- Az EU Trump ellenére sem változtat a big tech elleni szigoron, nincs visszalépés
- Elon Musk kezébe adnák az amerikai TikTokot
- Nem tetszik az EU-nak az új díj, amit az Apple a fejlesztők vállára tesz
- Egy hibás appfrissítés miatt távozott a vezérigazgató
- Csoportos keresetek tömegeit zúdítják a tech cégekre a britek, az Apple az első
Új hozzászólás Aktív témák
-
válasz #65675776 #26 üzenetére
A Space Shuttle a minimális lehetséges szöggel tért vissza, és még így is váltott fordulókkal kellett visszatérnie, hogy ne melegedjen túl egyik oldala sem.
A visszatérési szöget az űrhajó tömege és a felhajtóerő határozza meg alapvetően. Az űrsikló nem a lehetséges legminimálisabb szöggel tért vissza, mivel ha valamiért jóval alacsonyabb a tömege (teljesen mindegy, mi miatt), akkor a felhajtóerő "visszapattintaná", vagyis lenne még egy (vagy több) emelkedő fázis, mielőtt újra süllyedni kezdene. Éppen ezért az Space Shuttle (és a Buran) esetében a kettő közé lőtték be, viszonylag jól.
A Venture Star volt az, ahol jóval laposabb szögben tért volna vissza az űrhajó a légkörbe, így pedig csak az orra kellett szén-szén hővédelem, a többi helyen "elégséges" lehetett a fémes hővédő panel (a fémes panelek külső méhsejt-szerkezetű Inconel 617-ből készültek volna, ami alatt hőszigetelő réteg van):
Az X-33 / Venture Star programhoz tervezett SA/HC hővédő "tégla" felépítéseA panelek maximum 1370°C hőmérsékletet viseltek volna el, de úgy számoltak, hogy "mindössze" 982,2°C (amerikaiul: 1800°F) fordulhat elő a hason is, csak az orrnál lehet 2000°F, vagyis cirka 1100°C felett.
Viszonyítás:
"Buran" hővédelem max. hőmérséklet, ugyebár a gép hasára azért kellettek a szilikát téglák, mert 1200°C-ig felmelegedtek
Venture Star hővédelem (sajnos Fahrenheit-ben)És most dőljünk hátra, és tegyük hozzá, hogy az XS-1 első fokozata nem orbitális pályáról fog visszatérni, hanem maximum ~3000m/s (Mach 10) sebességgel. Vagyis kevesebb, mint fele akkora sebességgel, mint az Űrsikló, vagy a Venture Star tette.
Szóval én élek a gyanúval, hogy ez aligha lesz tényező.
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
#65675776
törölt tag
Laposan csak akkor tud visszatérni ha megy a hajtómű. Vitorlázóként van egy minimális és maximális visszatérési szög, és egyik sem olyan, amelyiknél ne melegedne fel drasztikusan. A Space Shuttle a minimális lehetséges szöggel tért vissza, és még így is váltott fordulókkal kellett visszatérnie, hogy ne melegedjen túl egyik oldala sem.
Szóval valamelyik rendszer biztosan meleg lesz.
-
válasz #65675776 #23 üzenetére
Melyik komponensre gondolsz?
A hajtómű biztos, hogy le tud hűlni.
A hővédő pajzs (mivel nem meredeken, hanem "laposan" tér vissza) nem is melegszik fel annyira, mint mondjuk a Falcon 9 első fokozata, plusz van ideje lehűlni a légkörben, amíg szépen vitorlázik lefele.@-=MrLF=-: És tényleg 10/10. Valamiért nekem rémlett a pár órán belüli újraindítás, és belekavarodtam a jelek szerint. Sorry, és köszi a kiigazítást!
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
-=MrLF=-
senior tag
-
A pár óra egész pontosan 2 óra 24 percet takar (10 indítás 24 óra alatt). Ebből az indítástól az első fokozat leszállásáig kb. fél óra telhet el, tehát nem egész 2 óra maradna egy gyors átellenőrzésre, feltöltésre, a második fokozat felszerelésére és az újabb indításra.
Alapvetően sokat gyorsít az egészen, hogy a második fokozathoz már hozzá van integrálva a műhold, és hogy a rakéta külső rögzítésű (nincs belső raktér, ami magával hozná a raktérajtó problémáját, stb.).
Ezzel együtt szerintem itt a 10 indítás per nap inkább egy technikai kihívás, amivel a DARPA arra ösztönzi az alvállalkozót, hogy megkeresse hol lehet időt spórolni az indítás előtt. Mert hát ugye a 10 indítás per nap azt is jelenti, hogy cirka 2 óra alatt indításkész állapotba lehet hozni egy rakétát, ami elég rövid reakcióidőt tesz lehetővé.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
-=MrLF=-
senior tag
A kifutós indítást a pár órás újraindításból gondoltam hozzá, köszi a pontosítást. A pár órába beleférhet hogy feltöltik és feldaruzzák a képen látható kis állványra.
protonmail.com Secure Email Based in Switzerland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . startpage.com The world's most private search engine from Netherland
-
Az X-37B is kísérleti eszköz alapvetően. Egy csomó új technológiát tesztelnek vele (pl. ion-hajtóművet), előnye az, hogy a hordozó jármű újrafelhasználható, illetve visszahozza a kísérleti egységeket (így meg lehet vizsgálni őket, és nem csak azt tudják, hogy működik-e vagy sem, hanem azt is meg tudják nézni, utána hogy néznek ki, milyen állapotban vannak).
Továbbá az XS-1 tudomásom szerint "farokról" induló, csak a leszálláskor használ kifutót.
De továbbra is: az XS-1 alapvetően egy kísérleti jármű, amelyből (a remények szerint) majd új megoldások jönnek:
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
-=MrLF=-
senior tag
Kilőtt műholdak helyett ott van nekik az [X-37B] is mint megfigyelő egység, de ez lassabban rakható össze az indítóállásra. Az XS-1 kifutópályás indítása előrelépés.
protonmail.com Secure Email Based in Switzerland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . startpage.com The world's most private search engine from Netherland
-
Attól függ, milyen műholdat szeretnél indítani. Bizonyos pályák esetén (pl. un. sun-syncronous, vagyis észak-dél vagy dél-észak irányú) semmi akadálya nincs ennek.
A fenti pálya vizualizációjaTovábbá nézőpont kérdése, hogy valójában miről is szól egy efféle program. Egyfelől technikai demonstráció, amely a végleges megoldás próbája. A végleges jármű nagyobb, rugalmasabb lehet - valójában az "indítási ablak" Föld körüli pálya esetén az ideális indítási pillanatot jelenti, ha csak nem "elfogni" szeretnél valamit, akkor szinte bármikor indíthatod, a kérdés az lesz, hogy majd a világűrben mekkora mértékű korrekciós manővert kell végrehajtani. Értelemszerűen alaphelyzetben arra törekednek, hogy minimálisat, hiszen ehhez akkor a műholdon / űrhajón lévő üzemanyagot kell elhasználni.
Ha "elfogni" akarsz valamit, például mikor egy űrhajót indítasz az ISS-hez, ott tényleg másodpercnyi indítási ablak van csupán, legalábbis az ideális indítási ponthoz. Ott sem kizárt, hogy elindítod valahogy, aztán majd a világűrben korrigálsz, de ez túl sok idő, túl sok üzemanyag lenne - ezért nem élnek vele.
Itt alapvetően a DARPA egy rugalmas, gyorsan, vészhelyzetre reagáló rendszert szeretne, hogy ha például valaki elkezdené lelövöldözni a hadsereg kommunikációs és/vagy kémműholdjait, akkor gyorsan tudja pótolni őket ideiglenes (rövid élettartamú) műholdakkal. De olyanokkal, amelyek szinte azonnal (ie.: akár 1 napon belül) indíthatóak.
Persze az elmélet másik oldala azért érdekes, mert nincsenek per pillanat ilyen "pótműholdak" felhalmozva, de ha az indítóeszköz meglesz, akkor már lenne értelme azokat is legyártani.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Hiftu
senior tag
Szokott lenni 10 egymást követő napon indítási ablak? A hagyományos rakétáknál gáz szokott lenni, ha lekésik az indítási időt. Itt ez nem okoz problémát?
Tessék mondani, lehet itt hazudni? - Kaszt: Decker, Faj: Troll, Működési Terület: Prohardver
-
gliskard
senior tag
Az elv hasonló: Relatív olcsó, gyorsan újra tölthető és felkészíthető hordozó segítségével szuborbitális pályáig felvinni és onnan indítani olyan eszközt amely saját meghajtással eléri legalább az űr alsóbb régióit.
Spirál esetében alap volt az emberes küldetés, ezét a második fokozatot is újra felhasználhatóra kellett tervezni. XS-1 esetében a távirányítás és a relatív alacsony hasznos teher (1360kg) miatt már nem érdemes a második fokozatot is újrafelhasználhatóra tervezni. DARPA 3700 USD/kg körüli indítási költség vár, ami elég alacsony. -
A Spiral, Hotol, stb. terveket nem keverném ide, ott ugyanis az "első fokozat" a légköri oxigént használó torlósugárhajtómű v. gázturbina lett volna. Itt hagyományos rakétahajtómű lesz.
A HL-20 / HL-42 / DreamChaser és társai pedig hagyományos űrrepülőgépek, amelyek rakéta orráról indultak / indulnak.
Tehát valójában egyik említett program sem hasonlít az XS-1-eshez...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
gliskard
senior tag
Volt az oroszoknak is hasonló tervük (Spiral) amivel elég sokáig jutottak, az usa ennek hatására indította be a saját projektjét.
[ Szerkesztve ]
-
bambano
titán
a bőingnél most sorban állnak az alkalmazottak, a mérnökök mindenkinek a gatyájából kihúzzák a gumit, amit majd összefonnak és egy bazi nagy csúzli lesz belőle...
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
válasz VaniliásRönk #6 üzenetére
A Boeing "rakétaépítő" leányvállalata a Lockheed-al közös ULA (United Launch Alliance).
A kormány az ULA zsebét tömi külön is, hiszen a "saját" Vulcan hordozórakétájához, illetve annak hajtóművéhez is nyújt (várhatóan) támogatást. A SpaceX is kap, teszem hozzá, a Raptor hajtómű fejlesztési költségének legnagyobb részét az USAF fizeti, hivatalosan azért, hogy a Falcon 9 későbbi változatának második fokozatában használják. Nem hivatalosan azért, hogy senki ne vádolhassa őket egyoldalú támogatással.
Az XS-1, ahogy lent is írtam, egy alapvetően speciális USAF igényt próbál megvalósítani, az olcsó, cirka 500-2000kg-os LEO képességű hordozójármű, amely 5 millió dollárért képes erre (a DARPA a Falcon-1-től is ezt várta).
Ha az XS-1 meg is valósul, alapvetően nem fog látványos változásokat hozni, legalábbis nem rövid távon. Ha ugyanis a koncepciót tovább akarják vinni, akkor konkrétan a Boeing lábon lövi a "saját" Vulcan hordozórakéta-programját...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
VaniliásRönk
nagyúr
-
Ööö... Ez a "felrepülünk, majd leválik rólunk több kisebb rakéta" szöveg csak engem emlékeztet a MIRV ballisztikus rakétákra, ha a műholdat robbanófejre cseréljük? Különösen hogy a hadsereg a megrendelő.
Miután az amerikai fegyveres erőknek van kismillió célbajuttató eszköze a ballisztikus rakétáktól kezdve a robotrepülőgépekig, így harci fejek célbajuttatására ez a létező legnagyobb marhaság lenne. Szóval kb. igen, csak téged emlékeztet a MIRV fejes ballisztikus rakétára.
Meg persze, nyilván műholdakat kell ilyen tempóban feljuttatni, nem műhold- és űrállomás-gyilkos cuccokat a konkurencia kommunikációjának és navigációjának megsemmisítéséhez.
LEO pályás műholdak ellen bármelyik ballisztikus rakéta-elhárító rendszer bevethető (USA esetében: SM-3 Block I. és II./IIA illetve majd a III. illetve a THAAD), magasabb pályán keringő műholdak (lásd még navigációs műholdak ~20 000km-es MEO pályája) ellen viszont nem elégséges, hiszen az XS-1 tervezett képessége 1800 kg @ 200km LEO pálya. Ami a lényeg, az indításonként 5 millió dolláros ár.
A DARPA bő másfél évtizede támogat mindenféle programot, amely kb. hasonló képességet biztosít, ezért vették meg a SpaceX első két Falcon 1 indítását is.
Ha te egy egész MEO / GEO pályás műhold-konstellációt akarsz kiiktatni (amit te itt felvázolsz), ahhoz egész falkányi elfogó műholdra lenne szükség. Erre a jelenlegi hordozórakéták, pl. Falcon 9 tökéletesek, az XS-1 ellenben túl gyenge és túl lassú.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
joghurt
addikt
Ööö... Ez a "felrepülünk, majd leválik rólunk több kisebb rakéta" szöveg csak engem emlékeztet a MIRV ballisztikus rakétákra, ha a műholdat robbanófejre cseréljük? Különösen hogy a hadsereg a megrendelő.
Meg persze, nyilván műholdakat kell ilyen tempóban feljuttatni, nem műhold- és űrállomás-gyilkos cuccokat a konkurencia kommunikációjának és navigációjának megsemmisítéséhez.
A tej élet, erő, egészség.
-
Az "első fokozat", vagyis a repülőgépszerű feltehetően ~80-100km magasba, 7-9 ezer km/h sebességnél indítja a rakétát, vagyis a második fokozat. Az első fokozat kb. olyan magasságba megy, mint a SpaceX Falcon 9 első fokozata.
A SpaceX per pillanat a második fokozatot nem hozza vissza, mivel komolyabb hővédelemre lenne szükség, de azt tervezik, hogy ez év vége felé azt is megpróbálják...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
azbest
félisten
a pályára állító része meg lehetne egy space-x-eshez hasonló visszatérő fokozat
szerk:
Mi az a két szétnyíló napelemnek tűnő biszbasz, ami leválik a rakéta fokozatról a műhold után?(#3) Cifu
érdekes egyébként, hogy az elvárt felküldési díj a boing megoldással hogyan viszonyul a space-x-es díjhoz képest. Bár gondolom, lehet azért akarnak saját megoldást is a külsösön kívül, hogy még diszkrétebben tudjanak eszközöket felküldeni.[ Szerkesztve ]
-
A koncepció jelenlegi állapotában egy kétfokozatú rendszer, az első fokozat egy rakétahajtóművekkel operáló, repülőgépként, meghajtás nélkül, vitorlázva visszatérő jármű, amely a hátán viszi a második fokozatot, amely a pályára állítja a hasznos terhet. Angolban TSTO (Two Stage To Orbit) Glideback a koncepció elnevezése. Itt kis méretben akarják tesztelni alapvetően.
A megoldás egyébként az 1960-as évek óta kering a tervezőasztalokon, eredetileg a Space Shuttle esetében is a legtöbb gyártó ilyen megoldást használt volna:
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
Új hozzászólás Aktív témák
- Mindent vitt az iPhone az ünnepi időszakban
- Asztalos klub
- League of Legends
- Nintendo Switch 2, vagy amit akartok (találgatós topik most még)
- New Game Blitz - 2025
- eBay
- Nők, nőügyek (18+)
- CES 2025: az NVIDIA prezentálta az új GeForce-okat
- exHWSW - Értünk mindenhez IS
- Budapest és környéke adok-veszek-beszélgetek
- További aktív témák...
- Géjmer Keychron M3 vezeték nélküli egér
- Akció! Dell Latitude E6230 laptop (12,5/i5-G3/8GB/256SSD) - 1 év garancia, 27 % számla
- Akció! Dell Latitude E6230 laptop (12,5/i7-G3/8GB/128SSD) - 1 év garancia, 27 % számla
- Konica Minolta Bizhub C227 fénymásoló
- Yamaha NS-555 hangfalpár + opcionális HiFi - házimozi cuccok
- Fujitsu Lifebook E736, i5-6200u, 8Gb RAM, 128Gb SSD, 13,3' HD, jó akku
- ASRock Z77 WS LGA1155 Intel Z77 ATX asztali alaplap ÚJSZERŰ!
- Új - Apple MacBook Pro 14" M4 Max 14cCPU/32cGPU/36GB/1TB SSD - Space Black - Bontatlan
- Dell Latitude E5470, Core i5-6200u, 8Gb DDR4, 256Gb SSD, 14" HD kijelző, Jó akku! Win 10
- Eladó Új,bontatlan iPhone 16 Pro 128GB, fekete színű, független