Új hozzászólás Aktív témák
-
#86883328
törölt tag
válasz Gézengúz #5650 üzenetére
A tavalyi bringán nem éreztem azt, hogy teljes erőből hajtanom kel majd kis idővel később jött a rásegítés és tök feleslegesnek éreztem a jifejtett erőt, mert még a lendület benne volt a mozdulatban amikor egy plusz erőt adott a rásegítés. Egy rángató biciklizésnek éreztem az egész folyamatot.
-
sebgutkopf
őstag
válasz trialboj #5640 üzenetére
A felvetésed teljesen ésszerű.
A válasz pedig elég szerteágazó. Az fő kérdés az, hogy az adott bringát milyen felhasználásra tervezik és arra milyen tulajdonságok a legelőnyösebbek?
Tehát vegyük egy számomra ismertebb vonalon egy trail vagy enduro emtb-t. Mire használják ezeket a bringákat és milyan hatótávra van szükség? Ha tényleg terepen mész és intenzíven, akkor fölösleges 900, vagy 1000Wh-s akksit bele rakni, mert a rider egyszerűen fizikálisan nem bír annyit menni terepen, vagy emelkedésben. A fölöslegesen nagy akksi pedig fölösleges súly, növeli az árat és nem biztos, hogy bele fér minden vázméret esetében az alsó vázcsőbe (hosszban).
Mindezek mellett nem mindegy a súlypont se, minél nagyobb és hosszabb az akku annál magasabban és előrébb lesz a bringa súlypontja, ami miatt máshogy fog kanyarodni, ugrani, trail és enduro vonalon fontos módon nehezebb lesz manualozni vele, lejönni egy drop-on orraesés nélkül, az se baj ha a felfüggesztés kellően szinkronban tud mozogni (eleje és hátulja) stb...
Ma egy márkás ebike-tól elvárjuk, hogy szép és élvezetesen használható bringa legyen.Vannak olyan bringák (talán a norco range vlt), amikbe konfigurálhatod a rendeléskor, hogy 540, 720 vagy 900-as akksival kéred. A fentiek miatt nem evidens a választás, mert aki monduk nem túrázik és autóval megy a pálya aljába jobban élvezheti az 540-es akksival a könnyebb bringát, ha meg mégis lemerülne, a kocsiban ott van még egy akksi és cserél. Egy ilyen gép kompromisszum nélkül akár bikeparkba is vihető. Míg egy 900-as dög nagyon jó lesz kirándulni és túrázni, hosszabb távokat menni, de közel se lesz olyan virgonc, míg a 720 talán az arany középút.
Másik amire reagálnélk az a 20kg-os ebike. Szép és jó, de csodák nincsenek. Egy jó minőségű karbon vázakat gyártó márkánál a bringa súlya szinte grammra kijön, ha veszed az azonos célra gyártott analóg gép súlyát és hozzá adod az elektromos rendszer miatt beépített plusz alkatrészek súlyát, így ezekből 22-23kg-nál könnyebb gép nehezen jön ki. Ebből adódik vajon a 20kg-os bringa mitől olyan könnyű és hol spórolnak. Nincs varázslat itt is ugyanabból spórolnak mint az analógoknál, a drágább súlycsökkentő komponensek a kulcsszó. Karbon kormány, karbon hajtókar, még drágább könnyebb váltó és fogsor, 2000€-os karbon kerékszett és persze a minél könnyebb gumi.
Ha már csak a gumiból felteszel a 20kg-os bringára egy olyat, ami kibírja a rendes enduro felhasználást és rendesen tapad, máris ugyanazt a súlyt kapod, ahol a teljes értékű gépek legjobb gyártói kínálják a portékát.Ezekkel szemben egy DIY bringán valószínű két szempont van, legyen költséghatékony és minél nagyobb a hatótáv. A súly, design, terepképességek, egyensúly, geo, masszivitás stb... nem számítanak, mert nem arra használják, így összevetni sincs feltétlen értelme a kettőt.
-
#86883328
törölt tag
válasz sebgutkopf #5653 üzenetére
Köszi. Kár, hogy nincs itt összefoglaló kisokos. Van még valami amit érdemes nézni? Milyen motor, váltó a jobb? 185cm 115kg-hoz milyen méret a megfelelő? Van max. terhelhetőségük? Elbírnak hosszú távon? Valami kénydlmes trekking érddkelne aszfaltra.
[ Szerkesztve ]
-
#86883328
törölt tag
Például most néztem egy totalcaros videot amiben a Bosch motorban műanyag a fogaskerék. Agyváltóval gondolom nincs annyi gond mint a hagyományos váltóval.
-
Warzoz
senior tag
Üdv!
Tegnap elmentünk egy 60 km-es kirándulásra és sajnálattal tapasztaltam, hogy a legnagyobb fokozaton elkezdett ugrani a lánc. Először csak néha, de később már szinte folyamatosan. Itthon megnéztem láncnyúlás ellenőrzővel és bizony a .75 befigyelt a láncba 1000 km után. tudnátok ajánlani 10k körül valami jobbféle láncot 8 sebességes váltóhoz? -
sebgutkopf
őstag
válasz #86883328 #5654 üzenetére
Összefoglalók vannak itt ott, de mind elég elszórt és jellemzően egy-egy felhasználói célcsoportnak célozzák az írók.
