Új hozzászólás Aktív témák
-
#54625216
törölt tag
válasz
modern.kacat #21 üzenetére
Az AI-nak nem a döntéshozatal a nehéz, mivel a közlekedést alaposan szabályozzák, és ritka az olyan szituáció, amikor nincs követendő viselkedés előírva az ember számára is.
Az AI-nak a döntési helyzet felismerése a probléma, azaz érzékelni, hogy az ott egy gyerek és nem egy kartondoboz, hogy a kötelező haladási irányt jelző útfestést figyelembe kell venni a kereszteződésben akkor is, ha az már nem látszik, vagy hogy az elsőbbségadás akkor is kötelező, ha éppen kitakarja egy kamion a táblát.
Az egész technológia lényege, hogy az AI folyamatosan a szenzor adatok több lehetséges kombinációjával számol előre különböző scenáriókkal és a pillanatnyi adatok alapján dönti el, hogy melyik forgatókönyv szerint cselekszik.
Azaz ha két gyerek kiugrik az autó elé, akkor nem abban a pillanatban fogja eldönteni, hogy melyiket üsse el, hanem amint érzékeli a gyerekeket, előre generál egy cselekménysort arra az esetre, ha kiugranának eléje így amikor ez megtörténik, milliszekundumok alatt képes reagálni.
Amikor az AI hiányosságait kritizálják, akkor szinte sosem a döntés jogosságát kérdőjelezik meg, hanem inkább azt, hogy jól ismerte-e fel a helyzetet. -
válasz
modern.kacat #21 üzenetére
"hogy fog az MI dönteni, ha a szabályosan közlekedő jármű előtt a tilosban váratlanul megjelenik egy gyerek, csak olyan manűverrel kerülheti el az ütközést, hogy a járdán álló szerettedet fogja elütni, mert az MI úgy döntött, hogy addigra jobban lelassul. Szóval mi lesz a Vulkáni Logika."
Ez a tipikus kötekedő ámde értelmetlen kérdés. Jelenleg szerinted hogyan dönt a vezető? Megmondom: sehogy. Tisztán a vakszerencsén múlik, hogy mi fog történni, mivel ilyen szempontok egészen elhanyagolható mértékben jutnak el a járművezetők tudatáig, és ha el is jutnak, egyszerűen nincs idő a mérlegelésre.
Amúgy meg az, hogy kinek a szerettei szenvednek balesetet, pontosan nem jelenthetnek semmit balesetmegelőzési szempontból.
A hülye kérdésfelvetésről egyébként egy tragikus igaz történet jut eszembe. A hatvanas-hetvenes években volt egy bányaomlás. A bányementőknek nagyon durva döntést kellett hozniuk: melyik vágatban szorult bányászokat mentik ki. Sejteni lehetett, hogy csak egy akcióra lesz idő. Az egyik oldalon tán tizenegy, a másikon talán három bányász esett csapdába. A bányamentők a tizenegy bányászt kihozták, a másik, három fős csapat sajnos nem élte túl. És a hozzátartozóik ízekre szedték a bányamentőket, akik közül mintha egy öngyilkosságot is megkísérelt volna, de többen leszereltek.
MaCS
-
Noukoum
veterán
válasz
modern.kacat #21 üzenetére
Ez nem költői kérdés, csak beismerése a tájékozatanságodnak.
-
válasz
modern.kacat #21 üzenetére
Jaj, ezek az ostoba kérdések már megint. Az AI nem valódi AI. Nincsenek érzései személyisége, nem gondolkodik. Mit fog csinálni? Megpróbál megállni. Elkanyarodik a harmadik irányba, amit te most épp észre se vettél, hogy létezik.
Te egy ilyen helyzetben mit tennél? Valószínűleg elütnéd mindkettőt. Először a gyereket, majd csodálatos mozdulattal elcsapnád a szerettedet is. Az embernek ugyanis van egy olyan hibája, hogy mindig oda irányítja az autót veszélyhelyzetben, ahova néz, nem oda, ahova szeretne menni.
-
modern.kacat
csendes tag
Egy rövid költői kérdés: hogy fog az MI dönteni, ha a szabályosan közlekedő jármű előtt a tilosban váratlanul megjelenik egy gyerek, csak olyan manűverrel kerülheti el az ütközést, hogy a járdán álló szerettedet fogja elütni, mert az MI úgy döntött, hogy addigra jobban lelassul. Szóval mi lesz a Vulkáni Logika.
A Ford egyébként - ha jól értettem egy vlogban - Amerikában nyilvánosan is elérhető szabadalmi kérelmet nyújtott be, hogy a lízing alatt a jármű különböző módon gyötörje a jármű használóját, ha az - szerintük - elmaradásban van, azaz a jármű folyamatos szoftveres távfelügyelet alatt állna. Azt hiszem, érdekes következménye lehet egy ilyennek. -
válasz
#54625216 #19 üzenetére
Amit írtál, eleve igaz.
De van egy másik komoly aspektusa is a kérdésnek: az ember rettenetesen rosszul teljesít váratlan döntési helyzetekben, azaz konkrétan a baleseteket megelőző szituációkban. Eleve van egy átlagosan 1-1,5 másodperces reakcióidő, amely alatt nem csinál semmit. Ezt követően jut döntési helyzetbe, ami probléma, mert a többség eleve akalmatlan arra (nem mert béna,hanem mert ember), hogy a helyzetek többségében döntsön. A döntést hozók nagy többsége rálép a fékre, de általában gyengén (képzési hiányosság). Kevesebben tizedmásodperceket elpazarolva kormáyozni próbálnak, ami csak nagyon jól képzett + nagyon jó képességű vezetők számára szokott eredményes lenni. Nagyon sokan viszont nem hoznak döntést, mert ilyen az emberi elme. Lefagynak, és utasként vesznek részt a következő másodpercek utazásában.
