Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Qtya123

    őstag

    válasz #06658560 #18 üzenetére

    Én arra vagyok kíváncsi, hogy miként akarják azt 100%-os biztonsággal megoldani, hogy a "csúnyabácsik" ne hackeljenek meg mondjuk egy 40 tonnás önvezető kamiont.
    Tudjuk, hogy feltörhetetlen rendszer nincs és biztos vagyok benne, hogy sok ember fantáziáját megmozgatja, hogy átvegye az irányítást az önvezető autók, kamionok felett.

    [ Szerkesztve ]

  • MaUser

    addikt

    válasz #06658560 #18 üzenetére

    Csak nem SSL? :)

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • TomMusic

    őstag

    válasz #06658560 #18 üzenetére

    Na, üdvözöljük körünkben a "ki a faszagyerek ha én nem" megmondóembert.
    Taníts mester! :DD
    Király amit linkeltél, értem is mi a szitu, de jézusom, vegyél már visszább... :)

    Állítólag az egyetemen töltött évek a legszebbek. Ezért a képzési időt próbálom a lehető leghosszabbra nyújtani.

  • _cHAos_

    aktív tag

    válasz #06658560 #28 üzenetére

    Sztem ne foglalkozz velük, látszik, h kb ennyi közük van a témához.
    Egyébként szerintem az önvezető autós cikkeknél jön le legjobban, hogy hová süllyedt a fórum színvonala. :)

    Mod: Én is dolgoztam a Ford-nak Dagenham-ben. :)

    [ Szerkesztve ]

  • rii

    nagyúr

    válasz #06658560 #46 üzenetére

    nem azt amit írtam, azt nem gondoltam végig, hanem amire nem gondoltam azt nem tudom hogy lennék képes végiggondolni ...

    piros-kapszula: https://www.youtube.com/watch?v=oW-VZVYohRg

  • Zanik

    addikt

    válasz #06658560 #46 üzenetére

    Ácsi, én nem gondoltam semmi olyasmit, amit te írsz. Legyél oly kedves ne magyarázd bele a szavaimba a te értelmezésedet.
    Amúgy munkámból kifolyólag van rálátásom arra, hogy a német OEM-ek a HAF miatt már ISO 26262 szerinti ASIL D szintű komponenseket (pl. szenzorokat) írnak elő a követelményeikben. Tudok olyan szenzor-típusról (mi is gyártunk ilyeneket) ahol ez jeleneleg nincs megoldva. Tehát egyetlen jelenlegi nagy autóipari beszállítónak sincs ilyen tudású ilyesfajta szenzorra, max. ASIL B-t tudnak teljesíteni komponens szinten. Rendszerbe építve viszont már, a megfelelő redundanciák biztosításával elérhető az ASIL D, ami a HAF-nak alapfeltétele.
    Az már egy beszállítói cég stratégia döntése, hogy az OEM-ek igényeit hajlandóak-e komponens szinten kielégíteni, vagy sem (értsd: beleölnek-e többmillió eurót egy új komponens fejlesztésébe). Ráadásul van olyan OEM, aki már nem is akar komponensekkel bajlódni, és annyit mond a beszállítónak, ajánlj nekem olyan komplett rendszert, ami teljesíti amit kérek. Hogy milyen redundanciával, hány darab komponensel és hogy oldod meg, az már a te dolgod. Na, az én rálátásom szerint kb. ebben a fázisban van ezen rendszerek fejlesztése. Hogy megy a matek hogy miből mennyi kell, kell-e új, nagyobb tudású komponens, vagy a meglévők kombinálásával biztosítható a megfelelő követelmény, lehetőleg versenyképes áron!

    [ Szerkesztve ]

    Origin/Steam: PaJKoS PSN: PaJKoS82

  • justmemory

    senior tag

    válasz #06658560 #52 üzenetére

    1. Azt, hogy valaki hajtogatja a maga mondókáját, sajnos el kell tudni viselni, még ha szerinted, szerintem, vagy akárki szerint "nincs is igaza". Vagy már kitárgyalt, megbeszélt, bebizonyított, stb. is a téma. Erre vonatkozott az a mondatom, hogy sokaknak nehéz elfogadni azt, hogy bizonyos dolgok másképpen működnek, mint azt ők elképzelik. Ez van, nem vagyunk egyformák. De ettől még hadd írja le ezredjére is, legfeljebb nem fog rá reagálni senki. Ennyi.
    3. Az, hogy a lehetőség adott, nem szükségképpen jelenti azt, hogy be is kell majd avatkozni. De mondok mást: akkor avatkozzon be, mikor mondjuk 130-al megy az autó, és mondjuk szenzorhibából fakadóan az istennek sem akar lassítani az autó, pedig igen gyorsan közeledik a torlódás. Na olyankor mondjuk jól jön... Amit te állítasz, az önmagában természetesen igaz, de csak az érem egyik oldala. Amit én állítok, az a másik oldala :) Be lehet bizonyítani, hogy statisztikailag mekkora a valószínűsége egy ilyen hibának, pláne, hogy valószínűleg túl lesznek ezek biztosítva, de mivel 100%-ot senki nem vállal, piszok szar érzés lesz abba töredék százalékba tartozni, és tudni, hogy manuális módba kapcsolással akár elkerülhető is lett volna... Lásd: Én, A Robot - mikor a csávót mentette meg a robot a kislány helyett, mert statisztikai alapon neki volt nagyobb a túlélési esélye, és őt statisztikailag nagyobb valószínűséggel tudta megmenteni. Hát, tudod, én alapvetően imádom a technológiát, tényleg, de azért ezen érdemes elgondolkozni...
    Emellett azt sem állítom, hogy a jelenlegi sofőr képzési rendszer jó. Simán el tudnám képzelni, hogy egyrészt a gyalogosok (mondjuk iskolai tanóra keretében a diákok alapoktatás részeként), másrészt a biciklisek is kapjanak valamiféle KRESZ képzést, emellett megújító képzések sem ártanának, emellett speciálisabb, direkt mondjuk veszélyhelyzet szimulációk, stb. Mert amit írsz, mint emberi reakció, az van. Igen. Mert ilyen a természetünk, ezen csak akkor lehet változtatni, ha megtanuljuk. Ez nem valami szégyellni való dolog, hanem abból fakad, hogy hús-vér lények vagyunk. Igen, a legtöbb ember vészhelyzetben lefagy. Ez van, de ezen nem élcelődni kell, hanem segíteni.
    5. Ez így van, jelenleg mindenki egyéni igényeit elégítik ki. Lehet, hogy a jövőben többen tudnak majd lemondani róla, de ha fennáll az, hogy bármikor bárhová el tudok majd menni egy automatizált rendszerben, akkor az mégis hogyan működne...? Tehát autó bevisz a munkahelyemre, majd elindul Gizi néniért, hogy kivigye a piacra, mire én visszahívom az autót, hogy ugyan vigyen már haza, mert otthon gond van, vagy valamit otthon hagytam, netán főnök máshová rendelt, tehát SOS menni kéne. Na ilyenkor mi van...?
    Egyébként a személyautó tipikusan nem az az eszköz, amit teljes életciklusában legalább 90%-ban (vagy nem tudom mit értesz azon, hogy nagyon ki van használva) kihasználsz. Az autó egy lehetőség. De közelítsük meg máshonnan: mi az a dolog/tárgy stb. az ember életében, amit teljes életciklusában olyan igazán nagyon kihasznál...? Az én életemben nem biztos, hogy tudnék ilyet mondani. A telefonom...? Hát... nem mértem még, de nem hiszem, hogy meghaladná a 90%-ot (de lehet, hogy a 70-et sem), de mondjuk, hogy ez az egyik TOP. Azután...? Ruhák, párna, teásbögre, talicska...? Szerintem az is a gond, hogy sok helyen az autó egyfajta luxuskategória, míg máshol egy sima használati eszköz, amit 3-5 évente ki tudok cserélni...

    Ne értsd félre, nem kötekedni szeretnék, csak gondolkozom :)

    [ Szerkesztve ]

    --- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---

  • justmemory

    senior tag

    válasz #06658560 #55 üzenetére

    Öhm... aham... Tehát az alapján amit te írsz, legyek kedves elfogadni, hogy te tudod, hogy én hogyan és mint tudok vagy szeretnék reagálni a forgalomra, illetve hogy majd eldöntik helyettem, hogy az adott funkciónak számomra van-e haszna vagy értelme... Plusz legyek kedves elfogadni, hogy ha bizony belesek abba a bizonyos töredék százalékba, akkor így jártam... Világos, végső soron nem kötelező autóval közlekedni a jövőben sem... Őszintén...? Ez számomra azért nem túl megnyerő... Egyébként valószínűleg én még az a generáció leszek, aki azért fog figyelni az útra is. És lehet, hogy feleslegesen szólnék közbe, de jobb a béke alapon inkább, minthogy baj legyen. De mindegy, mert ha nem lesz értelme, hát legfeljebb nem építik be, én meg járok gyalog vagy drukkolok :)