Érdekességként pont a múlt héten kerül a kezembe az ebikeshop kiadványa, ami egy kis könyvecske és elég jól kibontja az ebike témát, a technikai hátterét is. Annyira nem mélyül el benne, hogy ebike szakérő legyél, de egy irányt már fog tudni mutatni, illetve ők a boltban és online szintén tanácsadással tudnak segíteni.
Az én írásaimból láthatod, hogy inkább az emtb vonal érdekel, érint és abban a felhasználásban vagyok érintett, egészen extrém mélységekig és a felhasználásom is tükrözi a kemény igénybevételt. Amikor a saját bringámat vettem előtte hónapogik gyűjtöttem az információkat, de az analóg vonalról váz, geometria, komponensek elég jártasságom volt, hogy a végén nagyon konkrét elvárásokat támasztottam, aminek összesen talán 2 bringa felelt meg a piacon és másik 2 hunyorogva. Persze ami megfelelt azokat itthon senki se forgalmazza, így külföldi vásárlás lett a vége.Neked nem ilyen bonyolult a helyzeted.
Amit tisztáznod kell, hogy milyen gyakorisággal, milyen hosszú menetekre, milyen terepre, útfelületen kívánod használni a gépet és persze nemárt előre egy keretet is rászánni, mert akkor már az is látszik, hogy új vagy használt vonalon játszol. Árakat gondolom már láttál, mindenki magából indul ki, nekem az a benyomásom, hogy 1,5 mio alatt nincs jó ebike, ami alatta van az olyan is (a váz, vagy a komponensek, elektronika). Ezt viszont kezeld zárójelben ez a szubjektív véleményem és lehet a trekkingekre nem is igaz.
Két kérdésedre:
Súly: ebike-nál is meg van adva max rendszer terhelhetőség, amibe a te és a bringa súlya együttesen számít bele. Egy erősebb kerekekkel ellátott bringa gyárilag 140-150 kg-os rendszer terhelésig van garantálva) boldogul gond nélkül a súlyoddal.
Motor: legelterjedtebb rendszerek (sorrend nem jelent semmit): Bosch, Shimano, Brose (Specialized által használt), Yamaha (pl Giant használ ilyet). Ezek legújabb generációi mind nyugodtan vehetők. Vannak a feljövő márkák és könnyű, kisebb teljesítményű motorok, ezek szervíz háttere mindig kérdésesebb, de önmagában nem para egy TQ sem (mellesleg német).Érzetre kicsit mást nyújt mindegyik rendszer, az aktuális generációkkal ha gond van annak 95%-a beázás, vagy gondatlan kezelésből adódó vízkár.
Közlekedési (unkába járás) kedvelt az agyváltó és szíjhajtás kombináció, aminek kisebb a karbantartás igénye mint a lánchalytásnak, ellenben terepre nem való, de trekking vonalon ez valószínű nem gond. A lényeg, hogy a természetes érzéshez a nyomatékszenzor ami kell, azt a középmotorok tudják, tudtommal agymotoros vonalon ez vagy nincs vagy bonyolultabb.
-
Warzoz
senior tag
válasz Dr.FantastiK #5658 üzenetére
A 8 sebességesre mehet a 10 sebességes lánc?
-
Warzoz
senior tag
Ez a lánc mennyire ajánlott? Vagy van esetleg jobb ennél ebben az ársávban? Sram PC-870 8
-
trialboj
őstag
válasz sebgutkopf #5652 üzenetére
Nagyon köszönöm a részletes választ.
Jó ideje nézegetem milyen gép lenne jó nekem, és majdnem biztos voltam benne hogy a cube/bosch kombó megfelel, aztán elbizonytalanodtam mikor láttam hogy kb az összes többi gyártó már elkezdte integrálni a kijelzőt, minimalba mennek a gombokkal, a bosch meg semmit de abszolút semmit nem újított 2023-ra.
Minél több reviewt olvasok annál elkeserítőbb a helyzet, mert nem találok egy olyan gépet ami első sorban túrázásra van, de lehet vele kicsit vadulni is.
Tegnap megrendeltem ezt a magazint Runnder szerint ez egy egész korrekt weboldal, a télen lesz időm átnyálazni melyik bringának mi az előnye/hátránya, tavaszra csak megszülöm a döntést."Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail." // Ralph Waldo Emerson //
-
#86883328
törölt tag
válasz sebgutkopf #5657 üzenetére
Köszönöm szépen.
-
Runner_fxr
Ármester
válasz #86883328 #5654 üzenetére
Amikor 5 évvel ez előtt megnyitottam ezt a topikot, igyekeztem az elérhető legtöbb infót leírni. Mondhatni naprakész volt. Akkor még nem sokan értettek a témához, kevés embernek volt idehaza elektromos bringája, főleg a prémium kategóriából. Ma már persze sokat változott a helyzet, rengeteg embernek lett ilyen bringája, sok felhasználói tapasztalat összegyűlt, meg sok újítás is jött. Szóval lenne mit frissíteni, de sajnos erre nem sok időm van. sebgutkopf tapasztalt montis, ebike-al is képben van, amiket mond az hasznos infó. Ritkán tudom nézni a fórumot, de ha van kérdés, privátban is írhat bárki, igyekszem válaszolni. Privátot sűrűbben olvasok mint fórumot.
