Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • sztanozs

    veterán

    válasz cucka #48 üzenetére

    BTW, mit jelent, hogy disznófejű nagyúr? Nem szeretek közismereti témában wikizni ;]

    JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...

  • proci985

    MODERÁTOR

    LOGOUT blog

    válasz cucka #48 üzenetére

    jaja, évszámoknak és helyeknek magukban nincs sok értelme, összefüggéseknek annál inkább.

    főleg, hogy felsőokatásban már saját gondolatok az elvártak, ami elég nagy eltérés a gimnáziumhoz képest, ahol a könyv/órai anyag visszamondatása bevett szokás.

    sztanozs: Ady eléggé kicsapongó életet élt, én egy hallucinációra gyanakodtam amit kiírt magából. de ez a saját féltroll meglátásom, az irodalmi kánon sokkal finomabban fogalmaz. mégiscsak koszorús költő volt:)

    [ Szerkesztve ]

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • bimbiri

    tag

    válasz cucka #48 üzenetére

    "Pedig engem is érdekelne, hogy mi értelme verseket tanulni." Továbbra sem akarok ebben a témában elmélyedni. De talán az a közhely magyarázatot adhat, hogy nyelvében él a nemzet. A költők azok a kiemelkedő tehetségű "nyelvművelők", akik maradandót tettek a nemzet kincséért, a nyelvért. Ha hagyjuk a tudásukat elveszni, akkor meggyengül az egyik legfontosabb közös kapocs ami összeköt.
    Miért szükséges megtanulni egy egész verset? Mert "jó" egy verset tudni (nem tanulni, tudni). Mert jó ősz hajjal a kedves szemébe mondani, hogy:
    "Már vénülő kezemmel
    Fogom meg a kezedet,
    Már vénülő szememmel
    Őrizem a szemedet.

    ..."

    Mert jó a világ túlfelén (vagy éppen a szomszéd országok egyikében) a második szónál bekapcsolódni egy ismeretlen által elkezdett versbe:
    "Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent,
    nekem szülőhazám itt e lángoktól ölelt
    kis ország, messzeringó gyerekkorom világa.
    ..."

    A Waldorf oktatási módszer az epochális oktatása pont az összefüggésekre épít. Vannak iskolák, akik erre alapoznak

    A tudásanyag birtoklása nem egyezik meg a tudás birtoklásával. Lehet, hogy ráfér, de használni nem tudod. Honnan tudnád, ha nem tudod pontosan mi található meg benne. Ahhoz egyszer át kell nézni, meg kell tanulni. Ha egy költő 2-5 versét megtanultad és 20-30 versét elolvastad, akkor jószerével majd az összes versét megismered a stílusa alapján. És akkor már van értelme a digitális tudástárnak a zsebedben. Mert egy töredékről meg tudod mondani kb. melyik költő műve.

  • bimbiri

    tag

    válasz cucka #62 üzenetére

    Ne keverd a tudást az információval! Az általános tudást (műveltséget) a szaktudással.
    A tudás szeretete szükséges az új információk megismeréséhez. A tanulás képessége pedig a tudás megszerzéséhez. A szépirodalom azért jó, mert "szép" és nem évül el (maximum világnézetenként máshova kerül a hangsúly), a szakirodalom azért jó, mert "szak-szerű". Ez elévülhet és el is évül egyre gyorsabban.
    Az oktatás próbál lépést tartani a kettősséggel. Egyrészt el nem évülő alapokat rak le, és a szakmaiságot a lehető legszélesebben kezeli az oktatás elején. Majd az oktatás végén az akkori legkorszerűbb (tudom, hogy nem az, de próbálnak lépést tartani) tudással felvértezve engedik ki a diákot az iskolából. Az érettségi utáni szakképzés pont erről szól. 4 év kondicionálás, tanulni tanulás, általános műveltségi alapozás után 1-2 év alatt csak szakmai tárgyakkal (amik erősen építenek a középiskolai tudásra és tapasztalatra) a lehető leggyorsabban a legtöbb legfrissebb szakmai tudást adni a diákok kezébe.
    A rendszer nem tökéletes, hiszen nincs lehetőség évekig való tesztelésre, a hibák kijavítására, mert azonnal reagálni kell a piac változására. De bármennyire is hihetetlen a mostani pedagógusok nem azért vannak a pályán, hogy szívassák a gyerekeket.

