Hirdetés
- Otthoni hálózat és internet megosztás
- Proxmox VE
- 2 billió dollárt hozott a tavalyi év az NVIDIA-nak
- eBay
- One otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Kína exportkorlátozást vethet ki az akkumulátortechnológiákra
- Facebook és Messenger
- ASUS routerek
- Ingyenes vagy akciós szoftverek
- Mikrotik routerek
Új hozzászólás Aktív témák
-
mekker
őstag
Egy mai ember akár 40-50 évet is aktívan levezet. Már csak statisztikailag is jó esélye van rá, hogy egyszer balesetes lesz, vagy legalábbis nagyon közel kerül hozzá. Még ha jó sofőr is válik az emberből, továbbra is fennáll, hogy nem csak te vagy az úton. Elég csak egyszer rosszul felmérni a másik hülyeségét, és már meg is van a baj.
Данное сообщение (материал) создано и (или) распространено иностранным средством массовой информации, выполняющим функции иностранного агента, и (или) российским юридическим лицом, выполняющим функции иностранного агента.
-
CYBERIA
senior tag
válasz Blindmouse #24 üzenetére
Ebből hány százalék a hobbiautós?
APU: AMD, MB: AMG :) A peresztrojka nálunk olyan gyors, hogy már ma jobban élünk, mint holnap! | Tudja Mohnke, a nyugati demokráciák dekadensek. Előbb-utóbb alulmaradnak a szigorúan fogott keleti népekkel szemben. | Volvo och SAAB beundrare. | A vér nem válik vízzé.
-
meci77
tag
És nekem itt van a problémám. Ha az autó helyettem vezet, akkor idővel kiesek a gyakorlatból. És ha gixer van (pl. autópályán előzéskor úgy dönt hogy nem vezet tovább), akkor nekem ne adja oda, hogy nesze b+ csinálj amit akarsz! Úgyhogy ha a vezetést "átadós-átvevős" lesz a rendszer, akkor muszáj lesz gyakorolni is néha.
-
Zanik
addikt
Jah, ne is mondd! Nálam ott kezdődik az egész megkérdőjelezése, hogy sokszor a vevők még az ISO 26262 FSM követelményeivel sincsenek tisztában. Múltkor az egyik német OEM-es kontaktom rákérdezett mi az a DIA (Development Interface Agreement), miközben kb. minden második functional-safety releváns pontban az ISO 26262-re hivatkozott. Talán egyszer végre el kéne olvasni azt rohadt normát ha egy csomó helyen megemlíted a Lastenheft-ben.
Amúgy csináltunk a redundáns szenzorra egy durva kalkulációt, több mint a duplája volt a jelenlegi nem redundáns megoldásnak. Ergo olcsóbb kettőt beszerelni!
[ Szerkesztve ]
Origin/Steam: PaJKoS PSN: PaJKoS82
-
félisten
Már ki is haltak az "én jobbak vezetek mint a számítógép" userek?
"The rewards of tolerance are treachery and betrayal."
-
MaUser
addikt
Igen, ASIL-D-re legegyszerűbb megoldás a szenzor duplázás, vagy simán lepapírozni, hogy igazából QM az egész rendszer. De azért már vannak szép számmal ahol van szenzor is. Nyilván nem minden célre, meg sokszor nincs is értelme, mert drágább lenne.
Btw, ASIL és 26262 kapcsán kb. addig sokat nem ér az egész, amig mindezt win-en fejlesztjük, meg sokszor excel tool-okkal megy a bűvészkedés.... Persze papíron ugye ezek rendben vannak...
''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''
-
Zanik
addikt
Rendszere igen. De én kifejezetten egy speciális szenzorra gondoltam (nem mondom el milyen, mert akkor könnyű lenne belőni a munkahelyem), amiből tudtommal még nincs ASIL D-t tudó komponens szinten. Természetesen az ECU-ba bekötve többet belőle viszont már teljesíthető az ASIL D. De pont ez az, hogy most már ott tartunk, hogy szenzor szinten követelik meg az ASIL D-t, illetve redundáns megoldások felől érdeklődik több OEM is. Sajnos a saját szegmensünkön túl nem sok mindenre van rálátásom, így nem tudom milyen rendszereink vannak készen/félkészen.
Origin/Steam: PaJKoS PSN: PaJKoS82
-
MaUser
addikt
válasz #06658560 #28 üzenetére
Solid-state lidar-ra gondoltam.
Zanik: ASIL-D us( ) szenzor is van már beszállítónál, nem hogy ecu (ezer éve ebs-nél), radar vagy kamera pláne. Ma már az összes nagyobb 1st, 2nd tier-nek van asil-d s rendszere legalább demo szinten, de kismillió fut az utakon is.
Porthoszx: Nem az emberi természet fogja megváltoztatni, hanem hogy rendelkezésre állnak már idéntől(!) azok a dolgok, amik még öt éve is utópisztikus vágyálomnak tűntek: solid-state lidar és v2v com rendszer már OEM-ek számára is beszerezhetőek.
''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''
-
szbende
csendes tag
válasz #06658560 #55 üzenetére
>Meg varosban is, mert kisebb követési távolságot tud tartani, nem fog elbambulni, lefulladni a lámpánál
Biztos nő néhány százalékkal az áteresztő képesség, de ezeken a problémákon más kevésbé korlátozó eszközökkel is sokat lehet segíteni. Pl. a visszaszámolós lámpával, automata sebességváltóval stb.>nem lesz holttere, amelyikben a fél óvoda elvész és kilapítható lesz,
Ez megint olyan érv aminek igazából nincs köze az önvezetéshez:
Bármelyik autót tele lehetne pakolni a vezetést segítő eszközökkel: kamerákkal, radarral, tükörrel egyéb érzékelőkkel, amelyek riasztanak ha butaságot akar tenni a vezető.
Teljesen jó dolgok ezek, növeli a biztonságot, csak éppen még drágák.>Nem fog a villamossínre parkolni stb.
Ha az automata nem lesz kikapcsolható, akkor fog elromlani amikor éppen a villamossínen áll az autó.
Ha kikapcsolható lesz, akkor ki fogják kapcsolni.
