Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • justmemory

    senior tag

    Egy ideális világban persze mindez úgy nézne ki, hogy tömegközlekedésre, áruszállításra, személyszállításra, stb. olyan önvezető, önmenedzselő rendszereket használunk majd, melyek nem csupán egy-egy város saját rendszerébe, hanem akár világviszonylatban is hálózatba lehetnek kötve. Mobil konferenciatermek, melyek közben el is visznek egy-egy személyes eseményre, miközben egyéb más dolgaimat is el tudom rajtuk (keresztül) intézni; pl. „bankolás” úgy, hogy akár egy kiterjesztett valóságot bámulok. Aztán este hazaérek az okos otthonomba, ahová az autóm már előre küldte a hálózaton az éppen aktuális hangulatomnak (pulzus, írisz, stb. figyelése szenzorosan) megfelelő világítás-beállításokat, és szólt az okos öntözőrendszernek, hogy ne 6-kor locsoljon, mert az előzetes kalkuláció szerint (mely az aktuális forgalmi adatokból került kiszámításra) éppen akkor hajt fel a felhajtóra és mivel ma volt mosáson, nem kell több ilyen… Fokozzam még…? :) El lehet menni nagyon sok irányba.

    Viszont. Azért van néhány észrevételem is.

    1. El kell fogadni, hogy olyanok is beleszólnak a témába, akik nem dolgoznak autógyáraknak; igen, ők vannak többen, és valószínűleg – legalábbis jelen célok szerint – ők is használni fogják a rendszert. Tehát talán van némi közük hozzá. Vagy lesz. Ez a „nem értesz hozzá, ne szólj bele, de azért használd majd és hidd el, hogy ez neked jó” típusú hozzáállás szerintem nem visz előbbre. Lehet XIX. századozni, de el kell fogadni, hogy azok vannak többen, akik egy adott, konkrét szakmához nem értenek, és az újat mindig nehezebb befogadni… És amíg szólásszabadság van, addig mindenkinek szíve joga, hogy mibe szól bele; a vélemény legyen szabad. Meg világbéke :))
    2. Valahol igazat adok a Teslának. Ha csak alvó módban van a rendszer, de regisztrál mindent, majd jó elemzéseket készítenek ezekből, akkor lehet, hogy kicsit reálisabb körülmények között tudják tesztelni a rendszereket; mit reagál a sofőr, és ehhez képest mit az autó; melyik a helyesebb, stb. Nem vagyunk egyformák, a vezetési stílusunk szerintem erősen különbözik. Kérdés: anyámat, aki ha már 80-al megyünk, feszül az ülésben, ugyan milyen tempóval fogja vinni az önvezető autó mondjuk az autópályán…? Ja, ne menjen arra, hanem menjen a főúton. Aha, majd a rendszer eldönti, hogy merre közlekedjek…? Vagy majd ő beállítja, hogy milyen tempóval merre szeretne menni…? És akkor majd a forgalomszervező szoftver ezek szerint igazítja Misike (bocs, Misike) autójának útvonalát…? Szóval azért akár forgalomszervezési oldalról is van mit végiggondolni.
    3. Szerintem annak lehetőségét, hogy a sofőr bármikor be tudjon avatkozni, nem szabad kihagyni. Soha. Ez borzalmasan nagy felelőtlenség lenne. Mert soha, de soha nem sikerült még olyan elektronikus rendszert építeni (de talán más milyet sem), mely nem hibásodott meg. Vagy tévedett volna. Ez nem bizalmatlanság, ez óvatosság. És akkor még arról valóban nem is esett szó, hogy mi és mennyire lenne/lesz feltörhető, stb. Pláne, ha hálózatba lesznek kapcsolva, jöhetnek új protokollok, miegyéb, de amíg a jelen rendszereket is fel tudják törni, addig ezt szerintem egy reális veszélyként kell kezelni.
    4. Ha mindenhol önvezető járművek lesznek, a „feleslegessé vált” munkaerő hová fog átcsoportosulni…? (A baleseti statisztikák javulása is természetesen eredményez egyfajta „népesedést”)
    5. Azzal sem feltétlenül értek egyet, hogy „majd nem kell autót tartani”. Azért ennyire ne akarjunk uniformizáltak lenni  Nem mindig ugyanakkor megyek munkába, urambocsá’ nem is mindig ugyanoda. Vagy otthon hagyok valamit, amiért vissza kell szaladni. Vagy mégsem kell menni, mert szóltak, hogy nem kell. Stb… És ezzel vagyunk így még egy páran, szerintem. Nehezen tudom elképzelni, hogy a jövőben olyan mértékű GDP növekedés történne, mely megengedi majd egy olyan rendszer fenntartását, mely minden egyén egyedi igényeihez igazodik.

