Új hozzászólás Aktív témák
-
Jester01
veterán
Ugyebár egyenletesen gyorsuló mozgásnál az átlagsebesség éppen a kezdeti és a végsebesség átlaga. Tehát:
90s * v / 2 + (600s - 90s - 70s) * v + 70s * v / 2 = 10000mA második megoldását pedig lásd a #888 hozzászólásban.
-
Jester01
veterán
válasz
concret_hp #898 üzenetére
Igen, elméletileg akkor csak a nem tökéletes szigetelés miatt beáramló hőt kell ismét kipumpálni.
-
Jester01
veterán
-
Jester01
veterán
Na megnéztem alaposabban. Vegyük fel az irányokat úgy, hogy a forgás az óramutató járásával ellentétesen pozitív, és legyen a szöggyorsulás β (béta).
A bal oldali kötélerő legyen F₁, a jobb oldali F₂.A bal súly β * 2r gyorsulással esik, a rá ható erők pedig a gravitáció (lefelé) és a kötélerő (felfelé) tehát az F = ma képletből:
mg - F₁ = m * β * 2r vagyis F₁ = m * (g - β * 2r)A jobb súly β * r gyorsulással emelkedik, a rá ható erők pedig a gravitáció (lefelé) és a kötélerő (felfelé) tehát:
mg - F₂ = -m * β * r vagyis F₂ = m * (g + β * r)A korongra a forgatónyomaték a két kötélerő miatt van és ez okozza a szöggyorsulást. Figyelembe véve, hogy jelen esetben θ = mR² / 2 = 2mr²:
β = M / θ = (F₁ * 2r - F₂ * r) / 2mr² = (2F₁ - F₂) / 2mr
Felszorozva 2r-rel majd a₂ = β * r és a kötélerők behelyettesítése után:
2a₂ = 2 * (g - 2a₂) - (g + a₂) = g - 5a₂ ahonnan a₂ = g/7A többi már gyerekjáték.
A pdfben összesen annyi hiba van, hogy a jobb és bal oldalt felcserélték (az indexek az ábrán és az eredményben nem egyeznek).
-
Jester01
veterán
Az első szakaszon az átlagsebesség:
vátlag = (v0 + v0/3) / 2
A megtett út:
s=vátlag * t1
Innen t1 majd a gyorsulás kifejezhető. Ha megvan akkor a második szakasz időtartama egyszerűen megkapható és onnan az átlagsebesség ismeretében a megtett út is.A második feladathoz most még nincs elég kapacitásom
-
Jester01
veterán
válasz
Con Troll #865 üzenetére
Az elemi képletekbe kell berakosgatni a számokat.
1. béta=delta-omega/delta-t továbbá omega=2*PI*f és f=n/60. Vagyis béta=2*PI*n/60/16. a=béta*r. s=v0+at²/2 annyiszor fordult körbe ahány kör kerülete ennyi. Ha nem lassul akkor nyilván a szög- és a kerületi gyorsulás nulla, körbefordulás értelemszerűen a fordulatszámből és az időből triviálisan adódik.
2. szumma-F=ma, a=delta-v/delta-t. Lassulásnál ugyanezek.
3. F=gamma*m1*m2/r² és szumma-F=ma. Föld sugarát és a magasságot figyelembe venni.
-
Jester01
veterán
Ja látom már.
Szóval a körpályához ahogy a szöveg írta, a centripetális gyorsulást a gravitáció biztosítja tehát azokat kell egyenlővé tenni.
Vagyis m*omega²*r = gamma*m*M/r² ahonnan omega²=gamma*M/r³. Itt M a Föld tömege, r pedig a Föld középpontjától mért távolság (tehát Föld sugár + felszín feletti magasság) továbbá omega=2PI/T. Innen már az a képlet jön ki amit a link is ír, bár számszerűleg nekem is olyasmi mint a tied.Az s az egyszerűen a v=s/t képletből a megtett út, jelen esetben a műhold felszín feletti magassága.
