Új hozzászólás Aktív témák

  • cucka

    addikt

    válasz sztanozs #49 üzenetére

    Emlékeim szerint a pénz hatalmának és/vagy a kapzsiságnak a szimbóluma. (Elég rég tanultam, szóval lehet, hogy rosszul emlékszem :) )

  • floatr

    veterán

    válasz bimbiri #45 üzenetére

    Nézd, én épp eleget harcoltam az óvodákkal, iskolákkal, tanárokkal. Nem mondom h nincsen motivált tanár, de üdítő kivétel. Legtöbben csak tolják a napi/évi rutint, és a tényleges megértésre elég kevesen koncentrálnak. Abban nem igazán hiszek, hogy a tanár teljesen független a viselkedésbeli problémák ügyében, mert olyan nincsen, hogy ugyanabban a körzetben két évfolyam, vagy évfolyamon belül két osztály ennyire durva eltéréseket mutasson, és a tanár ettől függetleníti magát, mert akkor talán lehet h nincsen tehetsége arra, hogy motiválja a gyereket, nem igazi pedagógus, csak "oktató"

    Az meg, hogy mi odafigyelünk-e arra, hogy neki mi a jó... :) eddig csak mi figyeltünk oda. Nem mondom h mintaszerű szakmaisággal, mert abban szvsz még egy tanár sem lehet biztos (sőt), de a környezetünk visszacsatolásai alapján szerintem még elég jók vagyunk. Én örülnék neki a leginkább, ha nem kéne még ezzel is ennyit foglalkozni, mert megőrülök már lassan, annyifelé kell szakadni.

    De ha a saját tapasztalataimból indulok ki, az én rejtett képességeimre sem figyelt egyetlen tanár sem, szóval csodák nincsenek. Nem is értem én ezt a nagy felbolydulást...

  • proci985

    MODERÁTOR

    LOGOUT blog (1)

    válasz cucka #48 üzenetére

    jaja, évszámoknak és helyeknek magukban nincs sok értelme, összefüggéseknek annál inkább.

    főleg, hogy felsőokatásban már saját gondolatok az elvártak, ami elég nagy eltérés a gimnáziumhoz képest, ahol a könyv/órai anyag visszamondatása bevett szokás.

    sztanozs: Ady eléggé kicsapongó életet élt, én egy hallucinációra gyanakodtam amit kiírt magából. de ez a saját féltroll meglátásom, az irodalmi kánon sokkal finomabban fogalmaz. mégiscsak koszorús költő volt:)

    [ Szerkesztve ]

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • bimbiri

    tag

    válasz Narxis #47 üzenetére

    Az, hogy merre kellene terelgetni az most is kiderül. De nem lehet 10 évesen eleve elrendelni, hogy mi lesz a gyerekből. Túl gyorsan változik a világ, túl gyorsan változik az igény. A mostani oktatási rendszer próbálja minél tovább kitolni, az utolsó 1-2 évre a szakma tanítását, hogy szinte az utolsó pillanatig tudjon változtatni, ha rájön mégsem ez az élete szakmája.

    "Ebben mi akadályozná meg? Miért lenne beszűkült gondolkodású ha már 10 évesen tudja, hogy merrefelé orientálódna?"

    Ha ez így lenne, akkor tele lennénk hivatásos rendőrökkel, orvosokkal, tűzoltókkal, fodrászokkal és hercegnőkkel. És ha ez a te esetedben így lenne, akkor talán nem született volna meg a Problémák, problémák, problémák című blogbejegyzésed.

    A felsőoktatás azért felső, mert van alatta általános és középfokú oktatás. Ha ezt megnyirbáljak, akkor rá hárul az alapvető és a szakmai alapismeretek tanítása is. Az pedig már nem 5-6 szemeszter.

    "Ősi legendák szólnak egy olyan módszerről amiben a szülő megkérdezi a gyereket, hogy melyik vagy mely tantárgyak a kedvencei, tehát kommunikál vele."

    Külön topikot is megérne ez a mondatod. Az átlag szülő bármit megad a gyerekének, kivéve a saját idejét. A szülői törődést pedig nem lehet helyettesíteni a pedagógusi odafigyeléssel. Ha szülőt "helyettesít" a tanár, akkor mikor van idő tanítani?

  • bimbiri

    tag

    válasz cucka #48 üzenetére

    "Pedig engem is érdekelne, hogy mi értelme verseket tanulni." Továbbra sem akarok ebben a témában elmélyedni. De talán az a közhely magyarázatot adhat, hogy nyelvében él a nemzet. A költők azok a kiemelkedő tehetségű "nyelvművelők", akik maradandót tettek a nemzet kincséért, a nyelvért. Ha hagyjuk a tudásukat elveszni, akkor meggyengül az egyik legfontosabb közös kapocs ami összeköt.
    Miért szükséges megtanulni egy egész verset? Mert "jó" egy verset tudni (nem tanulni, tudni). Mert jó ősz hajjal a kedves szemébe mondani, hogy:
    "Már vénülő kezemmel
    Fogom meg a kezedet,
    Már vénülő szememmel
    Őrizem a szemedet.

    ..."

    Mert jó a világ túlfelén (vagy éppen a szomszéd országok egyikében) a második szónál bekapcsolódni egy ismeretlen által elkezdett versbe:
    "Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent,
    nekem szülőhazám itt e lángoktól ölelt
    kis ország, messzeringó gyerekkorom világa.
    ..."

    A Waldorf oktatási módszer az epochális oktatása pont az összefüggésekre épít. Vannak iskolák, akik erre alapoznak

    A tudásanyag birtoklása nem egyezik meg a tudás birtoklásával. Lehet, hogy ráfér, de használni nem tudod. Honnan tudnád, ha nem tudod pontosan mi található meg benne. Ahhoz egyszer át kell nézni, meg kell tanulni. Ha egy költő 2-5 versét megtanultad és 20-30 versét elolvastad, akkor jószerével majd az összes versét megismered a stílusa alapján. És akkor már van értelme a digitális tudástárnak a zsebedben. Mert egy töredékről meg tudod mondani kb. melyik költő műve.

  • Nekomajin

    aktív tag

    (#22) hcl
    Nem vitatkozni, inkább erősíteni akartam az általad leírtakat. Bocs, ha félreérthető volt.

    (#14) proci985
    Csakhogy az algoritmikus gondolkodás nem merül ki a programozásban. A természettudományoknál ugyanazt úgy hívják, hogy problémamegoldó gondolkodás, ami nélkül meg nincs kísérletezés se fizika, se kémia, se biológia órán.
    A mentéses történettel meg arra akartam célozni, hogy nem mindig jó, ha a gyereknek vannak előismeretei, mert ha azok hibásak, akkor nagyon nehéz megváltoztatni akár a tudását, akár a hozzáállását. Persze a konstruktivizmus pont arról szól, hogy előzetes tudásra építkezünk, csak nem mindegy, hogy az az előzetes tudás helyes vagy helytelen.

    (#48) cucka
    A vers tanulásnak, és úgy általában a memoriterek tanulásának az a célja, hogy edzék vele az agyat. Ugyanis nagyban elősegíti a hosszútávú memória és a memorizációs technikák fejlődését.
    Az emberi gondolkodás különböző elemi műveletekből áll össze. Összehasonlítás, elvonatkoztatás, konkretizálás, stb. De ezek a műveletek nincsenek beleégetve az agyunkba a születésünkkor, hanem meg kell őket tanulnunk, és folyamatosan fejlesztenünk kell. A gyerek meg a szülő csak a feladatot látja. Azt, hogy verset kell tanulni, vagy matematikából tételeket kell bizonyítani, vagy kémiából reakcióegyenleteket kell levezetni, stb. A (jó) tanár viszont a feladat mögötti célt is látja. Azt, hogy az adott feladat miért táblázatos formában van elrendezve, mikor felsorolás is lehetne. Azt, hogy mire a gyerek levezet/bebizonyít egy tételt, addigra kismillió részproblémát old meg, amik különböző gondolkodási műveleteket igényelnek, és ez fejleszti a komplex gondolkodását, az összefüggések felismerését.
    Ennek egy része a vers tanulás is. Mondhatjuk úgy, hogy szükséges rossz, hiszen a gyerekek utálják, a szülők meg feleslegesnek tartják. Pedig nem az. Azt nem mondom, hogy a jelenlegi formájában tökéletes a memoriterek tanítása, de elhiheted, hogy nem az a megoldás, hogy egyáltalán ne tanuljanak a gyerekek verset, mert akkor borzasztóan buta emberek kerülnének ki az iskolákból.

    Más:
    Nem tudom, hogy a hozzászólók közül hány tanár van, de akik nem tanárok, azok egy kicsit gondolkozzanak el azon, hogy a villanyszerelőnek vagy az orvosnak, netán a péknek megmondanák-e, hogy hogyan végezze a munkáját! Ahhoz, hogy valaki tanár legyen, elég sokat kell tanulni, szóval még a rossz tanárok is több szükséges ismerettel rendelkeznek, mint a nem tanárok.
    Otthonról könnyű szidni a tanárokat meg az oktatási rendszert, de sokszor (sokszor != mindig) pont a szülők miatt olyan a helyzet, amilyen.
    Ezt most akinek nem inge, az ne vegye magára!

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz bimbiri #46 üzenetére

    Meg arrra, hogy mennyivel kevesebb törődést kapnak a mia gyerekek - vagy ha eleget, akkor annak a "minősége" gázabb, mert már a szülő neveletetésében is voltak defektusok.
    Lejtő.

    @#42 : Na, erre gondoltam.

    [ Szerkesztve ]

    Mutogatni való hater díszpinty

  • pigster

    senior tag

    válasz FlekkeN #7 üzenetére

    Nem, nem csökkentik a többit. Testnevelésből például teljesen feleslegesen növelik az óraszámot rengeteg gondot és kellemetlenséget okozva ezzel az iskoláknak és a szülőknek is.

    FIGYELEM! A többszázezres Samsung okostévék kéretlen reklámokat tolnak az arcodba.

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz pigster #58 üzenetére

    Nem nevezném feleslegesnek a tesi óraszámok növelését.
    Hogy ez gondot okoz az iskoláknak - nem ez okoz gondot, az okoz gondot, hogy a kedves kormányaink épp' csak annyit költenek a társadalomra - egészségügy, oktatás, rendfenntartás - hogy őket el tudjuk tartani... Az okoz gondot az iskoláknak, hogy nincs pénz, nem az, hogy minden nap lesz tesi.

    Mutogatni való hater díszpinty

  • sztanozs

    veterán

    válasz hcl #59 üzenetére

    Az okoz gondot, hogy csak heti három tanóra van a tantervbe betervezve, viszont ötöt követelnek meg (délutáni sport-szakkörökkel, vagy hivatalos sportköri igazolással lehet kiváltani) - tehát az iskolának plusz szervezési és adminisztrációs feladata is van, ráadásul az iskolának és/vagy a szülőknek plusz költsége van a plusz két óra miatt...

    JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...

  • pigster

    senior tag

    Szerintem itt akár le is lehet zárni a témát, mert már megint mindenről szó van, csak az eredeti cikkről / problémáról nem...

    FIGYELEM! A többszázezres Samsung okostévék kéretlen reklámokat tolnak az arcodba.

  • cucka

    addikt

    válasz bimbiri #55 üzenetére

    A költők azok a kiemelkedő tehetségű "nyelvművelők", akik maradandót tettek a nemzet kincséért, a nyelvért. Ha hagyjuk a tudásukat elveszni, akkor meggyengül az egyik legfontosabb közös kapocs ami összeköt.
    Világos és egyetértek. A versek (és általában az irodalom) fontos. Ami továbbra sem tiszta, hogy miért kell ehhez kívülről megtanulni a verset? Nem elég olvasni?

    Miért szükséges megtanulni egy egész verset? Mert "jó" egy verset tudni (nem tanulni, tudni). Mert jó ősz hajjal a kedves szemébe mondani, hogy:
    Igen, ez nagyon szép, de továbbra is ott vagyunk, hogy azért tanuld meg, hogy tudd visszaidézni.

    A tudásanyag birtoklása nem egyezik meg a tudás birtoklásával. Lehet, hogy ráfér, de használni nem tudod. Honnan tudnád, ha nem tudod pontosan mi található meg benne.
    Pontosan erről írtam.
    Az internet előtt a nyers információ a könyvet jelentette, ritka volt és nehezen hozzáférhető, ezáltal értékes. Ma, az internet miatt a nyers információ korlátlan mennyiségben áll rendelkezésre, értéke pedig pontosan emiatt nulla. Ennek egyik következménye, hogy senki nem tanul meg semmit kívülről, a másik pedig az, hogy soha nem látott mértékben felértékelődött az a képesség, hogy meg tudd találni a korlátlan információtengerben azt, amire szükséged van.
    Vedd észre, ez a változás gyökeres és visszafordíthatatlan, ráadásul mindössze 10 év alatt következett be. Az oktatási rendszernek reagálnia kéne erre a változásra, de nincs rá felkészülve - nem is lehet, a történelem során nem történt soha ilyen mélységű paradigmaváltás.

  • sztanozs

    veterán

    válasz pigster #61 üzenetére

    Végül is erről van szó. Az igények, a lehetőségek és az erőforrások nincsenek megfelelően meghatározva és ezért a kívánt célokat a rendelkezésre álló eszközökkel nem lehet elérni (gyakran megközelíteni sem).
    Az iskolai oktatásban az tárgyak osztoznak a rendelkezésre álló erőforrásokon:
    - idő
    - tanerő
    - oktatási eszközök

    Sajnos ezek egyikéből sincs annyi, amennyi az elérendő cél megvalósításához szükségesek. Ezért folyamatos harc folyik mind a politikában, mind az iskolában, hogy hogyan tudjanak úgy megfelelni a külső és belső elvárásoknak, hogy a legkisebb legyen nem teljesített (nem teljesíthető) célokból származó veszteség. A jelenlegi helyzetnek egyértelműen vesztese az informatikaoktatás, mert:
    - nincs pénz elegendő menyiségű, naprakész piaci tudással rendelkező tanárra
    - nincs pénz elegendő menyiségű, megfelelő minőségű oktatási eszközre
    következmény -> az informatikaoktatást - megkérdőjelezhető sikeressége okán - megfosztják a rendelkezésre álló maradék erőforrástól, az időtől. Ennek nagy nyertese pl. a testnevelés-oktatás:
    - az iskolák jelenleg is rendelkezne a megfelelő menyiségű tanerővel (a minőség "nem annyira" fontos)
    - nincs szükség jelentős beruházásokra
    - megkapják a "felszabaduló" erőforrást, az időt...

    JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz sztanozs #60 üzenetére

    Szervezés kérdése - a szervezés meg pénzé.
    Mondjuk az a 3 van betervezve, és ötöt követellnek, az igazi magyaros : :W
    De ha be lenne tervezve 5, akkor sem lenne pénz sok mindenre, ami ehhez kapcsolódik.

    Mutogatni való hater díszpinty

  • FlekkeN

    aktív tag

    válasz bimbiri #32 üzenetére

    Én nem sokallom az órák számát inkább a módszertant és a struktúrát nem helyeslem. Minden órán meg kell tanulni az adott anyagot és minden tanár elvárja, hogy tudjam az ő órájának anyagát. Van egy évben 6-10 tantárgy. Mégis, hogy a túróba tanuljam meg mindet jól?
    Én inkább arra céloztam, hogy nem annyira alaposan kéne tanulni és az elvárásokat lejebb vinni. Vagy mivel egyes tárgyak más-más szakmánál fontosak felosztani őket egy olyan kurzusra ahol többet tanulnak belőle és egy olyanra ahol kevesebbet vagy felületesebben.

    Én azzal mentem végig általános iskolán, hogy odafigyeltem az órán és ott megjegyeztem az anyagot. Nyugodtan lehetne interaktívan alkalmazni ezt, tehát végigmenni az anyagon és bemutatni eszközök segítségével szemléletesen, anélkül hogy nyomást gyakorolnál a tanulóra azzal az elvárással, hogy vissza kell adnia mindezt.

    Ilyen kisérleti tananyagokat kéne alkalmazni 1-1 iskolában és ha sikeres kiterjeszteni vagy az alkalmazható részeit átvenni. De még ilyet sem csinálnak. Csak a ragaszkodjunk az eddigihez megy.

    #36 Narxis: Az én felvetésem már erre irányul a kurzusokkal. A diákok felvehetik azokat a tárgyakat amik érdeklik őket és hasznosak nekik azaz szakosodhatnak. Az USA-ban van középiskolában lehetőség szakköröket is felvenni ahol különféle egyéb dolgokat mint újságírás is elsajátíthatnak.

    #61 pigster: Édesanyám matek-fizika szakos tanár általános iskolában és gimnáziumban. Innen szedem az értesülésemet és a tapasztalataim egy részét. Szokták rendezni az órák számát.

    [ Szerkesztve ]

  • bimbiri

    tag

    válasz cucka #62 üzenetére

    Ne keverd a tudást az információval! Az általános tudást (műveltséget) a szaktudással.
    A tudás szeretete szükséges az új információk megismeréséhez. A tanulás képessége pedig a tudás megszerzéséhez. A szépirodalom azért jó, mert "szép" és nem évül el (maximum világnézetenként máshova kerül a hangsúly), a szakirodalom azért jó, mert "szak-szerű". Ez elévülhet és el is évül egyre gyorsabban.
    Az oktatás próbál lépést tartani a kettősséggel. Egyrészt el nem évülő alapokat rak le, és a szakmaiságot a lehető legszélesebben kezeli az oktatás elején. Majd az oktatás végén az akkori legkorszerűbb (tudom, hogy nem az, de próbálnak lépést tartani) tudással felvértezve engedik ki a diákot az iskolából. Az érettségi utáni szakképzés pont erről szól. 4 év kondicionálás, tanulni tanulás, általános műveltségi alapozás után 1-2 év alatt csak szakmai tárgyakkal (amik erősen építenek a középiskolai tudásra és tapasztalatra) a lehető leggyorsabban a legtöbb legfrissebb szakmai tudást adni a diákok kezébe.
    A rendszer nem tökéletes, hiszen nincs lehetőség évekig való tesztelésre, a hibák kijavítására, mert azonnal reagálni kell a piac változására. De bármennyire is hihetetlen a mostani pedagógusok nem azért vannak a pályán, hogy szívassák a gyerekeket.

    A memoriterek tanulásának hasznosságának tudományos megfogalmazását Nekomajin leírta az #56-os hozzászólásban. Én bele se mentem volna ennyire. De ha már itt tartunk! Mi értelme van megtanulni egy programozási nyelv utasításait, ha úgyis ott van a referencia guide-ban? (Tudom hülye a kérdés, de szükség volt rá.) És honnan tudja az agyad, hogyan kell valamit megtanulnia, ha soha nem tanították meg neki? Az óvodában kezdik a mondókákkal, majd érettségiig eljutnak a tantárgyankénti tételvázlatokig, amik alapján visszaidézhető a felkészülési idő alatt megszerzett tudás visszaidézése.
    Erre alapozva már később, önállóan is meg tudsz tanulni új, téged érdeklő tudományterületeket.

  • sztanozs

    veterán

    válasz hcl #64 üzenetére

    Azért van három betervezve tanóraként (és nem öt), mert különben még két másik órát is el kellene venni más tantárgyaktól... A tanóraszám nem növelhető - mert azt szintén ki kellene fizeni ;]

    JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...

  • bimbiri

    tag

    válasz FlekkeN #65 üzenetére

    "Ilyen kisérleti tananyagokat kéne alkalmazni 1-1 iskolában és ha sikeres kiterjeszteni vagy az alkalmazható részeit átvenni. De még ilyet sem csinálnak. Csak a ragaszkodjunk az eddigihez megy."

    Alternatív pedagógiai irányzatok a teljesség igénye nélkül
    - Montessori-iskola
    - Waldorf- iskola
    - Dewey és Killpatrik féle projektmódszer
    - Dalton-terv
    - Jenaterv-iskola
    - Freinet iskola

    ezen pedagógiák eszközei, módszerei megjelentek a többségi oktatásban is. De vannak speciális alternatív pedagógiai programú iskolák. Csak keresni kell őket. Ha azok lennének az általánosak, akkor azok hátrányait ismernénk, és a mostani rendszert vágynánk.

    "Minden órán meg kell tanulni az adott anyagot és minden tanár elvárja, hogy tudjam az ő órájának anyagát. Van egy évben 6-10 tantárgy."
    Joggal várja el. Tanuló vagy, tanulni mentél oda. A te döntésed (szüleid döntése) volt. Ha rossz a döntés, akkor erről nem a pedagógus tehet. Elég demagógnak hangzik, de a szabad iskolaválasztás joga a gyerek és a szülők kezébe adja a döntés felelősségét.
    "Mégis, hogy a túróba tanuljam meg mindet jól?"
    Tanulj meg tanulni! Ez is egy tudományág, a maga szakirodalmával. Elvileg (és gyakorlatilag is) az általános iskola megtanít tanulni, legalábbis lerakja az alapjait. És senki sem mondja, hogy mindent jól tanulj meg! Teljesíts mindenből egy minimum szintet, és amihez kedved/érzéked van, abból hozd ki a maximumot. Egyre kevesebb értéke lesz a bizonyítványnak és egyre nagyobb a megszerzett tudásnak.

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz FlekkeN #65 üzenetére

    Én nem sokallom az órák számát inkább a módszertant és a struktúrát nem helyeslem. Minden órán meg kell tanulni az adott anyagot és minden tanár elvárja, hogy tudjam az ő órájának anyagát. Van egy évben 6-10 tantárgy. Mégis, hogy a túróba tanuljam meg mindet jól?
    Úgy, hogy odafigyelsz az órán, leírod, amit a tanár mond, délután meg megcsinálod a házifeladatot, és tanulsz a számonkérésekre. Ennyire egyszerű. :)

    Én inkább arra céloztam, hogy nem annyira alaposan kéne tanulni és az elvárásokat lejebb vinni. Vagy mivel egyes tárgyak más-más szakmánál fontosak felosztani őket egy olyan kurzusra ahol többet tanulnak belőle és egy olyanra ahol kevesebbet vagy felületesebben.
    Ennél lejjebb már hová akarod vinni? Így is egy csomó funkcionális analfabéta kerül ki az iskolákból.

    Én azzal mentem végig általános iskolán, hogy odafigyeltem az órán és ott megjegyeztem az anyagot. Nyugodtan lehetne interaktívan alkalmazni ezt, tehát végigmenni az anyagon és bemutatni eszközök segítségével szemléletesen, anélkül hogy nyomást gyakorolnál a tanulóra azzal az elvárással, hogy vissza kell adnia mindezt.
    Nagyon szép utópisztikus elgondolásaid vannak, de biztos lehetsz benne, hogy a gyakorlatban ez nem működne. Abban a pillanatban, hogy nem kérnék számon az anyagot, a gyerekek egyszerűen nem tanulnának.

    #36 Narxis: Az én felvetésem már erre irányul a kurzusokkal. A diákok felvehetik azokat a tárgyakat amik érdeklik őket és hasznosak nekik azaz szakosodhatnak. Az USA-ban van középiskolában lehetőség szakköröket is felvenni ahol különféle egyéb dolgokat mint újságírás is elsajátíthatnak.
    Uhm, szerintem ez nálunk is így van. Fakultációnak meg érettségi/felvételi felkészítőnek meg szakkörnek hívják.

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz Nekomajin #70 üzenetére

    "Nagyon szép utópisztikus elgondolásaid vannak, de biztos lehetsz benne, hogy a gyakorlatban ez nem működne. Abban a pillanatban, hogy nem kérnék számon az anyagot, a gyerekek egyszerűen nem tanulnának.'
    Azám! Lekötni a figyelmet meg jó dolog, de 100%-osan nem fog sikerülni.

    (Hozzáteszem : sok ma sem tanul :( )

    Mutogatni való hater díszpinty

  • cucka

    addikt

    válasz bimbiri #66 üzenetére

    Alapvetően jókat írsz, viszont azzal nem értek egyet, hogy az általános iskolák naprakész tudást adnának. Igazából pont hogy túlságosan ragaszkodnak ahhoz a kánonhoz, amit általános műveltségnek hívnak. Semmi baj a szépirodalommal, mert az tényleg nem évül el, meg nem kell 5 évente újraírni a tankönyveket. A baj, hogy ez hangsúlyosan szerepel a tananyagban, a kurrens információk pedig kevésbé hangsúlyosan. Az óraszám és a diákok tanulásra szánt ideje véges, szerintem okosabban kéne beosztani, mint ahogy azt most tesszük.
    Például amikor én iskolába jártam, évekig foglalkoztunk az ókorral, a középkorral, a XX század történelmét lezavartuk az utolsó év végén. Pont az kapja a legkevesebb hangsúlyt, ami végső soron a mindennapi életben releváns. Hetekig gyűrtük a Szigeti veszedelem meg az Iliász régies, mai fejjel nehezen olvasható szövegét, miközben az emberek többsége egy újságcikket vagy egy ÁSZF-et sem képes értelmezni. Tanultuk a több száz éve halott írók életrajzát meg szerelmi életét, miközben a ma élő írókról egyetlen szó sem esett. Ez nincs így jól szerintem.

    A memoriterek tanulásának hasznosságának tudományos megfogalmazását Nekomajin leírta az #56-os hozzászólásban.
    És biztos, hogy a memória fejlesztésének egyetlen módja a vers szó szerinti megtanulása? Nem tudom, nekem a szó szerinti tanulás sosem adott semmit - mechanikus tevékenység, sem gondolkozást, sem kreativitást nem igényel. Van bőven rengeteg dolog, amit meg kell tanulni az iskolába, az miért nem jó memóriafokozónak? (Nyilván, nem azzal van a gond, hogy óvodában mondókát tanulnak a gyerekek, de 17-18 évesen már nem kéne)

    Mi értelme van megtanulni egy programozási nyelv utasításait, ha úgyis ott van a referencia guide-ban?
    Az égvilágon semmi értelme. Pontosan ezért nem is tanulja meg senki, mert ott van a referencia guide-ban. A koncepciót, a nyelv/technológia mögötti elgondolásokat kell megtanulni, méghozzá nem mechanikusan, mint a verset, hanem úgy, hogy értsd.

    Ha sok verset olvasol és "értesz hozzá", az megfelel annak, ha mondjuk jól tudsz szöveget szerkeszteni. Ha mechanikusan megtanulsz egy verset, az megfelel annak, ha vissza tudod mondani az x szövegszerkesztő toolbar-járól a gombokat helyes sorrendben. Valóban fejleszti a memóriát, mint ahogy a pi számjegyeinek megtanulása is fejleszti, csak ne erőltessük már ezt rá a kreativitásuk teljében lévő 16-18 éves gyerekekre.

    [ Szerkesztve ]

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz Taranti #37 üzenetére

    ha nem akarod, hogy a gyerek hangosan röhögjön a tanár ilyen ötletein és ne dobálja meg krétával, akkor az ilyen ökörségeket még azelőtt felejtsd el, hogy kigondoltad.

    "kedvenc internetes játékodban hozz létre új felhasználót": ez lenne a feladat a facebook nemzedéknek? az üveg kiesik a keretből, akkorát röhögnek, ha ilyennel állsz ki eléjük.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz floatr #39 üzenetére

    A probléma ott van, hogy a felsőoktatási intézmény nem szólhat bele, kit vesz fel.
    Nem tudom, melyik elmeroggyant politikus találta ezt ki anno, de már jól látszik az eredménye. Hogy nincs felvételi, hanem az egyetemi oktatók mellőzésével extra jó jegyek kiosztásában érdekelt, ellenőrizetlen "érettségi bizottság" oszt felvételi lehetőséget (is), az nonszensz.

    ugyanez igaz a középiskolákra is, kivétel ott van, ahol rendesen felvételiztetnek. mert ahol komoly felvételivel lehet bekerülni egy osztályba és 35 gyerekből csak 1-2 csókos, ott még mindig zajlik igazi oktatás.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz bambano #74 üzenetére

    Öhm, igen. Ez már régi szívfájdalmam..
    Nekünk volt felvételi, mondjuk az sem volt egy nagy szó, mert kellett a fejpénz, de mégis,, akiről lerítt, hogy síkhülye, vagy nem érdekli semmi, azt csak kiszórták.

    Mutogatni való hater díszpinty

  • kokov

    tag

    válasz sztanozs #49 üzenetére

    Nem kérek a közismeretből és a közbeszédből, köszi.
    Egy olyan országban, ahol végzett jogászokból lett politikusok következetesen (az ellenzék is, a teljes politikai elit) visszamenőlegest mondanak visszaható hatály helyett, majd azt a velük kooperáló sajtó visszaböfögi dettó hibásan, hogyha rákeresel a neten a visszamenőleges hatályra -ami egy nettó marhaság-, akkor csak a segg politikusok nyilatkozatait találd meg. A visszaható hatály jelentése, célja és értelme, alkotmányos tilalma stb. érdemi tudás helyett. Felesleges a közbeszéddel foglalkozni.
    Főleg úgy, ha a HírTV-ben még meg is beszélik mellé a jogbiztonság elvét, hogy az azt jelenti, hogy biztonságosan visszafizethesd a kölcsönt, -ugye nemtom milyen névre keresztelt jezsuita atya, címeres segg megmondta, civil kaszinó- véletlenül láttam a műsort annó.
    Nem kérek a közismeretből és a közbeszédből, köszi.

    Fogalmam sincs, hogy mit értenek disznófejű nagyúron, de nem is érdekel. Már nem.

    Nekem ne magyarázza meg közszereplő, hogy mi mit jelent. Se az iq-tornász celebből, se a politikusból nem kérek. Amit a magyar TV-ben láthatok zusammen összes magyar ajkú csatornán az vagy a politikai bulvárt -amit belpolitikának csúfolnak- szolgálja ki, vagy a mellé generált magyar bulvárt ami nem elég hogy szintén marhaság még egy hányás is. Látni nem tudom egyiket se. Gyűlölöm őket, mindet. Ahogy egymást hívogatják meg egymás műsoraiba egyszerűen nem érzem magam korlátoltabbnak az életemben soha annál, mint amikor képes vagyok 1 percet is azzal eltölteni, hogy én ezeket nézem.
    Mindenki képernyő előtt poshad. Mobil/pc/tv. Ezek a nyomorultak képezik a közbeszédet. Inkább wikizzenek a gyerekek. Bármit, csak ezt ne. Ezeket fel kéne lőni a napba.

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz bimbiri #40 üzenetére

    "Sajnálom, de nem érzem feladatomnak, hogy megmagyarázzam mi értelme verseket tanulni.": apró probléma, hogy nem is ezt kértem tőled. Te, mint tanár, nem érted a kérdést? A diákjaid kérdéseit se?

    Én azt kérdeztem: minek megtanulni kívülről ilyen józan észt, oktatási szükségletet és pedagógiai igényt ennyire túlhaladó mértéktelen mennyiségű verset. Nem könyvtár a fejem. Pláne érdekelne a válaszod, ha hozzáteszem, hogy ez messze nem humán szakos osztály volt, sőt.

    A disznófejű nagyurat akkor is érteném, ha csak néhány verset kellett volna tudni kívülről, a többit, értelmes mennyiségben, pedig csak elemeztük volna órán. De a verstanulás ebben a mennyiségben sima mezei tanári túlkapás volt.

    "Énekből buktatni. Nem szoktak, de miért ne lehetne?": errefelé szoktak és azért, mert készségtárgy. ráadásul ez az osztály sem humán szakos, viszont itt is van pár dacos csakazértis tanár, aki megmutatja, hogy egy matek-infó szakos osztály csakazértis az ő tárgyát fogja tanulni matek meg infó helyett.

    "Híres hazai és külföldi zeneszerzők műveinek ismerete.": ennek kb. annyi értelme van, mint hogy Jókaiból még mindig az Egy magyar nábob meg más, hasonlóan olvashatatlan és emészthetetlen szemetet követelnek meg, nem olyat, amit a gyerek el is olvas. Ha már Jókai, akkor legalább És mégis mozog a föld. A mostani humán jellegű tananyagokat pár sznob tanár találhatta ki úgy 500 éve, akik már akkor is régebbiek voltak, mint az egyiptomi piramisok. Utána meg jön a nagy kerek bamba szemekkel nézés, hogy dehát nem olvasnak a gyerekek... Nem hát, ennyi szemetet, minek is olvasna.

    "A tantárgyak közötti összefüggéseket tanítani kell?": sőt, gyakran a tantárgyon belüli összefüggéseket se ártana tanítani, pl. a történelmet se úgy kéne tanítani, hogy bemagoltatnak egy halom, önmagukban hasznavehetetlen évszámot csatákról meg egyebekről, hanem pl. el lehetne kezdeni a magyarázást ott, hogy ki mikor hova házasodott, emiatt ki kivel került szövetségbe vagy ellenségbe és ennek a vége hol lett háború és hol nem. A nagy októberi szocialista forradalmat is lehetne úgy tanítani, hogy Ványadt Ványatovics Vinov lop egy szamovárt a putyilov gyárból...

    "Van jó autószerelő, villanyszerelő, víz- gáz- központi fűtés szerelő, stb... szerinted?)": van jó autószerelő, évekig kerestem, de most már van. a vízvezetékszerelőmet azóta is keresem, mióta kicserélte a csapot, ahogy mondani szoktam: nem a katolikus liturgiának megfelelő jelzőkkel illetve. jó villanyszerelőt ismerek, magam is tudok villanyt szerelni, haveri körben is van kettő. Ja, rokonság tele van pedagógussal...

    Azért az egy érdekes pillanat lesz, amikor engem akar valaki meggyőzni a tisztaszoftver akció balfékségéről... de próbáld meg, legyen egy jó napja a topictársaknak...