    Félreértés ne essék, nem kell az újítások ellen zsigerből tiltakozni (az nagyon is valószínű, hogy a baleseti statisztikáknak jót tenne), de jelenleg ezek a technológiák egy összetettebb jövő darabkái; talán egy olyan jövőé, amire nem igazán vagyunk még felkészülve. Igen, a technológia elérhető. Ahogyan a sokkal de sokkal környezetbarátabb járművek technológiája is. Meg sok egyéb más is. Ezeket majd szépen össze kell rakni, de ésszel.

    [ Szerkesztve ]

    --- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---

  • justmemory

    senior tag

    válasz #06658560 #52 üzenetére

    1. Azt, hogy valaki hajtogatja a maga mondókáját, sajnos el kell tudni viselni, még ha szerinted, szerintem, vagy akárki szerint "nincs is igaza". Vagy már kitárgyalt, megbeszélt, bebizonyított, stb. is a téma. Erre vonatkozott az a mondatom, hogy sokaknak nehéz elfogadni azt, hogy bizonyos dolgok másképpen működnek, mint azt ők elképzelik. Ez van, nem vagyunk egyformák. De ettől még hadd írja le ezredjére is, legfeljebb nem fog rá reagálni senki. Ennyi.
    3. Az, hogy a lehetőség adott, nem szükségképpen jelenti azt, hogy be is kell majd avatkozni. De mondok mást: akkor avatkozzon be, mikor mondjuk 130-al megy az autó, és mondjuk szenzorhibából fakadóan az istennek sem akar lassítani az autó, pedig igen gyorsan közeledik a torlódás. Na olyankor mondjuk jól jön... Amit te állítasz, az önmagában természetesen igaz, de csak az érem egyik oldala. Amit én állítok, az a másik oldala :) Be lehet bizonyítani, hogy statisztikailag mekkora a valószínűsége egy ilyen hibának, pláne, hogy valószínűleg túl lesznek ezek biztosítva, de mivel 100%-ot senki nem vállal, piszok szar érzés lesz abba töredék százalékba tartozni, és tudni, hogy manuális módba kapcsolással akár elkerülhető is lett volna... Lásd: Én, A Robot - mikor a csávót mentette meg a robot a kislány helyett, mert statisztikai alapon neki volt nagyobb a túlélési esélye, és őt statisztikailag nagyobb valószínűséggel tudta megmenteni. Hát, tudod, én alapvetően imádom a technológiát, tényleg, de azért ezen érdemes elgondolkozni...
    Emellett azt sem állítom, hogy a jelenlegi sofőr képzési rendszer jó. Simán el tudnám képzelni, hogy egyrészt a gyalogosok (mondjuk iskolai tanóra keretében a diákok alapoktatás részeként), másrészt a biciklisek is kapjanak valamiféle KRESZ képzést, emellett megújító képzések sem ártanának, emellett speciálisabb, direkt mondjuk veszélyhelyzet szimulációk, stb. Mert amit írsz, mint emberi reakció, az van. Igen. Mert ilyen a természetünk, ezen csak akkor lehet változtatni, ha megtanuljuk. Ez nem valami szégyellni való dolog, hanem abból fakad, hogy hús-vér lények vagyunk. Igen, a legtöbb ember vészhelyzetben lefagy. Ez van, de ezen nem élcelődni kell, hanem segíteni.
    5. Ez így van, jelenleg mindenki egyéni igényeit elégítik ki. Lehet, hogy a jövőben többen tudnak majd lemondani róla, de ha fennáll az, hogy bármikor bárhová el tudok majd menni egy automatizált rendszerben, akkor az mégis hogyan működne...? Tehát autó bevisz a munkahelyemre, majd elindul Gizi néniért, hogy kivigye a piacra, mire én visszahívom az autót, hogy ugyan vigyen már haza, mert otthon gond van, vagy valamit otthon hagytam, netán főnök máshová rendelt, tehát SOS menni kéne. Na ilyenkor mi van...?
    Egyébként a személyautó tipikusan nem az az eszköz, amit teljes életciklusában legalább 90%-ban (vagy nem tudom mit értesz azon, hogy nagyon ki van használva) kihasználsz. Az autó egy lehetőség. De közelítsük meg máshonnan: mi az a dolog/tárgy stb. az ember életében, amit teljes életciklusában olyan igazán nagyon kihasznál...? Az én életemben nem biztos, hogy tudnék ilyet mondani. A telefonom...? Hát... nem mértem még, de nem hiszem, hogy meghaladná a 90%-ot (de lehet, hogy a 70-et sem), de mondjuk, hogy ez az egyik TOP. Azután...? Ruhák, párna, teásbögre, talicska...? Szerintem az is a gond, hogy sok helyen az autó egyfajta luxuskategória, míg máshol egy sima használati eszköz, amit 3-5 évente ki tudok cserélni...

