Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz StLui #4907 üzenetére

    Engem az érdekelne, hogy pontosan mit jelent a 250W folyamatos teljesítmény? Milyen időkeret, vagy folyamatosság, vagy átlag, hogyan működik?
    Azt tudjuk, hogy az összes ismert középmotor csúcsteljesítménye 500-700W között szóródik, ami többszöröse a törvény által megjelölt értéknek, de valahogy mégis megfelelnek a folyamatos teljesítmény varázsszó miatt.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz arcitec #4930 üzenetére

    Nem egészen ezt kérdeztem.

    Ezek a legális gépek bringába építve is ténylegesen leadják az 6-700W-okat valós körülmények között használat közben (nyilván 25 km/h-ig). Mérőpadon is lemérték különböző pedál teljesítmény értékek mellett és igazolják a magasabb leadott teljesítményt, meg persze a több gyártó leír egy egy csúcsteljesítmény értéket.

    A kérdésem két paraméterre vonatkozik:
    1. mennyi ideig engedélyezett a névleges teljesítmény fölé menni egy huzamban, vagy bizonyos teljes időkereten belül ezeknek a legális gépeknek?
    2. mit takar a szabályozó szerint a "folyamatos teljesítmény" fogalma? Esetleg valahol fellelhető valamilyen technikai dokumentáció, hogy minek kell megfelelnie?
    A motor gyártók is valami alapján minősíttetik ezen eszközöket, hogy megkapják a jóváhagyást, hogy forgalomba kerülhessenek.

    Az is válasz, hogy ha annyira meredek az emelkedő, hogy esélytelen elérni a 25-öt akkor vajon mehet a tetejéik a 600W? Viszont ebben a kontextusban megint milyen névleges érték a 250W? Esetleg ha gurulok 5 percet motor nélkül, akkor utána mehetek 5 percet 500W-on?
    Ezek random ötletek, de igenis van jelentősége, mert ha értjük a motor működését, akkor azt használni is jobban lehet.

    Semmi tuning és illegalitás nem érdekel.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Đusty #5033 üzenetére

    A támogatott árkategória felső határáig nincs olyan kerékpár, ami MTB jelleggel valóban a megjelölt célra használható lenne, az még a legalsó polcon (hunyorítva elfogadható bringa) is az értékhatár duplájától indul.
    Ingázási és túrázási célra lehet a támogatott értékhatárig vásárolni, ott nem lesz semmi gond.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz trialboj #5420 üzenetére

    Akksi: 500-as akksi ennyit tud. 2022-ben a trend a minimum 625, de egyre jobban a 750-es akksik kora, nem véletlenül megy minden gyártó ebbe az irányba. Egy 625/630 (gyártó függő) akksis géppel már meg van az 1500m szint, ha könnyebb rider vagy, ha nehezebb, akkor ez a 750-essel lehet meg, vagy még több. Persze könnyebb az 500-as akksis bringa, de ugye valamit malamiért.
    Töltő: minden gyorstöltő melegszik.

    Váltó: ebike specifikus váltók mind szándékosan single click, a gx és mind. Ha többet engedne váltani, akkor ahogy mondod milyen kattanásokkal váltasz, akkor az első dupla váltáskor láncszakadásod lenne. Szóval a lánc érdekében single click az összes ebike specifikus váltókar, ezt ne is akard cserélni, hacsak nem szeretsz bringázás helyett az út szélén láncot szerelgetni, pótolvatni, vagy hazafelé bringát tolni.
    A motorok karakterisztikája ugyan eltérő, hogy mennyivel a tekerés csökkentése után veszi el a rásegítést, ezt lehet tanulni és szokni és annak megfelelően váltani. Viszont kemény váltás mindig lesz, akár tetszik akár nem. A tovább hajtása a motornak azért van, hogy amikor technikás terepen mászol és mondjuk egy kő miatt a teljes fordulatot nem lehet végigtekerni (hajtókar leérne), akkor előtte abbahagyva és akár hátratekerve új tekerési pozíciót veszel fel, erre az időre ne vegye el azonnal a hájtást, ne állj meg, hanem pont a kritkus terepakadályon átsegít. Ennek mértéke motor gyártónként lehet kisebb és nagyobb.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz trialboj #5437 üzenetére

    Ebben a hiper szuper brose 2.2 motorban, vagy általában a többi motorban, a hajtásnál nincs egy érzékelő ami figyeli a pedál terhelést és aszerint adagolja a rásegítést?

    De van, a rendes középmonotors pedelec montik mind nyomatékszenzorosok.

    de lassú a pedálfordulat / vagy a sebesség, akkor nem adja le a beállított rásegítést
    Itt van a user error, nem értitek az egész működését.
    Ezen motorok teljesítmény görbéjét úgy hangolják be, hogy 60-85 (talán 90) cad között tudják leadni a csúcs teljesítményt (nem a névleges 250W-ot, hanem a csúcs 5-700W-okat). Egy elektromontornak se vízszintes a nyomaték görbéje, annak is van olyan fordulatszám tartománya ahol erősebb, ami alatt gyengébb lesz, fölötte meg több a hajtási veszteség és persze ne felejtsük el a teljesítmény görbe és a nyomaték összefüggését. Ezeket az megjelölt padálfordulatra optimalizálják a motor belső áttételezésével és teljesítmény karakterével.

    Az oka is egyszerű miért így hangolták: ugyan van elektromos rásegítés, de továbbra is kerékpárok és a falhasználót ugyanarra a cad értékre motiválják, mintha analóg bringán ülnél. Arról nem is beszélve, hogy az alacsony pedálfordulat a térdnek nem egészséges, illetve az alacsony fordulaton nagy nyomaték fokozott lánckopáshoz, illetve váltásnál láncszakadáshoz vezet, így alul nyomatékban széndékosan korlátozva vannak a motorok a hajtáslánc (aminek része az ember is) védelme érdekében.
    Nézzük meg a matekot
    teljesítmény = nyomaték * fordulat * 2PI / 60 ebből a képletből nem túl nehéz rájönni az összefüggésre, hogy míg 40 rpm esetén a motorok max 85Nm nyomatéka 356W leadására lenne képes (de valószínű, hogy 40 rpm-en nem áll rendelkezésre a 85Nm-sem, csak feljebb), addig egy egészséges 70 rpm esetében a 85Nm mellé már 623W teljesítmény társul. A brose motor pedig 650-700W-ig is fel tud menni csúcsteljesítményben.

    és látszik a motor csavarja, innen verődik fel a sár meg kő, miért hagytak ekkrora lyukat?
    Azok a lyukak arra vannak, hogy mosásnál, vagy bringázás közben bejutó víz ott alul ki tudjon folyni, szándékosan vannak ott. Ezért nem szabad ebike-ot fejjel lefelé mosni, mert azzal csak feltöltöd vízzel a vázat.

    A töltési csatlakozók egyedikek lehetnek, azok kialakítására valóban érdemes odafigyelni és egy rossz megoldás, akár deal braker is lehet a vásárlásnál.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz trialboj #5486 üzenetére

    Középmotors bringán nincs és nem is lesz (tehát mtb vonalon ezt ne várd), agyváltósnál műszakilag meg lehet csinálni.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz nagylaci6417 #5529 üzenetére

    Nekem ezt az oldalt a chrome blokkolja és meg se hajlandó nyitni.
    Csak olyan webes bolttal érdemes foglalkozni, amelyik hivatalosan is szállít Magyarországra (vagy ahol laksz), és igen inkább a nagyobb, ismertebb boltok. Ami túl szép hogy igaz legyen az általában az is.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Milán13 #5540 üzenetére

    Ha jól sejtem ez a bringa még garis.
    Csak egy javaslat: vigye el a tulaj szépen gariban és javíttassa meg az elektromos rendszert, utána meg lehet venni.
    Szervízt igénylő gépet én nem vennék meg, főleg hogy a kulcs jelből az se egyértelmű mi a baja. Egy ebike legkockázatosabb része mindig az elektromor rendszer, ami vagy javítható, vagy cserét igényel, és akkor rögtön akár 1000+ € költségek is várhatnak rád.
    Szóval ha tényleg rendben a bringa, akkor a tulaj sem fél elvinni a szervízbe eladás előtt, plusz neki is megnyugtató, hogy úgy adja el nem kell azon aggódnia, hogy a vevő 1 hónap múlva telefonon reklamál, hogy sz@rt adott el neki.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz motown5l #5583 üzenetére

    Ha ennyi rózsás helyen jársz, akkor
    a, tubeless és benne tej (szúrás ellen jó, vágás ellen semmit se ér)
    b, belsővel akarsz bringázni, akkor beteszel egy tannus armour-t és az ott lesz a belső és a külső között defekt és felütés védelemnek is és kivágott külsővel is tovább tudsz menni. Igen ez viszont plusz súly.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz motown5l #5590 üzenetére

    Maxxis-nál a casing nagyon nem mindegy. Egy exo sose lesz olyan ellenálló mint egy DD, vagy DH casing-es, ez utóbbiakat itthon valamiért nem szeretik forgalmazni, vagy ritkák.

    Viszont ha van bevált gumi és szereted is, akkor igazad van nyertes csapaton ne változtass!

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz motown5l #5597 üzenetére

    Így már teljesen értem. Munkába járásra terep gumit nem szabad venni. Pont az történik, amit írsz, aszfaltra túl puha és gyorsan kopik. Egy terep maxxis persze, hogy puha, más márkánál is az, mert ott kell tapadnia, aszfalton a gördülési ellenállása is fölöslegesen nagy.
    Viszont észrevetted neked más kell és tudtál váltani, ami jó.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Maximum1 #5627 üzenetére

    Amelyik gyártónál elől 27,5-es kerék van az minimum egy generációnyi feljesztéssel le van maradva, vagy még nem adta ki az aktuális gépét, esetleg előző generáció végéből lévő készletet árul, ergó akár olcsóbb is lehet.
    Ismerek olyanokat akik deca-s emtb-t használnak, és a normálisan felszereltekkel meg vannak elégedve.
    1m alatt gondolom valami merevben tudsz gondolkozni újban.
    Használtan jó és márkás fully-t kb 1,5 millától lehet kifogni, akár pár száz km-el is (pár hete vett egyik ismerős egy nagyon frankó trail ghost-ot, full 29). Szerintem jobban megéri mint venni 2-300k-val olcsóbban egy gyengén felszereltet, aminek a használható szintre fejlesztése többe fog kerülni mint 2-300k.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Maximum1 #5634 üzenetére

    Gratulálok!
    Sok örömöd lesz benne, egész más lesz vele bringázni, felfelében nem azt nézed többé hol tudsz felmenni, hanem merre a legrövidebb, akár a legmeredekebb és legtechnikásabb verzióban.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Gézengúz #5637 üzenetére

    Itt lesz a turpisság a 48V meg a 20Ah paraméterből az 960 Wh-s akksit jelent. Ma meg a jellemző a 625-750Wh kombinációk legalábbis emtb vonalon és 36V-os rendszerek, míg a Bafang a ritkább 48V rendszert használ, aminek egyébként egyértelműen vannak előnyei többek között a jobb hatásfok.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz trialboj #5640 üzenetére

    A felvetésed teljesen ésszerű.
    A válasz pedig elég szerteágazó. Az fő kérdés az, hogy az adott bringát milyen felhasználásra tervezik és arra milyen tulajdonságok a legelőnyösebbek?
    Tehát vegyük egy számomra ismertebb vonalon egy trail vagy enduro emtb-t. Mire használják ezeket a bringákat és milyan hatótávra van szükség? Ha tényleg terepen mész és intenzíven, akkor fölösleges 900, vagy 1000Wh-s akksit bele rakni, mert a rider egyszerűen fizikálisan nem bír annyit menni terepen, vagy emelkedésben. A fölöslegesen nagy akksi pedig fölösleges súly, növeli az árat és nem biztos, hogy bele fér minden vázméret esetében az alsó vázcsőbe (hosszban).
    Mindezek mellett nem mindegy a súlypont se, minél nagyobb és hosszabb az akku annál magasabban és előrébb lesz a bringa súlypontja, ami miatt máshogy fog kanyarodni, ugrani, trail és enduro vonalon fontos módon nehezebb lesz manualozni vele, lejönni egy drop-on orraesés nélkül, az se baj ha a felfüggesztés kellően szinkronban tud mozogni (eleje és hátulja) stb...
    Ma egy márkás ebike-tól elvárjuk, hogy szép és élvezetesen használható bringa legyen.

    Vannak olyan bringák (talán a norco range vlt), amikbe konfigurálhatod a rendeléskor, hogy 540, 720 vagy 900-as akksival kéred. A fentiek miatt nem evidens a választás, mert aki monduk nem túrázik és autóval megy a pálya aljába jobban élvezheti az 540-es akksival a könnyebb bringát, ha meg mégis lemerülne, a kocsiban ott van még egy akksi és cserél. Egy ilyen gép kompromisszum nélkül akár bikeparkba is vihető. Míg egy 900-as dög nagyon jó lesz kirándulni és túrázni, hosszabb távokat menni, de közel se lesz olyan virgonc, míg a 720 talán az arany középút.

    Másik amire reagálnélk az a 20kg-os ebike. Szép és jó, de csodák nincsenek. Egy jó minőségű karbon vázakat gyártó márkánál a bringa súlya szinte grammra kijön, ha veszed az azonos célra gyártott analóg gép súlyát és hozzá adod az elektromos rendszer miatt beépített plusz alkatrészek súlyát, így ezekből 22-23kg-nál könnyebb gép nehezen jön ki. Ebből adódik vajon a 20kg-os bringa mitől olyan könnyű és hol spórolnak. Nincs varázslat itt is ugyanabból spórolnak mint az analógoknál, a drágább súlycsökkentő komponensek a kulcsszó. Karbon kormány, karbon hajtókar, még drágább könnyebb váltó és fogsor, 2000€-os karbon kerékszett és persze a minél könnyebb gumi.
    Ha már csak a gumiból felteszel a 20kg-os bringára egy olyat, ami kibírja a rendes enduro felhasználást és rendesen tapad, máris ugyanazt a súlyt kapod, ahol a teljes értékű gépek legjobb gyártói kínálják a portékát.

    Ezekkel szemben egy DIY bringán valószínű két szempont van, legyen költséghatékony és minél nagyobb a hatótáv. A súly, design, terepképességek, egyensúly, geo, masszivitás stb... nem számítanak, mert nem arra használják, így összevetni sincs feltétlen értelme a kettőt.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz #86883328 #5649 üzenetére

    Nyomatékszenzoros, középmotoros bringát nézzél. Azokkal élvezetes menni, ráülsz és 1 perc után vigyorogsz.
    A csak sebességszenzorosokat felejtsd el azok nem tudnak természetes érzetet kelteni, te ezt próbáltad.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz #86883328 #5654 üzenetére

    Összefoglalók vannak itt ott, de mind elég elszórt és jellemzően egy-egy felhasználói célcsoportnak célozzák az írók.
    Érdekességként pont a múlt héten kerül a kezembe az ebikeshop kiadványa, ami egy kis könyvecske és elég jól kibontja az ebike témát, a technikai hátterét is. Annyira nem mélyül el benne, hogy ebike szakérő legyél, de egy irányt már fog tudni mutatni, illetve ők a boltban és online szintén tanácsadással tudnak segíteni.
    Az én írásaimból láthatod, hogy inkább az emtb vonal érdekel, érint és abban a felhasználásban vagyok érintett, egészen extrém mélységekig és a felhasználásom is tükrözi a kemény igénybevételt. Amikor a saját bringámat vettem előtte hónapogik gyűjtöttem az információkat, de az analóg vonalról váz, geometria, komponensek elég jártasságom volt, hogy a végén nagyon konkrét elvárásokat támasztottam, aminek összesen talán 2 bringa felelt meg a piacon és másik 2 hunyorogva. Persze ami megfelelt azokat itthon senki se forgalmazza, így külföldi vásárlás lett a vége.

    Neked nem ilyen bonyolult a helyzeted.
    Amit tisztáznod kell, hogy milyen gyakorisággal, milyen hosszú menetekre, milyen terepre, útfelületen kívánod használni a gépet és persze nemárt előre egy keretet is rászánni, mert akkor már az is látszik, hogy új vagy használt vonalon játszol. Árakat gondolom már láttál, mindenki magából indul ki, nekem az a benyomásom, hogy 1,5 mio alatt nincs jó ebike, ami alatta van az olyan is (a váz, vagy a komponensek, elektronika). Ezt viszont kezeld zárójelben ez a szubjektív véleményem és lehet a trekkingekre nem is igaz.
    Két kérdésedre:
    Súly: ebike-nál is meg van adva max rendszer terhelhetőség, amibe a te és a bringa súlya együttesen számít bele. Egy erősebb kerekekkel ellátott bringa gyárilag 140-150 kg-os rendszer terhelésig van garantálva) boldogul gond nélkül a súlyoddal.
    Motor: legelterjedtebb rendszerek (sorrend nem jelent semmit): Bosch, Shimano, Brose (Specialized által használt), Yamaha (pl Giant használ ilyet). Ezek legújabb generációi mind nyugodtan vehetők. Vannak a feljövő márkák és könnyű, kisebb teljesítményű motorok, ezek szervíz háttere mindig kérdésesebb, de önmagában nem para egy TQ sem (mellesleg német).

    Érzetre kicsit mást nyújt mindegyik rendszer, az aktuális generációkkal ha gond van annak 95%-a beázás, vagy gondatlan kezelésből adódó vízkár.

    Közlekedési (unkába járás) kedvelt az agyváltó és szíjhajtás kombináció, aminek kisebb a karbantartás igénye mint a lánchalytásnak, ellenben terepre nem való, de trekking vonalon ez valószínű nem gond. A lényeg, hogy a természetes érzéshez a nyomatékszenzor ami kell, azt a középmotorok tudják, tudtommal agymotoros vonalon ez vagy nincs vagy bonyolultabb.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz trialboj #5662 üzenetére

    Apropó Bosch, mint motor nagyon szimpi, mentem olyannal és tetszett. Mint rendszer viszont hozzád hasonlóan pont a kijelző és a csillagromboló a kormányon (kezelőszerv) volt az, ami miatt hátrébb soroltam mások megoldásával szemben. Azt viszont fenntartom, ha egy nekem nagyon megfelelő geós gépet épp bosch-al szereltek volna, akkor a bosch le lett volna neked deal braker.
    Viszont érdekes, módon azok a vázak, amik azt tudták, amire vágytam, az első két helyezett mind shimano rendszeres volt (vagy a súly, vagy a nyitottabb rendszer miatt választották ezt a gyártók). A Shimi ugyan elvileg gyengébb (nyomatékban azonos, a csúcs túlterheléses W-okban kevesebb) a gyakorlatban ez nem igazán nyilvánul meg.

    Viszont ha már újdonság, a Bosch is tanul és leesett neki, hogy főleg az endurosok nem szeretnek a kormányon birodalmi harci űrjárművekkel közlekedni és azokat letörni, így 2023-as modellévre megoldották a letisztult bosch rendszert: [link]

    Shimano is tanul és fejleszt, szintén 23-ra frissítik az ep8-as motort, aminek nyomán csökken a zörgés (lejtőn), illetve továbbfejlesztették a hőkezelés, így a csúcs teljesítményt 500-ról 600W-ra állították át, plusz ezt állítólag hosszabb ideig hajlandó tartani, mert később melegszik túl.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz varsam #5667 üzenetére

    Azon túl, amit Runner írt, másban se egy nagy üzlet ez a gép. Előző generációsból is a kisebb teljesítményű motor, számomra érthetetlen az elől 38T lánctányért, valószínű a max sebesség növelésére lehetett a speed box miatt, egyébként ha terepen használják, akkor 34T-nél többet shimano rendszerre rakni nincs sok értelme egy 12-es rendszer esetén. Ez vagy valami beragadt készlet lehet, vagy kamu a 2022-es vásárlás, mert már 2021-ben se ilyen konfigok voltak.
    Aktív trail felhasználásra a motion controll-os villa… hagyjuk, élből csere. A hátsó tagon nincs tartalék olajtartály, így erős felhasználásnál a bringa hátulja túlcsillapítottá válhat és elkezdhet felkeményedni.
    Aktív trail felhasználásra egy teljes felfüggeszés cserével érdemes kedzni, amit 500k alatt nehéz megúszni, úgy meg már nem olyan jó deal.
    Kirándulni, erdei mtb túra némi bolondozással persze jól lehet ezzel is. Amit nem bír az a célzott és intezív pálya használat, sziklakertek (akár itthoni pályákon is), gyökeres, köves részek, ahol sok magas frekvenciás mozgást kéne elviselni, ahhoz ez a felfüggesztés nem való.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz trialboj #5668 üzenetére

    Kinek a pap kinek a papné.
    A sram eagle rendszer nagyon jó és strapabíró (csak a belépő NX-et és az OEM SX szériát kell elfelejteni). Határozottabb váltó érzet, kattan és vált, kerék kivételkor a kiakasztható hátsó váltó meg szög egyszerű és kulturáltabb megoldás (nem kell ellentartani) mint a kuplungot kapcsolgatni és akkor is ellentartani egy shimano váltónak. Az egyben lévő hátsó fogsor (nem kell hézagolókkal játszani) szintén szuper. Egy hátránya van: drágább a rendszer.

    Ettől még nem mondom, hogy nem jó a shimi, de ha tehetem inkább a sram-os gyári konfigokat preferálom, most az analóg és a villany gépen is az van.

    Fék az talán jobban ízlés kérdése, mert mindkét rendszer jó.
    Kimondottan jónak tartom a shimano-t, jól bírják a strapát, viszont használati oldalon az adagolhatatlansága kiveri a biztosítékot nálam, ami pusztán a wave servo miatt van. Gravity vonalon a shimano szponzorált versenyzők ezért mind a saint féktestet XTR fékkarral használják, mert az az egyetlen fékkar, amiben nincs servo.
    Sram fék nagyon más világ. Nagyon jól adagolható és a fékkar felszereltségtől függően brutál jól testre szabható (RSC szériák), fogáspont, swing link vaj puhasága, kartávolság. Annyi, hogy azt a verziót kell venni, amelyik fékteste megfelel a tervezett használatnak (nem mindegy, hogy level, guide, g2, vagy code).

