Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • emelhu

    aktív tag

    válasz Cassi #47 üzenetére

    Nem car-share... taxi vezető nélkül.
    Saját autó legfeljebb országúti, speciális (vállalkozás) célra. Egyrészt egyre drágább, másrészt városban egyre nehezebben használható, pl. parkolni sem tud.
    Ha nagy tömegben elterjed és annyi a költséged, mint a buszköltség, de háztól házig.

  • DraXoN

    addikt

    válasz Cassi #45 üzenetére

    Az önvezetés idővel szerintem lehet olcsó... pl. a szenzorokat a lámpatestekbe rakni (nem külön helyre) már kevesebb a "beépítendő" elem (és előre, hátra, oldalra lát is az autó).

    Ami egykor nagy számítógépnyi helyet igényelt teljesítmény ma egy telefonban elfér, a jövőben egy egyszerű SOC lehet elég gyors majd a folyamathoz amibe minden integrálva lesz... persze ez vélhetőleg még jó pár év, de a 3D chipletekkel komplex elektronikák kiválthatóak lesznek. (éljen a "kristály kocka" CPU... szilicium kocka, megfelelő fókuszú és hullámhosszú lézerfénnyel, áramkörök beleégetve... de még nagyon elméleti irány ez, de simán lehet egy "testben" több réteg áramkör, csak nagyon alacsony a frekvencia és hatékonyság jelenleg... szennyezni kellene az anyagot megfelelő pontokon, hogy jobb legyen, de egy szilárd test esetén ez nehezen kivitelezhető, talán ha tudjuk majd nyomtatni megfelelő felbontásban... nyomtatott CPU .. lol..)... a lényeg a mondandómban, idő kérdése és a számítási kapacitás gondja megoldódik... közben a szoftver fejlődik.

    Sok esetben az önvezetés nagy nyereséget jelethet, pl. áruszállító járműveknél, ha a területi engedélyek is engedik (pl. nincs kizárva a behajtás nagy járműveknek bizonyos időszakokban), akkor 24/7ben működhet megállás nélkül. A "konvolyban" haladás akár "összecsatolva" is működhet kamion társaságok között (mindenki nyerne vele), kb. egy nagy vonat tudna lenni. Más autonóm jármű ha lekanyarodna jelezné nekik, akik ekkor hagynak helyen a pályát elhagyó járműnek, majd utána újra összekapcsolódnának... talán nem fizikailag, de olyan közel tudna haladni, hogy gyakorlatilag szélárnyékban tudna haladni valamennyi jármű, normális esetben bőven féktávon belül, de mivel a rendszerek össze vannak kötve, így több száz méterrel előre "lát" a rendszer, akár más sávokban is tudja mi történik.
    Az ember itt nem nyerhet versenyt hosszútávon. Mivel a rendszerek főleg ha olcsó lesz a tömeggyártás és a szoftver is rá nagy mennyiségben, akkor a jármű is lehet olcsóbb, nem kell utaskabin, kisebb, kevesebb elem kell a jármű felépítéséhez.

    persze ... azt mondanám ez egy 30-50 éves távlat. Nem holnap lesz, hogy lecserélik a kamion szállításban lévő embereket, akik ma kezdenek ott, simán nyugdíjba fognak szerintem tudni menni..

    Ami a közösségi autózást illeti. Vidéken, nagy távokat megtevő embereknél lehet nem lesz általános, bár eltudom képzelni, hogy "taxi" szerűen kb. bármilyen településre lehet majd rendelni autonóm járművet ha épp kell (nem lesz annyira a tömegközlekedésre utalva valaki ha nincs saját autója). Városban viszon szerintem kb. 90%-ban (a belvárosban legalábbis) megfog szűnni a saját autó tartása. Egyszerüen drága lesz fenntartani is, nem, hogy venni.. Pluszban bár nem feltétlen autonóm, de csak idő kérdése mikor lesznek "kiutálva" a hagyományos autók a városokból, mind szennyező dolgok (és csak elektromos lesz beengedve).. Biztos vagyok benne, hogy ha nem is ma, de egy 20 év múlva lesznek ezzel kapcsolatos tüntetések, nyugaton biztosan (de szerintem még itthon is).

    Persze, mind ez akkor lesz igaz, ha az aktuális világrend fel nem bomlik és áll meg a "fejlődés" :DDD.

    The human head cannot turn 360 degrees... || Lenovo X390 || Redmi 13 Note Pro 5G

  • emelhu

    aktív tag

    válasz Cassi #45 üzenetére

    Nem a sofőrök megspórolása a változás.
    Negyed-hatod annyi autó szükséges ugyanannyi utaskilométerhez. (nem saját autók, hanem közösségi autók dominálnak)
    Ehhez tizedannyi(!) parkoló és ötödannyi út is elég lesz.
    A tömegközlekedés fogalma megváltozik.

    Radikális és nagy változások.
    Akik nyernek, azok hatalmas piacot és távlatot nyernek, a hagyományos autógyárak meg sokat veszíthetnek.

    De tény, az egész társadalomra, a közlekedés módjától egészen a csúcsidőben elégtelen számú (és akkor a legköltségesebb) kocsik miatti munkarend átszervezésig hatalmas változásokat generál.

  • emelhu

    aktív tag

    válasz Cassi #43 üzenetére

    Már a részleges önvezetés (csak feltérképezett, jól bejárt terepen, pl. városokban) akkora (teljeskörű) társadalmi gazdasági változást hozhat, hogy annak már a belátása is nehéz.

    Az meg horribilis pénz.

  • Qtya123

    őstag

    válasz Cassi #20 üzenetére

    Pont ez a lényeg. Ha nem lehet elvárni egy eszköztől, hogy tökéletesen működjön, akkor egyrészt ne próbálják már most beállítani úgy, hogy ez a Szent Grál, mikor gyerekcipőben jár az egész. (Lásd hülye mindenki, aki kérdéseket tesz fel, majd egy szoftverfrissítéssel megoldjuk, stb... Közben meg tussoljuk/bagatellizáljuk el a problémákat és baleseteket.)

    Másrészt megint csak az tudom mondani, hogy ez nem egy telefon, GPS, számítógép stb... Amelyeknél ha nem működik tökéletesen, akkor maximum bosszankodsz.
    Ez ha nem működik tökéletesen és épp valami hülyeséget csinál, annak könnyen személyi sérülés/halál lehet a következménye.

    Igen, a hülye sofőr miatt is anyagi kár és emberáldozat lesz, de ott a felelősség adott. Itt még el sem kezdődött, de már megy az egymásra mutogatás, hogy kié legyen a felelősség egy teljesen önvezető autó esetén. Nyilván egy robottaxiban az utasé nem lehet. Akkor a cégé? Vagy az autógyártóé? Nyilván senki nem akarja elvinni a balhét, mert ha egy emberi sofőrre kimondják, hogy bűnös, akkor az mint magánszemély elviszi a következményeit.
    De ha egy cégre verik rá (pl hoznak egy törvényt, hogy ilyen esetekben az autógyártó a felelős), akkor az az üzletnek, bizalomnak és az eladásoknak nagyon nem tesz jót. Ezért megy a gusztustalankodás és a matek.
    Szvsz túl hamar akartak ebből marketinget csinálni, hogy mennyire jó már, miközben még rengeteg megoldatlan probléma van.

    A másik, ami meglep ekkora cégek esetén, hogy milyen alap problémákra nem gondolnak. Pl kamionoknál széles vigyorral közölték, hogy húúú milyen jól áll az önvezetésben a platooning fejlesztése. Ami annyit tesz, hogy az első kamionon ül egy sofőr, mögötte meg megy 4-5 másik kamion szoros adatkapcsolatban és mindent konvojban tesznek, követik az élő emberes szerelvényt. És ez így mennyire király már, mert 1 ember 5-6 kamionnal megy. Aztán mikor feltették a kérdést a mosolygós öltönyös bácsiknak, hogy figyelj már. Láttál Te már kamionparkolót az utakon úgy 16-17:00 után? Mert a legtöbb helyen még a lámpaoszlopokról is kamionok lógnak, annyira nincs hely a pihenőkben. Örülnek ha 1-1 helyet találnak még, meg sokszor kénytelenek a kihajtóban megállni. Szerintetek, ha egyszerre berobog a paraszt a háta mögött 5 másik kamionnal, akkor hol áll meg? A mai napig nem tudnak erre válaszolni és szerintem a kérdés sem jutott eszükbe, mikor boldogan reklámozták ezt a jövőbe mutató technológiát.
    A technika valóban jó, csak nem tudják az életre ráhúzni.
    (amúgy évek óta könyörögnek minden országban a szállítmányozók, hogy bővíteni kellene a parkolóhelyeket, de semmi eredménye)

  • fairi

    addikt

    válasz Cassi #2 üzenetére

    Egyik se kuka, csak technológia nem létezik ami kellene. Érintőkijelzős vezérlés telefonban nem volt 2007-ben újdonság, már 1999-ben is létezett.
    Apple kellett hogy mindennapokba elterjessze.

  • DraXoN

    addikt

    válasz Cassi #2 üzenetére

    Nem arról van szó, hogy ez az egész "kuka", vagy átverés, de nagyobb a hype ezen dolgok körül mint ahol ténylegesen tartanak.
    Persze érhető a cégek részéről, mert kell az "eredmény", lehetőleg minnél előtt, rövidtávon, a szészvényesek miatt is. A fejlesztő meg "oldja meg", persze nem feltétlen lehetséges, de ha túl nagy a nyomás könnyen lehet "szépítés" a vezetőség felé az eredményeken, azok meg megint szépítenek a részvényesek felé... Kb. mint a szocialista malac története a tervgazdaságban.

    The human head cannot turn 360 degrees... || Lenovo X390 || Redmi 13 Note Pro 5G

Új hozzászólás Aktív témák