Ez megint olyan probléma, amit simán meg lehetne oldani néhány jogosítvány begyűjtésével.Fenntartom a véleményemet, hogy rövid-közép távon a önvezető és a nem önvezető járművek szétválasztása lenne a célszerű. Ez viszonylag gyorsan megoldható lenne és pont azokon az útszakaszokon lenne előnyös, ahol legkevésbé szeretünk vezetni.
-
Vladi
nagyúr
Milyen messze? Lányomnak első kocsinak már vehetek németből használtan.
il sole non sorge più ad Est!
-
#82729984
törölt tag
válasz justmemory #56 üzenetére
Csak szolok pont egy olyannal vitatkozol akinek az emlitett utopisztikus dolog a rogeszmeje
-
kromatika
veterán
Teljesen igaza van szerintem.
-
justmemory
senior tag
válasz #06658560 #57 üzenetére
Nem azt vonom kétségbe, hogy a gép jobb döntéseket hozna, vagy hogy statisztikailag megbízhatóbb/jobb döntéseket hozna. Elvitted ebbe az irányba, pedig nem erről van szó, hanem egészen egyszerűen arról, hogy ha valamilyen műszaki hiba lép fel, akkor be tudjak avatkozni. Szerintem ez alapigény, szerinted felesleges. Engedjük el ezt a kérdést, és térjünk vissza rá mondjuk 30 év múlva...
Sok mindent lehet, dinamikus forgalomszervezést is. Én csak a szabadságot szeretném, hogy eldöntsem, hogy veszek-e autót vagy sem. De ki tudja, a jövő társadalma lehet olyan is, ahol az emberek ugyanazt akarják.
--- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---
-
#06658560
törölt tag
válasz justmemory #56 üzenetére
"Egyébként valószínűleg én még az a generáció leszek, aki azért fog figyelni az útra is. És lehet, hogy feleslegesen szólnék közbe, de jobb a béke alapon inkább, minthogy baj legyen."
Egyrészt, ha figyelnél az útra is, továbbra sem éreznél egy rakat beavatkozási igényt, ahogy ma sem, másrészt a figyelmed sem lenne folyamatosan állandó. Ma sem az, ha még ennyire sincs szükség a beavatkozásra, pláne nem lesz. És a szemed sarkából észrevenni vélt valami miatti beavatkozás simán több kárt képes okozni, mint hasznot hajtani.
Másrészt tízen sok éve kiderült, hogy a gép inkább hozna jobb döntéseket. Például lezuhant orosz katonai gépek esetében, az automatika ki akarta hozni egy bizonyos helyzetből, a pilóta szintén, aminek eredménye az lett, a becsapódás előtti pillanatokban, amikor elkapta a botkormányról a kezét a pilóta, hogy az arcát védje, akkor kezdett a gép a vészhelyzetre helyes reakciókat adni. Nem egy ilyen eset volt és jó pár magyarokkal is. Talán a 23-asokkal.
"Plusz akkor kell puffer a rendszerbe, amit az ilyetén kiszámíthatatlanságot figyelembe véve azért relatíve nehéz lesz megbecsülni... "
de, lehet. A mostani járműpark többszörösen elég lenne egy ilyennek. És akkor is azonnal be fogsz tudni ülni, ha nem a saját tulajdonod lesz az autó, hisz a szabad kapacitások és igények alapján jól teríthető lesz, hogy mindenkihez a legközelebbi felszabaduló autó menjen."de azért ez picit rugalmasabb rendszer kell legyen, mert az embereket nem igazán lehet hosszabb távon robot-szerű rendszerekbe belekényszeríteni..."
Szalagmunka, három műszakban. Száz éve élnek benne emberek. És szerinted miért nem lenne elég rugalmas egy kapacitás elosztása? Amikor képesek vagyunk egy atomerőműben a gömbökbe formázott fűtőanyag és moderátor mixet folyamatosan keverni a szükséges teljesítményhez, s minden egyes fűtőanyagot tartalmazó golyó felhasználhatóságát tudjuk követni egy ilyen rendszerben, akkor egy dinamikus forgalomszervezés olyan hatalmas probléma lenne?
-
justmemory
senior tag
válasz #06658560 #55 üzenetére
Öhm... aham... Tehát az alapján amit te írsz, legyek kedves elfogadni, hogy te tudod, hogy én hogyan és mint tudok vagy szeretnék reagálni a forgalomra, illetve hogy majd eldöntik helyettem, hogy az adott funkciónak számomra van-e haszna vagy értelme... Plusz legyek kedves elfogadni, hogy ha bizony belesek abba a bizonyos töredék százalékba, akkor így jártam... Világos, végső soron nem kötelező autóval közlekedni a jövőben sem... Őszintén...? Ez számomra azért nem túl megnyerő... Egyébként valószínűleg én még az a generáció leszek, aki azért fog figyelni az útra is. És lehet, hogy feleslegesen szólnék közbe, de jobb a béke alapon inkább, minthogy baj legyen. De mindegy, mert ha nem lesz értelme, hát legfeljebb nem építik be, én meg járok gyalog vagy drukkolok
"Majd jön helyette másik" vs. "most azonnal be tudok ülni"... Plusz akkor kell puffer a rendszerbe, amit az ilyetén kiszámíthatatlanságot figyelembe véve azért relatíve nehéz lesz megbecsülni... Arról nem is beszélve, hogy azt azért továbbra is szeretném én eldönteni, hogy szükségem van-e autóra vagy sem. A lehetőség legyen adott - ahogyan ma is van pl. teletaxi meg egyéb szolgáltatás -, magam is híve vagyok az optimalizálásnak, de azért ez picit rugalmasabb rendszer kell legyen, mert az embereket nem igazán lehet hosszabb távon robot-szerű rendszerekbe belekényszeríteni...
--- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---
-
#06658560
törölt tag
válasz justmemory #53 üzenetére
Mire észreveszed, hogy nem reagál és bele fog szaladni a torlódásba, már neked is késő reagálni. Ugyanis- A gépi reagálás ideje lényegesen kevesebb az emberi reagálásnál. Tehát a gépi t helyett t+T múlva kezdődik valami beavatkozás, amit a gép megint gyorsabban tud kivitelezni, vagyis még egy t' időmennyiség rárakódik. Magyarul már rég bukó, be fog csapódni. Ráadásul mivel az ember egy autonóm autóban nem minden idegszálával a forgalmat és a jármű visszajelzéseit figyeli, a reakcióideje csak rosszabb lesz. Nem lesz értelme.
"Tehát autó bevisz a munkahelyemre, majd elindul Gizi néniért, hogy kivigye a piacra, mire én visszahívom az autót, hogy ugyan vigyen már haza, mert otthon gond van, vagy valamit otthon hagytam, netán főnök máshová rendelt, tehát SOS menni kéne. Na ilyenkor mi van...?"
Az, hogy majd jön helyette egy másik autó. hisz nem a tied lesz, hanem egy cégé, akár a városé, akár valami másiké. Neked pedig mindegy lesz, melyik jön érted. Ahogy ha busszal utazol BKV-val, is mindegy, hogy melyikkel mész vissza, nem várod meg azt, amelyikkel oda utaztál.
#54 szbende: Meg varosban is, mert kisebb követési távolságot tud tartani, nem fog elbambulni, lefulladni a lámpánál, nem lesz holttere, amelyikben a fél óvoda elvész és kilapítható lesz, nem fog a villamossínre parkolni stb. Városban legalább annyira hasznos lesz, mint autópályán.
[ Szerkesztve ]
-
szbende
csendes tag
válasz Tigerclaw #29 üzenetére
Tigerclaw:
Persze és nem lesznek gyalogosok, kerékpárosok, motorosok,
Ne menjünk már abba az irányba hogy mindenkinek alkalmazkodni kell olyanokhoz akik nem szeretnek vezetni.
Egyszerűbb lenne ha ezek tömegközlekedési eszközt használnának.Az önvezetésnek tipikusan az autópályákon lenne haszna.
Ott meg pont elkülöníthetnék az önvezető és a többi járművet.
Kell nekik egy külön sáv.
Ráadásként ezekben a sávokban az elektromos töltést is megoldhatnák.[ Szerkesztve ]
-
justmemory
senior tag
válasz #06658560 #52 üzenetére
1. Azt, hogy valaki hajtogatja a maga mondókáját, sajnos el kell tudni viselni, még ha szerinted, szerintem, vagy akárki szerint "nincs is igaza". Vagy már kitárgyalt, megbeszélt, bebizonyított, stb. is a téma. Erre vonatkozott az a mondatom, hogy sokaknak nehéz elfogadni azt, hogy bizonyos dolgok másképpen működnek, mint azt ők elképzelik. Ez van, nem vagyunk egyformák. De ettől még hadd írja le ezredjére is, legfeljebb nem fog rá reagálni senki. Ennyi.
3. Az, hogy a lehetőség adott, nem szükségképpen jelenti azt, hogy be is kell majd avatkozni. De mondok mást: akkor avatkozzon be, mikor mondjuk 130-al megy az autó, és mondjuk szenzorhibából fakadóan az istennek sem akar lassítani az autó, pedig igen gyorsan közeledik a torlódás. Na olyankor mondjuk jól jön... Amit te állítasz, az önmagában természetesen igaz, de csak az érem egyik oldala. Amit én állítok, az a másik oldala Be lehet bizonyítani, hogy statisztikailag mekkora a valószínűsége egy ilyen hibának, pláne, hogy valószínűleg túl lesznek ezek biztosítva, de mivel 100%-ot senki nem vállal, piszok szar érzés lesz abba töredék százalékba tartozni, és tudni, hogy manuális módba kapcsolással akár elkerülhető is lett volna... Lásd: Én, A Robot - mikor a csávót mentette meg a robot a kislány helyett, mert statisztikai alapon neki volt nagyobb a túlélési esélye, és őt statisztikailag nagyobb valószínűséggel tudta megmenteni. Hát, tudod, én alapvetően imádom a technológiát, tényleg, de azért ezen érdemes elgondolkozni...
Emellett azt sem állítom, hogy a jelenlegi sofőr képzési rendszer jó. Simán el tudnám képzelni, hogy egyrészt a gyalogosok (mondjuk iskolai tanóra keretében a diákok alapoktatás részeként), másrészt a biciklisek is kapjanak valamiféle KRESZ képzést, emellett megújító képzések sem ártanának, emellett speciálisabb, direkt mondjuk veszélyhelyzet szimulációk, stb. Mert amit írsz, mint emberi reakció, az van. Igen. Mert ilyen a természetünk, ezen csak akkor lehet változtatni, ha megtanuljuk. Ez nem valami szégyellni való dolog, hanem abból fakad, hogy hús-vér lények vagyunk. Igen, a legtöbb ember vészhelyzetben lefagy. Ez van, de ezen nem élcelődni kell, hanem segíteni.
5. Ez így van, jelenleg mindenki egyéni igényeit elégítik ki. Lehet, hogy a jövőben többen tudnak majd lemondani róla, de ha fennáll az, hogy bármikor bárhová el tudok majd menni egy automatizált rendszerben, akkor az mégis hogyan működne...? Tehát autó bevisz a munkahelyemre, majd elindul Gizi néniért, hogy kivigye a piacra, mire én visszahívom az autót, hogy ugyan vigyen már haza, mert otthon gond van, vagy valamit otthon hagytam, netán főnök máshová rendelt, tehát SOS menni kéne. Na ilyenkor mi van...?
Egyébként a személyautó tipikusan nem az az eszköz, amit teljes életciklusában legalább 90%-ban (vagy nem tudom mit értesz azon, hogy nagyon ki van használva) kihasználsz. Az autó egy lehetőség. De közelítsük meg máshonnan: mi az a dolog/tárgy stb. az ember életében, amit teljes életciklusában olyan igazán nagyon kihasznál...? Az én életemben nem biztos, hogy tudnék ilyet mondani. A telefonom...? Hát... nem mértem még, de nem hiszem, hogy meghaladná a 90%-ot (de lehet, hogy a 70-et sem), de mondjuk, hogy ez az egyik TOP. Azután...? Ruhák, párna, teásbögre, talicska...? Szerintem az is a gond, hogy sok helyen az autó egyfajta luxuskategória, míg máshol egy sima használati eszköz, amit 3-5 évente ki tudok cserélni...Ne értsd félre, nem kötekedni szeretnék, csak gondolkozom
[ Szerkesztve ]
--- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---
-
#06658560
törölt tag
válasz justmemory #50 üzenetére
1. Nem azokkal van a baj, akik egyértelműen ismerethiányból adódóan fejtenek ki aggodalmat, de látszik rajtuk, hogy hajlandóak gondolkodni. Azokkal van a baj, akik szent meggyőződéssel hirdetnek valamit, amit már ma is meghaladott a rendszer, s minden egyes ilyen hírnél ellövik. Lásd tökéletesen sima és felfestett úton használható csak, vs. valóság, vagy majd az autógyárak kihúzzák magukat mindig a felelősség alól vs. Volvo nyilatkozat. És rendszeresen ugyanazok követik el ezt itt, egy technokrata fórumon is.
3. És mikor avatkozzon közbe a sofőr? Amikor veszélyt észlel? Akkor már ma is rég késő lenne. Nem hiába van az ABS és az ESP már ma benne minden autóban. Egy teherautóban azt, hogy a vontatmány elkezd borulni, például nem lehet érezni, vagyis nincs ami alapján a sofőr be tudna avatkozni. Az ember ilyen feladatokra egy rendkívül rossz és lassú szabályzó. És nem is egyenletesen rossz, hanem össze-vissza. Plusz amikor beavatkozik, át kell neki adni a szabályzás jogát, ami szintén időveszteség, ahogy az is, amire egyáltalán észlel és reagál. Ha csak simán bambul az autóból kifele, pláne. Az átlagautós reagálása vészhelyzetben -markolom a kormányt és megyek egyenesen, vagy elengedek mindent és becsukom a szemem, tökéletes vészhelyzetmegoldási módok.
5. épp most van az a helyzet, hogy mindenki egyéni igényeit elégítik ki az autók, és a nap nagy részében rohadnak valahol- parkolóban, garázsban, ház/iroda előtt az utcán. ellenben az autonóm rendszereknél nem kell megvenni az autót, amint nincs rá szükséged, az mehet mások utazási igényeit kielégíteni. Viszont ezzel nincs kizárva, hogy te mégis inkább haza menj, vagy az iroda helyett a kupiba, esetleg vissza fordulj, vagy el se indulj. Csak nem kell megvenned és folyamatosan költeni rá azért, hogy az élete során maximum 10%-ban kihasználd. Vagyis a te logikád alapján pont GDP csökkenés is elég lenne egy ilyen rendszernek.
#51 Porthoszx: Ja, a rendszer nem változtatja az emberi természetet: Bubi, Flinkster, Car2Go, Buchbinder, utánfutó bérlési lehetőségek... Egyik se létezik, mert mind kihalt érdektelenség miatt.
[ Szerkesztve ]
-
#82729984
törölt tag
válasz justmemory #50 üzenetére
Nagy plusz 1!
Az 5-ös ponthoz: néhány PH fórumozó (általában ugyanaz a 2-3) ilyen témában rendszeresen olyan utópisztikus elképzelést szokott felvázolni az önvezető autók kapcsán, hogy ahhoz képest Lenin meg a kommunizmus csak laza délutáni pancsikálás a fürdőkádban.
A valóság meg az emberi természetet nem fogja megváltoztatni az önvezető autó. -
justmemory
senior tag
Egy ideális világban persze mindez úgy nézne ki, hogy tömegközlekedésre, áruszállításra, személyszállításra, stb. olyan önvezető, önmenedzselő rendszereket használunk majd, melyek nem csupán egy-egy város saját rendszerébe, hanem akár világviszonylatban is hálózatba lehetnek kötve. Mobil konferenciatermek, melyek közben el is visznek egy-egy személyes eseményre, miközben egyéb más dolgaimat is el tudom rajtuk (keresztül) intézni; pl. „bankolás” úgy, hogy akár egy kiterjesztett valóságot bámulok. Aztán este hazaérek az okos otthonomba, ahová az autóm már előre küldte a hálózaton az éppen aktuális hangulatomnak (pulzus, írisz, stb. figyelése szenzorosan) megfelelő világítás-beállításokat, és szólt az okos öntözőrendszernek, hogy ne 6-kor locsoljon, mert az előzetes kalkuláció szerint (mely az aktuális forgalmi adatokból került kiszámításra) éppen akkor hajt fel a felhajtóra és mivel ma volt mosáson, nem kell több ilyen… Fokozzam még…? El lehet menni nagyon sok irányba.
Viszont. Azért van néhány észrevételem is.
1. El kell fogadni, hogy olyanok is beleszólnak a témába, akik nem dolgoznak autógyáraknak; igen, ők vannak többen, és valószínűleg – legalábbis jelen célok szerint – ők is használni fogják a rendszert. Tehát talán van némi közük hozzá. Vagy lesz. Ez a „nem értesz hozzá, ne szólj bele, de azért használd majd és hidd el, hogy ez neked jó” típusú hozzáállás szerintem nem visz előbbre. Lehet XIX. századozni, de el kell fogadni, hogy azok vannak többen, akik egy adott, konkrét szakmához nem értenek, és az újat mindig nehezebb befogadni… És amíg szólásszabadság van, addig mindenkinek szíve joga, hogy mibe szól bele; a vélemény legyen szabad. Meg világbéke
2. Valahol igazat adok a Teslának. Ha csak alvó módban van a rendszer, de regisztrál mindent, majd jó elemzéseket készítenek ezekből, akkor lehet, hogy kicsit reálisabb körülmények között tudják tesztelni a rendszereket; mit reagál a sofőr, és ehhez képest mit az autó; melyik a helyesebb, stb. Nem vagyunk egyformák, a vezetési stílusunk szerintem erősen különbözik. Kérdés: anyámat, aki ha már 80-al megyünk, feszül az ülésben, ugyan milyen tempóval fogja vinni az önvezető autó mondjuk az autópályán…? Ja, ne menjen arra, hanem menjen a főúton. Aha, majd a rendszer eldönti, hogy merre közlekedjek…? Vagy majd ő beállítja, hogy milyen tempóval merre szeretne menni…? És akkor majd a forgalomszervező szoftver ezek szerint igazítja Misike (bocs, Misike) autójának útvonalát…? Szóval azért akár forgalomszervezési oldalról is van mit végiggondolni.
