Új hozzászólás Aktív témák

  • szőröscica

    addikt

    Csapongó útibeszámoló a nyaralásomról alant

    Tegnap éjjel hazaértünk Görögországból. Szerbián és Macedónián keresztül mentünk, egyet megaludtunk Szkopjéban odafele. A város meglehetősen eklektikus, ezerféle stílus keveredik egymással, minden monumentális méretű, egy estét eltölteni jó volt. Az óvárosban csevapozni érdemes. :)

    Az utakon semmi különös nem történt, ország szerint listázom alább a tapasztalataim.

    Szerbia: az autópálya a magyar határtól kb. Újvidékig elég rossz minőségű, utána teljesen jó. Rendőrt nem láttam, a sebességkorlátozás 120, a helyiek 135-140 között is nyugodtan mennek, így hazafelé óra szerint 130-at mertem én is tolni, magyar rendszámmal ennél jobban nem akartam igyekezni.

    Az autópálya fizetőkapus, Újvidék előtt kell először jegyet húzni, amivel majdnem Belgrádig jutsz el, illetve Belgrád után van még egy jegyhúzás. Ezt követően még kétszer kell fizetni, mindkét esetben másfél eurót. Összesen kb. 15 euróból lehet megtenni egy irányban az utat az országon keresztül.

    A benzinkutak kulturáltak, a mosdók tiszták. Legtöbbször itthon kevésbé ismert kutak vannak (Gazprom, Eko, ill. kivétel a Lukoil), az üzemanyag rendben van, az árak nagyjából a hazai szinten mozognak.

    Macedónia: itt néhol nagyon rossz minőségű az autópálya, nem egyszer 100-ra lassítottam vissza, annyira dobált. 4 vagy 5 fizetőkapu van, mindig 1-1.5 eurót kell fizetni. Benzinkutak rendben, tapasztalataim szerint a Makpetrolnál érdemes megállni - legtisztábbak a mosdók és van 100-as benzin is.

    Az ország sokkal érdekesebb mint Szerbia, míg előbbiben szinte végig síkságon keresztül autózunk, addig Macedóniában üdítő a hegyek látványa. Van egy kb. 40km-es autópálya nélküli szakasz, ami remek minőségű és nagyon szép helyeken kanyarog.

    Görögország: nagyon messzire itt nem mentünk, csupán a Chalkidiki első ujjára. Útdíjat nem kellett fizetni, a minőség változóan rossz. Ajánlott benzinkút az Eko, viszont itt nagyon drága a benzin, 1.5-1.7 euró kúttól és puruttyaságtól függően. A gázolaj 1.3 alatt van.

    Határátkelők: a szerb-macedón és macedón-görög szakaszok kibírhatóak, nincs rettentő hosszú sorakozás, de azért fél órával lehet számolni mindkettőre nyugodtan. A magyar-szerb ismerten szar. Kifelé Tompánál átjutottunk 15 perc alatt, de tegnap este 2 órát álltunk. 1000km-el a hátam mögött már meglehetősen nyűgös voltam emiatt.

    Általános tapasztalatok: mindhárom országban tempósan autóznak az autópályákon, de nem akarnak megölni, agresszióval nem találkoztam, és a belső sávban sem tanyáznak órákon át. Sokkal nyugodtabban lehetett haladni, mint az M5-ön. Tekintve, hogy az M5 átmenő forgalma vagy Romániába vagy Szerbián keresztül csak a Jóisten tudja, hogy hova tart, ebből azt a következtetést vonom le, hogy az M5 életveszélyességét elsősorban a magyarok és a románok okozhatják.

    Macedónia útjelzések, táblák tekintetében nagyon balkáni.

    Szerbiában semmin nem kell meglepődni, tegnap többen is sétáltak át keresztben az autópályán, jött szemben a leállósávban autó és bicikliztek is.

    Görögországban most jártam először, és nem láttam sokat belőle. Nagyon megnézném délebbre, Athén környékén. Így elsőre inkább balkáninak tűnt, mint európainak. Az látszik, hogy valaha ment a szekér, a mostani gazdasági helyzet viszont tükröződik a rengeteg bezárt gyártelepen, raktáron, félbehagyott építkezésen. Kissé Dél-Spanyolországot juttatta eszembe, de az sokkal európaibbnak érződött.

    A gyros finom, a tengerpart pedig a legjobb, amin jártam, pedig megfordultam már itt-ott Európában (Costa del Sol, Costa Brava, francia riviéra, olasz riviéra, Adria), de ilyen jó meleg vízzel sehol nem találkoztam. Emellett tiszta és homokos is volt.

    Visszamennék, csak a magyar-szerb határt tudnám feledni.

    Navigáció: Most Google Maps-szel mentünk, ami mint adatbázis nagyon jó, POI terén egyértelműen a győztes, de navigációban szerintem hitvány. Apróbb hibái elnézhetőek, engem a legjobban az zavart, hogy nem írja ki egyértelműen, milyen irányba tarts, mit nézz a táblákon. Kissé mint a Waze, mikor írhatná, hogy a körforgalomból kifelé a Kiskunhalas táblát figyeld és az E-75ös utat, de helyett inkább azt írja, hogy a Kolompár Géza utcára hajts ki. Ennek következtében néhol elég bizonytalannak éreztem magam, főleg Görögországban, ahol minden graffitizve van és más ABC-t használnak.

    A gyári BMW navim Magyarországot elhagyva csak az autópályát ismerte, Görögországban tért új magához, úgyhogy ez is megbukott.

    A Here egész jó, de nálam a király továbbra is az iGo. Olyan érzés, mintha egyedül ennek a szoftvernek a fejlesztői ültek volna bele egy autóba, és mentek volna el mindenfelé a világban, hogy kipróbálják és tökéletesítsék.

    Az autó: végre megvolt az első nagy utam vele, bár ez is csak 2500km lett összességében. Nagyon jó, 7.5 liter alatti átlagfogyasztással jártam meg odafele (115 volt max. a tempó), a 40 fokban határnál araszolva is hűvös maradt az utastér, csend van bent és kiválóan fekszik az úton. A komfortülés is bizonyított, tegnap egyben toltam le Budapestig Görögországból, majdnem 17 óra volt az út, és csak a végén kezdtem fészkelődni, elgémberedni. Hazaérve valami kopog elöl, valószínűleg a lengéscsillapítóm ért a végére, ez már várható volt, a rossz utak most megadták a kegyelemdöfést. Igazi kirándulóautó, nagyon megkedveltem most.

    Vége :)

Új hozzászólás Aktív témák