A kérésedre válaszolva, nem igazán van olyan, hogy legjobb motor, váltó, mert mindennek van előnye és hátránya is. Középmotorok tekintetében a Bosch és a Shimano a két legelterjedtebb rendszer idehaza. Ezért én ezeket szoktam ajánlani. Tulajdonképpen bármelyik hazai kerékpár boltban tudják intézni a garanciát. Megbízhatóak, sok év alatt bizonyítottak. A Bosch erőteljesebb érzetet, kicsit agresszívebb működés nyújt, van aki ezt szereti. Shimano természetesebb érzetet ad, sok bringás meg ezt szereti. Illetve a Shimano szebben integrálta a motort, kijelzőt, kapcsolókat. Bosch mellett szól még az, hogy a motor csapágyai cserélhetőek, persze drága és komoly művelet, de a motor cserénél olcsóbb. Shimano esetében nem kivitelezhető a csapágy csere, ott minden esetben motor csere van, ha meghibásodik. Persze ettől annyira nem kell tartani, mint ahogy sebgutkopf is írta, ha gond van velük, az szinte mindig a beázás miatt, amúgy nagyon megbízhatóak. Ezt pedig el lehet kerülni úgy, hogy nem mosod nagynyomású mosóban, nem mész vele akkora vízben ami még a motort is ellepi. Nem mész vele brutálisan saras körülmények közt. Illetve ha autóval szállítod, például egy vonóhorgos szállítón, akkor esőben a motort becsomagolod. Autópálya tempónál ha elkap egy eső és kint van a bringa, be tud ázni a motor, mert olyan légörvények keletkeznek amik nagyon magas nyomáson csapják be a vizet a motorhoz. Bosch esetében a Gen 2-es hajlamos volt beázni, de ilyet már inkább csak a használt gépekben találsz. Gen 3, Gen 4 jobban tömítettek.
Váltót illetően is mindennek van előnye, hátránya. Agyváltót szeretik a trekkingesek, mert egy viszonylag igénytelen szerkezet. Egyszer beállítják aztán sokáig pontosan működik. A lánc és fogaskerék is jóval tovább bírja az agyváltós rendszeren mint láncváltósón. Nincs kiálló váltó ami elgörbüljön ha pl eldől a bringa vagy elcsúszol vele. 5-6 ezer km használat után kell szétszedni egy tisztításra, zsírzása vagy olajfürdőre, ha ezt megkapja rendszeresen, akkor még 30 ezer km után is szépen tudnak működni. Szóval szerethető, praktikus megoldás egy túrázós, városi bringába.
Ami viszont hátránya, az agyváltó nehezebb mint a láncváltó és ellenállása is van, épp ezért teljesítmény orientált bringások nem szeretik, bár elektromos bringában ez kevésbé szempont, mert segít a motor. Viszont a motorok kicsit gyengébbre vannak programozva az agyváltóhoz, hogy ne rángassa szét a nyomaték. Ezért ha sok a hegy amerre mész, jobb a láncváltó. Erőteljesebb a rendszer.
A másik hátránya az agyváltónak, véleményem szerint ez a legkellemetlenebb, ha defektet kapsz a hátsó kerékben. Egy láncváltós bringából a hátsó kerék viszonylag egyszerűen kiszedhető és vissza is tehető. Nem kell hozzá komoly szerelési tudás, átlag felhasználók meg tudnak csinálni egy belső cserét az út mellett bárhol. Viszont az agyváltós hátsó kerék szerelése sokkal macerásabb, főleg amik teljesen be vannak csomagolva láncvédővel. Ezt lehetetlen lesz az út mellett megcsinálni ha defektet kapsz egy túrán. Épp most javítok egy rendesen becsomagolt agyváltós trekkinget, halál.
[kép]
[kép]
Pedig műhelyben csinálom és nem tegnap óta szerelek bringákat.
Itt mondjuk bovdenház csere is lesz, amihez még a motort is ki kell vennem, de az egész művelet legnagyobb szívása a hátsó kerék visszaszerelése és a láncvédő szerelése. Pillanat alatt törik el a műanyag láncvédő, nagyon óvatosan kell vele bánni.
Mindezek figyelembe vételével én inkább a láncváltós trekkinget ajánlanám, egy konszolidáltabb láncvédővel.
Ha mindenképp agyváltós kell, alaposan meg kell nézni a láncvédőt, hogy lehetőleg csavarokkal bontható legyen, ne pattintós, mert az szívás.[ Szerkesztve ]
-
#86883328
törölt tag
válasz Runner_fxr #5665 üzenetére
Köszönöm a választ. Az agyváltóról le is beszéltél.
A műanyag fogaskerekes motorok hányadik generációig voltak? A motor generációt specifikálják a webshopok? -
varsam
őstag
sziasztok!
Egyik haverom szeretne venni e-fully-t, 140-160mm mozgással, L méretben, olyan 1-1,5mFt közt.
Kinéztünk egyet nem olyan messze, szerintetek? Kellys Theos i50 (marketplace link)
Képek alapján jónak tűnik, nem egy leharcolt darab, idei vásárlás.