-
Jester01
veterán
válasz
PumpkinSeed #855 üzenetére
Nem találtam leírást mi is lenne ez pontosan. Fúziós erőművet lehet csinálni.
-
Jester01
veterán
válasz
PumpkinSeed #853 üzenetére
Nem is értem miért nem volt eddig senki hajlandó 1 hónapot rászánni egy hordozható hidegfúziós erőmű kifejlesztésére (ha jól értem ez az ARC izé az).
-
Jester01
veterán
válasz
asuspc96 #851 üzenetére
Szerintem energiamegmaradás törvény kell ide.
A tetején a kerék és a rúd áll tehát semmi forgási energiája nincs.
A vödör is áll, tehát mozgási energiája nincs.Az alján a vödör v, a kötél tömegközéppontja pedig v/2 (!) sebességgel zuhan, mozgási energia az m*v²/2 képlet megfelelő alkalmazásával adódik.
A kerék és a rúd omega szögsebességgel forog, ami a rúd kerületi sebességéből és a sugarából számolható (előbbi ugyebár egyezik a vödör sebességével). Forgási energiájuk a theta*omega²/2 képlettel adódik.
A vödör h magasságot zuhant, a kötél tömegközéppontja h/2-t, innen a gravitációs potenciális energia változás az m*g*h képlettel adódik. Már csak át kell rendezgetni és v-re megoldani.
-
Jester01
veterán
válasz
asuspc96 #849 üzenetére
Fel kell osztani a rudat végtelen kicsi darabokra és összegezni az mr² tényezőket, vagyis integrálással. Az icipici dr hosszú darab tömege homogén eloszlás esetén a teljes rúd tömegéhez képest arányosan kevesebb, vagyis dm=m*dr/L, az integrálunk tehát:
I = int 0->L (dm*r²) = int 0->L (m/L*dr*r²) =
= m/L * int 0->L (r² dr) = m/L*L³/3 = mL²/3Az egyik a másikból egyébként már következik az összegzés miatt integrálás nélkül is. Ugye az első eset tulajdonképpen két L/2 hosszú rúd a végén pörgetve, tehát
Icenter = 2*Iend(L/2) = 2 * (m / 2) * (L/2)² / 3 = mL² / 12[ Szerkesztve ]
-
Jester01
veterán
válasz
Jester01 #839 üzenetére
Ugye ketten éppen elbírják a rudat, szóval ezzel sok variációs lehetőség nincs, az erők éppen kiegyenlítik egymást.
Először nézzük az extrém eseteket. Munkavédelmileg nem szerencsés, de vihetik a rudat felállítva, alul ketten fogják. A feladat nem tér ki az emberek magasságára illetve, hogy milyen magasan tudják fogni a rudat. Tehát elvileg vihetnék ferdén is, ezzel a lehetőséggel a továbbiakban nem foglalkozunk
Tegyük fel, hogy a rúd homogén és persze merev valamint vízszintes.
A távolságokat mérjük a rúd hosszával, az erőket pedig a rúd súlyával (vagyis Peti 1/3, Pisti 2/3 egységnyi erőt fejt ki) és nézzük a helyzetet Peti szemszögéből.Mivel a rúd homogén így a Petitől balra eső x hosszú darab súlya x, vagyis F1=x és ennek a darabnak a tömegközéppontja Petitől x/2 távolságra van. Hasonlóképpen a jobb oldalon F2=1-x és az erőkar (1-x)/2. Mint említettük Pisti 2/3 egységnyi erőt fejt ki, Petitől 1-x-y távolságra. A forgatónyomatékokat előjelhelyesen összegezve nullát kell kapjunk mivel a rúd nem forog.
M1 + MPisti - M2 = 0
x * x/2 + 2/3 * (1-x-y) - (1-x)(1-x)/2 = 0
x²/2 + 2/3 - 2x/3 - 2y/3 - (1 - 2x + x²)/2 = 0
2/3 - 2x/3 - 2y/3 - 1/2 + x = 0
1/6 + x/3 - 2y/3 = 0
1 + 2x - 4y = 0
4y = 2x + 1
y = x/2 + 1/4Pisti szemszögéből felírva ugyanez adódik.
-
Jester01
veterán
Az 57-es az triviális csak át kell rajzolni kicsit átláthatóbb formára. Nincs benne hurok, csak néhány soros meg párhuzamos kapcsolás.
Az 58-as az híd, ott ha nem akarunk nagyon mélyre ásni akkor az adott értékekből felismerjük, hogy kiegyensúlyozott, tehát a középső 10 Ohm-os ellenálláson nem folyik áram (mivel 2:4=6:12). Ha pedig így van, akkor el is hagyható, onnan pedig ez is egyszerű.
Mondjam tovább, vagy ennyi már elég volt?
[ Szerkesztve ]
-
Jester01
veterán
Mellesleg ha van egy kis gyorsulásmentes szakasz akkor ott van idő átfordítani a kabint, hogy a lassulás is relatíve ugyanabba az irányba mutasson.
Továbbá nem szabad elfelejtkezni a gravitációról sem. Ugye ha talajszintről indulsz 3.5g-vel, akkor érzetre az 4.5g lesz.
-
Jester01
veterán
A tangens derékszögű háromszögben a szemközti befogó osztva a mellette lévővel.
Az arctg (arkusz tangens) a tangens inverze.
Az ábrából és a fenti tangens definícióból:
tg alfa = szemközti / mellette = 2 / 2
Invertálás után
alfa = arctg(2/2)
Hasonlóan bétára is.
Mivel az ember nyugalomban van, így az erők eredője 0. A (2) egyenlet a függőleges komponensekre míg a (3) a vízszintesre írja ezt le. A megjelölt rész már csak az átrendezés és behelyettesítés, figyelembe véve, hogy tg=sin/cos -
Jester01
veterán
válasz
Jester01 #796 üzenetére
Nincs is jobb mint lefekvés előtt egy kis fizika
1) leugrás
Potenciális energia = m_ember * g * h
Mozgási energia = 1/2 * m_ember * v^2
v=gyök(2*g*h)2) dőlés
Az oszlop tehetetlenségi nyomatéka 1/3*m_rúd*h^2, az embert pedig pontként modellezve m_ember*h^2.
Forgási energia 1/2*theta*omega^2=1/2*theta*omega^2=1/2*theta*v^2/h^2
Potenciális energia (m_ember + 1/2*m_rúd)*g*h
(m_ember + 1/2*m_rúd)*g*h = 1/2*(1/3*m_rúd + m_ember)*v^2
Hümm, érdekes, úgy látszik benne maradnak a tömegek valamelyest.
Helyettesítsük úgy, hogy m_rúd = k * m_ember
(m_ember + 1/2*k*m_ember)*g*h = 1/2*(1/3*k*m_ember + m_ember)*v^2
(1+k/2)*g*h = 1/2*(1+k/3)*v^2
3*(2+k)*g*h = (3+k)*v^2
v=gyök(3*(2+k)/(3+k)*g*h)Ha a rúdnak nincs tömege, vagyis k=0 akkor ez éppen a másik esettel egyezik (ami azért megnyugtató). Ha a rúd tömege végtelen (vagyis az emberé elhanyagolható hozzá képest) akkor viszont v=gyök(3*g*h). Véges tömegű rúdnál a sebesség a kettő között lesz.
Szóval úgy néz ki, az előző hozzászólásomban tévedtem. Jobban járunk ha leugrunk az oszlopról
-
Jester01
veterán
válasz
samfishR #795 üzenetére
Hirtelenjében azt mondanám, hogy a légellenállástól eltekintve ugyanakkora lesz a sebesség, mivel a potenciális energia alakul mozgási energiává. Viszont azt is feltételeztem, hogy csak az oszlop hosszirányában hat erő a két test között, az elmozdulás viszont erre merőleges ezért nem végez munkát.
Pontosabb levezetéshez ki lehetne számolni a tehetetlenségi nyomatékot és ugyancsak az energiamegmaradásból a szögsebességet majd innen a kerületi sebességet.
-
Jester01
veterán
-
Jester01
veterán
válasz
fpeter07 #785 üzenetére
Ezek elvileg egyenletesen gyorsuló mozgásra vonatkoznak, tehát a kiindulás alap ez:
vpill = v0 + a*t
Az átlagsebesség vátlag = (v0 + v)/2 vagyis az előző képletből vátlag = (v0 + (v0 + a * t)) / 2 = v0 + at/2
Tudjuk továbbá, hogy s = vátlag * t, az előzőt ide behelyettesítve s = (v0 + at/2) * t = v0*t + a*t^2/2A többi képlet ezek átrendezgetéséből adódik, illetve a másodfokú egyenlet megoldóképletéből.
-
Jester01
veterán
válasz
fpeter07 #783 üzenetére
Deriválást, vagyis durván az időegység alatti változást az adott pillanatban (ami a görbe meredeksége is):
s-pont = v = az időegység alatti elmozdulás, vagyis a pillanatnyi sebesség
s-kétpont = v-pont = a =az időegység alatti sebességváltozás, vagyis a pillanatnyi gyorsulás -
Jester01
veterán
válasz
Dark Archon #776 üzenetére
Szerintem az 1. eset az abszolútérték integrálját átlagolja, vagyis Ucs/2=75mV lesz. A 2. eset értelemszerűen magát a csúcsértéket adja vissza.
-
Jester01
veterán
Csak felírkáltam a közismert s=v0 * t + 1/2*a*t^2, v=a*t egyenletekből egy párat.
s1 = s2 (a kocsik hossza)
s1 = v * dt1 + 1/2 * a * dt1^2
s2 = (v + a * dt1) * dt2 + 1/2 * a * dt2^2
s3 = 75
dt3 = -v / a
s3 = v * dt3 + 1/2 * a * dt3^2Első 3 egyenletből v-t kifejezve:
v * dt1 + 1/2 * a * dt1^2 = (v + a * dt1) * dt2 + 1/2 * a * dt2^2
v * dt1 - v * dt2 = a * dt1 * dt2 + 1/2 * a * dt2^2 - 1/2 * a * dt1^2
v = a * (dt1 * dt2 + 1/2 dt2^2 - 1/2 * dt1^2) / (dt1 - dt2) = -24.5 * a (mert nincs kedvem egyszerűsíteni így behelyettesítettem)Innen dt3 = 24.5 és az utolsó egyenletből:
s3 = -24.5 * a * 24.5 + 1/2 * a * 24.5^2
a = s3 / (- 1/2 * 24.5^2) = -0.2498m/s -
Jester01
veterán
És ha egy dimenzióval feljebb megyünk? Szóval a világ egy 4 dimenziós gömb aminek akkor elvileg 3 dimenziós felülete van, amiben mi vagyunk. (illetve a fordított analógia szerint a 3 dimenziós gömb felületén 2 dimenziós ''világ'' van) A lakók a gömb felületén mozognak csak. Ha a lufit fújod, akkor a felülete nő, és a rajta lévő objektumok egyre messzebb kerülnek egymástól. Volt valami scifi novella, ami arról szólt, hogy az anyag együtt tágul a térrel, és időgéppel utazva óriások-törpék között találta magát a szereplő. (Gulliver időutazó volt, vagy ilyesmi)
Új hozzászólás Aktív témák
- Apple iPhone 16 Pro - rutinvizsga
- Apple MacBook
- NVIDIA GeForce RTX 4060 / 4070 S/Ti/TiS (AD104/103)
- Politika
- Synology NAS
- Nők, nőügyek (18+)
- Milyen processzort vegyek?
- Milyen okostelefont vegyek?
- Azonnali informatikai kérdések órája
- One otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest