Új hozzászólás Aktív témák

  • pakriksz

    őstag

    válasz velizare #350 üzenetére

    Nem emlékszem ilyen ismétlésre, rögtön "be a mélyvízbe" volt és persze a leghaszontalanabb témakörökkel, aminél már vizsgák nélkül is lejött a fél csapatnak, hogy "ez egy szar, itt alig lesz releváns informatika oktatás, csak 4 év "alapozás" ".

    [ Szerkesztve ]

    Troll (nemhivatalos definíció): az akinek véleménye nem tetszik nekünk/nem értünk vele egyet. (10-ből 9 fanboy ezt ajánlja) || Fanboy 8 in 1 (Intel, AMD, Nvidia, konzol, PC,+minden politikai oldal) hiszen "ahol nem mi vagyunk, ott az ellenség"

  • velizare

    nagyúr

    válasz pakriksz #351 üzenetére

    bme matek c1 tanterv
    ez a gimnáziumi (vidéki gimi, nem elte gyakorló, vagy fazekas) emelt óraszámú matekunk anyagának ismétlése. természetesen a teljesé, nemcsak az utolsó tanévé. ismétlés, mert mi tanultuk. akinek nem, annak persze új volt, és fél év alatt kellett volna betanulnia, megértenie, és alkalmaznia, amire nekünk éveink voltak.

    [ Szerkesztve ]

    Tudod, mit jelent az, hogy nemezis? Az érintett, erősebb fél kinyilatkoztatása a méltó büntetés mértékét illetően. Az érintett fél jelen esetben egy szadista állat... én.

  • pakriksz

    őstag

    válasz velizare #352 üzenetére

    ja igen a bme-ről hallottam már, ott az informatika szakon egyáltalán nincs informatika, egy kevés sem mint máshol, csak matek :)

    [ Szerkesztve ]

    Troll (nemhivatalos definíció): az akinek véleménye nem tetszik nekünk/nem értünk vele egyet. (10-ből 9 fanboy ezt ajánlja) || Fanboy 8 in 1 (Intel, AMD, Nvidia, konzol, PC,+minden politikai oldal) hiszen "ahol nem mi vagyunk, ott az ellenség"

  • velizare

    nagyúr

    válasz pakriksz #353 üzenetére

    persze. ez egy mérnöki szak. természetesen szükség van a megfelelő elméleti képzéshez matematikai, számelméleti, fizikai, és mérnöki alapok megszerzéséhez. nem elte progmat. a szoftver eszköz egy probléma megoldására, nem végcél.

    Tudod, mit jelent az, hogy nemezis? Az érintett, erősebb fél kinyilatkoztatása a méltó büntetés mértékét illetően. Az érintett fél jelen esetben egy szadista állat... én.

  • vzozo

    senior tag

    válasz pakriksz #353 üzenetére

    Ez most trollkodás a részedről? 2015-ben nehéz lenne rákeresni a képzés tematikájára?

    A Mérnökinformatikus BSC SZAK TANTERVE

    Természettudományos alapismeretek (40 kreditpont) - innen a fizika abszolút nem sorolható be sem a matek, sem az "infós" tárgyak közé, de pl. a valszám, kódelm, algel az erősen szükséges az informatikához, mint ahogy a számelmélet bizonyos részei is.

    Szakmai törzsanyag (97 kreditpont) - íme a szerinted nem létező informatika oktatás, 97 kreditért

    Differenciált szakmai ismeretek (43 kreditpont) - felteszem ez most a szakirány új (BSC), nyilván ezek is szakmai, értsd infós tárgyak

  • nemlehet

    őstag

    válasz aaa3 #329 üzenetére

    1, kolit említettél, oda nem kell bic, de bérlet sem.
    So wrong. Nagytétényi koli? Vannak ott Óbudaisok nem is kevesen. Azok majd teleportálnak? De más egyetemnek is van kolija elég messze a tényleges épülettől.

    3, nem tom mennék e elővárosba -20k bérért ha holtfáradt és évftsktólelszakított leszek tőle,
    Mi? Mi az hogy mennék-e? És aki gyárilag ott lakik?

    öltöny vs bic -> ennyire fantáziatlan vki a tiltakozó érzelmek miatt? váltóruha,szappan.
    Hm. Légyszi mutasd meg hogyan viszel kultúráltan öltönyt biciklivel. Esőben mondjuk. Vagy mondjuk egy jó kis 10 kilóméteres tekerés télen szélben. utána hova rakod a ruhát? Az nem 1 rövidnadrág ha nem akarsz tüdőgyulladást rakni. Vagy majd egész nap cipeled a bőröndöt?

    segédmocis is olcsóbb lehet benyával együtt mint a bérlet.
    Egy normális nem minden 2. sarokban lerohadó segédmocis kb 70k. Plusz ugye jogsi. Akkor már olcsóbb a bérlet. De csak azért említem meg mert te is folyton az elméleti minimum megélhetési költségekről beszélsz. 300 Ft-os párizsi. Persze lehet azt enni, csak amitől a kutya is bélgyulladást kap, nem hinném, hogy tiszta szívvel ajánlható akárkinek is. Vagy te a gyerekeid ilyesmivel eteted?

    voltak itt már 2-en, akik emberfeletti (igaz, tanulmányi, nem megélh) egyetem alatti erőfeszítések megtételéről írtak itt a saját életükből. választási lehetőség a mottó.

    Én soha nem mondtam, hogy nem lehet megélni, vagy lehetetlen elhelyezkedni. Csak arra próbálok rávilágítani, hogy az emberek nagy része nincs megáldva kivételes kitartással, jó családi háttérrel és egy nagy adag szerencsével. Sokan baromira nem próbálják megérteni a probléma forrását, csak a saját kis világukban tudnak gondolkodni.

    Én elmondtam, hogy a pályakezdők nagy része miért olyan amilyen. Ezt le lehet söpörni az asztalról mindenféle, "de bezzeg én" meg "így is úgy is lehet" dolgokkal. Ezt teszik a munkáltatók. Nincs is normális munkaerejük. Kicsit olyan itt 1-2 hozzászóló, hogy nyer egy kocsit, aztán váltig állítja, hogy már pedig ingyen is lehet szerezni, mekkora barom vagy hogy te fizetsz érte.

    [ Szerkesztve ]

    Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

  • velizare

    nagyúr

    válasz vzozo #355 üzenetére

    nem, ez állandó probléma. sokan programozást akarnak tanulni, és úgy mennek/mentek bme műinfóra. nézd meg az 1-2. szemesztert, van benne függvénytan két félévben bónusz szigorlattal, két félév fizika, digitális technika (ebben nincs túl sok minden aktuális programozás, inkább döntési táblák, kapuk, talán eljutnak egy 8086os utasításkészletig, de nem ismerem a mostani tantervet), számítógép-ar (ez kb. a tannenbaum-könyv), némi programozás (első félév c++, második félév talán delphi (?) alapok), aszt ennyi. aki csak programozni akar, tényleg csalódik.
    de ha megnézed az ötéves képzés mintatantervét, ez még jobban kijön.

    [ Szerkesztve ]

    Tudod, mit jelent az, hogy nemezis? Az érintett, erősebb fél kinyilatkoztatása a méltó büntetés mértékét illetően. Az érintett fél jelen esetben egy szadista állat... én.

  • pakriksz

    őstag

    válasz vzozo #355 üzenetére

    Húha akkor már matekon kívül más is van? Ez már fejlődés. De azért a 20-40 éves lemaradás az anyag aktualitásában még meg van ugye? Esetleg egy rakás olyan tantárgy amit informatikában egyáltalán nem lehet hasznosítani, vagy csak erősen specializált esetekben, ritkán használható tudást ad? :)

    @cain69: nem csak programozást, bármit ami gyakran előjön az informatika témakörben, és használható, naprakész, hasznos tudást ad, elméletek gyártása nélkül, pl "alapozó" meg "szemléletet ad". Tehát rizsa nélküli tudást, hogy az ember ne csak azért jelentkezzen egy ilyen intézménybe hogy "jó árfolyamú" papírt szerezzen, hanem használható tudást.
    Sajnos az ember nem él elég sokáig ahhoz hogy alig használható elavult, esetleg értéktelen tudást magoljon évekig, és energiát fektessen bele, és sokaknak erre nincs is türelme, ugyan is sajnos kevesen élvezik ezt...

    Eleve már az is hogy ha valaki 201x-ben felemlegeti a delphi-t azon a szövegkörnyezeten kívül hogy "elavult, de új korában is igen csak tákolt és kerülendő nyelv, ami nyugodjon békében jó mélyen" az eléggé nevetséges.

    @nemlehet:
    "Egy normális nem minden 2. sarokban lerohadó segédmocis kb 70k. Plusz ugye jogsi. Akkor már olcsóbb a bérlet."