    Egy hete találkoztam utoljára olyan ebike-os sráccal, aki csak a hátsó féket használja, mert fél az első féktől és első fék hiányában a meredek szakaszoktól. Persze egy bivaly erős 4 dugós shimano XT féke volt és az akaratlan megakadástól, kormányon áteséstől és első kerék megcsúszástól félt.
    Lehet a Bosch ABS rendszerrel lenne érdemes összefognia a shimano-nak, vagy több servo nélküli, vagy kevésbé servo-zott fékkart felvenni a palettára.
    Ez persze kockázatos váltás lenne a mostani érzetet szerető vevők miatt.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz varsam #5684 üzenetére

    Manapság elég kedvelt trail ebike, ráadásul ha jól rémlik elég friss a bejelentése is vagy tavaly jött, vagy idei és ebben is már a 3. gen yamaha motor van, amit már reign e+ (nagytesó) volt lehetőségem próbálni többször is. Jó a motor és a hatótáv is.
    A váz geója egyes elemeiben modernek, máshol inkább konzervatív. Engem egy dolog zavar rajta a 473mm hosszú láncvilla nagyon hosszú. Ez alapján azt mondanám, hogy ez a bringa a kisebb méretekben nem működik jól, inkább a nagyobb L és XL vázméretekkel harmonikus, tehát a magasabb ridereknek nyújt kiegyensúlyozottabb élményt. Egy kezdőnek egyébként szintén előny a hosszabb láncvilla, mert mászásnál felfelé megadja azt a plusz tapadást és stabilitást, amitől eldobja az agyát, hogy ebike-al minden lehetetlen helyre fel lehet menni, és lefelé is nagyon stabilnak fogja érezni. Ezzel szemben egy tapasztalt rider-t a hosszú hátulja inkább zavarni fogja a nagyfokú stabilitás, hogy kevésbé játékos és lassabban vált irányt. Szóval ez a bringa igazi kezdőknek vagy magas embereknek való.
    Az e3 felszerelétség igazi kapudrog. Már ennyiért be lehet szállni a Giant rendszerbe újonnan és egy jó bringát kapsz, de nem kompromisszum mentes, ami elsőre nem látszik és egy kezdőnek fel se fog tűnni, majd csak ha már jobban bringázik és többet használja tényleg arra, amire egy trail bringa való, amúgy ez a gép bírja.
    Picit többért az E2 felszereltségű modell minden komponensében pont annyit lép felfelé, hogy már később se kell rajta semmit kicserélni, a legfontosabb, hogy annak a felfüggesztése is kiszolgálja a bringát, nem igényel cserét, jobb fék, jobb hajtás.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz trialboj #5687 üzenetére

    Cube: a gyártók mikor frissítik az elektronikát attól is függ mikor mire szerződnek a beszállítóval, így lehet a 23-as gépek konfigurációjánál a cube még az előző modellel dolgozott és rendelt. Több féle integrált és kisebb kijelző is jön a bosch-nál, most nem vagyok benne teljesen biztos fejből, de mintha nem kéne teljesen új rendszer a motor talán maradhat, de erre most nem esküszöm meg.

    Motor zaja: ha lefelé csörtetsz egy full face sisakban és a pályára figyelsz, nincs neked időd, energiád a zörgésre figyelni, nem is hallod. Van fent youtube-on elég videóm ebike-al is pályán, eddig még senki se reklamált, hogy csak a shimano motor zörgését hallaná és rontaná az élményt. Kicsit túl van lihegve ez a téma.

    Saját ebike: budget-ben nem volt kemény felső értékhatárom, először a típust akartam letisztázni és utána azon belül választottam egy ésszerű felszereltségű verziót, amin fő alkatrészt ne kelljen cserélnem, tehát kvázi gyári felszereltséggel használható. A végső nyertesem pedig a Santa Cruz Bullit lett levendula színben jutott nekem (a jobbik Santa Cruz CC karbon) és az S felszereltségi kit. A másik versenyzőm a végén pediga Yeti 160e volt. Attól azért féltem kicsit, mert fantasztikus gép, de a fejlesztés fókuszában a verseny szereplés van én pedig nem vagyok versenyző, nem tudok annyira, így alattam az nem biztos, hogy úgy tudna működni, ahogy a gyártó megálmodta (nem vagyok hozzá elég gyors és aggresszív). A Bullit se kezdőknek való birnga, kimondottan tapasztalt, vagy technikát tanulni hajlandó ridereknek való, akkor tud igazán nagyot domborítani. Imádom! Életem legjobb bringás döntése volt. Főleg azért, mert az év első napjaiban még utolsó darabokból valót extra kedvezményesen meg tudtam venni szállítással együtt 8900€-ért és akkor még a HUF se volt ilyen gyenge. Most ez a gép kb 11000€ és az árfolyam is más, de a legfőbb gond, hogy Európába azóta egyik online boltba se jutott belőle.
    A végső bringaválasztási agóniámban egyébként Runner nagyon sokat segített nekem, amiért nagyon hálás vagyok neki.
    A lényeg, hogy ez tényleg nem kezdő bringa, egy igazi enduro romboló (170mm elől és hátul is), up to date geoval, rugóútjához képest kategóriája legkönnyebbje, nem túl hosszú a hátulja. Shimano ep8 motor van benne a 630Wh akksival. Mennyit megy el? Távolságban nem mérvadó, én a hatótávok a m-ben megtett mászásban mérem. Legutóbb Sopron Dh-n 1700m szintet másztam vele és végig trail módban volt (ez egy intelligens mód a shimano-nál, ha kell akár max rásegítést is ráereszt), eco-t ünnepnapokon használom, boost fölöslegesen és adagolhatatlanul sok. Hogy mit tud a gép? Hát ezt: [link] :D
    Mennyire zavaró a motor kattogása ítéld meg magad.

    Az általad jelölt ársávban az itthon is beszerezhető gépek közül szerintem a Giant Reign E+ egy jó gép abból is az e2. Bringás társam az én listám alapján vette ezt meg (neki a Santa Cruz nem fért bele, meg már nem is volt), mindenhol lejön azzal is, kipróbáltam a reign-t, nagyon jól ugrik, mintha semmit se számítana a súlya.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Runner_fxr #5689 üzenetére

    Van benne valami amit mondasz, sokaknak lehet az alsó fogaskerekek cserélhetőségének
    jelentősége.
    Felhasználás függő ez is.
    Nekem az alsó fogak nem téma, mert mászásnál ugye nem kell, lefelé meg 25-nél gyorsabban jövök, így nagy nyomatékot nem kap, vízszintes tekerésnél 25 leszabályozásnál egy egészséges CAD mellett (70-80) szintén nem kell a 10-es fog, de még a 12-es se feltétlen.
    Aki 40-50 fordulattal boost-al kamillázik annak más a sztori, annak kellni fog az alsó fogaskerekek cseréje. Aki meg igaziból terepezik az vegyesebben használja.

    Simán elfogadom, hogy általános felhasználásra a shimano jobb, főleg az ásványi olaj miatt, ahogy írod évekig gondozás mentesen megy. Volt shimano fékem, akkor szerettem és évekig semmit se kellett vele csinálnom az akkori felhasználásommal.
    Nálam most a fék tényleg extrém használatban van, évente cserélem a folyadékot benne, illetve többször karbantartom, tisztítom, ellenőrzöm (az életem múlik rajta), ami az ilyen felhasználás mellett benne van. Komplett szerelő kit-ek vannak, ha valami komolyabb gond lenne vele (sérülés pályán, alkatrész csere). Aláírom nem ez az átlag felhasználás, igénybevétel, nálam minden nagyon üzemórás, már a Fox 38 is túl van az első nagy szervizén nyár közepe óta.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Somatom #5697 üzenetére

    Igen így van ez legaláis mivel gyári szoftver, nálam teljesen testre is van szabva mint a 6 rendelkezésre álló profil a saját igényeimnek és tapasztalataimnak megfelelően.

    Viszont a régió váltás már nem legális és a gyári szoftverrel az se lehetséges.
    Biztosan nekem szántad ezt a postot?

