Hirdetés

Nyakunkon az önvezető járművek

Az utazni vágyók kegyeiért versenyeznek

Azt írja a Bloomberg, kezdheti felkötni a gatyáját az Uber, ugyanis az egyik legnagyobb befektetője, a Google fogja hamarosan megszorongatni.

A Google Ventures (GV, a kockázati tőke-befektetési ága a cégnek) 2013 nyarán 258 millió dollárral szállt be az Uber finanszírozásába. Sőt, tavaly még ennél is többet tettek bele. A Bloomberg újságírója arra számított, hogy előbb-utóbb fel is vásárolja majd a Google az Ubert, ugyanis még igazgatósági tagot is delegáltak a taxiapp vezetőségébe.

Ehhez képest most az a hír járja, hogy a Google is saját megoldásban gondolkozik a taxialkalmazás tekintetében, méghozzá elég merész koncepcióval. Állítólag annyira belelendültek, hogy már tesztelik a megoldásukat, és erről nem csak hogy tájékoztatták az Ubert, még képernyőképeket is mutattak nekik a készülő alkalmazásból. Az ügy kapcsán a keresőóriás emberét kirakhatják az Uber vezetőségéből.

Ma még kell a sofőr, de a Google szerint nem sokáig
Ma még kell a sofőr, de a Google szerint nem sokáig

A Googlenél évek óta dolgoznak az önvezető (autonóm) járművek fejlesztésén, sok százezer kilométeren vannak már túl, Amerika több államában közlekedhetnek tesztelési célzattal ezek a gépek. Larry Page vezérigazgató személyes küldetésének érzi, hogy okosabbá tegye a városokat. Ennek az egyik módja, ha megreformálja a közlekedést.

Ezzel kapcsolatban az idei Detroit Auto Shown az autonóm járművek fejlesztésével kapcsolatban Chris Urmson azt mondta, az egyik lehetséges forgatókönyv, hogy vezető nélküli autók cirkálnak a városban, menet közben pedig összeszedik az utazni vágyókat, elszállítják őket a célba, majd járőrőznek tovább.

A Google azt nyilatkozta, 2-5 éven belül a Google X Labs piacképessé teszi az autonóm járművek technológiáját. Sok szempontból nagyon jó helyzetben van a cég. Például azért, mert az Uber is a Google Maps szolgáltatását használja. Tehát anélkül, hogy a keresőóriásnak akár csak egyetlen fuvart teljesítenie kéne, irtózatos mennyiségű statisztika áll rendelkezésére: utazási és forgalmi mintázatok, balesetek, dugók, stb.

Sofőr? Minek?

Ott a Waze, amit a Facebook akart nagyon megszerezni tavaly nyáron, de elszúrták, mert az izraeli csapatot Amerikába akarták költöztetni, végül pedig a Google csapott le a lehetőségre, hogy 1 milliárd dollárnál is több pénzt adjon a közösségi közlekedést segítő rendszerért és az akkor nagyjából 40 milliós ügyfélkörért.

Egyes tézisek szerint a Google jól kitömte pénzzel az Ubert, hogy rajtuk keresztül hozhassák közelebb a technológiát az emberekhez, ráadásul, ha valamiért nem jön össze (mint mondjuk a Google Glass kiskereskedelmi változata), akkor az Uber legyen a hunyó.

Travis Kalanick, az Uber vezérigazgatója egy nyilvános beszélgetésen az autonóm taxikról szólva az mondta "az Uber-élmény drága, mert még egy fickó van a szállítandó utasokon kívül az autóban. Az emberi sofőr drágítja meg az utazást, "ha nincs másik fickó az autóban, az Uber költségei kisebbek, mint saját járművet fenntartani" mondta.

Nem csak beszélnek azonban a lehetőségről, az Uber együttműködik a Carnegie Mellon University Robotika Tanszékével. A stratégiai megállapodás keretében megpróbálják kiszorítani a sofőröket a taxikból, hogy azok magukban közlekedhessenek.

A benzinkutak is átalakulnak majd, hogy az autonóm járművek is tankolhassanak
A benzinkutak is átalakulnak majd, hogy az autonóm járművek is tankolhassanak

Nehéz idők várnak az Uberre, és most nem arra gondolunk, hogy egyre több (köztük uniós) országból tiltják ki őket, vagy, hogy perverz sofőrök rombolják a cég renoméját, hanem egyszerűen arra, hogy hamarosan a Google elég információval és tapasztalattal rendelkezik majd ahhoz, hogy elengedje a taxigyilkos alkalmazás kezét, és elindítsa saját szolgáltatását.

A Google január végén jelentette be, hogy a Google Asszisztens szolgáltatása már 40 külső fejlesztői alkalmazással működik együtt. Ezek között a Pandora, az Airbnb, a Lyft, vagy épp a Zillow is megtalálható. Különös, de a negyven között egy sem Uber. Ráadásul a robotautóval is sokkal előrébb járnak.

Azóta történt

Előzmények

  • Kertvárosi trollok a Google Waze ellen

    Ez történik, amikor a modern technikával elégedetlen közösség kilép a megszokott sémákból és kreatívan fog össze a közös cél érdekében.