    Segédmocihoz nem kell külön jogsi az autós jogsi mellé, ami azért manapság eléggé alap. De jogsival is pár év alatt behozza az árát, a kényelemről és a gyors bejutásról nem is beszélve.
    Viszont informatika témában pont az az előny, hogy a munkák nagy részét távolról is lehetne végezni, ha a magyar vállalatok nem lennének tele fafejű begyepesedett vezetőkkel...

    [ Szerkesztve ]

    Troll (nemhivatalos definíció): az akinek véleménye nem tetszik nekünk/nem értünk vele egyet. (10-ből 9 fanboy ezt ajánlja) || Fanboy 8 in 1 (Intel, AMD, Nvidia, konzol, PC,+minden politikai oldal) hiszen "ahol nem mi vagyunk, ott az ellenség"

  • emvy

    nagyúr

    válasz pakriksz #358 üzenetére

    "Eleve már az is hogy ha valaki 201x-ben felemlegeti a delphi-t azon a szövegkörnyezeten kívül hogy "elavult, de új korában is igen csak tákolt és kerülendő nyelv, ami nyugodjon békében jó mélyen" az eléggé nevetséges."

    A Delphiben eleg sok olyan koncepciot/megoldast vezettek be, ami a mai napig modernnek szamit. FYI.

    while (!sleep) sheep++;

  • pakriksz

    őstag

    válasz emvy #359 üzenetére

    Pl?
    Egy megvan, a gányolás. De mi a többi?

    [ Szerkesztve ]

    Troll (nemhivatalos definíció): az akinek véleménye nem tetszik nekünk/nem értünk vele egyet. (10-ből 9 fanboy ezt ajánlja) || Fanboy 8 in 1 (Intel, AMD, Nvidia, konzol, PC,+minden politikai oldal) hiszen "ahol nem mi vagyunk, ott az ellenség"

  • emvy

    nagyúr

    válasz pakriksz #360 üzenetére

    Lenyegeben ugye a C# a Delphin alapul elsosorban, masodsorban a Javan. A Delphi volt az egyik elso, szeleskorben elterjedt nyelv/platform, ami IOC-t tamogatott. Gyors single pass optimizing compiler. Jo roundtrip-engineering tamogatas. Metaosztalyok.

    Kivancsi vagyok, hany nyelvben programozol jol, hogy igy lefikkantasz valamit. :)

    while (!sleep) sheep++;

  • pakriksz

    őstag

    válasz emvy #361 üzenetére

    c# delphin alapul, és csak másodsorban javan? Ez nekem új, mert alig különbözik a java-tól, de még a C, C++-tól is kevésbé mint delphitől-

    De attól ha először volt benne pár dolog ami a mai környezetekben van miért kell hozzányúlni? Miért nem a mai nyelveket tanítják? Gondolom az autószerelő sem tanulja meg a ford T modell szerelésének minden fortélyát azért mert a mai autók azon alapszanak...

    Általában java-ban programozok, néha belejavítok C# kódba, ezeken kívül hosszabb csak a lua-hoz volt szerencsém, amiben nem programozok jól, mert abban nem is lehet, ugyan is egy undorító nyelv(mint a legtöbb scriptnyelv), nem is értem miért terjedt el a játékok scripteléséhez.

    [ Szerkesztve ]

    Troll (nemhivatalos definíció): az akinek véleménye nem tetszik nekünk/nem értünk vele egyet. (10-ből 9 fanboy ezt ajánlja) || Fanboy 8 in 1 (Intel, AMD, Nvidia, konzol, PC,+minden politikai oldal) hiszen "ahol nem mi vagyunk, ott az ellenség"

  • Khelben

    nagyúr

    válasz emvy #361 üzenetére

    Kivancsi vagyok, hany nyelvben programozol jol, hogy igy lefikkantasz valamit.

    Egy ilyen beszólás után már engem is roppant mód érdekelne :D

  • nemlehet

    őstag

    válasz pakriksz #358 üzenetére

    És az autós jogsit ki fizeti? :D Csak a kolléga akinek válaszoltam olyan minimál vegetálós életmódba ment bele, hogy ne 1,5 millióba kerüljön a diploma, hogy szerintem abba nem alapértelmezett a jogsi. Persze kényelmes, de pénzbe kerül.

    Robira is kell biztosítás, meg kell venni, tankolni kell bele. Az se 2 fillér és nem hinném, hogy sokkal olcsóbb mint havi 3600 Ft amibe a bérlet kerül pesten. Ha elővárosból jársz akkor még inkább nem éri meg mert az elővárosi bérletek 90%-osak. Pl Szentendréről a Blaha az kb 25 kilométer. Az oda vissza 50. Heti 250, havi 1000. Fogyaszt kb 2-3 litert 100-on szóval kell bele tankolni 20 litert egy hónapban alsó hangon. Ez 345-ös benzinárral számolva is 7000 Ft. És akkor hol vagyunk a 450-től... Ezzel szemben a bérlet csak 3450 (BKV)+1190 (HÉV). Ilyen távolságból a volán is kb ennyi.

    Amúgy nem tudom miért ennyire ledöbbentő, hogy 3 évi megélhetés és költség 1,5 millióra rúg. Ez nagyon betette a lécet többeknél is. Pedig nem olyan sok ez, ha belegondolsz, évi 500.000 az havi 42.000. Ebben van benne az egyetemista kajája, bérlete, tankönyvei, ruhája egyéb költségei. Ha valaki szerint ebből a "túlzó, pénzszóró" igényből le kéne adni az szerintem sürgősen menjen orvoshoz.

    [ Szerkesztve ]

    Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

  • emvy

    nagyúr

    válasz pakriksz #362 üzenetére

    Latod. En nem azt mondtam, hogy Delphit kellene tanitani 2015-ben, csak annyit, hogy az nem volt annyira problemas nyelv. A Java semmivel sem jobb dizajn igazabol.

    FYI, a DeepMind-nal mindent Lua-ban csinalnak. Ok azert nem _teljesen_ hulyek.

    Luaban pl. a korutinok egeszen kellemes aszinkron programozast tesznek lehetove, kicsit hasonloan a C# async-awaithez (bar tok mashogy vannak implementalva). Ilyen pl. Javaban nem igazan van.

    while (!sleep) sheep++;

  • fordfairlane

    veterán

    Lehet, hogy azért van informatikushiány, mert az emberek ahelyett, hogy szoftvert fejlesztenének, inkább egy fórumon egymással hadakoznak. Hátha sikerül sebet ejteni az ellenfelükön az éles nyelvükkel.

    Végre megtaláltam a magyarázatot.

    x gon' give it to ya

  • pakriksz

    őstag

    válasz emvy #365 üzenetére

    Semmivel sem jobb a java? Hát persze, a normálisabb szintaktika, fejlettség, platformfüggetlenség az semmi...

    Én is sokmindent lua-ban csináltam egy játékhoz (mert választás nincs), még is folyamatosan a lua kitalálójának édes anyját illettem különböző jelzőkkel, főleg a nemlétező debug miatt.
    Van az a mondás hogy sajtreszelővel is lehet...

    [ Szerkesztve ]

    Troll (nemhivatalos definíció): az akinek véleménye nem tetszik nekünk/nem értünk vele egyet. (10-ből 9 fanboy ezt ajánlja) || Fanboy 8 in 1 (Intel, AMD, Nvidia, konzol, PC,+minden politikai oldal) hiszen "ahol nem mi vagyunk, ott az ellenség"

  • #35193216

    törölt tag

    válasz pakriksz #358 üzenetére

    Totál egyetértek, igaz én nem BME--re jártam, hanem Pannon Egyetemre, de én is azért mentem, mert programozást akartam tanulni. Tudtam előtte is programozni, de azt gondoltam, hogy elméleti és gyakorlati szinten is tud adni többet az egyetem. Aztán persze tévedtem, de olyan szempontból jó volt, hogy találtam a vége felé szakmai gyakorlatot, ami utólag nézve megkönnyítette az elhelyezkedést. Viszont amit tanulni kellett, abból nem sokat hasznosítottam, és volt amikor nem is volt könnyű. Igazából kizárólag a járulékos dolgok miatt érte meg, korábban valaki írta, hogy kapcsolatot építeni kocsmában is lehet, persze leugatták, hogy ez milyen szint, pedig valahol van benne igazság.

    Egy dologban mégsem értek egyet, ez a Delphi. Az igaz, hogy tanítani már nem kéne, mert csak legacy projektekben fordul elő, de a maga korában nem volt rossz, és tényleg sok dolgot megalapozott. A C# nyelv maga Java szerű és a futtatókörnyezet is, de egyes elemek pl. propertyk a Delphiből jöttek, és maga a fejlesztőkörnyezet és a vizuális komponensek is merítettek a Delhiből, nem csoda, mert a Borlandtól ment át a főfejlesztő a Microsofthoz.