    " Ez gépenként 3000 Ft évi bérleti díjat jelent, operációs rendszer és irodai programcsomagra.": ez egy igen fals és rossz adat, a költségek érdemi részét kifelejtetted a számításból.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz cucka #72 üzenetére

    És biztos, hogy a memória fejlesztésének egyetlen módja a vers szó szerinti megtanulása? Nem tudom, nekem a szó szerinti tanulás sosem adott semmit - mechanikus tevékenység, sem gondolkozást, sem kreativitást nem igényel. Van bőven rengeteg dolog, amit meg kell tanulni az iskolába, az miért nem jó memóriafokozónak? (Nyilván, nem azzal van a gond, hogy óvodában mondókát tanulnak a gyerekek, de 17-18 évesen már nem kéne)
    Nyilvánvalóan nem az az egyetlen módja, de eléggé hatékony módja. Ugyanis verset viszonylag könnyű tanulni. Úgy értem, hogy ha fogsz X karakternyi verset, meg X karakternyi akármilyen más szöveget, akkor a verset sokkal könnyebb lesz megtanulni. Miért? Azért, mert a vers már önmagában hordoz kétféle memorizáló technikát. Az egyik az, hogy dallama, ritmusa van. Elég, ha arra gondolsz, hogy milyen hamar meg tudsz jegyezni egy dalszöveget, ha hallod a rádióban. A másik pedig az, hogy története van, amit el tudsz képzelni.
    Szóval a lényeg az, hogy ha nem versekkel fejlesztenék a memóriát, hanem más megtanulandó dolgokkal, akkor sokkal rosszabb lenne a helyzet. Sokkal nehezebb dolga lenne a gyerekeknek.
    Az meg egy dolog, hogy mechanikus tevékenység. Nem lehet (és nem is kell) mindennel a kreativitást fejleszteni. Ezért mondom, hogy szükséges rossz. És tény, hogy túlzásba lehet vinni, de verset tanulni kell, mert attól fejlődik az agyunk. És 17-18 évesen is kell, mert a memóriát szinten is kell tartani. Biológiai jelenség az elbutulás, muszáj küzdeni ellene.

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz bimbiri #45 üzenetére

    egy kicsit furcsán néznék arra az iskolára, amelyik meg akarja nekem magyarázni a saját családomon belüli értékrendet...

    valójában egy dolgot kellene tenni: visszaadni a jogot az iskoláknak, hogy kellő indoklás mellett eltanácsolhassanak diákokat, utána pedig büntetni azt a szülőt, amelyiknek a gyereke nem jár suliba. egy ilyen döntés 3-4 évig látszólag semmilyen eredményt sem hozna, de utána villámgyorsan helyreállna a rend.

    (#47) Narxis: a mai kölkök a jelenlegi terhelés dupláját simán, kicsit neccesen a tripláját is elbírnák.
    "Sajnos olyan mennyiségű tudást próbálnak régóta a gyerekek fejébe tömni ami már a minőség rovására megy.": nem, a probléma az, hogy rendszerváltáskor kidobták a fürdővízzel a gyereket is, azt hitték, hogy amit nyugatról lehet behozni, az biztosan jobb mindenre. Hát behozták az amcsi gyógypedagógia esetekre meg lepukkadt négerekre tervezett oktatási metódusait egy szóelemző írásmóddal rendelkező országba, konkrétan hozzánk. Mit vártál, ha gyógypedagógiai esetekre tervezett módszerrel neveled a gyereket, mi lesz belőle? hát nem gógypedagógiai eset?

    (#49) sztanozs: 87-ben érettségiztem, a disznófejű nagyúrból annyi maradt meg, hogy egy ady vers címe, a disznófejű nagyúr a pénz és a harácsolás szimbóluma, a nagyvilági jólét, a kaszinók és az arany megtestesítője. Ezért az a refrén, hogy "add az aranyad, az aranyad", mintha egy kaszinóban akarnának rávenni, hogy engedj a játékszenvedélyednek. A mai helyzetre egy tök releváns vers, semmi baj sincs vele, még azzal se, ha ezt meg kellett volna tanulni, a bajom a másik 159 verssel van, amiből könyvnélküli volt.

    (#56) Nekomajin: kérdés, hogy mit nevezel "megmondanák-e, hogy hogyan végezze a munkáját!"-nak? ha csak azt, hogy belemondod az orvos szemébe, hogy hóhér, azt valószínűleg nem sokan teszik meg. Ha az is megmondás, hogyha szerinted rosszul végezték el a munkájukat, akkor nem mész abba a pékségbe többet, másik háziorvost választasz, másik kisiparost keresel, akkor szerintem az emberek zöme igenis megmondja, hogy hogyan végezze a munkáját.

    (#55) bimbiri: " Továbbra sem akarok ebben a témában elmélyedni." pedig ideje lenne, mert felsőbbrendűség sugallmazásával ezen a portálon semmire nem mész :P "De talán az a közhely magyarázatot adhat, hogy nyelvében él a nemzet.": ebben ugyan kételkedem, de legyen. Szóval nyelvében él az a nemzet, ahol folyton megy a vita, hogy a nyelv az, amit az utcán beszélnek vagy a nyelv az, amit az mta nyelvtudományi intézete kiad? Most tekintsünk el azoktól a legendáktól, amikor az mta állítólag úgy döntött nyelvi kérdésekben, hogy behívták a takarítónőt és megkérdezték. A nyelvében az a nemzet él, aki tudja, hogy azokat a kib-sz-tt helyhatározói ragokat hogy kell használni, vagy az, ahogy ugyanezt az utcán mondják? Akik még mindig az ötkerületi polgármesteri hivatalba járnak? Akik rendszeresen keverik az okot és a célt? És erre azt mondják vezető nyelvészek, hogy az a helyes, ahogy az utca beszél? Miközben például itt a neten rendszeresen kisbetűvel kezdjük a mondatot, mert redundáns a mondatvégi írásjel és a következő mondat kezdetén a nagybetű és messze van a shift? Ami pedig helyesírási hiba?

    Bódult emberi nem, hát szabad létedre, miért vertél zárbékót tulajdon kezedre...
    De hozhatnám példának a régebben igen gyakran emlegetett mondatot: Dolgozni csak pontosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen, úgy érdemes. Hogy abból is mekkora balhé volt, amikor ezt az idézetet egy mondattal hamarabb kezdtem...

    Ha azt kivíttuk a mély sülyedésből, S a szellemharcok tiszta sugáránál oly magasra tettük, mint lehet, Mondhatjuk, térvén őseink porához, Köszönjük élet! áldomásidat, ez jómulatság, férfimunka volt.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz bimbiri #55 üzenetére

    "A Waldorf oktatási módszer az epochális oktatása pont az összefüggésekre épít. Vannak iskolák, akik erre alapoznak": azokat az iskolákat be kell zárni, sóval felhinteni a helyüket (szintén saját tapasztalat).

    "Ha egy költő 2-5 versét megtanultad és 20-30 versét elolvastad, akkor jószerével majd az összes versét megismered a stílusa alapján": rendben, elfogadom, hogy ez a véleményed. most következik tőled a magyarázat a 160 versre, hogy miért nem a zsebemben van a digitális tudástár, miért a fejemben az analóg.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • cucka

    addikt

    válasz Nekomajin #78 üzenetére

    Értem, tehát ha a telefonkönyv felolvasva dallamos lenne, akkor azt tanultatnák meg kívülről a gyerekekkel?

    És 17-18 évesen is kell, mert a memóriát szinten is kell tartani. Biológiai jelenség az elbutulás, muszáj küzdeni ellene.
    És miután kikerül az illető az iskolából? Magyarország az elbutult emberek országa lenne, ha igaz lenne, amit írsz. (Mondjuk egy kicsit az is, de kétlem, hogy ez a verstanulás hiányára vezethető vissza :) )

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz bambano #79 üzenetére

    (#56) Nekomajin: kérdés, hogy mit nevezel "megmondanák-e, hogy hogyan végezze a munkáját!"-nak? ha csak azt, hogy belemondod az orvos szemébe, hogy hóhér, azt valószínűleg nem sokan teszik meg. Ha az is megmondás, hogyha szerinted rosszul végezték el a munkájukat, akkor nem mész abba a pékségbe többet, másik háziorvost választasz, másik kisiparost keresel, akkor szerintem az emberek zöme igenis megmondja, hogy hogyan végezze a munkáját.

    Szerintem ha visszaolvasol, te is találsz jónéhány olyan postot, amiben az emberek leírják, hogy szerintük hogy kéne, és nem csak arról beszélnek, hogy nem jól végzi a dolgát a tanár. Persze ez csak egy fórum, lehet ötletelni, csak attól tartok, hogy ezek az egyének nem csak itt fejtik ki a véleményüket.
    De ha csak annál maradunk, hogy nem jó a tanár. Bármikor megteheted, hogy egy másik iskolába íratod a gyereket. Aztán egy harmadikba, aztán egy negyedikbe... És ha találsz egy jót, akkor mondhatod azt, hogy na, eddig hülyék voltak a tanárok, de ebben az iskolában végre nem. De ha már a sokadik helyen is csak "hülye tanárok" vannak, akkor inkább máson kéne elgondolkozni.
    És ez a második bekezdés nyilvánvalóan nem neked szólt, hanem úgy általánosságban mindenkinek, aki a tanárokat szidja. Tényleg vannak rossz tanárok, de azért az nem kicsit túlzás, hogy minden második ember a tanárokat szidja. Abba meg bele se gondol, hogy fogalma sincs arról, hogy miről beszél, mert nem az a szakmája, ráadásul még elfogult is a saját gyerekével szemben, ezért legtöbbször nem objektív.

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz bambano #80 üzenetére

    Viszont az olvasás fejlesztése magában már nagyon is szükséges lenne.
    Arra nagyon jó lenne az irodalomóra, pl. pont a verstanulás nélkül, illetve valamivel emberközelibben.
    Nézz körbe itt :)

    Mutogatni való hater díszpinty

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz hcl #83 üzenetére

    itt az élő példa, hogy tanárok se tudnak olvasni...

    az unokahugom waldorfba jár, még nem tud írni meg olvasni, pedig már rég nem elsős. de abban a suliban ez a menő. a kölök nyáron könyörgött rendes tankönyvek után, majd magától tanult rendes tananyagot.

    (#82) Nekomajin: "És ha találsz egy jót, akkor mondhatod azt, hogy na, eddig hülyék voltak a tanárok, de ebben az iskolában végre nem": én elsőre találtam jót, általánost is, középsulit is. ez (is) az én felelősségem, hogy hova jár a gyerek, erre nekem kellett odafigyelnem.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz cucka #81 üzenetére

    Értem, tehát ha a telefonkönyv felolvasva dallamos lenne, akkor azt tanultatnák meg kívülről a gyerekekkel?

    Igen, ha a telefonkönyvnek lennének pozitív hatásai a memória fejlesztésére, akkor azt kellene megtanulniuk, mert azzal tennének jót a gyereknek. De mivel nincsenek, ezért ne gyere ilyen hülye kérdésekkel! Nem azért dallamos a vers, mert meg kell tanulniuk, hanem azért kell megtanulniuk, mert dallamos.

    És miután kikerül az illető az iskolából? Magyarország az elbutult emberek országa lenne, ha igaz lenne, amit írsz. (Mondjuk egy kicsit az is, de kétlem, hogy ez a verstanulás hiányára vezethető vissza )

    Miután kikerült az ember az iskolából rohamosan csökkenni kezdenek az értelmi képességei, ha nem tartja szinten magát. Ez nem azt jelenti, hogy az érettségi bankett / diplomaosztó után rögtön buta lesz mindenki, mert ez egy lassú folyamat. Egyrészt a korral jár (biológia), másrészt meg ha nem használod az agyadat, akkor folyamatosan romlik a teljesítőképessége. Kérdezz csak meg bárkit, akinek hosszú évek után el kell mennie egy tanfolyamra vagy továbbképzésre! Ha az évek alatt nem trenírozta az agyát, csak egy montoon, begyakorolt munkát végzett, akkor azon fog sírni, hogy régen milyen könnyen ment neki a tanulás, most meg alig tudja megjegyezni a dolgokat. Aztán kérdezz meg olyan időseket, akik rendszeresen olvasnak vagy tovább képzik magukat, és azt fogod tapasztalni, hogy vág az eszük. Olyan régi dolgokra is emlékeznek, amiket sok ember már évtizedekkel korábban elfelejtett.

  • proci985

    MODERÁTOR

    LOGOUT blog (1)

    válasz cucka #72 üzenetére

    +1. főleg az utolsó bekezdésre.

    programnyelvből utasításokat az ember használat közben tanulja meg. ez vicces eredményeket is szokott jelenteni, pl fél év aktív C++ után az első Java napok általában aktív googlezással telnek, avagy hm, hogy is volt pontosan a szintax? kb olyan, mint az angol, ott is van egy pár szabály amit kell tudni, minden más meg kitalálható (legalábbis a sokadik nyelv után).

    továbbgondolva: csak azért meg senki nem lesz értelmiségi vagy jó problémamegoldó, mert bemagolt x verset, de nincs egy saját gondolata arról, hogy mégis miről szólnak. magában a statikus alapműveltség nem ér sokat szerintem.

    [ Szerkesztve ]

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz proci985 #86 üzenetére

    Nem, de ismeretek nélkül az intelligencia sem :)
    A kettő között kellene egyensúlyt találni, ez elég nehezen megy a tantervet kitalálóknak.
    Rózsika majdnem kötelezővé tette a németet, mert ő németül tud. (Vagy nem.)
    Ha ez nem dilettantizmus, akkor semmi :D

    [ Szerkesztve ]

    Mutogatni való hater díszpinty

  • FlekkeN

    aktív tag

    válasz bimbiri #68 üzenetére

    Megnézem ezeket az pedagógiai irányzatokat és terveket és befolyásaikat, köszi.

    Tudom, hogy joggal várja el és ezzel semmi baj sincs. Azzal van a baj, hogy nincs tekintettel rám mint tanulóra amikor tisztában van vele, hogy másnap írunk 3 dolgozatot és akkor is odarakja az övét. Ez mondjuk csak egy extrém példa volt, de talán érzékeled mire gondolok. Elvárja, hogy az ő tárgya precedenciát élvezzen a többi felett még ha más lehetőségek is ajánlunk.
    Sajnos a te általad ajánlott tanulással baj van. Ha akár egy tárgyat is hanyagolok valami más javára akkor hallgathatom a szülők, barátok, tanárok dumáját, hogy miért nem megy tanulj, többet, segítenek, külön óra...

    #70 Nekomajin:
    Ennél lejjebb már hová akarod vinni? Így is egy csomó funkcionális analfabéta kerül ki az iskolákból.
    Egyet értek; rosszul fogalmaztam. Inkább maradok a két féle szintű tárgynál.

    Nagyon szép utópisztikus elgondolásaid vannak, de biztos lehetsz benne, hogy a gyakorlatban ez nem működne. Abban a pillanatban, hogy nem kérnék számon az anyagot, a gyerekek egyszerűen nem tanulnának.
    Nem igazán utópisztikus. Lenne tétje az egésznek, mivel habár év közben mondjuk nem lenne dolgozat, de lehetne vizsgázni vagy ha mondjuk az nem is lenne akkor is ott az érettségi. Attól, hogy lazább az óra menete nem biztos, hogy nem tanulnának. Ha van a tanár iránt elég tisztelet vagy szigor az órán, akkor megtanulja magától. Persze ez megint más kérdés.

    Uhm, szerintem ez nálunk is így van. Fakultációnak meg érettségi/felvételi felkészítőnek meg szakkörnek hívják.
    Szerintem ott nem olyan jellegű. Jártam itthon fakultációra és szakköre és megfelelő tanár és diákok nélkül semmit ér. Továbbá ott az órák során kreditet is kapsz (háziért, órákért) majdnem mint az egyetemen. Legalábbis wikin ez áll.

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz FlekkeN #88 üzenetére

    " Azzal van a baj, hogy nincs tekintettel rám mint tanulóra amikor tisztában van vele, hogy másnap írunk 3 dolgozatot és akkor is odarakja az övét."
    Ez tényleg szemét dolog. Viszont ez később sem lesz másként, legkésőb a leendő munkahelyeden, ha kifogsz egy jobbféle főnököt/cégtulajt... :S

    "Nem igazán utópisztikus. Lenne tétje az egésznek, mivel habár év közben mondjuk nem lenne dolgozat, de lehetne vizsgázni "
    Akkor az olyan lenne, mint most :)
    Egyetemen már így van. Az eredménye az, hogy miután kreditrendszer van, nem tanulnak az emberek, és év végén el sem mennek vizsgázni, mert jaj, erre most nem tudok felkészülni...
    Ahol meg csak írásbeli vizsga van (jártam ilyen helyre :S ) ott meg az emberek fogalmazási készségei kezdtek mélyrepülésbe.

    [ Szerkesztve ]

    Mutogatni való hater díszpinty

  • proci985

    MODERÁTOR

    LOGOUT blog (1)

    válasz hcl #87 üzenetére

    persze, kell alaptudás.

    A kettő között kellene egyensúlyt találni, ez elég nehezen megy a tantervet kitalálóknak.
    jaja.

    az a német én úgy emlékszem a francia volt. a németnek egyébként Magyarországon még van is valamennyi értelme (angolnál kevesebb), nade a franciának hacsak az ember nem Franciaországban akar dolgozni akkor sajnos nincs sok haszna. tanultam németet, angolt, franciát, spanyolt, svédet, szóval valamennyi összehasonlítási alapom szerintem van. németnek anno egy időben volt értelme (itt svédeknél már nincs sok), angol napi használat, svéd napi használat (nyelvterület miatt), francia és spanyol meg érdekes volt, de sokat nem nyertem rajtuk.

    bár a legjobb indok az angol lecserélésénél mégiscsak az volt, hogy a diáknak túl sok sikerélménye lesz, mert könnyen tanulható egy francia/némethez képest. persze, nem véletlenül az angol lett kvázi lingua franca, remekül skálázódik tudással, egyszerű (mondanivalóra lehet koncentrálni a bonyolult szerkezetek helyett) és gyakorlatilag nincsenek benne kivételek (kb harminc gyakran használt erős igétől eltekintve).

    félig viccesen: ha pedig mindenképpen a "latin jó, mert utánna könnyebben tanulnak nyelveket" szemléletet akarják továbbvinni (csak az újlatin mégiscsak jobban motiválható), akkor tanítsanak regular expressionokat és formális nyelveket. gyakorlatban társalogni pont annyira lehet velük, mint latinul. viszont későbbi nyelvtanulást tényleg nagy mértékben segíti, ha az ember regexpben gondolkodik nyelvtanulás közben. mivel a kivétel pedig vagy definiált, vagy nem elfogadott, innentől tiszta logika.

    89re: svédeknél nálunk a képzésben csak írásbeli vizsgák vannak. fogalmazás mégis működik, ha nincs vezérfonal vagy irreleváns a tartalom (tehát alapvető fogalmazásbeli hibák vannak), akkor visszadobják. rekorder beadás nekem 114 oldal volt, bár abból kb 35 oldal volt tiszta szöveg (meg 70 oldal programkód és diagrammok/ábrák). mondjuk ez egy 7.5kredites beadás volt, olyan 60 órányi tiszta dokumentációval (kurzus célkitűzéseit ott kellett bizonyítani, hogy sikeresen elérte az ember). 8-12 oldal közöttiek teljesen megszokottak egyébként, eléggé sok olyan terjedelműt kell írni.

    [ Szerkesztve ]

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz FlekkeN #88 üzenetére

    Nem igazán utópisztikus. Lenne tétje az egésznek, mivel habár év közben mondjuk nem lenne dolgozat, de lehetne vizsgázni vagy ha mondjuk az nem is lenne akkor is ott az érettségi. Attól, hogy lazább az óra menete nem biztos, hogy nem tanulnának. Ha van a tanár iránt elég tisztelet vagy szigor az órán, akkor megtanulja magától. Persze ez megint más kérdés.

    Hidd el, hogy ez így nem működőképes! Álomvilágban élsz, ha tényleg azt gondolod, hogy amit leírtál, működne. A gyerekek nagy része bármi mást csinálna tanulás helyett. Azért, mert még gyerek, és nem érti, hogy neki attól jó lesz, hogy tanul. Focizni/számítógépezni viszont szeret, ezért azt csinálná. A kisebbik részük meg tanulna tisztességesen 1-2 órára, amit szeret, ami érdekli, a többire meg ugyanúgy tojna, mint a többség.
    Ez nem azért van, mert "ezek a mai gyerekek", meg nem azért, mert rosszak vagy buták, hanem azért, mert gyerekek. Nem látják be azt, hogy napról napra történő tanulás nagyságrendekkel hatékonyabb, mint a kampányszerű, dolgozatok/vizsgák előtti tanulás. Ezért muszáj rendszeresen számonkérni őket, mert különben nem tanulnak.

    Arról nem is beszélve, hogy minél több jegye van a gyereknek, annál jobb. Képzeld magad abba a helyzetbe, hogy egész évben nem kell felelned meg dolgozatot írnod, csak év végén van egy vizsga. Tegyük fel, hogy tisztességesen tanulsz rá, tudod is az anyagot, de de a vizsga napjára megbetegszel, vagy történik valami a környezetedben, ami elvonja a figyelmedet, vagy csak simán ideges vagy, ezért leblokkolsz. Tisztességesen tanultál, de csak egy kettest tudsz produkálni. Örülnél neki? Nem hiszem. Sokkal jobb az, ha rendszeresen számonkérnek, mert akkor ha becsúszik néhány rossz jegy, még mindig ki tudod javítani.

    Abban igazad van, hogy nem szép dolog egy napra időzíteni az összes dolgozatot, de ez nem a rendszer hibája, hanem a tanáré, az emberé. Ahhoz még szakembernek se kell lenni, hogy valaki belássa, hogy az nem csak a gyereknek, de neki is rossz, ha túlterheli a diákokat.

    Szerintem ott nem olyan jellegű. Jártam itthon fakultációra és szakköre és megfelelő tanár és diákok nélkül semmit ér. Továbbá ott az órák során kreditet is kapsz (háziért, órákért) majdnem mint az egyetemen. Legalábbis wikin ez áll.

    Szerintem ilyen kérdésben csak akkor alkoss véleményt, ha tapasztalatod is van róla, nem csak olvastál valamit a Wikin. A kreditrendszernek is van rengeteg előnye meg hátránya, ahogy a jelenlegi magyar közoktatásnak is. Ha annyira jó lenne, mint ahogy te hiszed, akkor már mindenhol úgy csinálnák.

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz proci985 #90 üzenetére

    "ogalmazás mégis működik, ha nincs vezérfonal va"
    Beszédben értettem.
    Mondjuk a feleltetés nagy mennyiségben szerintem sem jó, úgy értve, hogy időt vesz el.

    Mutogatni való hater díszpinty

  • kokov

    tag

    válasz bambano #74 üzenetére

    Marhaság. Nem értek egyet. Én felnőttképzésben vettem részt és szereztem diplomát. Ezer körülmény játszott abban szerepet, hogy nem voltak jók a tanulmányi eredményeim. Kezdtem az általánost waldorf rendszerű suliban, mert az volt közel.
    Másodikban nyertem egy matematika versenyt ott (igen, képzeld a pedagóguson múlik, nem a waldorf a rossz), majd költöztünk és az új iskolában elégtelent kaptam a dolgozatomra, pedig az összes eredményem helyes volt, csak nem vezettem le egyik feladatot sem papíron. Az az elégtelen elképzelni nem tudod mekkora törés volt 8 évesen úgy, hogy az osztályban csak nekem lett egyes és a faxkalap pedagógus az új osztályom nyilvánossága előtt csalással vádolt, hogy lestem másról és stb. és meg sem próbálta ellenőrizni amit állítok egy másik feladattal. Ez volt a harmadikban. A negyediket végigszenvedtem a másik módszerre való átállással, hogy nekem le kell írni azt és úgy, mert az eredmény nem elég, miközben igen nehezen illeszkedtem be az új osztályba, én a címeres csaló ugye. Majd ötödikben átkerültünk egy másik épületbe, ahol a "felsősöket" újrakeverték tagozat szerint. Megint új osztályom lett. A harmadik ahová be kellett volna illeszkedni, barátokat szerezni. Mivel nem tudtam/akartam énekelni benyomtak egy olyan osztályba ahol kettes volt az osztályátlag, mert más tagozat nem volt, csak az ének-zene a hülye igazgató miatt. A szüleim kimentettek, másik iskola. A negyedik osztályom, ahová be kellett illeszkedni. Én már csináltam mindent, csak egy haverom legyen. Tökmindegy volt. A szakközép egy átlagos szar, az összes haverom csibész. Rajtam bőrkabát és bakancs. A szakiskola kisujjból kirázós, de a felsőfokú képzés a jegyeim miatt nem volt elérhető. Igen, nem tanultam. Ittam és cigiztem. És? Kinőttem. Elmúlt.
    Röhögve szereztem diplomát munka mellett pedig 36-an tettünk záróvizsgát a 100-ból és tudod mit? Áldja meg az Isten azt, aki kitalálta, hogy ne legyen felvételi az önköltségen és ne az legyen a döntő, hogy közepes az érettségi vagy jeles és kapja be az, aki nyelvvizsgához köti a diploma kiadását, mert amiatt volt a szekrényben a papírom majdnem 3 évig.

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz kokov #93 üzenetére

    viszont az, hogy olyanok kerülnek be egyetemre, akik oda max. a moslékért járhatnának lovaskocsival, ennek a következménye.

    "az új iskolában elégtelent kaptam a dolgozatomra, pedig az összes eredményem helyes volt, csak nem vezettem le egyik feladatot sem papíron.": nagyon helyesen tették. máris van egy okod, hogy utáld a waldorfot.

    "Áldja meg az Isten azt, aki kitalálta, hogy ne legyen felvételi az önköltségen": nem mintha ezt egy egyetem ne dönthetné el akkor is, ha az egyetem felvételiztet...

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • proci985

    MODERÁTOR

    LOGOUT blog (1)

    válasz hcl #92 üzenetére

    az itt csak lab bemutatás/szeminárium kapcsán van. feleltetésnek az időigény az egyik hátránya, a nagyobbik meg inkább az, hogy a kurzus összes célkitűzését (7.5kredites kurzusoknál olyan 5-8 megszokott) közel lehetetlen egy felelés keretei között megoldani, egy rendesen összeállított írásbeli vizsgával sokkal jobban fel lehet mérni a tudást, és javítani is gyorsabb.

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz proci985 #95 üzenetére

    Nem csak felsőoktatásról volt szó,
    "egy rendesen összeállított írásbeli vizsgával sokkal jobban fel lehet mérni a tudást, "
    A puskázási tudást? :) Szóban sok minden más is kiderül :)

    Mutogatni való hater díszpinty

  • bimbiri

    tag

    válasz cucka #72 üzenetére

    "Alapvetően jókat írsz, viszont azzal nem értek egyet, hogy az általános iskolák naprakész tudást adnának. Igazából pont hogy túlságosan ragaszkodnak ahhoz a kánonhoz, amit általános műveltségnek hívnak."
    Talán azért, mert általános iskola. 6-14 év közötti korosztály részére. Erősen redukált tananyag, erősen egyszerűsített módszerek a korosztályoknak megfelelően.
    "Például amikor én iskolába jártam, évekig foglalkoztunk az ókorral, a középkorral, a XX század történelmét lezavartuk az utolsó év végén. Pont az kapja a legkevesebb hangsúlyt, ami végső soron a mindennapi életben releváns."
    Pedagógiai okokból: Mert egy 10-14 évest inkább érdekel az ókor mítosza, a középkor királyságai és lovagvilága, a második világháború haditechnikája, mint a jelenkor politikai eseményei. Majd a középiskola végén, majdnem felnőttként, már egy részben kialakult világkép alapján érettebben meg tudja ítélni a közelmúlt eseményeit.
    Politikai okokból: Az utolsó 50-60 év megítélése kormányonként változik, a pedagógia pedig jó esetben nem politizál. Én még ellenforradalomnak tanultam 1956-ot. Azóta volt már forradalom, népfelkelés, szabadságharc, sőt olyan forradalom is ami átment ellenforradalomba! 1945 felszabadulás volt vagy megszállás?
    "Tanultuk a több száz éve halott írók életrajzát meg szerelmi életét, miközben a ma élő írókról egyetlen szó sem esett. Ez nincs így jól szerintem."
    Szerintem sem, de ez nem az általános iskola feladata, ez már középiskolai szint.
    " (Nyilván, nem azzal van a gond, hogy óvodában mondókát tanulnak a gyerekek, de 17-18 évesen már nem kéne)"
    Pedig kell, mert karban kell tartani az agyat, mert a nem használt képességet elsorvasztja a mindennap használt.
    "Az égvilágon semmi értelme. Pontosan ezért nem is tanulja meg senki, mert ott van a referencia guide-ban. A koncepciót, a nyelv/technológia mögötti elgondolásokat kell megtanulni, méghozzá nem mechanikusan, mint a verset, hanem úgy, hogy értsd."
    Ha nem tanulod meg, akkor hogyan kódolod le programot? Nem túl hatékony minden utasítást egyenként kilapozni a guide-ból. És ha nem vagy elég hatékony, akkor kikerülsz a szakmából.
    "Ha sok verset olvasol és "értesz hozzá", az megfelel annak, ha mondjuk jól tudsz szöveget szerkeszteni. Ha mechanikusan megtanulsz egy verset, az megfelel annak, ha vissza tudod mondani az x szövegszerkesztő toolbar-járól a gombokat helyes sorrendben."
    Hiába tudsz szöveget szerkeszteni egy programon, nehezen boldogulsz egy másik programmal. Meg kell tanulnod fejből a toolbar felépítését, hogy ne kelljen percekig keresned egy-egy menüpontot a használathoz.
    Abban egyet értek, hogy a 16-18 évesek álmainak nem netovábbja a verstanulás. Nehéz a tanárnak megtalálnia a megfelelő motivációt hozzá. Ráadásul diákonként eltérőt.
    Tévedés ne essék, nem védem foggal körömmel a verstanulás szükségességét, de amíg nincs jobb eszköz, addig ne akarjuk már kiirtani a tantervből!

  • kokov

    tag

    válasz bambano #94 üzenetére

    "máris van egy okod, hogy utáld a waldorfot"

    Nyilván, amikor felsőfokon a levezetés felét kihagyja a prof és 10 emberből 9 emiatt veszíti el a fonalat. Engem meg kellett keményen büntetni, mert nem írtam le az ilyen alapműveletes szarok levezetését. Nem is értettem, hogy mit akarnak tőlem. Mi úgy tudtuk a szorzótáblát, mint a verset. Én azon a feladaton nem gondolkodtam, csak a mondatokat fejeztem már be. Nekem ezek mondatok voltak. Egyszerűen tudtam, mint a verset, hogy a hatszor öt mondatnak az a vége, hogy 30 és nem gondolkodtam már semmin és ezek a mondatok már kezdtek valahogy képek lenni vagy az ég tudja, de nem gondolkodtam már. Imádtam, hogy akárhogy kombinálhatom megy. Így ránéztem és ment. Emlékszem hogy a versenyen az zavart, hogy hátráltat a kézírásom gyorsasága, mert egy-két számot javítanom kellett, hogy olvasható legyen, mert túl gyorsan írtam le és csúnya lett.
    A feladat számomra annyi volt ott, abban a dolgozatban amire karót kaptam, hogy meg tudok e jegyezni kettő vagy max 3 részeredményt, hogy tudjam hogyan kezdődik a következő mondat, amit gondolkodás nélkül fejeztem be, sőt volt hogy már el sem mondtam. Egy kép volt, vagy nem tudom hogy mondjam neked, de ránéztem és tudtam. Fú de imádtam. Non-stop gyakoroltam, az is játék volt. Autótologatás közben játékból számoltam. Szerettem na.

    Vicc könnyű volt, mert nem voltak nagy, milliós nagyságrendű számok a közelemben sem és akkor egyes érted? Nem értettem. Miért egyes? Azon viszont később már gondolkodtam, hogy mit kell leírnom a levezetésben. Érdekes, de komolyan. Szenvedtem tőle. Nem értettem, hogy mit akarnak tőlem és hogy ez miért kell. Soha nem voltam kimagasló többet matematikából. Ötös voltam még nyolcadikban, de az már nem ugyanaz volt. áááh, semmi köze nem volt ahhoz, már utáltam.

  • proci985

    MODERÁTOR

    LOGOUT blog (1)

    válasz hcl #96 üzenetére

    igaz, felsőoktatásból indulok ki, erre kb 2-3 figyelő van 40-50 főre, speciálisan a célra kialakított vizsgatermekkel. puskázni lehet, hogy volt már olyan, akinek sikerült, de a lebukás automatikus eltiltást von maga után, a lebukási esély pedig eléggé magas.

    írásbeli vizsgákra általában 3-5 órát szoktak allokálni, ennyi idő kb elég az összes kurzuscél rendes végigkérdezésére. 10-25 teleírt A4es lapból -rendes felkészüléssel kb ilyen méretűek általában- azért szerintem kiderül, hogy mennyit tud a diák.

    általános/középiskolában viszont igazad van.

    bimbiri: gyakran használt utasításokat az ember tudja, ha meg kell más is, az egy idő után átmegy gyakran használtba. a teljes ref manualt viszont senki nem fogja fejből felmondani.

    [ Szerkesztve ]

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz kokov #98 üzenetére

    igen, meg kell büntetni, mert nem úgy oldottad meg a feladatot, ahogy elvárták. az ilyen "megjelenik képként, hogy 30" típusú levezetés ökörség. Majd ha lesz egy kosár matek Nobel díjad, akkor eldöntheted, hogy írod meg a matek dolgozatodat, addig sajnos igazodnod kell az általános elvárásokhoz.

    Ebbe a hsz-be direkt raktam pontosan egy tévedést.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

Új hozzászólás Aktív témák