3. Szerintem annak lehetőségét, hogy a sofőr bármikor be tudjon avatkozni, nem szabad kihagyni. Soha. Ez borzalmasan nagy felelőtlenség lenne. Mert soha, de soha nem sikerült még olyan elektronikus rendszert építeni (de talán más milyet sem), mely nem hibásodott meg. Vagy tévedett volna. Ez nem bizalmatlanság, ez óvatosság. És akkor még arról valóban nem is esett szó, hogy mi és mennyire lenne/lesz feltörhető, stb. Pláne, ha hálózatba lesznek kapcsolva, jöhetnek új protokollok, miegyéb, de amíg a jelen rendszereket is fel tudják törni, addig ezt szerintem egy reális veszélyként kell kezelni.
4. Ha mindenhol önvezető járművek lesznek, a „feleslegessé vált” munkaerő hová fog átcsoportosulni…? (A baleseti statisztikák javulása is természetesen eredményez egyfajta „népesedést”)
5. Azzal sem feltétlenül értek egyet, hogy „majd nem kell autót tartani”. Azért ennyire ne akarjunk uniformizáltak lenni Nem mindig ugyanakkor megyek munkába, urambocsá’ nem is mindig ugyanoda. Vagy otthon hagyok valamit, amiért vissza kell szaladni. Vagy mégsem kell menni, mert szóltak, hogy nem kell. Stb… És ezzel vagyunk így még egy páran, szerintem. Nehezen tudom elképzelni, hogy a jövőben olyan mértékű GDP növekedés történne, mely megengedi majd egy olyan rendszer fenntartását, mely minden egyén egyedi igényeihez igazodik.Félreértés ne essék, nem kell az újítások ellen zsigerből tiltakozni (az nagyon is valószínű, hogy a baleseti statisztikáknak jót tenne), de jelenleg ezek a technológiák egy összetettebb jövő darabkái; talán egy olyan jövőé, amire nem igazán vagyunk még felkészülve. Igen, a technológia elérhető. Ahogyan a sokkal de sokkal környezetbarátabb járművek technológiája is. Meg sok egyéb más is. Ezeket majd szépen össze kell rakni, de ésszel.
[ Szerkesztve ]
--- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---
-
Zanik
addikt
válasz #06658560 #46 üzenetére
Ácsi, én nem gondoltam semmi olyasmit, amit te írsz. Legyél oly kedves ne magyarázd bele a szavaimba a te értelmezésedet.
Amúgy munkámból kifolyólag van rálátásom arra, hogy a német OEM-ek a HAF miatt már ISO 26262 szerinti ASIL D szintű komponenseket (pl. szenzorokat) írnak elő a követelményeikben. Tudok olyan szenzor-típusról (mi is gyártunk ilyeneket) ahol ez jeleneleg nincs megoldva. Tehát egyetlen jelenlegi nagy autóipari beszállítónak sincs ilyen tudású ilyesfajta szenzorra, max. ASIL B-t tudnak teljesíteni komponens szinten. Rendszerbe építve viszont már, a megfelelő redundanciák biztosításával elérhető az ASIL D, ami a HAF-nak alapfeltétele.
Az már egy beszállítói cég stratégia döntése, hogy az OEM-ek igényeit hajlandóak-e komponens szinten kielégíteni, vagy sem (értsd: beleölnek-e többmillió eurót egy új komponens fejlesztésébe). Ráadásul van olyan OEM, aki már nem is akar komponensekkel bajlódni, és annyit mond a beszállítónak, ajánlj nekem olyan komplett rendszert, ami teljesíti amit kérek. Hogy milyen redundanciával, hány darab komponensel és hogy oldod meg, az már a te dolgod. Na, az én rálátásom szerint kb. ebben a fázisban van ezen rendszerek fejlesztése. Hogy megy a matek hogy miből mennyi kell, kell-e új, nagyobb tudású komponens, vagy a meglévők kombinálásával biztosítható a megfelelő követelmény, lehetőleg versenyképes áron![ Szerkesztve ]
Origin/Steam: PaJKoS PSN: PaJKoS82
-
#06658560
törölt tag
Nem értem, miért kell azt gondolni, hogy az autóiparban csak hülyék dolgoznak, bezzeg a PH fórumon van az összes ész? Ha megnézed az általam eme topikban is linkelt videót, akkor szépen látni, a LIDAR kissé redundánsan van beépítve. Ha olvastad volna a korábbi kapcsolódó híreket, akkor tudnád, az NV ide szánt portékája eleinte duplázva volt ajánlva. Tehát kapásból megvolt a redundancia. Oké, utána fejlődött a SoC, így újabban már egy is elég belőle NV szerint.
#45 rii: nem kell végiggondolnod amit írsz, csak akkor ne csodálkozz, ha se füle, se farka és hülyének is néznek.
[ Szerkesztve ]
-
rii
nagyúr
miért kéred számon, hogy végiggondoljam azt amire nem is gondoltam? ... sőt ... nem is értem milyen összefüggés lehet köztük .... sok autó így is sok autó úgyis ... hiába a trafik, ha áll egész BP.
