Új hozzászólás Aktív témák

  • Nagyon matek-orientált a képzés. Amíg matematikusok próbálnak informatikát tanítani, addig felejtős. Be kéne vonni a felsőbb éves hallgatókat tanársegédnek, csak ez sokszor sajnos nyelvi alapon működik. Illetve ott a másik probléma, hogy aki marad Msc-re (vagy akár PhD-zik), az legtöbbször nem a jó képzés miatt teszi, hanem mert szakmai tapasztalat híján nem képes elhelyezkedni. Vagy csak szimplán nem akar.

    [ Szerkesztve ]

    A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.

  • aprokaroka87

    nagyúr

    vajon ha valaki hobbiból betör pl a CIA szervereire,8 általános iskolai végzettségel,az szakember vagy nem?

  • bambano

    titán

    ezek még mindig ezen rugóznak, hogy az álmaikban szereplő, teljesíthetetlen vágyakat miért nem teljesíti az oktatás?

    "A legtöbb vállalat kénytelen maga megadni a leendő munkatárs számára a szükséges tréninget, és ez az akár több hónapos betanítási folyamat komoly extra terheket ró a vállalatokra": na végre, kimondták, hogy ezt a terhet is a közoktatásra akarják tolni. ennyi, nincs itt miről vitatkozni.

    egyébként engem érdekelne, hogy hogy is képzelik el a vállalatok ezt: egyik cégnél egyik rendszert használnak, akkor azt oktassa az egyetem? de akkor a másik cégnél használt másik rendszert nem? és ha valaki máshova kerül?

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • azbest

    félisten

    "Gyalázatos állapotban van a magyar informatikai képzés"
    Kis pénz, kis foci. Khm... bár a focira jut.

    "Pár évvel ezelőtti felmérésükből kiderült, hogy csak a hazai piacról több mint 10 ezer informatikus hiányzik."
    És milyen sok fog még hiányozni. Bár nem a legmostohábban fizetett szakma az informatikusé, de stabilabb gazdaasági körölmények és 4-10x fizetés könnyen elcsábítja az embert.

    "A legtöbb vállalat kénytelen maga megadni a leendő munkatárs számára a szükséges tréninget, és ez az akár több hónapos betanítási folyamat komoly extra terheket ró a vállalatokra. Mindezt elfelejthetnék, ha az iskolapadból olyan jelentkezők állnának fel, akik ismerik a gyakorlati folyamatokat, képesek szinte azonnal alkalmazni megszerzett tudásukat, és teljes értékű munkatárssá válni."
    Az iskola sosem fogja tudni egy konkrétan betöltendő állásra felkészíteni a diákot. Az viszont igaz, hogy több egyetemen lehetne közelíteni az oktatást a való élet kihívásaihoz. Betanításra minidg is szükség lesz, ha komolyabb feladatot kell ellátni, persze nem mindegy, hogy nulláról kell-e kezdeni.

    "A tehetségesek elhagyják a tanári pályát"
    Az éhség nagy úr, előbb utóbb az elhivatottságot is aláássa.

    Reklám ide vagy oda, azért örülök, hogy ilyen téma is előkerül az oldalon.

    [ Szerkesztve ]

  • Dhampir

    félisten

    válasz lezso6 #1 üzenetére

    Ezt a túlzott matek-orientáltságot én sem értem.

    Könyvelőnek mutattak olyan infós számolási feladatot, amit az sem tudott megoldani. Oké, az informatika talán speciális ismeretet igényel, de ha számolni tudó ember nem tud eligazodni valamin, akkor ott baj lehet.

    Token ring (vagy valami hasonló) kiszámítására tényleg szüksége van egy rendszergazdának?

    [ Szerkesztve ]

  • persze, erte

    csendes tag

    "Az elhangzott vélemények szerint az általános és középiskolai oktatás nem ad megfelelő tudást: a mai programozási nyelveket ismerő, jó oktatókat azonnal levadássza a piac, és elhagyják a pedagógiai pályát."

    A kettőspontig tartó rész lehet, hogy igaz, de nemigen van kapcsolat a kettőspont utánival. Aki abba a kategóriába esett, kevés kivételtől eltekintve meg sem közelítette a tanári pályát. Diplomát szerezhetett ugyan, de tanítani...

    "Ma az oktatásban aktívan tevékenykedő oktatók többsége nem rendelkezik versenyképes piaci tudással, így azt átadni sem képes."

    Az előző rész első sorával kötöm össze ezt. Szükséges-e egy általános iskolában olyan tanár, aki versenyképes piaci tudással bír? Szükséges-e olyan tudást átadni, amely versenyképes és piaci? Mire gondoltak vajon?

  • azbest

    félisten

    válasz persze, erte #6 üzenetére

    Szükséges-e olyan tudást átadni, amely versenyképes és piaci? Mire gondoltak vajon?

    Ha megnézed az írás forrását, akkor rögtön megérted:
    "Programozó suli. 18 hónap alatt menő kódoló leszel és garantáljuk, hogy munkát kapsz."

    [ Szerkesztve ]

  • persze, erte

    csendes tag

    válasz azbest #7 üzenetére

    Ez önmagában rendben. Csinálja ezt valamely magánsuli az érdeklődő és jó érzékkel bíró, akár középiskolás diákokból. De ezt elvárni az általános és középiskolai oktatástól?

  • válasz Dhampir #5 üzenetére

    Alapvetően nincs baj a matekkal. De nem úgy tanítják, hogy ez meg az majd erre meg arra lesz jó, hanem csak úgy van. Lóg a levegőben az összes matek. Akik tartják, azok se tudják mire készítenek fel. :D

    A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.

  • aprokaroka87

    nagyúr

    válasz persze, erte #8 üzenetére

    senki nem várja el,de meg kell adni a lehetőséget a diáknak hogy fejlödjön,illetve a tehetségeket már akkor kiemelni.
    Egyébként én a környezetemben az emberek alapvető informatikai és technikai tudásában is problémát látok sok esetben

  • Dexar007

    veterán

    válasz azbest #7 üzenetére

    "Programozó suli. 18 hónap alatt menő kódoló leszel és garantáljuk, hogy munkát kapsz."

    En ezt nehezen hiszem el. :DDD

    Give me your cum,bull!

  • azbest

    félisten

    válasz persze, erte #8 üzenetére

    Ha más szempontból nézzük az írást, akkor úgy is össze lehetne foglalni a tartalmát, hogy az iskolarendszer nem ad versenyképes tudást, ők viszont azt ígérnek. Szóval valójában nem a közoktatástól várja el a megoldást, hanem kontrasztba állítja az állami képzést a magánképzéssel.

    A nem diploma kell, hanem tudás rész azzal függhet össze, hogy nem akkreditált / államilag elismert végzettséget adnak. A képzésről szóló rész az oldalon emlékeztet a nappali okj képzés kereteire, de valószínűleg ez a képzés nem olyan.

    Persze ettől függetlenül még lehet, hogy teljesítik az ígéretet a versenyképes tudással kapcsolatban. Másfél év alatt már elég jól bele lehet rázódni a mobilalkalmazás fejlesztésbe, amit említenek az oldalon.

    Cégeknek is vállalnak tréninget :) [link]

    [ Szerkesztve ]

  • bambano

    titán

    válasz azbest #12 üzenetére

    "Ha más szempontból nézzük az írást, akkor úgy is össze lehetne foglalni a tartalmát, hogy az iskolarendszer nem ad versenyképes tudást": pontosabban: azt hiszik, hogy nem ad versenyképes tudást. mert mindenki, aki nyilatkozik ezügyben, a saját kis önző érdekei szerint köpködi az oktatást és még véletlenül sem tesz engedményt másoknak.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • beni26k

    csendes tag

    Nagyon nagy gondok vannak a középiskolai informatikaoktatással, én egy átlagnál jelentősen jobb gimibe jártam és semmit használhatót nem tanítottak. Egy emelt szintű érettségit nem vettünk végig normálisan. Amit tudok excelben, sqlben stb. azt csak magamnak köszönhetem.
    Az általános iskolai osztálytársaim szintén erre panaszkodtak, kivéve akik a valamelyik top suliba jártak (Berzsenyi, Trefort, Szent István stb.), ráadásul rájuk már nem is pascalt erőltettek, hanem Ct vagy pythont..

    "Egy jó egyetemen szerzett diploma még nem jelenti azt, hogy a pályakezdő szakember a megfelelő ismerettel bír, és munkát talál. "

    Pont attól jó egy egyetem, mert megfelelő, piacképes tudást biztosít. Amelyik nem képes erre, az nem jó intézmény. A barátaim, akik elvégezték BME-t/Óbudai Egyetemet már úgy diplomáztak, hogy 1 év szakmai tapasztalat "benne volt a lábukban". A 4. félévtől kezdve folyton kaptak céges ajánlatokat gyakornoki munkára.
    Nem hinném, hogy a többi műszaki egyetemen ne így történne. Persze a másik az, hogy az elvégzés után főleg külföldre mentek, de nem szerencsét próbálni, hanem már konkretizált állásajánlattal.

    Viszont az utolsó bekezdéssel kicsit túltoltátok a problémát, mondhatnám úgy is, hogy netto bullshit.

    [ Szerkesztve ]

  • Victoryus

    addikt

    LOGOUT blog

    Talán nem kellett volna drasztikusan lecsökkenteni az óraszámokat. 6. osztálytól van informatika oktatás, akkor is heti 1 óra. Az mire elég? Semmire. Jobb helyeken 4. osztálytól van. De a gimnáziumban is heti 1, meg 1,5 óra van. Az még az érettségihez is kevés, nem hogy programozást oktatni/tanulni.
    De van mondjuk heti 2 tök felesleges etika/hittan az infó rovására, meg minden napi tesi. Az kapásból 7 óra/7.
    Jó, kell a mozgás, de elég lenne heti 3, aki akar meg elmegy úgy is sportolni. (vagy a szülők beíratják úgy is). Ha az alapvető normákat nem hozza otthonról, etika órán se fogja megtanulni. Tuti.
    Ebből következik, hogy azok a tanárok, akiknek addig kijött a minimum óraszám, most szépen lapátra lettek téve, vagy önszántukból azt mondták, velünk nem fognak ki(ba)tolni, amúgy is tele volt már a hócipőjük az alacsony fizetéssel, egyéb szivátásokkal, és inkább elmentek cégekhez.
    Amíg ilyen alacsony az óraszám, esélytelen ezen változtatni. Pedig az alsósok valóban elvannak mondjuk a Scrach- csel. Eljárásokat ugyan nem lehet írni bele, de alapvető játékokat akár egy snake szerűség, vagy lift szimulátor, lövöldözős akármit igen. Felsőben ott a Comenius logo, az egy fokkal komolyabb. Utána meg ugye előjön az, hogy egyetemen pascal volt... esetleg java, de az még rosszabb. Én a C-vel szívesen megismerkedtem volna, de azt nem tanították. Az is igaz, hogy az emelt szintű megoldásokat még mindig pascalban adják meg. Csak aki Pascalon nevelkedett, annak elég fura egy java. Persze a lényeg ugyanaz, de mégis idegen. (Nekem legalábbis az) (SZTE) Lehet azóta már másképpen van.

    [ Szerkesztve ]

    Eladó Lego: 42139 All terrain vehicle

  • izee

    senior tag

    válasz lezso6 #9 üzenetére

    "Lóg a levegőben az összes matek" (tisztelet a kivételnek)

    +1

    Identicalness is the tendency to propagate to collaborate and to interact only with people who are very very very very very much like you. Epitome of this is the selfie. https://www.youtube.com/watch?v=dmXcjvL9VSc&t=39m45s

  • beni26k

    csendes tag

    válasz Victoryus #15 üzenetére

    Nálunk heti 2-3 volt (pár éve érettségiztem), már nem emlékszem, de ez is kevés.

    Amennyi selejt ember van az országban, az etika órát nem vetném el..

  • aprokaroka87

    nagyúr

    válasz Victoryus #15 üzenetére

    szerintem az informatika egy olyan tárgy amit iskolán kivül is tanulni kell,vagy legalábbis kellene

  • Zoli0726

    aktív tag

    Sajnos nagyon sok dologgal egyet kell értenem.
    Tényleg lóg a matek a levegőben, ráadásul sokszor haszontalan, miközben fontos, használható dolgok kimaradnak. (3d-ben történő transzformációk és társai).
    Egyrészt az egyetemeken leadott informatikai anyag gyakran nemhogy előre, hanem hátrahúzza a diákokak, azon tanárok miatt, akik szerint a 20 éves technológiák pontos elsajátítása a mérvadó, minden más pedig hanyagolva van.(gondolok itt pl az ansi c89-re, miközben a c++11 vagy c++14 eszközeiről egy szó sem esik egész egyetem alatt, vagy az OpenGL 2.x vs 4.x).
    Többmagos processzorok kihasználásáról egy szó sem esik, kötelező része kellene hogy legyen a törzsanyagnak! GPGPU-ról még álmodni sem lehet.
    Ehelyett van 50 tantárgy matek, 15 informatika az is olyan amilyen.
    De ugye mindenki azt oktatja amihez ért, informatikusból meg kevés van az egyetemeken.

  • Meridian

    senior tag

    A SZÁMLAK-on végeztem az OKJ-s általános rendszergazdait, és mellette az így kedvezményesen elérhető CISCO-s Netacademia-t.
    A magyar képzésben, ami egyébként nem volt rossz, mert erős követelményi szint volt, és az órákról sem lehetett igazán lógni (rendszeresen vezetve volt a jelenléti - hiányzást igazolni kellett), de mégis volt vele baj. Csomó felesleges dolgot is tanítottak, mint leendő informatikusnak rendszergazdának. Pl:
    - műszaki rajzolás (szabadkézzel, és rendes tűrésezett műszaki rajz szinten is)
    - elektronika, elektrotechnika
    - méréstechnika
    Ez utóbbinál maga a tanár is elmondta, fogalma nincs, miért is kell ezt nekünk tanulni, mert azt érti, hogy a villamosmérnököknek kell, de rendszergazdáknak semmiféle használható tudást nem ad.

    Ugyanakkor oltottam a tanárokat, nem kell új rendszert kitalálni, ott van a Cisco féle netakadéia. Azt kell egy-az-egyben átvenni, kiegészíteni szerver és kliensoldali üzemeltetéssel, office-szal és ehhez kapcsoldó hardver szoftver ismeretekkel. A szerveres résznél hozzá kell venni az MS-SQL és az MS Exchange-et (idő lenne rá, ha felesleges tárgyakat kigyomlálnák), rendes hardveren való virtualizációt (ne VM Workstation, meg Virtualbox szinten oktatni az egészet), storage szerverek, és magasabb szintű adatmentés és visszaállítási procedurák gyakorlati kivitelezését, és kész. Nem kell több.
    Ha van itt gyakroló rendszergazda, aki a rendes munkája során bármilyen számítógépes alkatrészt le kellett rajzolnia műszaki rajz szintjén szóljon már itt... szvsz egy sincs ilyen.

    Nyilván a programozással kapcsolatos OKJ-s képzésen is hasonló anomáliák vannak az oktatásban, ott is lehetne célirányosabb a képzés. És ehhez nem kell főiskola, meg 3-5 év. Elég 2 év.

  • Meridian

    senior tag

    válasz Meridian #20 üzenetére

    Ja igen a lényeg még lemaradt.
    Mivel párhuzamosan csináltam a Cisco-s képzést is (emiatt én "szuperhero" voltam az OKJ-s képzésen a hálózati infos - igen durva - teszteken, amin a többiek szó szerint bukdácsoltak), volt összehasonlítási alapon.

    A hülye amcsik tudják mit kell oktatni. Semmi sallang, semmi felesleg, csak az amit használni is fogsz. Igaz, célirányosan a cég a saját eszközeire, azaz a CISCO-s eszközöket tanultad meg konfigurálni, de ha ezt tudod, a többi is hasonlóan működik, és a cisco-t másolják.
    Na, meg az IP protokol, VLAN, routing protokolok mindenütt ugyanazok (ok, EIGRP csak a cisco-n van, de OSPF máshol is úgyanúgy működik), és még lehetne sorolni.

    Szóval példát kellene venni erről, azt az anyagot átvenni, és kiegészíteni, hogy ne csak a hálózatra specializált legyen a képzés, hanem általánosan mindenre ami az üzemeltetéshez kell.

  • bambano

    titán

    válasz Meridian #21 üzenetére

    cisco eszközöket tanultad meg konfigurálni? például switchből melyiket? a 3 millió forintos 2960g-s sorozatot cli-ből, vagy a hulladék linksys utód smart switch webes felületét?

    és mire mész egy 7206vxr/ubr tudással egy arris c3-on? nagyjából semmire. meg ha te úgy döntesz, hogy nem a radius a világ közepe, akkor a tisztán ciscos tudásoddal mire mész bárhol máshol a világon? megmondom: nagyjából semmire.

    "de OSPF máshol is úgyanúgy működik": ez konkrétan nem igaz, de ne menjünk bele mélyebben.

    na ezért sültbaromság az egész, amit itt az úgynevezett szakma akar letolni az oktatáson.

    hogy abba a kézenfekvő témába ne menjek bele, amit rólam sokan gondolnak...

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • mrhitoshi

    veterán

    válasz bambano #3 üzenetére

    Számból vetted ki a szót. Könnyű úgy követelőzni, hogy mástól várják az aranytojást tojó tyúkot.

    Másfelől pedig ez a tanár kérdés is érdekes. Általában az, aki jó valamiben, nem mindig tudja átadni normálisan a tudását, illetve minek szopjon idiótákkal, ha nyugodt környezetben el tud helyezkedni, és dagadttá keresi magát ? Úgy gondolom, hogy alapvetően más a probléma.

    PS4

  • Meridian

    senior tag

    válasz bambano #22 üzenetére

    Mindkettő. A linksys-ből csak a SOHO-s Wi-Fi-s router volt (amit otthon is használnak - típust hadd ne mondjak, nem emlékszem -, bár elég drága volt szvsz), de az minden félévben elővették. Ez utóbbi a OKJ-s képzésen is kedvenc volt, vizsgán kötelező darab volt, még ethernet patch kábelt is kellet készíteni hozzá, bár persze ha nem sikerült, az nem számított...

    A switchekből a 2950-es, routerekből 1841-es volt élőben is terminálon keresztül - azaz puttyon keresztül egy adott gépet csatlakoztatva a routerhez/switchhez.

    Mondjuk az oktatás javarészt a PacketTracer-ben ment, ami emulálja mindezeket, de pl a jelszóreseteleést élőben csináltuk meg - meg jónéhány dolgot is. Amúgy a rendes élőhardveres oktatás kicsit nehézkesebb volt mindig, mert ugye be kellett rendezni a kábeleket, eszközöket, stb stb, utána meg a terem elhagyása előtt mindent visszarendezni, ez sok időt elvett, míg packettracer-ben pár másodperc alatt mindezt összekattintottad.

    "7206vxr/ubr tudással egy arris c3-"

    Az elvi működése hasonló lehet - látatlanban mondom. Ha érted az egyiket, akkor könnyen megtanulod már a másikat is. Nyilván ehhez kell valamilyen dokumentáció - de legalább a cisco megadja a módját, igaz drágán, de legalább van ilyen. Míg az Arris? A doksija amúgy elég jónak tűnik (lerántottam megnézni ;) ), viszont ne feledd, én csak az alap CCNA-s szintű tudásról beszélek, nem a CCNP-sről.

  • Rayyy

    senior tag

    Sok ilyen cikket olvastam már, és régebben még én is együtt hőzöngtem a többiekkel ezeken, de ma már máshogy látom a dolgot. Hozzá kell tenni, hogy én abszolút érintett vagyok a dologban, mert 4 évig úgy jártam szakközépiskolába, hogy azt hittem, a végére fogok tudni valamit. Aztán a +2 éves specializálódás alatt, amikor már külső cégnél gyakorlatoztam, rájöttem, hogy kb. 80%-át elölről kell kezdenem a szakmának. Viszont úgy gondolom, hogy az IT világban és környékén végzett szakmákat egyszerűen lehetetlen korszerűen oktatni állami intézményben. Ha a szándék meg is lenne, még akkor is csak erőlködve lehetne loholni a dolgok után, mert méreténél fogva nem tud megfelelő gyorsasággal reagálni egy ilyen rendszer ennek a világnak a villámgyors változásaira. Persze, javítani volna mit, de az szerintem ésszerűtlen elvárás, hogy az ember kijön az egyetemről / szakiskolából és mindent tud. És nem is annyira pénzkérdés, mert még eszközhiány esetén is lehet úgy oktatni, hogy ne legyél fogalmatlan a trendekkel kapcsolatban.
    Egy működő módszer, aminek az előnyeit a saját bőrömön tapasztaltam: rendszeres időközönként előadókat hívni az adott szakma élesben tevékenykedő tagjai közül. Nálunk is voltak ilyenek, és többet értek, mint egy-két átlébecolt hónap a szakiskolában.
    Szerintem mindenki szívesen venné, ha egy-két tapasztaltabb IT szakember (olyanok, akik a gyalázatos állapotról felméréseket készítenek) felajánjla az oktatási intézményeknek, hogy saját idejéből, ingyen elmegy és előadást tart, felzárkóztat, stb. Arról aztán lehetne felmérést készíteni, hogy hány önkéntes felajánlást utasítottak vissza az intézmények és milyen okból. Ezt felülvizsgálva akár felelősségre is lehetne vonni egy-két ostoba őskövületet (mint amilyenek nálunk is voltak), hogy milyen alapon gátolja a fejlődést. Ha nem megfelelő az indoklása, akkor szakmai alapon akár el is lehetne távolítani a posztjáról. És ha egy élesben dolgozó szakember egyre többet jár előadást tartani >>> és ilyen emberből egyre több van, akkor valóban elkezd közeledni a szakma és az oktatás.

    Minden a legnagyobb render!

  • pigster

    senior tag

    válasz Dexar007 #11 üzenetére

    "...garantáljuk, hogy munkát kapsz"
    Na ja... az azért nincs ideírva, milyen munkát.

    Az egész cikk nem más, mint a három linkelt akárkik reklámozása. Kitaláltak valami körítést, hogy ne legyen annyira feltünő.

    [ Szerkesztve ]

    FIGYELEM! A többszázezres Samsung okostévék kéretlen reklámokat tolnak az arcodba.

  • Meridian

    senior tag

    válasz bambano #22 üzenetére

    Amúgy úgy tudom, ilyen Arris eszközök voltak a BIX-ben is? Voltak, mert most áttértek(nek) a Cisco-s eszközökre. Pedig valszeg az Arrisok olcsóbbak(?), mint a Cisco-s switchek. Nem?

    Amúgy egyes Cisco-s switchekre az MTBF-re 3-400ezer órát írnak... ez akár 50 évet is jelent, mennyire lehet ez valós?

  • kmisi99

    addikt

    Én épp nemrég voltam választás előtt, hálózat mérnök akartam lenni, most választhattam vagy egyetem ami 3 év 70% matek 20% programozás és én mindet utálom vagy megyek OKJ nappali képzésre de ez kiesett mert 21 éves kor fölött nem lehet. így fogtam beszereztem a Cisco hivatalos oktató könyvét potom 1000+ oldal, jelenleg 150+ oldalnál járok őszre szeretném a CCNA-t megszerezni aztán munka alatt tovább fejlődni és idővel a CCNP-t letenni.

    [ Szerkesztve ]

  • joghurt

    addikt

    A mi legnagyobb gondunk mégsem ez. Legyen állítólag bármilyen gyalázatos állapotban a magyar informatikai képzés, mégis kb. az összes épkézláb szakember elmegy külföldre. Pár éve még csak a profikat szippantották el, manapság már bárkit, aki használható, és nincs valami személyes oka itthon maradni.

    A mi területünkön már a multik sem igazán találnak embert, még fejvadásszal sem. :O

    ON: Az informatikai képzést is megfertőzte a Microsoft. Dőlnek ki a C# fejlesztők a BME-ről, aztán néznek, hogy a kutyának sem kell. Ugyanakkor a BME megteheti, hogy JavaScriptet (valami korszerűbb környezetben, pl. Node.js, vagy TypeScript) mutatóba sem vesz elő a kikerülő infósoknak.

    A tej élet, erő, egészség.

  • Meridian

    senior tag

    válasz pigster #26 üzenetére

    Munkát lehet kapni, de kérdés, hogy megfizetik-e?

    Hallod, elmentem egy szó szerint rám szabott rendszergazdai állásinterjúra, aztán mikor mondtam jelenleg keresek cirka ~290-300ezret (bonuszok, cafetériával együtt), nekem csak úgy érné meg váltani, ha mindennel együtt legalább 350-380-at kapnék (bruttó, nem is nettó...), akkor úgy néztek rám mint a véres rongyra...
    Nem is hívtak vissza... pedig 11 országban jelenlévő logisztikai cég, magyarországon egy nagyobb központi és néhány kisebb telephely, 150 munkaállomás, ebből 30 laptopos, van jogsim, saját autóm, stb.

    Szvsz azért, mert nincs még diplomám.

    Ha nincs diplomád, hiába kuncsorogsz, kurva nagy mák kell ahhoz, hogy megbízzanak benned és rendes fizut kapj. Pedig akik kikerülnek a fősulikról sok esetben annyit sem érnek tudásban, mint egy OKJ-s képzésen átesettek... főként azért mert ott aztán a lényeg helyett mindenféle faszságot is tanulnak. Már csak tudom, mert
    éppen benne vagyok egy ilyenben.

    Ráadásul pont a hírben szereplő cég egyik vezető oktatója is erről számol be közvetett módon:
    "...Végül mérnök-informatikusnak jelentkeztem annak ellenére, hogy fogalmam sem volt miről szól ez a pálya. Ez a helyzet változatlan is maradt kb. az ötödév végéig(!), ekkor vettem rá magam először hogy kipróbáljam mi is az a kódolás. Még ma is emlékszem a frusztrációra, mennyire nem értettem semmit, illetve a kis apró sikerélményekre meg a büszkeségre ahogy végül csak összeállt a szakdolgozatom.... "

  • Meridian

    senior tag

    válasz kmisi99 #28 üzenetére

    HA már van hivatalos vizsgád (sajnos nem olcsó, 250$) akkor sem lesz egyszerű dolgod... de kuncsorogni kell cégeknél, akár éhbérért is, hoyg legyen szakmai gyakorlatod/tapasztalatod. Utána már több lehetőséged lesz, de még mindig nem lesz az igazi, ha nincs diplomád. Hiába a speckó és magasszintű tudásod, nem ez kell nekik. Nekik a papír kell előbb, aztán a tudás.

    Ráadásul a legtöbb lehetőség ezzel a tudással az állami intézeteknél lesz, ahol meg közalkalmazotti bértábla van, ami a ROFLMAO kategória.

  • Apollyon

    Korrektor

    válasz Meridian #30 üzenetére

    "akkor úgy néztek rám mint a véres rongyra..."

    Nem tudom külföldön mi van, de egy munkavállaló után elég sok adót kell fizetni, a bruttó béren felül még valami 50% körüli összeget külön állam bácsinak be kell pocsékba fizetni. Gondolom ez az elsődleges probléma ilyenkor.

    Amúgy a helyzetet tekintve nem úgy tűnik hogy meg fog oldódni a probléma, ha meg fog egyáltalán valaha.

    #1) Respect the privacy of others. #2) Think before you type. #3) With great power comes great responsibility.

  • anulu

    félisten

    válasz lezso6 #1 üzenetére

    részemről a matek miatt hagytam abba az ELTE-t. ill ez nem pontos, amiatt vágtak ki.

    "Jelenleg a cloud nem más mint a sales által elhazudott és eladott utópia, egy ígéret, csalánba csomagolt mézesmadzag, amit az üzemeltetés f@$zával vernek" | Feel the power! Intel Core i7 | iPhone 14Pro 256GB | iPad Pro 2017 64GB

  • azbest

    félisten

    válasz Meridian #31 üzenetére

    A közalkalmazotti bértábla a legkisebb fizethető bért jelenti, ettől a felettes eltérhet. Infosoknál azért valamivel el is kell térnie, különben senki sem dolgozna ott. Persze ettől még kb felét fizetik a piaci cégekhez képest.

    [ Szerkesztve ]

  • Meridian

    senior tag

    válasz Rayyy #25 üzenetére

    "Szerintem mindenki szívesen venné, ha egy-két tapasztaltabb IT szakember (olyanok, akik a gyalázatos állapotról felméréseket készítenek) felajánjla az oktatási intézményeknek, hogy saját idejéből, ingyen elmegy és előadást tart, felzárkóztat, stb. Arról aztán lehetne felmérést készíteni, hogy hány önkéntes felajánlást utasítottak vissza az intézmények és milyen okból."

    A SZÁMALK-on a windows szerver telepítése és konfigurálást egy külsős vállalkozó oktatta (asszem még most is), aki nem az oktatásból élt meg, hanem a vállalkozásából. Konkrétan erről van szó:
    http://www.csinfo.hu/csinfo/
    Tar György István volt a tanárom egyébként, szvsz jól is csinálta. Sajnos az időbeli lehetőségek korlátokat szabtak, de azt fentebb már kifejtettem miért. Nemcsak üzemeltetést, de szemléletmódot is oktatott.

  • anulu

    félisten

    válasz azbest #34 üzenetére

    1 éve mehettem volna minisztériumba. se diplomám se "Rigós" nyelvvizsgám nincs (az más kérdés, h angolul teljesen jól elvagyok, német értéssel sincs különösebb gondom). megtudtam mennyiért. kb 10 percig röhögtem egyirányba... fogalmazzunk úgy, h váltani akartam, de nem mindenáron.

    [ Szerkesztve ]

    "Jelenleg a cloud nem más mint a sales által elhazudott és eladott utópia, egy ígéret, csalánba csomagolt mézesmadzag, amit az üzemeltetés f@$zával vernek" | Feel the power! Intel Core i7 | iPhone 14Pro 256GB | iPad Pro 2017 64GB

  • Meridian

    senior tag

    válasz Apollyon #32 üzenetére

    "de egy munkavállaló után elég sok adót kell fizetni, a bruttó béren felül még valami 50%"

    Igazából 27% + néhány fix egyéb apróság. Lényegében 28-29%.
    Amúgy utólag kezembe akadt egy fejvadász cég állásinterjú és fizetési igényekkel kapcsolatos oktatóanyaga, és tulképpen jól pozicionáltam a fizetési igényemet. Ott kezdő fizunak 270K, 1-2 év tapasztalat 350K, 3-5 év tapasztalattal 450K-t jelöltek be átlagos bérszínvonalra rendszergazdai munkakörben.

    forrás:
    [link]

    (uhh, jó hosszú a link...)

  • kraftxld

    nagyúr

    válasz Meridian #37 üzenetére

    [link] De ebből nem sok derül ki :D

    [ Szerkesztve ]

    | MCSE+M/S, MCITP, VCP6.5-DCV - ''Life can be hard, but Scooter is harder :)'

  • Meridian

    senior tag

    válasz anulu #36 üzenetére

    Ismerős érzés... :D Szintén minisztériumba kerestek hálózatost, és nem is közalkalmazotti státusszal, hanem kormánytisztviselői(?) státusszal, vagy mivel... az sem sokkal jobb.

  • Meridian

    senior tag

    válasz Meridian #37 üzenetére

    Na mégegyszer
    https://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCYQFjAB&url=https%3A%2F%2Fwww.trenkwalder.com%2Fdownload.php%3Fid%3D2574&ei=FKBTVb3sC8GdygPx-IGgBA&usg=AFQjCNFZV7RufXNpl9d4Qy5TwZstIoH8dQ&sig2=xSw-r9Tx_4sklkk1-_Q0Vw&bvm=bv.93112503,d.bGQ&cad=rjaaSgtPyrP7nGZRxjxRA&bvm=bv.93112503,d.bGQ

    [link]

    Ez már jó. Mondjuk 2011-es. Akár már nem aktuális lehet...

    [ Szerkesztve ]

  • bambano

    titán

    válasz Meridian #24 üzenetére

    én tizensok év cisco ios cli tapasztalattal lemartam az agyam, amikor megláttam az új cisco soho smart switchet. *semmit* nem ért, amit eddig gyártóspecifikusan tudtam róla. utána megnéztem egy hasonló kategóriás mikrotik switch konfigját, ismét nullát ért bármi, amit korábban tudtam.

    ubr: a cisco a cnr-en keresztül képzeli el a menedzselését, az arris gyártója bridge-lt módot szeret, ehhez képest rendes routolt hálózatot érdemes csinálni. ismét egy terület, ahol a gyártóspecifikus képzés nemhogy nem segít, hanem csak hátráltat és sokba kerül.

    következmény: mindenféle gyártmányspecifikus tudás erősen ellenjavallt az egyetemen. nem ciscot kell oktatni, hanem alap tudást.

    "Arris eszközök voltak a BIX-ben is?": az arris a kábeltv-ben utazik, mint ahogy az ubr is kábeltv. a bixben nemigen használtak kábeltv-s eszközöket...

    "Munkát lehet kapni, de kérdés, hogy megfizetik-e?": na ez meg a másik kérdés. amíg a cégvezetők nem jutnak el odáig agyban, hogy sokkal olcsóbb kifizetni a "drága" szakembert és elsőre eltalálni a jó megoldást, mint gagyi emberekkel nekifutni többször, addig itt nem lesz informatika.

    nem csak azért mennek el a jó szakemberek külföldre, mert nincs fizetés, hanem azért is, mert a munkához szükséges munkakörnyezet sincs meg. és itt nem kell nagy dolgokra gondolni. volt olyan cégvezető ismerősöm, aki 18-20 hónapokat totojázik egy döntés meghozatalával. 20 hónap után minek? akkor már a következő generáció döntését kellene meghozni... meg amíg mindent érdemesebb okosba', addig te hiába erőlködsz, hogy mit hogy kellene...

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Balu77

    őstag

    Nem lehet egyértelműen kimondani hogy ki a hibás ebben, de ez a jelenség nem újkeletű. Én anno 95-ben léptem a pályára a fősulin és piszkosul nagyot csalódtam, hogy mi a frász ez? Sok matek, meg fizika, mert hogy attól műszaki az informatika, csak épp maga az informatika maradt ki. Azt még értem hogy kevés az apanázs, így a silányok maradtak tanítani. De ez már vezertői, politikai szintű dolog.
    De azért a cégek is szemetek sokszor. Nyilván nem fűlik a foguk kicsengetni az új szakemberek kitaníttatására fizetni és a hajam égnek áll, amikor némely pozicióhoz szuperman képességű tapasztalatot és tudást kérnek. No kérem, de azzal már külföldre is lehet menni többszörös pénzekért! Szóval egyik kutya, másik eb!
    Aki meg volt olyan szerencsés, hogy mégis lehetősége lett mindent kitanulni, az vagy saját vállalkozásba kezd és csinál egy jó startup-ot, vagy külföld.
    El kéne gondolkodni a cégeknek azon, hogy szorosabbra fűzzék az oktatási intézményekkel a kapcsolatot, mert így hiába káricálnak.
    Egyébként visszakanyarodva a régi időkhöz, botrány volt, amikor info szakon az áramlástan, meg a cementgyár automatizálásának matematikai modellezése volt a legfontosabb tananyag, de ami hasznos lett volna, pl. hálózatok, azt meg botrányosan bénán adták le, természetesen csak elméletben, szervert azt egyet sem láttunk. Ha pedig valami hasznos véletlen becsúszott, pl. egy kis java, tök röhejes volt hogy az akkor még 1.0-ás :D Ibm visual age for java tutorial-ját tolta le a tanár egy az egyben órán, semmi egyéni tananyag. Talán ő maga is 1-2 héttel járhatott előttünk az anyagban. :DDD
    Vicc ez az egész.

    izé

  • bambano

    titán

    válasz Rayyy #25 üzenetére

    "Egy működő módszer, aminek az előnyeit a saját bőrömön tapasztaltam: rendszeres időközönként előadókat hívni az adott szakma élesben tevékenykedő tagjai közül.": szerintem egy működő módszer van: éles, jól fizető projekteket kell az egyetemekre vinni, amiben az oktató dolgozhat, fejlődhet, és diákokat is bevonhat.

    persze az egész kóceráj vége úgyis az, hogy túlterhelt az egyetemi oktató. vagyis a kiindulási pénz a probléma.

    a másik alapprobléma, hogy a magyar felsőoktatásban az elismerés egy életre szól. ha 25 évesen valaki írt egy jó cikket matekból, akkor még 70 évesen is azzal kapaszkodik a székébe, hogy anno volt egy jó cikke. így vén ágybavizelősök határozzák meg az oktatást (is), nem olyanok, akik értenek is hozzá. Azt is bevezetném, hogy minden értékelhető produktum x évig érvényes, utána nulla. Akinek nem volt az utóbbi időben értékelhető eredménye, az lecsúszik a ranglétrán a tanársegéd szintjére, és nem tud beleszólni a döntésekbe.

    (#42) Balu77 : a szaktemetők meg a harmadik... nem akarták felszámolni a hasznavehetetlen egyetemeket, karokat, szakokat, így elkezdtek valamihasznavehetetlen informatikust képezni. tipikus példa: nehézipari műszaki egyetem bányamérnök informatikus. mer' olyan bazi sok bányánk van...

    [ Szerkesztve ]

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • anulu

    félisten

    válasz Balu77 #42 üzenetére

    "El kéne gondolkodni a cégeknek azon, hogy szorosabbra fűzzék az oktatási intézményekkel a kapcsolatot, mert így hiába káricálnak."

    amikor meg elkezdik szorosabbra fűzni, esetleg vki pénzt is rak bele (felszerelés, labor pld), akkor meg jön a másik oldal, hogy "túlságosan rátelepszenek a cégek a felsőoktatásra"...

    "Jelenleg a cloud nem más mint a sales által elhazudott és eladott utópia, egy ígéret, csalánba csomagolt mézesmadzag, amit az üzemeltetés f@$zával vernek" | Feel the power! Intel Core i7 | iPhone 14Pro 256GB | iPad Pro 2017 64GB

  • Neck

    veterán

    válasz bambano #3 üzenetére

    Ugyan kérlek, itt nem erről van szó. Amikor azt látom, hogy a tananyag 2006-ban frissült utoljára, és ezzel relatíve frissnek számít, valamint a számítógépes hálózatok jegyzet még mindig tartalmazza az IBM Token ring rendszert, akkor sírni tudnék... az ilyenek miatt nincs releváns IT oktatás Magyarországon, nem pedig azért, mert egy company-specific rendszer oktatása hiányzik... Bár, a company-specific rendszereket tekintve, ha már kredit rendszer van, nem értem, miért probléma, ha a diák válogatja össze a tananyagot az egyetem helyett,az alapján, hogy mik a tervei...

    An α beta user... "A pokol szerintem egy végtelen IKEA áruház, az örökkévalóságig bolyonganak a kárhozott lelkek a Boysenbar alátétek és az Almaröd tükrök közt"

  • azbest

    félisten

    válasz bambano #43 üzenetére

    "ha 25 évesen valaki írt egy jó cikket matekból,"

    naív vagy :D Sok esetben úgy is lehetne fogalmazni, hogy boldog-boldogtalant ráírnak cikkekre társszerzőnek, amin a phd doktoranduszok dolgoznak jellemzően. Persze van azért tényleges munka is a publikációk mögött, de a tudományos fokozatok publikálás kényszere miatt már azt is ráírják, aki csak ráköhögött a dossziéra. Üdítő látni néha olyan publikációt vagy phd dolgozatot, ami nem a fióknak és a statisztikáknak készült.

  • Meridian

    senior tag

    válasz bambano #43 üzenetére

    Utánanéztem, BIXen a Forstad(?) E1200-as switheket használtak, mostanában ezek Cisco Nexus 7710-esre cserélődtek.

    [link]

  • Balu77

    őstag

    válasz bambano #43 üzenetére

    Ott a pont! A szaktemetők a legjobb definíció! Azt a sok mihaszna átképezhetetlen matuzsálemet képtelenek leépíteni és a szakokat megreformálni.
    A bányamérnök informatikuson jót nevettem!!! :DD

    A kedvenceim azok az infós tanárok voltak még, akik anno a chip magazin és egyéb hasonló forrásokból éltek. A p1-esek idején az egyikkel egy parázs vitába sikerült kerülni, mert szerinte akkoriban csak 75Mhz fsb volt a maximum - persze az is nem hivatalosan -, aztán elé tettük a 83Mhz-es fsb-vel működő tuning gépet és úgy meghasonlott önmagával, mint a Nyomorultak-ból a főnyomozó. Szerencsétlen okostojás fajátja volt. :D

    izé

  • Meridian

    senior tag

    válasz Balu77 #48 üzenetére

    óó, basszus de ismerős ez nekem... :D

    Volt nekem is összetűzésem még az erdőmérnöki egyetemen, az informatikai tanszékvezetővel... :D egy malacképű vadbarommal.
    A vége az lett, hogy 2x kellett mennem vizsgázni, és második alkalommal jobb híján a legutolsó heti CHIP-et lapozgatva kérdezgetett... és csak 4-est kaptam, mert lefikáztam a Visual Basic 4.0-át, az ő kedvenc programozási nyelvét. Azt találtam véletlenül (mondom véletlenül! története van ennek...) mondani arra, hogy az nem programozási nyelv, az igazi programozási nyelv pl. az assembly. ;) (ez '95 decemberében volt).
    Háttérképnek: az informatika ezen a karon egy mellékes, töltelék tantárgy volt csupán. Az is négyest kapott aki arra a kérdésre, hogy a számítógépnek ez melyik része, és rámutatott az asztalon lévő "baby" fekvő házra, azt válaszolta, hogy az a winchester? :D

  • dchard

    veterán

    válasz azbest #46 üzenetére

    Vagy ami doktori dolgozat címén készül, az egy a Schmitt Paliénál egy árnyalattal szofisztikáltabban összeollózott (értsd: átmegy a plágium detektoron, de önálló hozzáadott értékekkel ettől még nem bír) iromány.

