- Facebook és Messenger
- Synology NAS
- Bocsánatot kért az Apple, mert nagyon mellélőtt a legutóbbi reklámjával
- A streamingszolgáltatások összecsomagolása lehet a következő divat
- Programozásról_szubjektíven
- Ubiquiti hálózati eszközök
- Az IMF szerint cunamiként csap le a munkaerőpiacra az AI
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Bittorrent topik
- Kriptovaluták és az adózás
Új hozzászólás Aktív témák
-
dajkopali
addikt
te nyilván sokkal jobban értesz a témához, mint én, de egy kicsit félreértelmezed a jelentést - vagy én fogalmaztam nem elég egyértelműen, az bizony meglehet
az csak egy mellékszál, hogy a manuális repülés kiszorulását emlegetik, egyszerűen a helyzet leírása, a javaslatok arra vonatkoznak - ahogy te is írtad -, hogy strukturálják át a képzéseket, továbbképzéseket, hogy a pilóták ne csak azt tanulják meg, hogy operátorként miképp kell kezelni az egyébként elég bonyolult irányítórendszert, hanem szerezzenek gyakorlatot - gondolom, szimulátorokkal - a vészhelyzetek manuális kezelésében is"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter
-
#82729984
törölt tag
"Magyarul a probléma forrásának azt megnevezni, hogy a pilóták keveset repülnek kézi (közvetlen) irányítással, egy kicsit fals nekem."
Pedig ez is probléma. Ez egyébként az önvezető autóknál is vissza fog köszönni.
Persze a szimulátor erre egy megoldás, csakhogy eléggé valószinütlen hogy egy pilóta aki "vezet" mondjuk napi 8 órát (értsd: tulajdonképpen ül a pilótaülésben és ásítozik), az utána még 8 órát fog eltölteni a szimulátorban minden nap hogy gyakorolja a valós kézi vezetést.
Szóval ha azt akarod hogy a pilóta valóban tudja vezetni a gépet akár vészhelyzetben is, ahhoz vagy az kell hogy valóban ő vezesse a gépet napi x órában, vagy hogy eltöltsön a szimulátorban ugyanennyi időt vagy a kettő kombinációja.
Jelenleg a legrosszabb kombináció van, odaültetünk valakit a soförülésbe de nem hagyjuk hogy vezessen, majd azt hisszük hogy ez a gyakorlatlan ember aki amúgy sincs benne az adott repülési szituációban, mert az elmúlt x órában újságot olvasott, az majd megoldja azt a helyzetet amikor besz@rik a számítógép...
-
#82729984
törölt tag
Elbeszélünk egymás mellett, de legalábbis mást értünk azon hogy "tudja vezetni".
Kiemelnék egy mondatod:
"Ismét megjegyezném, hogy a legtöbb légi baleset nem azért következik be, mert a pilóta nem tudta volna vezetni a gépet, hanem azért, mert későn vagy egyáltalán nem vett észre egy problémát, avagy nem tudta megfelelően értelmezni a gép által adott figyelmeztetéseket."Véleményem szerint, az hogy a pilóta nem vette észre a problémát vagy nem tudta értelmezni a jeleket, az azt jelenti hogy nem tudja vezetni a gépet. Én vezetés alatt nem csak azt értem hogy tudja rángatni a botkormányt.
Autós példákat csak azért mondok, mert én még sosem vezettem repülőt de ebből a szempontból szerintem hasonló a kettő.
Nem attól tud valaki autót vezetni mert képes forgatni a kormányt meg nyomkodni a pedálokat és nem is ezt nevezzük autóvezetésnek. Erre szinte egy majom is képes.Hanem azt amikor aktivan részese vagyok a forgalomnak, figyelek és reagálok a környezetem változására, előre felismerem a veszélyhelyzeteket és megpróbálom elkerülni. Észlelem hogy rángat a motor és tudom hogy mi a teeendő, vagy hogy csillog a talaj és picit csúszkál az autó és lassítok mert tudom hogy le van fagyva az út, észreveszem hogy egy kisgyerek szalad a labdája után az út felé előttem 100 méterrel és már lassítok, stb stb.
És ha igy vezetek, akkor amikor valami probléma van akkor is sokkal jobb eséllyel fogom megoldani mert hogy úgymondjam ritmusban vagyok az autóval, a forgalommal, a környezetemmel.Ezzel szemben, ha nem én vezetek hanem a gép, én csak ülök az ülésben, félig alszok, félig gondolatban már az újsütető barátnőm meztelen testéről álmodozok, majd egyszer csak egy csomó villogó piros lámpa kiséretében az autó visszab@ssza a kormányt nekem hogy nesze paraszt old meg a helyzetet én nem tudom, akkor szinte garantált hogy súlyos baleset lesz. Mert nem vagyok a forgalom ritmusában, nem tudom hogy ki van előttem, mögöttem, mellettem, meg úgy egyáltalán mi történt mi van egyáltalán... A hibás döntések sorozata szinte garantált.
Ezért mondtam hogy az önvezető autókkal ugyanez a probléma be fog jönni, értelmetlen lesz visszaadni az embernek a kormányt aki már el van szokva a vezetéstől, maximum csak hamis megnyugtatást ad...Na most, szerintem ugyanez igaz a repülőre is.