  • velizare

    nagyúr

    válasz pakriksz #358 üzenetére

    nagyon ráfüggtél erre a delphire, holott azért elég feltűnően írtam, hogy ez nem túl aktuális infó. amikor én ott tanultam, első félévben szabvány pascal volt, a másodikban c++. a lényeg persze a programozás alapjainak elsajátítása mellett a dinamikus memóriakezelés és az oop voltak. sokan, köztük én is, programozási alapok nélkül érkeztünk. legalábbis a batch fileokat és logo-t már akkor sem neveztem programozásnak. :)
    szóval ezt a szabvány/turbo pascal-c++ párost upgradelték c/c++-delphire, de ez is már az előző évtizedből való. azóta nyugodtan lehet más, ez egy elég dinamikusan fejlődő terület, nem mondta senki, hogy ez maradt.

    Tudod, mit jelent az, hogy nemezis? Az érintett, erősebb fél kinyilatkoztatása a méltó büntetés mértékét illetően. Az érintett fél jelen esetben egy szadista állat... én.

  • vzozo

    senior tag

    válasz velizare #357 üzenetére

    nem, ez állandó probléma. sokan programozást akarnak tanulni, és úgy mennek/mentek bme műinfóra.

    Jó, de az ilyen minek megy mérnök (!) informatika (!) szakra, amikor ráadásul az informatika != programozás.

    Nincs személyes tapasztalatom pl. az ELTE progmattal, ami ugye állítólag már programozás (yeah), viszont néhány ismerősöm azt végezte, és az ő elbeszéléseik alapján vért hugyoznának az ilyen programozó pistikék ott.

    Egyébként érdekes felvetés, hogy nem tanítanak programozást a BME VIK-en... 2000-es évek elejének személyes tapasztalata:

    - Pascal, majd C (talán az utolsó évfolyamok egyike voltunk, ahol még Pascallal kezdtek, aztán kukázták) - mondjuk itt azt kell látni, hogy az emberek saccra 50%-a már ott elvérzett, hogy for ciklus meg függvényhívás, ültek a gyakorlaton a monitor előtt, és néztek ki a fejükből, hogy mit kellene csinálni
    - Unix shell scripting
    - Java, C++
    - Kevés PHP, Oracle, MS SQL
    - Laboron minimális C, kis ASM
    - Grafikából C++ / OpenGL, de ez már elég homályos részlet
    - Szakirányon pedig kinek mi, ugyebár

    Ugyanakkor számos választható tantárgy volt, ahol jobban bele lehetett mélyedni a történetbe, én pl. vettem fel .Net programozást (ez praktikusan C# volt).

    Ezekre még rájött néhány elméleti tantárgy (programtervezés, fejlesztési-tesztelési-üzemeltetési ismeretek, etc.), ami nyilván tök unalmas, mert az átlag hülyegyereket csak az érdekli, hogy összegányoljon valamit egy IDE-ben, compile, aztán lehet örülni. Most meg csodálkozunk, hogy milyen gagyi hibákkal törhető egy 10+ milliós BMW, hogy privát adatok lophatók el játszi könnyedséggel a dropboxról, whatsappról, viberről, facebookról, hackelhetők az "okos"házak vezérlői...

    Mondjuk számomra teljesen érthetetlen eleve az, hogy valaki egyetemen akar megtanulni programozni, amikor van kb. 12x 2, esetleg 12x (2+2) kontaktóra egy szemeszterben. Ennél élete első munkahelyén az első (na jó, második) héten többet fog kódolni, mint az egyetemen egy félév alatt.

    Aztán persze 15 év eltelt azóta, lehet leromlott az oktatás színvonala, és most már tényleg csak 20-40 éves (sic!) dolgokról beszélnek az előadókban.

    #358:

    Húha akkor már matekon kívül más is van? Ez már fejlődés. De azért a 20-40 éves lemaradás az anyag aktualitásában még meg van ugye?

    Aha, szóval tényleg fullba nyomod a kretént. Mesélj, öntsd ki a szívedet, mivel és ki szántotta fel lelked virágoskertjét ott a BME-n, hogy ennyire utálod őket?

  • velizare

    nagyúr

    válasz vzozo #370 üzenetére

    nem igazán érdekli őket, vagy még inkább, nem tudják a különbséget. amire odáig jut valaki, hogy elmegy egy nyílt napra, már annyira be van gajdulva, hogy akkor is azt jelölné meg első helyen, ha ott 24 órában élő csirkéket daráltatnának vele. nem kell ezen csodálkozni, egy harmadikos gimissel napjában már kb. háromszor mondatják el, hová jelentkezik. azt hallotta az a legjobb suli, a legjobb hely, hát oda akar bekerülni, ha a fene fenét eszik akkor is.
    bent persze hamar kiderül, hogy az eleje csak molyolás, meg sok matek, sok fizika (miazanyámnak), sok buli, a motiváció elillan, aszt már össze is jött a 40%os lemorzsolódás. :(((

    [ Szerkesztve ]

    Tudod, mit jelent az, hogy nemezis? Az érintett, erősebb fél kinyilatkoztatása a méltó büntetés mértékét illetően. Az érintett fél jelen esetben egy szadista állat... én.

  • ModliH

    tag

    Végigrágtam magam mind a ~360 hsz-en, hát nem volt rövid, de annál tanulságosabb :)

    Nemtudom itt ki milyen gimnáziumba járt, én tavaly végeztem úgyhogy még elég friss az élmény, tehát pár dolog:

    - Az Emelt érettségin igenis tananyag a deriválás, sőt alap integrálás, primitív fv keresés, stb is. Erre pedig a matek fakton készítik fel a delikvenseket. A normál matekórákon szóba nem kerül semmi ilyesmi, lévén a diákok több min 50%-a a "csak legyen meg 2-es (középszint)" mentalitást követik, az lenne csak a szép ha lenyomnák a torkukon a deriválást, ott halnának szörnyet :))

    - Nyelvoktatás: tény hogy kell hozzá nyelvérzék, de gyenge nyelvérzékkel is végigrugdosnak nyelvvizsgáig azalatt az 5-8 évig terjedő intervallum alatt amíg egy nyelvet tanulsz. Akinek ez nem sikerül annak vagy valami születési rendellenessége van (van ilyen, uncsitesóm koraszülött volt, és valami ilyesmi problémát diagnosztizáltak nála, kapott is felmentést minden idegen nyelvi tárgyból), vagy csak eszméletlenül sz*rik bele egész gimnázium alatt.
    Lehet én jártam elit helyre, de nálunk 3 nyelvet is kellett tanulnunk, igaz ebből én csak egyet tanultam igazán, angolt amiből második végére közép, harmadik végére meg emelt érettségit raktam le, 95, és 86%-os eredményekkel, a másik két nyelvből (latin, spanyol) nem sokat sajátítottam el. Tehát egy középfokút lerakni nem ördögtől való dolog, nem bulizni kell végig, néha otthon is elő kell venni azt a rohadt tankönyvet, hát most Istenem...

    - Felnőtt diplomás, sokat tapasztalt emberek olyan jól tudjátok egymás torkát harapdálni olyan pitiáner dolgokon mint "éppen mennyibe kerül egy kiló minőségi párizsi" hogy valami elképesztő :D . Szerintem az is magas intelligenciára vall ha képes vagy ráhagyni a másikra a hülyeségét, nem kell a végtelenségig magyarázni az igazadat, akinek van esze, és tud olvasni a sorok között úgyis látja hogy neked van igazad.

    És egy kis ON is:
    - Idén kezdtem el Mérnökinformatikát, jó volt olvasni itthon, és külföldön dolgozók visszajelzéseit a valós munkaerőpiaci helyzetről. De ne degradáljuk már le ennyire az egyetemi képzést könyörgöm, a diploma lehet hogy csak egy papírdarab, és valós munkerőpiaci tudást nem, vagy csak csekély mértékben reprezentál, de egy valamit megmutat: tudsz szenvedni. Hajlandó vagy küzdeni, hogy elérd a kitűzött célodat. Az informatika sehol nem büfészak, és hiába van tarkítva közgáz, menedzsment, jog, stb tárgyakkal, de a nagy része főleg az elején elmélet. Mehetne mindenki OKJ-re vagy még oda se, és azalatt a 3-4 év alatt amíg más kijár egy egyetemet nagyobb tudásra tesz szert a témában, ezt aláírom, de nem fog megtanulni szenvedni. Nálunk egyetemen eléggé erőltetik a csapatban dolgozást, emiatt valószínűleg mire kijárjuk az egészet nem lesz életidegen tőlünk hogy nem csak szólóban programozgatsz úgy hogy ember legyen a talpán aki kitalálja hogy hol, mit csinál a kódod. (Tisztelet a kivételnek :) ). A megszerzett kapcsolati tőkéről, és kutatási lehetőségekről nem is beszélve. Plusz lehet hogy vannak elavult kurusok, de a nagy része halad az iparág fejlődésével, és naprakész tudást próbál átadni (tisztelet a kivételnek - elmélet).
    Persze lehet hogy nincs igazam, végül is még a tojáshéj még a seggemen van, mondhatnátok (akkor születtem amikor érettségiztetek/diplomáztatok), és tényleg semmit nem ér az egyetemi képzés, de akkor tényleg nagy baj van az oktatási rendszerrel.

  • nemlehet

    őstag

    válasz ModliH #372 üzenetére

    Valószínűleg te jártál elit helyre, mert nem általános a 3 nyelv oktatása. 2 szokott lenni amiből 1 amit tényleg komolyan vesznek. 90%-ban latint pl nem is lehet választani, angol, német és esetleg francia vagy spanyol, de többnyire ezek sincsenek. És higyjétek el sokaknak a nyelvvizsga 30 ezer körüli díja igen is nehezen kifizethető. Pláne ha meg is húznak mert olyanjuk van. Sokan azért buknak meg a szóbeli részén mert olyan témát kapnak amiről magyarul sem nagyon tudnak beszélni. Dél-amerikai külkereskedelem lehetőségei európában...

    [ Szerkesztve ]

    Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

  • Dr. Akula

    félisten

    válasz emvy #361 üzenetére

    A Delphi az egy IDE, amire te gondolsz az az Object Pascal. Bár némi hatással biztos volt a C#-ra (ha már a TP és Delphi főtervezője a góré itt is), de az inkább C++ és a Java alapú. Kellett az MS-nek egy Java konkurrencia, és csinált egyet a C++-ból.

  • emvy

    nagyúr

    válasz Dr. Akula #374 üzenetére

    >A Delphi az egy IDE, amire te gondolsz az az Object Pascal.
    Nem, OP-bol indult ki, de aztan sajat dialektussa alakult.

    > ha már a TP és Delphi főtervezője a góré itt is
    Csak a Delphie.

    > Bár némi hatással biztos volt a C#-ra, de az inkább C++ és a Java alapú.
    A C++-hoz kevesebb koze van a C#-nak, mint a Delphihez. A C++-hoz nem igazan hasonlit a C#.

    > Kellett az MS-nek egy Java konkurrencia, és csinált egyet a C++-ból.
    Nem a C++-bol csinalta.

    while (!sleep) sheep++;

  • Dr. Akula

    félisten

    válasz pakriksz #362 üzenetére

    Azért egy asm-et ajánlott ismerni, nem mintha driver íráson kívül túl sok helyen használnák ma már, de a processzorok gépi kódja még mindig ez (assembly = szavakkal leírt gépi kód), végső soron minden kódból ez lesz (igen, a Javaból is, a JVM fordítása után), így tudni fogod mikor érdemes ciklust ismételtetni és mikor többszörözni a kódot (bár ma már az ilyesmi nem divat, majd a hardver megoldja erőből), meg egyáltalán hogy is működik a proci, az elsőre jónak tűnő magasnyelvű kód a végrehajtásnál is vállalható lesz-e.

    Nemtom ma is Pascallal kezdenek-e mindenhol, de szerintem C elé tök felesleges (vagy a C a Pascal után, bár a C inkább alapja mindennek, ezért arra szavazok 1. nyelvnek), ma már úgyis csak ismertető mindegyik a Java / C# előtt.

  • Dr. Akula

    félisten

    válasz emvy #375 üzenetére

    "Nem, OP-bol indult ki, de aztan sajat dialektussa alakult."
    A Delphi az Embarcadero Technologies vállalat (korábban a Borland Software Corporation, illetve a CodeGear) Windows grafikus felületen futó Object Pascal alapú negyedik generációs (4GL) integrált fejlesztői környezete

    "Csak a Delphie."
    Anders Hejlsberg (Koppenhága, 1960. december – ) dán szoftvermérnök, aki számos népszerű, kereskedelmi programozási nyelvet és fejlesztői eszközt alkotott. A Turbo Pascal eredeti szerzője, a Delphi fő tervezőmérnöke, jelenleg a Microsoftnál dolgozik, mint a C# vezető tervezője[1].

    "A C++-hoz kevesebb koze van a C#-nak, mint a Delphihez. A C++-hoz nem igazan hasonlit a C#."
    A C# (kiejtése: szí-sárp) a Microsoft által a .NET keretrendszer részeként kifejlesztett objektumorientált programozási nyelv. A nyelv alapjául a C++ és a Java szolgált.

    "Nem a C++-bol csinalta."
    A .NET osztálykönyvtárait a programozók eredetileg egy sajátos, ún. SMC (Simple Managed C) nyelven írták. 1999-ben azonban Anders Hejlsberg (aki addig a J++ nyelven dolgozott) vezetésével egy csapat alakult egy új programozási nyelv létrehozására, akkoriban COOL (C-like Object Oriented Language, magyarul: C-szerű Objektum Orientált Nyelv) fedőnév alatt.[2] A cél egy olyan nyelv volt, mellyel teljesen objektumorientált módon lehet a keretrendszer komponenseit fejleszteni. Egy évvel később, 2000 júliusában a PDC konferencián a .NET-tel, és az ASP.NET-tel együtt a C#-ot is bemutatták, immár ezen névvel, hogy az esetleges szerzői jogi problémákat megelőzzék. Bár sok bírálat érte megjelenésekor, főleg a Java-s táborból, miszerint a Microsoft pusztán legyártotta a saját Java verzióját, Anders azt nyilatkozta, hogy a nyelvet sokkal inkább a C++-hoz szerették volna közelíteni.

    Egyéb kérdés? :)

  • gabf

    csendes tag

    Nekem van egy BSC-s papírom. Azt se tudom, hogyan kell leírni helyesen a bsc-t. Van egy A-s jogsim. Interjúra protektoros kabátban mentem és bukóban, öltöny alatta (a moci egy CBF 600-as volt). Van 5-6 év rutinom, beszélem az angolt és a bash-t, bármikor letörlöm a /var-t és ki nem fogod kapcsolni a gépet. Valamint sok mindent nem tudok, de tanulni akarok. Van munkám. A belem kiköpöm de jól fizet. Legközelebb is motorral megyek interjúra. (ha már mindenki elmondta a tutit, elmondom én is)

  • ModliH

    tag

    válasz nemlehet #373 üzenetére

    Jó, azt aláírom hogy amit kérdeznek vizsgán az köszönőviszonyban nincs azzal amit való életben használni fogsz, de ez így megy már a kezdetek óta. A nyelvtan van minden vizsgán, azt meg lehet tanulni, és fel kell készülni arra hogy a semmiről beszélj ha úgy van. :) Jó mondjuk ehhez kell egy jó tanár is, de velünk egy csomót gyakoroltatta hogy olyan témáról beszéljünk amiről minimális alapismeretekkel rendelkezünk. Ha látják rajtad hogy tudsz beszélni, csak az adott témában nincs jártasságod akkor nem fognak megbuktatni semmilyen vizsgán. Mondok egy példát: ha mondjuk az általad említett Dél-amerikai külkereskedelmes kérdést húznám akkor csípőből elkezdenék arról beszélni hogy mennyire befolyásolja egy ország gazdaságát, és GDP-jét a külkereskedelem, mivel nem tud mindent megtermelni magának, stb, stb. Aztán pár olyan dologgal lehet dobálózni hogy cukornád, papírgyártás, egzotikus gyümölcsök stb, ha folyékonyan beszélsz, de hülyeséget, és nyelvtani hibák nélkül akkor átengednek. Legalábbis nálunk akik vizsgáztunk egyedül olyat nem engedtek át akiről tudom hogy nem tudott rendesen folyékonyan beszélni, és a nyelvtana sem volt rendben.

    Igen, én szerencsés vagyok hogy jó angol tanárom volt aki belénk verte ezt a nagyon hasznos képességet, meg kell hozzá egy adag kreativitás is, ez tény. Az 30 rugó kicsengetése már más tészta, de aki céltudatos, és rászán 1-2 hónap rendes tanulást az még gimnáziumban nagy eséllyel le tud nyelvvizsgázni. A többi nyelv igazából nem is számít, pont annyit ért hogy lationon, meg spanyolon ültem mintha otthon a falat bámulnám :D
    Bár lehet én kaptam csak rendszeresen jó tanárokat, és el vagyok tájolódva, ez esetben visszavonom az előzőeket. Bár én még nem láttam olyat nálunk hogy valaki aki készült a nyelvvizsgára ne tette volna le max 2 próbálkozás után. (60 fős évfolyamból ~35 versenyző tett nyelvvizsgát még érettségi év előtt asszem, a többit nem érdekelte, sem a nyelv, sem a továbbtanulás.)

  • emvy

    nagyúr

    válasz Dr. Akula #377 üzenetére

    Az elsoben azt irod, amit en. A masodikban tevedtem, teny. A harmadik es a negyedik nem cafolja azt, hogy nagyon messze van a C++-tol. Ismered a C++-t es C#-ot? Mi a kozos bennuk, szerinted? A C# managed, JIT-telt, CLR-en fut, szigoruan objektumorientalt. A C++ egyik sem.

