol, hogy a Szaturn (amely amúgy gázturbinákkal foglalkozik) most 2018-ra igéri a Gorskov-osztályba megfelelő gázturbinák kifejlesztését, és lassan már 2 éve dolgoznak rajta. Azt pedig nem tudja senki, hogy teljesítményben/élettartamban felérnek-e majd az ukrán eredetihez....
Az orosz gázturbinák realitása pedig az, hogy a PAK-FA csúszásának egyik fő oka, hogy az összes eddigi protogép a Szaturn 117-es hajtóművét kapta meg, mert a 30-as típus, ami a szériagépekbe van tervezve, még mindig nincs kész. Ahogy most kinéz, 2020-ig csak a már korábban megrendelt 12 gépes előszéria lesz megépítve, 117-es hajtóművekkel. Ha a 30-as típus beváltja az ígéreteket...
Hozzá kell tenni, hogy itt nem a Szaturn hozzá nem értése a fő hátráltató tényező, hanem egyszerűen az, hogy 2009-ig egyszerűen nem kaptak szinte semmi pénzt a fejlesztésre.
Ellenben a lekoppintott Szuhoj hajtóműveket a kínaiak nem tudják az orosz teljesítményszintre felhozni.
A WS-10A(és G) nem lekoppintott AL-31F, annál nagyobb az átmérője, és elvben nagyobbnak kellene lennie a teljesítményének is. Már csak azért is, mert a J-20-as protogépekben is WS-10G található, és azok tolóereje (állítólag) a 150kN-os szint környékén mozog (az AL-31F 123kN-ot, az AL-31FN pedig 127kN-ot tud, a PAK-FA-ban lévő 117-es típus, amely az AL-31-en alapul, hivatalosan 147kN-ot produkál).
Ezen kívül a legfőbb probléma az, amit Daa-raa említett - a WS-10A korai szériái 30-50 üzemóra után nagyjavításra szorultak, míg az AL-31F olyan 400 órát húz ki. Viszonyítás képen az amerikai F414 hajtóművek átlagosan 4000 óra felett teljesítenek, az EDE változatnál az elvárás 6000 óra...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
#65675776
törölt tag
Az a baj, hogy az orosz/ukrán gázturbinák élettartama még ma is csak kb a 80-as évek amerikai gázturbináinak szintjén van. A kínaiak pedig még ezt sem érik el. Nem véletlen, hogy próbálnak mást használni.
A kíínai hajtóműveknek nem a teljesítményével van problémája eredendően, hanem az élettartamával és megbízhatóságával.
-
Zeratul
addikt
Oroszoknak pl.: a USAF nak szállított Huawei kémkedős alkatrészei miatt is el kell gondolkodni hogy akarnak e kínai alkatrészt. Sokkal egyszerűbb pl Izraelen keresztül behozni az embargós alkatrészeket, mint saját gyártást csinálni, feltéve hogy nincs polgári alkalmazási szándék, mert akkor még jót is tesz az embargó a hazai iparnak. Turbinákkal nem féltem ruszkikat, mert abból elég jókat tudnak csinálni erőműtől a cirkáló rakéta méretig. Ellenben a lekoppintott Szuhoj hajtóműveket a kínaiak nem tudják az orosz teljesítményszintre felhozni.
-
És mégsem.
A tengerészeti diesel-motorok még a kínai Type-052D rombolókban és Type-053H3 fregattokban is német MTU gyártmányok (de a szóba jöhető nagyobb alternatívák is mind vagy EU-s vagy amerikai cégek). A gázturbináik mondjuk hazai (kínai) gyártásúak, de felteszem nem ok nélkül nem is merült fel kínai gázturbinák alkalmazása orosz hadihajókban. Viszont két félkész Admiral Gorskov-osztályú fregatt várja, hogy elkészüljenek az új (orosz) gázturbinák, mert nélkülük nem mennek sehova...
A hőképalkotók terén a kérdés érdekes, sajnos a Kínai harceszközökről megbízható információkat nehéz beszerezni, de úgy tudom, hogy az ő harckocsikban használt képalkotóik egy generációval el vannak maradva a nyugati technológiától. De ez inkább csak feltételezés, építeni aligha lehet rá, minden estre tudni kell, hogy Kína annyira nem szimpatizál, hogy fegyvert adjon el az oroszoknak (max. fordítva), lévén Oroszország egyben India legnagyobb katonai beszállítója. India és Kína pedig a regionális politikában egymás konkurensei (ez visszafele is probléma, az Indiaiak annyira nem pattogtak örömükben, mikor kiderült, hogy Sz-400-es légvédelmi rendszert adnak el a Kínaiaknak is, miközben ők is vásárolnak belőle)...
Az olyan esetekben, mint az LCD kijelzők, én nem látok tisztán, annyi biztos, hogy a Szu-3x családba korábban Thales kijelzők kerültek, de ez is elúszott az embargó miatt. Az ilyen kijelzők terén például a kínaiak egyértelműen tudnának alternatívát nyújtani, de amennyire én olvasgatom az orosz fórumokat és híradásokat, az jön le, hogy az oroszok belső gyártásban gondolkodnak, illetve ezekkel kapcsolatos híreket találni csak. Persze ettől még lehet, hogy a felszín alatt már a kínaiak szállítanak nekik (lévén nekik régóta van, például a Szu-27SzK kínai továbbfejlesztése, a J-11B pilótafülkéjében, ami csak azért gond, mert ezek pont olyan gépek, amelyek az oroszok által aláírt licencszerződésen kívül készültek (ahogy a J-15 tengerészeti vadászbombázó is, ami a Szu-27K/Szu-33 kínai másolata))...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Zeratul
addikt
-
Ennek az adaptálódásnak nagyban köze van ahhoz, hogy az embargó miatt számtalan dolgot immár nem kapnak meg a piacról. Ez olyan szinten probléma, hogy például most is több hadihajó építése csúszik, mert a gázturbinákat eddig egy ukrán cég szállította nekik (a Szaturn cég iparkodik nagyon állami pénzből, hogy 2018-ra elkészüljön egy azt kiváltani képes típussal), a német MTU diesel-motorjai helyett kénytelenek kevésbé gazdaságos és kisebb teljesítményű saját motorokat beépíteni, vagy a T-90-es harckocsik francia Thales Catherine éjjellátói helyett most próbálnak egy fehérorosz alternatívát kínálni. Ugyanez igaz az IT terén, hiszen a kettős-alkalmazású technológiák esetében is él az embargó, ami elég sok informatikai dologra igaz (pl. a Szuhoj vadászgépek strapabíró LCD kijelzőit korábban franciáktól vásárolták (Thales, a kijelző partner a Philips/LG volt), ez a vonal megszűnt, így kénytelenek saját gyártásban gondolkodni, illetve (feltehetően) nem hivatalos forrásokból megoldani az utánpótlást).
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
xeqe
csendes tag
Az oroszoknak már most is van high tech ipara. Nyilván az ország adottságai miatt nagyban támaszkodtak az energiahordozó-bevételekre, de már látszanak a jelei annak, hogy az orosz gazdaság adaptálódik a megváltozott körülményekhez:
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-05-17/russia-learns-to-live-after-crash-as-post-oil-path-takes-shape
Az IT ipar pl. 28%-os növekedést mutatott egy év alatt. Ha magasan van az olajár, akkor az abból befolyó vagyont elköltik. Ha hosszú távon alacsonyan lesz, akkor megélnek másból. Ez ilyen egyszerű.
-
kenwood
veterán
Ezt jo,ezt nem tudtam.
Persze siman lehet,hogy leraktak az illetekesek ele ket tanulmanyt.
Az egyik szerint egy tesztagyar reszvenyei 20%-ot,mig a chipgyarto 22% -ot fog hozni,ezert az utobbit vettek meg.Jo lenne minel tobb ilyen befektetes a reszukrol, mert a lehetosegeikhez kepest nagyon keveset koltenek ilyen dolgokra.
A turizmus egy fokkal jobb,mint kozarolag az olajbol elni,de a vilag fejlodesehez sokat nem tesz hozza.
Mi kell az alaplapba? Procibol egy, Rambo 2. <> Egyetlen vizmolekulaban tobb hidrogen atom van,mint ahany csillag az egesz naprendszerben
-
A nemzetkozi urallomasba is mindenki adott penzt,csak ok nem.
Bocsánat, de ez égbekiáltó marhaság. Először is az ISS háttere elég szövevényes, és a résztvevő tagországok döntése kell, hogy új partnert vegyenek be. Kína például jelentkezett, de az Egyesült Államok vétója miatt el lett utasítva (megjegyzés: azóta törvényi szinten megtiltották a NASA-nak, hogy bármilyen tudományos együttműködésre lépjen a Kínai űrügynökséggel, vagy bármilyen Kína szervezettel). India és Dél-Korea is jelentkezett, de egyik csatlakozását sem hagyták jóvá. Arab ország jelentkezésről nem tudok, de például az Egyesül Arab Emirátusoknak saját űrprogramja van, 2020-ban Mars szondát indítanak, mégpedig japán hordozórakétával.
Egyébként ott kellene elgondolkozni, hogy a NASA költségvetése most ~18,5 milliárd US$. Amiből a 16 milliárd dollárral a legtöbbet költik a világűrre (a 18,5 milliárdból ~2,5 milliárd jut az légi jármű kutatásokra és a Föld tudományos megfigyelésére, a többi 16 milliárd jut a világűrrel kapcsolatos kutatásokra, fejlesztésekre). A második az ESA, 5,25 milliárd euróval. A harmadik a JAXA ~2 milliárd dollárral, a negyedik a Roszkozmosz, kevesebb, mint 2 milliárd dollárnak megfelelő rubellel. Hogy a Kínai űrügynökség hol van, nem tudni, mert nem nyilvános a költségvetése, de becslések szerint 1-1,5 milliárd dollár körül mozoghat. Az Egyesült Arab Emirátusok cirka évi 500-600 millió dollárnak megfelelő összeget költ a saját űrprogramjára.