    Ne értsd félre, nem kötekedni szeretnék, csak gondolkozom :)

    [ Szerkesztve ]

    --- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---

  • justmemory

    senior tag

    válasz #06658560 #55 üzenetére

    Öhm... aham... Tehát az alapján amit te írsz, legyek kedves elfogadni, hogy te tudod, hogy én hogyan és mint tudok vagy szeretnék reagálni a forgalomra, illetve hogy majd eldöntik helyettem, hogy az adott funkciónak számomra van-e haszna vagy értelme... Plusz legyek kedves elfogadni, hogy ha bizony belesek abba a bizonyos töredék százalékba, akkor így jártam... Világos, végső soron nem kötelező autóval közlekedni a jövőben sem... Őszintén...? Ez számomra azért nem túl megnyerő... Egyébként valószínűleg én még az a generáció leszek, aki azért fog figyelni az útra is. És lehet, hogy feleslegesen szólnék közbe, de jobb a béke alapon inkább, minthogy baj legyen. De mindegy, mert ha nem lesz értelme, hát legfeljebb nem építik be, én meg járok gyalog vagy drukkolok :)

    "Majd jön helyette másik" vs. "most azonnal be tudok ülni"... Plusz akkor kell puffer a rendszerbe, amit az ilyetén kiszámíthatatlanságot figyelembe véve azért relatíve nehéz lesz megbecsülni... Arról nem is beszélve, hogy azt azért továbbra is szeretném én eldönteni, hogy szükségem van-e autóra vagy sem. A lehetőség legyen adott - ahogyan ma is van pl. teletaxi meg egyéb szolgáltatás -, magam is híve vagyok az optimalizálásnak, de azért ez picit rugalmasabb rendszer kell legyen, mert az embereket nem igazán lehet hosszabb távon robot-szerű rendszerekbe belekényszeríteni...

    --- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---

  • justmemory

    senior tag

    válasz #06658560 #57 üzenetére

    Nem azt vonom kétségbe, hogy a gép jobb döntéseket hozna, vagy hogy statisztikailag megbízhatóbb/jobb döntéseket hozna. Elvitted ebbe az irányba, pedig nem erről van szó, hanem egészen egyszerűen arról, hogy ha valamilyen műszaki hiba lép fel, akkor be tudjak avatkozni. Szerintem ez alapigény, szerinted felesleges. Engedjük el ezt a kérdést, és térjünk vissza rá mondjuk 30 év múlva... :)

    Sok mindent lehet, dinamikus forgalomszervezést is. Én csak a szabadságot szeretném, hogy eldöntsem, hogy veszek-e autót vagy sem. De ki tudja, a jövő társadalma lehet olyan is, ahol az emberek ugyanazt akarják. :)

    --- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---

Új hozzászólás Aktív témák