    [ Szerkesztve ]

    while (!sleep) sheep++;

  • proof88

    addikt

    válasz gabf #378 üzenetére

    Én biciklis szerkóban mentem interjúra a jelenlegi munkahelyemre, néztek is mosolyogva. De az időjárás már olyan volt, hogy a rendes szél- és esőálló cuccomban kellett mennem.

  • nemlehet

    őstag

    válasz ModliH #379 üzenetére

    Te írod, hogy jó tanárod volt aki beléd verte és adott egy megfelelő alapot, hogy magadtól is képes légy fejlődni a nyelvben. Ezzel szemben nálunk bejött óra elején, kiadott 3 oldalt a munkafüzetből majd keresztrejtvényt fejetett és mobilozott. Mindenki szerint halál jó fej volt, de mint tanár.... Amúgy én is magamtól tanultam angolul, sőt egy évre kimentem az egyesült királyságba dolgozni szóval itt most nem azt próbálom megvilágítani, hogy lehetetlen lenyelvvizsgázni, de közel sem olyan magától értetődő a papírfecni megléte mint azt sokan hiszik.

    Ezért is nem értem, ahol követelmény ott miért nem megy mondjuk angolul az interjú? Jaaa, hogy a HR-es p*csa sem beszél angolul, csak a papírokat gyűjti be...

    Amúgy nehogy azt hidd, hogy nem buktatnak meg. Szívfájdalom nélkül elkaszálnak nyelvvizsgán ha éppen olyanjuk van, vagy már túl sokan mentek át. Persze vannak helyek ahol meg a hülyéket is átengedik. Az egész rendszer egy nagy pénzlehúzás.

    [ Szerkesztve ]

    Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

  • Dr. Akula

    félisten

    válasz emvy #380 üzenetére

    Persze hogy messze van, azért is hívják másképp. :)

    "Mi a kozos bennuk, szerinted? A C# managed, JIT-telt, CLR-en fut, szigoruan objektumorientalt. A C++ egyik sem."
    Én nem azt mondtam hogy hogy ugyanaz a kettő, hanem hogy alapja volt a C#-nak. Utasítások, szintaktika onnan jött. Értelemszerűen az alapdolgoké, ami nincs a C++-ban, az nem is jöhetett.

  • emvy

    nagyúr

    válasz Dr. Akula #383 üzenetére

    Utasítások? Mit értesz ezalatt?

    A szintaxis persze hasonlít, ez kb. a leglenyegtelenebb része egy nyelvnek.

    while (!sleep) sheep++;

  • #35193216

    törölt tag

    válasz vzozo #370 üzenetére

    Azzal kezdeném, hogy nemrég járt körbe a sajtóban az, hogy egy vállalkozónak hegesztőkre volt szüksége, jól megfizette volna őket (300 bruttó), de egyszerűen nem talált rá alkalmas embereket, mert akik tudnak hegeszteni, azok már rég elmentek, akik meg épp elvégezték a tanfolyamot, azok nem tudnak, mert a tanfolyamon 0 körüli gyakorlat volt.

    Nos, abban igazad van, hogy a mérnök-informatikus szak nem programozó szak, bár ott is fontos részhalmaznak kellene lennie. Ugyanakkor pont azért, hogy ne vérpistikék kerüljenek ki az egyetemekről, jó alapokat kellene adnia ennek a szaknak is, a programtervező informatikus szaknak pedig még jobb alapokat programozásból. Jelenleg viszont messze nem tartozik egyik egyetemen sem a programozás a legnagyobb kihívások közé, szemben a matematikai analízis, villanytan, fizika, stb. tárgyakkal.

    Én egyébként programtervező informatikus szakra jártam, nálunk a programozás viszont nagyrészt együtt volt a mérnök-infósokkal. A legnagyobb kihívást ezen belül a képzésben a fél óra alatt gányoljuk össze a feladatot típusú kiszh-k jelentik, de egyébként amit leadnak a 3 év alatt programozást, az nem megy túl a vérpistike szinten. Ok, tisztelet a kivételnek, mert volt 1-2 jó tárgy, amit olyanok oktattak, akik a valódi életben ezzel is foglalkoznak.

    Az hogy hány programozási nyelv volt, nem jelent semmit, ha egyszer egyikben sem jutsz el sokáig.

    "Mondjuk számomra teljesen érthetetlen eleve az, hogy valaki egyetemen akar megtanulni programozni, amikor van kb. 12x 2, esetleg 12x (2+2) kontaktóra egy szemeszterben. Ennél élete első munkahelyén az első (na jó, második) héten többet fog kódolni, mint az egyetemen egy félév alatt."

    Először is nem arról volt szó, hogy kizárólag az egyetemen tanuljon meg programozni, másrészt pontosan hogy ez a probléma alapja. A legtöbb cég ugyanis nem ér rá arra, hogy a kezdők, akik kikerülnek az egyetemről (tisztelet a kivételnek, mert azért a jobbak sokkal többet megtanultak addigra az egyetemen kívül, mint az egyetem), beletanuljanak. Ezért aztán más cégektől igyekeznek átcsábítani a tapasztalt kollégákat, így alakul ki a munkaerő hiány. Az egyetemek ugyanis tesznek a piaci igényekre, és büszkén verik a mellüket, hogy ők nem szolgálják ki a piaci igényeket, hanem olyan szemléletbeli alapokat adnak, amelyek nem függenek az aktuális technológiától. Ennél nagyobbat nem is lehetne hazudni, mert bizony pl. az analízistől nem fog semmilyen szemlélet kialakulni a programozás terén, meg más alapozó vagy nem szakmai tárgytól sem, a programozáselméleti alapozás meg édeskevés ahhoz, hogy igaz legyen a szemléletbeli alapozás, ráadásul többnyire olyanok oktatják, akik életükben nem láttak nagyobb projektet.

  • #35193216

    törölt tag

    válasz ModliH #372 üzenetére

    Én anno úgy szereztem meg a középfokú majd felsőfokú nyelvvizsgát, hogy magánórákra jártam, mert hiába volt nekem suliban is heti 7 angol órám (és 3 német), ha egyszer rosszak voltak a tanárok, és elavultak az oktatási módszerek. Ha nem járok magánórára, soha nem teszem le a nyelvvizsgát. Jó, biztos nagyon buta vagyok, de szerintem te meg nagyon magas lóról beszélsz, mert akkor nagyon sok 80 iq-s, rendellenességgel született embernek kell szaladgálnia, ugyanis a többség még a jónak mondott gimnáziumokban is magántanárhoz jár, hogy nyelvvizsgázzon. Szerintem inkább azt kell mondjam, szerencsés lehetsz, hogy nálatok jó volt a nyelvoktatás.

    De már megint az a típusú érvelés, hogy nekem ment, akkor mindenkinek mennie kéne. Holott itt eredetileg arról volt a vita, hogy miért van jó, idegen nyelven is beszélő informatikusokból hiány. Ennek vizsgálásához pedig rendszerben kell gondolkodni, nem pedig verni a mellet, hogy én vagyok a faszagyerek, a többiek csírák. Holott a közoktatás, felsőoktatás nem csak a legjobbakról kellene, hogy szóljon.

  • #35193216

    törölt tag

    válasz nemlehet #373 üzenetére

    Sokan nem értik, hogy amikor számukra nem ismert témát húznak, akkor az nem azt jelenti, hogy a terület szakértőjének kell lenniük, ha tök hülyeségeket, valótlanságokat mondanak arról a témáról, de nyelvi szempontból jól, akkor jó pontszámot fognak kapni (szerk. ez alól kivétel a szakmai nyelvvizsga). Pl. én sem értek a külkereskedelemhez, mégis laikusként tudnék róla valamit rizsázni, nyilván az egész naiv hülyeség lenne. A Torgyán féle chilei cseresznyével még egy kis lazaságot is vinnék a beszélgetésbe. :-)

    Egyébként a másik, amit nem értenek sokan a nyelvvizsgán, hogy nem kell igazat sem mondani. Ha magadról kérdeznek valamit, és nem vagy csak nehezen tudod kifejezni az igazat, akkor nyugodtan kamuzhatsz, úgysem ismernek, annyi, hogy konzekvens legyen az egész, és nincs probléma.

    [ Szerkesztve ]

  • velizare

    nagyúr

    válasz nemlehet #373 üzenetére

    nagyon sokan azt hiszik, hogy tartalmilag fontos, amit egy ilyen témánál mondanak. pedig nem. akik szemben ülnek, azok sem értenek hozzá. általában tanárok. amit a vizsgázónak kell, az annyi, hogy megfelelő alapot szolgáltat az értékeléshez. ha megmekken, hogy ő nem ért hozzá, akkor mégis mi alapján vár pontokat? nincs mit értékelni. ha hülyeséget mondasz, kijavítanak, nagy kaland. udvariasan megköszönöd, elmondod, hogy nem vagy teljesen otthon a témában, és átvezeted olyanra, amiről már biztonsággal tudsz beszélni. ez tanítható, ha valaki emiatt bukik meg, akkor nem volt elég jó a felkészülés.

    Tudod, mit jelent az, hogy nemezis? Az érintett, erősebb fél kinyilatkoztatása a méltó büntetés mértékét illetően. Az érintett fél jelen esetben egy szadista állat... én.

  • #35193216

    törölt tag

    válasz velizare #388 üzenetére

    A másik ilyen (Rigó utcai nyelvvizsgán) a képelemzés feladat. Én világ életemben nem tudtam megjegyezni, hogy milyen ruhatípusok, minták, színek vannak, vagy arc, haj, stb. jegyek, a legtöbbet még magyarul sem tudom, nem hogy angolul vagy németül, mégsem volt gondom nyelvvizsgán ezzel a feladattal. Ugyanis ha mondjuk a képen gödeszkázó fiatalok vannak, akkor max. 1-2 mondat erejéig beszélek arról, mi van a képen, és mivel a gördeszkázáshoz sem értek, és nem foglalkoztat, ezért hamar áttérek általában a sportra, majd olyan sportágra, amit szeretek, és így tudok róla beszélni, közben időnként visszautalva a képen szereplő sportágra, illetve emberekre.

    És az a poén, hogy általában ezt többre is értékelik, mint ha valaki bevágott sémák alapján a ruházatukról, a hajukról, arcukról beszél. Nyilván ha túlzottan eltávolodnék a témától, és mondjuk a sporton keresztül az egészség, majd az egészségügy, majd a minisztérium, majd a geci poltikusok fikázásába mennék át, az más lenne, de egy sportot bemutató képnél bizony pont azt várják el, hogy a sportról beszéljek, és nem arról, hogy a rajta lévő csajnak göndör szöghaja (egy dalszövegben/népdalban hallottam, hogy szöghaj, állítólag valami szín) van és pisze orra.

    Szerk.:
    De pl. hallottam, hogy valaki arra panaszkodott, hogy egy ismerőse magyar-spanyol kétnyelvű családban nőtt fel, és anyanyelvi szinten beszélte a spanyolt, aztán megbukott itthon spanyol nyelvvizsgán, azért, mert kapott egy egyiptomi piramisos képet, de fogalma nincsen az ókori egyiptomról, így aztán nem tudott semmit sem kinyögni. Holott nem azt várták el, hogy egyiptológus szakértő legyen, ha elkezdte volna, hogy ez egy híres épület, és beszél más híres épületekről is, hogy hol mit látott, vagy elmondja, hogy nem ismeri az ókori egyiptomi kultúrát, de van más történelmi kor, amit igen, és arról beszél valamit, esetleg ha fel sem ismeri a képet, akkor a gúla alakról vagy a sivatagról is beszélhetett volna, hogy ott milyen meleg van, és száraz és ő szereti/nem szereti azt az éghajlatot, bezzeg a téli havas tájat szereti/nem szereti. Ok, ha túlzottan elkalandozik, azt már lehet, hogy nem értékelik túlzottan, de jobb az is a semminél.

    [ Szerkesztve ]

  • vzozo

    senior tag

    válasz velizare #371 üzenetére

    #371 cain69

    nem igazán érdekli őket, vagy még inkább, nem tudják a különbséget. amire odáig jut valaki, hogy elmegy egy nyílt napra, már annyira be van gajdulva, hogy akkor is azt jelölné meg első helyen, ha ott 24 órában élő csirkéket daráltatnának vele.

    Ezt jól összefoglaltad, sajnos evvan. :DD

    Ugyanakkor szomorú a dolog, hogy 2015-ben még (?) itt tartunk. Mert oké, a 90-es években kb. nem sokat lehetett tudni a szakokról, csak amiket másoktól hallott az ember + a felvételi kiskönyvben (annyira nem is volt kicsi..) olvashatott. Na meg ugye a nyílt nap. Nade ma? Gyakorlatilag budira is Internettel jár a büdös kölke, de minden fontosabb, mintsem utánanézni, hogy pontosan hol és miért is akar 5-6 évet eltölteni az életéből?:) Van erre egy ideillő mondás: aki nem tudja merre hajózik, azt semmilyen szél nem segíti.

    Közben eszembe jutott, hogy volt még "deklaratív programozás" nevű tantárgyunk, két deklaratív programnyelvet tanultunk, illetve egy egész féléves programtervezés labor, ahol Javaban kellett valami egészen gagyi alkalmazást fejleszteni, egészen komoly projekt és csapatmunka keretein belül. Szvsz elég jól le lett fedve a programozás téma...

    #385 hb1

    Nos, abban igazad van, hogy a mérnök-informatikus szak nem programozó szak, bár ott is fontos részhalmaznak kellene lennie.
    [...]
    Jelenleg viszont messze nem tartozik egyik egyetemen sem a programozás a legnagyobb kihívások közé, szemben a matematikai analízis, villanytan, fizika, stb. tárgyakkal.

    Haláli vagy, öregem. Leírom, hogy mennyi programozós tantárgy és gyakorlat van az alapképzésben (erre még jön ugye a szakirány), szinte minden létező és fontos paradigmát és programnyelvet leadnak, erre jössz azzal, hogy még mindig kevés.:)

    Az meg, hogy mi a kihívás, az egyénfüggő. Egy IT-snak nyilván jobban kézre átt egy x+1. programnyelv, mint a fizika. Csak tudnám minek emlegetitek fel állandóan a matekot meg a fizikát, amikor ezek kitesznek kb. 30-40 kreditet, és akkor nagyvonalúan már az algoritmus-elmélet meg hasonló "infós" matek tárgyakat is ide veszem... Megrontott titeket valamelyik gyakvezér az egyik labor sötét zugában, vagy mi van?

    Ne haragudj, de a többi (amit mondasz) is olyan nesze semmi fogd meg jól. OK, értem, szerinted rosszul és rosszat oktatnak az egyetemeken. De akkor mégis hogyan kellene? Miért van az a sok választható tantárgy (pgramozásból is)? Miért vannak a laborok, önálló kutatási lehetőségek, diplomamunka, szabadidő, könyvek, Internet, önképző körök?

    Csak nem oda lyukadunk ki megint, hogy vérpistike eljut egy egyetemi városba, végre távol a családtól, de azért kapja otthonról az apanázst, esetleg felveszi a diákhitelt, átbulizik x évet, 2-3-assal átbukdácsol a vizsgákon, semmit nem tesz az önképzés érdekében, szidja közben a rendszert, majd a végén még ő van megsértődve, hogy a munkaerőpiacon frissdiplomásként nem nyalják ki a seggét, és nem vörös szőnyeggel meg négykarikás sportautóval várják a munkaadók?

    A nyelvvizsga témához: azt kell nézni, hogyan lehet megcsinálni, nem pedig azt, hogy NEM. Ha tudod, hogy egy adott helyen genyóznak, akkor elmész egy másik városba (pl. annak idején a szombathelyiek is Sopronba jártak, mert az volt a mondás, hogy ott kevésbé grilleznek). Ha tudod, hogy milyen témák vannak (kismillió felkészítő könyv létezik), akkor nem azzal állsz le blokkolni az agyad, hogy "úgysem tudok róla beszélni", hanem kitalálsz valami konzerv szöveget, bármikor elüthető paneleket. (Mondjuk ilyen panelekre állásinterjún vagy akárhol a valós életben is szüksége lesz az embernek.)

    Ezt az egészet úgy kell tekinteni, hogy szűrés van, a világ pedig nem igazságos. Vannak a jobb és a kevésbé jó képességű emberek. Az IT egy olyan szakterület, ahol illik jó képességű embereket összerakni, mert csak akkor lehet hatékonyan haladni a munkával. Hihetetlen különbségek vannak az emberek között még szigorúan IT tudásban is, ami nyögvenyelőssé teszi a kooperációt - most akkor képzeld hozzá, hogy van egy csomó soft-skill (including nyelvtudás), amelyek hiánya kb. lehetetlenné teszi a közös munkát.

  • #35193216

    törölt tag

    válasz vzozo #390 üzenetére

    "Csak nem oda lyukadunk ki megint, hogy vérpistike eljut egy egyetemi városba, végre távol a családtól, de azért kapja otthonról az apanázst, esetleg felveszi a diákhitelt, átbulizik x évet, 2-3-assal átbukdácsol a vizsgákon, semmit nem tesz az önképzés érdekében, szidja közben a rendszert, majd a végén még ő van megsértődve, hogy a munkaerőpiacon frissdiplomásként nem nyalják ki a seggét, és nem vörös szőnyeggel meg négykarikás sportautóval várják a munkaadók?"

    Én nem tartom fairnek, hogy sokadszorra is ezzel érvelsz, mert én magam is rengetegszer hangsúlyoztam az önképzés fontosságát. A probléma ott van, hogy ehhez az egyetem nagyon-nagyon keveset tesz hozzá, de ez csak a kisebb probléma, a nagyobb, hogy nem alapozza meg.

    "Haláli vagy, öregem. Leírom, hogy mennyi programozós tantárgy és gyakorlat van az alapképzésben (erre még jön ugye a szakirány), szinte minden létező és fontos paradigmát és programnyelvet leadnak, erre jössz azzal, hogy még mindig kevés.:)"

    Akkor ezek szerint nem olvastad el, mit reagáltam arra a részre. Bocs, ezúttal nem ismétlem önmagam, én nem vitát akarok nyerni veled ellentétben, hanem csak leírni a véleményem és elolvasni másokét.

    "Az meg, hogy mi a kihívás, az egyénfüggő. Egy IT-snak nyilván jobban kézre átt egy x+1. programnyelv, mint a fizika. "

    Igen, jobban kézre áll, de mivel egy IT-s szakon IT-seket képeznek, ezért a szintet úgy kellene belőni, hogy a szakmai tárgyak olyan szinten legyenek, hogy egy IT-s érdeklődésű embernek legalább legyen olyan kihívás, mint ugyanazon a szakon a nem szakmai szórótárgyak. Az egyensúly az, ami nincsen meg.

    "Csak tudnám minek emlegetitek fel állandóan a matekot meg a fizikát, amikor ezek kitesznek kb. 30-40 kreditet, és akkor nagyvonalúan már az algoritmus-elmélet meg hasonló "infós" matek tárgyakat is ide veszem..."

    Az a 30-40 pontosan 45 a BME-n:
    https://www.vik.bme.hu/page/52/
    A lényeg pedig, hogy a 210 kreditből 93 kredit a szakmai törzsanyag, a szakmai választható pedig gyakorlatilag 17 (szakdolgozatot levonva), amiből 5 kreditet 3 közül kell kiválasztani. Ennyit a rengeteg szabadon választhatóról.

    Mint írtam, BME-re sosem jártam, a Pannon Egyetemen úgy ment a szabadon választható a gyakorlatban, hogy azt vette fel az ember, ami nem ütközött és ahová befért. Pedig anno megvoltak vele a terveim, hogy miket veszek majd fel. Mindenesetre mondjuk egy C#-os vagy PHP-s szabadon választható is iszonyat gagyi volt, igazából amit én alapoknak neveznék, annak töredéke sem volt, pár nap alatt tutorialokból megvan ugyanaz.

    Igen, én az egészet szűrésnek tekintettem, és én magam átmentem a szűrőkön (nyelvvizsga, diploma), csak én azt gondolom, ezeknek többnek kellene lennie szűrésnél. Magyarországon a felsőoktatás színvonalának az egyetlen mércéje, hogy mekkora a szopatás, ha elég nagy, akkor az onnan kikerült emberek nagyobb eséllyel helyezkednek el, hiszen a cégek is tudják, hogy az illető egyszerre lusta és hülye ezek után már nem lehet. Ez így nem oktatás, ez így egy nagy 0. Az meg hogy ezt véded...

    Szerk.:
    "Ha tudod, hogy egy adott helyen genyóznak, akkor elmész egy másik városba (pl. annak idején a szombathelyiek is Sopronba jártak, mert az volt a mondás, hogy ott kevésbé grilleznek)."

    Hehe, én meg pont olyanokat ismertem, akik Szombathelyre mentek Sopronból :-)

    [ Szerkesztve ]

  • #35193216

    törölt tag

    válasz vzozo #390 üzenetére

    Egyébként még mindig nem érted azt sem, hogy miről beszélek. Nem arról van szó, hogy Pistike talál-e munkát, hanem arról, hogy azért nem kapnak a cégek megfelelő munkaerőt, mert a felsőoktatásból kikerült emberek jelentős része nem alkalmas IT munkára, és ez nem csak Pistike problémája, hanem mivel az IT kiemelten fontos szektor, ezért az egész országé. De ha szerinted minden jól van úgy ahogy van, csak az emberek hülyék, akkor legyen, csak akkor nincs értelme erről vitatkozni De akkor szerinted az is rendben van, hogy Pistike elmegy az egyetemre, átcsúszik valahogy a tárgyakon, de az IT ismeretei a nullához konvergálnak, átcsúszik a nyelvvizsgán, de meg sem tud mukkanni idegen nyelven. Mert szerintem ez nincsen rendben, és mivel a probléma rendszerszintű, ezért nem csak Pistike problémája. De látom te nem tudsz elvonatkoztatni attól, hogy te vagy az ász, és ha neked sikerül valami, akkor az bárkinek sikerülhet. Mert ebben valóban igazad van, szerintem is a pozitív a hozzáállás a legfontosabb, de rendszer szinten ezzel nem jutottunk előbbre.

  • #35193216

    törölt tag

    válasz vzozo #390 üzenetére

    Még egy kérdésem van:

    Szerinted az önképzést mennyire alapozza meg az a hozzáállása sok oktatónak (és ilyenből tényleg rengeteg van minden egyetemen, remélem ezt legalább nem tagadod), hogy csak pontosan úgy fogadják el a dolgokat, ahogy az általuk előírt könyvben/jegyzetben áll (gyakran akár hibásan)?

  • Jhonny06

    veterán

    válasz #35193216 #392 üzenetére

    "felsőoktatásból kikerült emberek jelentős része nem alkalmas IT munkára, és ez nem csak Pistike problémája, hanem mivel az IT kiemelten fontos szektor, ezért az egész országé"

    Miért van az a tévhit az emberek fejében, hogy ez csak az IT szektort érinti? Alapvetően az a helyzet, hogy aki nem foglalkozik a szakmájával az egyetemi órákon kívül, az valószínűleg nem lesz alkalmas munkavégzésre, amikor kikerül. Aki komolyan akar foglalkozni valamivel, az gyakorolni fog, a többieket meg legrosszabb esetben nem fogják felvenni sehova. Hol itt a probléma? Ez mindenhol a világon így van és minden területet érint. Az csak véletlen, hogy az IT szektor most annyira megy, így erről jelennek meg cikkek. Ha a mezőgazdaság szárnyalna, akkor onnan jönnének ugyanilyen infók.

    [ Szerkesztve ]

  • vzozo

    senior tag

    válasz #35193216 #391 üzenetére

    A probléma ott van, hogy ehhez az egyetem nagyon-nagyon keveset tesz hozzá

    Mégis mit tegyen hozzá? Adja az infrastruktúrát, az eszközöket, az oktatókat, a nemzetközi kapcsolatokat, a tananyagot - mégis mi a büdös francot kellene még adnia? Maláj kurvákat akik orálisan kényeztetik a diákot?

    Igen, jobban kézre áll, de mivel egy IT-s szakon IT-seket képeznek

    Nem IT-s szak, hanem mérnök informatikus. Egyrészt mérnök. Másrészt az egész talán az angol computer science-hez áll a legközelebb. Nézd meg miket oktatnak más, nagynevű egyetemeken CS képzésben.

    Ennyit a rengeteg szabadon választhatóról.

    Mondom, lehet változtak a dolgok, 15 év sok idő.

    Szabadon választható: te most a kötelezően szabadon választhatókról írsz. Ezzel szemben BÁRKI, BÁRMILYEN tárgyat felvehet, ha az előkövetelmények megvannak. Emiatt tanultam pl. médiainformatikát, menedzsmentet, pszichológiát, protokollt, tárgyalástechnikát, és talán már csak az indexem emlékszik rá, hogy mit még. Igen, ezek plusz kreditek voltak. Igen, amikor elfogyott az államilag finanszírozott keret, a zsebembe kellett nyúlnom. Igen, még is így nagyságrendileg olcsóbb volt, mint egy tetszőleges felnőttképzéses tanfolyam ára.

    Sőt, továbbmegyek: fel sem kell venned a tárgyat, ha érdekel, akkor beülsz az előadásra, és tanulsz. Senkinek nem fogsz feltűnni, hacsak nem egy 5 fős csoportot fogsz ki.

    Magyarországon a felsőoktatás színvonalának az egyetlen mércéje, hogy mekkora a szopatás

    Nem mondom azt, hogy könnyű lett volna elvégezni, nem volt az. Mondjuk a kezdeti (!) szívások nagyrészét magamnak köszönhettem, mert néhány kommentelőhöz hasonlóan durcás kismalac voltam fiatal éveimben. Aztán erről qrva gyorsan leszoktam, és "hős mártír" helyett inkább nekiálltam azt nézni, hogyan abszolválhatom a nem tetsző, ámde mégis kötelező tárgyakat. Hogy aztán még több időm és energiám legyen a számomra már érdekes anyagra. Tehát mégegyszer: nem azt kell nézni, hogy valami miért nem sikerül, miért nem lehetséges, hanem azt, hogy hogyan lehet megoldani a problémákat.

    Voltak nehéz időszakok. De azért a "szopatás" egy elég erős kifejezés, kellően magas érzelmi töltettel. Hát evvan, mindenki máshogy élte meg az egyetemi éveket...

    Ez így nem oktatás, ez így egy nagy 0. Az meg hogy ezt véded...

    Most neked mi a bajod? Lehet a pannon egyetem fos volt, ezért rosszak a tapasztalataid. Vagy az böki a csőrödet, hogy fizikát meg analízist kell tanulni? Basszus, még a nagy MIT-n is oktatnak ilyeneket CS-n.

    Az élet nem habostorta. Én igy gyűlölök költségelszámolást készíteni a munkahelyemen, de az adóbevallás sem a kedvenc időtöltésem. Sőt, a kertet felásni sem szeretem, de attól néha még kell.

    De ha szerinted minden jól van úgy ahogy van, csak az emberek hülyék,

    Pedig ez van, az emberek jelentős része hülye. Tudom, fáj, de ezzel szembe kell nézni. A problémamegoldás egyik első lépése a valós helyzet felismerése, és az azzal való szembenézés.

    Szerinted az önképzést mennyire alapozza meg az a hozzáállása sok oktatónak (és ilyenből tényleg rengeteg van minden egyetemen, remélem ezt legalább nem tagadod), hogy csak pontosan úgy fogadják el a dolgokat, ahogy az általuk előírt könyvben/jegyzetben áll (gyakran akár hibásan)?

    Ennek mi köze van az önképzéshez? Vagy úgy érted, hogy ez egyfajta driver? Végül is ha úgy nézzük, ez nyilván gáz, nálunk is volt egy (1) oktató, akinél tudtuk, hogy vagy gondolatotolvasunk a vizsgán, vagy újra dobhatunk - de talán éppen ez az, ami hajtja az embert, hogy megismerje a világot, hogy megtudja hogyan lehet még máshogy is csinálni.

    (Arra ki sem merek térni, hogy sok vérpistike azt hiszi ő tudja jól, és mindenki más jön szembe az autópályán.)

    Ez az egész motiváció és ambíció kérdése.

  • #35193216

    törölt tag

    válasz Jhonny06 #394 üzenetére

    Az én fejemben nincsen ilyen tévhit, csak itt konkrétan az informatikai szektorról van szó.

    Mondjuk annyi különbség, hogy mi előnyben vagyunk, mert a legtöbb tudás online elérhető, és a gyakorlatban is megvalósítható, addig vannak szakmák és szakterületek (IT-n belül is, de a többség nem ilyen), ahol a gyakorlat csak vállalati környezetben szerezhető meg.

  • #35193216

    törölt tag

    válasz vzozo #395 üzenetére

    "Mégis mit tegyen hozzá? Adja az infrastruktúrát, az eszközöket, az oktatókat, a nemzetközi kapcsolatokat, a tananyagot - mégis mi a büdös francot kellene még adnia? Maláj kurvákat akik orálisan kényeztetik a diákot?"

    Mondjuk olyan oktatókat, akiknek köze van a szakmához, és a kapcsolatok alatt többségében versenyszférabeli kapcsolatokat, és nem más egyetemek közötti kapcsolatot, többnyire kutatási területen, ami aztán a 98%-ot nem fogja érinteni.

    "Nem IT-s szak, hanem mérnök informatikus. "

    A mérnök informatikus az egy IT-s szak. A programtervező informatikus és a gazdaságinformatikus is.

    "Egyrészt mérnök."

    Ezt mond meg egy mérnöknek (legyen az villamosmérnök, vegyészmérnök, energetikai mérnök, bármi), és ki fog röhögni. Nem véletlenül.

    "Másrészt az egész talán az angol computer science-hez áll a legközelebb. Nézd meg miket oktatnak más, nagynevű egyetemeken CS képzésben."

    Nincs egy az egyben megfelelője, de szerintem a CS inkább a programtervező informatikushoz áll közelebb, legalábbis amit én néztem tanterveket anno, az alapján, persze mindenütt más valamennyiben.

    Igen, valóban úgy van, hogy +10%-ot még a tanterven felül is fel lehet venni. Más kérdés, hogy bármit amit felveszel, csak ízelítőt kapsz belőle, mert ezek általában nem egymásra épülő dolgok (nekünk volt kivétel, php 2 féléves volt, illetve volt régi rendszerben 4 féléves Java, de utóbbi csak nagyon szerencséseknek jött össze ütközés nélkül, az oktató pedig amúgy is nagyon kezdő szinten volt, tehát nem lehetett újat tanulni tőle).

    Nekem személyesen nem az a problémám utólag, hogy a szórótárgyakon ne tudtam volna átmenni (volt ami nem elsőre sikerült, de volt olyan, amiből elsőre 5-öst kaptam, míg sokakat megbuktattak), hanem az, hogy elvette az időmet, részben az önképzéstől, részben a kevés hasznos szakmai tárgytól. Mert utóbbinál amúgy általában relatív kicsik voltak az elvárások.

  • #35193216

    törölt tag

    válasz vzozo #395 üzenetére

    "Most neked mi a bajod? Lehet a pannon egyetem fos volt, ezért rosszak a tapasztalataid. Vagy az böki a csőrödet, hogy fizikát meg analízist kell tanulni? Basszus, még a nagy MIT-n is oktatnak ilyeneket CS-n."

    Nem azzal van a baj, hogy analízist oktatnak, de már többször kifejtettem. És nem konkrét egyetemmel van a baj, hanem a hazai hozzáállással a felsőoktatásban.

    "Az élet nem habostorta. Én igy gyűlölök költségelszámolást készíteni a munkahelyemen, de az adóbevallás sem a kedvenc időtöltésem. Sőt, a kertet felásni sem szeretem, de attól néha még kell."

    Ja, csak előbbit törvényi, utóbbit praktikus okokból meg kell csinálnod. Nagy különbség, ha valamit előírnak egy tantervben úgy, hogy legyen valami, ha már olyat nem tudnak vagy nem akarnak oktatni, amit használni fogsz. Érdekes, pl. közoktatásban miért nem tanítják az adóbevallást, vagy csak legalább a hátterét, hogy mi a célja, miért kell, mik az elvei, ezzel szemben memoritereket meg bevágatnak irodalomból?

    "Pedig ez van, az emberek jelentős része hülye. Tudom, fáj, de ezzel szembe kell nézni. A problémamegoldás egyik első lépése a valós helyzet felismerése, és az azzal való szembenézés."

    Igen, az emberek jelentős része hülye. De ezekkel a hülyékkel is kezdenie kell valamit az oktatásnak.

    "Ennek mi köze van az önképzéshez? Vagy úgy érted, hogy ez egyfajta driver? "

    Igen, és az ellenkező irányba driver. Az önképzés ugyanis onnan indul (és ez nem IT specifikus), hogy nem egy és egyetlen forrásra, a tananyagra alapozunk. Ha egy oktató ezt bünteti, az nem jó. Mellesleg az egész közoktatás erre épül, hogy adott a tananyag, azt nyakald be, hogy el is gondolkodj rajta, vagy más dolgoknak is utánanézzél, arra nem, azt csak a jobbak teszik meg, pedig ha lenne motiváció, sokkal többen tennék meg. A felsőoktatás is nagyrészt ilyen, sajnos, pedig annak pont nem ilyennek kéne lennie. Valószínűleg az angolszász modell a kevés óraszámával, több otthoni feladattal jobban motivál az önképzésre.

    "de talán éppen ez az, ami hajtja az embert, hogy megismerje a világot, hogy megtudja hogyan lehet még máshogy is csinálni."

    Nem, ez arra hajt, hogy úgy böfögd vissza, ahogy az oktató kívánja. Nyilván hozzád képest máshogy, már ha van neked elképzelésed alapból, de a világhoz képest ez inkább csak szűkítő. Az egyetemnek elvileg pont arról kéne szólnia, hogy önállóan utánajársz dolgoknak, és nem csak és kizárólag az előírt tananyag alapján gondolkodsz. Ehhez képest a legtöbb esetben pont az ellenkezőjéről szól, nem tágítja, hanem szűkíti a látókört.

  • DaveJr

    őstag

    válasz Jhonny06 #394 üzenetére

    +1

    Isten és a programozók versenyt futnak egymással. A programozók egyre hülyebiztosabb programokat készítenek, Isten pedig egyre hülyébb embereket.

  • velizare

    nagyúr

    válasz #35193216 #397 üzenetére

    "Ezt mond meg egy mérnöknek (legyen az villamosmérnök, vegyészmérnök, energetikai mérnök, bármi), és ki fog röhögni. Nem véletlenül."
    elsőévben. aztán elmúlik a szakmai sovinizmus, mert a villanymérnöknek mutatnak egy matlabot, plc-t, vagy egy másik specifikus fejlesztőkörnyezetet, a vegyésznek egy reakciók szimulálására ahsznált szoftvert, a gépésznek valami cadet, vagy végeselem szimulátort, stb. :K

    Tudod, mit jelent az, hogy nemezis? Az érintett, erősebb fél kinyilatkoztatása a méltó büntetés mértékét illetően. Az érintett fél jelen esetben egy szadista állat... én.

Új hozzászólás Aktív témák