Szóval ha már az arabokat akarjuk ekézni, mert keveset költenek az űrkutatásra akkor esetleg előtte nézzünk szét, hogy miért is van az, hogy az EU például miért költ csak kb. harmad annyit az űrkutatásra, mint a hasonló gazdasági erővel rendelkező Egyesült Államok?
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
azbest
félisten
Hohó, az Emirátusok pont, hogy előre gondolkodik. Mivel az olaj véges, így a turizmusba és a technológiai cégekbe fektetnek. Az amd-től is ők vették meg a gyárat, amikor az kiszervezte. A globalfundaries azóta arab tulajdonban van.
-
kenwood
veterán
válasz erer1000 #111 üzenetére
Afrika mas teszta.
Nekik nincs is mibol.Az araboknak lenne,csak ertelmetlen dolgokra koltik el a penzt.
A nemzetkozi urallomasba is mindenki adott penzt,csak ok nem.[ Szerkesztve ]
Mi kell az alaplapba? Procibol egy, Rambo 2. <> Egyetlen vizmolekulaban tobb hidrogen atom van,mint ahany csillag az egesz naprendszerben
-
kenwood
veterán
válasz janos1988 #23 üzenetére
A terrorveszelyt nem nekik,hanem a briteknek es a Franciaknak koszonhetjuk.
Olvass utana, mi tortent a Kozel-Keleten az Oszman birodalom megszunese utan,Persze az ott elo nepeknek is nagy szerepe van benne,egyszeruen nem ertik,nem is igenylik a demokraciat.
Parszaz eve az Arabok hoztak el mindent nyugatra.
Manapsag meg nevetsegesek.Semmilyen technologiai ujitas nem fuzodik a nevukhoz.
Nincs egyetlen ismert arab muszaki cikkeket,vagy informatikai termeket gyarto ceg.
Nem koltenek semmit az urkutatasra.
Meg a viszonylag ertelmes Emiratusokban is 20. szazadi techonlogokiaba ontik a milliardokat.
Potyautasok lettek a bolygon.[ Szerkesztve ]
Mi kell az alaplapba? Procibol egy, Rambo 2. <> Egyetlen vizmolekulaban tobb hidrogen atom van,mint ahany csillag az egesz naprendszerben
-
kenwood
veterán
Azert ennel kicsit tobbrol van szo.
Ha valakinek sikerulne a foldkoruli palyakon egyeduralmat kialakitani,akkor a Usa, Oroszorszag es Kina egyutt sem tudna megakadalyozni a vilag leigazasaban.[ Szerkesztve ]
Mi kell az alaplapba? Procibol egy, Rambo 2. <> Egyetlen vizmolekulaban tobb hidrogen atom van,mint ahany csillag az egesz naprendszerben
-
őstag
"téged mutogathatna az amcsi propaganda gépezet" - Téged meg az orosz. Most akkor mi van?
Tudod eléggé benne voltam ebben a témában, és elég mélyre süllyedtem benne, de feltettem azt a kérdést, hogy: "Mi van ha az egész csak ellenséges propaganda?" És ha igaz is, akkor nem jobb inkább a nyugathoz tartozni, mint ilyen Török, Orosz, Kínai izéhez? Csak hasonlítsd össze, hogy élnek ott az emberek.
Józanság. -
#65675776
törölt tag
De, jobban tudjuk, mert a magyar nyelv és az abban alkalmazott betűk és hangok jobban megfelelnek az átírásnak (sőt, talán a legjobban pont ez a nyelv felel meg a célra), mint az angol. Az angol átírás csak kényszer szülte megoldás, nem pontos. Ahogy a kínai átírás is ilyen. Azt még a kínaiak is változtatják időnként, mert tisztában vannak vele, hogy nem lehet pontosan átírni angolra.
De, volt már a megszállás alatt, sőt már előtte is magyar átírás elég sok orosz szóra. Azért, mert tanították az oroszt minden oktatási szinten, még létezett hivatalos fordítás kb mindenre.
De javaslom, hogy mivel a legtöbb ember a Földön a kínai valamelyik változatát beszéli anyanyelvként (meg úgy egyébként is), ezért a továbbiakban a 蘇凱設計局 legyen az elfogadott írásforma. Elvégre csak az a leginkább elterjedt.
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Akció! Dell Latitude E6430 laptop (14/i5-G3/8GB/256SSD/AkkuX) - 1 év garancia, 27 % számla
- Wacom Cintiq 16 FHD (DTK-1660) digitalizáló tábla
- Denon AVR X2600H erősítő + Jamo S809 5.0 Hangfalszett
- Géjmer Keychron M3 vezeték nélküli egér
- Akció! Dell Latitude E6230 laptop (12,5/i5-G3/8GB/256SSD) - 1 év garancia, 27 % számla