Új hozzászólás Aktív témák

  • #82729984

    törölt tag

    válasz Cifu #10 üzenetére

    Elbeszélünk egymás mellett, de legalábbis mást értünk azon hogy "tudja vezetni".

    Kiemelnék egy mondatod:
    "Ismét megjegyezném, hogy a legtöbb légi baleset nem azért következik be, mert a pilóta nem tudta volna vezetni a gépet, hanem azért, mert későn vagy egyáltalán nem vett észre egy problémát, avagy nem tudta megfelelően értelmezni a gép által adott figyelmeztetéseket."

    Véleményem szerint, az hogy a pilóta nem vette észre a problémát vagy nem tudta értelmezni a jeleket, az azt jelenti hogy nem tudja vezetni a gépet. Én vezetés alatt nem csak azt értem hogy tudja rángatni a botkormányt.

    Autós példákat csak azért mondok, mert én még sosem vezettem repülőt de ebből a szempontból szerintem hasonló a kettő.
    Nem attól tud valaki autót vezetni mert képes forgatni a kormányt meg nyomkodni a pedálokat és nem is ezt nevezzük autóvezetésnek. Erre szinte egy majom is képes.

    Hanem azt amikor aktivan részese vagyok a forgalomnak, figyelek és reagálok a környezetem változására, előre felismerem a veszélyhelyzeteket és megpróbálom elkerülni. Észlelem hogy rángat a motor és tudom hogy mi a teeendő, vagy hogy csillog a talaj és picit csúszkál az autó és lassítok mert tudom hogy le van fagyva az út, észreveszem hogy egy kisgyerek szalad a labdája után az út felé előttem 100 méterrel és már lassítok, stb stb.
    És ha igy vezetek, akkor amikor valami probléma van akkor is sokkal jobb eséllyel fogom megoldani mert hogy úgymondjam ritmusban vagyok az autóval, a forgalommal, a környezetemmel.

    Ezzel szemben, ha nem én vezetek hanem a gép, én csak ülök az ülésben, félig alszok, félig gondolatban már az újsütető barátnőm meztelen testéről álmodozok, majd egyszer csak egy csomó villogó piros lámpa kiséretében az autó visszab@ssza a kormányt nekem hogy nesze paraszt old meg a helyzetet én nem tudom, akkor szinte garantált hogy súlyos baleset lesz. Mert nem vagyok a forgalom ritmusában, nem tudom hogy ki van előttem, mögöttem, mellettem, meg úgy egyáltalán mi történt mi van egyáltalán... A hibás döntések sorozata szinte garantált.
    Ezért mondtam hogy az önvezető autókkal ugyanez a probléma be fog jönni, értelmetlen lesz visszaadni az embernek a kormányt aki már el van szokva a vezetéstől, maximum csak hamis megnyugtatást ad...

    Na most, szerintem ugyanez igaz a repülőre is.

    Az autós példád egyébként rossz, mert nem vezetést segítő rendszerekről beszélünk, hanem automata önvezető rendszerekről. Fényév különbség van aközött hogy te vezetsz de segítenek benne és esetleg ez a segítség megszünik, meg aközött hogy valaki/valami más vezet és egyszer csak rádtolják hogy most már vezess te.

    Egyébként amennyire én tudom, a repülőbalesetek többsége is ezt támasztja alá, mert leszámítva a komoly müszaki/anyagfáradásos hibákat, a legtöbb baleset valami egészen elképesztő pilótahiba miatt következik be.
    Pl. egyszerre nyomják előre és hátra a kormányt a pilóta és a másodpilóta, vagy hogy már rég átesett a gép de a pilóta még süllyedni akar miközben már zuhannak és társai.

    Tehát nem arról van szó hogy leszakadt a szárny és dúgóhúzóba került a gép és most mi lesz, hanem egészen triviális helyzetekből lesz baleset, mert a pilóta azt se tudja hol van és mit kéne csinálni...

Új hozzászólás Aktív témák