- Megnyugtatta a Netflix a befektetőket, a vámoktól sem tartanak
- Az egész világon terjeszkednek a dollármilliárdos kibercsalók
- Az EU betartatja a szabályokat, mindegy, hogy kik vezetik az óriáscégeket
- Tömeges bevetésre kész az új Huawei AI-chip
- A Deezer zenei kínálatának 18 százalékát már AI generálta
Új hozzászólás Aktív témák
-
Ghoosty
őstag
Lehet, hogy nem úgy tűnt a hozzászólásaimból, de én is túlzottan optimistának látom az 5 év múlva piacképes önvezető autó képét. A csúcskategóriás baromi drága példányok azért szerintem 10-15 év múlva már megjelenhetnek. Aztán még 5-10 év és elérhető lesz bárkinek.
" szeretnél egy olyan kocsit, ami mondjuk heves esőben, hóban, ultrahangos, infra, stb. zavarás esetén simán megáll az út szélén mert nem tud magától közlekedni? "
Igen, mert ilyenkor átkapcsolok manuális módra és megyek tovább. Ha meg nem vagyok vezetőképes állapotban, akkor az 5-10km/h-s zötyögés is hazavisz, forgalmasabb helyeken a busz átlagsebessége is kevesebb a sok állás miatt. Ha eljutnánk odáig, hogy fél-egy milliós felárért választhatok "jó időben automata" opciót a kocsiba, akkor megtenném. Tudom, ez még nagyon messze van és talán az árát is túl alacsonyra lőttem be, de már ilyen félkész megoldás is lehet piacképes. Másnál ráadásul lehet, hogy ez 2-3 milliót is megér. Luxusautót vásárlók talán még ennél is többet hajlandók lennének ezért fizetni.
Szerintem nem úgy fog indulni a projekt, hogy tessék itt a 20 millás kocsi, visz magától mindig mindenhova, hanem egyre több körülmény között fog tudni automatán közlekedni."A végén van egy 100-200e$ értékű szenzorrendszered"
Szerintem tömeggyártás beindulásával durván esni fog az ára ahogy minden új dolognak.
"Ráadásul hogy ne legyen ronda a kocsi, a lidar-t már négy sarokra kell elrejteni, ami újabb problémákat hoz."
Belvárosi automata taxi esetében ez nem probléma, szerintem nyugodtan lehet ronda, 50-nél az aerodinamikai jellemzők se igazán fontosak.
Ha a közül kéne választanom, hogy szép, de manuális, vagy ronda, de automata, akkor nagyon rondának kell lennie, hogy lemondjak a funkcióról. Valahogy a Fiat Multiplát is eladják, pedig annál rondább autót nem sokat láttam. -
MaUser
addikt
A gond nem ez. A gond az, hogy bármilyen rendszer úgy működik ma, hogy jó időben van egy közel tökéletes rendszered (vö. google hol tesztel csak és kizárólag) még a rendszernek nem megfelelő időben gyak. hit and miss szinte az egész. Te szeretnél egy olyan kocsit, ami mondjuk heves esőben, hóban, ultrahangos, infra, stb. zavarás esetén simán megáll az út szélén mert nem tud magától közlekedni? Én nagyon nem. A google autó pedig most ez tudná. Nem véletlenül jelentették be, hogy esőben és havas úton nem tudnak közlekedni.
Szóval szenzor oldalról a következő a gond: rakhatsz egy 50-60.000$-os lidart a kocsi tetejére, ami nem érzékeli megfelelően az útegyenetlenségeket, közelre rosszul lát, temporal object-et bezavarják (hóbucka, stb.) mivel nem tudja felismerni, stb. Ezt csinálja a google. A kocsi mehet tökéletes úton, a tökéletes időben, az űberlassú megengedett sebességgel rendelkező, széles, kanyaroktól mentes amerikai utakon. Ha már útegyenetlenséget akarsz detektálni, akkor kell stereo camera (lásd új merci s class), ha közelre akarsz látni, akkor kell infra és/vagy us. Ha közeledő tárgyak sebességét akarod mérni, akkor radar egyszerűbb, stb. A végén van egy 100-200e$ értékű szenzorrendszered amihez egy emberi agy bonyolultságú rendszert kéne kifejleszteni közel. Ráadásul hogy ne legyen ronda a kocsi, a lidar-t már négy sarokra kell elrejteni, ami újabb problémákat hoz.
Amivel most a gyártók próbálkoznak, hogy ráengedik az ilyen autókat az utakra és rengeteg adatot begyűjtve gépi tanulássál, erős adatbányászati alapokkal próbálnak tanítható algoritmusokat csinálni és betanítani. A végén ebből majd lesz egy olyan algoritmus ami jó időben a tanított utakon egész jó lesz, máshol meg majd zötyög 10-zel, hogy ne legyen baj. Pont úgy ahogy a mostani google autó ismeretlen körülmények között.
ddekany: Ez alapvető közlekedésszervezési kérdés. Nézd meg pl. egy kifejezetten targikus közlekedésszervezésű Bp.-en, ahol egy német közepes városra jellemző autóforgalom van, naponta vannak gigadugók. Majd vesd össze mondjuk egy ffm-mel, ahol értelmesen elvezetnek 10x annyi autót.
Itthon megy a sírás a dugók miatt, amikor nincs zöldhullám a körúton és a hungárián, nincsenek buszblök a kivezető, bevezető utakon, nincs értelmes elkerülő, csak egy 70km-es fél "körgyűrű, "stb. Ha ezt a három dolgot javítanák, azonnal kb. kétszeresére nőne a város áteresztő képessége. Aztán még sem csinálják. Lehet gondolkozni, hogy miért.
A 2000-es években még szerepelt a városrendezési tervekben egy harmadik gyűrő a hungárián kívül, ami részben elkészült, de abbahagyták. Helyette inkább lett értelmetlen négyes metró, amiről minden tanulmány bizonyította, hogy hülyeség és a rá szánt pénzt sokkal értelmesebb dolgokra kéne költeni. Fidesz/mszp aztán együttesen a project mögé állt, Kladost gyorsan kirücskölve és extra pénzeket fizetve inkább.
Mert ugye fidesz is csak addig ellenezte a négyest amíg nem ők kapták érte a lóvét. Tarlós III. kerületi ténykedése után mondjuk ez eléggé várható volt.
Dare2Live: Ahogy fentebb írták, az emberi szemnél gyakorlatilag egy két filléres kamera is jobb ma már, egyszerűen az agyat kéne mögé rakni, gyakorlatilag MI-t alkotva. Egy infra szenzort nem tudsz úgy javítani, hogy ne lássan egy infra zavarforrást. Azt a vezérlésnek kell megtanulnia.
-
emmm
őstag
válasz
Cathfaern #69 üzenetére
Én is ezeken gondolkoztam, végigolvasva a hozzászólásokat.
Ha jól tudom, az emberi agyat is le tudták már modellezni, ezért úgy gondolom, hogy egyre közelebb kerülünk az ilyen végtermékehez, mint amilyen a cikkben is van...
Viszont felvet egy következő kérdést is: ha pl. az ilyen rendszerek miatt leképzik/felhasználják az emberi agy modelljét, és gépekbe ültetik, mi lesz később? Tényleg tudatára ébred majd a gép? Ha már ugyanúgy fog gondolkozni is, mint mi...
-
kelly416
veterán
A lyukban nincs gond, ameddig el nem érjük az amerikai filmekben látott mókát, hogy hajlékonyak tömegesen laknak a metró alagútjaiban.
Szánt szándékkal nem akartam írni a kék metrót, de ezek szerint egyszerre találtál rá mindkettőre.Amúgy nem tudom. Vannak dolgok, amikben jók lennének a gépek, vannak, amikben nem. Az én kezem alatt alig 80 mozdonyvezető szolgál. Amikor a sokadik hajnalukat húzzák egymás után, legszívesebben hazazavarnám aludni, de amikor elvállalta a munkát, elvállalta ezt is vele. Arról nem is beszélve, hogy csak az elmúlt 10 évben mennyit hajlott a törvény az Ő irányukba. Sok a pihenőidejük két szolgálat között, meg van szabva a maximális szolgálati idő, és azon belül is a maximális vezetési idő is. És mindezek ellenére is lehet azt mondani, hogy néha jobb lenne, ha gép vezetne. De amikor jön egy olyan döntéshelyzet, főleg itt mellékvonalon, hogy lovaskocsi, traktoros, teherautós van éppen veszélyhelyzetben, akkor nem tudod megtanítani a gépet, hogyan reagáljon. Ha lovaskocsi van ott, ahol éppen-éppen még belelógna, amikor odaérsz, jobb, ha nem dudálsz és csak "csendben" fékezel, mert fene sem tudja, hogy reagálnak a lovak a hangra. A traktorosnál, teherautósnál még többet kell mérlegelni pillanatok alatt. Mennyivel megy, hol van, van-e kereszteződés előtte úgy, hogy a hátulja még belóg, láthatóan túl van-e pakolva, stb. Nem egyszer van, hogy egy kürtre+vészfékezésre való idő marad az ívből kirobogva és futás kifelé a vezetőállásról, mert nem lesz aki elmesélje, mi is történt, de ez a ritkább eset. Vittük már el traktor orrát úgy, hogy a komának kilátszott a lába, baja nem lett a sokkot leszámítva, és csak azért nem bukott orra a fülke, mert a pót megtartotta. A kürt hangjától állítólag leblokkolt a koma. Volt már olyan is, hogy valaki rákürtölt a traktorra, a vezetője megijedt és befékezett a gáz helyett. Hibás döntés volt. De törtük már el fiatal lány lábát is oly módon, hogy a srác lefulladt amikor meglátta/hallotta a vonatot meg a kürtöt, pedig az még jó messze volt. Persze stressz, kapkodás, nem indul, nem indul, pedig tízen egynehány másodpercük volt, a vonat csak közeledik satu fékkel, de mindhiába, akkora tömeget (még egy kis Bz meg egy mellék esetén is) elég nehéz lelassítani 80-ról, a kislány kiugrott jobb1-ről, de már későn. Az autó meglendült az önindítótól, a kiscsaj alá esett, a vonat megtolta az autó farát, szegény lány még jobban alá került, az autó vezetőjének meg kutya baja nem lett. Pedig az Ő feje volt "becélozva" az ütközővel, ameddig meg nem lódult egy picit az autó.
Nagyon sokszor az emberek figyelmességén múlik, és "nekünk" kell mérlegelni, hogy dudáljunk, vagy jobb, ha csöndben lemegy a sínekről és majd bekakik utána.
-
creation
senior tag
És valóban. Viszont ezzel együtt és ettől függetlenül is, kissé borúsan látom ezt a helyzetet és a történet "boldog befejezését".
-
Alchemist
addikt
a kőgazdag réteg már megvan, a robotok is jönnek, és ha sikerül, lesz még néhány milliárd nyomorgó szegény
A kőgazdagok fontosnak tartják az emberiség túlélését, ezért szívesen megszabadulnának a gazdaságilag haszontalan milliárdoktól...
-
kelly416
veterán
Mifelénk csak felső vezeték nélküli járművek szaladgálnak. Jelentem, én lakom az elmaradt övezetben. Csak Bz meg Uzsgyi az, ami erre megtalálható, azaz most van egy Dezső is kivételesen. De amikor éppen nincs vágányzár és jár felénk a Csörgő is, előszeretettel lopják el kisegíteni azt a fene jó villany vonalat, mert a büdös dízel még így is el tud jutni a nyílt pályán maradt gépért, hogy nincs villany abban a fránya vezetékben.
Amúgy meg legjobb tudomásom szerint az egyik (nem, nem a négyes, mert évek óta megy már így a móka) metró olyannyira önállósítva van, hogy azért ül ott a metró vezető, hogy "ha baj van" tudjon ténykedni, illetőleg a tisztelt nagyközönség ne legyen bekakkantva, hogy "ezt nem is vezeti senki". Nem hiába van az, hogy a föld alatt, ahol eléggé jól védve van a sok berendezés, már pályába épített fizikai befolyásolókat is mernek alkalmazni, amik a szerelvényre épített fizikai alkatrészek érintés útján történő jelátvitelére vészfékeznek, minden egyebet a számítógép végez. A "bábu" meg ül elől, olvasgat, nézelődik, semmit nem csinál nem sok fizetésért.
Kint a felszínen, ahol a síncsavarokat, néhol a síneket, és a többi berendezést meg rendszeresen piszkálják, ne adj Isten ellopják (de honnan veszik a 25 kilovoltos kesztyűt, amiben megfogják a vezetéket, azt nem tudom, mert ahhoz buta, hogy a nevét leírja, de ezt tudja), oda nem lehet fizikai befolyásolást építeni, mert sokszor még az elektromos/mágneses jelfeladáshoz szükséges kábelek is szublimálnak, pedig már dugdossák azt is rendesen. -
creation
senior tag
válasz
mrhitoshi #22 üzenetére
Konkrétan este 20:33-kor elmegy az utolsó vonat BP-ről Ajkára és este 20:15-kor az utolsó busz. Reggelig meg csinálsz amit akarsz, vagy amit gondolok, de jobban jársz azzal, ha azt csinálsz amit akarsz, mert úgysem jutsz le.
Messze van még kis hazánk az automatizált közlekedési rendszerek bevezetésétől. Más országokban már a metrók és vonatok nagy része automatizáltan közlekedik. Nálunk meg még van olyan vasútvonal ahol nincs felső vezeték és a "vagónka sztyudénka" rívik a 40-es vonalon... (Ahol meg van, ott leszakad/ellopják/nincs áram benne...)
-
Dare2Live
félisten
ha jól értem ez egy szenzor probléma. A nem vagy nem megfelelően müködő szenzort ki kell cserélni egy megfelelően müködőre.
Ez amúgy az én szem szenzoromnál is komoly probléma ha sürű köd van, leszakad az eső nem működik megfelelően lassan vagy sehogyse tudok haladni. Csak nálam sajnos nincs olyan, hogy kifejlesztenek egy új szenzort azt át fogok látni a ködön....
-
Secunda
csendes tag
Nekem erről Asimov robotos történetei jutnak eszembe, meg a világ, amelybe helyezte őket. A túlnépesedett, őshaza létére mégis gazdaságilag nulla Föld, ahol - bizonyos területek kivételével - kvázi betiltották a robotokat, mert gazdaságilag felborult volna az egész bolygó.
Meg az Auróra, ahol 200 millió emberre 10 milliárd gép jutott. Csak ott nem volt munkásosztály, meg piramis sem, mindenki relatíve gazdag volt, fejlett társasalom, a felső tízezer + robotok akik robotoltak.
Elég jól körvonalazta a végleteket, meg az esetleges középutat, csak a történet mögé kell pillantani.
Szvsz most a legjobb úton haladunk afelé, hogy megcsináljuk a frankó arany középutat: a kőgazdag réteg már megvan, a robotok is jönnek, és ha sikerül, lesz még néhány milliárd nyomorgó szegény is. Mindezt egy bolygón. Zsenik vagyunk
-
ddekany
veterán
Hozzászólások jó részét nézve félelmetesen infantilis a legtöbb ember. Ennek az egésznek lényege hosszú távon még mindig az lenne, hogy nincs autód. Ettől gyorsabb és gazdaságosabb (energiatakarékosabb, környezetkímélőbb) az egész közlekedés. Ami most nagyvárosban van, hogy kb. mindenhol autók állnak meg mennek bennük 1 emberrel, meg dugók vannak, az teljesen abszurd, csak mindenki megszokta. Ehhez képest 0 a jelentősége annak, hogy ki szeret vezetni meg ki nem.
-
Jozsika94
csendes tag
Ezek szerint tök fölöslegesen csinálom most a jogsit?
oh jaj..
-
Cathfaern
nagyúr
Vicces, de inkább szoftver kérdése. Az emberi szem, mint kamera, elég borzalmas egy műszer, felbontásban, torzításban, stb. már sokkal jobbat tudunk gyártani nála. Viszont a jelfeldolgozó rendszere (agy) annyira jó, hogy ebből a rossz minőségű jelből is képes használható dolgot alkotni. Ezt kéne valahogy leutánozni, és ez nem egyszerű
Picit hülye példa, de könnyű ellenőrizni: ugye elvileg 2 szem (azaz térlátás) szükséges a távolságok érzékeléséhez. Csukd be az egyik szemed, majd próbálj meg az asztalodon megfogni egy tárgyat. Esetek 99%-ban elsőre eltalálod, hogy milyen távol van és nem nyúlsz elé vagy mögé. Pedig csak 2D-s kép áll rendelkezésre. És ezt sokkal kevésbé triviális leprogramozni, mint amennyire természetesnek (és így egyszerűnek) hangzik. -
Ghoosty
őstag
Ezt nem is kérdőjeleztem meg, de kisebb nagyobb balesetek kiváló időben is történnek. Bár nem néztem utána a statisztikáknak, de átlagban 100k kilométereknént tuti van legalább egy koccanás még kiváló időben is. Ennél a google autó jobban teljesít.
Ahogy olvasom a google híreit, meg a te tapasztalataidat, azt látom, hogy a nagyobb probléma nem a szoftver, hanem a jó szenzor. Az, hogy mennyi idő, míg kifejleszt valaki olyan szenzort, ami működik rossz időben is a más kérdés. Nem hiszem, hogy lehetetlen lenne, elvégre a szemem is létezik, csak valahogy le kellene utánozni, aztán kiegészíteni és már jobb is mint az enyém. (Persze elméletben jól hangzik, de gondolom milliókat ölnek bele még sincs meg.)
-
MaUser
addikt
A google kocsi 700k mérföldet tett meg kiváló időben. Csak hogy érzékeltessem a difit: a szenzorainknak megfelelő időjárási körülmények között gyakorlatilag hibamentesen működnek. Essen le egy heves eső és gyakorlatilag megvakulunk. A lidar ebből a szempontból sokkal jobb, de a tökéletestől nagyon-nagyon messze van ám az is.
Egy sima kamera, ultrahang, infra meg kismillió esetben bezavarodik. De pl. a radaros rendszerek is meghülyülnek sokszor.
-
Ghoosty
őstag
De a vészfékezés a lényeg, mert különben egy vészfékezési rendszert hasonlítasz egy 10-zel történő dugóban araszoláshoz. Ez utóbbiban nem igazán történik halálos baleset, mégis rengeteg fékezéssel jár.
A google tavaly április nyilatkozata alapján az autójuk forgalomban már 700k mérföldet megtett balesetmentesen. Most szerinted hányszor fékezett? Mivel nem történt baleset feltételezhetjük, hogy mind az összes fékezés hibátlan volt. Ez az amit lehet az 500k autós 100 fékezéséhez hasonlítani.
(#62) tatabike
Ja értem, ha eddig 100 hektár felszántásához 100 ember kellett, most már csak 1 kell, akkor az nem helyettesített embert. És még neked áll feljebb?!
A 63-as hsz-ben meg nem fogod fel, hogy nem a fikció részébe kötöttem bele, hanem az alma körtéhez történő hasonlításába.(Mindegy, egy újabb ember a listán, akihez nem szólok a jövőben.)
-
MaUser
addikt
Nem a vészfékezés a lényeg, hanem az emergeny brake system ma az egyetlen, ami érdemben beavatkozik a vezetésbe a piacon kapható járművekben. (Illetve vannak bizonyos sávtartást korrigáló cuccok, de ott felelősséget nem vállalnak a gyártók legjobb tudomásom szerint egyiknél sem.) Na most ezek a rendszerek vészfékezésnél 100-ból x-szer hibáznak. Ugyanígy hibáznának sima fékezésnél is, mert vészfékezésnél sem az a gond, hogy nem tudják a "pedált nyomni", hanem, hogy a szenzoroktól jövő jelek alapján nem tudják értelmezni a körülményeket helyesen.
kopidoo: Privi ment.
-
tatabike
őstag
"Azért ez jó nagy csúsztatás, mert vészfékezés nincs ennyi, hanem töredéke."
Látod, ezért nem fogok Veled érdemben vitázni, mert amire ezt reagáltad, az is úgy kezdődött, hogy "Tegyük fel...", tehát fikció. Te meg belekavartad a 10+ év vezetésedet. Vagyis nem értelmezed az olvasottakat, tehát a történetet is be is fejezhetjük...
-
tatabike
őstag
Hát ilyen, mint a Tiéd. Igaz, hogy az ipari forradalom idején (mert arról az időszakról volt szó) még nem volt se traktor, se kombájn, az első gőzüzemű cséplőgépet is a legvégén építették, de nem baj, hamisíthatunk történelmet csak azért, hogy igazad legyen.
Ja, és a traktor mondjuk nem az embert helyettesítette, pl. szántáskor. Azért már Kr. e. 3000-ben sem az ember húzta az ekét...
Látod, nem is olyan egyszerű, és nem én dobtam fel az ipari forradalom témát... Szóval nem nekem kellene gondolkodnom, szerintem...
Ha meg ennyire nem vagy képben, nekem ne használj ilyen "?!" mondatvégi írásjeleket, ha megkérhetlek... köszönöm.
-
Alchemist
addikt
én másfajta intelligens szenzorrendszerrel foglalkoztam, de hasonlók a tapasztalatok... a nem műszaki juzerek /megrendelők/érdeklődők a marketinges brosúrákra és bulvárcikkekre alapozzák az instant kimaxolt elvárásaikat, amelyektől a kezdeti bíztató lépések után is még igen-igen messze vagyunk.
-
Ghoosty
őstag
"Tegyük fel, hogy minden egyes ember 100-szor fékez és a halálesetek csak ebből vannak. Ez azt jelenti, hogy 50 millió esetben kétszer fékeznek nagyon-nagyon későn."
" emergency brake system-et ami ilyen hibaaránnyal dolgozik közúton"Azért ez jó nagy csúsztatás, mert vészfékezés nincs ennyi, hanem töredéke. Én pl 1 kezem meg tudom számolni, hányszor kellett 10+ év vezetés alatt igazán vészfékeznem. De még komolyabb fékezésre sincs nap mint nap szükségem. Ráadásul hibás fékezés ennél sokkal többször előfordul, csak nem lesz halálos.
Persze elhiszem, hogy a szenzorok, még nem alkalmasak tényleg önálló vezetésre rossz időben, de a fenti az nagyon erős csúsztatás.
tatabike
Milyen példa kell neked?! Egy traktor, vagy egy kombájn szerinted mennyi ember munkáját helyettesíti. Szerintem simán 100-as nagyságrend.
-
speed471
aktív tag
A fékrendszeről csak annyit hogy a nagy átlag nem tudja mi az hogy követési távolság..
én itt egy igen egyszerű rendszerre gondoltam amely a kocsi hátulján villogó ledeget takar ha túl közel vagy a autóhoz.Nap mint nap megyek szűk utcába be ahonnan jöhet ki autó de a mögöttem lévő csak dudál és előz, meg is lehet ám állni előzés helyett. Nem hiszem olyan hű de sok időt veszít vele.
Meg tipikus nálunk tényleg a másik nyakára mászás.Szerintem nem önműködő autó kell hanem olyan rendszer amely nem engedi a türelmetlen, tudatlan autósokat vezetni.
A túlpakolt kamionokról ne is beszéljük itt aztán ide vagy oda fékrendszer viszi a súly azt szevasz. -
MaUser
addikt
válasz
Cathfaern #18 üzenetére
Jelenleg nincs olyan szenzor a láthatáron ami a fenti peremfeltételek mellett működne. Sensor fusion-nel szenvedünk, de egy sima Volvo city safety is messze van ám a 100%-tól, de még a 99%-tól is és az egy nagyon specifikus rendszer. Pl. egy sima önálló beparkolást nem tudunk ma 100%-osan megoldani, pedig gyök kettővel mész, stb. Egyszerűen a szenzorok bezavarodnak bizonyos esetben.
Volt szerencsém két hete egy T betűs autógyártónak prezentálni a szenzoraink jeleit, mert kitalálták, hogy csinálnak gyorsan bizonyos peremfeltételek között önvezető autót, mert hát ugye ma ez a menő. A szenzorjeleket látva letettek erről és úgy gondolták, hogy inkább átvennék a mi kész rendszerünket, ami csak egy sima blind spot monitoring cucc kb. 90%-os hatékonysággal.
kelly416: Én is úgy látom, hogy ez lehet a megoldás. Volvo csinálja is és Honda-nak is van rá projectje.
dabadab: Nem vicc, ez a valóság. Az embernél van egy évmilliók alatt kifejlődött optikai rendszer, hozzá egy szintén eddig fejlesztett feldolgozó egységgel. Mi ott tartunk, hogy van pár szenzorunk, amik bizonyos peremfeltétel mellett működnek jól, máskor nem. A gond az, hogy a működés tartományok között nagy az átfedés. A google nem rég volt kénytelen visszakozni, hogy nem lesz önvezető autó, ahol nem jók az időjárási körölmények, mert egyszerűen a szenzorok nem látnak jól.
Példának ott vannak a lézer vezérelt bombák, azok is úgy indultak, hogy 100%-ban találnak, aztán csak kiderült, hogy a valóság azért egészen más.Porthoszx: Hmm, tegyük fel, hogy napi kb. 500.000 ember kacsázik az úton, napi átlagban két halálesetet okozva. Tegyük fel, hogy minden egyes ember 100-szor fékez és a halálesetek csak ebből vannak. Ez azt jelenti, hogy 50 millió esetben kétszer fékeznek nagyon-nagyon későn. Na most a világ bármely cége összetenné a két kezét, ha le tudna rakni az asztalra egy olyan emergency brake system-et ami ilyen hibaaránnyal dolgozik közúton, bármilyen időjárási körülmény között. Lásd pl. merci bemutató, de nálunk a fejlesztőközpontban is gyakran csapják el a bábút.
Ezeken a gondokon csak úgy lehet javítani, ha a rendszer tanul, ebbe az irányba megy egyébként az egész ipar. A cél az, hogy a szenzorok által adott jeleket továbbítsák a fejlesztőknek, akik után a mainál végtelenszer több és valós teszteseten finomíthatják az algoritmusokat. De hogy ebből is mikor lesz olyan hibaarány, mint az embernél, anélkül, hogy vonatozássá fajulna a közúti közlekedés, hát nagyon sokára.
-
Dare2Live
félisten
Mindenesetre én nagyon várom, hogy ne kelljen vezetnem csak ha kedvem tartja és akarok.
Jobb lenne HVGt olvasni a kocsiban vagy aludni, vagy dolgozni, vagy csak vmin gondolkodni....
-
Cathfaern
nagyúr
Arról már ne is beszéljünk, hogy manapság már minden autót számítógép vezérel. ABS, szervó, lényegében a motor teljes működése számítógép által vezérelt. Nincs már igazán mechanikus kapcsolat a felhasználó és az autó működése között. Meg is látszik, minden második autó az utakon véletlenszerűen befékez, mert lefagy a szoftvere, vagy hirtelen elrántja a kormányt valamelyik irányba. Ja nem.
-
Ghoosty
őstag
"sak amíg a mobilt egy fagyásnál simán újraindítok, addig ugyanez 120-nál egy autóban a halálomat jeleni."
Miért jelentené a halálodat. Számomra evidensnek számít, hogy van "biztonsági háttér szoftver" aminek annyi a dolga, hogy a fő szoftvert figyeli. Ha nem válaszol, mert megfagyott, akkor megállítja az autót. Kell bele még egy manuális gomb, hogy ha áll az autó le lehessen húzni az út szélére a kocsit arra az esetre, ha nem újraindítható a megfagyott rendszer.
Gyanítom, akik ezeket a gépeket csinálják azoknak több ötletük is van és akár redundánsan is lehet biztonsági mechanizmusokat berakni.
-
macko20
őstag
-
Cathfaern
nagyúr
Kávéfőződben is szoftver van. Mikor fagyott le utoljára? Vagy a mosógépedben (legalábbis ha 10 évnél fiatalabb). Továbbmegyek, automerőművekben is szoftver van, az mikor fagyott le? (Csernobil emberi hiba volt, nem a rendszerrel volt a probléma, mielőtt valaki ezzel jönne)
Telefonokban / TV-kben / stb-ben lévő szoftverek azért fagynak le és bugosak, mert a fejlesztőnek profit miatt nem éri meg, hogy 100%-ig hibátlan legyen. De ez nem azt jelenti, hogy ne lehetne az. Nyilván egy biztonsági okokból kritikus rendszerben az viszi el a profit, ha naponta 10 pár millió $-os kártérítési pert kapnak be, szóval ott nincs is ebből gond... -
dkpisti
tag
-
kelly416
veterán
Köszönöm a bókot, de majd, ha nem csak Magyarországban tudsz gondolkozni,gondold újra. Sok-sok helyen nem jelentene potenciális ellopnivalót az út mellé állított doboz sem, de ezt itt minálunk nem lehet elképzelni.
A másik, gondolj csak bele, hogy mekkora jeladók vannak a telefonodban. Miből tart ezt megsüllyeszteni 1m mélyre, és csak az antennát feltenni felszín közelbe? Semmiből? És csak, hogy tudd: vannak olyan szebb helyek, ahol a kedves utas betelefonál vagy egy telefonos alkalmazáson jelzi, hogy itt meg ott hibás az út, és azt javítják, nem pedig beletojnak és elkenik lapáttal, mint errefelé. -
Vesa
veterán
"fémszállal beszőtt útfelfestéshez, elektronikával és jeladóval szerelt táblákhoz."
Ezek mind a valóságtól teljsen elrugaszkodott elképzelések. A technológia elvben adott, de nézzük meg a gyakorlatot. Mi van, ha sérül az úttest? Kátyúk, repedések, akármi...Még a fejlett országokban is gond van az utak minőségével, sőt, gyakorlatilag olyan út nem létezik, aminek egyetlen pontján sincs valami hiba.Tehát az útba álmodott szenzorok vagy jeladók ötlete halva született.
Az autókkal kapcsolatban pedig nem bízom a szoftverben. Minden rendszer lefagy, legyen az desktop, mobil, I-drive, akármi. Majd pont ez nem fog. Csak amíg a mobilt egy fagyásnál simán újraindítok, addig ugyanez 120-nál egy autóban a halálomat jeleni.
-
oraihunter
aktív tag
"hogyan teljesítenek ,ha baleset történik ,ki a felelős?"
A tervező! -
dkpisti
tag
Minél jobban fejlődik a teknika,annál nehezebb lesz egyensúlyban tartani a dolgokat termelés gép/ember igények élelmiszer mondjuk Mo-n luxus autót fenntartani (nem 200ezres szétrohadt suzuki)
Ezzel csak butulnak az emberek beül az autóba nemis gondolkodik,meg a legangyobb gond az ár kinek van pl 15 millája egy ilyen autóra?És akkor nem mondtam sokat,ez más világ... -
dabadab
titán
"Ott a gépek megjelenése segítette az emberek munkáját, nem pedig helyettesítette"
Ezen azert egy kicsit gondolkozz el, hogy ez most hogy is van
Egyebkent meg persze, hogy helyettesitette, ugyanez volt egyebkent a mezogazdasagban is, az elmult par evszazadban radikalisan lecsokkent ott is az emberi munkaero nagysaga. -
tatabike
őstag
Itt tartunk most. És ez egyre rosszabb lesz.
-
tatabike
őstag
válasz
Cathfaern #35 üzenetére
Igen, rémlik.
De ezt elég ostoba dolog ahhoz hasonlítani. Ott a gépek megjelenése segítette az emberek munkáját, nem pedig helyettesítette, csak akkor ott ez nem volt annyira érthető sokaknak.
Itt pedig mi segíti a sofőr munkáját egy automata autóban? Semmi, mivel nincs sofőr. Szóval a gondolatmeneted zsákutca. Nincs olyan, hogy fenntartható fejlődés, ezt kellene felfognod Neked is, meg a többieknek is, akik szerint ez nem gáz. Csak azt áruld el, a sok automatával helyettesített ember mit fog dolgozni, hm? Itt nem csak pár hülye autóról van szó.
Aztán majd mikor jöttök egy szelet kenyérért, majd én is megkérdezem, hogy, na, rémlik valami...? -
macko20
őstag
válasz
Jeanne d'Arc #14 üzenetére
Már talán 1 éve mennek az utakon tesztelésre azokban az államokban ahol a törvény hozok engedték az usában ,volt egy teszt nap zárt pályán ahol civilek kipróbálhatták ez fent van a YouTube on majd otthonról belinkelem
. -
dabadab
titán
"egy 10 éves gyerek is tudja, hogy egy társadalom így nem működhet."
Megkérdeztem a társaságomban lévő 10 éves gyereket, így bizton állíthatom, hogy tévedsz.
Egyébként meg ha valamivel komolyabb szaktekintélyeket kérdezel meg, akkor is kiderül, hogy de, működhet így is a társadalom, egy lehetséges modell az alapjövedelem. -
tatabike
őstag
Persze, sok helyen vérzik ez az egész rendszer, meg ami felé halad.
Ja, drága a sofőr, legyen automata autó? Jó legyen. Általában drága a humán erőforrás, helyettesítsük géppel? Jó, helyettesítsük.
