Új hozzászólás Aktív témák
-
#56573440
törölt tag
én is csak poénból linkeltem be, nyugi
De ezzel kapcsolatban az a véleményem továbbra is, hogy amíg a gyártó nem jelenti ki akármelyik, bármelyik, hogy ez a kocsi teljesen üzemszerűen önvezető funkcióval bír, és a humanoid utasként szerepelhet benne, addig az ember felelős a vezetésért és nem a gyártó
-
Ren Hoek
veterán
Lehet erősen fogalmaztam, bocsánat... de mindig felhúznak az olyanok, akik nem látják be, hogy a technika fejlődik. Egyértelműek az irányok. Elegem van már abból, hogy kimegyek az útra, és szinte minden alkalommal történik egy halálközeli élmény. Egyszerűen az emberek nagyrésze alkalmatlan a közúti forgalomra. A legtöbb ismerősöm már sajnos összetörte egyszer az autóját, és többségében figyelmetlenség, gondatlanság volt. A rosszabbik része, amikor teljes családokat irtanak ki azok a barmok (ismerősöm sajnos így járt. Komplett családját kivégezték, ő kómába esett), akik tudatosan szarnak bele a közlekedésbe és mennek mint az állat. Ilyenet lehetetlen kiszűrni, hiszen röhögve kifizeti a büntetést ha elkapják.
Ha 10-ből 1 autonóm jármű van, mint jelenleg, annak iszonyú nehéz dolga van gondoljunk bele... ha viszont szépen kezdenek átíródni az arányok, akkor az autonóm járművek összedolgozva sokkal hatékonyabbak. Ha 10-ből 8 autonóm jármű közlekedik együtt szinkronban, akkor egyre kevésbé fordulhatnak elő tudatos gondatlanságból elkövetett emberölések. Egy gép sohasem fog előzni szembe a forgalommal 240-el, mert "úgyis visszaérek a köcsög Suzukis előtt ba..szod"
1 millió haláleset helyett lehetne akár pár 100 is. Mert szinte soha nem a BMW-s vagy Mercis barom döglik meg, hanem a kis család a papírfalú Suzukiban
[ Szerkesztve ]
-
bambano
titán
válasz Ren Hoek #102 üzenetére
"de mindig felhúznak az olyanok, akik nem látják be, hogy a technika fejlődik.": amit mondtál, tiszta lózung, üres fecsegés, marketing rizsa. az általam felvetett kérdéseket próbáld meg értelmezni és megválaszolni, akkor rájössz, hogy a technika jelenleg visszafejlődik.
"Egyértelműek az irányok. Elegem van már abból, hogy kimegyek az útra, és szinte minden alkalommal történik egy halálközeli élmény. Egyszerűen az emberek nagyrésze alkalmatlan a közúti forgalomra.": akkor rád a klasszikus vicc vonatkozik: sofőr szembe megy a forgalommal az autópályán. hallja a rádióban a rendőrségi jelentést, hogy egy őrült szembe megy a forgalommal. felnéz: egy? de mind szembe jön... értsd: nem a többiek alkalmatlanok a közúti forgalomra, hanem te.
értem, tehát az, hogy az ismerősöd súlyos balesetet szenvedett egy ember miatt, nem jó (eddig én is így gondolom), ha ugyanezt gép okozta volna, az jó lenne. egy olyan poszt topikjában érvelsz a gép mellett, hogy az nem okoz balesetet, amiben egy gépről van szó, ami balesetet okozott.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Ren Hoek
veterán
30 ismerősömből 25-nek volt már halálközeli élménye, vagy rommá törték a kocsijukat mások. Páran meg is haltak. Hatalmas probléma a közút jelenleg. Valami megoldást kell találni, és az egyetlen az emberi tényező kiütése a következő 50 évben.
Ehhez egy percig nem szabad gondolkozni az autonóm járművek bevezetésén. Minden tapasztalattal csak jobbak és jobbak lesznek
Mondom jelenleg is vannak biztonságos (de nem feltörhetetlen rendszerek) szerintem a bankinformatika, katonai rendszerek, erőművek stb elég magas szinten működik. A közlekedésben miért ne lehetne alkalmazni?
Folyamatosan fejleszteni kell... és nem akadályozni a fejlődést.A statisztikával meg pont engem igazolsz. Szinte minden esetben emberi hiba okozta. "Sebesség nem megfelelő alkalmazása az útviszonyhoz"... Fejleszteni kell a szenzorokat és ilyen nem történik meg. Egy sötétben esős kanyarban, FLIR, UH, Radar, Lidar támogatáshoz hol van az ember vaksi látása és fos reakcióideje?
[ Szerkesztve ]
-
#82729984
törölt tag
válasz Ren Hoek #102 üzenetére
"Egy gép sohasem fog előzni szembe a forgalommal 240-el, mert "úgyis visszaérek a köcsög Suzukis előtt ba..szod""
El kell hogy keserítselek, fog. Azért fog, mert majd lesznek erre szakosodott mühelyek és mellé barmok akik szépen megmókolják a kocsi szoftverét (majd biztos lesz valami szép neve, mondjuk sport fokozat).
Kapitalista világunkat elnézve, maguk a gyártók is fognak majd felárért ilyen opciókat kinálni (dinamikusabb gyorsítás, gyorsabb sávváltás, kisebb követési táv, nagy előzési sebesség stb stb). Félillegális mühelyek meg majd még keményebben.
A probléma az emberek fejében van, és ez ezután sem fog változni. Remélem nem gondolod komolyan hogy majd aki megvesz egy ilyen autót 20-30 millióért az el fogja viselni hogy a hiperszuper luxus kocsija a 76-al tötymörgő suzukis mögött fog haladni mert a kocsi nem itéli meg biztonságosnak az előzést a 90-et meg tilos neki túllépni.
ui: megjegyzem, szimpla általánosítás amit a bmw és merci tulajokról irsz, minden autó márkánál vannak idióták, ez nem pénz kérdés. Én rengeteg szakadt bontöszökevény suzukist is szoktam látni amint nyomja neki amin a csövön kifér...
-
bambano
titán
válasz Ren Hoek #104 üzenetére
"Mondom jelenleg is vannak biztonságos (de nem feltörhetetlen rendszerek) szerintem a bankinformatika, katonai rendszerek, erőművek stb elég magas szinten működik.": az, hogy tájékozatlan vagy, nem a mi hibánk. amennyi cikk volt mostanában a komplett bankinformatika válságáról, és mégis jó példának hozod fel, az ellen nem tudunk mit tenni. katonai rendszereket lehetne példának hozni, csak nem téged igazolna, pl. hogy a jsf-ben attól félnek a pilóták, hogy megfulladnak. hogy a raptorokban annyira jó a szoftver, hogy az első óceánrepülésnek majdnem csobbanás lett a vége (azért nem zuhantak le, mert volt előttük egy ócska extender). a magasszintű erőművekről meg annyit, hogy az iráni atomprogramot is szétkapták, mint foxi a lábtörlőt, annyira magasszintű a micsodája.
pontosan azon cikkek, hírek miatt, amiket te láthatóan nem olvastál, mondom, hogy a járművezetés automatizálása irtózatos kockázat.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Ren Hoek
veterán
válasz #82729984 #105 üzenetére
Ha pl nem lenne általános a bankkártyás fizetés... miért nem lopják el hetente a pénzemet? Pedig az csak egy sz.ros bankártya. Persze van trükközési lehetőség, de jelenleg 2016-ban ez szerintem egy biztonságos rendszer.
Jelenleg 2016-ban is bevezetném, hogy minden autóba GPS, fedélzeti kamera, és kötelező jelentés a központi rendszerbe. Ahogy a kamionok sebességblokkolója is jól működik, ez is működhetne. A mókolókat súlyosan büntetni kell.
A törvényszegéseket pedig a helyesen közlekedők kamerájával és rendszerével azonnal jelenteni kell.Ahogy az autópályamatricát ezt is könnyedén lehet ellenőrizni. Mókolás mindig lesz, ez tény... de a rendszeres törvényszegéseket ki lehetne szűrni.
[ Szerkesztve ]
-
#82729984
törölt tag
válasz Ren Hoek #104 üzenetére
"30 ismerősömből 25-nek volt már halálközeli élménye"
Szektás vagy? Hagyjuk már a hülyeséget hogy 30 emberből 25-nek összetörték a kocsiját meg halálközeli élménye volt.
"Hatalmas probléma a közút jelenleg"
Az utak állapotára gondolsz? Abban egyetértünk.
Csak mert magyarországon évente kb. 500 ember hal meg közúti balesetben miközben amúgy évente kb. 130 ezer ember hal meg mindenféle más ok miatt. Összeségében az elhunytak mindössze ~4 ezrelékét érinti közúti baleset. Biztos hatalmas probléma, de én inkább a másik 129 ezer ember halálokát vizsgálnám (pl. elégtelen egészségügy).
-
#82729984
törölt tag
válasz Ren Hoek #107 üzenetére
"Pedig az csak egy sz.ros bankártya. Persze van trükközési lehetőség, de jelenleg 2016-ban ez szerintem egy biztonságos rendszer."
Ajaj... A bankkártya mint biztonságos rendszer... Adok egy jó tanácsot: kezdj el hireket nézni meg olvasni, mert igy úgy tünik mintha egy másik bolygóról jöttél volna
-
Ren Hoek
veterán
Mondom kivételeket, példákat mindig lehet hozni. Éppen ezért kell fejleszteni a biztonsági rendszereket a következő évtizedekben. Ez az egész autonóm közlekedés nem a jelenlegi szituációra vonatkozik.
Amúgy amikor felszállsz a metróra nem félsz? a 4-es már robotpilótával megy, még ha van is ember mögötte. Vagy a repülőgépek autopilotja amit kivétel nélkül minden esetben használnak?
Mondom én a rendszert úgy képzelem el, hogy van egy forgalomirányítás, ami megmondja milyen sebességgel, hol és mikor érdemes haladni. Az autók egymással kommunikálva is hitelesíthetik az infókat peer rendszerben. A végső döntést pedig a lokális AI hozza meg, persze felülbírálható adott esetben.
Megszünhetnének a dugók pl.Teljesen olyan ez az egész, mint amikor a vonat ellen tiltakoztak ezerrel, hogy olyan gyorsulást úgy sem viselnek el az erek és szétdurrannak úgyis.
[ Szerkesztve ]
-
Ren Hoek
veterán
válasz #82729984 #108 üzenetére
Nem tudom te vakon vezetsz? Bp-n úgy mennek mint a vadbarmok.
Vidéki utakon komolyan minden egyes alkalomkor van egy olyan szituáció amikor a seggembe jön a vadbarom, és kb nyomna előre. Még véletlenül se kell ám betartani a 90-et/50-et. Folyamatosan kukucskál kifelé, végül a kanyarba kielőz, szembe jön az ártatlan jármű...épphogy visszaér. Legszívesebben elővennék egy kalasnyikovot és megsoroznám. Közveszélyes gyilkosok szimplán. Ha te is ilyen "dinamikusan" vezetsz, akkor nem szóltam. A motorosok nagyrészét élből kitiltanám. Mégis hogy a k... annyába gondolja, hogy a sávok között elfér 150-200 km/h sebességekkel? Tisztelet a kivételnek, de nagyon ritkán látok sportmotorral szabályosan közlekedőket.Másik amikor én jövök szembe ártatlanként... Amúgy mindenki hibázhat, van amikor rosszul mérjük fel a helyzetet, mert az ember nem arra való, hogy nagy sebességekkel kiszámolja mikor ütközök össze szembejövővel.
Hidd el, sokkal hatékonyabb lenne ez autonóm módban.
Annyi van, hogy a rendszeresen sokat vezetők megszokják már ezt a gyilkos környezetet. Meg se rebben a szemük, ha elhúz mellettük egy motoros 240-el. Én maximum heti 1x vezetek/ülök kocsiba, és borzasztó látni ami történik.... és elég csak egyszer hibázni sajnos.
[ Szerkesztve ]
-
redgreg
tag
válasz Ren Hoek #110 üzenetére
""" a 4-es már robotpilótával megy, még ha van is ember mögötte."""
A 3-as már 30 éve legalább. Ééés?
"""Vagy a repülőgépek autopilotja amit kivétel nélkül minden esetben használnak"""
Kivéve ha baj van. Akkor majd gyün a pilóta, és vagy megoldja, vagy nem... De mondjuk az h az LAX közel körzetében van kb olyan forgalom, mint az Üllőin csúcsidőn kívül, nyilván könnyen megoldhatóvá teszi a közúti közlekedést...
-
Ren Hoek
veterán
Jogos... de ha a 30-40-50 éves jövőben, konvojokban közlekedő autonóm járművek már eléggé hasonlítanak egy kötöttpályás közlekedéshez. Legalább autópályán...
A lényegen nem változtat, hogy ez most egy óriási biznisz. Folyamatosan jönni fognak az új típusok, ahogy fejlődik a computer vision (tudom, mert saját szememmel láttam mire képesek az új neurhálók pl) egyre több és több próbálkozás lesz. Úgy ahogy a személyi drónhelikopterek is terjednek majd, amik aztán még sokkal érintettebbek, hiszen nem pilóta mindenki, sokkal bonyolultabb a szabályozáselméleti háttere is.
Fogadhatnánk, hogy 50 év múlva már csak nevetünk azon, hogy valaha kézzel kormányoztak autót...Felesleges erről többet szájtépni. Minden jel arra mutat, hogy az autonóm járművekkel komolyan számolni kell, és egyre nagyobb arányban. Pár éve nem gondoltam volna, hogy egy Teslát kiengednek az útra így. Nekem már ez is túl gyors tempó... Nem ellene kell küzdeni, hanem programozóként, mérnökként és technikusként azért, hogy biztonságosabbak legyenek.
(#113) redgreg: Mondom engem hiába győzködtök... itt csak az átállás sebessége a kérdés. Lehet 10 év múlva már sok autonóm jármű lesz, lehet 50 éven belül a teljes forgalom lesz az. Biztosan lesz néhány baleset, néhány hacking... itt csak az a kérdés, hogy gazdaságilag megéri-e? (Dugók, gondatlanság,balesetek csökkentése) és emberéletben mit jelent.
[ Szerkesztve ]
-
Ren Hoek
veterán
Akkor gondolom vagy te is így vezetsz, és te sem tartod be a szabályokat...esetleg a szokásos pesti agresszióval hajtod a járművet... vagy ha be is tartasz mindent neked nem tűnik már fel, hogyha a szembejövő f.szkalap negyed méterre ér vissza az orrod előtt, mert tilosban előz.
Vannak halálutak pl a 8-as, E66 Fehérvárról... tele van sírral és kereszttel az út. Persze bővíteni nem bővítik.
Mi rendszeresen arra jártunk, és hidd el van alapja amit mondok.[ Szerkesztve ]
-
nagyúr
válasz Ren Hoek #114 üzenetére
Úgy ahogy a személyi drónhelikopterek is terjednek majd, amik aztán még sokkal érintettebbek, hiszen nem pilóta mindenki, sokkal bonyolultabb a szabályozáselméleti háttere is.
Ehhez képest még egy ilyen rendszer nincs, pedig a légtérben (papíron) egyszerűbb a helyzet, hiszen "meglepni" nem lehet, mint az autók esetében takarásból útra lépnő gyalogos például.
Hiába a magas fokú autonómia fejlődése, a mai napig alapvetően folyamatos emberi felügyelet mellett működnek még a katonai drónok is (pedig a Boeing X-45A 11 éve már teljesen autonóm módban hajtott végre szimulált bombázást).
Fogadhatnánk, hogy 50 év múlva már csak nevetünk azon, hogy valaha kézzel kormányoztak autót...
Azért kell ezzel óvatosan bánni, mert ha az 1960-as évek elején azt mondod, hogy nem létezik 2016-ban szuperszonikus utasszállító repülőgép, akkor ugyanúgy kinevetett volna mindenki.
Vagy 1969-ben ki fogadott volna arra, hogy 50 év múlva az Apollo-programon kívül még mindig nem járt ember a Holdon?itt csak az a kérdés, hogy gazdaságilag megéri-e? (Dugók, gondatlanság,balesetek csökkentése) és emberéletben mit jelent.
Ezzel ott a probléma, hogy annak sincs matematikailag levezethető előnye, hogy engedélyeznek sportkocsikat közúton közlekedni. Japánban egy kötelező sebességkorlátot is beépítenek a hazai forgalmazású autókba, amely maximum 180km/h-ban korlátozza az elérhető végsebességet. De ott is folyamatosan mennek a hátsó kapuzások, és a világ más tájain nem követik ezt az elgondolást - az emberek egy része szeret vezetni...
Vajon miért népszerűek még mindig a Ferrari, Porsche, Chevrolet Corvette stb. autók?
Igen, mehet az autonóm jármű, például a közúti árufuvarozásnál, de teljes, 100%-os autonóm autózás? Lehet, hogy még 100 év múlva se valósul meg abban a formában, ahogy te most vizionálod...Vannak halálutak pl a 8-as...
...
Persze bővíteni nem bővítik.A frászt nem, 2018-ra végig 2x2 sávos lesz, elkerülőkkel (a Várpalotait például most építik, jövőre adják át)...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Glenda
addikt
a kutya nem akar olyan autóba ülni, amit windowsos gépeken buildelt ki tudja milyen firmware hajt, ki tudja milyen backdooros hálózati eszközökön kapcsolódik a ki tudja milyen szerverekhez.
McLaren Unveils MP4-12C: 600 HP V8, 1.6 GHz Intel Atom, Runs Windows
from r in rings where r.Owner == "Sauron" select r
-
Ren Hoek
veterán
A 8-ast mióta is akarják bővíteni? Legalább 30 éve kéne már... Mi 20 évig jártunk arrafelé minden héten, és voltak nagyon necces szituk... Szóval nagyon ideje van már. Kamionforgalom tönkreverte kb azt a 2 sávot is.
Mondjuk a magyar tempót ismerve tippre elkészül 2030-raHány ilyen út van még Mo-n... nem is sorolom.Egyébként amíg nem lesz pénzem egy tank BMW SUV-ra addig nem szívesen vezetek. Ennyi.
Az egész idáig leírt dolgokkal amúgy pont arra próbáltam rávilágítani, hogy az autonóm forgalom addig rendkívül nehézkes és akár veszélyes is lehet (én csodálom, hogy nem történtek tucatjával Tesla balesetek, mert kb alszanak meg TV-znek a kocsiban autopilot mellett... ) amíg kismértékű. Ha viszont egyre több és több autó lesz önjáró, akkor legalább a közös rendszer szinkronizálható jármű szinten.
Vannak erre tervek, hogy a járművekbe wifit rakjanak és kommunikálhassanak az úton. Lehet anyázni messengerben is már A forgalom jelenleg egy nagyon érdekes élőlény. Egy rendszer amiben a sejtek a sofőrök... én tényleg azon csodálkozok, hogy ilyen tempó mellett pl autópályán viszonylag biztonságosan működik. Pedig a vezetés az ami előbb utóbb leváltható, nem kell hozzá túl sok kognitív agymunka, csak reflexek, szabálykövetés és kész. Ebben a gépek sokszorosan jobbak (lesznek) az embernél. Nyilván senkinek nincs LIDAR látása, vagy vaksötétben, esőben thermo cam látása és szuperhallása.
A vezetés élménye meg egy másik dolog... sportkocsit venni, hogy 130-al menjél az autópályán, annak semmi értelme szerintem. Csak rongyrázás a barátnő előtt, aztán felcsavarodik a fára mert kimegy alóla a járgány.
Erre megoldás a zárt pálya, lehet menni 300-al, erdős utak stb... lesznek autós kalandparkok, ahogy vannak már most is.[ Szerkesztve ]
-
bambano
titán
abban, hogy a bankrendszert biztonságosnak hiszi, meg a többi hasonló állításában akkor se lenne igaza, ha sokat vezetne, meg akkor se, ha soha.
azt, hogy terjedni fog az automatikus autó, el tudom hinni, az emberiség sok baromságot megcsinált már, mióta létezik. viszont az, amit körítésként ehhez mondott, megalapozatlan marketing szöveg.
(#119) Glenda: nem is áll ilyen a ház előtt
egyébként, hogy a kolléga rettegését fokozzam, harmad ilyen erős autóval is lehet ámokot futni.[ Szerkesztve ]
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
nagyúr
válasz Ren Hoek #121 üzenetére
A 8-ast mióta is akarják bővíteni? Legalább 30 éve kéne már... Mi 20 évig jártunk arrafelé minden héten, és voltak nagyon necces szituk... Szóval nagyon ideje van már. Kamionforgalom tönkreverte kb azt a 2 sávot is.
Türelmesen hajtva eddig sem volt ott soha baj, jártam eleget Szlovénia felé, tudom milyen. Vannak idióták, akik lazán nekiálltak előzni kilométeres kocsisorokat, de ilyeneket bárhol találhatsz (ma reggel egy Opel Ampera játszotta el a dupla záróvonalon keresztül való előzést a Hűvösvölgyin...).
Menj el Törökországba, vagy esetleg Egyiptomba, ahhoz képest hidd el, hogy az általános közlekedési morál korántsem olyan rossz itthon. No ettől még persze fejlődni bőven lenne hova, és nem vitatom el, hogy nagyon ráfér a 8-as útra az átépítés...
Egyébként amíg nem lesz pénzem egy tank BMW SUV-ra addig nem szívesen vezetek. Ennyi.
Bocsi, de akkor ennyit értesz a közlekedésbiztonsághoz. Ha biztonságos autót akarsz, akkor Volvo. Amíg személyautóval találkozol, abban biztonságban vagy.
De olyan, hogy "tank", nincs. Láttam már BMW X5 vs. Kamaz találkozót, tippelhetsz, melyiknek a sofőrjét vitte a mentő...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Ren Hoek
veterán
Hány olyan embert ismersz, akinek hetente hackelik meg a bankkártyáját? Pedig csak egy sz.ros 4 jegyű PIN védi. A paypass is egy vicc, nem is értem, hogy miért nem tűnik el pillanatok alatt a fizetésem. Ti értitek? Első látásra olyan sebezhetőnek tűnik, hogy konkrétan nem fogom fel miért nem törik fel azonnal.
A netes fizetés is egy vicc, még PIN-t se kell megadni, 3 jegyű számot kell beírni, amit rányomtatnak a kártyára.
Pontosítok: Nem biztonságos... de mégis működik. Ennek ellenére, hogy kb nevetségesnek tűnik az egész rendszer....és itt sunyiban eltűnhet a fizetésed mondjuk észre se veszed. Azért egy autonóm Tesla felett átvenni az uralmat távolról és belevezetni a szakadékba, úgy, hogy emberi sofőr benne ül és bármikor felülbírálhat. Az egy másik kategória. Éppen ezért jó ha kiderülnek a biztonsági rések, be lehet őket foltozni... de nem éljünk a középkorban. Rettegjünk a technikától... Teljesen olyan, mint a biotechben, sok sötétzöld "bioetikára" hivatkozva megvétóz gyakran életmentő génmódosító kezeléseket. A technika pedig adott, már az embrionális génmanipulációra is. Sok betegség megelőzhető lenne. Az önvezető autó is adott technológia, már kész van, csak tökéletesíteni kell, és forgalomba vinni, hogy tanuljunk belőle.
Ezek nem scifi technológiák, amit a 30-as években jósoltak, hanem jelenben létező, bizonyítottan működő dolgok. Csak éppen még sok paraméter nem ismert. Biztonság, gazdasági hatások, emberi tényező stb... nem elfordulni kell, hanem minden erővel kutatni a hiányzó ismereket.
[ Szerkesztve ]
-
bambano
titán
válasz Ren Hoek #125 üzenetére
már az én autómban ülőt is meg lehetne ölni távolról, pedig egy 13 éves opellel járok.
meg lehet babrálni a gázpedált, mert teljesen elektronikus, meg lehetne babrálni a féket, mert abban is túl sok az elektronika, 10 másodperc alatt nekimennél valami nagynak, ha ki akarnék babrálni veled.az egyetlen biztonsági "megoldás" ebben az autóban, hogy nincs benne fedélzeti szórakoztató marhaság meg mobiltelefon, így valóban nem lehet hozzáférni kívülről. Mert ha lenne, akkor finító.
ja nem, az enyémben még kéziváltó van, nem automata. +1 esély.
de nemrég volt itt is cikk arról, hogy autóknak feltörték a feldélzeti rendszerét, (talán nissan? nem emlékszem), mercit fertőztek már meg wifi hotspotról, stb. a merci egyébként is jó abban, hogy újságírókkal töreti össze a médiaeseményen az autóját, mert annyira "jól" működik benne minden.
"Hány olyan embert ismersz, akinek hetente hackelik meg a bankkártyáját?": keress már rá az itcafe-n a swift kulcsszóra, lesz majd döbbenés.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Ren Hoek
veterán
Szerintem akkor járjál szekérrel. Abban nincs semmi elektronika.
Teljesen mindegy, hogy te mit szeretnél, akkor is egyre több és több elektronikát és automatizmus fognak az új járművekbe pakolni - ha kéred, ha nem.
Eljöhet még az az időszak, amikor a régi járművek brutálisan meg lesznek adóztatva, amikben nincsen kollaboratív forgalmat támogató eszköz. Ha a norvégok tényleg kitiltják az benzines/dízeles kocsikat, akkor ilyenekre számítani kell. Vagy egyszerűen csak nem engedik fel a pályára a régi autódat, maximum egyetlen csigalassú sávra, hogy ne akadályozza a konvojokat.
Ez most még scifi, de lesz létjogosultsága előbb-utóbb.
-
nagyúr
válasz Ren Hoek #129 üzenetére
Eljöhet még az az időszak, amikor a régi járművek brutálisan meg lesznek adóztatva, amikben nincsen kollaboratív forgalmat támogató eszköz. Ha a norvégok tényleg kitiltják az benzines/dízeles kocsikat, akkor ilyenekre számítani kell.
Eljöhet, de elég valószínűtlen. A norvégok is a meghajtás terén hoztak egy döntést, nem a vezetési rendszer terén. Ahogy ma is közlekedhet például lovaskocsi a közutakon, noha a rá vonatkozó szabályozás meglehetősen elmaradott egy átlagos közúti járműhöz képest (kb. a biciklik szintjén mozog).
De dettó közlekedhet korlátozás nélkül bármilyen régi jármű, amelyiken nincs ABS, nincs akár még kétkörös fékrendszer sem (Zil-130 teherautók...), ahogy a kétütemű Trabantok sincsenek betiltva, és a többi és a többi...Szóval amiről most álmodozol, az nem túl valószínű...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
redgreg
tag
válasz Ren Hoek #125 üzenetére
"""Rettegjünk a technikától... Teljesen olyan, mint a biotechben, sok sötétzöld "bioetikára" hivatkozva megvétóz gyakran életmentő génmódosító kezeléseket. A technika pedig adott, már az embrionális génmanipulációra is. Sok betegség megelőzhető lenne. Az önvezető autó is adott technológia, már kész van, csak tökéletesíteni kell, és forgalomba vinni, hogy tanuljunk belőle."""
Nem nem nem és nem. És még egyszer nem. A bioetikára való tekintettel az embrionális kisérletek vannak megvétózva nem a kezelések.
És bár kétségtelen tény, hogy az embrionális génmanipuláció működő dolog, rohadtul nincs lehetőség embrionális génKEZELÉSRE. Hülyeséget ne terjesszünk légyszíves. Viszonylag pontosan tudom, hol tart ma a molekuláris biológia, és a biotechnológiát is látom. Nagyon nem itt. Bár kétség kívül szédítő iramú a fejlődés, de azért Sleeping beauty ide human genom project oda, még bőven nem ismerjük eléggé a genetikai rendszereket, hogy bele tudjunk nyúlni az emberi kezelésekhez szükséges pontossággal. -
#82729984
törölt tag
válasz Ren Hoek #125 üzenetére
Figyelj csak, nem azért, de ideje lenne befejezned a trollkodást. Ha meg tényleg ennyire nem tájékozatlan vagy, akkor meg talán nem ártana észbe kapnod, hogyha mindenki szembe jön az autópályán akkor lehet te vagy a helikopter...
Tudom nehéz, mert ahhoz is kell egy értelmi szint hogy rágyere hülyeséget beszélsz, de hátha megy.
"Azért egy autonóm Tesla felett átvenni az uralmat távolról és belevezetni a szakadékba, úgy, hogy emberi sofőr benne ül és bármikor felülbírálhat. Az egy másik kategória."
Ehhez egy kis segítség, ha nem is tesla, csak egy 2014-es Jeep Cerokkee:
Szóval olyannyira más kategória, hogy nem hogy csak távirányitani tudják, de konkrétan te semmit nem tudsz csinálni, mert sem a pedál sem a kormány rángatására nem fog történni semmi. Sőt még csak kiugrani sem tudsz a kocsiból, mert be tudják zárni távolról igy te nem tudod kinyitni...
-
Ren Hoek
veterán
Off része: Lehet nem fogalmaztam érthetően, kicsit sietve írtam. Az utólagos génterápia ma egy bizonyos mértékben engedélyezett lehetőség,és embernél alkamazzák cisztás fibrózis esetében adenoasszociált vírussal pl. Itt nálunk is injektálnak GM vírust állatokba, illetve vannak transzgén egerek is pl.. ez tiszta sor. Amire gondolok, az az humán embrionális GM, amivel párhuzamot vontam az autonóm járművel. Nagyon egyszerűen rutinszerűen lehet már ide-oda tologatni a géneket. A változók amik nem ismertek. Éppen ezért tartanám fontosnak a humán kísérleteket, legalább modell szinten, hogy minél többet tanulhassunk belőle. Őssejtekre is ez vonatkozik. Jelenleg inkább megsemmisítik a fel nem használt lombikbabának szánt embriókat, csak nehogy kísérletezzenek rajtuk. Ez valós példa. Viszont a fejlődés megállíthatatlan, előbb betegségek kezelésére, majd az emberi test tökéletesítésére és az élettartam növelésére fogják használni. Annyira egyszerű a technika, hogy laborhajókon biztosan orrba-szájba csinálják a kínaiak. Valószínűleg közben fog kiderülni majd, hogy milyen hatásai lesznek. (Ahogy már ki is derült) Egy szóval sem mondtam, hogy ez jó, de mindig azt mondom, inkább ellenőrzött körülmények között tanulmányozzuk amíg biztonságos nem lesz.
Ugyan ez van az autóknál is. Nem mondtam egy szóval sem, hogy nem lesznek áldozatai az autonóm forgalomnak. Nem mondtam azt sem, hogy nem fogják meghekkelni a rendszert. Biztosan lesznek ilyen esetek éles forgalomban, halállal járva. Terroristák kezébe is kerülhet talán.
Viszont ezek szükségesek a biztonsági rések felderítéséhez sajnos. Ahogy a repülőkatasztrófák nélkül sem lehetne a mai biztonságos légiközlekedés, ilyen szempontból óriási haszonnal jártak. Lehet én leszek az aki kinyúvad, mert egy fórumtárs berág rám, és kilövi távolról a Teslám fékeit. Lehet... de az emberiség és a technika fejlődéséért meghozom ezt a kockázatot. Egyszerűen ahogy a génsebészetnek, úgy az autonóm járművekben is óriási lehetőségek vannak, ugyanakkor újabb megoldandó kihívásokat is jelent. Vagy homokbadugjuk a fejünket, vagy megpróbálunk alkalmazkodni - de egyre inkább efelé tartunk, ezt kár tagadni.
Újra fel kell tenni a kérdést, hogy az 1 millió haláleset vajon hogyan alakulna egy full / szemi-autonóm forgalomban, ahol minden jármú szabályosan és ideális tempóhoz konvergálva közlekedik? 10-100-1000? Még ha 10000 embert megölnek a terroristák, akkor is 990.000 embert megmentettünk. Kockázat/haszon...
(#133) Porthoszx : Tökéletesen emlékszem erre a videóra. Magamat ismételem, ez szükséges rossz, ahhoz hogy haladjunk... ettől még teljes mértékben az autonóm járművek mellett vagyok. Remélem mielőbb beindul az autonóm Uber pl... az egy választópont lesz tuti.
Itt be is fejeztem... a véleményem egy dolog, a tények is itt vannak (biztonsági rések, kockázatok stb)... az hogy mi lesz 10-20 vagy 50 év múlva azt meg nem ti és nem is én döntöm el. A gazdaság és a bürokrácia fogja eldönteni.
[ Szerkesztve ]
-
Ren Hoek
veterán
válasz #82729984 #133 üzenetére
Egyébként az értelmi szintet hagyjuk. Te nem vagy képes felfogni, hogy nem a 2016-os helyzetről beszélek, hanem a középtávoli jövőről. Ezt vagy 3x leírtam, de az értő olvasás nehézséget jelent látom.
Persze te biztosan tudod, hogy 2040-ben milyen biztonsági protokollok lesznek egy önjáró Teslában. Lehet már kvantumkriptográfiát fogunk használni addigra. Ezért nem értem, hogyan jött fel a Jeep hasonlat, mikor az egy gyerekcipőben járó kiforratlan "őskori" technológia... ahogy a Volvo is belecsattant a kamion hátuljába. Ezek egy kisbaba első lépései kb, ahogy a Tesla Autopilot is. Ehhez képest óriási sikerrel és biztonsággal működik (ezt a két esetet leszámítva). Nem is értettem, hogy hogyan engedélyezték csak így. Mert ha vezeti magát az autó, akkor béte ide/oda biztosan elengedik a kormányt. Akkor meg ha hibázik a rendszer, sokkal kevesebb lehetőség van reagálni a veszélyre, mintha vezetnél. Mondom, ehhez képest (és hogy alig vannak rendes nagy autonóm szenzorok a Teslán, pl LIDAR) zseniális a rendszer
Ennyi... Jelenleg nem alkalmas a világ és a technológia a teljesen/szemi autonóm forgalomra, ezzel 100%-ban egyetértek. A többi csak idő és mérnökök kérdése.
[ Szerkesztve ]
-
tomp
félisten
Azért vicces, hogy lassan minden Tesla balesetet az Autopilot-ra akarnak fogni. A média és/vagy a tulaj...
Pár hete volt hír, hogy egy nő belerongyolt egy házba egy Model X-el. Elmondása szerint az Autopilot gázt adott és a ház fala állította meg. Kiderült, hogy az Autopilot NEM volt bekapcsolva hanem a tulaj padlóig taposta a gázt. Arra nem számított az ügyes nőcske, hogy az autója mindent naplóz és elküldi a Tesla központnak. Ennél a halálos balesetnél is a tulaj volt a hibás. Miért? Mert le van írva szépen, hogy FOGD a kormányt és figyelj ugyan úgy. Csak kisegítő rendszer. Hiába tud menni egyedül az autó, de bármikor lehet egy beavatkozási helyzet. A yt is tele van olyan videókkal ahol a tulajok filmeket néznek, vagy valami mást csinálnak. A lényeg, hogy ha beavatkozás kellene nem tudnának cselekedni. A hírek szerint a halálos balesetnél is filmet nézett a sofőr...
A felborulós Model X esetet is az Autopilotra fogták. Na mi derült ki? Ott sem volt bekapcsolva ez az üzemmód...
Érdekes, hogy amerikában mindig elbambul az Autopilot, európában meg nem? A tulajok szimplán életképtelenek...
Ma láttam a nagykörúton egy Autopilot módban haladó Model S-t. A sofőr bár nem fogta a kormányt de a combján folyamatosan "rajtra készen" tartotta mind2 kezét és NEM csinált semmi mást. -
Deller2010
tag
A sebessegkorlatozas azon a szakaszon 65 mp/h, azaz 104 km/h, azaz 29 meter masodpercenkent.
A helyszin (tehat maga az FL-500/SR-500) pedig amerikai es kanadai mercevel nezve autopalya.Azt is tudni kell, hogy a fékút 100 km/órás sebesség száraz betonon kb. 52m, száraz aszfalton kb. 71m - de ez fugg az auto sulyatol is. Tehat az alobbi szamok lehetnek akar 62m es 81m is...
| regular IT guy |
-
Deller2010
tag
Akar hogy is nezem, az egyenesen haladonak van elsobbsege!
Foleg, mert a kanyarodo, illetve a keresztezo forgalomnak van egy "elsobbsegadas kotelezo" tablaja!Az is lehet, hogy a kamionos volt kevesbe korultekinto es ugy fordult be, hogy a balesetet a Tesla-s csak veszfekezessel es(!) iranyvaltassal tudhatta volna elkerulni.
| regular IT guy |
-
Deller2010
tag
A platos IFA vezetoje sem latta meg a szembol erkezo hannoveri 3-as villamost a Nagy Lajos kir. utjan, amikor balra akart fordulni a keresztezodesben, es befordult ele. A villamos kb. 45 km/h-val verte oldalba az IFA-t, a villamos vezeto ment a korhazba....
A szemelyauto vezetoje az autopalyan (100 km/h temponal) nem vette eszre(!!) a mellette(!) halado fekete, 40 tonnas kamiont. Rahuzta a kormanyt, es nekiment. Hogy nem halt meg a sofor, az csak a kamionsofornek volt koszonheto...
Egy beta allapotu szoftvernek nezzuk mar el, hogy olykor-olykor hibazik. Raadasul ugy, hogy a "buta" amerikai sofor szajaba van ragva, hogy nem vezeti magat az auto, hogy csak asszisztens, neked kell vezetned, az auto/szoftver csak besegit ebbe a folyamatba. Az auto NEM megy magatol! Le kell OK-ezni az uzenetet, minden egyes alkalommal!
| regular IT guy |
-
Deller2010
tag
válasz Ren Hoek #121 üzenetére
A hozzaszolasaid alapjan nagyon fiatal lehetsz meg...
Legy egy kicsit nyitottabb a vilagra, probalj sajat nezopontot kialakitani.
Es szerintem ne vezess. Tedd be a josid az asztalod fiokjaba es jo sokaig ne ulj volan moge. Amig igy gondolkozol, addig kerlek, ne!Egy BMW SUV (pl. a X3, X5, X6?) sem egy tank. Abban is meg lehet halni.
Ha veszel egy leselejtezett ex-honvedsegi KRAZ-t, vagy URAL-t, na, az mar inkabb egy "tank". Abban tuti, eletben maradsz. Ugyan kb. fix. hogy megolod azt, akivel utkozol, de legalabb te meguszod minimalis serulesekkel.Tudod miert jo egy sport kocsi?? Mert legtobbjuk veszett jol nez ki! Es tudod mi ertelme egy ilyennel 130-cal menni az autopalyan? Mert ezt irja elo a KRESZ. Ennyi. Azert, mert - velhetoleg - neked se sportkocsid, se baratnod, meg nem kell azt hinni, hogy az osszes sofor, aki ilyet vezet, fel fog csavarodni a fara, vagy rongyot razni akar. Egy kabrio sportkocsival hatalmas feeling 70-80-nal "tekergozni" a hegyekben, vagy pl. a Balaton korul "kruzolni". A vezetes oromeert csinalod, mert siman csak elvezed. Azert, mert egy 300 lovas sportkocsid van, nem kell, hogy 200-zal menj mindig es mindenhol.
Legalabb ennyire veszelyes, ha valaki bizonytalan az uton vezetes kozben, vagy "fel", parazik a volan mogott, folyamatosan retteg, amikor beul a kocsiba! Az ilyet - mar bocs - en szeretem a legrovidebb ido alatt magam mogott tudni.
Pl. egy 3500ccm-es, V6-os, 250LE-s, 340Nm-es motorral szerelt auto nem azert jo, vagy nem csak azert jo, mert megy akar 200-zal is... De majd megtapasztalod, csak ne most, madj ugy 10-15 ev mulva, ha fejben megertel ra.
De addig inkabb ne vezess, ha nem muszaj.Ja, es a szemelyautokban mar most van Wi-Fi. Meg LTE/4G is akar. Csak nem arra, hogy egymassal kommunikaljanak.
| regular IT guy |
-
bambano
titán
válasz Deller2010 #142 üzenetére
"Legy egy kicsit nyitottabb a vilagra, probalj sajat nezopontot kialakitani.": mondjuk a fizika pont az a terület, ahol nem kellene saját nézőpontot kialakítani...
"egy 3500ccm-es, V6-os, 250LE-s, 340Nm-es motorral szerelt auto nem azert jo, vagy nem csak azert jo, mert megy akar 200-zal is... ": hanem azért is, mert megismered a fél országot, mire találsz hozzá szerelőt, az alkatrészboltos előre köszön a másfélszer annyi alkatrész miatt, a benzinkutas haver lesz, stb.
[ Szerkesztve ]
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Deller2010
tag
válasz Ren Hoek #135 üzenetére
A "középtávoli jövő" eleg pontatlan meghatarozas. Kinek mit jelent? Lehet ez 30 ev, de akar 60 is. Az meg sok ido.
Az a baj, hogy a technologia fejlodese (sokkal) gyorsabb, mint ahogy a fejlett orszagokban elok nagy tobbsege fel tudna fogni, meg tudna erteni azok mukodeset, veszelyeit. Ezert kellenek a "mesterseges gatak", hogy nem minden - mar nem beta allapotu - vadiuj fejlesztest, ujdonsagot azonnal az emberek kezebe adni.
Ha lesz is abbol valami, amit leirtal es mondjuk te most 18 eves vagy, es feltetelezzuk, hogy 80 eves korodig biztosan elni fogsz, lehet, hogy mindezek csak reszben, vagy egyaltalan nem valosulnak meg.
Sok terv, otlet, "latomas" volt a 2000-es, 2010-es evekrol az 50-es/60-as evek embereinek, mernokeinek fejeben, de:
- volt, amire meg ok sem gondolhattak,
- es volt, ami nem valosult meg (eddig még), vagy ertelmet vesztette az idok folyaman...| regular IT guy |
-
Deller2010
tag
"egy 3500ccm-es, V6-os, 250LE-s, 340Nm-es motorral szerelt auto nem azert jo, vagy nem csak azert jo, mert megy akar 200-zal is... ": hanem azért is, mert megismered a fél országot, mire találsz hozzá szerelőt, az alkatrészboltos előre köszön a másfélszer annyi alkatrész miatt, a benzinkutas haver lesz, stb."
Az lemaradt, hogy: Magyarorszagon.
Amugy a 2,1t sulyu auto elvolt 13,6 literes atlagfogyasztassal es "eleg nehez volt" a 46-os labam a gazpedalnak. Szerintem ez nem rossz ertek.| regular IT guy |
-
Deller2010
tag
Gondolkodtam a dolgon.
A helyszinrajz alapjan:
a kamionnak pont a Tesla elott kellett befordulnia, azaz latnia kellett, mar a befordulas megkezdese elott, hogy a szemkozti iranybol egy auto erkezik.
Ugye a Model S a kamion kerekei mogott, de meg a treler kerekei elott utkozott a jarmu szerelvennyel, azaz pont "atcsuszott" a treler alatt. Ez - szerintem - erosen fektavon beluli "akcio" volt, azaz a baleset elsodleges kivalto oka az volt, hogy a kamionsofor nem adta meg az elsobbseget. Elkepzelheto, hogy ha a Tesla vezetoje latja, hogy a kamion belekezd a kanyarodasba es nem lassul, vagy kisse gyorsit, akkor veszfekezessel, iranyvaltassal elkerulhette volna az utkozest. Talan. De ez sem 100%...
Szerintem a legkevesbe a Tesla beta verzioju autopilot-ja hibazott.
| regular IT guy |
-
#06658560
törölt tag
válasz Deller2010 #146 üzenetére
Ez alapján ami még kérdéses:
-sebességek
-láthatóság
-távolságok
-a helyi KRESZ sajátosságai (lehet-e zavarni, akadályozni stb. a másikat ilyen forgalmi helyzetben)Musk korábban a fényviszonyokat említette, hogy miért nem láthatta sem a sofőr, sem az Autopilot a kamiont.
-
arnyekxxx
veterán
válasz #06658560 #147 üzenetére
Musk korábban a fényviszonyokat említette, hogy miért nem láthatta sem a sofőr, sem az Autopilot a kamiont.
Mifelénk anno a körforgalomban kanyarodó sárga csuklósbuszba hajtott bele a kockaladás rajcsávó, ott is az volt az indok, hogy nem látta Azt meg személyesen láttam (ott voltam a buszon a fülke mellett) amikor egy szöke pitsa szépen telefonozott és teljesen nyugiban belekanyarodott a busz orrába. Gondolom szintén a fényviszonyok miatt nem vette észre a 20 méter sárga hasábot.
Új hozzászólás Aktív témák
- OTP Bank topic
- Elemlámpa, zseblámpa
- Xiaomi 13T és 13T Pro - nincs tétlenkedés
- Futás, futópályák
- Robogó, kismotor
- Kávé kezdőknek - amatőr koffeinisták anonim klubja
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Milyen alaplapot vegyek?
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- További aktív témák...