Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    Talán ez a kis videó segít a mai modern repülés mikéntjére rávilágítani. Ebben a videóban a szimulátorban egy repülésben járatlan utaskísérő a (szimulált) légi irányító segítségével tesz le egy Airbus A320-ast. Érdemes megfigyelni, hogy bár a botkormányt fogja (feltehetően azért, mert úgy érzi, hogy azzal fogja a gépet irányítani), valójában azzal semmit sem csinál.

    @dajkopali: mivel amikor a Malév megszűnt, és akkor ez is szóba került, hallottam egy magyar pilótát, aki épp azt mondta, hogy szeretnék, ha valamilyen struktúrában visszakapnák, netán köteleznék őket arra, a vezetés x százalékát kézzel kell megtenni

    Sorry, erre szerettem volna válaszolni, csak nem sikerült. :P

    Alapvetően itt a "kézi" és az "automata" repülés között az a különbség, hogy kézzel csinálsz mindent, vagy a gépre bízod, és az automata rendszerek beállításait kezeled. Elvileg semmi akadálya nincs annak, hogy kézzel vezess el elejétől a végéig a teljes út alatt, viszont a légitársaságoknak vannak meghatározott szabályzatai mire mi a megfelelő eljárás, és megszabhatják, hogy márpedig neked "automata" módban kell repülnöd, vagy hogy mikor célszerű kézi irányítással például letenni a gépet.

    Ahogy lent is utaltam rá, valójában egyáltalán nem biztos, hogy balesetbiztosabb a kézi irányítás. Sajnos nincs első kézből információm, hogy a különféle légitársaságok mennyire bátorítják a pilótáikat a kézi irányítás alkalmazására (alant az Asiana 214 esetén kiemelte az FAA vizsgálat, hogy a cég az automata irányítási megoldásokat határozott meg a szabályzatában), e téren pedig lehetnek (vannak) eltérések cégről cégre.

    A pilóták szeretnek (általában) vezetni, tehát nyilván ők a kézi irányítást preferálnák alaphelyzetben. Kicsit csúnyán fogalmazva azt mondanám, hogy a pilóták egy része legalábbis irigy a gépekre, és nem szereti, ha nem közvetlenül a saját kezében van a döntés.

    Kocek barátom, aki vadászpilóta, anno azt mondta, hogy hát a MiG-29-es az igazi gép, mert azt te irányítod, meg hát erősebb, mint a Gripen... (összhangban az ekkor általános "digitális sportrepülő" gúnyjelzőt hangoztató általános nézetnek) De aztán amikor átképezték Gripenre, akkor némileg árnyalta a képet, és azt mondta, hogy azért képességek terén ég és föld a két gép, vezetni a MiG-29-est élvezetesebb, viszont ha nem az élvezetekről szól a dolog, akkor egyértelmű, hogy a Gripen minden szempontból a 29-es felett van...

    A nem alaphelyzetet tekintve viszont az automatizált irányítás kevesebb hibalehetőséget hagy, tehát meg lehet érteni a cégeket is, ha efelé terelik a pilótákat.

    Hogy megint autós hasonlatott vegyek elő (mert hát ugyebár én mondtam, hogy rossz dolog ez), akkor az automata sebváltó mindig egy lesajnált dolog, hogy hát bohócváltó, meg aki automatát vezet, az nem is tud vezetni, és így tovább. Nos 20 éve van jogsim, levezettem párszázezer kilométert (B, C, C+E jogsival), de most kezdtem el azt érezni, hogy a francba az álmacsósággal, rohadtul idegesít a kéziváltó, hogy most napi 75km-t ingázom autóval, és a városban 1-2-1-2 kapcsolgatok folyamatosan...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák