Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Zanik

    addikt

    Ahhoz hogy a highly automated driving valóban biztonságos legyen az egyik legfontosabb dolog a megfelelő redundancia biztosítása. Ugye az ECU alapvetően szenzorok jeleiből veszi az adatokat. Az önvezető autóknak tehát még több (másodlagos) szenzorral kell majd rendelkezniük, hogy minden lehetséges hibát ki lehessen zárni.
    Na most az ilyen biztonsági rendszereket gyártó cégek jelenleg is azon dolgoznak, hogy meghatározzák hogy mennyire komplex rendszereket (integrated safety system) használjanak. Kell-e pl. két ECU? Dupla, egymástól független, teljesen redundáns kábelezés? Illetve elegendő ha a szenzor-rendszerek megfelelő összehangolásával az ECU a valószínűség (plausability) figyelembevételével avatkozik be a kocsi irányításába (pl. 20 szenzorból 19 olyan jelet küld ami szerint az autó 50km/h-val előrefele halad, egy szenzor meg azt mondja a kocsi 5km/h-val tolat. Elég kicsi a valószínűsége hogy annak az egy szenzornak van igaza). A lényeg hogy a fejlesztés jelenleg is folyik.
    Azt tudom, hogy a nagyobb autógyártók (Daimler, VW, BMW, Ford) nagyon ráálltak a témára, a megfelelő rendszereket viszont majd a beszállítóknak kell biztosítania (Continental, Bosch).
    A rendszer alapjai amúgy valóban adottak már, ma is lehet elég jól működő önvezető autókat építeni, ám ezeket a rendszereket nagyon alaposan tesztelni kell, így valós forgalomba felügyelet nélkül még nem lehet kiengedni őket (sokan pont emiatt szidják a Teslát, hogy kvázi a vásárlóival teszteli a rendszert, aminek azért megvannak a kockázatai). Szóval a szériaérett, valóban biztonságos önvezető autókra szerintem is várni kell még pár évet. Legkorábban én is olyan 2021-2022 táján látok rá esélyt. Előbb biztos hogy nem.

    [ Szerkesztve ]

    Origin/Steam: PaJKoS PSN: PaJKoS82

  • Zanik

    addikt

    válasz #06658560 #46 üzenetére

    Ácsi, én nem gondoltam semmi olyasmit, amit te írsz. Legyél oly kedves ne magyarázd bele a szavaimba a te értelmezésedet.
    Amúgy munkámból kifolyólag van rálátásom arra, hogy a német OEM-ek a HAF miatt már ISO 26262 szerinti ASIL D szintű komponenseket (pl. szenzorokat) írnak elő a követelményeikben. Tudok olyan szenzor-típusról (mi is gyártunk ilyeneket) ahol ez jeleneleg nincs megoldva. Tehát egyetlen jelenlegi nagy autóipari beszállítónak sincs ilyen tudású ilyesfajta szenzorra, max. ASIL B-t tudnak teljesíteni komponens szinten. Rendszerbe építve viszont már, a megfelelő redundanciák biztosításával elérhető az ASIL D, ami a HAF-nak alapfeltétele.
    Az már egy beszállítói cég stratégia döntése, hogy az OEM-ek igényeit hajlandóak-e komponens szinten kielégíteni, vagy sem (értsd: beleölnek-e többmillió eurót egy új komponens fejlesztésébe). Ráadásul van olyan OEM, aki már nem is akar komponensekkel bajlódni, és annyit mond a beszállítónak, ajánlj nekem olyan komplett rendszert, ami teljesíti amit kérek. Hogy milyen redundanciával, hány darab komponensel és hogy oldod meg, az már a te dolgod. Na, az én rálátásom szerint kb. ebben a fázisban van ezen rendszerek fejlesztése. Hogy megy a matek hogy miből mennyi kell, kell-e új, nagyobb tudású komponens, vagy a meglévők kombinálásával biztosítható a megfelelő követelmény, lehetőleg versenyképes áron!

    [ Szerkesztve ]

    Origin/Steam: PaJKoS PSN: PaJKoS82

  • Zanik

    addikt

    válasz MaUser #63 üzenetére

    Rendszere igen. De én kifejezetten egy speciális szenzorra gondoltam (nem mondom el milyen, mert akkor könnyű lenne belőni a munkahelyem), amiből tudtommal még nincs ASIL D-t tudó komponens szinten. Természetesen az ECU-ba bekötve többet belőle viszont már teljesíthető az ASIL D. De pont ez az, hogy most már ott tartunk, hogy szenzor szinten követelik meg az ASIL D-t, illetve redundáns megoldások felől érdeklődik több OEM is. Sajnos a saját szegmensünkön túl nem sok mindenre van rálátásom, így nem tudom milyen rendszereink vannak készen/félkészen.

    Origin/Steam: PaJKoS PSN: PaJKoS82

  • Zanik

    addikt

    válasz MaUser #65 üzenetére

    Jah, ne is mondd! Nálam ott kezdődik az egész megkérdőjelezése, hogy sokszor a vevők még az ISO 26262 FSM követelményeivel sincsenek tisztában. Múltkor az egyik német OEM-es kontaktom rákérdezett mi az a DIA (Development Interface Agreement), miközben kb. minden második functional-safety releváns pontban az ISO 26262-re hivatkozott. Talán egyszer végre el kéne olvasni azt rohadt normát ha egy csomó helyen megemlíted a Lastenheft-ben. :W

    Amúgy csináltunk a redundáns szenzorra egy durva kalkulációt, több mint a duplája volt a jelenlegi nem redundáns megoldásnak. Ergo olcsóbb kettőt beszerelni! :DDD

    [ Szerkesztve ]

    Origin/Steam: PaJKoS PSN: PaJKoS82

Új hozzászólás Aktív témák