    "Majd jön helyette másik" vs. "most azonnal be tudok ülni"... Plusz akkor kell puffer a rendszerbe, amit az ilyetén kiszámíthatatlanságot figyelembe véve azért relatíve nehéz lesz megbecsülni... Arról nem is beszélve, hogy azt azért továbbra is szeretném én eldönteni, hogy szükségem van-e autóra vagy sem. A lehetőség legyen adott - ahogyan ma is van pl. teletaxi meg egyéb szolgáltatás -, magam is híve vagyok az optimalizálásnak, de azért ez picit rugalmasabb rendszer kell legyen, mert az embereket nem igazán lehet hosszabb távon robot-szerű rendszerekbe belekényszeríteni...

    --- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---

  • justmemory

    senior tag

    válasz #06658560 #57 üzenetére

    Nem azt vonom kétségbe, hogy a gép jobb döntéseket hozna, vagy hogy statisztikailag megbízhatóbb/jobb döntéseket hozna. Elvitted ebbe az irányba, pedig nem erről van szó, hanem egészen egyszerűen arról, hogy ha valamilyen műszaki hiba lép fel, akkor be tudjak avatkozni. Szerintem ez alapigény, szerinted felesleges. Engedjük el ezt a kérdést, és térjünk vissza rá mondjuk 30 év múlva... :)

    Sok mindent lehet, dinamikus forgalomszervezést is. Én csak a szabadságot szeretném, hogy eldöntsem, hogy veszek-e autót vagy sem. De ki tudja, a jövő társadalma lehet olyan is, ahol az emberek ugyanazt akarják. :)

    --- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---

  • szbende

    csendes tag

    válasz #06658560 #55 üzenetére

    >Meg varosban is, mert kisebb követési távolságot tud tartani, nem fog elbambulni, lefulladni a lámpánál
    Biztos nő néhány százalékkal az áteresztő képesség, de ezeken a problémákon más kevésbé korlátozó eszközökkel is sokat lehet segíteni. Pl. a visszaszámolós lámpával, automata sebességváltóval stb.

    >nem lesz holttere, amelyikben a fél óvoda elvész és kilapítható lesz,
    Ez megint olyan érv aminek igazából nincs köze az önvezetéshez:
    Bármelyik autót tele lehetne pakolni a vezetést segítő eszközökkel: kamerákkal, radarral, tükörrel egyéb érzékelőkkel, amelyek riasztanak ha butaságot akar tenni a vezető.
    Teljesen jó dolgok ezek, növeli a biztonságot, csak éppen még drágák.

    >Nem fog a villamossínre parkolni stb.
    Ha az automata nem lesz kikapcsolható, akkor fog elromlani amikor éppen a villamossínen áll az autó.
    Ha kikapcsolható lesz, akkor ki fogják kapcsolni.
    Ez megint olyan probléma, amit simán meg lehetne oldani néhány jogosítvány begyűjtésével.

    Fenntartom a véleményemet, hogy rövid-közép távon a önvezető és a nem önvezető járművek szétválasztása lenne a célszerű. Ez viszonylag gyorsan megoldható lenne és pont azokon az útszakaszokon lenne előnyös, ahol legkevésbé szeretünk vezetni.

  • MaUser

    addikt

    válasz #06658560 #28 üzenetére

    Solid-state lidar-ra gondoltam. ;)

    Zanik: ASIL-D us( :DDD ) szenzor is van már beszállítónál, nem hogy ecu (ezer éve ebs-nél), radar vagy kamera pláne. Ma már az összes nagyobb 1st, 2nd tier-nek van asil-d s rendszere legalább demo szinten, de kismillió fut az utakon is.

    Porthoszx: Nem az emberi természet fogja megváltoztatni, hanem hogy rendelkezésre állnak már idéntől(!) azok a dolgok, amik még öt éve is utópisztikus vágyálomnak tűntek: solid-state lidar és v2v com rendszer már OEM-ek számára is beszerezhetőek.

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

Új hozzászólás Aktív témák