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Somatom #5701 üzenetére

    Ja értem.
    Igen azokat is állítottam és szűkebbre vettem a különbséget az egyes profilok között. Mindezek mellett a trail mód (az 1-es profil gyártói beállításából picit visszavettem) annyira jól működik, hogy nincs igazán ingerem mást használni, mert ha nagyon kell az erő egy egy meredek részen, akkor az is beletol annyit pluszba mint a boost, csak nekem is több erőt kell hozzá adnom.
    Játszottam a módokkal egyi jó ideig. Boostnál a jelleg görbében azt érzem, hogy annak beállításától függően kisebb pedálerő kell a max rásegítés eléréséhez, utána pedig már csak én tudok pluszt beletenni. Trail-ben meg a saját erőmhöz viszonyítva egyenletesebben és később éri el a motor a határát, amikor én is többet dolgozom, de azzal se kell megszakadnom, hogy kiadja a maxot. Eddigi tapasztalatom alapján a boost akkor jó, amikor van egy meredek aszfalt mászás, amin minél hamarabb akarok túlesni és minél több erőt szeretnék megtakarítani a lejtőre, míg síkra érve nem vesz vissza a rásegítésből, mint a trail.
    Eco meg tényleg hatótáv növelésre hasznos, cserébe viszont az igazi ebike sebesség elvész.
    Rásegítés beállításokban egyébként kíváncsi vagyok neked, vagy bárkinek milyen tapasztalata van, mi vált be, milyen az ízlése!

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Maximum1 #5714 üzenetére

    Akkor készülj a következőre. A csavarokat is mind át kell nézni, mert az első néhány menetben jó néhány le tud lazulni, annyira nem húzzák meg se gyárilag, se a boltban.
    Új bringának a nyomatékkulcs a második legjobb barátja.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz trialboj #5720 üzenetére

    Ismerősödnek valami fordítva lehet bekötve a fejében. :N

    Motor nélkül nézve: a magas fokozatban mászás esetében alacsony pedálfordulattal teker, tehát nem használja a teste kardio képességeit csak izom és nyomaték. Ez persze inspirálóan hatha arra, ha az a célja, hogy hamar savasodjon a combja (ezt egy konditeremben is megteheti egy combnyújtó gépen nagy súllyal terhelve), de nem lesz tőle se állóképessége, és legalább az ízületeit, térdét is jobban terheli és tönkre teheti.
    Hozzáadva a képlethez a motort: a motor se sok wattot ad le alacsonyabb fordulaton, ellenben az is jó nagy nyomatékot küld a hajtásra, így az ember és gép együtt mindent megtesz a hajtás lehető legrövidebb élettartama érdekében. A lánc se szereti, hátul a kis fogaskerekek kisebb kerülete és kisebb fogszáma között oszlik el a terhelés, tehát hamarabb elkopik, mint a nagy fogszámú fokozatok.
    Szóval azon kívül, hogy a lánc és kazettét hamar elhasználja (agyat kinyírni se semmi), sikeres lehet a saját térde és ízületeinek a tönkretételében is.

    Dehát kinek mi a vágya.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Somatom #5718 üzenetére

    Neked is shimano rendszeres bringád van?

    Amikor új volt a cucc és még szoktam az egészet, akkor két dolog volt furcsa, az egyik a boost túlzott vehemenciája, egyszerűen nem tudtam olyan óvatosan tekerni, hogy ne jőnön a pedálfordulat, a másik meg a felfelé technikás részeknél az erő adagolása. Analógról váltva az első pedál mozdulataim mindig túl erősek voltak az analóg megindítása miatt, ezért mindig elkapartam. Ezt úgy kompenzáltam, hogy a profilokban a motor reakció idejét a max 5-ös értékről levettem 4-esre, hogy a tekerésem erejét kicsit simítsa és némileg lassabba fusson fel a motor teljesítménye. Nekem ez érzetre is természetesebb volt.
    A következő pedig az volt, hogy a boost mód rásegítés intenzitását levettem 10-ről 9-re, majd a trail rásegítésében a 6-os szint lett az amit jól tudok adagolni.
    Közben második profil sorra beállítottam alternatív megoldásokat, amiket menet közben tudtam tesztelni, minidg csak 1 paraméter hatását figyelve.
    Idővel ahogy tanultam kezelni a gépet a motor reakció időt visszatettem 5-ösre, de úgy vettem észre, hogy ez is némileg hatással van az akksi időre, így már a két profil sort célzottan állítottam be. Az 1-esben van az terepen preferált beállítás sorom, ahol a 3 rásegítési mód között az intenzitás különbséget 3 fokozatonként állítottam be, míg a 2-es profilba a lépésköz szintén 3, de ott megtartottam a reakció időben a 4-es szintet és a rásegítés minden módban talán 1 értékkel alacsonyabb mint a fő profilban. A nyomatékot minden módban a beállítható legnagyobbon tartom, ami eco-ban talán 70Nm, de ugye ne feledjük az igazi korlátokat a wattok és az adott módhoz hozzárendelt rágesítési mérték jelentik nem a nyomaték.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz StLui #5726 üzenetére

    Nyújtsd be neki a számlát a 100k-s fogsorról és a 13-25k-s láncról a használat után, hogy bocsi szóltam nem így kell, használni, ez viszont ennyibe kerül. Plusz ha elfarolja a drága gumit az is még lehet további 25-30k, meg megy az üzemóra a villába, tagba, amik rendszeres nagyszervizt igényelnek, további 30-40k szervizelési ktg az anyag (tömítések, olajok) + munkadíj és ez külön külön villa és tagra.

    Ezekből a végén tényleg simán kijön, hogy ebike-ot még kevésbé lehet és szabad kölcsönadni, mert normális használat mellett is ahogy Runner írja jelentős a karbantartás igény és költség, nem elég tölteni a konnektorból, ehhez képest egy nem rendeltetés szerű használat ezen költségek felmerülését jelentősen gyorsítja.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz nagylaci6417 #5727 üzenetére

    Akksi: meríteni addig fogod, amíg haza nem érsz, ezzel nem tudsz mit tenni. Viszont amikor hazaértél töltsd fel 60%-ra és úgy érdemes tárolni a bringát. Van gyártó (Giant), akinek a töltőjén külön gomb és funkció van, ami a cél 60%-ra tölti fel az akksit tároláshoz.
    Majd Runner megmondja időben mi megy el, de ha ilyen rendszeres a használat, és tudod, hogy 2 nap múlva újra ride akkor én simán azonnal feltöltöm 100%-ra, de biztosan nem hagyom 40% alatt egy éjszakát sem.

    Tárolás: a fűtetlen helyiség mit jelent, hány fok van ott? 10C alatti hőmérsékleten 1-2 napra se hagynám ott az akksit (főleg mivel ez rendszeres otthoni tárolás, nem egy egyszeri túra alkalmával csupán 1 éjszaka), akkor kivenném a bringából és szabahőmérsékletű helyre vinném.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Runner_fxr #5724 üzenetére

    Mivel ez évi akár 150-200 ezres tételt simán jelenthet egy minőségi ebike esetében

    Bizony ez egy teljesen reális becslés. Annak idején szintén számoltam mennyi lehet az üzemeltetés és karbantartás éves költsége, ha használva is van a gép és ugyan egy drága analóg enduro gépet üzemeltetni se olcsó, de itt még pluszban jön a hajtás nagyobb igénybevétele és ja drágák a láncok, a mostani sorok az igazán zsebbenyúlós tételek.
    Most, hogy erről írok jutott eszembe, hogy innentől idén már ebike szezon van és az analógot idén már nem nagyon fogom használni, ideje kikapni belőle a felfüggesztést és beadni nagyszervizre. Hátsó gumija már teljesen rotty, de csak tavasszal teszem fel az újat, télen a régibe száradjon bele a tej :DDD

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz StLui #5732 üzenetére

    Tanulhatna a többi gyártó a Giant-től akksi 60%-ra töltés funkcióval. Sakkozni grammra nem szoktam, annyit teszek meg, hogy úgy teszem fel tölteni, hogy a töltő előtt van egy időkapcsoló és mondjuk 1 óra 45 percet engedi tölteni. Ezzel valahol 50-80% között lesz attól függően mennyire volt lemerítve. Használat előtti este meg teletolom.
    Persze, ha pár naponta megy a bringa akkor ez fölösleges, mehet mindig 100-ra. Nekem van analóg is, így nem feltétlen megy minden héten az ebike.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz trialboj #5744 üzenetére

    Neked akkor a Giant kijelző rendszere tetszene a legjobban, ami lényegében a felső vázcső tetején 2x 5db ledsor. Az egyik az akku töltöttségét mutatja, a másik meg a rásegítés módját (erősségét).
    Az általad írt szempontokkal teljesen tudok azonosulni, szeirntem ez a kijelző mizéria mtb-n, ami terepen megy erősen túl van értékelve. Azon kívül, hogy letörik egy esésnél a kijelzőknek nincs sok haszna. Mit nézzek rajta, mennyivel megyek? Megnézném én azt a ridert, aki a fák között a sziklágon ugrálva, és veretve le tud nézni bármilyen kijelzőre, hogy vajon mennyivel megy. Persze fölfelé rá tudok nézni, de igazából az akksi töltöttsége az ami érdekel, a többi nem, azokat gyűjtheti az app, vagy egyéb rögzítő eszközbe.

    Rendszer élettartam: forrásban már nem vagyok biztos, talán Runner rá tud erősíteni, vagy cáfolni, de nekem ilyen 50e km körüli tervezett élettartam rémlik a középmotorokra. Biztos volt róla céges meeting, milyen legyen a termék élettartama, hogy ne legyen túl sok garis gondod vele.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Vesa #5755 üzenetére

    Trecking, túra, vagy közlekedési célú felhasználásnál látom létjogosultságát egy átalakító szettnek. MTB vonalon nem igazán tud igazi egységgé összeállni, ami terepen is megállja a helyét.
    Egy bringa súly terhelhetősége rendszer tömeget jelent, amibe a te és a bringa súlya is beleszámít, tehát a + elektromos rendszer is bele számít. Míg egy elektromos gép esetében ez a terhelhetőség magasabb.
    Jobb gépek esetében egyébént az analóg és az azonos célra szánt elektromos gépek ára között alig, vagy már semmi különbség sincsen. Olcsóbb gépeknél válik láthatóvá az egyébként nem elhanyagolható elektronika ára, ami mint rendszer több mint 2000€.

    Ha az anyagi hatérértéked valós és nem érzelmi (egy bringa nem ér többet 1,5 millánál), akkor kimondottan a használt piac felé érdemes nézelődnöd. 1,5 m-ért lehet jó és kevés km-es használt gépeket venni, akár garisokat, már olyan évjáratot, amelyben a vázban van az akku és rendszer nem csak ráaggatva egy félig analóg gépre a külső akku. Most érdemi nézelődés nélkül csak a saját magad által linkelt hirdetés alatt ilyenek szerepelnek: [link] A két bringa nagyon nem ugyanaz a kávéház, amit én linkeltem az egy aktuális modell.
    A 4 éves az egy 1. generációs elekromos a gyártó kínálatában, jelenleg a giant a 3. generációnál tart motor és elektromos rendszer tekintetében, plusz a váz fejlesztések.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Vesa #5771 üzenetére

    Egy infót megosztanéka Stance-ről, ami fontos lehet. Egyik súlyosabb rider esetében terhelésre a srácnak a hajtás (hajtókar) beleért az alsó támvillába (láncvilla). Valószínű, hogy nem jellemző, de érdemes megnézni mennyi hely van a kettő között.
    Felszereltség tekintetében az előttem szóló E1-es felszereltségi fokkal értek egyet (főleg az akksi miatt).

    Ami még infó, hogy a Stance 2022-ben még nem került frissítésre még a 2. gen motor van benne, amiről a 70nm és a beépített motor formája és mérete. Ez a te felhasználási módodat nem valószínű, hogy zavarná, illetve a váz geo is pár éves (talán 2020?), ami szintén a célod szempontjából kevésbé releváns, cserében a keretedbe beférő új és garis gépről beszélünk.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Runner_fxr #5781 üzenetére

    Igen erre gondoltam én is. Nem fog manualozni, szűk helyen kanyarogni, igazi stabil kezdő, erdőben kiránduló, kényelmes ebike.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz StLui #5811 üzenetére

    Ja neked a HG kazettával megfontolandó, egy ebike-on simán együtt lehet élni a 11 fokozattal. Majd mesélj!

    Láncból azóta próbáltál más fajtát az NX-től felfelé?

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz StLui #5814 üzenetére

    Váltóból is érdemes feljebb lépni gx-re, vagy ha jutalmazni akarod magad gx axs-re. Persze, ha mész a linkglide felé, akkor az ahhoz való shimi.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Runner_fxr #5821 üzenetére

    Téged is elkapott a tengeren túli bringák varázsa?
    Amcsi vonalon nekem az tűnt fel, hogy náluk valahogy természetesebben jönnek az olyan geo-k, amiket jónak tartok, illetve az én ízlésemet tükrözik. Ennek a gépnek is parádés a geója, miközben nem ültek fel az extra lapos 62-63 fokra laposítás vonatra, a 170-es villával lapos álllásban is 63,9. A stack 10mm-el magasabb mint másoknál, de ez meg annyiból poén, hogy így legalább annyival kevesebb spacer kell a kormány alá.
    Ellenben a super boost vonatra felszálltak (
    A is feltűnt, hogy szintén amcsi vonalon valamiért a shimano motor megy jobban, főleg a drágább, érdekesebb gépek esetén. Csak tippelni tudok az okokra: shimano nyitott rendszer a gyártó részéről és a gyártók szabadabban konfigurálhaják (bosch kötöttségek zavarják őket, ahogy a horst link szabadalmat se akarják fizetni), másrészt súlyra csak a shimano motor a legkönnyebb és talán a legkompaktabb is, ami a vázba integrálás és teljes gép súly miatt érdekes.
    Evil különlegessége talán az, hogy egy szög egyszerű linkage driven single pivot felfüggesztést használ, ám ezt olyan bonyolultan csukló összeköttetéssel vezeti rá a tagra, hogy így már nagy tudománynak tűnik. Ezzel együtt elég jól szokták hangolni, még annak ismeretében is, hogy a single pivot-al a kerék útja nem manipulálható, az mindenképpen a forgáspont körül fog berugózni. (Hajlamos fennakadni, plusz nagyon berugózva ha te is mozogsz talán gyakrabban találkozik a hátsó kerék a herékkel mint hátrafelé jobban mozgó kerekek esetében, ez inkább alacsonyabb embereknek szempont).
    Viszont te se vagy versenyző, és egy nagyon élvezetesen használható gépnek tűnik, szuper geóval, jó hangolással. Nem foglak lebeszélni róla, ha belefér a budget-be.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Runner_fxr #5824 üzenetére

    Ha már mind ilyen drága én az Evil-re szavaznék a Theos-al szemben. Theos-on a rear center 459, meg talán túl forradalmi formát akartak és túltolták. Holott a váz anyaga önmagában maga a forradalom. Ebből majd talán a 2.gen lesz igazán jó.

    Yeti: talán emlékszel én is szemeztem vele. Azóta mostanra végre érkezett 1-1 db a német webshopokba a 160E-ből. Neked való L-esből C1 szettel az egyiken (24) épp van 10% akció, így csak 11k €, a többi 12.200 míg a T1 szokás följebb.
    Ez ellen 1 dolog szól. A yeti nagyon versenyre hegyezi ki a palatform hangolását (mindenhol sebességet generálni és pumpálni). Nagyon jó bringa, de azért leírják nem mindenkinek való. Aki elég keményen tud vele menni, tudja büntetni és gyors, annak ez maga az álom. Kisebb tudású, vagy lassabb ridernek nem működik, nekik nem is ajánlják a tesztelők, tapasztalt mindent megoldó riderek, versenyzők játékszere.

    Motorok terén érdekes lesz a 2023.
    Itt van a shimi du-ep801, ami már nem zörög, jobb a hűtése és 500W-ról 600W-ra engedték el az erejét.
    Bosch-nál meg végre leveszik a csillagrombolót a kormányról, így sokkal jobban használható durvább körülmények között.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Runner_fxr #5829 üzenetére

    Igazad van, ezért se szoktam sose factory szintű felfüggesztést venni, mert nem tudom kihasználni és lehet beállítani se olyan jól.
    Olyan bringa nincs, ami mindenkinek jó, ez is olyan mint minden más sport, ahogy fejlődik az ember úgy változik az aktuális tudásához illő szintű eszköz igény.
    A bullit-om se egy kezdő bringa, ez is megkapta a magáét, hogy értő kezekben tudja megmutatni mire képes, viszont ez nem verseny orientált. Inkább játékosabb, öröm bringázós és a lényeg szereti a naaaagy ugrásokat :D de biztosan lassabb mint a Yeti.
    Teszteknél nagyon figyelni kell rá ki és mire ajánlja. Nem mindegy milyen szemüvegen át jó és a legjobb valami.

    Kíváncsi vagyok végül mi lesz neked!
    Egyáltalán mi lesz elérhető ténylegesen, furcsa időket élünk.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Runner_fxr #5834 üzenetére

    Szoktam olvasni ez az oldalt. Annyit érdemes szem előtt tartani az ilyen teszteknél, hogy ezek mind csoporttesztek és az egyes bringákat az akkor tesztelt bringák közötti viszonyításként lehet értelmezni. Tehát olyan bringák összevetésére nem alkalmas, amik két külön mezőnyben szerepeltnek. Tehát a mérce mindig relatív az adott mezőny függvényében, de ez szerintem más ilyen csoportos tesztekre is igaz.
    Illetve azt is érdemes megnézni ki ült a gépen, milyen tudás, előélet szemüveggel nézi és értékeli a mezőnyt.
    Arra viszont nem melékszem, hogy érdemben próbálgatták volna a tag 3 bekötési állása közötti különbséget (azon kívül, hogy megemlítik van) és véleményt mondtak volna róla. Azért is mert mondjuk a legprogresszívebb 35%-os állásban gondolnám, hogy a rugóút eleje csak lágyabb lesz és változhat a karaktere annyit, hogy nem csak race bike.

    Mindenesetre egy fontos szempont, hogy a bejelentés után kb 1 évvel, most épp kivételesen van pár Yeti Európában, amit készletről meg lehet venni és a gyártói ajánlott áron megy (felár nélkül), a HUF is épp jobban áll mint 1 hónapja. Szóval ha egy ilyen szintű gépre érzelmileg kényen állsz, akkor most van itt az idő.
    Ez pont olyan lehet, mint nekem a Bullit volt, hogy a válogatási agóniám végén épp volt még 2 db készleten, most Bullit nincs Európában, de itt kelleti magát a Yeti. :))

  • sebgutkopf

    őstag

    Enduro vonalon én viszont már kezdem látni itthon a fordulópontot. Aki sokat bringázik és szeret sokat bringázni (élményben), azok már mind ebike-ra váltottak itthon és hozzám hasonlóan az analógot meghagyták a felvonózós bringázásokra. Sőt már olyanok is vannak egyre többen, akik az analógot eladták és a bikeparkba is az elektromossal mennek, mert azzal is mindent meg tud csinálni, max aznapra nem kell az akkut feltölteni (de benne van a vázban a súlypont miatt). Ezek a nagy rugóutas gépek bírják, nagyon bírják.

    Arról nem is beszélve, hogy a technikai tudás is jóval gyorsabban fejlődik ebike-on, mert több a megtett táv, dupla annyi a lejtőzés, sőt felfelé is technikázunk. Olyan helyeken megyünk, egyensúlyozunk, bringát kezelünk és eleve bringázunk, ahol analóggal nem megy fel az ember, máshol megy, vagy már csak tolja. Azt pedig tudjuk, hogy minden tudásnak a gyakorlás a kulcsa.
    Idén szezon elején, amikor a télére leállt analógosok hetekig azzal küzdöttek, hogy visszaszokjanak a bringára és újra normálisan tudjanak parkozni, addig én végig ebike-oztam az egész telen, raádásul hegyen és pályán, amienk az lett az eredménye, hogy én nem ott folytattam ahol abbahagytam, hanem jobb voltam mint valaha, többet tudtam mint amire ők emlékeztek, míg ők meg kevesebbet. Ezt látva is lett még néhány új ebike-os idén. :)
    Más meg csak a súlyra fújjol és otthon ül ahelyett, hogy bringázna.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz trialboj #5848 üzenetére

    A pinion váltó dolog engem évekkel ezelőtt nagyon fellelkesített és fantáziát továbbra is látok benne, viszont idő közben a gátló tényezőket megértettem.
    Van a súly és méret (vázban elhelyezhetőség), amit Runner már kifejtett. Egy másik faktor, hogy hajtási hatékonyságban a lánchajtás és láncváltó esetében a legkisebb a hajtási veszteség. Ehhez képest a pinion legalább 10-15% hajtási veszteséget produlál, amire lehet mondani, hogy de ott a motor és az majd megoldja a különbséget, ami az erőkifejtés tekintetében igaz. Viszont ha ezt kikompenzálja a motor, akkor a hatótáv fog ennyivel csökkenni, ami már közel sem esik olyan jól, főleg, hogy mostanra jutottunk el végre oda, hogy kellemes és jól használható hatótávú ebike-ok vannak akkora aksikkal (625-750), amik ezt elbírják, még méretben és súlyban is szépen a vázba illeszthetők. Közben itt kopognak az ajtón a 800 és 900-as akksik is, tehát ezek fejlődése sokat fog segíteni, míg a legtöbbet tényleg a következő generációs akksi technológia hozná (nagyobb energiasűrűség).
    Közben még könnyebb és kisebb motor és szintén könnyebb és kisebb pinion gearbox.

    Ennek a vinalnak konkurenciájaként pedig még mindig ott lehet a lánchajtásos verzió az új generációs motor és akksipakkal, amik még könnyebbek és akár -2kg lehet a bringa a mostani súlyhoz képest úgy, hogy nem az ebike light, hanem a full power ebike kategóriában nevez, miközben tudjuk, hogy a jelenleg alkalmazott lánchajtások igazából nem az ebike-okra lettek kitalálva (kivéve linkglide).
    Érdekes évek előtt állunk, maga az ebike a loggyorsabban fejlődő és egyben a legnagyobb potenciállal rendelkező szegmense a kerékpár iparnak.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Runner_fxr #5863 üzenetére

    Megelőztél :D
    Tegnap láttam a videót, ugyan az ez a véleményem. Nagyon jó irányba fejlődött a geó (az előd wild fs -1 generáció volt). Azon túl, hogy nagyon szép, itt végre egy könnyű bosch rendszeres bringa és végre csillagromboló nélküli bosch rendszer, talán az első fecske.
    Az viszont nem teljesen vili nekem, hogy ezt a gépet a nem limitált verziókban lehet race motor helyett simával venni? Ahogy nézegettem ezt a race programot, az nem a kezdők játéka, aki nem tudja kezelni a 2m-es túlhúzást az nagyon nagy bajba kerülhet a motor miatt. Ez nem a tegyük be trail módba és egész nap jól leszek vele, hanem aktívan kapcsolgatni kell a módok között.
    Meg az is egyértelmű, hogy a 11000 GBP alatti modellek biztosan nem jönnek ki a 20,8kg súlyból a polgáribb komponensekkel. Meg egy versenyzőnek, vagy aggresszívabb ridernek az exo+ gumi is kevés lesz, amint felkerül a DD máris 21,xx a bringa súlya, az XTR helyett pedig XT, SLX, vagy sram gx, karbon helyett alu felni akkor ismét megvan a 22 kg. Innentől pedig megint megnyugtat a tudat, hogy a bullit-om "csak" 22,5 kg (full DD gumik, 170 elől hátul, alu felni, gx hajtás, code rsc fékek) és minden egyes gramm különbség kijön a komponensek matekjából.

    Viszont a lényegen nem változtat, hogy ez most egy olyan európai gép, ami talán a legizgalmasabb pillanatnyilag és ha nem is bikepark ready erősségű, de trail és enduro vonalon az egyik legjobb európai gép lett, ráadásul bosch rendszerrel.

    [ Szerkesztve ]

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Runner_fxr #5867 üzenetére

    A bringa súly kapcsán, a fricskát a marketing dumáknak szánom első sorban, ahogy te is írod, mennyire szűk a mozgástér a súlycsökkentésre, főleg az terhelhetőség megtartása mellett, mindig az az érzésem, egy egy ilyen bejelentéssel, hogy újra és újra feltalálják a spanyol viaszt és nagy forradalmi újdonságként hypolják. Amíg nincs új akksi technológia, amivel az akksi súlya fele lehetne vagy a még újabb és könnyebb motorok nem jönnek, addig minden ilyen varázs súly érték csak a katalógusnak szól.
    EWS-E-n soha nem fognak exo+ gumival menni, ott még a DD-be is tesznek hátra insertet tovább növelve a súlyt, hogy kibírja, de akár a 1,5kg-os full dh casinges gumi játszik a versenyzőknél. Az analóg ews-en meg tudjuk, hogy a kutya se használ karbon felnit a szabályok miatt, hogy a kerék a verseny alatt nem cserélhető így ha sérül egy aluval még célba lehet érni.
    Ezzel a gyártók katalógus súlyadatain kiércelődtem magam. :DDD

    Ár: a HUF árfolyam nagyon nem tett jót neki. Még a karbon alkatrészek magas munkaerő igénye az az egyetlen, ami indokol némi plusz költséget, de összességében valóban az alkatrészek darabszáma, a bringa bonyolultsága és a szükséges mérnöki órák alapján is az jön ki, hogy brutálisan nagy haszon kulcsok vannak a bringákon, illetve az alkatrészeken. Erről pedig tehetnek a vevők is, hogy mindent megvettek az elmúlt 2 évben.

    Visszaolvasva egy fontos faktor meghúzódik a fenti sorokban: a kerékpár gyártás és összeszerelés nagyon alacsony munkaerő hatékonysággal működik, túl sok az élő munka igény és alacsony a kihozatal. Ezzel szemben egy motor, vagy autó komoly gépeken, nagyon nagyfokú robottechnológia és automatizációval zajlik napi több ezres kihozatallal. Szóval kéne a kerékpár iparnak is egy Henry Ford, és eldobni a manufakturális gyártási és összeszerelési módszereket. Eleve, amikor 1 ember egy komplett bringát rak össze egyedül, amiből egy gyakorlott szerelő is egy munkanap kb 6 db-ot képes összerakni (nézegettem gyárlátogatós videókat), ez egyszerűen botrányosan gyenge hatékonyság szempontjából.

    Az autó iparban ma már a tervező munka egy jelentős részét nem csak a végtermék kinézete és funkcionalitása jelenti, hanem az összeszerelés folyamatának megtervezése, milyen alkatrészeket kell ahhoz gyártani, hogy azok automatikusan, vagy amit kézzel kell azt is gyorsan és pontosan a helyére lehessen tenni (beállítgatás nélkül - a bringák gyári szerelése amúgy is borzalmas, mindent újra kell húzni és beállítani) a sorrendiség tervezése. Meg van tervezve a szervizelhetőség és alkatrész cserék gyors művelete, mi az amit cserélni és javítani kell rendszersen, annak az alkatrészenek, hogyan kell kinézni ahhoz és hova érdemes beépíteni ahhoz, hogy gyorsan (márka szervizben kritikusan fontos a normaidők miatt) ki lehessen cserélni.

    Ezért örültem idén nagyon, amikor a Kellys bemutatta a theos-t és ők azt is hangsúlyozták, hogy az új hibrid váz anyag robotokkal gyártható, ami jelentős költség előnyt hozhat, amint a mennyiségi kihozatal (kereslet és eladás) a technológiára kellően magas lesz. Jelenleg ez a technológia előnyét még nem élvezi a piac. Első fázisban a K+F költségeit téríttetik meg, és persze az új gépeket (amivel egyébként bérgyártani is lehetne). De összességében még nem indult el ennek árazása, inkább extra profit lesz belőle, mert a kerékpár piac mint hobbi hajlamos a sznob faktorra és pusztán márkanév, vagy drágaság miatt elhiszi a vevő, hogy az jobb, mint egy budget árú gép. A Kellys technológiájának terjednie kéne és igazi versenyt kéne generálni az árak csökkenéséhez.
    Arra meg kíváncsi vagyok, hogy vajon ki látja meg az új technológiában a nagyobb lehetőséget és esetleg a Kellys-t valaki nagyobb gyártó és márka felvásárolja ezért...?

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz baluka #5868 üzenetére

    Volt már szerencséd AXS hajtást használni?
    Minden tapasztalat érdekel!

    Kacérkodom én is a gondolattal. Igazából ilyen felgyúgyulás utáni ajinak gondolnám magamnak. Közben tudom, hogy nem racionális, mert valószínű annyi többletet nem ad, bár a váltás az parádés. Igazából 1 dolog zavar a +1 akksi és +1 elem, amivel foglalkozni kell. Ha a bringa fő akksijáról vinnék a delejt, akkor csak a bringát magában kéne tölteni... úgy már simán megvettem volna, de ez a le kell szedni az akksi védőt, majd az akksit és rátenni egy külön töltőre, meg vissza és ezt rendszeresen, de nem minden menet előtt mint a bringát, pont egy olyan dolog, amit könnyű elfelejteni, aztán ott van az ember a pályán és nem megy a váltó. :F
    Egyik boltban már ott van a kosaramban a gx axs szett (nincs megrendelve), aztán most amiket leírtam... szarabbul hangzik mint elsőre.

    Szóval nem tudom. Tipikus lesérült bringás vagyok. Nem tudok bringázni ezért most technózok, ha jól lennék akkor bringáznék és közben vigyorognék ahelyett, hogy ilyen "lényegtelen" dolgokkal és művi problémákkal foglalkoznék. :DDD

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Runner_fxr #5872 üzenetére

    Bosch motorosból nekem ez az új Orbea Wild az első bringa, ami mint bringa (váz és elektromos rendszer) először igazán annyira tetszik és egyben van, hogy meg is venném.

    Konfigra az M20 rendben van csak a villát kell belőle kidobni, ennek ilyen szintű gyári alulkonfigurálása elég meglepő. Egyébként duplán sunyi a gyártó, mert nem csak a race motor a csúcs verzió privilégiuma, hanem villában is egyedült azt szerelik 170mm-essel, az összes többibe 160-ast tesznek, így nem éri meg opcionálisan a fox38-al kérni az M20-at se, mert abból is csak 160-ast tesznek bele. Ha meg enduro disznólkodás, akkor jöhet a gagyi rs 35 silverrel, ami doboz bontás után repülhet is kifelé a gépből és helyére be lehet tenni egy 170-es Zeb-et, már lehet kapni 800€-ért az új charger 3.0 és debonair +, buttercup… 2023-as verziókat (ultimate). Persze jó a fox38, szeretem így, hogy a bringával jött, de külön nem hinném hogy kifizetnék érte 1300-1600€-t.

Új hozzászólás Aktív témák