Aztán amikor mindenki helyettesítve lett, akkor az a sok automata verda kit fog szállítani? Azt a sok munkanélkülit, akinek nincs pénze? És az a sok gép, kinek fog gyártani, kinek fog szolgáltatni? A hajléktalanok seregeinek, akik épp a fene nagy automatizálás miatt lettek azok? Szerintem ez így egy nettó hülyeség, egy 10 éves gyerek is tudja, hogy egy társadalom így nem működhet. -
Aucor
senior tag
Most lett meg a jogsim
-
kengyel
nagyúr
A cikket végigolvasva, az asszony már nem is akar vizsgázni
-
mrhitoshi
veterán
Az tisztán látszik, hogy csak BP-ben gondolkozol. Igen, BP-n is elférne simán, hogy ne haljon meg a tömegközlekedés hajnalban, de sokkal rosszabb a helyzet vidéken.
Konkrétan Debrecen vonzáskörzetében. Megy egy busz 22:40-kor Debrecenből Hajdúszoboszlóra, és utána kalap kabát. Köszi, utána meg várjak a hajnali vonatra 3 órát, és utána gyalogoljak helyben 40 percet, ahelyett, hogy menne rendesen busz hajnalban is. Nem mondom, hogy folyamatosan, de ami most van, az noszensz.
Így is felüdülés volt, hogy az utolsó busz végre nádudvari lett..... -
#82729984
törölt tag
"De ne menjünk messzire, ködben és erős esőben is bukta szinte az összes szenzor. Önvezetés tényleg autonom módon itt szvsz sohasem lesz, mert nem is lehet."
Hát ez elég vicces. Én meg csak fantáziálni szoktam hogy ködös esős havas időben azt hallom a rádióban hogy az autópályán 10-20-50-100 kizárólag emberi sofőrrel rendelkező autó ütközött össze...
Meg itt borult árokba, ott borult árokba stb... Mert nyilván az emberi szenzorok azok aztán tökéletesek.Csak magyarországon évente ~ ezer ember hal meg közlekedési balesetben és további ezrek sérülnek meg, világszerte ez a szám milliósra tehető.
Valaki azt mondta egyszer hogyha minden halálos közlekedési balesetet bemondanak úgy mint a repülőgépeseket akkor a hiradó nem állna másból mint egy végtelenített gyászjelentésből 0-24-ben.Szóval lehet hogy szar időben ezek sem fognak hibátlanul menni, de hogy az embernél kevesebb balesetet fognak okozni az ziher.
-
dabadab
titán
"Önvezetés tényleg autonom módon itt szvsz sohasem lesz, mert nem is lehet."
Ez azért eleg meredek kijelentés.
"Ugyanis nincs az a rendszer, ami pl. sárral bevert autónál, borítva öt centi hóval, hósesésbe, sózott, latyakos úton működne."
Ez most valami vicc? Ugyanis jelenleg ilyen körülmények között is vezetnek autót emberek, alapvetően a látásukra támaszkodva, ami - mint érzékelő - nem egy túl nagy durranás ahhoz képest, amit most készíteni tudunk.
-
kelly416
veterán
Nem kell sok a fémszállal beszőtt útfelfestéshez, elektronikával és jeladóval szerelt táblákhoz. Onnantól jöhet a hó is, akkor is "látszik" majd a tábla meg a felfestés. Sőt, ezeket be lehet építeni mélyebbre is, és akkor az olyan országokban is el tudják helyezni, mint a miénk, ahol az alu táblaoszlop sincs biztonságban. Védessem le máris?
-
MaUser
addikt
Igen a kulcs ez: ezek az autók átlagos időjárásban hibátlanul mennek ,de szélsőségesben /jégeső,ónos-eső,hózápor ,felhő szakadás ahol nem látszanak a felfestések/ hogyan teljesítenek
Gyakorlatban sehogy. Nem véletlenül a google is napos helyeken nyomul és ők maguk is nyilatkozták, hogy esőben egyelőre súlyos bukta van. De ne menjünk messzire, ködben és erős esőben is bukta szinte az összes szenzor. Önvezetés tényleg autonom módon itt szvsz sohasem lesz, mert nem is lehet.
Ami előrehaladás van, hogy pl. már elérhetőek kompakt, kocsiba láthatatlanul berakható lidar rendszerek, amikkel nagyon fejlett, de korántsem autonom rendszerek létrehozhatóak. Ugyanis nincs az a rendszer, ami pl. sárral bevert autónál, borítva öt centi hóval, hósesésbe, sózott, latyakos úton működne.
-
speed471
aktív tag
válasz
mrhitoshi #15 üzenetére
Hajnali 2 kor csak csicsikáljon mindenki otthon a családja mellett, a bedrogozás helyett.. meg az se tudják sokan hol vannak làsd 22 00 kor végzek a melóhelyen a blahán (karbantartó vagyok) hihetetlen mókusok vannak. Álltalába védtelen emberek szívják meg multkor pl csajt mentettdm ki de mind1.
utána engem méregettek meg a telóm amég el nem raktam és felfigyeltem rájuk..utána leszáltak a mókusok.
Szeretem a fejlődést de ezt nem várom, imádok sokat vezetni.
-
mrhitoshi
veterán
Erre van elméleti megoldás, csak az a baj, hogy ez a gyakorlatban kb még 40-50 mire megvalósul. Kellenek majd emberek az űrbe.
Egyébként én annak örülnék, ha a tömegközlekedés lenne automatizálva. Hidegen hagy a taxi, meg az önműködő autó. Nincs olyan sok gyakorlati haszna, mint egy önműködő busznak vagy teherszállítónak. Ezeket kellene nyomni. Mennyire jó lenne, ha hajnali 2-kor is folyamatosan mennének a buszok.
-
Vártam ezt a bejelentést. Kíváncsi lennék hogy valosulna meg élesben a történet.
-
dabadab
titán
"A Google azt nyilatkozta, 2-5 éven belül a Google X Labs piacképessé teszi az autonóm járművek technológiáját."