Egy analóg gépet át tudok nézni nagyjából, hogy érdemes-e megvenni vagy sem, de az ebike specifikus dolgokhoz nem nagyon értek. Ha elmegyünk szemrevételezni, mit érdemes még nézni rajta, mik lehetnek a gyenge pontjai egy ilyen gépnek? Akksi kapacitást lehet ezeken nézni, vagy km függvényében hogy alakul kb?Köszi, ha segítetek!
-
trialboj
őstag
válasz Somatom #5663 üzenetére
Jövő tavaszig, csak elkezd helyre állni a bringás világ is, már nem akar mindenki biciklit venni. Eleve nem is lesz annyi felesleges pénze a népnek mint 2020/21ben, ha odavernek a gázárral.
De egyelőre egész távolinak tűnik, mert lassan akár milyen tágra nyitom a pénztárcám nem találok olyat gépet ami minden szempontból megfelel. Mert ha 1.5 helyett 2.5-ért vennék bringát, akkor az elvárások is nőnek, és olyan ügyesen vann összeállítva a felszereltség, hogy valami komoly hátrány mindenképpen legyen az első 2-3 felszereltségű modellben.
Pl én a sram váltást és fékrendszert hitványnak tartom, de egy olcsób bringán bevállalnám, kb 300k-ért lecserélhető shimanora, de egy drága gépnél nem szeretnék még ezzel is szívni. Nem értem miért nem árulja minden gyártó ilyen és olyan felszereltséggel.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail." // Ralph Waldo Emerson //
-
Runner_fxr
Ármester
válasz #86883328 #5666 üzenetére
Bosch gen 1-2 esetében alkalmaztak speciális kompozit fogaskerekeket. Gen 1 az felfogható egy prototípusnak amit végül piacra dobtak, így a felhasználók végezték a tesztelést. Sajnos mindegyik viszonylag gyorsan meghibásodott. Használtpiacon még előfordulnak, messziről kerülni kell. A gen 2 már jól sikerült. Megbízható motorok, a műanyag fogaskerék ellenére is sokat kibírnak. Hátránya a nagyobb méret, súly és elöl a pici fogaskerék, ami gyorsan kopik és eszi a láncokat. A gen 3-tól eltűnt a belső áttétel, előre felkerült egy nagyobb lánckerék, a motor kisebb, könnyebb lett. Nincs már benne műanyag fogaskerék. A motor generációt van ahol kiírják, van ahol nem. Cx motornál szokták írni, hogy 4. Generáció, de 3-as nál csak annyit írnak, hogy active line/plus. A 2-es generációt onnan ismered fel, hogy elöl kicsi 15-20T lánckerék van, de ilyen már csak használtpiacon van.
-
Runner_fxr
Ármester
Ezeket is ugyan úgy kell átnézni mint egy analóg gépet.
Persze van pár plusz dolog. A láncot érdemes leakasztani a hajtásról és úgy is meg kell forgatni a hajtóművet előre és hátra is. Ha a motor csapággyal gond van azt érezni lehet, mert darál, zajos. Az akkut illetően ha nincs diagnosztika kapacitás teszterrel, akkor csak biciklizés közben derül ki a tényleges hatótáv. Illetve még egy fontos dolog, garanciális bringa esetén arra figyelj, hogy ne legyem tuningolt. Itt is írják a hirdetésben, hogy tuningbox-al adja. Ezeknek a garanciája ugrik. Hiába lobogtatod az eredeti számlát is akár. A motor megjegyzi, amit ki tudnak olvasni. Hiába veszed ki a tuningot, nyoma marad. Szóval ez a bringa gari nélküli, veheted úgy. Illetve a tuningolt bringák akkuja is gyorsabban pusztul, és a kijelzőben szereplő km adat sem mindig valós, csak a gyári, tuning mentes gépben.[ Szerkesztve ]
-
#86883328
törölt tag
válasz Runner_fxr #5670 üzenetére
Köszi az infót.
-
varsam
őstag
válasz Runner_fxr #5671 üzenetére
Ezer köszi az infót, ezzel el is vettettük a tunigolt példányokat!
-
hroberto
veterán
válasz trialboj #5668 üzenetére
Tavasszal vettem egy bringát Sram GX szettel, Guide fékekkel. Kicsit tartottam a Sram - tól, mert sosem használtam még Sram cuccot.
Abszolút kellemes meglepetés, semmivel sem rosszabb a hasonló kategóriájú Shimano szettektől.Xiaomi 13, Xiaomi Pad 5, KTM 1290 Super Duke R
-
Somatom
veterán
válasz Runner_fxr #5671 üzenetére
Ami egy gusztustalan hozzáállás. Nem tuningról van szó, hanem egy szoftveres korlátozás kiiktatásáról. Ettől azt tudja a bringa, amit egy másik országban boltból kitolva, alapból, gyári garanciával.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Runner_fxr
Ármester
válasz Somatom #5675 üzenetére
De itt más az EU-ban a szabályozás. Ehhez kell alkalmazkodnia a gyártóknak. Egyébkén Amerikában is csak 32km/h a legális, amit pl hirdetnek az korlátlan, tehát 32 felett is segít, mint általában minden tuning ezt teszi. A garancia szerintem az amcsiknál is ugrik, ha kiütöd a 32-es korlátot. A garivesztés azért van, mert olyan beavatkozás kell a tuninghoz ami műszaki problémákat okozhat. A gyártó által nem támogatott chip bekötése, a szintén nem támogatott szoftverrel mókolás, mind problémákat generálhat. Az akku is jobban pusztul ha folyamatosan extra gyorsan meríted a tuning miatt. Szerintem érthető ha erre nincs gari.
Van ami tényleg gusztustalan a kerékpáriparban, de az pont nem ez, hanen inkább az, hogy szerintem nagyon gyorsan engedik el a termékek támogatottságát, alkatrész ellátottságát. 5-6 év után már nehéz alkatrészeket szerezni drága telókhoz, vázakhoz stb. De van amikor már hamarabb is gond van.[ Szerkesztve ]
-
Somatom
veterán
válasz Runner_fxr #5676 üzenetére
Tudod jól, hogy mire értettem. Shimano szoftver, régióváltás.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Joshi
titán
válasz Runner_fxr #5676 üzenetére
Somatom arra gondolt hogy pl a Shimanonál a korlát kiütése szoftveres, tehát nem kell fizikailag belenyúlni. Hogy aztán ez a szoftveres módosítás visszaállítható-e nyom nélkül azt nem tudom. Gondolom ha nem, akkor valóban garivesztés lehet adott esetben. Mondjuk 40-45 km/h sebességet se könnyű kitekerni még rásegítéssel sem, főleg az én 40Nm-es motorommal.
-
sebgutkopf
őstag
válasz trialboj #5662 üzenetére
Apropó Bosch, mint motor nagyon szimpi, mentem olyannal és tetszett. Mint rendszer viszont hozzád hasonlóan pont a kijelző és a csillagromboló a kormányon (kezelőszerv) volt az, ami miatt hátrébb soroltam mások megoldásával szemben. Azt viszont fenntartom, ha egy nekem nagyon megfelelő geós gépet épp bosch-al szereltek volna, akkor a bosch le lett volna neked deal braker.
Viszont érdekes, módon azok a vázak, amik azt tudták, amire vágytam, az első két helyezett mind shimano rendszeres volt (vagy a súly, vagy a nyitottabb rendszer miatt választották ezt a gyártók). A Shimi ugyan elvileg gyengébb (nyomatékban azonos, a csúcs túlterheléses W-okban kevesebb) a gyakorlatban ez nem igazán nyilvánul meg.Viszont ha már újdonság, a Bosch is tanul és leesett neki, hogy főleg az endurosok nem szeretnek a kormányon birodalmi harci űrjárművekkel közlekedni és azokat letörni, így 2023-as modellévre megoldották a letisztult bosch rendszert: [link]
Shimano is tanul és fejleszt, szintén 23-ra frissítik az ep8-as motort, aminek nyomán csökken a zörgés (lejtőn), illetve továbbfejlesztették a hőkezelés, így a csúcs teljesítményt 500-ról 600W-ra állították át, plusz ezt állítólag hosszabb ideig hajlandó tartani, mert később melegszik túl.
-
sebgutkopf
őstag
Azon túl, amit Runner írt, másban se egy nagy üzlet ez a gép. Előző generációsból is a kisebb teljesítményű motor, számomra érthetetlen az elől 38T lánctányért, valószínű a max sebesség növelésére lehetett a speed box miatt, egyébként ha terepen használják, akkor 34T-nél többet shimano rendszerre rakni nincs sok értelme egy 12-es rendszer esetén. Ez vagy valami beragadt készlet lehet, vagy kamu a 2022-es vásárlás, mert már 2021-ben se ilyen konfigok voltak.
Aktív trail felhasználásra a motion controll-os villa… hagyjuk, élből csere. A hátsó tagon nincs tartalék olajtartály, így erős felhasználásnál a bringa hátulja túlcsillapítottá válhat és elkezdhet felkeményedni.
Aktív trail felhasználásra egy teljes felfüggeszés cserével érdemes kedzni, amit 500k alatt nehéz megúszni, úgy meg már nem olyan jó deal.
Kirándulni, erdei mtb túra némi bolondozással persze jól lehet ezzel is. Amit nem bír az a célzott és intezív pálya használat, sziklakertek (akár itthoni pályákon is), gyökeres, köves részek, ahol sok magas frekvenciás mozgást kéne elviselni, ahhoz ez a felfüggesztés nem való. -
sebgutkopf
őstag
válasz trialboj #5668 üzenetére
Kinek a pap kinek a papné.
A sram eagle rendszer nagyon jó és strapabíró (csak a belépő NX-et és az OEM SX szériát kell elfelejteni). Határozottabb váltó érzet, kattan és vált, kerék kivételkor a kiakasztható hátsó váltó meg szög egyszerű és kulturáltabb megoldás (nem kell ellentartani) mint a kuplungot kapcsolgatni és akkor is ellentartani egy shimano váltónak. Az egyben lévő hátsó fogsor (nem kell hézagolókkal játszani) szintén szuper. Egy hátránya van: drágább a rendszer.Ettől még nem mondom, hogy nem jó a shimi, de ha tehetem inkább a sram-os gyári konfigokat preferálom, most az analóg és a villany gépen is az van.
Fék az talán jobban ízlés kérdése, mert mindkét rendszer jó.
Kimondottan jónak tartom a shimano-t, jól bírják a strapát, viszont használati oldalon az adagolhatatlansága kiveri a biztosítékot nálam, ami pusztán a wave servo miatt van. Gravity vonalon a shimano szponzorált versenyzők ezért mind a saint féktestet XTR fékkarral használják, mert az az egyetlen fékkar, amiben nincs servo.
Sram fék nagyon más világ. Nagyon jól adagolható és a fékkar felszereltségtől függően brutál jól testre szabható (RSC szériák), fogáspont, swing link vaj puhasága, kartávolság. Annyi, hogy azt a verziót kell venni, amelyik fékteste megfelel a tervezett használatnak (nem mindegy, hogy level, guide, g2, vagy code).Egy hete találkoztam utoljára olyan ebike-os sráccal, aki csak a hátsó féket használja, mert fél az első féktől és első fék hiányában a meredek szakaszoktól. Persze egy bivaly erős 4 dugós shimano XT féke volt és az akaratlan megakadástól, kormányon áteséstől és első kerék megcsúszástól félt.
Lehet a Bosch ABS rendszerrel lenne érdemes összefognia a shimano-nak, vagy több servo nélküli, vagy kevésbé servo-zott fékkart felvenni a palettára.
Ez persze kockázatos váltás lenne a mostani érzetet szerető vevők miatt. -
varsam
őstag
válasz sebgutkopf #5682 üzenetére
és mit gondolsz egy Giant Trance X E-ről? Lehet tudnánk egy ilyet szerezni, újonnan, boltból 1,6m-ért.
[link]
A srác amúgy elég kezdő, sőt nagyon is, első össztelós bringa lenne és első elektromos is. -
trialboj
őstag
Egy ismerős csillagászit árú turbo levot vett, kérdezte hogy lehetne-e gyorsabb a gép, hoztak neki kb 50k forintért mágnes szettet, eleve ahhoz a bringához gyártva, olyan okosan van megoldva hogy a kerékbe forgó mágnes sebességét valahogy harmadolja, mivel ez is forog kicsit, és ezáltal semmilyen szoftos vagy fizikai mókolás nincs a motorban, csak a sebesség szenzor nem éri el a 25-öt és tovább él a rásegítés.
Szerintem ez egy eléggé lekövethetetlen hack, ugyanakkor ha okosan használva valaki talán a motort sem reccsenti meg.
Bónusz pont hogy az üzlet azt mondta ha gond lesz a bringával simán gariztatják neki."Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail." // Ralph Waldo Emerson //
-
Joshi
titán
válasz trialboj #5685 üzenetére
Sokféle megoldás létezik, gondolom a hack megoldásoknál is törekednek arra, hogy a bringa garija ne vesszen el. A Shimano szoftveres, ott is első körben EU-ról át lehet rakni USA-ra, ilyenkor a rásegítés 32km/h-ra ugrik, de még jól mutatja a sebességet. Amikor viszont már a kerék kerületét írjuk át, akkor a rásegítés annak megfelelő sebességre nő, de értelemszerűen a mutatott sebesség már nem a valós lesz.
[ Szerkesztve ]
-
trialboj
őstag
válasz sebgutkopf #5681 üzenetére
Úgy látom te tényleg eléggé benne vagy a témában, megkérdezhetem hogy milyen ebikot vettél végül? Az akku mekkora, és mi volt eddig a max amit ki tudtál belőle préselni?
Nem tudom a keretedet, de 5-6000 euró között volt olyan amit jónak találtál?
-
Én nem vágom annyira hogy kell az jövő évi kínálatot kutatni, youtubeon néztem meg pl a 23-as cube-ot, és azon még az előző generációs kapcsoló volt, engem pl érdekelne hogy azt ki lehet vajon cserélni erre a modernre? A kijelző annyira nem is érdekel, mondjuk a töltöttséget jó lenne látni.
Pl azt sem értem hogy a bosch azzal a bivaly nagy kijelzővel miért nem állt össze a garminnal, wahooval, vagy a 3. legnagyobb céggel akinek nem jut eszmbe a neve, és integrál bele egy gps navit is? Én pl mivel van navim, biztos hogy ledobnék bármilyen kijelzőt a gépről, mert túl buta, és nem mutat hasznos adatokat, de ha könnyedén feltölthetném rá az útjaimat, mutatna szintet, és egyébb finomségokat mint egy rendes gps óra, akkor meg örülnék neki hogy nem többet levegyem a bringáról, sem töltögessem.
ok, most olvastam hogy csak meglépték "Also coming soon is integration of Komoot navigation with the Kiox 300."Pl ilyesmiben hogy motor csörgés a lefeléken, tényleg csak a brose motor a jó? a többi zajos? Engem rendkívül zavar ha bármi kattog a bringán, eleve olyan xt hásó agyat használok ami minden csendes, és imádom, ehhez képest egy recsegő bringa óriási visszalépés lenne
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail." // Ralph Waldo Emerson //
-
Runner_fxr
Ármester
válasz sebgutkopf #5683 üzenetére
Az egyben lévő hátsó sornak azért van negatívuma. Leginkább az alsó kis fogaskerék kopik meg, sokszor láttam olyat, hogy a sor tökéletes volt, de alul már kinyírta a nyomaték. Főleg ebike-on. Aztán lehet venni 90 ezerért komplett GX 12-es sort. Míg Shimano-hoz 10 ezer ft az alsó két fogaskerék. Nem mindegy azért.
Illetve a 12-es Shimano váltás felnőtt a feladathoz, nagyon stabil, pontos, gyors, simán hozza a 12-es XT a GX szintjét. Azt is megkockáztatom, hogy bekapcsolt kuplunggal jobban feszíti a láncot mint a GX.
Bár nyilván nem vagyok pro, de valahogy engem soha nem zavart ha harap egy fék, lehet azt adagolni, csak hozzá kell finomodni. Szerintem megszokható. Viszont a Shimano fékben az ásványi olaj nem igazán bántja a tömítéseket, nem igazán veszi fel a vizet. Ha nem cserélsz a fékben 2-3 évig olajat, akkor sem lesz kb semmi baja. Mondjuk ezt nem ajánlom, mert azért koszolódik, de az átlag felhasználókra nem az a jellemző, hogy szigorúan betartják a karbantartási periódusokat. Ugyan ezt eljátszod a sram fékekkel és összerohad az egész, mert rengeteg vizet vesz fel. A Sram fékek sokkal hisztisebbek a DOT olaj miatt. Rengeteg összerohadt sram fékkel találkozom, a felújítása meg sokszor nem éri meg. Azt aláírom, hogy a DOT olaj tulajdonságai jobban kedveznek az extrém körülményekhez, mert nem vándorol a nyomáspont, de pusztítja is a féket. Átlag felhasználókat nézve, sokkal több előnye van a Shimano fékeknek. Megbízhatóbbak, könnyebb légteleníteni és beállítani is.
[ Szerkesztve ]
-
Runner_fxr
Ármester
válasz Somatom #5677 üzenetére
Én értem, de ha rácsatlakozol a rendszerre egy nem gyári szoftverrel, arra hogyan vállaljanak garanciát? Sajnos ezt vállalni kell, ha belenyúlsz, ugrik a gari. Ettől függetlenül én is jobban örülnék ha alapból 32km/h lenne minden pedelec.
varsam: Picit hosszú a láncvilla, nekem a Reign szimpatikusabb: [link]
[ Szerkesztve ]
-
Maximum1
őstag
Bosch Purion van a bringámon és 2 km/h-val többet mutat mint a GPS-es óra mellette.
Melyik lehet a pontos?
Lehet kalibrálni a bringát?
Zavaró mert ha a GPS a pontos akkor előbb kapcsol ki a rásegítés mint kéne. -
sebgutkopf
őstag
Manapság elég kedvelt trail ebike, ráadásul ha jól rémlik elég friss a bejelentése is vagy tavaly jött, vagy idei és ebben is már a 3. gen yamaha motor van, amit már reign e+ (nagytesó) volt lehetőségem próbálni többször is. Jó a motor és a hatótáv is.
A váz geója egyes elemeiben modernek, máshol inkább konzervatív. Engem egy dolog zavar rajta a 473mm hosszú láncvilla nagyon hosszú. Ez alapján azt mondanám, hogy ez a bringa a kisebb méretekben nem működik jól, inkább a nagyobb L és XL vázméretekkel harmonikus, tehát a magasabb ridereknek nyújt kiegyensúlyozottabb élményt. Egy kezdőnek egyébként szintén előny a hosszabb láncvilla, mert mászásnál felfelé megadja azt a plusz tapadást és stabilitást, amitől eldobja az agyát, hogy ebike-al minden lehetetlen helyre fel lehet menni, és lefelé is nagyon stabilnak fogja érezni. Ezzel szemben egy tapasztalt rider-t a hosszú hátulja inkább zavarni fogja a nagyfokú stabilitás, hogy kevésbé játékos és lassabban vált irányt. Szóval ez a bringa igazi kezdőknek vagy magas embereknek való.
Az e3 felszerelétség igazi kapudrog. Már ennyiért be lehet szállni a Giant rendszerbe újonnan és egy jó bringát kapsz, de nem kompromisszum mentes, ami elsőre nem látszik és egy kezdőnek fel se fog tűnni, majd csak ha már jobban bringázik és többet használja tényleg arra, amire egy trail bringa való, amúgy ez a gép bírja.
Picit többért az E2 felszereltségű modell minden komponensében pont annyit lép felfelé, hogy már később se kell rajta semmit kicserélni, a legfontosabb, hogy annak a felfüggesztése is kiszolgálja a bringát, nem igényel cserét, jobb fék, jobb hajtás. -
sebgutkopf
őstag
válasz trialboj #5687 üzenetére
Cube: a gyártók mikor frissítik az elektronikát attól is függ mikor mire szerződnek a beszállítóval, így lehet a 23-as gépek konfigurációjánál a cube még az előző modellel dolgozott és rendelt. Több féle integrált és kisebb kijelző is jön a bosch-nál, most nem vagyok benne teljesen biztos fejből, de mintha nem kéne teljesen új rendszer a motor talán maradhat, de erre most nem esküszöm meg.
