- Nem tetszik az EU-nak az új díj, amit az Apple a fejlesztők vállára tesz
- Egy hibás appfrissítés miatt távozott a vezérigazgató
- Csoportos keresetek tömegeit zúdítják a tech cégekre a britek, az Apple az első
- Kiderült, hogy miért nem viszik az NVIDIA új AI-chipjeit
- 300 százalékkal emelné meg az árait az Arm
- KAÜ/Ügyfélkapu – már elérhető a kétfaktoros hitelesítés
- Vírusirtó topic
- One otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- 300 százalékkal emelné meg az árait az Arm
- Kiderült, hogy miért nem viszik az NVIDIA új AI-chipjeit
- Tagadja az Apple, hogy eladta volna a Siri által begyűjtött adatokat
- Egy hibás appfrissítés miatt távozott a vezérigazgató
- Proxmox VE
- Volumio (minden verzió: RPi(ARM), x86/x64, bármi)
- Windows 11
Új hozzászólás Aktív témák
-
Szabi®
addikt
Pedig te szarRevellel is kezdted . . . 6 éve Én a helyedben egyébként nekilátnék a fotómaratásos kit-nek, mert az életben nem tanulod meg a photo etch hengerelését,hajlítását, gördítését, derékszögezését stb. stb. ezekkel a gyenge készletekkel. És ha nem is sikerül, de már látni fogod mi nem ment, és nem milliókat buksz rajta, viszont legközelebb jobban fog menni, mindig jobban fog menni.
#1650 Remus389 igen, az tényleg szörnyű és elavult is, a technikákról nem is beszélve, 700-szor átmosnak-visszamosnak valamit, pedig elég lenne kétszer is . . , , én reditten, és pár külföldi csoportban vagyok benne, azokban jobb az élet, meg nagyobb a tudásmegosztás is.
-
Remus389
veterán
A gagyi makett gyakorlásnak jó, de olyat is olvastam, hogy valaki direkt a gagyit\pontatlant csinálja meg, hogy aztán jól feljavítsa.
Amúgy ha az olcsó makettet ha szépen fested le, jobban nézhet ki mint a drága makett kevésbé jó festéssel, szóval a festésen több múlik mint a makett minőségén. Alapvetően a makettezőn több múlik mint a gyártón.
De vannak olyan makettek is amelyek mondjuk pontatlanok, aránytalanok, vagy a panelvonalak vannak rossz helyen. Ezeket szépen lefestve, jól fognak kinézni, de akkoris benned lesz hogy kevésbé valósághű, mint ha egy normális makettet vettél volna. Erre példa a Su-27, abból a Zvezda az amely teljesen eltalálta a formát, persze mert beszéltek a gyárral, oroszok. Én is azért vettem Zvezda SU-27-est, nem pedig Academy-t, azon szerintem szabad szemmel is látod nem teljesen jó a forma.
Van amikor tök jó a makett, de a matricák kicsit vastagok (ilyet tapasztaltam az Eduard Spifire-al), vagy az üveg homályos, torzít. Na most én pl nem nagyon tudom hogyan polírozzak üveget, nekem egyszerűbb ha szép makettet veszek jó üveggel.
-
pedrosh
csendes tag
-
-
Szabi®
addikt
"Mond meg nekem, hányszor ülsz oda egy évben az összerakott makettjeid elé nézegetni pl. a pilótafülke részleteit vagy a tank kipufogóját? Na ugye."
Nem én szoktam odaülni, engem az elkészítése hoz örömöt, aztán majd más meg-meg csodálja.
Azért hidd el, aki csak annyira veszi a fáradtságot, hogy a gyártó ajánlásával vesz 2-3 színt tételenként 500-700 forintos áron meg egy 3-as ecsetet, az már össze tudja úgy rakni, hogy mutasson. Ezek a Ugears cuccok, ötletesek, de impozánsnak nem nevezhetőek, inkább fiatalok számára, ők is volt a cél csoport. -
Szabi®
addikt
Csak a maketteknél ott van az, hogy ha még csak alapszínnel is van "csak" lefestve, sokkal-sokkal részletesebb bármilyen más "terméknél". Azért egy fából készült modell/makett kevésbé impozáns, mint egy Tigris/T34 tank. A Ugears egyszer nyilatkozta is, hogy a gyerekek logikai/motoros fejlődéséhez készültek ezek legfőképpen. Semmiféleképpen nem helyezhetőek egy makett mellé, teljesen más termékcsalád.
-
HellGreg
őstag
Igen, sok mindent rosszul csináltam, ami tapasztalatlanságból adódik, 20 év szünet után ez az első makettem (a Z-37 olyan amatőr lett, hogy azt inkább nem is számolom bele), a következőnél erre is figyelek, meg arra is, hogy az orrán a gyűrűt előre lefestve ragasszam be, akkor nem kellett volna festés után maszkolni, és nem szedte volna le a festéket
Nem is gondoltam volna régen, mennyi mindenre oda kell figyelni. -
Remus389
veterán
Előfordul velem már, hogy festés közben kifogytam az akril higítóból és kényszerűségből csapvízzel higítottam, meglepően egyenletes lesz a felület, talán még jobb is mint higítóval. Ki kell próbálni.
Nálam picit talán megmarta a szélét, de nem tette tönkre a gumitömítést a nitro higító.
De nekem mindegy, meg lehet venni drágán a makettboltokban is a speciális vegyszereket sokkal többért.
[ Szerkesztve ]
-
HellGreg
őstag
Az ember azt hinné, filléres tétel, oszt egy vagyon
Vígan vásárolgattam a replicában a 4dcl-s kiszerelést, azt hittem, ilyen 600 ft körül lehet. Árakat ott nem szeretnek kiírni, és annyi mindent vettem, hogy fel sem tűnt. Erre egyszer csak szembejött a neten reklámként, hogy most csak 3999. Hát dobtam egy hátast[ Szerkesztve ]
-
Szabi®
addikt
Nem vagyok megsértődve, inkább csalódott vagyok, sajnos ebben az országban minden így működik.....Nézz be az óra "szakmai" topikban, ha nincs rolexed, sokáig nem kell ott lenned, de "szakmai" és ez a lényeg.
Sajnos ebben a posztkommunista kis keleti blokkban így működik minden a kapitalizmus égisze alatt.
További jó szakmai diskurzust kívánok...... -
Remus389
veterán
írj a gyártónak, jó eséllyel küldenek egy másik kabintetőt.
Ma találtam egy kis apró dobozkát, nem vártam csomagot, meg is lepődtem.
Aztán kiderült mi is ez: [link] [link]
Rendesek voltak az zvezdások Ingyen volt Jónak tűnik, nem deformált.
Szerk.: érdekes hogy csomagoláshoz egy kifordított makettdobozt használtak, a pilóta mondjuk nem kell, van álló és ülő is (nem kértem, csak küldték), ha valakinek kéne, szóljon
[ Szerkesztve ]
-
Remus389
veterán
Igen, lesz majd egy kis wash is, de úgy gondolom, a lakknak ehhez nagyon meg kell száradnia, különben tönkreteheti.
A kabintetővel nem vagyok elégedett, szerintem leszedem és javítom majd. Valahogy vissza kéne formálni, visszacsavarni, nem tudom hogy, talán hő hatására? De a festése is fura lett, nem jó. Végülis elfogadható, de rontja az összképet sajnos, meglátjuk.
Amúgy a többi rész szerintem sem lett rossz, itt-ott apró hibáktól eltekintve.
[ Szerkesztve ]
-
Alg
veterán
Motorháztető, műszerfal, váltómechanizmus, hűtőrács...
Már csak a kerekek + rugók hiányoznak, meg 1-2 esztétikai apróság.Annyi lazán illeszkedő fa fogaskerék van benne, erősen kétlem hogy végül meg fog tudni mozdulni, valami biztos szorulni fog valahol...
"I love not man the less, but Nature more" // Giant TCR Adv. '16 Di2 // Fenix 7 SS // FiiO BTR3 + Truthear ZERO
-
Alg
veterán
Félúton...
A két nagy oldalpanel felrakásával megszenvdtem, rengeteg kis csapnak kell jó helyen lenni, és elég nehéz megtalálni hogy most éppen hol szorul. És ha az ember nem ott nyomja ahol szorul, akkor könnyen reccs a vége."I love not man the less, but Nature more" // Giant TCR Adv. '16 Di2 // Fenix 7 SS // FiiO BTR3 + Truthear ZERO
-
solena
tag
Ha puttyval, akkor azt felvitel után még frissiben észteres hígítóval (pl. MR Hobby Thinner) átitatott fültisztító pálcikával eldolgozni. De asszem száradás után is jó rá a fölösleg eltávolításához, nekem legalábbis úgy rémlik
Ba'jur, beskar'gam, Ara'nov, aliit, Mando'a bal Mand'alor, An vencuyan mhi. - Resol'nare
-
kuntics
aktív tag
-
#65675776
törölt tag
Van egy egészen jó kis matricakészletem. De száradjon le a kezem ha erre rárakom. Ezt már az építés elején eldöntöttem. Maga a makett sem érdemli meg. Félelmetes, hogy a 21. században még ki mer adni a kezéből bárki is ilyet.
Szétnézek a maradék matricák között, hátha van valamelyiken ekkora High Visibility felségjel. A stencilekkel nem hinném, hogy baj lenne majd. A függőlegesre a századjelvény viszont érdekes lesz.
-
#65675776
törölt tag
Jó ez a video. Elhallgat minden hibát. Meg mikor írja, hogy "Perfect fit!", aztán nekiáll tömíteni.... 12:58-nál egyébként elég látványosan mutatja a rosszul illeszkedő hővédő lemezt. 9:53-nál már próbálta a helyére rakni, aztán elhajította. De az ECM-ek lyukairól sem tesz említést. Miközben a festés előtti lemosásnál egyértelműen látszik, hogy eltömítette őket.
El lehet vele bambáskodni, de szerintem max középszerű makett. Ráadásul a Showtime 100-hoz nem is Cartograph matrica van.
[ Szerkesztve ]
-
#65675776
törölt tag
Sajnos nekem is van egy MCP. Nem is tudom mikor láttam utoljára ennyi beszívódást egy maketten. Az összes pattintófülnél van egy, majdnem az egész felületet tömíteni kellene többé-kevésbé. A három féle műanyag háromféle keménységű (a szürke még csak-csak, de a fehér és a fekete rohadtul lágy), ráadásul a hűlés során háromféleképpen zsugorodott. Szóval az illeszkedéssel is vannak bajok (a hajtóművek feletti hőálló borítást alig lehet a helyére feszegetni, és félre van csúszva: amennyivel bentebb van az egyik oldalon, annyival kintebb a másikon). Az öntőcsapok elég bizarr helyeken tudnak lenni. Az alkatrészek is ötletszerűen vannak szétszórva a kereteken. A beömlőcsatornák négy alkatrésze négy kereten van, a belső pilonok öt alkatrésze hármon. Az se rossz, hogy az N/S ECM burkolatainak a nyílása gyárilag ki van képezve, csak éppen az a J-n nem kell. Nem baj, ragaszd le egy öntapadós matricával! Festési utasítások nincsenek az összerakási rajzokon, csináld ahogy akarod. Engem nem igazán érdekel, tudom mi milyen kell legyen. De ez egy elméletileg kezdőknek szánt készlet (skill level sincs feltüntetve rajta, legalábbis én nem találok ilyet a dobozon. A videoban Level 3-nak írják). Szerencsére nekem csak 8k-ba került, de nem ér többet 4-5k-nál. Az F-8E Crusader-ük 7k-ért oda-vissza megeszi a Phantomot. (Skill 4) De ez a készlet még az ősöreg Monogram-tól is elmarad szinte mindenben. A Monogram egyetlen hártánya a pozitív panelvonalazás. Azt leszámítva az öntés fantasztikus. Itt-ott látszik a kora, de azok könnyen javíthatóak (pl a fegyverzet). Fele annyiba kerül, mint az Academy, igaz ma már a Revell gyártja (természetesen a szerszámot utoljára a Monogram újította fel, leginkább emiatt van annyi hiba az öntvényen.) Nekem egy eredeti 1985-ös példányom van, azon egy deka sorja sem volt, és az alkatrészek is sokkal élesebbek, mint a Revell gyártmányon. Ja, és természetesen mi más lenne a matrica, mint Jolly Rogers. Mert nem lehet semmi különlegeset.
[ Szerkesztve ]
-
sheep
addikt
Köszi a tippeket.
Én 1:32, 1:35 körüli maketteket nézegetek most, régebben 1:72 volt, meg 1: 48, de már kicsinek találom őket, jobban izgat hogy mit lehet kihozni a fülkéből, a részletek kidolgozása, stb. Ha mondjuk full egyszínű kamuflázst kell festeni pl. egy orosz gépet zöldre, ahhoz ekkora méretarányban már kevés lehet a 0.2 nem?
Ez az ultrahangos tisztító jó cucc, megéri megvenni? Nem nagyon hallottam ilyesmiről. Ahogy nézegettem a yt videókat, mindenhol kiemelik hogy az Ultrát mennyire egyszerű tisztínai, ez az egyik nagy előnye.9800X3D, INNO3D GEFORCE RTX 4090 X3 OC , Kingston DDR5 6000 64Gb, Gigabyte B650M Aorus Elite AX, Pimax Crystal Light
-
Remus389
veterán
Mik vannak [link]
Felfújod alapszínnek a "füstkörök" színét, lemaszkolod a köröket blue tack-el, ráfújod a normál alapszínt.
Én így csinálnám.
Aha:
[link]Nézd akárhogy csűrjük csavarjuk, a matricás megoldásnál nincs jobb.
A te megoldásoddal több baj is van, egyrészt az eredeti sárga volt és arra fújták rá a köröket. Ha fordítva csinálod az érződik, látszik(főleg a szélekre gondolok amik "ködösek", látszik hogy mi van felül és mi van alul). Meg ugye a linken is megpróbálták, az eredmény kiábrándító, kétlem hogy neked jobban sikerülne.
Lehet egyébként nem olyan rég kapható ez a matrica, tehát régen nem is tudtam volna szépen megcsinálni. Na mindegy, szerintem nagyon nehéz matrica nélkül, ahogy látom mindenki a matricával csinálja, amik a neten vannak példányok.
[ Szerkesztve ]
-
#65675776
törölt tag
Aki nem ebből él, az amatőr. (És aki nem ebből él, az utálja az AK saját akriljait. Azok szeretik, akik nem veszik, hanem szponzorációként kapják az AK-tól. AK akrilok közül csak a RealColor jó, de az meg kb 1:1-ben Tamiya.) Ne használd ilyen lekicsinylően az amatőr szót, főleg ne magadra. Egyébként írtam oda is.
A végkimenetelt meg sok esetben befolyásolja az építés közbeni élmény. Jártam már úgy nem egyszer, hogy beterveztem nagy dolgokat, aztán ahogy a készlet mindenféle kínjai előkerültek úgy csökkent a lelkesedés. Jöttek a kerülő megoldások, most ezt sem csinálom meg inkább, bla-bla. A Hellcat is így járt egyébként. Terveztem az ágyúcsövek kicserélését is fémre, meg még pár dolgot, de az illeszkedésekkel elkínlódott órák után letettem róla. Úgyhogy átlényegült a makett festési kísérletező példánnyá. A T-62A meg úgy indult, hogy gyorsba összedobálom. Nos, annál meg pont ez nem működik az öntvény éa a szerszám kora miatt. Annyi hibát kell kijavítani rajta csak azért, hogy ne legyen egy szeméthalom az egész, hogy nem lehet gyorsan építeni. Illetve lehet, de akkor egyszerűen nem lehet belőle még egy jó iparosmunka szintű makettet sem építeni. De be fogok szerezni újra egy Italeri UH-1B-t. Még '95-ben megépítettem, és egy nagyon kellemes kis makett volt. Egy komolyabb illeszkedési hibája volt, a többi könnyed, élvezetes építés volt. Kíváncsi vagyok mennyit romlott a szerszám, bár az Italeri fel szokta újítani a kopottakat, időnkét meg új szerszámokat készítenek.
-
#65675776
törölt tag
Nekem eddig ahánnyal dolgom volt, annyiféleképpen viselkedtek. Nem csak színenként, de példányonként is. A fehér olyan, mint a takony liszttel sűrítve. Hígítani nem lehet értelmesen, mert egy ideig csak nyeli a hígítót, aztán a következő csepptől szétfolyik az egész. Kb kezelhetetlen. Majd ha megtanulnak stabilan gyártani fog érdekelni.
Pisztolyhoz Tamiya, Gunze, AK Real Color (a sima AK trágya), Vallejo Model Air. Feltéve ha az akrilokat nézem. Enamel érdekesebb kérdés. Nekem tökéletesen bevált a MM.
-
#65675776
törölt tag
Nálam pár régi készlet átminősült gyakorló, próbálkozós készletté. Az Italeri F-5E pl karcolási tesztekre. Az A-4M-en mindenféle kormányfelületeket vagdaltam ki. Volt itt egy 48-as Mirage III is, azokon a szép nagy szárnyfelületeken jól lehetett festési technikákat gyakorolni. Mostanában erre mindenféle táblákat és CD tokokat használok. Utóbbi egy nagyon hasznos építőanyag is egyébként.
Igazából a T-62A is amolyan kísérletezős project. Mert szenved a 70-80-as évek Tamiya betegségeitől. Mondjuk a torony öntésmintáit egészen jól sikerült elkészítenem rajta. A Tamiya ugye akkoriban ilyen marhaságokkal, hogy felületi textúra nem foglalkozott.
Már csak a képeket kellene mindezekről előásni, hogy be is tudjam őket linkelni.
[ Szerkesztve ]
-
#65675776
törölt tag
Csak 5 készlet van tartalékban? Az semmiség. Nálam több, mint 40. És még én is kispályás vagyok pár ismerősömhöz képest.
A Hellcat-tel kicsit leálltam, mert volt némi faljavítás nyár végén. A por meg nem lett volna egészséges neki. Ezzel állok legközelebb a kész állapothoz. De van itt egy egészen készközeli Bradley, T-62A és Merkava II is. Szépen lassan nekiállok befejezni őket.
-
#65675776
törölt tag
Sok esetben scalemates-en sem kapsz meg minden infot egyébként. Nemrégiben vettem egy HobbyBoss F-5E Tiger II-t (nevetségesen olcsó, 1700 HUF körüli áron, bár azóta drágult kicsit. Az Italeri, amikor éppen kapható kb 2x ennyibe kerül). Mikor kibontottam és megvizsgáltam, elég erős deja vu érzésem támadt. Ugyanis pár módosítással egy az egyben az Italeri, amiből szintén van itthon egy példányom régről. A full history-ban nem mutatja a kettő közötti kapcsolatot. Pedig egymás mellé téve eléggé egyértelmű. A főbb változtatások:
-szárnyak külön alkatrészek
-fegyverzet
-panelvonalak karcoltak.De ami nagyon árulkodik:
-a kabintető "nyitómechanikája"
-a vízszintesek
-a kabin (a 82-es Italeri szerszám műszerfala mondjuk jobb és részletesebb, ehhez kár volt hozzányúlniuk)
-a futóműaknák
-az orr alatti fényszórókA többi eredeti gyártó mind máshogy oldotta meg ezeket. És láthatóan nem csak nekem tűnt fel a hasonlóság. [link]
A super-hobby egyébként ugye nem magyar, de van egy nagyon nagy előnye a többiekhez képest: keret- és útmutatófotók!
A Dragon egyébként addig volt igazán elérhető Európában, amíg partneri viszonyban voltak az Italerivel. Ahogy ez megszünt, a Dragon úgy tünt el szinte teljesen erről a kontinensről. Hogy kár-e vagy sem, az nézőpont kérdése. Azért annyira nem egyértelmű a minőség náluk. Sok az elhanyagolt szerszámuk. Pl a 72-es AAVP7A1-ük is ilyen. Kb az összes él mentén egy kifelé hajló sorja van, ami sok esetben durván akadályozza az egyébként is csapnivaló illesztést. Az alsó homloklemezen meg van keresztbe egy perem, ami őntőforma elcsúszásra utal. Az eredeti járművön nincs ott. És ezt ugye el kell távolítani. Csak van ott pár hegesztési varrat... Pár hét után félretettem.
Mondjuk 72-es hk alapkészletért 3-4k-nál többet biztos nem adnék. Mondjuk olyan best buy esetem nem sok lesz, mint pár éve az Italeri webshopjából a 72-es B-58A Hustler, postával 4500-ért.
Ehh, kissé elkalandoztam...
[ Szerkesztve ]
-
G@ben
addikt
Nem igazán erre gondoltam. Hanem pl Bburago modellekből keresem a Mini Cooper-t, a Countryman-t, a Paceman-t, a Coupe-t, mindet vagy Cooper S, vagy Works változatban. Lehet Maisto is, vagy más gyártó, de mindet ugyanattól szerezném be.
Erre keresnék beszerzési forrást. Lehet külföldi oldal is, nem muszáj itthoni.Amit ma letölthetsz, ne halaszd holnapra!
-
#65675776
törölt tag
Vékony tekercshuzal, sodrott vezetékek kibontott szálai (mind a kettőből létezik többféle vastagságú). De extrém felhasználásra akár hajszál is jó, illetve nylonharisnyából kibontott szál. A környezeted tele van alapanyagokkal, sőt, igazából bármi (vagy inkább minden) lehet makettező alapanyag.
moordavid: Változatos egyébként, ragasztónként eltér, hogy mennyi a párolgási idő. A leginkább kényesek ebből a szempontból a tűs ragasztók. Azok nagyon hígak, gyorsan párolognak. De itt is van eltérés. A Revell Contacta pl az egyik leggyorsabban párolgó, ahogy a Humbrol Precision Poly is ilyen volt (nem tudom létezik-e még egyáltalán, és ha igen, akkor jelenleg milyen. Régen kb mindenhez azt használtam, de még a 2x éves makettjeim sem igazán akarnak szétesni, ha meg én akarok szétszedni valamit, úgy kell szétcibálni). Az Italeri Non-toxic Cement For Plastics (ezt sem tudom van-e még) viszont aránylag lassan párolog, ellenben a "tűje" miatt nem lehet olyan precízen adagolni, mint a fémtűseket. Ráadásul ez a ragasztó nagyon tartós. 17 év vettem egyet, utána nemsokkal pihenőre ment a makettezés. Most kezdtem újra, a ragasztó meg olyan, mintha új lenne, tökéletes ami napig. És illatosított, szóval nem lesz tőle vegyszerszag a lakásban.
Az ecsetes ragasztók nagyon vegyes képet mutatnak, márcsak azért is, mert sokféle van belőlük. Csak a Tamiya legalább 6 félét gyárt. Ezek sűrűségben, és kötési, párolgási sebességben is mind eltérnek.
Tubusos ragasztók párolognak a legkevésbé, viszont ezekkel nem igazán lehet precízen dolgozni.
Tehát a lényeg: ismerd azt a ragasztók, amelyet használsz. Pontosabban ismerd azokat a ragasztókat, amelyeket használsz. Egy fajta nem biztos, hogy elég lesz.
-
#65675776
törölt tag
Na ez a kompresszor azért túl egyszerű. Mivel nincs tartály könnyen előfordulhat, hogy lüktet a levegő, az pedig köpködést eredményezhet.
Az O gyűrűk bírják az enamelt és a különféle hígítóit. Sőt, még a nitrohígítót is. Ami volt korábban véralja pisztolyom, abban sem ment tönkre egyetlen tömítés sem a lakkbenzintől. Más alkatrész meg nics benne, ami ne lenne már anyagánál fogva vegyszerálló.
BluTack-kel könnyedén maszkolhatóak azok a csíkok.
[ Szerkesztve ]
-
#65675776
törölt tag
Érdekes, nálam fél óra után már száraz a felülete az enamel-eknek is. Egyébként meg még akrilnál is illik kivárni a legalább hat órás száradást. Lakkoknál pedig minimum egy napot kell várni két réteg között, főleg ha ecsettel viszed fel. Ha nem várod ki, akkor pl a fényes lakkból több réteg kell. Rendesen megszáradt Model Master fényes lakkból nekem elég volt két réteg egy egészen magas fényhez, a harmadikkal már tükörfényes lett. Ha nem vártam ki az egy napokat, vagy akár többet, akkor meg még öt réteg is éppen csak fényesebb volt a selyemfénynél. A lassú száradás egyébként alapvetően előny. Akrilokkal pont a gyors száradás miatt nehezebb bánni többnyire.
A fémfestékek mindenféléből a legkényesebbek. Azokat ecsettel alig lehet értelmesen festeni. Szóval azokra fokozottan igaz minden szabály. Emellett mostanában egyre több helyen látom, hogy Revellből az enamel helyett az email festék van, ami meg nem is műanyagra való alapvetően. És főleg nem hígított alkalmazásra. Fémszíneket alapból lehetőség szerint fújni kell. Kisebb felületeknél még belefér az ecsetelés, de nagyobb felületeknél mindenképpen fújni kell.
Az, hogy egy festék szagtalan, csak egy illúzió. Attól még ugyanolyan veszélyes, csak nem is figyelmeztet erre semmi. Sokan úgy vannak vele, hogy a szagtalan dolgok nem ártalmasak. Takarítani. Érdekes kérdés. Az íróasztalomon makettezek, annyit csinálok, hogy fentebb tolom a billentyűzetet. Ja, és letakarom az asztalt újságpapírral. A reklámújságoknak legalább haszna is van. Hogy akril után könnyebb takarítani, az sem feltétlenül igaz. Az AK, MiG és Meng festéket pl nehezebb letakarítani, mint az enameleket. Még a saját hígítójuk sem oldja fel őket. Nálam csak a tömény denszesz vált be ellenük, de az sem feloldja őket, hanem összecsomósítja, és úgymond lehámlik a felületről. A denszesz sem feltétlenül az az illatmentes valami. Feloldani csak nitrohígítóval lehet őket, de az meg nem éppen barátja a PS-nak.
Erről a kompresszorról és pisztolyról tudsz egy linket adni? Nekem egy homemade kompresszorom van egy békebeli ruszki fagyasztószekrény kompresszorára építve, de vannak vele problémáim jelenleg. Pisztolyom mondjuk kettő is van, egy vér egyszerű Strauss és egy kínai, amit készletben vettem fillérekért. [link] Csak a tűket kell felpolírozni. Ez egyébként mindegyik kínai pisztolyra igaz, a tűk felülete eléggé durva náluk. Márpedig ez alapvetően befolyásolja a szórás milyenségét. Ennyi pénzért ajándék, és kb minden igényt kiszolgál. A pipetta mondjuk a felejthető kategória, de abból meg vesz az ember 100-at 700 HUF-ért.
A Revell palettája egyébként jó, de az enamlejeik nem éppen színhelyesek. Azonos árban és kiszerelésben ott van aHumbrol, legalább egy kategóriával jobb minőségben. Szintén beszerezhető szinte bárhol. (OK a Müllerben a Revellt nyomatják.)
Egyébként meg festés előtt érdemes valami "nyelet" rögzíteni a makettre. Gázturbinás gépeknél ez nem komoly kihívás, van neki úgymond előre kialakított hely (a GSF-ek helye). Helikoptereknél detto (rotoragy). Csavaros gépeknél neccesebb lehet, de többnyire a csarartengelynél megoldható. Hk-k esetén a toronygyűrű a logikusan adódó fogáspont. Autók már neccesebbek, de az alja és a teteje tipikusan más színű eleve, sokszor a kasztnit előre le is lehet festeni. Régi ecsetek nyele jól használható, esetleg erős huzalok. És ugye valami tartó ezeknek. Szóval nem is szükséges, hogy hozzáérj a maketthez festés után, egészen a matricázásig.
Továbbra sem látom a komoly problémát Gabreski gépén. Van az alsó szín, az álcaszín, az orron a vörös gyűrű és a vörös oldalkormány. Ezen kívül az inváziós sávok. Semmi komoly, mind könnyen maszkolható. Nem egy Viggen.
-
#65675776
törölt tag
Ez egészen jó kis pakk. Főleg ennyiért. A B-17 egészen impresszív 72-ben.
Az a camo a P-47-en nem igazán nehéz fajta. Az átszóródásra is van megoldás. Mert ugye simán fújva túl nagy lenne még 48-ban is. Venni kell BluTack-et, és abból sodorni hurkákat. Azzal kell kimaszkolni a mintázatot az alapszín felfújása után.
A kezdeti modellek mindenki számára a gyakorlásról szólnak, csak akkor még nem tudják ezt. érzelmileg tud kötődni hozzájuk az ember, de ami rontva lett, az rontva lett.
Enamel: ez mondjuk mindig is vita tárgya lesz. Szerintem semmi baj sincs velük. Másabb kezelés igényelnek, mint az akrilok, de ugyanúgy lehet velük szépen dolgozni. Nem tudom melyik gyártóét próbáltad.
A Revell mondjuk jó festék, de alapvetően nem való pisztolyba. Roppant nagy a pigmentje, hamar kiülepedik a pisztolyban, nehezen lehet kifújni, aránylag nagy nyomást igényel (0,7-0,8 bar is akár), ezért könnyen szétfújja a már a felületen levő festéket. Ecsethez viszont kitűnő.
A Humbrol hatéreset. Ennek is nagyok a pigmentjei, de korántsem annyira, mint a Revellé. Szóval lehet fújni 0,5 bar környékén. Ez is hajlamos kiülepedni a pisztolyban, szóval illik időnként felkeverni vagy rázni festés közben. A Merkava 2-m alapszíne teljesen Humbrol Super Enamel (72), és gyönyörű vékony réteget adott. A három réteg együtt sincs olyan vastag, mint egy réteg rommáhígított Revell. Nem tüntetett el semmilyen részletet.
A Model Master személyes kedvencem. Mind pisztolyba, mind ecsethez kitűnő számomra. A legjobb enamelek egyike. Csak a Tamiya olajai jobbak nála.Ami enameleknél kritikus, az a hígító. Meg lehet venni a gyárit is, de semmi értelme, csak a pénzt vered el rá feleslegesen. Lakkbenzinnnel tökéletesen hígítható mind, csak abból meg nem szabad megvenni az olcsó, de szenyezett (észterhígítótól kezdve minden van bennük, talán még benzol is) fajtákat. Supralux, és más semmi. Haverom is szívott vele, hogy a második réteg visszaoldotta az alatta levőt, pedig három napig száradt. Humbrollal próbálkozott, ami erre szinte egyáltalán nem hajlamos. Gyorsba végeztem számára egy ellenörző tesztet. Model Mastert használtam, amire viszont rengetegen mondják, hogy nem lehet ecsettel kezelni, a fent említett problémára hivatkozva. Nos, Nekem speciel már 5-6 óra száradás után sem oldotta vissza. A különbség kettőnk munkája között a LB volt. Ő 600 forintos riotyót használt, én Supraluxot. Utóbbit oda is adtam neki végül (majdnem egy egész flakonnal) és láss csodát, gond nélkül lefestette a Walker Bulldogot.
A hígító kérdés akriloknál túl van lihegve. Minden gyártó el akarja veled hitetni, hogy csak a saját hígítója jó. Ami természetesen elmeroggyant árban van. (100-150 ml-ek 1500-2000 HUF-ért) Gondolom valami adalékolással próbálják ezt elérni. De nem igaz egy szavuk sem. Eleve nagyon sokan használják a Gunze hígítóját mindenféle akrilokhoz. A másik ilyen népszerű termék a Tamiya X-20A (nem a sima X-20, az enamelhez való). De igazából otthon is bárki el tudja készíteni töredéknyi áron. 1 rész IPA, 2 rész víz, pár csepp glicerin. Az IPA cserélhető akár denszeszre is, csak az kissé kellemetlenebb illatú és agresszívebb. Az egészből az IPA a legdrágább, abból egy lite 2200 HUF körül van. Az ioncserélt víz 300 HUF két liter, a glicerinből 100 g 315 HUF. 2800 HUF-ból van 1,5 l-nyi hígítód, és még marad egy liter víz, mé 99,95 g glicerin. Az egész lelke egyébként a glicerin. Simán IPA-val valóban nem hígítható a legtöbb akril. Kell a glicerin emulgeálónak, és a probléma meg van oldva. Ráadásul a glicerin javítja a fújhatóságot, és retarderként is funkcionál.* Töményen alkoholt használni nem érdemes, lásd a csillagos hivatkozást. De tovább megyek, ennél sokal olcsóbban is meg lehet oldani. Bementem a Coop-ba, és megvettem a létező legolcsóbb ablaktisztítót. Tökéletesen hígítja az összes próbált akrilt.** Utána jött a téli szélvédőmosó. -20 °C-os Prelix gyártmányú. Detto hibátlan. Még a Mol-éra akarok rápróbálni, az majdhogynem olyan összetételű, mintha akrilhígítónak szánták volna (30% etanol, 3% IPA, <1% glikol). A glikol megintcsak retarder. Arról nem is beszélve, hogy a vízbázisú akrilok, mint a mostanság robbanásszerűen elterjedtek, mindegyike hígítható vízzel.
* - Nem tudom találkoztál-e a jelenséggel, de ha túl tömény alkoholos oldattal hígítod az akrilokat, akkor kifújás során még azelőtt megszárad részben, hogy elérné a felületet. Eredmény: röcskös felület. Azaz le kell lassítani a száradást. Erre szolgál a retarder. A glicerin is lassít valamennyit, az esetek többségében ez elég is, de glikollal lehet igazán durva eredményt elérni. A -30°C-os szélvédőmosók tipikusan 35-45% glikolt tartalmaznak, ahhoz adva egy kis IPA-t egy fél napba tellene, míg megszárad a festék. Vagy legalábbis órákba. Viszont ha túlságosan lelassítod, akkor meg könnyebben megfolyik.
** - Amiket eddig próbáltam: Tamiya, Gunze (Mr. Color és Aqueous Color is), Vallejo, Italeri (ez mondjuk egy az egyben Vallejo), Hataka, Humbrol, Revell, AK, Meng (ez meg csak cimkézett AK). Az első két festék eleve nem kényes, azokat akár tömény alkohollal is lehet hígítani bármikor. Ráadásul a mai napig annak a két gyártónak a legfinomabb pigmentációjúak a festékeik. Persze most a csapból is az AK propaganda folyik, merthogy a Tamiya és Gunze egészségre ártalma az IPA miatt. Emiatt el akarja érni az AK, hogy tiltsák be őket az EU-ban. Odase neki, de a háztartási tisztítószerek 90%-a IPA alapú... Az AK festék meg már szinte táplálékkiegészítő, annyira nem ártalmas az elmondásuk szerint. Azon senki se akadjon fenn, hogy a tisztítószerük meg nitrohígító. Az meg ugye megintcsak nem kockázatos az egészségre.
Speeedfire(b): Szóval balesetként került hozzád. Akkor megértem, hogy nem akarsz vele sokat vesződni.
-
#65675776
törölt tag
Tudom kicsit késve, de azért csak reagálok.
Mit értesz fényes réteg alatt? A végső fényes felületi réteget? Ez sok mindentől függ. Egyrészt, hogy milyen festésű lesz egyáltalán az a makett. Mert nem biztos, hogy fényesnek kell lennie. A terpeszínű példányok például sokkal inkább mattak, maximum selyemfényűek voltak. A fémszínűeket meg nem volt jelemző, hogy lelakkozták volna. Egy fémfestésre fújt fényes lakk meg teljesen el tudja rontani a felület fényét.
-
Remus389
veterán
1. Én az Academy-t venném.
Egyébként minden makett minőségét le lehet csekkolni az interneten, ha beírjuk a google-ba:
makett pontos neve + "review"
Szerintem, ha kezdő vagy, hacsak nem valami pincéből előkerült szovjet makettról van szó, szinte mindegy a makett minősége (olyan túl gagyit senki se gyárt szerintem ma már), inkább az lesz nálad a fontos hogy a festés jól sikerüljön.
Egyébként esetleg csinálhatnál DC-3-ast is 1:72-ben, én csináltam egyet polgári kivitelben
nem saját:
[ Szerkesztve ]