(#43) Alchemist:
valszeg az sosem fog megrtörténni,piros-kapszula: https://www.youtube.com/watch?v=oW-VZVYohRg
-
rii
nagyúr
jóval optimálisaabb felhasználásra az embereket kellene ösztönözni, hogy aki 3-5 km-re lakik a munkahelyétől, az ne kotsival menjen, hanem bkv-zon ...
dehát az nem érdeke az országvezetésnek, hiszen hatalmas jövedéi adó van a benzinen.
nem az önvezető autók fognak minket megmenteni a saját hülyeségünktől ....
piros-kapszula: https://www.youtube.com/watch?v=oW-VZVYohRg
-
rii
nagyúr
szerintem borzasztóan rossz fele halad az egész világ
a föld bolygó érdekében nem újabb-és újabb autókat kellene gyártanunk, és azt rátukmálni az emberekre, hanem meg a meglevőből kellene gazdálkodni ...
lehet venni dacia logent 2,200.000ért mert egy faja bömöst milláért ...
persze akkor a fogyasztói társadalom omlana össze, ha az emberek nem mindig az újabbnál-újabb dolgokat hajszolnák ...
dehát ez van .. szarazegész ....
megértem h életben akarnak maradni az autógyárak, mert csak az új dolgokkal lehet fentartani az érdeklődést ...
piros-kapszula: https://www.youtube.com/watch?v=oW-VZVYohRg
-
rii
nagyúr
" ..... mindezt 100%-ban megbízhatóan, .... "
jah ... haver mesélte ... állnak a sorban ... egyszercsak az előttük levő autó nekiktolat ... srác kiszáll, elnézést kér: majd az alábbi szavak hagyják el az ajkait ...
" .... bocs ... későn szólt a tolatóradar .... " XD
biztos egy dacia logen szintű .. de mégrosszabb ha annál nívóssabb kocsiban is megbízhatatlan a tolatóradar ...
( nálam a tolatóradar a visszapillantó, és a hátragululásgátló rendszer meg a kézifék ... golf III-asnál jobb autó nem is kéne .... )
szóval ha ki is jön az okosautó, ott aztán télleg toppon kell lennie nagyon, egy másosperc kihagyás sem lehet ...
aki sokat jár munkána naponta kocsival, ott van értelme .... de kb. olyan erőltetésnek érzem ezt is mint a touch display-t ....
kijön 2030-ra és kell még 30 év mire minden autó lecserélődik önvezetőre ... akkor lesz értelme, ha az autók a repólőköz képest tudnak egymással kommunikálni ...
piros-kapszula: https://www.youtube.com/watch?v=oW-VZVYohRg
-
IgnisFatuus
aktív tag
Kicsit földhözragadt aki azt gondolja, hogy az önvezető autó felfestést meg táblákat nézeget...jeladók lesznek, meg centire pontos navigáció, táblák meg festés helyett, plusz rá lesz kötve a város saját rendszerére, ami tudja melyik autó hol van és szabályozza a forgalmat és hogy mikor kinek van elsőbbsége.
Ryzen 9 5950x @4,4T5,1GHz, Aorus X570 Master, 32GB Patriot 4400MHz, 500GB Samsung 980 Pro M2, 2TB Intel M2, 2TB Adata M2, 2TB Kingston SATA, XFX RX 7900 XTX Speedster MERC 310, SB AE-5 plus, Asus VG279QM, Ozone Strike Pro, HP Pavilion 14
-
kromatika
veterán
"Messze még az önvezető autó" Hála Istennek.
-
dabadab
titán
válasz pusszycat #34 üzenetére
Rendes helyeken redundancia van. Nem csak olyan szinten, hogy ugyanazt az adatot több szenzor is szolgáltatja, vagy hogy több példányban fut a vezérlőszoftver, de úgy is, hogy a vezérlőszoftverből is két, egymástól független, tök más alaparchitektúrára épülő változatot írnak.
Ha nálatok egyetlen szenzor hibája után hülyeségeket csinálnak, akkor az kb. semmilyen SIL-szintnek sem felel meg, az tényleg hobbibohóckodás.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
Kicsit más de mégsem. Ipari robotokat programozgatok munka néven, bár nekem ez inkább szórakozás. Szóval ami elromlik rajtuk a legtöbbször és gondot okoz az pont a szenzorok. És,h veszed észre? Hát hülyeségeket kezdenek csinálni. Ez egy száguldó autóban elég érdekes lehet azért.
[ Szerkesztve ]
Xiaomi Poco F6 12 GB/512 GB Titanium :-p , Xiaomi smart band 9 Pro Black [GPS Signal in 2-3 sec.], Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat [175cm/102 kg.-- ∞ ]
-
Zanik
addikt
Ahhoz hogy a highly automated driving valóban biztonságos legyen az egyik legfontosabb dolog a megfelelő redundancia biztosítása. Ugye az ECU alapvetően szenzorok jeleiből veszi az adatokat. Az önvezető autóknak tehát még több (másodlagos) szenzorral kell majd rendelkezniük, hogy minden lehetséges hibát ki lehessen zárni.
Na most az ilyen biztonsági rendszereket gyártó cégek jelenleg is azon dolgoznak, hogy meghatározzák hogy mennyire komplex rendszereket (integrated safety system) használjanak. Kell-e pl. két ECU? Dupla, egymástól független, teljesen redundáns kábelezés? Illetve elegendő ha a szenzor-rendszerek megfelelő összehangolásával az ECU a valószínűség (plausability) figyelembevételével avatkozik be a kocsi irányításába (pl. 20 szenzorból 19 olyan jelet küld ami szerint az autó 50km/h-val előrefele halad, egy szenzor meg azt mondja a kocsi 5km/h-val tolat. Elég kicsi a valószínűsége hogy annak az egy szenzornak van igaza). A lényeg hogy a fejlesztés jelenleg is folyik.
Azt tudom, hogy a nagyobb autógyártók (Daimler, VW, BMW, Ford) nagyon ráálltak a témára, a megfelelő rendszereket viszont majd a beszállítóknak kell biztosítania (Continental, Bosch).
A rendszer alapjai amúgy valóban adottak már, ma is lehet elég jól működő önvezető autókat építeni, ám ezeket a rendszereket nagyon alaposan tesztelni kell, így valós forgalomba felügyelet nélkül még nem lehet kiengedni őket (sokan pont emiatt szidják a Teslát, hogy kvázi a vásárlóival teszteli a rendszert, aminek azért megvannak a kockázatai). Szóval a szériaérett, valóban biztonságos önvezető autókra szerintem is várni kell még pár évet. Legkorábban én is olyan 2021-2022 táján látok rá esélyt. Előbb biztos hogy nem.[ Szerkesztve ]
Origin/Steam: PaJKoS PSN: PaJKoS82
-
TomMusic
őstag
válasz #06658560 #18 üzenetére
Na, üdvözöljük körünkben a "ki a faszagyerek ha én nem" megmondóembert.
Taníts mester!
Király amit linkeltél, értem is mi a szitu, de jézusom, vegyél már visszább...Állítólag az egyetemen töltött évek a legszebbek. Ezért a képzési időt próbáltam a lehető leghosszabbra nyújtani.
-
Qtya123
őstag
válasz Tigerclaw #29 üzenetére
"Az önvezető autóhoz való technika kész van/lesz és ez biztos. A többi feltétel teljesítése valószínűtlennek tűnik 20-30 éven belül. Persze vannak országok, ahol máshogy állnak a közlekedéshez az emberek, így ott előrébb várható."
Ezzel maximálisan egyetértek!
Amúgy, ha nagyon elterjed az önvezetés, szerintem hobbi célra akkor is maradni fognak normális, élményt adó autók, csak gondolom eléggé drága hobbi lesz és zárt pályákon élhetjük ki a hajlamainkat. Régen sokan lovasszekéren jártak, ma meg jó pénzért mehetsz lovaglóórákat venni.
[ Szerkesztve ]
-
Tigerclaw
nagyúr
Szerintem több akadálya van/lesz a dolognak és a legnagyobbak nem is technikaiak. El kell fogadják a hatóságok, aztán el kell fogadják a vásárlók és a többi közlekedő is. Meg kell bízni benne. El kell érni egy elég nagy darabszámot az eladásban, hogy elérhető legyen a tömegek számára. Ezek nagy része ma még csak álom. Az önvezető autóhoz való technika kész van/lesz és ez biztos. A többi feltétel teljesítése valószínűtlennek tűnik 20-30 éven belül. Persze vannak országok, ahol máshogy állnak a közlekedéshez az emberek, így ott előrébb várható.
Bolond biztossá nehéz tenni amíg emberek vezetnek az utakon. Ha holnaptól csak önvezető autók lennének az utakon, sokkal könnyebb dolga lenne a gyártóknak. Olyan helyre meg nehéz önvezető autót fejleszteni, ahol jó eséllyel szinte csak az önvezető autók tartják be a KRESZ-t.
Szerintem először taxi szolgáltatást vagy tömegközlekedést kellene önvezetővé tenni. Ott már eleve hozzászoktak az emberek, hogy csak utasok, másrészt ezeknél a magasabb ár megtérülhet.
Abszolút ideális esetben majd hozzá lehet nyúlni komolyabban az egész autóhoz, mert balesetek nélkül nem kell komolyabb alváz, vagy védőkeret, de vastag lemezek, se kormány, sebességváltó kar, index kar...mondhatni a humán interface leegyszerűsödik egy kijelzőre, meg hangvezérlésre. Aztán talán mikor minden autó hálózatban fog működni, nem kell majd index, féklámpa. Lesz egy ultrakönnyű kasztni. Persze akkorra jó eséllyel eltűnnek majd a "személyautók", mert olcsóbb, ésszerűbb lesz hívni egy automata taxit, vagy felszállni a tömegközlekedésre, mint tartani saját autót.
Persze van esély arra is, hogy a 3. világháború átírja az egész tervet és eltolódik az egész még vagy 100 évvel.
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
Blindmouse
senior tag
válasz #82729984 #26 üzenetére
http://auto.economictimes.indiatimes.com/news/industry/india-losses-3-of-its-gdp-to-road-accidents-un-study/55700816
In Asia-Pacific region, one person is killed on the road every 40 second, which means 15,000 lives per week
Indian economy takes a 3 percent hit every year due to road traffic accidents
http://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2013/country_profiles/united_states_of_america.pdf
Estimated GDP lost due to road traffic crashes2.3%http://www.ledevoir.com/documents/pdf/voiture-autonome-gps.pdf
South Africa has the highest percentage of GDP lost to traffic accidents in the world(7.8%)3440x1400@120Hz #ultrawidemasterrace #gloriouspcgamingrace
-
#82729984
törölt tag
válasz Blindmouse #24 üzenetére
"A GDP kb 3-5%-nyi kár keletkezik"
Na mesélj még kérlek...
Egyébként az 500 milliós európában évente ~ 25 ezren halnak meg. USA-ban is hasonlóak az adatok.
Szóval biztos nem ez viszi el a GDP 3-5%-át. -
rvs
aktív tag
Te hatalmas felelőtlenségnek tartod. A hozzáértők pedig több szintet különböztetnek meg az önvezetésben...
Önvezető autó Budapesten. Ja a Hungárián még nem volt.
-
attimanus
csendes tag
Hála a jó Égnek. Attól félek, hogy az önvezető autók teljesen átveszik a piacot (egyszer majd valamikor), így mindenkit rákényszerít (aki autóval szeretne járni), hogy ilyet vegyen.
A vezetés is egy élmény, persze nem annak akinek az autó csak egy tárgy, ami elvisz a-ból b-be. Remélem olyan gondolkozású emberekre is gondolnak majd mint én, de ha nem akkor legalább ne tiltsák be a mostaniakat, használt autóként lehessen használni őket közúton.
-
Qtya123
őstag
válasz #06658560 #18 üzenetére
Én arra vagyok kíváncsi, hogy miként akarják azt 100%-os biztonsággal megoldani, hogy a "csúnyabácsik" ne hackeljenek meg mondjuk egy 40 tonnás önvezető kamiont.
Tudjuk, hogy feltörhetetlen rendszer nincs és biztos vagyok benne, hogy sok ember fantáziáját megmozgatja, hogy átvegye az irányítást az önvezető autók, kamionok felett.[ Szerkesztve ]
-
Alchemist
addikt
A kollégámék két éve voltak egy mercis teszten, Budapesten másfél órát ment önállóan a speciális modell, egyszer kellett csak beavatkozni (rálógott a kereszteződésben a sínre), de baleset abból se lett volna.
Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.
-
Angel1981
veterán
Így van, ahogy írod - ráadásul szerintem 10 év alatt sem fogják tudni a jogászok úgy megalkotni a törvényeket, hogy amikor egy ilyen rendszer meghibásodik, és bajt okoz, akkor minden szerv gond nélkül tudja a dolgát.
Szerintem nem érzik át igazán, hogy mennyire kényes téma ez, őket csak az érdekli, hogy "valamit" fejlesszenek (és már valóban nem igazán marad más a gépjárművek terén), és elmondhassák, hogy így "X" grammal kevesebb szén dioxid jut a levegőbe, "Y" ember tud a vezetés helyett hasznosabb dolgot csinálni (pl. szörfölni a neten unaloműzés végett), és "Z" autóval többet lehet eladni, mert a hatékonyabb közlekedés miatt több lehet az utakon.#8 Kopi31415: nem ő irkál hülyeségeket, Te nagy naiv, ha azt hiszed, hogy ezt meg fogják tudni oldani egy 5-10 éven belül.
[ Szerkesztve ]
-
#06658560
törölt tag
-
Taybore
aktív tag
-
A Tesla nem szamit onvezetonek? (Nem jogi ertelemben ertem)
Addig gyorsítottuk a világot míg mi magunk maradtunk le...
-
Ultrazord
tag
van egy olyan statisztika, hogy az ennyire előre jósolt okoskodások mennyire váltak be? 5-10 évre előre terveznek az ok, az mondjuk kevésbé, hogy visszatartják sok dolog miatt, viszont mindig ezek a találgatások mennek ezerrel...
az ssd ilyen olcsó lesz pár éven belül, blabla... vannak ilyen hírek, csak, hogy kitöltsék az újságokat, de mennyire váltak ezek be? -
Taybore
aktív tag
Olyan, hogy 100% önvezető autó nem lesz. ,Mint ahogy 100% vezető ember sincs, csak nézzetek meg egy baleseti statisztikát, vagy néhány témába vágó youtube videót... (Pl parkolás, csak hogy mást nem mondjak.)
Én arra lennék kíváncsi, hogy ha tök önvezetők lesznek, és már kormány le lesz benne, akkor azokban az esetekben mit fog csinálni, amikor egyszerűen csődöt mond minden gépi tudás, mert a sofőrön (vagy jelen esetben az utason) kívül senki se tudja, hogy mit kell csinálni. Teszem azt a "hétvégi telekre kell beállni kocsival kiekülve a körtefát a sufni fala mellé". Ezt hogy adod be a kocsinak? Vagy be akarsz menni a méteres gazzal benőtt mellékutcába. Vagy egy építkezésre, ahol épp annyi hely van, hogy pont még elférsz kocsival, de ehhez át kell hajtanod némi hulladékfán vagy sitten? Olyan helyeken, ami normál értelemben nem alkalmas közlekedésre.
Egy megoldás jut eszembe, de erről még sehol nem olvastam, hogy telefonra lehetne egy app, amikor kvázi távirányítóként vezetheted a kocsit.
Egyéb ötlet? -
#06658560
törölt tag
-
Akkor lesz önvezető autó mikor hajlítható telefon.
Xiaomi Poco F6 12 GB/512 GB Titanium :-p , Xiaomi smart band 9 Pro Black [GPS Signal in 2-3 sec.], Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat [175cm/102 kg.-- ∞ ]
-
t72killer
titán
válasz Dr. 444Hertz #2 üzenetére
Így van, ha túléli a Bp-i és mondjuk a Buenos Aires-i dzsungelt baleset nélkül, akkor bárhol szabadon bevezethető
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
Én is így vagyok vele. Az, hogy "laboratóriumi körülmények között" az USA-ban, tükörsima aszfalton, vadonatúj felfestésekkel elboldogul, az egy dolog. Majd amikor a Hungária körút nyomvájús, repedezett, lekopott festésű burkolatán megtalálja a sávját, észreveszi a táblát aminek a háromnegyedét kitakarja egy elé benőtt fa, működik szakadó esőben vagy hóban is, és mindezt 100%-ban megbízhatóan, emberi közbeavatkozás nélkül teszi, akkor beszélhetünk arról, hogy eljött az önvezető autók kora.
Azt viszont hatalmas felelőtlenségnek tartanám, ha hétköznapi emberek számára eladnának "köztes" változatokat. Főleg olyat, ami már mondjuk 80%-ban elvezeti magát, mert akkor a user elkényelmesedik, és biztosan nem az utat fogja figyelni. Aztán ha a gép sikít, hogy emberi beavatkozást kér, akkor garantált a baleset (lásd Teslák akár már ma).
-
JKJ420
tag
Én is ezt mondanám (elsősorban a részvényeseknek szólnak az ilyen előrejelzések), ha esélytelen lennék az első helyre az autógyártók között.
-
Scholes9
nagyúr
Számomra a hiszem, ha látom kategória
PS5 Pro + PS VR2 <-> XSX <-> 65” S90C
-
Arcképgyáros
-
meci77
tag
Szerintem az a 2026 nincs is olyan messze. Inkább attól tartok, hogy ezt a "legkorábban" dátumot kitolják 2030-ra, aztán esetleg még későbbre.
Új hozzászólás Aktív témák
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- CURVE - "All your cards in one." Minden bankkártyád egyben.
- Milyen videókártyát?
- Rezsicsökkentés, spórolás (fűtés, szigetelés, stb.)
- Anglia - élmények, tapasztalatok
- Társasjáték topic
- Xiaomi Redmi Note 5 Global
- Otthoni hálózat és internet megosztás
- Elektromos (hálózati és akkus) kéziszerszámok, tapasztalatok/vásárlás
- További aktív témák...
- HP EliteBook 850 G7 Fémházas Szuper Strapabíró Laptop 15,6" -65% i7-10610U 16/512 FHD HUN
- Szép! HP EliteBook 850 G7 Fémházas Szuper Strapabíró Laptop 15,6" -65% i7-10610U 8/512 FHD HUN
- 486 CPU bazár
- S3 Trio64V2/DX 1 MB PCI videokártya
- Gamer Pc eladó! I5-9400F/Asus GTX 1660 Ti/16GB RAM 3000mhz/256GB SSD+500GB HDD
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest