Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • bimbiri

    tag

    Hol, is kezdjem... Elolvastam az előző cikket és végigrágtam magam a 445 hozzászóláson is. El is ment a kedvem, hogy oda belekommenteljek. Ott annyian megmondták a tutit, hogy nincs kedvem szaporítani a számukat. És itt sem ezt szeretném tenni. Inkább az ördög (fogadatlan) ügyvédje lennék. Mert ma Magyarországon legalább három dologhoz mindenki ért: a focihoz, a gyerekneveléshez és a számítástechnikához (a számítástechnikához és nem az informatikához, még ha következetesen keverik is a két fogalmat, ezzel is bizonyítva a kompetensségüket).
    A témára visszatérve, elkeserítő, hogy a gyerekeket eltávolítják a számítógépektől. Sokan azt hangoztatják, minek ennyi óra, mert számukra úgyis egyértelmű a használata. Lehet, de ezen azért vitatkoznék. De az iskola biztosítja a _szakszerű_ használat elsajátítását. Ha ez elmarad, akkor lesznek autodidakta felhasználók és lesznek a kívülállók, akik félnek a géptől és szégyenlik a tudatlanságukat, ezzel megnehezítve a tanulási folyamatot. Ha azt szeretnénk, hogy a gyerekeknek természetes legyen a gép használata játékhoz és tanuláshoz egyaránt, akkor már a tanulási folyamat legelején meg kell nekik mutatni. Természetesen helyén kezelve a szerepét. Ezt pedig bízzuk a pedagógusokra, ne pedig a szülőkre.
    Következő az oktatás megreformálása. Szükséges lenne, de az elmúlt 25 év alatt mennyi oktatási reformi is volt? Mennyiszer kellett új módszereket tanulni és azok szerint tanítani? Az oktatás teljesítményét ez is befolyásolja. Egy évfolyam nem tudta úgy elvégezni az általános iskolát, hogy ne váltson hangsúlyt az oktatás.
    Kidobni a felesleget a tananyagból. Mi a felesleg? Ne felejtsük el, hogy általános iskoláról és többségi oktatású középiskoláról van szó. Itt még bármi lehet a gyerekekből. Ami az egyiknek felesleges, az a másiknak alapkövetelmény a későbbiekben. Nem lehet kizárni tárgyakat, mert a kizárjuk a gyerekeket a megismerésükből. Honnan tudhatná a tehetségességét/tehetségtelenségét, ha nem találkozik a tárggyal? És az iskola nem csak tudást ad, tanulni is tanít. Kellenek a készségtárgyak is. A rajz, az ének, a technika és a testnevelés is. Megfelelő életkorban a megfelelő stimulációt kapjanak, hogy jól fejlődhessenek.
    Ide tartozik az algoritmikus gondolkodás is. Kicsit elkésettnek találom a 12. osztályt. Hiszen már 2. osztályban szükség van rá. Pl. egy szöveges feladat megoldásánál. Az általánosságban tanult szabályt, a megoldás lépéseit alkalmazni kell a konkrét feladatra (deduktív gondolkodás).

    [ Szerkesztve ]

  • bimbiri

    tag

    válasz bambano #26 üzenetére

    Értem én, hogy az informatika tanárok kutyaütők a szakmához, de mégis mivel tudod ezt alátámasztani? Személyes tapasztalat vagy családon belüli tapasztalat vagy reprezentatív felmérés esetleg axioma?
    Tudom, hogy nem minden tanár áll a helyzet magaslatán, de kicsit erősnek találom az általánosítást.
    A pesszimista, pedagógusellenes érvrendszer szerint alátámasztható, hogy legőskövületebb tanár is összeszedhetett már elég rutint az órai anyagokból. Hiszen a tananyag kötött, a hardver és szoftverkörnyezet nem frissül, a feladatok évenként újra kiadhatók, amik kimásolhatók a sok megjelent feladatgyűjteményből.

  • bimbiri

    tag

    Cris99, FlekkeN és gabo9201!
    Mindhárman megfogalmaztátok, hogy van felesleges tananyag az iskolában.
    Gabo9201 szerint magyarul kellene megtanulni, kevesebb idegen nyelvet és több magyarórát. FlekkeN szerint sok az irodalomóra. Ez már egy ellentét. Honnan legyen gazdag és választékos szókincsű, szép beszédű, helyesen fogalmazó és író a gyerek, ha kevesebb az irodalomóra?
    Cris99, szerinted a történelem részletes tanulása a felesleges. Csakhogy a történelem, az irodalom, a földrajz és érintőlegesen a rajz és az ének is összefügg. Ha elhagyjuk a történelem egy részét, akkor minek tanítsuk az adott időszak irodalmát? Ha nem tanítjuk a tanítjuk a csatákat, akkor minek tanítsuk a csaták helyszíneit, az adott terület földrajzát? Konkrét példa: felesleges tanítani Szigetvár 1566 elestét. De akkor felesleges tanítani a Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem verses eposzát. Ha Zrínyi Milkóst nem tanítjuk, akkor minek tanítanánk Zrínyi Ilonát, de akkor Munkács várának történelme is felesleges. Jah, hogy valamikor Munkács Magyarországhoz tartozott? Azt is minek tanítani?
    Az általános és középiskoláknak országos (keret)tantervük van. Minden iskolának meg kell felelnie ennek és mindenhol egyformán számon kérhetőnek kell lennie. Nem egyszerű eldönteni mi legyen tananyag és mi nem. Rengeteg dolgot kell mérlegelni. Hagyjuk meg azoknak, akik értenek hozzá.

  • bimbiri

    tag

    válasz bambano #34 üzenetére

    Sajnálom, de nem érzem feladatomnak, hogy megmagyarázzam mi értelme verseket tanulni. De pont aktuális, azért jó tudni mit értenek azon az aktuálpolitikai beszédekben, hogy "disznófejű nagyúr".
    Énekből buktatni. Nem szoktak, de miért ne lehetne? A tantárgynak ugyanúgy megvan a minimum követelményszintje, mint más tantárgyaknak. Készségtantárgy, nagy a diákok közti adottságbeli különbség. De az ének-zene tárgy nem csak énektanulásból áll. Történelmi korok és földrajzi tájak, azok zenéi és hangszerei. Híres hazai és külföldi zeneszerzők műveinek ismerete. Bár ha Ady verseinek tanulásának értelmét magyarázni kell, akkor gondolom ezen ismeretek szükségességét is indokolni kellene. De most nem fogom.
    A tantárgyak közötti összefüggéseket tanítani kell? Rávilágítani, megemlíteni szokták a tanárok. Hiszen a (keret)tanterv is úgy van általában összeállítva, hogy erősítsék egymást a tárgyak. Ugyanannak a korszaknak történelmét, irodalmát, művészetét tanítják.
    Az infótanárokkal szembeni ellenszenved okának magyarázatát külön köszönöm! Ezek szerint 4-8 tanár alapján alkotsz véleményt, amihez jogod is van. De 5000 iskolát számolva, iskolánként 2-3 informatikát is tanító tanárt feltételezve 10000-15000 ember szakmaiságát ítéled meg kb. fél ezrelékük alapján. (Nem témája a topiknak, ezért csak zárójelben, költői kérdésként kérdezem: más szakmákról is ilyen lehangoló a véleményed? Van jó autószerelő, villanyszerelő, víz- gáz- központi fűtés szerelő, stb... szerinted?)

    Az irdatlan pénzekre is kitérnék egy rövid gondolat erejéig, mert ezt már egy másik -nevén nem nevezhető- "univerzumban" már ki lett tárgyalva. Pontos összegeket nem tudni, de a nagyságrend kikövetkeztethető az ismert adatokból: 2005-2008 között 5 milliárd, 2010-ben 1,5 milliárd forint, 2011-ben 1,13 milliárd forint, elmúlt tíz évben az állam közel 12 milliárd.forrás. A tantermi gépek operációs rendszere és a használt irodai programcsomag évi bérleti díja 1,5 milliárd forint. Kimondva sok, de ez 5000 iskola, iskolánként átlagosan 100 gépet számolva 500000 számítógépre oszlik meg. Ez gépenként 3000 Ft évi bérleti díjat jelent, operációs rendszer és irodai programcsomagra. Tudom ehhez a 2004 február 10. után beszerzett gépekre Windows frissítési alap kell és vannak ingyenes vagy szabad szoftverek is, amikkel meg lehet oldani a feladatot. De hol használják ezeket? Mekkora a piaci részesedésük? Nem az életre, a munkahelyi követelményeknek megfelelő eszközökön kellene tanítani a diákokat? A szakkönyveket, tankönyveket nem említve. A tanárok továbbképzését is ide lehetne sorolni. Ehhez adjuk hozzá a szerveroprendszereket is. Nem olyan sok az az összeg.
    A számonkérés standardizált. 2 évre előre meghatározva az oprendszert és használt szoftvereket. Egy tanuló Mac igénye is "hasba tudja akasztani" az iskolát, mi lenne ha 20 diák 15 különböző Linux disztribúciót szeretne használni? De ez már üzemeltetési feladat, nem tanári...

  • bimbiri

    tag

    válasz Narxis #36 üzenetére

    Az már nem általános, hanem szakiskola lenne!
    Szerinted 10 éves koráig kiderülne miből tehetséges, mivel szeretne egész életében foglalkozni, lesz a jövője.
    Utána pedig erre készül fel? És ha mégsem sikerül? Akkor félfelnőttként-felnőttként kezdi elölről a másik szakot? Újabb 6-10 évre kiesve a munka világából?
    A világ pont az ellenkezőjét kívánja. Széles látókör, gondolkodni tudás, probléma megoldás. Erre rá lehet építeni gyorsan egy új(rokon) szakmát és újra munkába lehet állni (ha van munka, de ez nem oktatási kérdés).

  • bimbiri

    tag

    válasz floatr #39 üzenetére

    "Arról nem is beszélve, hogy sok helyen hagyják érvényesülni azokat a trendeket, hogy aki nem tanul, az a májer, és az alapvető társadalmi normákra képtelenek rászoktatni a gyerekeket"

    Ezt talán nem a tanártól kellene elvárni, hanem a családtól. A tanár semmit nem tud tenni a család értékrendjével szemben. Csak szélmalomharc. Főleg ha nem egy tanulónál, hanem az osztály nagy többségében hasonló az értékrend.

  • bimbiri

    tag

    válasz floatr #43 üzenetére

    Szerintem tévedsz. Sokan így gondolják, de nem dobják hanyatt magukat, hanem folytatják a szélmalomharcot! Napról napra, óráról órára visszamennek és próbálják nem csak tanítani, de nevelni is a diákokat. Én is elgondolkodtam és hét év tanítás után váltottam amikor hívtak. Elegem lett, hogy óránként 10-15 percet és havonta egyszer 20-25 percet a motivációra kellett fordítani. És ezt érettségi utáni szakképzésben.
    Miért megy a sírás? Mert a pedagógusokat zavarja a jelenlegi helyzet. Ők is szeretnének csupa jól nevelt, szorgalmas, tehetséged gyereket tanítani. De azt kell tanítaniuk akiket a szülők az iskolába küldenek. Én akkor kezdenék aggódni amikor abba marad a sírás, ha már ők is feladják a harcot és nem nevelnek csak oktatnak. Te sírásnak látod, ők segélykiáltásnak.
    Abban egyetértek, hogy tényleg el kellene gondolkodni a jelenségen! De nem úgy ahogy a mondataid sugallják. Ha több iskola, sok tanárja (alapvetően a szakma általános véleménye) szerint gond van a családon belüli értékrendekkel, azaz a társadalom értékrendjével, akkor ott tényleg gond lehet. Ezen a tanárok egyedül nem tudnak változtatni. Nem tudnak eredményesen tenni a gyerekek szemléletmódjának megváltoztatásán.
    Te tehetsz rá, megoldhatod magad. A legelején írtam a gyerekneveléshez ma mindenki ért. De mond, tényleg szakszerűen neveled? Az ő képességeinek, tehetségének, szükségleteinek megfelelően? Biztos nem sikkad el valami számodra rejtett képessége? Birtokában vagy a tudásnak és képességnek, hogy a legjobbat hozd ki belőle vagy csak a saját tapasztalatodra hagyatkozva megmutatod neki azt amire te képes vagy? (Ne vedd személyeskedésnek, nem ellened, csak neked írtam. Mindenki felteheti magának ezeket a kérdéseket, én is sűrűn felteszem magam.)

  • bimbiri

    tag

    válasz dabadab #44 üzenetére

    "Mire altalanos iskolaba kerulnek a gyerekek, gyakorlatilag tokeletesen tudnak magyarul. Amire te gondolsz, az a nyelvtan, aminek viszonylag keves koze van a konkret nyelvtudashoz."

    Ha ez így lenne, akkor nem lenne szükség annyi logopédusra és nyelvi korrekciós felkészítő órára az általános iskola alsó tagozatában. A szókincs összetételéről nem is beszélve. De ez csak egy mellékszál, ami arra világít rá, mennyivel több minden van pedagógia mögött, mint amit a mindennapi életben gondolna az átlagember.

  • bimbiri

    tag

    válasz Narxis #47 üzenetére

    Az, hogy merre kellene terelgetni az most is kiderül. De nem lehet 10 évesen eleve elrendelni, hogy mi lesz a gyerekből. Túl gyorsan változik a világ, túl gyorsan változik az igény. A mostani oktatási rendszer próbálja minél tovább kitolni, az utolsó 1-2 évre a szakma tanítását, hogy szinte az utolsó pillanatig tudjon változtatni, ha rájön mégsem ez az élete szakmája.

    "Ebben mi akadályozná meg? Miért lenne beszűkült gondolkodású ha már 10 évesen tudja, hogy merrefelé orientálódna?"

    Ha ez így lenne, akkor tele lennénk hivatásos rendőrökkel, orvosokkal, tűzoltókkal, fodrászokkal és hercegnőkkel. És ha ez a te esetedben így lenne, akkor talán nem született volna meg a Problémák, problémák, problémák című blogbejegyzésed.

    A felsőoktatás azért felső, mert van alatta általános és középfokú oktatás. Ha ezt megnyirbáljak, akkor rá hárul az alapvető és a szakmai alapismeretek tanítása is. Az pedig már nem 5-6 szemeszter.

    "Ősi legendák szólnak egy olyan módszerről amiben a szülő megkérdezi a gyereket, hogy melyik vagy mely tantárgyak a kedvencei, tehát kommunikál vele."

    Külön topikot is megérne ez a mondatod. Az átlag szülő bármit megad a gyerekének, kivéve a saját idejét. A szülői törődést pedig nem lehet helyettesíteni a pedagógusi odafigyeléssel. Ha szülőt "helyettesít" a tanár, akkor mikor van idő tanítani?

  • bimbiri

    tag

    válasz cucka #48 üzenetére

    "Pedig engem is érdekelne, hogy mi értelme verseket tanulni." Továbbra sem akarok ebben a témában elmélyedni. De talán az a közhely magyarázatot adhat, hogy nyelvében él a nemzet. A költők azok a kiemelkedő tehetségű "nyelvművelők", akik maradandót tettek a nemzet kincséért, a nyelvért. Ha hagyjuk a tudásukat elveszni, akkor meggyengül az egyik legfontosabb közös kapocs ami összeköt.
    Miért szükséges megtanulni egy egész verset? Mert "jó" egy verset tudni (nem tanulni, tudni). Mert jó ősz hajjal a kedves szemébe mondani, hogy:
    "Már vénülő kezemmel
    Fogom meg a kezedet,
    Már vénülő szememmel
    Őrizem a szemedet.

    ..."

    Mert jó a világ túlfelén (vagy éppen a szomszéd országok egyikében) a második szónál bekapcsolódni egy ismeretlen által elkezdett versbe:
    "Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent,
    nekem szülőhazám itt e lángoktól ölelt
    kis ország, messzeringó gyerekkorom világa.
    ..."

    A Waldorf oktatási módszer az epochális oktatása pont az összefüggésekre épít. Vannak iskolák, akik erre alapoznak

    A tudásanyag birtoklása nem egyezik meg a tudás birtoklásával. Lehet, hogy ráfér, de használni nem tudod. Honnan tudnád, ha nem tudod pontosan mi található meg benne. Ahhoz egyszer át kell nézni, meg kell tanulni. Ha egy költő 2-5 versét megtanultad és 20-30 versét elolvastad, akkor jószerével majd az összes versét megismered a stílusa alapján. És akkor már van értelme a digitális tudástárnak a zsebedben. Mert egy töredékről meg tudod mondani kb. melyik költő műve.

  • bimbiri

    tag

    válasz cucka #62 üzenetére

    Ne keverd a tudást az információval! Az általános tudást (műveltséget) a szaktudással.
    A tudás szeretete szükséges az új információk megismeréséhez. A tanulás képessége pedig a tudás megszerzéséhez. A szépirodalom azért jó, mert "szép" és nem évül el (maximum világnézetenként máshova kerül a hangsúly), a szakirodalom azért jó, mert "szak-szerű". Ez elévülhet és el is évül egyre gyorsabban.
    Az oktatás próbál lépést tartani a kettősséggel. Egyrészt el nem évülő alapokat rak le, és a szakmaiságot a lehető legszélesebben kezeli az oktatás elején. Majd az oktatás végén az akkori legkorszerűbb (tudom, hogy nem az, de próbálnak lépést tartani) tudással felvértezve engedik ki a diákot az iskolából. Az érettségi utáni szakképzés pont erről szól. 4 év kondicionálás, tanulni tanulás, általános műveltségi alapozás után 1-2 év alatt csak szakmai tárgyakkal (amik erősen építenek a középiskolai tudásra és tapasztalatra) a lehető leggyorsabban a legtöbb legfrissebb szakmai tudást adni a diákok kezébe.
    A rendszer nem tökéletes, hiszen nincs lehetőség évekig való tesztelésre, a hibák kijavítására, mert azonnal reagálni kell a piac változására. De bármennyire is hihetetlen a mostani pedagógusok nem azért vannak a pályán, hogy szívassák a gyerekeket.

    A memoriterek tanulásának hasznosságának tudományos megfogalmazását Nekomajin leírta az #56-os hozzászólásban. Én bele se mentem volna ennyire. De ha már itt tartunk! Mi értelme van megtanulni egy programozási nyelv utasításait, ha úgyis ott van a referencia guide-ban? (Tudom hülye a kérdés, de szükség volt rá.) És honnan tudja az agyad, hogyan kell valamit megtanulnia, ha soha nem tanították meg neki? Az óvodában kezdik a mondókákkal, majd érettségiig eljutnak a tantárgyankénti tételvázlatokig, amik alapján visszaidézhető a felkészülési idő alatt megszerzett tudás visszaidézése.
    Erre alapozva már később, önállóan is meg tudsz tanulni új, téged érdeklő tudományterületeket.

  • bimbiri

    tag

    válasz FlekkeN #65 üzenetére

    "Ilyen kisérleti tananyagokat kéne alkalmazni 1-1 iskolában és ha sikeres kiterjeszteni vagy az alkalmazható részeit átvenni. De még ilyet sem csinálnak. Csak a ragaszkodjunk az eddigihez megy."

    Alternatív pedagógiai irányzatok a teljesség igénye nélkül
    - Montessori-iskola
    - Waldorf- iskola
    - Dewey és Killpatrik féle projektmódszer
    - Dalton-terv
    - Jenaterv-iskola
    - Freinet iskola

    ezen pedagógiák eszközei, módszerei megjelentek a többségi oktatásban is. De vannak speciális alternatív pedagógiai programú iskolák. Csak keresni kell őket. Ha azok lennének az általánosak, akkor azok hátrányait ismernénk, és a mostani rendszert vágynánk.

    "Minden órán meg kell tanulni az adott anyagot és minden tanár elvárja, hogy tudjam az ő órájának anyagát. Van egy évben 6-10 tantárgy."
    Joggal várja el. Tanuló vagy, tanulni mentél oda. A te döntésed (szüleid döntése) volt. Ha rossz a döntés, akkor erről nem a pedagógus tehet. Elég demagógnak hangzik, de a szabad iskolaválasztás joga a gyerek és a szülők kezébe adja a döntés felelősségét.
    "Mégis, hogy a túróba tanuljam meg mindet jól?"
    Tanulj meg tanulni! Ez is egy tudományág, a maga szakirodalmával. Elvileg (és gyakorlatilag is) az általános iskola megtanít tanulni, legalábbis lerakja az alapjait. És senki sem mondja, hogy mindent jól tanulj meg! Teljesíts mindenből egy minimum szintet, és amihez kedved/érzéked van, abból hozd ki a maximumot. Egyre kevesebb értéke lesz a bizonyítványnak és egyre nagyobb a megszerzett tudásnak.

  • bimbiri

    tag

    válasz cucka #72 üzenetére

    "Alapvetően jókat írsz, viszont azzal nem értek egyet, hogy az általános iskolák naprakész tudást adnának. Igazából pont hogy túlságosan ragaszkodnak ahhoz a kánonhoz, amit általános műveltségnek hívnak."
    Talán azért, mert általános iskola. 6-14 év közötti korosztály részére. Erősen redukált tananyag, erősen egyszerűsített módszerek a korosztályoknak megfelelően.
    "Például amikor én iskolába jártam, évekig foglalkoztunk az ókorral, a középkorral, a XX század történelmét lezavartuk az utolsó év végén. Pont az kapja a legkevesebb hangsúlyt, ami végső soron a mindennapi életben releváns."
    Pedagógiai okokból: Mert egy 10-14 évest inkább érdekel az ókor mítosza, a középkor királyságai és lovagvilága, a második világháború haditechnikája, mint a jelenkor politikai eseményei. Majd a középiskola végén, majdnem felnőttként, már egy részben kialakult világkép alapján érettebben meg tudja ítélni a közelmúlt eseményeit.
    Politikai okokból: Az utolsó 50-60 év megítélése kormányonként változik, a pedagógia pedig jó esetben nem politizál. Én még ellenforradalomnak tanultam 1956-ot. Azóta volt már forradalom, népfelkelés, szabadságharc, sőt olyan forradalom is ami átment ellenforradalomba! 1945 felszabadulás volt vagy megszállás?
    "Tanultuk a több száz éve halott írók életrajzát meg szerelmi életét, miközben a ma élő írókról egyetlen szó sem esett. Ez nincs így jól szerintem."
    Szerintem sem, de ez nem az általános iskola feladata, ez már középiskolai szint.
    " (Nyilván, nem azzal van a gond, hogy óvodában mondókát tanulnak a gyerekek, de 17-18 évesen már nem kéne)"
    Pedig kell, mert karban kell tartani az agyat, mert a nem használt képességet elsorvasztja a mindennap használt.
    "Az égvilágon semmi értelme. Pontosan ezért nem is tanulja meg senki, mert ott van a referencia guide-ban. A koncepciót, a nyelv/technológia mögötti elgondolásokat kell megtanulni, méghozzá nem mechanikusan, mint a verset, hanem úgy, hogy értsd."
    Ha nem tanulod meg, akkor hogyan kódolod le programot? Nem túl hatékony minden utasítást egyenként kilapozni a guide-ból. És ha nem vagy elég hatékony, akkor kikerülsz a szakmából.
    "Ha sok verset olvasol és "értesz hozzá", az megfelel annak, ha mondjuk jól tudsz szöveget szerkeszteni. Ha mechanikusan megtanulsz egy verset, az megfelel annak, ha vissza tudod mondani az x szövegszerkesztő toolbar-járól a gombokat helyes sorrendben."
    Hiába tudsz szöveget szerkeszteni egy programon, nehezen boldogulsz egy másik programmal. Meg kell tanulnod fejből a toolbar felépítését, hogy ne kelljen percekig keresned egy-egy menüpontot a használathoz.
    Abban egyet értek, hogy a 16-18 évesek álmainak nem netovábbja a verstanulás. Nehéz a tanárnak megtalálnia a megfelelő motivációt hozzá. Ráadásul diákonként eltérőt.
    Tévedés ne essék, nem védem foggal körömmel a verstanulás szükségességét, de amíg nincs jobb eszköz, addig ne akarjuk már kiirtani a tantervből!

  • bimbiri

    tag

    válasz bambano #77 üzenetére

    ""Sajnálom, de nem érzem feladatomnak, hogy megmagyarázzam mi értelme verseket tanulni.": apró probléma, hogy nem is ezt kértem tőled. Te, mint tanár, nem érted a kérdést? A diákjaid kérdéseit se?"

    Én azt kérdeztem: minek megtanulni kívülről ilyen józan észt, oktatási szükségletet és pedagógiai igényt ennyire túlhaladó mértéktelen mennyiségű verset. Nem könyvtár a fejem. Pláne érdekelne a válaszod, ha hozzáteszem, hogy ez messze nem humán szakos osztály volt, sőt.

    Idéznék a #34. hozzászólásból:
    "amikor én érettségiztem, 160 Ady versből tudtam legalább 3 versszakot könyv nélkül idézni.
    fogj hozzá, magyarázd meg, ennek mi értelme volt?""

    Én erre írtam, hogy nem érzem feladatomnak, még akkor is ha te ezt felsőbbrendűség sugalmazásának veszed. De ha durvábban fogalmaznék azt is mondhatnám, hogy ne utasítgass, főleg ne ilyen felsőbbrendűséget sugalmazóan!
    Egy saját állítása szerint valamikor tanárként is dolgozónak ezt magyarázni kelljen?
    Az alap állításodban 3 versszak könyv nélküli idézését írtad, ez lenne a pedagógiai igényt messze túlhaladó mennyiség?
    "most következik tőled a magyarázat a 160 versre, hogy miért nem a zsebemben van a digitális tudástár, miért a fejemben az analóg."
    Miért következne? Milyen 160 versre? Ady 160 versére? Vagy 4 év alatt kellett 160 verset megtanulnod? Ezt a kérdést tényleg nem értem!

    " errefelé szoktak és azért, mert készségtárgy. ráadásul ez az osztály sem humán szakos, viszont itt is van pár dacos csakazértis tanár, aki megmutatja, hogy egy matek-infó szakos osztály csakazértis az ő tárgyát fogja tanulni matek meg infó helyett."
    Vannak idióta tanárok, egyesek szerint én is az vagyok. ~300 hallgatóm közül van aki kedvel, van aki utál. Nem lehet mindenkinek egyformán megfelelni. Műszaki képzésen tanítok és a sok gimnáziumból, közgazdasági középiskolából érkezőnek gyors a tempó és magasak a követelmények.

    A kötelező irodalom választás szintén tanár szintű döntés (bizonyos határokon belül). De attól, hogy neked az És mégis mozog a föld jobban tetszik/érthető még nem indokolja annak a választását. Emlékeim szerint adott témakörből több hasonló könyvet adtak meg, ami közül az egyiket volt kötelező elolvasni. Tehát a diáknak is volt döntési szabadsága. Ha ez nálad nem volt meg, akkor szintén az idióta tanár esete forog fent.

    A mesteremberek megtalálása nem egyszerű voltát szerettem volna szemléltetni. A tanár is mesterember. Csak nem az autóját/lakását/stb... bízza rá, hanem a gyerekét. Nagyobb a felelősség, mégis sokkal kisebb a megbecsülése. Erről ők maguk is tehetnek, de a szülők nagy része úgy gondolja tévedhetetlen a gyereknevelésben és baj esetén a tanár a hibás. Miért hiszi el az kétkezi mesterembernek, hogy ért a szakmájához és miért nem hiszi el a tanárnak?

    "Azért az egy érdekes pillanat lesz, amikor engem akar valaki meggyőzni a tisztaszoftver akció balfékségéről... de próbáld meg, legyen egy jó napja a topictársaknak..."
    Dehogy akarlak meggyőzni! Nincs semmi értelme, csak parttalan szóváltás lenne. Különben is csak beleugatunk a nyomorba, a döntéshez semmi közünk nincs.

    "" Ez gépenként 3000 Ft évi bérleti díjat jelent, operációs rendszer és irodai programcsomagra.": ez egy igen fals és rossz adat, a költségek érdemi részét kifelejtetted a számításból."
    Csak egy linket kérnék szépen a valódi adatokról, esetleg a tételes költséglistáról, hogy ne maradjon ki az érdemi rész!

  • bimbiri

    tag

    válasz bambano #79 üzenetére

    "egy kicsit furcsán néznék arra az iskolára, amelyik meg akarja nekem magyarázni a saját családomon belüli értékrendet..."
    Nem a _te_ családodon belüli értékrendeddel van gond (nem is megítélhető, hiszen nem ismert). Hanem az átlag család értékrendjével. Ha nem így lenne akkor pl. a tömegközlekedésen az idősek és az arra rászorulók ülnének nem a diákok. Nem vernének a fiatalok másik fiatalt/hajléktalant/időset. Nem a tv szocializálná a gyerekeket, hanem a család. Nem az lenne a követendő példa, hogy ki milyen módon szúr ki a tanárral.

    A nyelvi kérdéshez. Inkább az MTA döntsön, mint az utca. Az utcát a média befolyásolja, az pedig jelenleg a béka feneke alatti szinten van nyelvművelés szempontjából.
    A helyesírási hibákhoz való viszonyunk minket minősít. És remek példa az elbutulásra! Amíg kötelező volt figyelni rá, addig mindenki elfogadható szinten ismerte a szabályokat és be is tartotta. Amikor nem kötelező betartani, akkor szépen lassan leszokunk róla. És egy idő után észre se vesszük, ha hibázunk. De ha szükségünk van rá, akkor feltétlenül megbízunk a technológiában (a szövegszerkesztő helyesírás ellenőrzőjében), ami megtréfálhat, mert csak szintaktikailag ellenőriz. Egy ilyen levélen akár munkahely is múlhat.

  • bimbiri

    tag

    válasz bambano #84 üzenetére

    Igaz nem nekem írtad, de mint tanár nem mennék el szó nélkül a hozzászólás mellett. Süt belőle a tanárokkal szembeni előítélet.

    "az unokahugom waldorfba jár, még nem tud írni meg olvasni, pedig már rég nem elsős. de abban a suliban ez a menő. a kölök nyáron könyörgött rendes tankönyvek után, majd magától tanult rendes tananyagot."
    Ha ennyire nyilvánvaló, hogy a waldorf nem a gyereknek megfelelő iskolatípus, akkor nem kellett volna a szülőknek iskolát váltani? Különösen egy olyan családban, ahol a rokonság tele van pedagógusokkal, hiszen van kitől segítséget kérni ha látják a problémát. Remélem ez azóta már megtörtént.

    "(#82) Nekomajin: "És ha találsz egy jót, akkor mondhatod azt, hogy na, eddig hülyék voltak a tanárok, de ebben az iskolában végre nem": én elsőre találtam jót, általánost is, középsulit is. ez (is) az én felelősségem, hogy hova jár a gyerek, erre nekem kellett odafigyelnem."
    De azt is írtad:
    "a gyerekem iskolájában énekből buktatnak. hogy mit csinálnék egy ilyen pedagógussal, az kiüti a jólneveltségemet.

    a tantárgyak között meg soha nem tanították az összefüggéseket...

    és igen, nincs jó tapasztalatom infó tanárokkal, se saját magammal, se gyerekkel kapcsolatban. jó matek tanárral, jó fizika tanárral viszont van saját tapasztalatom, el tudom képzelni, minek hogy kellene működnie."

    ""Híres hazai és külföldi zeneszerzők műveinek ismerete.": ennek kb. annyi értelme van, mint hogy Jókaiból még mindig az Egy magyar nábob meg más, hasonlóan olvashatatlan és emészthetetlen szemetet követelnek meg, nem olyat, amit a gyerek el is olvas. Ha már Jókai, akkor legalább És mégis mozog a föld. A mostani humán jellegű tananyagokat pár sznob tanár találhatta ki úgy 500 éve, akik már akkor is régebbiek voltak, mint az egyiptomi piramisok. Utána meg jön a nagy kerek bamba szemekkel nézés, hogy dehát nem olvasnak a gyerekek... Nem hát, ennyi szemetet, minek is olvasna.

    "A tantárgyak közötti összefüggéseket tanítani kell?": sőt, gyakran a tantárgyon belüli összefüggéseket se ártana tanítani, pl. a történelmet se úgy kéne tanítani, hogy bemagoltatnak egy halom, önmagukban hasznavehetetlen évszámot csatákról meg egyebekről, hanem pl. el lehetne kezdeni a magyarázást ott, hogy ki mikor hova házasodott, emiatt ki kivel került szövetségbe vagy ellenségbe és ennek a vége hol lett háború és hol nem. A nagy októberi szocialista forradalmat is lehetne úgy tanítani, hogy Ványadt Ványatovics Vinov lop egy szamovárt a putyilov gyárból..."
    Igaz itt nem írod, hogy ez a gyermeked iskolájában történt csak én valószínűsítem. Mert ha ez így menne abban az iskolában talán máshogy fogalmaztál volna.

    Igaz ezektől még lehet jó az az iskola amit találtál. De most tényleg, ha sikerült elsőre jó iskolát találni, akkor honnan is ez a sok rossz tapasztalat (a kérdés költői, a válasz opcionális)?

  • bimbiri

    tag

    válasz bambano #104 üzenetére

    Akkor nem fogunk vitatkozni. Az "amikor én érettségiztem, 160 Ady versből tudtam legalább 3 versszakot könyv nélkül idézni." mondatodat önmagában értelmezni tényleg nem tudom. Mivel egy tényközlés. Ebből csak az derül ki, hogy Ady 160 verset írt és te ebből 3 versszakot tudtál könyv nélkül idézni és pont. Ebből lehet következtetéseket levonni, de az sem az én feladatom. Ez talán sok, talán kevés, ha nem pont megfelelő az érték, akkor megvizsgálható, mi az oka az eltérésnek a megfelelőtől. De még most sem értem miért tőlem vártad ennek a mondatnak az értelmezését. És most már nem is fogom megtudni. Béke poraira...

  • bimbiri

    tag

    válasz philoxenia #105 üzenetére

    Moderátorral csínján bánunk, de tipikusan hü..., hogy is fogalmazzak.... pontatlan kérdésre, pontatlan válasz:
    Eléggé aktuális. :)
    Milyen iskolára gondolt? Általános alsó vagy felső tagozat? Gimnázium vagy szakközépiskola, esetleg szakiskola? Vagy netalántán speciális info tagozatos iskola? Mind eltérő tananyag.

    A (keret)tanterv elég naprakész. Nem konkrét ismereteket tartalmaz, hanem ismeretterületeket. Erre épül az iskola helyi tanterve. Ezt az adott iskola munkaközössége/tanárai írják. Akár évente újraírják, ha eléggé elkötelezettek. Ők töltik fel tartalommal a keretet. Ahol van eszköz és odaszánás, ott naprakész szoftverek naprakész információk várják a tanulókat. Ahol a tanárok nem állnak a helyzet magaslatán, ott hamar elavulttá válik az anyag.
    Általánosságban elmondható, hogy az iskolák PC és MS orientáltak. A vasak teljesítményéből és az emberi lustaságból adódóan XP-t futtatnak. Irodai programcsomagként MSO 2003 vagy 2007 fut, köszönhetően a Tisztaszoftver programnak.
    A tanított anyag:
    - az info történet az abacustól napjainkig
    - számelmélet, számrendszerek (2, 8, 10, 16)
    - operációs rendszer elmélet (feladata, fajtái, jellemzői)
    - a használt operációs rendszer használatának jártasság szintű ismerete (könyvtár és fájl műveletek)
    - szövegszerkesztés a karakterformázástól a körlevélkészítésig (stílushasználat, tartalomjegyzék, ábrajegyzék)
    - táblázatkezelés az egyedi képletszerkesztéstől az keresőfüggvényekig(?)
    - prezentációkészítés alapszinten, talán még a mozgó kép beszúrási is benne van
    - grafikai ismeretek egy kis színelmélet és valamilyen képszerkesztőprogram valamilyen színtű használata (itt elég nagy a szórás)
    - html programozás, már ahol van. Általában egy wyswyg szerkesztő használata alap szinten.
    - programozás, már ahol van. Általában Pascal vagy Visual Basic nyelven. De inkább csak szakirányú iskolában.

    Ezt lehet naprakészen és 10 éve megírt óravázlatokból is tanítani. Az ismeretségi kör inkább naprakész tananyaggal dolgozik, a lemaradók nem járnak szakmai közösségbe.

    Remélem megfelelő volt a válasz.

  • bimbiri

    tag

    válasz philoxenia #108 üzenetére

    Revideálom az álláspontomat, tényleg idióta vagyok. Fel sem merült bennem ez a megoldás, annyira abszurd. Viszont magyarázatot ad a verstanulással szembeni ellenszenvre. Ezennel megkövetem Bambanot! :R

    A 160 vers erősen tipp jellegű volt, nem voltam elég hatékony a keresésben, nem találtam meg a versek számát.

  • bimbiri

    tag

    válasz philoxenia #111 üzenetére

    Az operációs rendszer elmélet nem a működésének elmélete, hanem elméleti háttérismeret az operációs rendszerekről. Fogalmak bevezetése, magyarázata. Feladata, hogy működteti a számítógépet és kapcsolatot teremt a hardver és a felhasználó között. Van tisztán parancssoros működésű, és grafikus felületű operációs rendszer. A parancssor szükséges az alapvető utasítások bemutatására. Egy felhasználós, több felhasználós operációs rendszer. Egyfeladatos, többfeladatos. Hasonló szinten csak.
    Az előz felsorolásomból kimaradt a hardverismeret, leginkább csak bemutatás szinten, egy-két jellemző megemlítésével.
    Az XP használata vagy a vas indokolja, mert nem megy el rajta jobb vagy a rendszergazda/oktatástechnikus hozzáállása. Max netto 100e-ért nem kapsz sem Linux sem MS expertet.
    Az általad említett adatvédelmet tartalmazó fejezet neve Az információs társadalom. Szintén erős szórást mutat. Általában nem jut rá idő, olvassátok el a könyvben. Ami viszont nem tartalmaz még facebook információkat.
    A táblázatkezelés sajnos nem mindenhol megkerülhető témakör. Egy asztalost képző szakiskolában igen, ott talán nem is tanítanak. De egy esetlegesen biológust képző szakközép vagy gimnáziumban kell, mert ugyanabból az iskolából mehet mérnöknek, közgazdásznak. Ahol szükséges a táblázatkezelés. És a biológus is, sőt egy bölcsész is használ táblázatokat, saját kutatásainak elemzésekor. És a táblázatkezelő program használatát nem lehet a felsőoktatásra ráterhelni (elvileg, gyakorlatilag az alapoktól újratanítjuk).
    A grafika az elemi vektorgrafikus rajzolástól (geometria ábrák, szervezeti és egyéb diagramok), a vektorgrafikus képek alap szerkesztéséig, kivágás, átméretezés, stb. tart.

    A DOS parancsok feleslegessé váltak, de mégis megkerülhetetlenek. Már nem tanítják, de megemlítik őket.

    Sajnos nincs mindenki által használt anyag, vagy olyan kevés ami alig mérhető. Arra tényleg elég a csökkentett óraszám. De akkor az adott szakterületen használt ismereteket hol tanítsák meg? Középiskolában erre vannak szakmai tárgyak. Az oktatási rendszerünk átjárható, bárkiből lehet bármi. Nincs különbség érettségi és érettségi között. Eü suliból mehetsz programozónak és gimnáziumból kohómérnöknek. Ők hol tanulják meg a most feleslegesnek ítélt, de egykor még szükséges információkat?

  • bimbiri

    tag

    válasz proci985 #113 üzenetére

    Miért ne lenne hülyebiztos? Legalább 2x visszakérdez mielőtt végrehajtaná. A szándékos károkozás ellen nem véd. Az XP esetében már nem engedi a rendszermeghajtót maga alatt megformázni, korábbi rendszeren nem tudtam most lepróbálni.

    "bimbiri: gyakran használt utasításokat az ember tudja, ha meg kell más is, az egy idő után átmegy gyakran használtba. a teljes ref manualt viszont senki nem fogja fejből felmondani."
    A példa a memoriterek tanulásánál volt felhozva és jeleztem is, hogy elég hülye példa, nagyon sarkított. De mond már megy honnan tudja a gyakran használtakat? Gyakran használja, rákeres, elolvassa a hozzá tartozó bekezdéseket, begépeli. Azaz megtanulja, memorizálja. Pont mint egy verset. Ezért használtam példaként. Ha nem kondícionálnánk az agyunkat a tanulásra "felesleges" tananyagok megtanulásával, akkor a szakma (programozás) tanulásánál lenne gondban az agyunk, mert nem tudja hogyan kell megjegyezni, megtanulni az információt.

    És itt is megjegyezném, hogy (miután szembesítettek saját idiótaságommal és megvilágosították az elmém) Bambano és sorstársai ellen elkövetett túlzott és értelmetlen verstudási elvárás nem normális és alkalmazott pedagógiai módszer. Mégegyszer elnézést kérek tőle saját értelmetlenségemért!

  • bimbiri

    tag

    válasz Godefroy #114 üzenetére

    Első körben én is felhúztam a szemöldököm a bejegyzés olvasása után. A tanár tanítson, a rendszergazda/oktatástechnikus üzemeltessen. Attól, hogy képes (ha képes) megoldani a problémát, nem feladata folyamatosan megoldani. A magyartanár sem tartja karban a könyvtárat, a matematika tanár sem segít számszakilag összegezni az iskola költségvetését, a gépírás tanár sem segít be az iskolai levelezésbe.

    Később írtad, hogy ezek a tanárok rendszergazdák is voltak. Így már más a helyzet, ha elvállalják valamiféle díjazásért (én heti 5 óra kedvezményért üzemeltettem egy 120 gépes iskolai hálózatot, Novell 6 és Win 2000 szerverrel), akkor teljesítsék is. Ha nem megy adják vissza a megbízást.

  • bimbiri

    tag

    válasz pigster #125 üzenetére

    Az informatika tanár semmikor, a rendszergazda a lehető leghamarabb. Ha két személy egy is, attól a feladat különböző. És ha a díjazás is külön van, akkor ott lehet (és ott is fog) maradni az órák után.

  • bimbiri

    tag

    válasz Nobuo #117 üzenetére

    A reggeli kávé mellett még elkaptam az eredeti hozzászólásod, nyugodtan maradhatott volna.

  • bimbiri

    tag

    válasz hcl #120 üzenetére

    A tantervben le van írva a tananyag, az óravázlatok a példafeladatok, a számonkérés feladatai előre ki vannak dolgozva. Így a kezdetektől ismert a cél, és az eléréséhez szükséges eszközök.
    Számon kérni pedig csak azt lehet amit ismertetve lett az órán (akár önálló tananyag-feldolgozással is). Minél fiatalabb a diák, annál több tanári magyarázattal. A toolbar felépítésének ismerete, nem egyenlő annak pontonkénti felsorolásával. Bár vannak olyan tanulók akik inkább megtanulják így és végigkántálják magukban, amíg el nem érnek a megfelelő ponthoz. Az pedig, hogy te nem használod a szövegszerkesztőket olyan gyakran, hogy szükséged legyen erre a tudásra még nem indok, hogy ne legyen benne a tananyagban a szövegszerkesztő menüfelépítésének az ismerete.

    "(Meg a cégnél van Word 2003-2007-2010, otthon meg LO, hát ezeket jegyezd meg...)"
    Miért kellene megjegyeznem, de most komolyan? Majd megjegyzem ha szükségem lesz az információra. Tanítottam Office 2000-2003-2007 programok használatát, azok felépítését ismerem. De csak annyira emennyire szükséges. Tanítottam ügyintéző titkári szakmát, ott elég részletesen bele kellett menni a 2003 használatába, mert az volt a fő munkaeszközük.

    [ Szerkesztve ]

  • bimbiri

    tag

    válasz hcl #133 üzenetére

    "A tanterv is lehet rossz. Persze oké, ha abban az van leírva, azt kell tanítani"
    A _helyi_ tantervet helyben írják az ott tanító tanárok, ezt minden tanárnak tartani kell. Ez alapján készítik el saját óravázlataikat, amiben lehetnek eltérések. Ha ha _helyi_ tanterv rossz, tessék újraírni!

    "Végiggondoltad, amit írtam? Gondolom nem alaposan"
    Visszapasszolnám a kérdést. És mielőtt elbeszélnénk egymás mellett, meg is válaszolnám miért nem. Én folyamatosan a menüfelépítés ismeretéről beszélek, nem pedig a menüpontok tételes felsorolásáról. Azt viszont ismerni kell, hogy ne kelljen pecekig keresni a kép beszúrását, tartalomjegyzék generálását, a tabulátorpozíciók felvételét. Ehhez általában elég megmutatni 2x-3x és gyakoroltatni példákon keresztül, bizonyos esetekben, néhány tanulónál jobb eredményre vezet a magoltatás.
    "A gyerekek elég találékonyak, ha tudja, kb. mit kéne elkövetnie, hogy az a szöveg úgy nézzen ki, ahogy szeretné, akkor megkeresi, és így sokkal jobban is rögzül"
    Általában, de nem minden esetben és ilyenkor módszert kell váltani, nem mindenkinél, nem mindenkor.
    "A menüpontok nevének magoltatásából az lesz, hogy amikor Gizike a 2003 elől 2007 elé ül, akkor azt se tudja, mi van, mert másképp néz ki"
    Ez akkor is bekövetkezik, ha nem magolással tanulta meg. A példában említett Gizike (ha számára a magolás eredményesebb tanulási forma) kap egy menütérképet és egy szabad délutánt, újra bemagolja és minden mehet tovább.

    "Miért, én mit mondtam?"
    Idézem: "(Meg a cégnél van Word 2003-2007-2010, otthon meg LO, hát ezeket jegyezd meg...)"
    Majd hozzátettem, hogy Office 2000-2003-2007 programokat tanítottam, így azokat megjegyeztem a szükséges mértékben. De miért jegyezném meg a 2010 és a LO verziókat? Majd ha használnom (tanítanom) kell. De a tanulóktól sem várom el az ismeretét.

  • bimbiri

    tag

    válasz bambano #136 üzenetére

    Ismételten hamut szórók a fejemre, az alap mondatodat teljesen félreértettem. A valóság meg sem fordult a fejemben, mert túl abszurd. A megszerzett tudáshoz és a befektetett munkához pedig minden elismerésem! :R

    A kérdést feltettem magamnak és most már egyértelmű a válasz. És én sem lendítettem pozitív irányba a megítélésüket. Pedig én nem is vagyok pedagógus, csak legfeljebb tanár, de inkább oktató. Nevelni nem szeretek és nem is értek hozzá, a megszerzett tudásomat viszont szívesen átadom az azután érdeklődőknek.

    Az irgalmatlan vers megtanultatására viszont továbbra sincs értelmes válaszom. A saját idiótaságom miatt most már kötelességemnek érzem, hogy írjak róla, de nem vagyok kompetens a kérdésben. A verstanulásnak megvan a maga helye és szerepe a pedagógiában, már az óvodás kortól kezdve. De ami veled/veletek történt az nettó baromság, tanári ámokfutás. A hátterében talán szakmai féltékenység állt. És remélem nem ma már nem folytatja áldásos tevékenységét!

  • bimbiri

    tag

    válasz hcl #139 üzenetére

    "Te csak tantervet írtál az elején. Gondoltam a központira gondolsz."
    A kerettanterven célkitűzések vannak. Ezért nem kell évente újraírni. Az ott megfogalmazott célok jók, de tartalommal megtölteni a helyi tantervben szokták.

    A következő ofiszban máshogy lesz.
    És akkor újra meg fogja tanulni a helyét a neki legmegfelelőbb módszerrel.

    "Pont arról beszélek, hogy nem. Ha tudja, hogy van valahol olyan, csak keresni kell, akkor magától megtalálja."
    Saját tapasztalat felsőoktatásból, a valahol van olyan nem szervezett kereséshez vezet, hanem a menüszalag ikononkénti átvizsgálásához. Még a szájuk is mozog ahogy böngészik a feliratokat.
    Nem a tanuláshoz használt módszer a lényeg, hanem a tudás maga. A tanár feladata a leghatékonyabb módszer használata, ebbe beletartozik a bemutatás, az olvasott szöveg alapján önálló feldolgozás és a "bemagolás" is. Ez viszont diákonként eltérő lehet.

  • bimbiri

    tag

    válasz Godefroy #140 üzenetére

    "Örülök, hogy akkor te megértetted miről írok. "
    Gonosz leszek: a pontosítás után könnyű volt megérteni. :)

    A tapasztalatodat csak megerősíteni tudom. Általában hasonló a helyzet mind a feladat méretében és sokféleségében, mind a bérezésben. Annyival egészíteném ki, hogy a finanszírozási formától függően egy eszközt minimum 5 illetve 8 évig üzemben _kell_ tartani! Ezáltal a géppark igen heterogén.

  • bimbiri

    tag

    válasz hcl #144 üzenetére

    "Akkor meg miért hivatlkoztál " a tantervre"?"
    Mert az a helyi tanterv a tanterv a kerettantervet kerettantervként emlegettem vagy ha nem tisztázott melyikre hivatkozok akkor használom még a (keret)tanterv megjelölést. A többi a szövegkörnyezetből adódik. De már bizonyítottam, hogy én sem vagyok tévedhetetlen.

    "Kivéve, ha alapból rosszul tanították meg neki, mert nem a műveletet tanulta meg, hanem az ikont."
    Értem én, hogy nehezen elképzelhető a menü bemagolásának indoklása. De saját, konkrét példát mondok. Eddig el akartam kerülni, mert hatásvadásznak és kivételesnek tűnik. Te hogyan tanítanád meg egy vak tanulónak a szövegszerkesztő használatát? Ráadásul nem szegregált intézményben, hanem ép látásúak közé integrálva. Ott nem működik a valahol ott van, csak keresni kell.

  • bimbiri

    tag

    válasz hcl #147 üzenetére

    "Azért ez tényleg nagyon meredek, és kirívó eset."
    Tegyük hozzá, hogy szerinted.

  • bimbiri

    tag

    válasz philoxenia #151 üzenetére

    Továbbra is hangsúlyoznám, hogy más vonatkozik az általános iskolákra, a szakiskolákra, a szakközépiskolákra és más a gimnáziumokra! Nem lehet egy kalap alatt beszélni róla.
    Az általad említett Pistike szakiskolába jár, ha esztergályos vagy autószerelő lesz. Eleve csak 2 évig tanul informatikát, heti 1-2 órában. Kb 90 informatika órája volt az iskolában. Ebből a 90 órából Talán 20 óra jut a szövegszerkesztésre. Ennyi idő alatt nem lesz "wordvarázsló", Különböző szakmai órája 500-1000 között lesz.
    A táblázatkezelésre hasonló adatok vonatkoznak, talán még kevesebb órában.
    A programhasználatról, vesd össze (csak egy röpke pillantással) a piacon kapható szakkönyvek és tankönyvek összetételét! Alap és középiskolában tanítani tankönyv alapján szoktak, a piac szinte kizárólag csak MS könyveket tartalmaz. Részben ezért használnak MS szoftvereket. Ha lenne kellő mennyiségű, minőségű és választékú tankönyv más programokhoz, könnyebben elterjednének. A könyv írása és kiadása pénzbe kerül, amit az MS (részben vagy egészben, nyíltan vagy titokban) finanszíroz.

    Az algoritmikus szemléletről csak röviden, mert nem ragadnám el a szót a lelkes kollégától! Sokal jobban képben van a témában. Csak ezt a forrásanyagot osztanám meg. De itt is hozzáteszem, hogy nem mindegy milyen életkorban, milyen iskolaformában van szó róla!

  • bimbiri

    tag

    válasz hcl #157 üzenetére

    A "megbeszéltük" egy kicsit túlzás. Folyamatosan elbeszéltünk egymás mellett, nem sikerült megértetni veled egy másik álláspontot. Így nem folytattam egy parttalan vitát, amíg nem jut eszembe újabb megközelítés.
    De talán most sikerül:
    "Ha megtanulja használni az wödör2003-at, akkor a 2010-től hülyén fog nézni.
    Ha tudja az alapműveleteket, és azt a lényegtelen információt, hogy ezeket kb. minden programban így kell, akkor megvan az alapja."

    Az iskola feladata, hogy naprakész, piacképes tudást adjon a diákok kezébe. Már ne tanítson Office 2003 programmal, használjon Office2007-et vagy Office 2010-et. Mert ma ezek a legelterjedtebbek. Így a piacon ezen programok ismerete a leghasznosabb.
    "A kb. minden programban így kell..." kevés. Szükséges egy program készség szintű használata. Egy állás felvételi procedúrájának utolsó lépésében, a próbanapon vagy a próbaidő alatt elküldik ha kb. a tudása. Egy program napi szintű használatánál nincs idő bogarászásra. Az adott feladatra adott idő van, a majdnem kész kevés. A több program "egyszer láttam" tudásszint kevés. Szintén saját tapasztalat, gépipari iskola, informatika tagozat. Tudom nem közismereti informatika, hanem szakmai. A használt program AutoCAD2000, AutoCAD2004, Inventor6, Autodesk termékek. Ott nem lehetett különböző gyártó termékét bemutatni, program lett volna: SolidWorks, CATIA, stb... legyen egy programban "profi" felhasználó és a meglevő tudására alapozva meg tudja tanulni az új szoftverek sajátosságait. Hasonlóan a nyelvtudáshoz, egy erős bázisra rá lehet építeni egy másik eltérő nyelvet, de alapelvek ismeretével és kb. tudással nehezebben tanulsz újabb nyelveket.

    Hozzáteszem, ez olyan diákokra vonatkozik akik utána napi szinten használják majd az adott programot. De én ilyeneket tanítottam.

    Egy olyan területen, ahol a felhasználói felületek pár évente változnak, másképp nem tartom jónak.
    (Ld. még win8.)"

    A példa jó, az 1990-ben megjelnő Win 3.0 felhasználói felületét még 1997-ben megjelent Win95 osr2-ben is be lehetett állítani. A későbbi verziókban nem próbáltam mert megszokottá vált a tálca és a start menü. Az 1995-ben megjelent Win95-ben megjelent tálca, startmenü alapú munkaasztal még elérhető (személyesen nem próbáltam, tévedés jogát fenntartom) az 2012-es Win8-ban.
    Tudom vannak különbségek, néhol elenyésző, néhol lényeges. De nem változnak olyan sűrűn.

  • bimbiri

    tag

    válasz philoxenia #158 üzenetére

    Igazad van, régi volt az információm, középiskolai befejező évfolyamának elvégzése kell a szakmához, de érettségi nem. Azt még nem sikerült tisztáznom, hogy az a középiskola az csak szakközép vagy szakiskola is lehet. A lenézést nem is tudom honnan vetted?

  • bimbiri

    tag

    válasz philoxenia #164 üzenetére

    Mindig csak az a rosszindulat..... :)
    "Nem lehet egy kalap alatt beszélni róla."
    Általános iskola 6-14 éves korosztály, más érettségi szint, más pedagógiai módszerek.
    Szakiskola: 2 év alapozó + 1 (ritkán 2) év szakma. 36-90 informatika óra.
    Szakközépiskola: 4 év érettségiig + 1-2 év szakma. Akár 288 informatika óra érettségiig + szakmai informatika.
    Gimnázium: 4-6-8 év. A fene se tudja mennyi informatika, de a 36-288-ig bármit el tudok képzelni.

    Ha valakinek van pontosabb információja szóljon!

Új hozzászólás Aktív témák