    A memoriterek tanulásának hasznosságának tudományos megfogalmazását Nekomajin leírta az #56-os hozzászólásban. Én bele se mentem volna ennyire. De ha már itt tartunk! Mi értelme van megtanulni egy programozási nyelv utasításait, ha úgyis ott van a referencia guide-ban? (Tudom hülye a kérdés, de szükség volt rá.) És honnan tudja az agyad, hogyan kell valamit megtanulnia, ha soha nem tanították meg neki? Az óvodában kezdik a mondókákkal, majd érettségiig eljutnak a tantárgyankénti tételvázlatokig, amik alapján visszaidézhető a felkészülési idő alatt megszerzett tudás visszaidézése.
    Erre alapozva már később, önállóan is meg tudsz tanulni új, téged érdeklő tudományterületeket.

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz cucka #72 üzenetére

    És biztos, hogy a memória fejlesztésének egyetlen módja a vers szó szerinti megtanulása? Nem tudom, nekem a szó szerinti tanulás sosem adott semmit - mechanikus tevékenység, sem gondolkozást, sem kreativitást nem igényel. Van bőven rengeteg dolog, amit meg kell tanulni az iskolába, az miért nem jó memóriafokozónak? (Nyilván, nem azzal van a gond, hogy óvodában mondókát tanulnak a gyerekek, de 17-18 évesen már nem kéne)
    Nyilvánvalóan nem az az egyetlen módja, de eléggé hatékony módja. Ugyanis verset viszonylag könnyű tanulni. Úgy értem, hogy ha fogsz X karakternyi verset, meg X karakternyi akármilyen más szöveget, akkor a verset sokkal könnyebb lesz megtanulni. Miért? Azért, mert a vers már önmagában hordoz kétféle memorizáló technikát. Az egyik az, hogy dallama, ritmusa van. Elég, ha arra gondolsz, hogy milyen hamar meg tudsz jegyezni egy dalszöveget, ha hallod a rádióban. A másik pedig az, hogy története van, amit el tudsz képzelni.
    Szóval a lényeg az, hogy ha nem versekkel fejlesztenék a memóriát, hanem más megtanulandó dolgokkal, akkor sokkal rosszabb lenne a helyzet. Sokkal nehezebb dolga lenne a gyerekeknek.
    Az meg egy dolog, hogy mechanikus tevékenység. Nem lehet (és nem is kell) mindennel a kreativitást fejleszteni. Ezért mondom, hogy szükséges rossz. És tény, hogy túlzásba lehet vinni, de verset tanulni kell, mert attól fejlődik az agyunk. És 17-18 évesen is kell, mert a memóriát szinten is kell tartani. Biológiai jelenség az elbutulás, muszáj küzdeni ellene.

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz cucka #81 üzenetére

    Értem, tehát ha a telefonkönyv felolvasva dallamos lenne, akkor azt tanultatnák meg kívülről a gyerekekkel?

    Igen, ha a telefonkönyvnek lennének pozitív hatásai a memória fejlesztésére, akkor azt kellene megtanulniuk, mert azzal tennének jót a gyereknek. De mivel nincsenek, ezért ne gyere ilyen hülye kérdésekkel! Nem azért dallamos a vers, mert meg kell tanulniuk, hanem azért kell megtanulniuk, mert dallamos.

    És miután kikerül az illető az iskolából? Magyarország az elbutult emberek országa lenne, ha igaz lenne, amit írsz. (Mondjuk egy kicsit az is, de kétlem, hogy ez a verstanulás hiányára vezethető vissza )

    Miután kikerült az ember az iskolából rohamosan csökkenni kezdenek az értelmi képességei, ha nem tartja szinten magát. Ez nem azt jelenti, hogy az érettségi bankett / diplomaosztó után rögtön buta lesz mindenki, mert ez egy lassú folyamat. Egyrészt a korral jár (biológia), másrészt meg ha nem használod az agyadat, akkor folyamatosan romlik a teljesítőképessége. Kérdezz csak meg bárkit, akinek hosszú évek után el kell mennie egy tanfolyamra vagy továbbképzésre! Ha az évek alatt nem trenírozta az agyát, csak egy montoon, begyakorolt munkát végzett, akkor azon fog sírni, hogy régen milyen könnyen ment neki a tanulás, most meg alig tudja megjegyezni a dolgokat. Aztán kérdezz meg olyan időseket, akik rendszeresen olvasnak vagy tovább képzik magukat, és azt fogod tapasztalni, hogy vág az eszük. Olyan régi dolgokra is emlékeznek, amiket sok ember már évtizedekkel korábban elfelejtett.

  • proci985

    MODERÁTOR

    LOGOUT blog

    válasz cucka #72 üzenetére

    +1. főleg az utolsó bekezdésre.

    programnyelvből utasításokat az ember használat közben tanulja meg. ez vicces eredményeket is szokott jelenteni, pl fél év aktív C++ után az első Java napok általában aktív googlezással telnek, avagy hm, hogy is volt pontosan a szintax? kb olyan, mint az angol, ott is van egy pár szabály amit kell tudni, minden más meg kitalálható (legalábbis a sokadik nyelv után).

    továbbgondolva: csak azért meg senki nem lesz értelmiségi vagy jó problémamegoldó, mert bemagolt x verset, de nincs egy saját gondolata arról, hogy mégis miről szólnak. magában a statikus alapműveltség nem ér sokat szerintem.

    [ Szerkesztve ]

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • bimbiri

    tag

    válasz cucka #72 üzenetére

    "Alapvetően jókat írsz, viszont azzal nem értek egyet, hogy az általános iskolák naprakész tudást adnának. Igazából pont hogy túlságosan ragaszkodnak ahhoz a kánonhoz, amit általános műveltségnek hívnak."
    Talán azért, mert általános iskola. 6-14 év közötti korosztály részére. Erősen redukált tananyag, erősen egyszerűsített módszerek a korosztályoknak megfelelően.
    "Például amikor én iskolába jártam, évekig foglalkoztunk az ókorral, a középkorral, a XX század történelmét lezavartuk az utolsó év végén. Pont az kapja a legkevesebb hangsúlyt, ami végső soron a mindennapi életben releváns."
    Pedagógiai okokból: Mert egy 10-14 évest inkább érdekel az ókor mítosza, a középkor királyságai és lovagvilága, a második világháború haditechnikája, mint a jelenkor politikai eseményei. Majd a középiskola végén, majdnem felnőttként, már egy részben kialakult világkép alapján érettebben meg tudja ítélni a közelmúlt eseményeit.
    Politikai okokból: Az utolsó 50-60 év megítélése kormányonként változik, a pedagógia pedig jó esetben nem politizál. Én még ellenforradalomnak tanultam 1956-ot. Azóta volt már forradalom, népfelkelés, szabadságharc, sőt olyan forradalom is ami átment ellenforradalomba! 1945 felszabadulás volt vagy megszállás?
    "Tanultuk a több száz éve halott írók életrajzát meg szerelmi életét, miközben a ma élő írókról egyetlen szó sem esett. Ez nincs így jól szerintem."
    Szerintem sem, de ez nem az általános iskola feladata, ez már középiskolai szint.
    " (Nyilván, nem azzal van a gond, hogy óvodában mondókát tanulnak a gyerekek, de 17-18 évesen már nem kéne)"
    Pedig kell, mert karban kell tartani az agyat, mert a nem használt képességet elsorvasztja a mindennap használt.
    "Az égvilágon semmi értelme. Pontosan ezért nem is tanulja meg senki, mert ott van a referencia guide-ban. A koncepciót, a nyelv/technológia mögötti elgondolásokat kell megtanulni, méghozzá nem mechanikusan, mint a verset, hanem úgy, hogy értsd."
    Ha nem tanulod meg, akkor hogyan kódolod le programot? Nem túl hatékony minden utasítást egyenként kilapozni a guide-ból. És ha nem vagy elég hatékony, akkor kikerülsz a szakmából.
    "Ha sok verset olvasol és "értesz hozzá", az megfelel annak, ha mondjuk jól tudsz szöveget szerkeszteni. Ha mechanikusan megtanulsz egy verset, az megfelel annak, ha vissza tudod mondani az x szövegszerkesztő toolbar-járól a gombokat helyes sorrendben."
    Hiába tudsz szöveget szerkeszteni egy programon, nehezen boldogulsz egy másik programmal. Meg kell tanulnod fejből a toolbar felépítését, hogy ne kelljen percekig keresned egy-egy menüpontot a használathoz.
    Abban egyet értek, hogy a 16-18 évesek álmainak nem netovábbja a verstanulás. Nehéz a tanárnak megtalálnia a megfelelő motivációt hozzá. Ráadásul diákonként eltérőt.
    Tévedés ne essék, nem védem foggal körömmel a verstanulás szükségességét, de amíg nincs jobb eszköz, addig ne akarjuk már kiirtani a tantervből!

  • pigster

    senior tag

    válasz cucka #81 üzenetére

    Bizony! Sajnos Magyarország az elbutult emberek országa.

    FIGYELEM! A többszázezres Samsung okostévék kéretlen reklámokat tolnak az arcodba.

Új hozzászólás Aktív témák