    De jó példa az irreális elvárásokra az egyetemi tanárrá váláshoz szükséges követelményeknek a fizetéssel való összehasonlítása: doktori fokozat nettó 190-ért. Képzeljük el mondjuk azt a villamosmérnököt, aki végigtolta a BSC-t, MSC-t, ledoktorált, letett két nyelvvizsgát, ebből egyet szakmai felsőfokon, eltöltött minimum 10 évet a legszebb éveiből ezzel, majd elmegy 190-ért tanítani.

    A "vén ágybavizelősök" meg nem csak azért vannak még ott, mert kapaszkodnak a székükbe, hanem mert nincsen jelentkező sem ennyi pénzért a helyükre.

    A cikk címére reagálva: nem az informatikus képzés, hanem a teljes mérnök képzés van gyalázatos állapotban, szinte minden aspektusból.

    Dchard

    A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

  • bambano

    titán

    válasz dchard #50 üzenetére

    "hanem mert nincsen jelentkező sem ennyi pénzért a helyükre.": ebben nem vagyok teljesen biztos.
    amit én láttam az az volt, hogy a profok kiépítettek valamiféle bevételi forrás(oka)t, kézkezetmos haveri, korosztályi szinten (otka, pályázatok, stb) és abból építették a helyi szemétdombjukat, hogy ők diszponáltak a zseton fölött.

    az óraadói állások meg gyakran áldozatul estek a helyi belpolitikának... nem nyaltál, nem írtad meg a cikket helyette, nem kellesz.

    "eltöltött minimum 10 évet a legszebb éveiből ezzel, majd elmegy 190-ért tanítani.": ezt se így láttam... tanít hivatalosan 8-10 órát egy héten államilag, meg tanít mellé másik 8-10 órát zsíros fizetős helyeken. és akkor dönthet, hogy kutatni akar, akkor nem vállal plusz órát, keresni akar, akkor órát és/vagy projekteket vállal vagy mit akar. ismerek olyat, aki annyi cisco tanfolyamot tart az egyetemen plusz pénzért, hogy a rendes tanítása rovására megy. a másik meg szombatonként tart okj-s órát, a négy hétvégén megkeresi a nettója dupláját.

    [ Szerkesztve ]

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Pttypang

    veterán

    válasz lezso6 #9 üzenetére

    Nekem epp ez a problemam vele, hogy amig nem latom, mire lesz jo, egyszeruen nem tudom megtanulni, mert nem ertem meg. Onnantol, hogy "latom az alagut veget" mar megy a dolog.

    Everybody lies.

  • dchard

    veterán

    válasz bambano #51 üzenetére

    "amit én láttam az az volt, hogy a profok kiépítettek valamiféle bevételi forrás(oka)t"

    Ezeknek érdemben évekkel ezelőtt vége lett, annyira kevés ez volumenében is meg a vele járó pénzzel is, hogy erre már nem lehet egzisztenciát alapozni, nem beszélve arról, hogy egyre szigorúbbak a feltételek, amit a szaktudás hiánya miatt meg sem tudnak ugrani.

    "az óraadói állások meg gyakran áldozatul estek a helyi belpolitikának..."

    Ezt aláírom, de sokszor visszafoglalkoztatva is a vén fütykösök vannak óraadóiban, akiket a 65 év miatt elzavartak, és nincs a helyükre más. Még az óraadói "zsírosabb" (nyilván a versenyszférával még ezzel együtt sem köszönő viszonyban lévő) fizetésért sem.

    Dchard

    A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

  • azbest

    félisten

    válasz dchard #50 üzenetére

    190? hmm úgy emlékszem fizikus ismerős pár éve phd ösztöndíjként kapott 100eft körül, majd doktori címmel felajánlottak neki egy tanári állást 95eft-ért a karon. Csoda, ha képen röhögte őket?

    (#51) bambano: jól látod. Van ahol meg külföldi cégek megbízásából végeznek kutatást-fejlesztést és az a mellékes. Ott is igaz, hogy néha a tanítás rovására megy, mert nem jut idő mindenre, ha határidő van. De ez esetben legalább van valós szakmai ismerete és ipari tapasztalat. A beosztottak meg besorozva gyakorlatvezetőnek. Egyébként a diákok közül verbuvált gyakorlatvezető sokszor jobb órabért kap, mint a besorozott beosztott. A diákok inkább céghez mennek részidőbe, minthogy órát tartsanak.

    [ Szerkesztve ]

  • Bloksma

    aktív tag

    Informatikus phd hallgató vagyok, sok mindent tudnék mesélni... Nagy gondok vannak az egyetemi oktatással, de jó néhány hallgató hozzáállásával is.
    A lényeg, hogy eddig szerettem volna egyetemen tanítani, de bruttó 168 ezer nem túl kecsegtető fizetés. Cégnél már junior fejlesztőként is legalább másfélszeresét kapnám, a későbbiekről nem is beszélve.

  • joghurt

    addikt

    válasz dchard #53 üzenetére

    Igen, valóban vannak elfekvőbe való oktatók is a felsőoktatásban. (Én mondjuk főleg főiskolákon találkoztam ilyenekkel, akiknél pl. az adatbázis-kezelés még mindig dBase és Foxpro.)

    Ugyanakkor true story az egyik egyetemi oktatónkról:
    "A <számítástechnikai világcég> bizonyítványok közül a <rövidítés> Magyarországon többszáz embernek van meg. A <másik rövidítés> már csupán 3-4-nek. Létezik még egy ennél is magasabb fokozat, amivel Magyarországon már csak egy ember rendelkezik. Ez vagyok én."

    [ Szerkesztve ]

    A tej élet, erő, egészség.

  • Penguin95

    senior tag

    A gyalázatos szerintem igencsak enyhe szó arra, ami ma történik mint oktatás.

    Néha olyan szinten felesleges a tananyag, hogy még az sem tanulja meg, akinek van erre kapacitása. Például ott a jó öreg Pascal. A mai napig nem sikerült rájönnöm, hogy nekem erre mi szükségem lesz mint rendszergazda, vagy rosszabb esetben mint bolti eladó. Még ha valami használhatóbb nyelv lenne, arra azt lehetne mondani, hogy adnak egy alapot, hátha ezzel szeretne foglalkozni a diák. Szerencsére mivel nincs köztünk ilyen elborult elme, félévkor a tanár is belátta, hogy ezzel csak hátráltat minket, és áttértünk a dupla annyi infó gyakra. Ott is van pár misét érő rész, de az még úgy ahogy elmegy. Az elmélet viszont megint katasztrófa. Mire jó az nekem, hogy tudom Neumann élettörténetét (nem a munkásságát), a kutyája nevét, és az Intel 4004 tranzisztorainak számát? De ami még ennél is nagyobb őrültség, az a "Digitális áramkörök". Mi közöm van nekem a JK tárolóhoz, az N csatornás tranzisztor felépítéséhez, a Veitch-diagramhoz, vagy az igazságtáblához? Az egész évfolyamból egyetlen egy ember fog még ezekkel találkozni, mert mechatronikai mérnöknek megy tovább.

  • ALBY

    senior tag

    Arra figyeljünk már adott témáknál, hogy
    mikor beszélünk informatikus képzésről, és mikor informatikai képzésről! (úgy általában)

    Informatkusnak kell a matek is, meg a fizika. A munkahelyen meg meg kell mutatni ott mi kell csinálni, mi az adottt környezet, ez nem lópatkolás hogy megtanulja az ember a kovácssuliban aztán bárhol ugyan úgy emg bír onnantól patkolni egy lovat.
    Nem kell minden egyes tízévesnek sem programozást tanítani, felesleges. De lehetőség kell annak aki érdeklődik és akiből kinézik. Nem kell egy kalap alatt kezelni mindenkit had menjen más felé ha akar.

    Leendő fodrász Julikának nem kell Maxwell egyenleteket megértenie,
    ám nem ártana mindenkinek eljuni oda hogy képes legyen egy Total Commandert használni az alapvető dolgokra és képes legyen neten egy átutalást végrehajtani. Én nem nyírok hajat, jobb így a világnak.
    A Google-re ne mondja hogy böngésző, a böngészőre ne mondja hogy a zinternet stb.
    És ne paskolja meg a monitor oldalát ha akadozik a számítógépe :DD

    A világ már akkor jobb lenne ha egy érettségizett embertől elvárható lenne annyi logika hogy felfogja hogy ha
    A ==> B , attól még B==>A nem lesz igaz... .
    Vagy ha két igaznak tűnő mondat közé "mert"-et teszünk attól még az nem lesz egy magyarázat.
    (lenne egyből egy csomó munkanélküli politikus is :DDD )

    A cikk meg a szokásos gumiduma szagú, nem nehéz ilyenenket kijelenteni a szomorú valóságban.

    A lónak is két oldala van mégsem hanglemez...

  • válasz ALBY #58 üzenetére

    Kell a matek meg a fizika? :F Mondjuk nem baj, ha megtanítják, csak ne menjen más rovására, és mutassák be, hogy hol kapcsolódik az informatikához. De ha egy friss diplomás MSC-s nem képes egy palindrom-vizsgáló algoritmust önállóan megírni 10 perc alatt (true story), akkor ott komoly gondok vannak. Szerintem ez nem nagy elvárás, hogy képes legyen valaki algoritmizálni. Futárcégnél se úgy megy a felvételi, hogy ők majd megtanítanak vezetni. :D

    Itthonról egyébként azért is lépnek le az informatikusok, mert megcsinálsz valamit, aztán csesznek kifizetni, mert hogy ők nem erre gondoltak. Vagy szimplán "elfelejtik", lásd építőipar. Legalábbis több ismerősöm is így van ezzel. Magyar ügyfélnek nem dolgoznak, mert megbízhatatlanok és szarrágók.

    [ Szerkesztve ]

    A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.

  • =Mentor=

    őstag

    Nincs meglepetés a jelenlegi kormány szétver/szétvert mindent ami még legalább működött ebben az országban, legfőképpen igaz ez az oktatási rendszerre.... :W

  • Hadeska22

    aktív tag

    Hiány van..na ja... Aki kicsit is tehetséges(ebb) az elmegy inkább külföldre, mivel a sokszorosát kapja meg annak amit itthon valaha is kaphatna. Illetve a fejlődés lehetősége is adott, ami itthon sokszor nem opció.

    A középiskolákban jóformán normális informatika oktatás sincs, nem ám programozás.Egyetemen meg hát.. ezt inkább nem kommentálnám :P

    Habár lehetőségem lenne/lesz itt maradni az országban, mivel abban a pozícióban vagyok, hogy dönthetek melyik céghez megyek, még is inkább a külföldi MSc-t választom és mellette a munkát. Elég szégyenteljes fizetések vannak országszerte mindenhol. Ahhoz, meg, hogy az ember magyar bérekhez képest nagyon jól keressen programozó létére vagy szimplán szerencsésnek kell lennie (jókor lenni jó helyen, stb), vagy nagyon sokat tudni (bár mivel kicsiny országunkban még mai napig valamiért az ismerősömnek az ismerősének a kismacskáját tegyük a feladat elvégzésére/adott pozícióba, hiába nem tud semmit/sokat/annyit mint a másik - működik, így sanszos, hogy az előbbi opció él (mondjuk az igazsághoz hozzátartozik, hogy az informatika területén ez kezd eltűnni,de attól még jelen van)

    Amíg vidéken egy "programozói" állással nettó 110-120-t keresel, emellett persze tudj programozni legalább 6 nyelven,érts a Photoshop-hoz,a webprogramozás is az alap képességekhez tartozik, tudj Maya-t használni profi szinten,rendelkezz legalább**(ha nem több) 5 éves munkatapasztalattal, persze, ha kell akkor rittyents már össze egy házat autoCAD-be,de ne felejtsd el, hogy legyen 2 közép/felsőfokú nyelvvizsgád,végezetül pedig heti 45/50 órát dolgozz- addig szerintem nincs miről beszélni.

    Külföldön fogom végezni a szakmai gyakorlatom, ami természetesen egy rakás olyan dolgot von maga után, ami megkönnyíti majd a későbbiekben az elhelyezkedésem. Természetesen nem hullott az ölembe a lehetőség. A cég a programozói tudást, IELTS 8.0/8.5 /CAE C1-C2-t is megköveteli.Ellenben eszemben sincs visszajönni ebbe az országba.

    btw , elhangzott a szakmai gyakorlat.
    Habár Pesten pl. ELTE/BME párosok rendesen kezelik a kötelező nyári szakmai gyakorlatot (pl. van kapcsolatuk a cégekkel), addig pl. Pécsen, az egyetemek nagy része nem segít szakmai gyakorlati helyet találni. Ha meg a delikvens véletlenül talál is valamit (mert mindenki maga intézi of crs), akkor esetek 90%-ban fénymásolás és kávéfőzés lesz a dolga. Remek, mert legalább elvégzi, és letudja, ellenben effektív tudást nem szerez.Vagyis ez inkább viszonyítás kérdése, tudást szerez, mert biztosan remekül fogja megfőzni a napi kávéját, ellenben a szakmájához semennyire nem kapcsolódik. Nem tudom, hogy ez más városokban is így van-e, bár gondolom annyira nincsen nagy differencia a 'Zegyetemek hozzáállása között.

    Más:
    Duális képzés. Na igen. Főleg, hogy csak azok tudnak rá jelentkezni, akik éppen abban az évben felvételiznek.Szóval aki előbb kezdett, az vagy újrafelvételizik vagy megszívta, mert Ő nem jelentkezhet már rá/át (pedig igény az lenne rá).

    ps: Elnézést a hosszú hozzászólásért.

    [ Szerkesztve ]

    B.C Rich...Jackson...Ibanez(?)

  • bambano

    titán

    válasz lezso6 #59 üzenetére

    ha szerinted a magyar ügyfél szemét, a külföldi meg nem, akkor olvasgasd ezt.

    a többieknek: kapitalizmus van, ami arról szól, hogy a munkaadó kizsákmányol, a dolgozó meg, ha elég jó, odébbáll, ha meg nem, akkor tűri.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Snoop-y

    veterán

    válasz bambano #3 üzenetére

    Nem azt mondom hogy minden halalra customizalt rendszert tanitsanak egyetemen de azert azt pl kicsit gaznak tartom ha kiesik valaki kozgazdasagtan szakrol akkor lehet vele kezdeni kb nullarol a cegnel mert csak az akasztofat tudja rajzolgatni ( mert az kellett a vizsgahoz ) de nem latja at hogyan is mukodik egy alap credit/debit muvelet a gyakorlatban pl SAP vagy mondjuk Oracle alapu vallalatiranyitasi rendszerben.

    New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

  • bambano

    titán

    válasz Snoop-y #63 üzenetére

    vállalatirányítási rendszer: legalább hármat ismerek, de biztos van több. melyiket tanítsák? Ha neked megtanították az ms dynamics-ot, de ahova kerülsz, sap van, akkor kenheted a hajadra a specifikus tudásod.

    ha neked megtanították az ms sql-t, de ahova kerülsz, lamp van, kenheted a hajadra a specifikus tudásodat.

    ezt nem hajlandók a munkaadók megérteni. meg úgy látom, a fórumtársak sem.

    meg megy itt a sírás-rívás, hogy milyen programnyelvet tanítanak, tanítsanak. jó programozó egy programnyelvet egy hétvégén megtanul szórakozásból, feltéve, hogy az alapokat rendbe tették a fejében.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Snoop-y

    veterán

    válasz bambano #64 üzenetére

    Nem azt mondom hogy SAP/Oracle gurukent keruljon ki az iskolabol de talan az nekik sem lenne hatrany ha be tudna irni azt hogy en mar lattam olyat meg az is lehet hogy ezzel novekedne az eselye amikor egy enterprise ceghez jelentkezik ( mindenki oda akar de a kockasfuzeten balanszirozas mar kiment a divatbol ezt is meg kene erteni )

    Cegeknel is jogos elvaras szerintem hogy ne nullarol kelljen tanitani valakit meg akkor sem ha prejunior analyst accountant segednek jelentkezik is az illeto.

    Meg nem lopornot kene nezni a koliban hanem keresni nyaron cegeket ahol lehet gyakornokkent dolgozni/ismerkedni a rendszerekkel es nem azert sirni kapasbol hogy hat arra alig fizetnek. Majd fizetnek ha erteket allit elo...

    New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

  • zoli62

    addikt

    Maga az oktatás is bajban van, az informatikai képzés miért lenne kivétel? A különböző felmérések szerint reál területen a tudásszint folyamatosan csökken.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz bambano #64 üzenetére

    "melyiket tanítsák? "

    Valamelyik elterjedtet. Onnantól meg szimpla matek, ha van 3 nagy elterjedt, akkor kijöve az iskolából van 33% esélyed hogy egyből jó helyre kerülsz, és 66% hogy a másik kettőhöz, ahol igen nagy valószinüséggel hasonló fogalmakkal és dolgokkal operálnak, tehát szintén könnyen bele fogsz rázódni.
    Ráadásul egy valós rendszeren keresztül sokkal könyebb bemutatni és megértetni a diákokkal a fogalmakat és a folyamatokat.

    Ezzel szemben magyar valóság az hogy semmilyet sem tanitanak, tehát kijövő az iskolapadból egészen pontosan 0% esélyed lesz hogy olyan helyre kerülj ahol az első fél évben bármi értelmeset is tudnál önállóan csinálni... A megtanított elmélet meg valami olyasmi ami már 30 éve is elavult volt. Emlékszem 10 éve a főiskolán a '80-as évek modemjeinek müködését tanultuk és ez volt a csúcs ameddig eljutottunk a tananyagban...

    Akkor melyik is a jobb?

    Vagy ehhez hasonlóan programozás:
    annak az esélye hogy pascal-ban kell programoznod a valós életben 0%. Akkor már nem jobb lenne pl. pythonban programozni és abban megtanulni a programozási alapelveket? Merthogy annak lényegesen nagyobb az esélye hogy egy munkahelyeden hozzá kell szagolnod valami pythonhoz mint hogy pascalhoz...

    "jó programozó egy programnyelvet egy hétvégén megtanul szórakozásból, feltéve, hogy az alapokat rendbe tették a fejében."

    Látszik hogy soha életedben nem programoztál, de akkor meg nem kéne itt észt osztanod... Kb. akkora bullshit minthogy egy autószerelő egy hétvége alatt megtanul utasszállító repülőt szerelni ha jók az alapok a fejében... Majd megnézném ha egy olyan repülőn kéne aztán utaznod...

  • bambano

    titán

    válasz #82729984 #67 üzenetére

    úgy látom, sem a matek, sem a találgatás nem megy neked. szerintem ezentúl mellőzd.

    "Onnantól meg szimpla matek, ha van 3 nagy elterjedt, akkor kijöve az iskolából van 33% esélyed hogy egyből jó helyre kerülsz, és 66% hogy a másik kettőhöz,": ezen még dolgozz.

    "annak az esélye hogy pascal-ban kell programoznod a valós életben 0%. Akkor már nem jobb lenne pl. pythonban programozni és abban megtanulni a programozási alapelveket? ": nem teljesen mindegy, hogy milyen eszközt használnak a programozási elvek szemléltetésére? ha egy programozónak van absztrakciós képessége, akkor mindegy neki, min tanul. csak nem szabad összekeverni azt, hogy a programozási nyelv adott esetben cél vagy eszköz.

    [ Szerkesztve ]

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • MCGaiwer

    addikt

    válasz =Mentor= #60 üzenetére

    te nagyon okos, mennyi idő is egy egyetemi képzés? minimum 3 év. tehát eddig max egy garnitúra jött ki a "szétvert" felsőoktatásból... a baj meg nem csak velük van.

    Amazon.co.uk, £50 értékű Gift Card cserélhető/eladó

  • Snoop-y

    veterán

    válasz #82729984 #67 üzenetére

    "Ráadásul egy valós rendszeren keresztül sokkal könyebb bemutatni és megértetni a diákokkal a fogalmakat és a folyamatokat."
    :R

    [ Szerkesztve ]

    New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

  • #82729984

    törölt tag

    válasz bambano #68 üzenetére

    Jó példa vagy a funkcionális analfabétára :) Mondjuk ennek már számos bizonyságát tetted eme fórumon.

    Továbbra is csak annyit tudnék mondani hogy aki képes leírni ekkora baromságot:
    "jó programozó egy programnyelvet egy hétvégén megtanul szórakozásból, feltéve, hogy az alapokat rendbe tették a fejében."

    annak az informatika közelébe se kéne menni. Jobb humorista évekig dolgozni ekkora poénon, neked ez napi szinten megy :D

  • bambano

    titán

    válasz #82729984 #71 üzenetére

    oké, kifejtem:
    ha van három nagy elterjedt, akkor egyrészt nem biztos, hogy egyformán elterjedtek, tehát az 1/3-od már ezen is borul, másrészt nem derül ki, hogy hány kicsi van és azoknak mennyi a piaci részesedése. tehát ha a három nagyobb elterjedted mondjuk 18, 20 és 22 %-os piaci részesedésű, meg van mellé 20 darab 2%-os kisebb, akkor egyáltalán nem igaz, hogyha kijössz a suliból, 33% lesz a találati arány. következésképp semmi bizonyítéka nincs annak, hogy lényegesen előrébb lennél, ha egy nagyot oktatnál.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Snoop-y

    veterán

    válasz bambano #72 üzenetére

    Az akasztofa elmeletet kockas papiron tanulok viszont 0 tapasztalattal fognak rendelkezni barmilyen rendszeren is kell majd dolgozniuk es kb a hajukra kenhetik a tartozik/kovetel dolgokat kb olyan szinten vannak hatranyban mintha egy egyszeri komuvest aki faszan tud alapot rakni egy kertes haznak, kivittel volna a Burj Al Arab epitesehez hogy akkor legyszi kezdjel neki o meg nezne pislogva hogy dehat hogyan.

    [ Szerkesztve ]

    New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

  • #82729984

    törölt tag

    válasz bambano #72 üzenetére

    Teljesen mindegy hány kicsi van és milyen arányban, bármilyen ma használt elterjedt rendszer ismerete fényévnyi előnyt ad a nullához képest.

    Nem mellesleg ahogy már irtam, az elméletet is sokkal könnyebb bemutatni egy valós rendszeren.

    Hogy egy példát mondjak, amit te állítasz az valami olyasmi hogy ne tanitsunk autóvezetés gyakorlatot csak elméletet, vagy ha mégis azt lovaskocsin.

    Én meg azt mondom hogy még azzal is többre van az ember ha tanult gyakorlatban autót vezetni, mert lehet hogy nem fog tudni egyből kamiont vezetni de nagyságrendekkel előrébb van ahhoz képest aki most először lát autót belülről... Ne adj isten a gyeplőt keresi kormány helyett...

  • MCGaiwer

    addikt

    válasz #82729984 #75 üzenetére

    ki a tököm és milyen rendszeren tanította azokat, akik ezeket a rendszereket készítették? Az oktatásnak nem rendszer felhasználókat kell képeznie hanem megfelelően gondolkodó embereket.

    Amazon.co.uk, £50 értékű Gift Card cserélhető/eladó

  • Snoop-y

    veterán

    válasz MCGaiwer #76 üzenetére

    Igen de a modern metodus megertesehez jol jonne egy olyan rendszeren tanulni ( legyen az SAP vagy akar egy freekutya ERP nekem kurva mindegy ) ami altal megerted hogy hogyan mukodik/mukodhet egy vallalat iranyitasi rendszer. Ugyanezt lehet alkalmazni mas szakagakra is.
    Amugy meg miert baj az ha egy iskola elkotelezi magat akar egy nagyobb ceg mellett? A tanulok imaba fogjak foglalni a nevet aki egyszer elkezdi.
    Felreertes ne essek nem szakbarbarokat szeretnek latni hanem csak egy kis eselyt hogy a tanulok koszonoviszonyba keruljenek a rideg valosaggal es megertsek az alapokat egy valos dolgon tanulva es kepezve magukat.

    Es az korantsem jo hozzaallas amikor ilyenek felmerulnek hogy azt mondjuk nem lehet ezert meg azert meg mi legyen. Nem okokat kell keresni miert nem lehet megcsinalni hanem megoldast a problemara.
    Ha mindenhol ugy gondolkodnanak ahogyan egyesek a magyar oktatasban meg mindig a lovakat hajtanank fel ala egy puszta kozepen...

    New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

  • MCGaiwer

    addikt

    válasz Snoop-y #77 üzenetére

    elkötelezheti az iskola magát, csak ne állami pénzen. Ha a cégeknek nem kívánatos maguk betanítani az alkalmazottakat, akkor fizessék meg azt, aki megcsinálja helyettük.

    Másrészt akinek ilyen mankó kell, hogy megértse, az nem biztos, hogy erre a pályára való. Különös tévhit, hogy az egyetem mindenkinek jár, pedig inkább kiváltságnak kellene lennie, és nem tovább rombolni olyan szintre, hogy a hülye is megértse. kell a szelekció, és a nehéz képzés pont jó arra.

    Amazon.co.uk, £50 értékű Gift Card cserélhető/eladó

  • joghurt

    addikt

    válasz Snoop-y #77 üzenetére

    Egyrészt ott van a MCGaiwer által említett kérdés, hogy közpénzen miért egy konkrét terméket oktatnak. (Vö. a közoktatásból csak Microsoft Office ismerettel kerülnek ki általános szövegszerkesztési és táblázatkezelési tudás helyett.)

    Másrészt még nagyobb a probléma, amikor az a konkrét termék vagy technológia nincsen az adott terület piacvezető, vagy más szempontból meghatározó dolgai között. Vagy mert őskövület (dBase, Foxpro), vagy mert elvesztett egy háborút (SilverLight, C#).

    A tej élet, erő, egészség.

  • Snoop-y

    veterán

    válasz MCGaiwer #78 üzenetére

    Mire tanitsam? A szakmajara? Tehat ha titkarnot veszek fel akkor nekem kell megtanitanom gepelni meg szervezkedni? Nem azzal van a gond hogy nem latott meg ERP6-os login ablakot hanem az hogy kb ugy kell veluk kezdeni mintha most jottek volna az erettsegirol. Mi a fraszt tanulnak akkor 5 evig? Mert gondolkodni se nagyon tanitjak meg oket. ( tisztelet a kivetelnek )

    New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

  • Snoop-y

    veterán

    válasz joghurt #79 üzenetére

    Tolem gyakorolhat free szoftveren is csak legyen elkepzelese hogy mi hogyan mukodik. En ezt hianyolom.
    Ha free szoftveren megerti hogyan mukodik egy vallalat akkor nekem csak a kulonbsegeket kell elmagyaraznom.

    New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

  • bambano

    titán

    válasz #82729984 #75 üzenetére

    az autóvezetés nagyon jó példa, egy gond van vele, engem igazol, nem téged.
    autóvezetés tanfolyamon sem tanítanak egy konkrét típust, hanem autót vezetni tanítanak. ha úgy tetszik, egy idealizált autón tanítják az elméletet. gyakorlaton meg amit sorsolt a sors, abba ülsz bele.

    lapozz vissza, ott van az én példám: a webes felületű linksys utód switcheknél semmire nem mész a cli ios ismereteddel és fordítva. csak azt tudod hasznosítani, amit általános tudásként megtanultál.

    (#77) Snoop-y: "Amugy meg miert baj az ha egy iskola elkotelezi magat akar egy nagyobb ceg mellett? ": mert az iskola nem egy adott cég adott pillanatban elérhető szoftververzióját oktatja, hanem az életre készít fel. autós példával élve nem az 1.8-as benzines opel vectra vezetését oktatják, hanem azt tanítják meg, hogy bármilyen, a jogsid kategóriájának megfelelő autót kapsz, tudj vele közlekedni.

    a programozást is így kellene tanulni/tanítani, hogy adott feladatot el tudd készíteni függetlenül attól, hogy melyik programnyelv kézikönyve esett le a polcról. és lehet is így tanítani, rendes egyetemen legalábbis megoldották anno.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Meridian

    senior tag

    válasz bambano #64 üzenetére

    "ha neked megtanították az ms sql-t, de ahova kerülsz, lamp van, kenheted a hajadra a specifikus tudásodat.

    ezt nem hajlandók a munkaadók megérteni. meg úgy látom, a fórumtársak sem"

    Erről jut eszembe, pályáztam egy állásra, nem jött össze, de a fejvadászcég felhívott, hogy ugyan nem engem választottak, de volna egy másik állás, elmennék-e oda. Kértem infokat, és egy olyan álláshírdetést kaptam tőlük, amit magam is láttam már a hírdetésekben, de abszolút nem tartottam magam alkalmasnak arra, nem is jelentkeztem. Mondtam ezt a közvetítőnek is, hogy de hát. Na, de azért csak menjek el, kérték ők. OK, végülis veszíteni nem vesztek semmit sem, csak időt... de inkább békesség legyen, mintsem feketelistára tegyen az állásközvetítő - gondolva itt a jövő lehetőségeire is.

    Na, elmentem, mondták nekem, hogy nekik AS400-as és mély SQL szerver üzemeltetői hozzáértés kell - pont ezek miatt nem jelentkeztem erre. Mondom tudom, és azt is jeleztem a közvetítőnek ilyen nekem nincs. Más van, de ez nincs. A beszélgetés során kiderült, hogy amihez én értek, az a munkakör már be van töltve, ami meg most üresedett, az azért üresedett meg, mert volt egy jó specialistájuk (aki egyébként ott tanult bele ebbe a részbe), de elhúzott valahova, talán Dániába. Tippre: nem kicsit fizettek többet neki arrafele... mondtam nekik, ha az megfelel, hogy adnak fél évet és amit lehet megtanulok, vagy akár a másik kolléga, aki részben ezen a területen már benne van (kényszerűségből, mert ugye elment az aki ezt csinálta náluk), az kitanulja ezt, én meg az ő munkakörébe állok be, nekem az is megfelelne. Persze nem volt jó. Viszont kb. még fél évig láttam a hirdetésüket újra és újra felbukkani. Mindig felismertem, holott általában sosincs a cég megnevezve, na de a hírdetés szövegében a kért tudások paraméterei mindig ugyanazok voltak ;) Végül nem tudom mi lett a helyzet, biztos találtak valakit, gondolom, mindig emeltek egy kicsit a fizetési szinten... :)

    [ Szerkesztve ]

  • Meridian

    senior tag

    válasz bambano #64 üzenetére

    "...megy itt a sírás-rívás, hogy milyen programnyelvet tanítanak, tanítsanak. jó programozó egy programnyelvet egy hétvégén megtanul szórakozásból, feltéve, hogy az alapokat rendbe tették a fejében."

    Gondolom ez inkább költői túlzás akarna lenni, mert senki nem úgy megy a suliba _tanulni_, hogy már jó programozó, tehát legalább 2-3 nyelvet meg kell tanulnia, mondjuk alapozásul.

    Ha csak az alapokat tennék rendbe a fejekbe, attól még senki az égvilágon nem tudna egy hét alatt megtanulni akármelyik komolyabb nyelvet, a mostani nyelvek annál sokkal összetetebbek, igaz azért ilyen összetettek, hogy végeredményben könnyebb legyen használni őket, mint pl az ASM-et, ugye ;)

  • Meridian

    senior tag

    válasz #82729984 #75 üzenetére

    "Hogy egy példát mondjak, amit te állítasz az valami olyasmi hogy ne tanitsunk autóvezetés gyakorlatot csak elméletet, vagy ha mégis azt lovaskocsin."

    Igazából ez a példa úgy lenne érthetőbb, ha a KRESZről van szó.

    A KRESZ tisztán elméleti dolog - elméletben 100%-ig meg lehet tanulni -, de mégis a gyakorlatban használni is kell. Na most, ha ezt akár személyautón, vagy akár lovaskocsin vagy akár traktoron alkalmazod a gyakorlatban szinte tök mindegy. Csak annyi a különbség, hogy az autónál induláskor beindítod a motor és sebességbe teszed, majd gázt adsz (nagyvonalakban, ne hasogassuk a szőrszálat is ;P) elindulsz. A lovaskocsinál meg a gyeplőt fogod, majd hangos "Gyia, gyia!" noszogatással, esetleg ostorpattintással indulásra bírod a vontatást végző lovakat. Kereszteződésben, elsőbbségadásnál ugyanúgy kell tenni mind két esetben, megállsz, körbenézel, csekkolod, hogy szabad az út, aztán mész tovább.

    Szóval csak a kezelőszervekben van különbség, meg teljesítményben, de az elv a KRESZ betartására ugyanaz. Vagy nem? ;)

    Na hasonló lehet a felrosolt 3 nagy ismert rendszer esetében is. Az elv ugyanaz, a megvalósítás és ezzel járó körítések mások, aki már tudja az egyiket jól, annak már sokkal könnyebb a másikra átállnia, mint aki egyiket sem ismeri - csak az elméletet.

    Vagy hogy élő példát mondjak - ugyan kicsit más területről. Nekünk volt kötelező trakorvezetés a technikumban (erdészeti, mielőtt élcelődnétek - mekkora paraszt vagy te?). Én előtte már tanultam személygépkocsit vezetni, és már sikeresen vizsgáztam is, így pofonegyeszerű volt traktoroznom is, pedig 2 nehézpótkocsit is utánam akasztottak "vonatozni" ;) . Ezzel szemben, aki még nem esett át a szgkv-i vizsgán, és a traktorral kezdte, na ott a tanár - aki hajlamos volt erre - a haját kitépte miközben ordított is... :D

    Ugyanakkor az első alkalommal a Skoda120L(?)-es oktatójárművel első nekifutásra - szép lassan ugyan - eltoltam a parkolót szimbolizáló műanyagpóznát, mert nem mertem nagyon nekifeszülni a kormánykeréknek, nehogy "kárt" tegyek benne... az oktató bár egy csendes ember lévén, mégis elég hangosan kérdezte, mégis mi a jófenét csinálok? :D :D

    [ Szerkesztve ]

  • Meridian

    senior tag

    válasz joghurt #79 üzenetére

    "Egyrészt ott van a MCGaiwer által említett kérdés, hogy közpénzen miért egy konkrét terméket oktatnak"

    Ha azzal könnyebb állást találnia, akkor miért ne? Úgy tudom, mindig jelen van az a probléma, hogy sok friss diplomás nem talál állást...

  • bambano

    titán

    válasz Meridian #85 üzenetére

    értelmezd már nekem a sperrdiffit légyszi 4 lovas hintón :P

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Meridian

    senior tag

    válasz bambano #82 üzenetére

    "lapozz vissza, ott van az én példám: a webes felületű linksys utód switcheknél semmire nem mész a cli ios ismereteddel és fordítva."

    Ahová ezt írtad, azt elfelejtetem megválaszolni, mindkettőt tanítja a CISCO a netakadémián. A linksys-nél csak a webes felületet, mert asszem nem nagyon van neki parancsoros elérhetősége, de a nagyobb eszközöknél is be van mutatva a webes felület, viszont itt hangsúlyozva van az, hogy ezen a felületen a lehetőségek korlátozottak, ha teljes kihasználáshoz parancssoros mód kell, és azt részletezik is. A webes felület csak be van mutatva, mint "feature"... ;) sőt az is mutatva van, hogy parancsorból változtatva mi az, ami a webes felületen is megjelenik abból.

  • bambano

    titán

    válasz Meridian #84 üzenetére

    "Gondolom ez inkább költői túlzás akarna lenni": költői túlzás az lett volna, ha azt mondom, hogy pl. a java ecosystem egy hétvége. vagy másik példa: gyalog c# azért nem olyan nagy durranás, asp.net-el együtt sok.

    (#88) Meridian: "A linksys-nél csak a webes felületet, mert asszem nem nagyon van neki parancsoros elérhetősége, de a nagyobb eszközöknél is be van mutatva a webes felület,": de a két eszköznek az alaplogikája is teljesen más. nem arról van szó, hogy a cli-hez implementáltak egy webes interfészt, hanem arról, hogy az egyik egy hétköznapi személyautó, a másik meg egy lánctalpas exkavátor.

    [ Szerkesztve ]

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • Meridian

    senior tag

    válasz bambano #87 üzenetére

    Amennyiben megmutatod, hogyan kell driftelni azon a hintón, értelmezem neked, úgy jó lesz? ;)

    De tudod, mit? Amelyik ló nem akar húzni, annak a nyaka közé csördítek. :) ;)

  • Meridian

    senior tag

    válasz bambano #89 üzenetére

    OK, de amikor egy interfésznek IP alapú hálózati címet állítasz be, akkor az alhálózati maszk meghatározásához ugyanazt kell tudnod minkét esetben.

  • joghurt

    addikt

    válasz Meridian #86 üzenetére

    Mert ha a konkrét MS Office 20xx verzió ismerete helyett általános szövegszerkesztési ismeretei lennének, azzal még könnyebb lenne állást találnia. És a cégeknek/közintézményeknek sem kellene kemény pénzeket kicsengetni átképzésre, amikor átállnak pl. MS Office 2003-ról 2007-re, Gizike pedig semmit sem talál az új verzióban, mert nem pont ott van, vagy nem pont ugyanúgy néz ki az ikonja, mint abban, amit ő megtanult. Szerintem ez nagyobb váltás volt, mint amekkora különbség a LibOo és az MSO között van.

    Simán lehet amúgy, hogy egy másik konkrét termékkel ugyanúgy könnyebb lenne állást találnia a végzősnek, vagy még nagyobb lenne rá az igény. Mondjuk építészeknél megy a főiskolai Autocad-oktatás, miközben az irodák jobban szeretik az Archicadet. Csak hát az Autodesk nagyobb cég, mint a Graphisoft (Nemetschek), így több pénzt tud betolni az oktatási intézmények befolyásolásába, lényegében a majdani piacszerzésbe.

    A tej élet, erő, egészség.

  • Neck

    veterán

    válasz bambano #82 üzenetére

    Kiváló példa az autóvezetős. Sőt, legyen taxis!
    A probléma az, hogy (a mi egyetemünket tekintve példának), hogy aki az oktatásból kikerül:

    - Csak lovaskocsit, Ford T-modellt, és balkormányos londoni taxit tanult meg vezetni
    - Nem tudja, mi az az indexelés
    - Csak 3 sebességi fokozatot ismer
    - Nem tudja, mi az a pénz, és hogy hogyan kell visszaadni
    - Csak egy nyelven beszél, a saját anyanyelvén

    Sajnos, amikor beállítják a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre taxizni egy új Audi A4-es taxival, akkor meg néz, mint hal a szatyorban.

    An α beta user... "A pokol szerintem egy végtelen IKEA áruház, az örökkévalóságig bolyonganak a kárhozott lelkek a Boysenbar alátétek és az Almaröd tükrök közt"

  • Béééla

    őstag

    Gratula, hogy felfedezték: a dilettáns maradék tanítja a versenyképtelen és kvázi értelmetlen Wördexcelpowerpoint-szentháromságot informatika gyanánt.
    Ez is valami.
    A sok megélhetési háborgónak: igen, a többség. Nem mind. A kivételnek tisztelet a munkájukért.

    Bélabá

  • izee

    senior tag

    válasz bambano #64 üzenetére

    Na-na! 3-4 hét alatt :DDD

    Identicalness is the tendency to propagate to collaborate and to interact only with people who are very very very very very much like you. Epitome of this is the selfie. https://www.youtube.com/watch?v=dmXcjvL9VSc&t=39m45s

  • bambano

    titán

    válasz izee #95 üzenetére

    egy vizsgámra se volt 3-4 hetem... :)

    [ Szerkesztve ]

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • izee

    senior tag

    válasz bambano #96 üzenetére

    Ha nem nagyon muszáj, nem nevezem tudásnak azt, amiből 1 hónappal később nem tudok levizsgázni. Egy hétvége alatt szerzett gyakorlat/tudás fanatizmus nélkül nem ér semmit.

    Fanatikusokkal - jó értelemben - egyébként lehet villogni, támogatni. Az a hiba, ha egy tanár csak velük foglalkozik, mert az olyan mint egy zenekar, ami színpadra termett, de csak maga szórakozására játszik.
    Nem kell csodálkozni, ha olimpiai szintű, de itthon csak második legjobb, a nevezésről lemaradt sportoló inkább átigazol külföldre, csak hogy megbecsüljék. Itthon úgy veszem észre, a legjobbakat kiemeljük, a további ígéreteket(!) elhanyagoljuk. Sportban is és tanulmányokban is. By the way: Ez öreg hiba.

    Identicalness is the tendency to propagate to collaborate and to interact only with people who are very very very very very much like you. Epitome of this is the selfie. https://www.youtube.com/watch?v=dmXcjvL9VSc&t=39m45s

Új hozzászólás Aktív témák