Vagyis 10 év múlva. Ha minden jól megy.
-
#82729984
törölt tag
"Biztos, hogy a hatóságok sem engednék azt, hogy ne legyen se kormány, se pedál, se semmi kezelőszerv."
Ez igazából sokat nem oszt nem szoroz. Ha a kezed nincs a kormányon a lábad a pedálon akkor úgy se tudsz közbeavatkozni.
Maximum arra lesz jó ha épp te szeretnél vezetni (bár szerintem ez gyorsan meg fog szünni, mert ha az emberek elszoknak a vezetéstől akkor utánna már a félelem miatt sem fognak merni, mint a gyakorlatlan hétvégi vezetők manapság)
-
Hintalow
senior tag
Tőlem jöhetnek, hátha olcsóbb lesz a taxizás.
A vezetés pedig számomra elég gépen, ha vágyok rá, van jogsim, de nem vezetek, mert egyszerűen nem szeretem. -
glutamin
őstag
Alacsonyan kvalifikált és vagy alacsony képességű embereknek már most is nehéz munkát adni. Egyre jobban kiszorulnak majd a munkaerőpiacról. Gőzerővel megy mindenhol az élő munkaerő kiváltása mert drága. Kérdés, hogy mi lesz ezekkel az emberekkel. Ha lesz sofőr nélküli autó az rengeteg munkahelyet fog érinteni.
-
macko20
őstag
Nem is értem ,hogy a vezeték nélküli töltök korában ,benzin/diesel üzemű hajtást terveznek ,mikor az újabb elektromos autók 300km hatótávval bírnak ,ill .ezek az autók átlagos időjárásban hibátlanul mennek ,de szélsőségesben /jégeső,ónos-eső,hózápor ,felhő szakadás ahol nem látszanak a felfestések/ hogyan teljesítenek ,ha baleset történik ,ki a felelős?
-
Cathfaern
nagyúr
Teherszállítás lesz az első, ahol ez el fog terjedni. 24/7-ben vezető sofőr betegség és szabadság nélkül? Ez gyakorlatilag bármelyik fuvarozási cég álma. Ehhez képest gyakorlatilag semmi az, hogy a taxiban 3 vagy 4 utas ül.
Vezetés élménnyel kapcsolatban az a véleményem, hogy forgalomban minden a vezetés, csak nem élmény. Vezetés élmény igazából zárt versenypályákon van csak. Minden más max pótlék, vagy veszélyeztetés.
-
Alchemist
addikt
Technológiailag mindez szép és jó... csak erről eszembe jut a fejtegetés, hogy "a mezőgazdaságban és az iparban egyre kevesebb munkahelyre van szükség, de sebaj, mert egyre többen fognak dolgozni a szolgáltatásban". Namármost ha a szolgáltatások jó részét sikerül automatizálni (a kevésbé kreatívakat mindenképpen), mit kezdünk majd a kevésbé képzett/képezhető munkanélküliek tömegeivel? vagy majd a Google által befizetett adókból eltartja őket a társadalom?
-
Patice
nagyúr
Szerintem pontosan olyanok lesznek az első sofőr nélküli haladásra is képes autók, amilyennek írod.
Biztos, hogy a hatóságok sem engednék azt, hogy ne legyen se kormány, se pedál, se semmi kezelőszerv.
Vezetni szeretek én is, de van amikor unom és hasznosabban is el tudnám tölteni a kocsiban töltött időt.
Mondjuk teherszállításnál is érdekes lesz, ha oda is terjeszkedni akar a google.
-
Taybore
aktív tag
Ittasan jól jöhet, az aláírom. De a kormányt meg a pedálokat hagyják csak benne, mert én imádok vezetni. Még az automata váltót se szeretem, pedig látom és tisztában vagyok az előnyeivel. De majdcsak elkényelmesedek én is, hisz ma már nem újdonság az adaptív tempomat, a sávtartó elektronika, a menetstabilizáló és a táblafelismerő rendszer. Innen meg már csak egyetlen pici lépés (és hatalmas jogi lépések), hogy autonóm kocsikkal mehessünk. Autópályán gyakorlatilag már ma is megvalósítható mindez a felsőbb kategóriás autókkal.
-
Patice
nagyúr
Én személy szerint már várom azt, amikor a kocsinak csak azt kell mondanom becsápolva, hogy "vigyél haza"....
-
kelly416
veterán
De jó lesz, elküldöm már az autót tankolni... lassacskán tényleg kihalhatunk, amit megalkottunk, az már-már egyedül is elpusztítja a világunkat.
Új hozzászólás Aktív témák
it Most még nagy a barátság Google és Uber között, de hamarosan minden megváltozhat. Mindkét cég dolgozik a technológián.
- Spórolós topik
- Multimédiás / PC-s hangfalszettek (2.0, 2.1, 5.1)
- Motorola Edge 60 Fusion - nem csak a forma időtálló
- PlayStation 4
- Új tokozással jön az Arrow Lake utódja?
- Éjszakai műszak
- Akciófigyelő: Ha kéne vezeték nélkül CarPlay és Android Auto...
- Audi, Cupra, Seat, Skoda, Volkswagen topik
- Asustor NAS
- Windows 11
- További aktív témák...
- LG 25GR75FG - E-Sport Monitor - FHD 360Hz 1ms - NVIDIA Reflex + G-sync - AMD FreeSync - HDR 400
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 5700X3D 32/64GB RAM RTX 5070 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- Xiaomi Redmi 9AT 32GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- 87 - Lenovo Legion Pro 5 (16ARX8) - AMD Ryzen 7 7745HX, RTX 4070 (ELKELT)
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone Ryzen 5 5600X 16/32/64GB RAM RX 7600 8GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Laptopszaki Kft.
Város: Budapest