Az autós példád egyébként rossz, mert nem vezetést segítő rendszerekről beszélünk, hanem automata önvezető rendszerekről. Fényév különbség van aközött hogy te vezetsz de segítenek benne és esetleg ez a segítség megszünik, meg aközött hogy valaki/valami más vezet és egyszer csak rádtolják hogy most már vezess te.
Egyébként amennyire én tudom, a repülőbalesetek többsége is ezt támasztja alá, mert leszámítva a komoly müszaki/anyagfáradásos hibákat, a legtöbb baleset valami egészen elképesztő pilótahiba miatt következik be.
Pl. egyszerre nyomják előre és hátra a kormányt a pilóta és a másodpilóta, vagy hogy már rég átesett a gép de a pilóta még süllyedni akar miközben már zuhannak és társai.Tehát nem arról van szó hogy leszakadt a szárny és dúgóhúzóba került a gép és most mi lesz, hanem egészen triviális helyzetekből lesz baleset, mert a pilóta azt se tudja hol van és mit kéne csinálni...
-
dajkopali
addikt
amennyire emlékszem még arra a régi interjúra, az én értelmezésemben a pilóta két dologra gondolt:
- az ilyen tevékenységeknél nagyon fontosak a rutinok, mint a sportoknál is: a tréning kialakít egy rutint a pilótában, ami rögzül, hogy bizonyos helyzetekben automatikusan reagáljon - ám ha ezt nem tartja karban, elhalványul ez az érzék és tudás
- a másik meg pszichológiai: a pilóta legyen felkészülve a felelősségre, vagyis vészhelyzetben ne az az újdonság bénítsa meg, hogy most ő felel a hatalmas gépért meg az utasok életéért, hanem a megszokás miatt csakis arra tudjon nyugodtan koncentrálni, hogy mit kell csinálnia - esetlegesen tapasztalata és gyakorlata alapján a digitális rendszert is felülbírálva"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter
-
dajkopali
addikt
azt hiszem egyetértünk
és kívülállóként megegyezhetünk abban, hogy a pilótaképzés roppant fontos dolog, és ma már nem elsősorban "a téglát is leteszem, ha kell" mentalitás a fontos (amit egyébként nagyra becsülök), hanem az, hogy olyan képzett legyen a pilóta, hogy teljesen átlássa az automatizált rendszert, képes legyen kontrollálni, és felülbírálni, ha kell
valóban, megváltozott a helyzet: a pilóta ma is kulcsfontosságú szereplő, csak más szerkezetű tudással kell rendelkeznie"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter
-
#82729984
törölt tag
Csak más adót nézel vagy szeretsz magaddal vitatkozni
Például senki nem mondta hogy a vezetést segítő rendszerek nem jó dolgok vagy hogy nem segítenek a balesetek elkerülésében.Az én mondanivalóm lényege, hogy amennyiben egy gép automatán vezet, legyen az repülő vagy autó vagy csattogóslepke, ott alapvetően értelmetlen emberi pilótát/vezetőt tartani azért, hogy beavatkozzon azokban a helyzetekben amivel a gép nem boldogul.
Józan paraszti ésszel belátható, ha nem bizod rá az emberre a vezetést normál körülmények között, akkor ugyan hogyan tudna jól teljesíteni extrém körülmények között, zéró tapasztalattal... Alapvető emberi, biológia és fizikai tulajdonságok miatt ez nem fog menni, mások korábban már kifejtették ezt (reflexek nem alakulnak ki, nincs rutin, stresszhelyzet és döntésképtelenség, nincs tisztában a helyzettel, nincs tisztában hogy mire hogy reagál a gép stb stb).A megoldás pedig vagy az hogy a gépre hagyod teljesen a megfelelő biztonsági előírások mellet (kritikus rendszerek duplikálása stb), vagy hagyod az embert vezetni.
Sajnos most még ott tart a technika hogy a gép még nem tud elég jól vezetni, az ember meg már nem.../off/
amúgy kicsit szedd jobban össze a kommentjeidet, mert sokszor ütik egymást és igy magaddal vitatkozol. Pl. most azt irod hogy a pilóta igenis tisztában van a helyzettel és a körülményekkel "tehát az a meglátás, hogy nincsenek tisztába a körülöttük zajló eseményekkel, bizony fals", korábban meg azt irtad hogy nem tudja/tudta értelmezni a gép jelzéseit és ezért hibázott a pilóta...
Új hozzászólás Aktív témák
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Facebook és Messenger
- Magisk
- Konzolokról KULTURÁLT módon
- WoW avagy World of Warcraft -=MMORPG=-
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Spórolós topik
- Synology NAS
- Linux felhasználók OFF topikja
- Autós kamerák
- További aktív témák...
- Acer Nitro XV275 UP3 27" - QHD - 170Hz - 10bit - FreeSync Premium - HDR1000
- ÁRON ALUL ELADÓ VADONATÚJ IPHONE 13 MINI 128GB FEKETE, 2 ÉV GARI 2026.05.15-ig
- Fanatec bazár (Mclaren v2 perec, CSL DD, SQ v1.5 váltó, V2 pedal, P1 v2 perec, NLR Wheelstand, stb.)
- ThinkPad T490 14" FHD IPS i5-8265U 16GB 500GB NVMe ujjlolv., gar
- Startech USB-C Triple 4K Monitor docking station
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs