Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • cucka

    addikt

    válasz bimbiri #40 üzenetére

    Sajnálom, de nem érzem feladatomnak, hogy megmagyarázzam mi értelme verseket tanulni. De pont aktuális, azért jó tudni mit értenek azon az aktuálpolitikai beszédekben, hogy "disznófejű nagyúr".
    Pedig engem is érdekelne, hogy mi értelme verseket tanulni. Vagy hogy mi szükség a teljes verset megtanulni kívülről ahhoz, hogy értsd azt, hogy "disznófejű nagyúr". Felvilágosíthatnál minket.

    A tantárgyak közötti összefüggéseket tanítani kell? Rávilágítani, megemlíteni szokták a tanárok. Hiszen a (keret)tanterv is úgy van általában összeállítva, hogy erősítsék egymást a tárgyak. Ugyanannak a korszaknak történelmét, irodalmát, művészetét tanítják.
    Nem. Történelemórán az adott kor csatáit tanítják, meg hogy a király mit csinált és mit nem csinált. Irodalomból 1-1 művet tanítanak. Zenéből végigveszik a zeneszerzőket. Mindent megtanítanak, kivéve az összefüggéseket. Hogy egy korszakot egészében láss, hogy milyen volt akkor az élet és mit gondoltak akkor az emberek a világról. Ezek a fontos dolgok, ezektől fogod jobban megérteni a világot, nem pedig csaták évszámainak visszaböfögésétől, mert attól, hogy kívülről megtanulsz 1-2 verset.
    2012 van, itt van a zsebemben egy telefon, amire ráfér egy iskolai könyvtár teljes anyaga. Tényleg arra kell trenírozni a gyereket, hogy a lehető legtöbb szenvedés árán tanulja meg kívülről azokat a dolgokat, amelyek a lehető legkönnyebben rendelkezésre állnak bárki számára?

  • cucka

    addikt

    válasz sztanozs #49 üzenetére

    Emlékeim szerint a pénz hatalmának és/vagy a kapzsiságnak a szimbóluma. (Elég rég tanultam, szóval lehet, hogy rosszul emlékszem :) )

  • cucka

    addikt

    válasz bimbiri #55 üzenetére

    A költők azok a kiemelkedő tehetségű "nyelvművelők", akik maradandót tettek a nemzet kincséért, a nyelvért. Ha hagyjuk a tudásukat elveszni, akkor meggyengül az egyik legfontosabb közös kapocs ami összeköt.
    Világos és egyetértek. A versek (és általában az irodalom) fontos. Ami továbbra sem tiszta, hogy miért kell ehhez kívülről megtanulni a verset? Nem elég olvasni?

    Miért szükséges megtanulni egy egész verset? Mert "jó" egy verset tudni (nem tanulni, tudni). Mert jó ősz hajjal a kedves szemébe mondani, hogy:
    Igen, ez nagyon szép, de továbbra is ott vagyunk, hogy azért tanuld meg, hogy tudd visszaidézni.

    A tudásanyag birtoklása nem egyezik meg a tudás birtoklásával. Lehet, hogy ráfér, de használni nem tudod. Honnan tudnád, ha nem tudod pontosan mi található meg benne.
    Pontosan erről írtam.
    Az internet előtt a nyers információ a könyvet jelentette, ritka volt és nehezen hozzáférhető, ezáltal értékes. Ma, az internet miatt a nyers információ korlátlan mennyiségben áll rendelkezésre, értéke pedig pontosan emiatt nulla. Ennek egyik következménye, hogy senki nem tanul meg semmit kívülről, a másik pedig az, hogy soha nem látott mértékben felértékelődött az a képesség, hogy meg tudd találni a korlátlan információtengerben azt, amire szükséged van.
    Vedd észre, ez a változás gyökeres és visszafordíthatatlan, ráadásul mindössze 10 év alatt következett be. Az oktatási rendszernek reagálnia kéne erre a változásra, de nincs rá felkészülve - nem is lehet, a történelem során nem történt soha ilyen mélységű paradigmaváltás.

  • cucka

    addikt

    válasz bimbiri #66 üzenetére

    Alapvetően jókat írsz, viszont azzal nem értek egyet, hogy az általános iskolák naprakész tudást adnának. Igazából pont hogy túlságosan ragaszkodnak ahhoz a kánonhoz, amit általános műveltségnek hívnak. Semmi baj a szépirodalommal, mert az tényleg nem évül el, meg nem kell 5 évente újraírni a tankönyveket. A baj, hogy ez hangsúlyosan szerepel a tananyagban, a kurrens információk pedig kevésbé hangsúlyosan. Az óraszám és a diákok tanulásra szánt ideje véges, szerintem okosabban kéne beosztani, mint ahogy azt most tesszük.
    Például amikor én iskolába jártam, évekig foglalkoztunk az ókorral, a középkorral, a XX század történelmét lezavartuk az utolsó év végén. Pont az kapja a legkevesebb hangsúlyt, ami végső soron a mindennapi életben releváns. Hetekig gyűrtük a Szigeti veszedelem meg az Iliász régies, mai fejjel nehezen olvasható szövegét, miközben az emberek többsége egy újságcikket vagy egy ÁSZF-et sem képes értelmezni. Tanultuk a több száz éve halott írók életrajzát meg szerelmi életét, miközben a ma élő írókról egyetlen szó sem esett. Ez nincs így jól szerintem.

    A memoriterek tanulásának hasznosságának tudományos megfogalmazását Nekomajin leírta az #56-os hozzászólásban.
    És biztos, hogy a memória fejlesztésének egyetlen módja a vers szó szerinti megtanulása? Nem tudom, nekem a szó szerinti tanulás sosem adott semmit - mechanikus tevékenység, sem gondolkozást, sem kreativitást nem igényel. Van bőven rengeteg dolog, amit meg kell tanulni az iskolába, az miért nem jó memóriafokozónak? (Nyilván, nem azzal van a gond, hogy óvodában mondókát tanulnak a gyerekek, de 17-18 évesen már nem kéne)

    Mi értelme van megtanulni egy programozási nyelv utasításait, ha úgyis ott van a referencia guide-ban?
    Az égvilágon semmi értelme. Pontosan ezért nem is tanulja meg senki, mert ott van a referencia guide-ban. A koncepciót, a nyelv/technológia mögötti elgondolásokat kell megtanulni, méghozzá nem mechanikusan, mint a verset, hanem úgy, hogy értsd.

    Ha sok verset olvasol és "értesz hozzá", az megfelel annak, ha mondjuk jól tudsz szöveget szerkeszteni. Ha mechanikusan megtanulsz egy verset, az megfelel annak, ha vissza tudod mondani az x szövegszerkesztő toolbar-járól a gombokat helyes sorrendben. Valóban fejleszti a memóriát, mint ahogy a pi számjegyeinek megtanulása is fejleszti, csak ne erőltessük már ezt rá a kreativitásuk teljében lévő 16-18 éves gyerekekre.

    [ Szerkesztve ]

  • cucka

    addikt

    válasz Nekomajin #78 üzenetére

    Értem, tehát ha a telefonkönyv felolvasva dallamos lenne, akkor azt tanultatnák meg kívülről a gyerekekkel?

    És 17-18 évesen is kell, mert a memóriát szinten is kell tartani. Biológiai jelenség az elbutulás, muszáj küzdeni ellene.
    És miután kikerül az illető az iskolából? Magyarország az elbutult emberek országa lenne, ha igaz lenne, amit írsz. (Mondjuk egy kicsit az is, de kétlem, hogy ez a verstanulás hiányára vezethető vissza :) )

Új hozzászólás Aktív témák