Motor zaja: ha lefelé csörtetsz egy full face sisakban és a pályára figyelsz, nincs neked időd, energiád a zörgésre figyelni, nem is hallod. Van fent youtube-on elég videóm ebike-al is pályán, eddig még senki se reklamált, hogy csak a shimano motor zörgését hallaná és rontaná az élményt. Kicsit túl van lihegve ez a téma.
Saját ebike: budget-ben nem volt kemény felső értékhatárom, először a típust akartam letisztázni és utána azon belül választottam egy ésszerű felszereltségű verziót, amin fő alkatrészt ne kelljen cserélnem, tehát kvázi gyári felszereltséggel használható. A végső nyertesem pedig a Santa Cruz Bullit lett levendula színben jutott nekem (a jobbik Santa Cruz CC karbon) és az S felszereltségi kit. A másik versenyzőm a végén pediga Yeti 160e volt. Attól azért féltem kicsit, mert fantasztikus gép, de a fejlesztés fókuszában a verseny szereplés van én pedig nem vagyok versenyző, nem tudok annyira, így alattam az nem biztos, hogy úgy tudna működni, ahogy a gyártó megálmodta (nem vagyok hozzá elég gyors és aggresszív). A Bullit se kezdőknek való birnga, kimondottan tapasztalt, vagy technikát tanulni hajlandó ridereknek való, akkor tud igazán nagyot domborítani. Imádom! Életem legjobb bringás döntése volt. Főleg azért, mert az év első napjaiban még utolsó darabokból valót extra kedvezményesen meg tudtam venni szállítással együtt 8900€-ért és akkor még a HUF se volt ilyen gyenge. Most ez a gép kb 11000€ és az árfolyam is más, de a legfőbb gond, hogy Európába azóta egyik online boltba se jutott belőle.
A végső bringaválasztási agóniámban egyébként Runner nagyon sokat segített nekem, amiért nagyon hálás vagyok neki.
A lényeg, hogy ez tényleg nem kezdő bringa, egy igazi enduro romboló (170mm elől és hátul is), up to date geoval, rugóútjához képest kategóriája legkönnyebbje, nem túl hosszú a hátulja. Shimano ep8 motor van benne a 630Wh akksival. Mennyit megy el? Távolságban nem mérvadó, én a hatótávok a m-ben megtett mászásban mérem. Legutóbb Sopron Dh-n 1700m szintet másztam vele és végig trail módban volt (ez egy intelligens mód a shimano-nál, ha kell akár max rásegítést is ráereszt), eco-t ünnepnapokon használom, boost fölöslegesen és adagolhatatlanul sok. Hogy mit tud a gép? Hát ezt: [link]
Mennyire zavaró a motor kattogása ítéld meg magad.Az általad jelölt ársávban az itthon is beszerezhető gépek közül szerintem a Giant Reign E+ egy jó gép abból is az e2. Bringás társam az én listám alapján vette ezt meg (neki a Santa Cruz nem fért bele, meg már nem is volt), mindenhol lejön azzal is, kipróbáltam a reign-t, nagyon jól ugrik, mintha semmit se számítana a súlya.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #5689 üzenetére
Van benne valami amit mondasz, sokaknak lehet az alsó fogaskerekek cserélhetőségének
jelentősége.
Felhasználás függő ez is.
Nekem az alsó fogak nem téma, mert mászásnál ugye nem kell, lefelé meg 25-nél gyorsabban jövök, így nagy nyomatékot nem kap, vízszintes tekerésnél 25 leszabályozásnál egy egészséges CAD mellett (70-80) szintén nem kell a 10-es fog, de még a 12-es se feltétlen.
Aki 40-50 fordulattal boost-al kamillázik annak más a sztori, annak kellni fog az alsó fogaskerekek cseréje. Aki meg igaziból terepezik az vegyesebben használja.Simán elfogadom, hogy általános felhasználásra a shimano jobb, főleg az ásványi olaj miatt, ahogy írod évekig gondozás mentesen megy. Volt shimano fékem, akkor szerettem és évekig semmit se kellett vele csinálnom az akkori felhasználásommal.
Nálam most a fék tényleg extrém használatban van, évente cserélem a folyadékot benne, illetve többször karbantartom, tisztítom, ellenőrzöm (az életem múlik rajta), ami az ilyen felhasználás mellett benne van. Komplett szerelő kit-ek vannak, ha valami komolyabb gond lenne vele (sérülés pályán, alkatrész csere). Aláírom nem ez az átlag felhasználás, igénybevétel, nálam minden nagyon üzemórás, már a Fox 38 is túl van az első nagy szervizén nyár közepe óta. -
Somatom
veterán
válasz sebgutkopf #5695 üzenetére
Shimanohoz való telós alkalmazással tudod állítgatni az egyes módok rásegítési mértékeit. Ez teljesen legális.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
sebgutkopf
őstag
válasz Somatom #5697 üzenetére
Igen így van ez legaláis mivel gyári szoftver, nálam teljesen testre is van szabva mint a 6 rendelkezésre álló profil a saját igényeimnek és tapasztalataimnak megfelelően.
Viszont a régió váltás már nem legális és a gyári szoftverrel az se lehetséges.
Biztosan nekem szántad ezt a postot?