Több száz megtörtént baleset elemzése során jött nálam ki az, hogy a legtöbb (elém került) balesetben egy egyszerű (akkoriban sem csúcskategóriás) automata vészfékező program (nem vészfékasszisztens!) lényegesen javította volna az ütközésekelkerülésének vagy legalább súlyosságának a kockázatát.
Ez egy oldala tehát a kérdésnek, és nem szól arról, hogy a közlekedés hogyan lenne egyáltalán fenntartható önvezető járművek különböző arányú részvételével a forgalomban.
Biztos, hogy lennének a gépi vezetők által okozott balesetek. De nagy biztonsággal feltételezhető, hogy mégis nagyságrenddel csökkenne a súlyos balesetek száma.
MaCS
-
#54625216
törölt tag
Nem minden emberi lénynél, hanem az átlagos emberi vezetőnél. Az AI pl. nem megy át szándékosan a piroson, vagy fel a járdára, hogy beelőzze a kocsisort, majd büntetőfékezi azt, aki rá mer dudálni. Cserébe persze csinál más hülyeségeket, csak abból idővel az összes AI tanul, az ember meg még a saját hibájából sem.
-
Klupi01
csendes tag
Már látom előre a szerencsétlen sofőrök arcát, amikor a postás hoz egy halom csekket, hogy hol és mikor követett el gyorshajtást
-
btprg
senior tag
Szerintem pár elvakult álmodozón kívül mindenki tudja, hogy általánosságban meg se közelíti bármelyik jelenlegi változat az emberi vezetőt, még ha bizonyos speciális körülmények között jobb is.
De persze lehet hogy a kutyák is jobban vezetnének mint az emberek, csak senki nem meri bevállalni hogy átadja Buksinak a kormányt.
-
Noukoum
veterán
válasz
Döglött Róka #4 üzenetére
Legalább valamiben élen járunk az Európai Unióban.
-
stellaz
veterán
Nem az van, hogy jövőre már kizárólag önvezető elektromos autók lesznek, mert már most jobbak minden emberi lénynél?
-
Lehetne ez egy baromi jó szolgáltatás is, de egyben sajnos a bizalom próbája is, mivel hatalmas lehetőség az ügyfél lehúzására -- adatokkal és pénzben is.
MaCS
-
flexxx2
őstag
újabb terep az AI-nak, annak nem kell 9 méteres kijelző, de ez gondolom marketing fogás akar lenni
-
Feketelaszlo
senior tag
Azért az elmúlt 2-3 évben eléggé beszűkült a bérleti piac a járműhiány miatt. Meg ez még Britanniában sem úgy van, hogy ha reggel 7-kor kiderül, hogy csapágyas a főtengely akkor 8-ra bérelnek egy másik járművet, pláne ha valami spéci felépítményről van szó, mint hűtős kocsi, pénzszállító vagy valami egészen egyedi amiről csak a felszerelést átpakolni egy teljes munkanap volna. Ha szerencsések akkor a flottakezelő tud valami hasonló kategóriát biztosítani, de kkv-k esetén ugye még ez sem nagyon játszik, ők legfeljebb a szervizzel boltolhatnak valami csereautó szolgáltatást ami többnyire elég kiábrándító tud lenni.
-
Döglött Róka
veterán
Balkán mindent megmondók megmondják hogy miért hülyeség, 3..2..1..
-
#95462144
törölt tag
"amely szól a sofőrnek, ha túl erősen fékez vagy gyorsan hajt"
Ez nem újdonság dolgoztam egy magyar cégnek, ahol segítettem egy ehhez hasonló szoftver lefejlesztésében és nem mai történet, hanem ennek már 6 éve is van. Tudtommal több fuvarozó cég is rendelt már belőle. -
mjani1172
addikt
"mert egy használatból kieső kisteherautó állítólag 724 dollárba kerül egy cégnek naponta."
Aha. És inkább veszít 724 dollárt minthogy béreljen egyet 50 ért. Ez nagyon ostoba cég.
Ettől függetlenül Fordot soha. Dolgoztam náluk, volt is több erre alapozom.
-
nihill
őstag
Mire kell a 9 méteres kijelző, ennyire rossz a szeme diszpécser Mancikának?
Vagy ezek tényleg csináltak egy NASA irányítóközpontot annak amire egy 22-es monitor is elég lenne?
Új hozzászólás Aktív témák
it Sorra nyeri az ügyfeleket a Ford azzal, hogy mindenféle adatot rögzít, nem csak a motor, de még az olajszűrő vagy a fékbetét kapcsán is.
- Xiaomi Pad 6 - kiapadhatatlan jóság
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Renault, Dacia topik
- TP-LINK routerek
- World of Tanks - MMO
- Kerékpársportok
- Formula-1 humoros
- Apple asztali gépek
- PCI Express 6.0-s SSD-t demonstrált a Micron és az Astera Labs
- exHWSW - Értünk mindenhez IS
- További aktív témák...
- iPhone 12 Red 64 GB
- Asus ROG Flow Z13 GZ301VIC Acronym Limitált kiadás - 13.4" QHD 165Hz Érintő - 32GB - 1TB - RTX 4070
- X1 Carbon 10th 27% 14" 2.2K IPS i7-1260P 16GB 512GB NVMe ujjlolv IR kam gar
- BESZÁMÍTÁS! Nintendo Switch Lite 32GB játékkonzol garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! ASUS TUF VG27AQ1A 27 170Hz 1ms IPS monitor garanciával hibátlan működéssel
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest