- Otthoni hálózat és internet megosztás
- Microsoft Excel topic
- YouTube
- Letartóztatták a bitcoin-Jézust
- A franciáknak elege van abból, hogy minden gyerek mobilozik
- Sokat fogyaszt az AI, egyre több az adatközpont, kell az atomenergia
- Mobilinternet
- Crypto Trade
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Synology NAS
Új hozzászólás Aktív témák
-
vzozo
senior tag
válasz King Unique #41 üzenetére
(#19) vzozo válasza: nem te ülsz, ha azt hiszed, hogy ez konkrét rendszerek, programok nélkül is megy...?
Na akkor ismételjük át mit is írtam, most kiemelem vastagítva egy részét:
Nem konkrét rendszereket, hanem elveket, absztrakciós készséget, logikus gondolkodást, minták és összefüggések felismerését kell tanítani, értelemszerűen néhány gyakorlati példával.
Értsd: fontosabb megmagyarázni, hogy egyáltalán mire jó egy szövegszerkesztő, hogy nem enterekkel meg space-ekkel formázunk szöveget, hogy létezik vágólap, nyomtatási nézet, hivatkozások, kép- és objektumbeszúrás, címsor, alfejezet, tartalomjegyzék, etc, etc. - mintsem azt magoltatni, hogy egy adott termékben melyik almenü hanyadik checkboxát kell kipipálni egy adott feladat megoldásához.
És nyilván ez csak egy példa, csak ugye valamiért szeretnek az emberek az (MS) Office-szal dobálózni, ezért gondoltam jó lesz egy szövszerkesztős magyarázat.
További privát vélemény: én azt sem tartom ördögtől valónak, hogy egy olyan cég olyan termékét tanítják, amely kb. de-facto szabvány a piacon, és a munkahelyek 99%-án azzal fog dolgozni a tanuló, ha kikerül a nagybetűs életbe. Csak akkor ne agyatlan magoltatás meg szivatás legyen, hanem életszerű, valóban gyakorlati alkalmazást tanító példák.
-
zoli62
addikt
Eggyell.Tollhiba, ahogy a német mondja. Egyébként igazad van, ez nemcsak a reál oktatásra igaz. Viszont hagyományosan Magyarország ebben volt erős, ezért szomorú ez a tendencia. Egyébként pedig itt egy jó modell, bár némi romlással. Finn oktatási csoda: felnőttnek nézni a gyerekeket
-
King Unique
titán
Ez a "megmagyarázás" elméleti szinten, táblán krétával, vagy projektorral kivetítve egy bizonyos szintig működhet, de gyakorlatban a javát úgyis az adott szoftverben kell bemutatni és elmagyarázni. Mert olyan nem nagyon van, hogy általános szövegszerkesztés, ami A-Z-ig minden programnál ugyanúgy alkalmazható.
Nem véletlenül épülnek az ezzel kapcsolatos tankönyvek is adott szoftverekre.
Ráadásul pont a gyakorlat a lényeg az adott szoftverben, ha ott, azt elsajátítja az ember, akkor nagy valószínűséggel kis megszokással, némi tanulással a másikban is tudja majd alkalmazni. De ahhoz 1 programban mindenképpen meg kell csinálnia, be kell "magolnia", szimpla általános elvekkel, illusztrációkkal nem sokra megy. Arra meg nem hiszem, hogy mindenhol lenne keret, hogy párhuzamosan 2-3 szoftverben oktassák pl. a szövegszerkesztést.[ Szerkesztve ]
-
azbest
félisten
válasz King Unique #154 üzenetére
Már hogyne lenne olyan, ami minden szövegszerkesztőnél általánosan alkalmazható?
Tipográfia, tabulátorok és más általánosan alkalmazott eszközökkel. Példákat készíteni, ami nem is kell, hogy szövegszerkesztőben legyen, csak az, hogy lehessen váltani normál nézet és a formázási szimbólumos nézet között. Ez lehetne akár egy interaktív web alapú tananyag is.
Természetesen nem tankönyves folyó szöveges elméletként, meg azt számon kérő írásbeli dolgozatként (mert ilyen idiótaságra is van példa).Aztán, ha már értik, hogy mi mért kell / miért jó, mivel lehet olyat csinálni (tabulátor, behúzás, horgony, beszúrások....), akkor elő lehet venni valamelyik szövegszerkesztő programot. Ha sikerült kontextusba helyezni, hogy mi az amit valójában csinálnak, akkor itt már minimális segítséggel akár önállóan is meg kellene találni, hogy mit hogyan lehet. Persze azért nem árt bemutatni 1-2-3 elterjedtebb alternatíván.
Az hogy bemagoltatják a word menüpontjait és ezt nevezik szövegszerkesztésnek, az a lovon fordítva ülés esete. Nem a word a szövegszerkesztés, hanem a szövegszerkesztés egyik lehetséges eszköze a word. Ha valaki azt tanulja meg, hogy mit csinál és miért, az nem fog hátast dobni annyira a menüszalagtól. Bár ez utóbbiban nem vagyok biztos, mert máig nem látom, hogy ez bármennyire intuitívebb lenne, mint a korábbi csoportosítása a műveleteknek. Kb a fogalom nélkül kattintgatóknak tetszhet. De ez csak a saját véleményem.
Ha makrózásról lenne szó, akkor megérteném, hogy azt egy adott office csomagon kell tanítani, mert eltérő programnyelveket használnak és nem kompatibilisek egymással.
[ Szerkesztve ]
-
King Unique
titán
Igen, lehet feszegetni, egy bizonyos szintig működhet is a dolog.
De baromi zavaró és körülményes tud lenni egyik-másik program eltérő menüszerkezete, használatos elnevezései, ha egy füst alatt akarják általánosan levetítve megtanítani.
"Persze azért nem árt bemutatni 1-2-3 elterjedtebb alternatíván." Leginkább 1 alternatíván szokott történni, bár előfordul 2 is, érettségizni is nem csak MSO-n lehet, de...legtöbb suli azt oktatja, ami az elvárt és az tudjuk, hogy melyik + most oktatási célra ingyen is kapnak belőle, tanulóknak is osztogatják. Így lényegében, sajnos / nem sajnos, de amaz szövegszerkesztőjének használata lesz a "A szövegszerkesztés".
Ez a szalagos menüdolog, több topikban is leírtam már, mára szerintem nem annyira téma. Lassan 4 verzió óta ilyen, a régebbiek támogatása is lejárt már és egy ideje számos más, népszerű szoftver is alkalmazza.[ Szerkesztve ]
-
VIC20
őstag
Azt hiszem, hogy valaki már említette korábban, hogy a most annyira istenített finn modell sem tökéletes, sőt, éppenhogy most jelennek meg rajta az első nagyobb repedések, hovatovább a korábbi eredményessége is a (most már múltba tűnt) poroszos jellegének volt köszönhető. Én nem Finnországban élek, az oktatásukat pláne nem ismerem, de nekem is mindig gyanús, ha valamit ennyire túllihegnek. (Avagy ,,tőke van a menyasszonynak"... stb.)
-
Aliszalámi
tag
- ha nem tanul rendesen természettudományokat, a villanykörtét nem fogja tudni kicserélni
Dehogynem... és pont ez a baj a manapság oktatott ttk-s ismeretekkel. Hogy kicsit sem életszerű. Nem valós dolgokat számolunk hanem fí-t meg mű-t meg étát bele a vakvilágba. Persze, hogy semmi értelme meg nem marad meg.
-
bambano
titán
válasz Aliszalámi #158 üzenetére
a fínél életszerűbb dolgot nehéz lenne oktatni, mert villanyszámlát mindenki kap, a pechesebbek fogyasztáscsökkentő csodákról szóló spamet is.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
zoli62
addikt
Tegye fel a kezét (nem itt a fórumon) aki ki tudja számolni az otthoni elektromos eszközeinek a fohyasztását adott kamat esetén a felvett hitele havi törlesztőjét, stb. Ma ezek érettségi feladatok régen általános iskolás szinten is megoldhatók voltak.
-
félisten
Akkor feltenném a kezem -- mindezt szerintem illene tudni kiszámolni. (A kamatot legalábbis annak, aki hitelt vett fel -- nem számítva persze a banki ügyeskedést.)
Erről egyébként órákig tudnék mesélni. Régi mániám, hogy a lineáris kamat racionálisan nemigen értelmezhető, a kamat természete folytán exponenciális kell, hogy legyen. Ennek ellenére maga a Ptk. nem is olyan régen még kategorikusan tiltotta a gonosz "kamatos kamat" használatát, és az alapértelmezett módszer jelenleg is a lineáris kamatszámítás.
Én a szerződéseimben viszont mindig kamatos kamatot alkalmazok, mégpedig lehetőleg napi számítással. Ez nem egy nagy mutatvány, mindössze a hatványozás fogalmával kell tisztában lenni -- a bíróságon viszont szinte mindig fennakadok ezzel. Volt már, hogy matematikai szakértőt kellett kirendelni, aki 100e Ft-ért megállapította, hogy a 25% kamat 1,25-tel való szorzást jelent, amiből a napi kamat %-ban kifejezve a ((1,25**(1/365))-1)*100 képlettel jön ki, 0,0611%-ra. Erre a bíró közölte, hogy az irreálisan alacsony, osszuk csak el a 25-öt 365-tel, jó lesz az napi kamatnak -- és így lett egy ítélet, ami ennek megfelelően már évi kb. 28%-os kamatunk lett, amivel az öt éves futamidő alatt kb. 349% lett az összkamat, szemben a felek eredeti 305%-os tervével (a napi kamatot ugye tévesen lineárisan, az összkamatot pedig immáron helyesen, exponenciálisan állapítva meg) -- amit aztán a másodfok ügyesen teljesen lineárissá változtatott, és megállapította, hogy 5*25=125, tehát ennyi jár, nem több. A bíró még azt is kifejtette, hogy mindig az egyszerűbb megoldás a jobb, és borzasztóan nagy kínnal-keservvel sikerült rávenni, hogy olvassuk már végig közösen a szakvéleményt, amiben feketén-fehéren ott áll, hogy kamatos kamat annyi mint hatványozás.Ezt csak azért írtam le, hogy lássátok, milyen következményei lehetnek vannak a "hivatalos" szférában is nap mint nap a természettudományos analfabetizmusnak, amire oly' sokan még annyira büszkék is.
Nagy baj szerintem, hogy manapság nem divat a dolgok mögé nézni, a folyamatok okát kutatni. Engem mindig is zavart, ha olyan eszközt használtam, aminek nem értettem valamilyen szinten a működését (sokáig voltam pl. gondban a fénymásológéppel, mert a 80-as években egyszerűen hónapokig nem találtam senkit, aki el tudta volna magyarázni). Zavar, ha nem tudom, hogy "mi mitől megy". Na, ezt a szemléletet öli ki a mai rendszer az emberből. Az autó ugye attól megy, hogy benzint öntünk bele, a benzin meg a dízel közti különbség meg az, hogy más színű pisztolyból jönnek. A villanykörte attól világít, hogy bedugjuk a villásdugót a konnektorba, meg persze a LED-es izzó (!!!) is, leszarom, hogy mi a különbség a LED, a kompakt fénycső és a hagyományos izzó között (a halogénesről már ne is beszéljünk...). A mosogatógépben vélhetően kis manók sikálják az edényeket, a számítógép nyilván fekete mágia...
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Kíváncsi lennék a mérési módszerre, de valószínű, hogy a számok rendben vannak, vagy akár még ennél is rosszabb a helyzet.
Saját gyors IT-intelligenciatesztem:
1. Tudja-e biztonságosan használni a gépet? (szokásos wörd-excel-pówerpont + net)
2. Karban tudja-e tartani az alkalmazásokat? (új alkalmazás telepítése, PUP/Malware megkülönböztetése a valódi appoktól)
3. Karban tudja-e tartani az oprendszert? (beállítások, felhasználói jogosultságok, stb)
4. Karban tudja-e tartani a hardvert/tud-e értelmes döntést hozni notebook/asztali gép beszerzésekor?30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
oszi666
őstag
válasz t72killer #165 üzenetére
Hát igen, szerintem is eléggé gáz a hazai helyzet. Az, hogy anyám ötvenedjére is képtelen megtanulni, hogyan kell a routert ki-be kapcsolni még hagyján, de az, hogy az msc-s srácok többsége se tud egy rohadt windowst telepíteni, vagy egy kib@szott hibaüzenetre rákeresni a neten, több mint gáz.
És főleg az internet korában.... én is teljesen autodidakta módon tanultam (értsd: addig gugliztam, fórumoztam amíg nem találtam választ ) meg hogy kb hogyan kell karbantartani egy notebookot, szétszedni, portalanítani, vírusirtani stb. Nem egy lehetetlen küldetés.It is not birth, marriage, or death, but gastrulation, which is truly the most important time in your life.
-
Jah. Én se infós vagyok, távolról sem. Anno bő 10éve szépen felnéztem a PH!-ra, olvasgattam - és olyasvalakiből indulva, aki nem tudta, h mi a HDD, ma már laptopokat-fényképezőgépeket szerelek szét, turkálok a firmwareben és hasonlók. Minden, minden infó fenn van a neten, elolvassa + alkalmazza az ember. Ráadásul manapság már videón 1-az-1ben meg lehet nézni youtube-on is a dolgok módját. Hol volt ez 10 éve...
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
zoli62
addikt
Na igen téged, engem is beleértve, egyeseket érdekel a dolgok mikéntje. Ám egyre többen vannak, akiket zavar, hogy másokat érdeklik a jelenségek okai, számítások levezetései, beleértve ebbe szolgáltatókat, hivatalokat, embereket,és őléesznek egyre többen. Ugyanakkor már mindenki mindenhez ért.
-
"egyre többen vannak, akiket zavar, hogy másokat érdeklik a jelenségek okai, számítások levezetései" - A durva, hogy tanárból is kezdtek már szállingózni az effélék, amikor gimis-egyetemista voltam. A megélhetési pedagógus (=orvosnak, mérnöknek nem vették fel ill egyetemi oktató esetén nem volt képes az iparban karriert csinálni), nem képes elviselni szóbeli vizsgán, hogy magad vezeted le a logikus megoldást, mert az elvenne az idejéből 3 percet - helyette azt részesíti előnyben, aki bemagolta a megoldást (igaz, máskülönben síkh@ye).
A hivatalokat a logika meg sohasem érdekelte, van a bötű meg a másik ablak oszt csókolom
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
pengwin
addikt
Nagyon egyet tudok ezzel érteni!
Én még a konkrét példádhoz azt tenném hozzá, hogy egy kis kitekintést kéne adni a diákoknak mondjuk a LibreOffice-ra csak azért, hogy lássák nem kizárólag egy konkrét program kezelését sajátították el, hanem egy egész eszközfajtáét.(#153) zoli62
Fentebb már írtam a finn oktatási "unikornisról", és arról, hogy angol kutatások szerint mi lehet a visszaesés oka... Az egész finn oktatási rendszer alapvetően egy nagyszabású kísérlet, aminek a sikerességét a következő kb. 15 év végérvényesen el fogja dönteni.[ Szerkesztve ]
Üdv, pengwin
-
félisten
válasz Pikkolo^^ #171 üzenetére
Sajnos nem butaság, hanem kis hazánkban egy nagyon veszélyes trend. Apám lassan 40 éve már erről forgatott filmet -- egyebek mellett arról, hogy mekkora a kontraszelekció a pedagógusi pályán.
A mai tanárok kisebb része fanatikus hivatástudatból, nagyobbik része a másra alkalmatlansága miatt megy tanítani, ami sajnos megcáfolhatatlan tény, és amit a saját személyes tapasztalataim is megerősítenek.
A legszebb egyébként az, hogy az idióták rendszeresen visszahúzzák a jókat, a rendszer pedig úgy működik, hogy azok, akik tényleg lelkiismeretesen akarnak tanítani, előmenetel szempontjából hátrányba kerülnek a törtető féltehetségűekkel szemben.MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
válasz Pikkolo^^ #171 üzenetére
Nem általánosítottam, csak jeleztem, hogy van ilyen, és nem is kevés, saját tapasztalatból.
Jó gimibe jártam, a legjobb tanulók (köztük szerencsére én is) mérnöknek, orvosnak mentünk egyetemre. Aki gyengécskébb volt ment tanárképző fősulira. Egyetem után akinek volt sütnivalója, húzta el a csíkot a többet fizető iparba - ez van még nyugaton is, Mo.-gon meg pláne.
Korántsem lebecsülni akarom ezzel a tanári hivatást - óvodától posztgrad-ig voltak szuper, példakép mentoraim. Viszont a pénz/szükség beszél, és sajna sok egyáltalán nem az oktatásba való emberből lesz tanár/oktató az alacsonyabb felvételi kritériumok miatt (hogy mennyi-sok, arról nem érdemes vitatkozni, ha az ember gyereke szívja be pl a suli egyetlen rossz angoltanárát, az később óriási negatív hatással bírhat az életére).
#173: hogy a rendszer hogy működik, arról tudna mesélni egy (régi motoros) pedagógus rokon. Kb eljutottunk oda, hogy az állam hivatalból tesz keresztbe az oktatásnak.
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
félisten
válasz t72killer #174 üzenetére
Nem Te becsülöd le a tanári hivatást...
Kedvenc mondásaim egyike, hogy egy társadalomnak első sorban három embert kell nagyon, erkölcsileg és anyagilag is megbecsülnie: az orvost, a tanárt és a rendőrt.
Vö. magyar valóság...
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Nekomajin
aktív tag
válasz t72killer #174 üzenetére
"(hogy mennyi-sok, arról nem érdemes vitatkozni, ha az ember gyereke szívja be pl a suli egyetlen rossz angoltanárát, az később óriási negatív hatással bírhat az életére)"
De pont azért érdemes erről vitatkozni, mert ha az iskolában csak egy rossz tanár van, akkor is úgy kerül be a köztudatban, hogy a tanárok rosszak. Az pedig igen veszélyes terep, ha egy egész szakma elveszíti a társadalmi megbecsülését az általánosítás vagy a felelőtlen kijelentések miatt.
Ráadásul az se úgy van, hogy jó tanár, meg rossz tanár. Egyrészt a kettő között sok fokozat van, másrészt külső tényezőktől is függ egy tanár viselkedése vagy megítélése. Lehet valaki nagyon jó tanár, ha az osztály ellene dolgozik (igen, van ilyen), vagy éppen rossz tanár is lehet, de ha minden bolygó együttállás stimmel, akkor jó munkát végez.
Persze, szülőként nyilvánvalóan mindenkinek a saját tapasztalata a fontos, és ez jól is van így. De ettől még oda kéne figyelni arra, hogy mit és hogyan mondunk.[ Szerkesztve ]
-
válasz Nekomajin #176 üzenetére
Nyilván így van, ahogy írod. A tanár is ember, illetve az osztály egy jobb-rosszabb közösség, ami alkalmasint megy valamilyen irányba. Sztem amúgy az általánosítás nem gond - legalábbis az én családomban sose hallottam olyat, hogy en bloc a tanárok rosszak, igaz, falun nőttem fel, ahol konkrétan ismertük őket emberként-szomszédként. A rossz teljesítményt, hiányzó tudást viszont rögtön kiszúrják.
Olyan ez, mint mesteremberrel valamilyen feladatot elvégeztetni. Nyilván a kőművesekre se mondja az ember, hogy egyik sem ért a szakmájához és összedől a kóceráj, amit építenek. Persze vannak kontárok, ezeket ki kell kerülni és ügyeskezű - tanár esetén hozzáértő/elhivatott - embert kell felfogadni a munkára. Sajna az oktatási rendszerben ez nem olyan egyszerű, lévén Mo.-gon államilag adott, hogy kihez kerül a gyerek.
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
válasz Aliszalámi #178 üzenetére
Lehet, hogy nem csúcs-sztároknak érzik magukat extrém sikeres karrierrel, de a sárba sincsenek döngölve az egész fejlett világban - illetve a 3. világban (afrika, szegényebb Ázsia) szintén felnéznek a tanítóra, orvosra. Csak K-Európa az, ahol a tanerő ill az életet mentő orvos is kevesebbet keres, mint egy szakmunkás, horribile dictu diákmelós (tudom, anno még egyetemen IQ=0 diákmelóban volt, h többet kerestem, mint egy orvos ismerősöm ügyeleti pénzzel együtt). EZ elveszi az ember önbecsülését, illetve nem fair, lévén egy orvosi diplomába kb 25évet kell fektetni míg az ember az első fizuját megkapja, amikor a kőműves segédmunkás már 10éve melózik és teszi félre a nyugdíját.
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
félisten
válasz Aliszalámi #178 üzenetére
Az összes, általam ismert nyugat-európai ország, közvetlen tapasztalatokkal Németországból, Hollandiából, Skóciából, Dániából, Belgiumból, Olaszországból, Finnországból és Ausztriából. Ezekből az országokból van tanárokkal személyes ismeretségem, és bár akad némi panasz arra, hogy kezd túl nagy lenni a liberalizmus, hogy a gyerekek kezdenek egy kicsit a tanár fejére nőni, döntően mindannyian nagyon elégedettek a munkafeltételekkel és az anyagi, erkölcsi elismertséggel.
Az orvosok félistenek, a tanárok-tanítók a helyi közösségek legmegbecsültebb tagjai közé tartoznak, a rendőröket mindenki tiszteli.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Pikkolo^^
addikt
válasz Kékes525 #172 üzenetére
Kékes525, MaCS_70, t72killer. Lehet én jártam rossz általános, közép és felsőoktatási intézményekbe de én ilyenekkel nagyon kevéssel találkoztam. Pl. egy magyartanárra mi alapján mondod, hogy nem tudja ezért taníja, de ugyanez vonatkozik a matektanárra, biológia tanárra, testnevelés tanárra is.
Az, hogy valaki rossz tanár az nem jelenti azt, hogy nem tudja amit tanít. Azért is lehet valaki rossz tanár, mert az előadói képességei nem a legjobbak.
Ha a tanárokat egyből lenézzük, mert ugye nem tudják és tanítják akkor a következő generáció mégis milyen tudással fog rendelni? Valahogy csak felépülnek a házat és nem is fagynak meg az emberek és sötétben is látnak....
-
-
félisten
válasz Pikkolo^^ #182 üzenetére
Én nagyon szeretném tisztelni a tanárokat -- és nekem is szerencsém volt az életben, mert nagyon kevés kivételtől eltekintve csodálatos tanárok keze alatt formálódtam. Sajnos azonban láttam és azóta is látom a másik, a sötét oldalt is. Éppenséggel volt olyan gimis tanárom, aki helyett pár óra után egy osztálytársammal ketten tartottuk meg az órákat, mert bár kedves ember volt, az anyaghoz hozzászólni sem tudott. Emberileg kétes tanerőkkel gyakorlatilag nem futottam össze -- órán, ám párhuzamos osztályokban akadtak vicces történetek. Mindez persze bő negyedszázada lezárult, mégpedig átlag feletti nívójú iskolákban.
Ma viszont nagyon-nagyon sok negatív példát látok a 6-tól 18 éves korosztályt tanítók között, és van némi rálátásom a területre. Bőven találkozom ugyan a rendkívül szegényes átadható tudásanyag problémájával is, de a fő gondot a hihetetlen mértékű alulmotiváltságban látom, amit ráadásul tovább ront a kontraszelekció. Nem egy és nem két esetről tudok, amikor a tanári kar átlag alatti színvonalon tanító fele simán bedarálta a tényleg lelkesen és jól tanító másik csapatfelet, húsz-harminc éve ott-tanító nagy öregeket üldözve el -- egy ügyesen odapottyantott új igazgató segítségével. Hiszen vakok között a félszemű a király -- egy színvonalas tantestület mellett mihez kezdene a féltehetségű autokrata, hiszen építeni a teljesítményükre nem képes, úgyhogy marad a féltékenység.
A mai magyar tanári megbecsültség a megalázás szintjén áll, tényleg csak az idealista megszállottak és a másra alkalmatlan szerény képességűek mennek el fix állami fizetésért tanítani.De minden elismerésem és nagyrabecsülésem illesse a jó tanárokat, akik belőlem is a legjobbat hozták ki!
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Kékes525
félisten
válasz Pikkolo^^ #182 üzenetére
Minél idősebb egy tanár egyre kevésbé vonatkozik rá, a fiatalabbakra inkább.
A rendszerváltozás után kialakult kontra szelekció miatt van. 1980 óta oktatok egyetemen. 1995-96-tól tapasztaltam, hogy a diákok tudása csökken. Azóta ez egyre inkább megfigyelhető, ma már ott tartunk, hogy a diákok 10-20% százalékának a tudása jó ha az általános iskola szintjét eléri (egyetemen!).
Ennek sok oka van, az egyik az, hogy a tanároknak nem igazán van lehetősége arra, hogy szigorú legyen. Általános és középiskolában ha egy tanár szigorú, akkor bejöhet a szülő, kiveri a balhét és ez kellemetlen a tanárnak, az igazgatónak, ha ez többször is megtörténik, akkor a tanár állása bizonytalanná válhat. Egyszerűbb, ha nem buktat, ha nem szigorú, akkor nincs vele gond. Ha viszont nem kérheti rendesen számon az anyagot, akkor minek fejlessze magát? Mindenki a legkönnyebb utat választja. A másik a tankönyvek minősége. Íróit nem a tudás alapján választják meg, hanem a protekció, párthovatartozás dönti el ki írja. A harmadik, hogy legtöbb szülőnek nem igazán van lehetősége, ideje arra, hogy a gyerekével kellő ideig foglalkozzon, segítse, számon kérje az anyagot. El van foglalva a megélhetés előteremtésével, már ha nem munkanélküli. Ha munkanélküli, akkor az álláskereséssel, vagy a depresszió miatt nem foglalkozik a gyerekkel. A negyedik az oktatást segítő eszközök hiánya, minősége.
Az egyetem már felkészületlen gyereket kap és a tanárnak elkel döntenie, hogy mit oktasson: kénytelen részben középiskolai anyagot is oktatnia, mert egyáltalán nem értenék meg a magasabb szintet. Így értelemszerűen egy csökkentet felsőoktatási szintet kap a diák. Ezekből tanárok is lesznek, alacsonyabb tudással, ami tovább fokozza tanítás színvonalának esését. A másik probléma a felsőoktatásban a fejkvóta rendszer. A diákok száma után jár az állami támogatás és a diákok száma határozza meg a tanárok mennyiségét is. Ha szigorú és buktat, akkor kevesebb diák maradhat ami kevesebb állami támogatással jár és a felsőbb évfolyamok tanárainak állását is veszélyezteti, mert kevesebb oktatóhoz kevesebb tanárra van szükség. Ez különösen igaz a levelező tagozatosokra, mert azokra mint a hímes tojásra vigyáznak, hisz nagy bevételt jelentenek. Kell a pénz, mert az állami támogatás egyre csökken. Kevesebb pénzből kevesebb jut az oktatás segítő eszközök, műszerek, infrastruktúra fejlesztésére. Mindig az oktatás jár az élen a megvonásokban, ha baj van a gazdasággal. Azzal pedig mindig voltak, vannak és úgy tűnik lesznek is gondok...
Most látom egy fontos dolgot kihagytam az egyetemmel kapcsolatban, ez pedig a bolognai rendszer. Szerintem Magyarországon az katasztrofális. Az első három évfolyamban ugyanazt oktatják az alap és mester kurzusokon. Annak ellenére, hogy egészen másra lenne szükségük. Az alapképzésnek inkább gyakorlat orientáltnak, míg a mester kurzusnak inkább elméleti alapozás kell. Az alap képzésnél szélesebb kitekintést kellene a diákoknak kapnia, azaz azokkal a tantárgyakkal is kellene foglalkozniuk, ami a mester képzés 4. és 5. évfolyamában van, csak alacsonyabb szinten. Míg a mesterképzésnél az alapokat sokkal mélyebben kellene oktatni. Ezen ellentmondások feloldását a kötelezően szabadon választott tantárgyakkal akarják elérni. A diákokra bízzák, hogy mit válasszon. Röhej. A diák nem hülye, nem ellensége magának és a legkönnyebb, de egyben a legnagyobb kredit pontú tárgyat válassza, nem a szakmaiság alapján dönt. Hogy is dönthetne szakmaiság alapján, hisz nem szakember.
A fejlettebb országokban a bolognai képzés hibái sokkal kevésbé érződik, ott a tömegképzést szolgálja, mert vannak elit egyetemek, ahol igazi, mély tudást kapnak a diákok. Nálunk ilyen nincs. Itthon minden felsőoktatási intézmény a tömegképzést szolgálja.
Minden számítógép füsttel működik, ha kimegy belőle, akkor nem működik.
-
harusakura1
tag
Én a tavalyi infó érettségimet full netről tanultam. Könyvem nem volt, a tanáromnak meg a pascalos programokhoz annyi köze volt, hogy amit egy másik tanár leírt wordbe, azt be tudta másolni és le tudta futtatni, hasonlóképpen a többi témához is ennyire értett. Az informatika órák abból álltak, hogy kivetített vmi régi forrásból összeollózott ppt-t és azt kellett kijegyzetelni, erre kaptunk jegyet.
Megjegyzem, hogy a netről tanulva 5ös lett az emeltem, a százalékra már nem emlékszem, de elég jó lett. Tehát nem lehetetlen.
Megdobállak vadkörtével!
-
pengwin
addikt
Sok esetben a tanárok sem tudják, hogy pontosan mit lehet a kreditrendszerben, ami szintén probléma.
Meg nálunk pl. az alapszak 120, minor vagy specializáció 50, szab.vál. 10 kredit értékben van a képzésben. És a szab.vál. tárgyak között nagyon keresni kell az értelmes tárgyakat, egyáltalán nem bátorítanak arra, hogy más szakok komoly tantárgyait vedd fel a Borkultúra, Honvédelmi alapismeretek vagy a Zsidó kultúra helyett.
Ráadásként ha tanárnak mész, akkor a 10 szab.vál. kreditet rögtön benyeli a PePzsi modul, aminek az elvégzése kötelező ha tanári MA-ra akarsz menni.Emellett ott a probléma, hogy az egyetemek sem bármiféle anyagi forrást, sem elég időt nem kaptak a hagyományos képzésről a bolognai rendszerre való átálláshoz, így gyakorlatilag a hagyományos képzés lett beleerőszakolva az új, osztott, kredites rendszerbe. Valamint ugyanez megtörtént most az osztatlan tanárképzés vissza hozatalával: mivel plusz tantermekről, új oktatókról szó sem volt (sőt, amióta az egyetemen vagyok azóta csökken az oktatói létszám, akik elmennek azokat meg nem pótolják), így nem lehet egy teljesen új képzést kialakítani, vagyis pl. nálunk az osztatlan tanári képzés majdnem 1:1-ben megegyezik a BA+tanári MA képzéssel, és gyanítom nem csak Debrecenben történt ez így.
[ Szerkesztve ]
Üdv, pengwin
-
pengwin
addikt
Remélem te csak trollkodni jöttél ebbe a topikba, mert ha komolyan gondolnád ezeket amiket nekem írogattál, akkor az elég durva lenne. Direkt félreértelmezed és összemosod amit írtam: hol jártál te 28 éve a finn oktatási rendszerbe? Miből gondolod, hogy az ottani, a tananyag szigorú számonkérésére épülő hagyományos rendszernek bármi köze is volt ahhoz, amibe te Magyarországon, a szocializmus alatt jártál?
"BTK-s életforma"...!? Jó látni, hogy a valamelyik főidióta által kitalált "romkocsmák félhomályában merengő bölcsészek"-kép ilyen jól rezonál a tudatos, jól képzett, mindenhez értő választópolgárok körében.
És képzeld, én egy teljesen általános irányultságú gimnáziumba jártam, ami hosszú évek óta ott tanyázik az ország top10 középiskolája között... akkor mi nem éreztük, hogy "elsőrangú képzésben" részesülnénk mint Te, de azóta nagyon is szembetűnő, hogy a tárgyi tudáson kívül mennyi pluszt nyújtott a mi kis fővárosszéli gimink.
Végig jó jegyeket kaptam reál tárgyakból, korrepetáltam kémiából és matematikából, kezdetben még voltam fővárosi kémiaversenyen is és vegyész szakra szerettem volna menni. Csak a kémiatanárunk teljesen elvette az egésztől a kedvem: kényszerből volt a pályán (mint annyi más reáltárgyas kollégája), tanítani nem tudott, és ennek következtében 10.évf. végére sehol sem volt a tudásunk a fakultáción és az emelt szintű érettségi felkészítésen elvárt szinttől, nem is mentem ebbe az irányba tovább. És erről nem a heti "mindössze" 2 kémiaóra tehetett, csak és kizárólag a tanár.
Ennek ellenére köszönöm, nagyon jól meg tudom oldani a felmerülő informatikai és technikai problémáimat, amiknek a megoldásához szerinted szükség lenne a reál tárgyak súlyának növelésére, mert anélkül ez bizony le-he-tet-len!Négy!4!! Azóta az egyetem első 3 évét végigcsináltam egy általam telepített linuxos géppel, megtanultam kezelni teljesen új programokat és egy teljesen új rendszert, hobbiként néha modolok PC-s játékokat, megoldom a magam körül felmerülő gyakorlati problémákat. Ja, és nem érzem, hogy ehhez több reál ismeretre lett volna szükségem. Ugyan nem lett belőlem vegyész, vagy Uram bocsá' kémiatanár, de a mindennapi élethez megvannak a kellő ismereteim, amiket igyekszek fejleszteni.
Látom egyeseknek a személyeskedés, a demagógia és a szalmabáb érvelés nagyon jól megy, nem is tudom, hogy ez ellen mely tárgyak jobb oktatásával lehetett volna tenni...[ Szerkesztve ]
Üdv, pengwin
-
-
Kékes525
félisten
válasz Pikkolo^^ #192 üzenetére
"liberális gondolkodásmód" ??? Ilyen értelemben semmi köze a liberalizmushoz. A liberalizmus nem engedékenységet jelent. Az is liberalizmus, hogy mi beszélgethetünk.
A bolognai rendszer szimplán csak rossz. Leírtam, hogy szerintem miért. A bolognai rendszertől független, hogy a tanár hogyan követeli, követelheti meg a gyerektől a tananyagot, miért nem szigorú. Ahhoz, hogy egy gyerek tanuljon nem kell a poroszos szigor, sőt...Minden számítógép füsttel működik, ha kimegy belőle, akkor nem működik.
-
azbest
félisten
válasz Kékes525 #185 üzenetére
"1995-96-tól tapasztaltam, hogy a diákok tudása csökken."
Akkortájt vezették be, hogy minden jelentkezőt fel kell venni valahová középiskolába. A gimibe, ahová jártam előtte felvételizéssel lehetett bekerülni. Az akkori és korábbi évfolyamokban elég sok jó képességű gyerek gyűlt össze. Utána rohamosan épült le a színvonal, mert nem tanulni szándékozó diákokkal töltötték fel. És itt nem arra gondolok, hogy csak éltanulókat kellene felvenni, mert én sem voltam sosem az, hanem kifejezetten olyan gyerekek kerültek többségbe, akik szabotálták az órákat. A tanár pedig ki sem küldhette őket, mert joguk van ott lenni. Mivel 6 osztályosba jártam és még két évet maradtam egy ottani képzésen, így láttam a folyamatot, ami utána tovább fokozódott.
[ Szerkesztve ]
-
Pikkolo^^
addikt
válasz Kékes525 #193 üzenetére
Az embereknek kinyilt a csipája a nagy szabadság miatt (mindent lehet) és a tanárok ennek az egyik célpontja, mert a gyerekük nagyon okosak, ügyesek stb..
Az, hogy mit jelentett eredetileg a liberalizmus és mit jelent manapság az 2 külön dolog. A kommunizmus is jónak indult és a legtöbb embert ez az ideológia gyilkolta meg.
-
zoli62
addikt
válasz Kékes525 #185 üzenetére
Amúgy szerintem a tudásszint már a nyolcvanas évek óta csökken. Az akkori középiskolai matematika tudásommal most simán boldogulnék az ELTE TTK alsó évfolyamain, BME felvételimmel most simán szakdolgozatot írhatnék. Ez minden oktatási lépcsőn érvényes, az a tudásszint most egy fokkal feljebb is elegendő. Hibás döntés volt a bolognai rendszer (döntsük már el, hogy BSC, vagy BA, MSC, vagy MA ) és kreditrendszer mellett az felvételi helyett a kétszintű érettségi rendszer bevezetése, alapfokon a versenyrendszer szétzilálása, stb.stb.
-
Kékes525
félisten
"Akkortájt vezették be, hogy minden jelentkezőt fel kell venni valahová középiskolába" Ezt kihagytam, pedig nagyon-nagyon fontos!
Emlékszem, hogy szidtuk ezt az eljárást. Tömegképzést csináltak a felsőoktatásból, arra hivatkozva, hogy nyugaton több a diplomások száma. (Másrészt a bevezetés okai között a népszerűség szerzés, a politikai haszon is szerepet játszott.) Csak azt felejtették el, hogy az egyrészt hosszú fejlődés eredménye, másrészről, ott vannak elit egyetemek is, ahol kizárólag csak a tudás számít, így kikerülnek az oktatásból olyanok is, akik nagyon magas szinten ismerik és alkalmazni is tudják a szakmájukat.(#196) Pikkolo^^: Így elfogadom. Ez a kezdetleges demokráciák "gyerekbetegsége".
(#197) zoli62": Igen, csak az nem olyan mértékű volt, mint a rendszerváltozás utáni.
(#198) daczkó: Ez igaz, csak amiről beszélünk, azokat a számok, statisztikák, felmérések is alátámasztják. Másrészt itt nem a képességekről, hanem a megszerzett tudásról van szó.
[ Szerkesztve ]
Minden számítógép füsttel működik, ha kimegy belőle, akkor nem működik.
-
félisten
Csakhogy itt sajnos már régen nem generációkról beszélünk. Szó szerint évről évre érződik a hanyatlás. Objektíve.
Vegyészoktató barátom mesélte, hogy az egyetemen az elsőéveseknek felzárkóztató tárgyat kellett bevezetni, amiben végigveszik a teljes régebbi gimnáziumi anyagot, mert különben egyszerűen nincs mire építeni a képzést, a hallgatók az elemi reakciókkal és egyéb fogalmakkal sincsenek tisztában.
Jogi kari dékán panaszkodott arról, hogy a gólyák jelentős része funkcionális analfabéta, komoly szövegértelmezési problémákkal, értelmezhető helyesírás nélkül, úgyhogy már a bevezető jellegű tárgyakhoz is előzetes alapozásra van szükség.
Ezt egyébként én is megtapasztaltam. A másfél évtizedes oktatói múltam során beszedett beadandókban olyan mértékű az ismereti és nyelvhasználati hanyatlás, mintha az általános iskolába estünk volna vissza -- amit remekül példáz az az eset, amikor egy jogászpalánta fejtette ki nekem, hogy a helyesírás eleve hülyeség, ő a kis- és nagybetűkkel valamint a központozással egyáltalán nem hajlandó foglalkozni, bőven elég a mondatvégi pont, ha valakit tisztel, annak a nevét nagybetűvel írja.MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Pikkolo^^
addikt
amikor egy jogászpalánta fejtette ki nekem, hogy a helyesírás eleve hülyeség, ő a kis- és nagybetűkkel valamint a központozással egyáltalán nem hajlandó foglalkozni, bőven elég a mondatvégi pont, ha valakit tisztel, annak a nevét nagybetűvel írja.
Nem gondoltam volna, hogy ennyire elkurvulták a diákok az elmúlt években.
-
pengwin
addikt
Ha a BA-BSc és MA-MSc megkülönböztetése nem megy valakinek, az nem a rendszer hibája...
Bachelor of Arts/Sciences, Master of Arts/Sciences... természettudományos és egyéb reál szakok a "Sciences", humán szakok "Arts". A "nagyszerű angolszász oktatási rendszerek titulusai.(#199) Kékes525
Sajnos egyre inkább nem csak a fiatal demokráciák a problémája ez amit a fórumtárs írt. Egyre több nyugati politikai kultúra kezd elamerikaiasodni, cirkuszba fordulni. Csak meg kell nézni a legutóbbi brit választásokat. Könnyebb a politikusoknak ha az oktatás nem működik jól, egyszerűbb megvezetni az embereket. Csak ezze együtt jár az olyan tradicionális önkormányzó társadalmak, mint pl. a brit felhígulása és bomlása. Közelítenek a mi primitív szintünkhöz a demokráciájukkal.[ Szerkesztve ]
Üdv, pengwin
-
Kékes525
félisten
Problémák vannak ott is, nincs tökéletes rendszer, de szeretném és azt hiszem nagyon sokan rajtam kívül, hogy nekünk is olyan gondjaink legyenek, azon az életszínvonalon, mint ami nekik van. Másrészt azokra a problémákra amiket írsz nem az illiberalizmus a válasz, mint amit a magyar jobbnak nevezett mainstream irányzat vall.
Minden számítógép füsttel működik, ha kimegy belőle, akkor nem működik.
-
Aliszalámi
tag
válasz Kékes525 #199 üzenetére
Szerintem meg pont semmi értelme elitképzést csinálni a felsőoktatásból. Ami szakoknak értelme is van manapság nem nehéz bejutni, és szerintem felesleges bezárni ezt a kaput. A bölcsészeti képzések pedig míg nehéz volt bekerülni sem volt az a nagy értelmesembergyár. (tehát akik a 90es évekre végeztek)
Vagy játsszuk azt megint, hogyha a szüleid nem kőgazdagok, hogy AAA kategóriás magántanárhoz járhass, akkor 2+ év bekerülni egyetemre, és közben kalákába járhatsz építkezésekre? Ja, hogy manapság már az sincs.
A középiskolának sincs sok értelme jelen keretek között. Gyakorlatilag 12 év alatt ha valaki azt mind megtanulja, pont arra jó, hogy legyen mit elfelejtenie a szakterületéhez nem szorosan kapcsolódó dolgokból. Legkésőbb 10.-11. osztályra szerintem mindenki tisztában van vele, hogy mit szeretne majd csinálni az életével. És addig sem kéne erőltetni ami nem megy.
[ Szerkesztve ]
-
Kékes525
félisten
válasz Aliszalámi #205 üzenetére
Valóban semmi értelme, ha csak az lenne, én a fejlettebb országok modelljéről beszéltem, ahol mindkettő (elit-és tömeg) van. Nálunk csak tömegképzés folyik, ami ráadásul katasztrofális. Nagyon sok diplomás van, akinek általános iskolai tudása van, vagy még az sem!. Ennek nincs semmi értelme.
Még tovább könnyítsük a bejutást? Írni, olvasni sem tudnak a hallgatók jó része. És ez nem vicc, nem túlzás. Minden gyakorlat első óráján baleset, tűzvédelmi és laborrend oktatás van és az általános részt a hallgatókkal olvastatom fel. Szörnyű, sok hallgató az ujjával vezeti a sort és dadogva, szótagolva olvas. Mint az általános iskola 1 osztályában. Ez a jó, ez a helyes? Nem hiszem.
Teljes és átfogó oktatási reform kellene. Szakok megszüntetése, átszervezése, sokkal sokkal több pénz adása, hallgatói támogatások átszervezése, igazi ösztönző tanulmányi ösztöndíj bevezetése. A szociálisan rászorultaknak ingyenes felzárkózási tanfolyamok indítása. Azonban ezek pénzt, pénzt és pénzt, no meg teljes szemléletváltást igényelnének a politikusaink részéről.
[ Szerkesztve ]
Minden számítógép füsttel működik, ha kimegy belőle, akkor nem működik.
-
Pikkolo^^
addikt
válasz Kékes525 #206 üzenetére
MB időszakában megtiltották a buktatást. Azóta eltelt 12 év, az írni és olvasni nem tudok csak most kerülnek ki a középiskolából, a helyzet csak romlani fog. A sok gyenge lehúzza az általános iskolákban a jobbakat, így mindenki gyenge lesz. Igenis külön kell venni a gyengébbeket és a jobbakat, mert csak úgy lehet normális eredményeket elérni.
-
Kékes525
félisten
válasz Pikkolo^^ #207 üzenetére
A szegregáció az általános iskolában nem megoldás, persze a gyógypedagógia az más, csak tovább mélyítené a nem tudást és az ilyen szintű megkülönböztetés az megalázó, megbélyegző és ezért embertelen. Több tanár, akik sokkal jobb felkészültségűek, és több, kisebb létszámú osztályok kellenének. Ehhez viszont pénz és az oktatás támogatása kell, nem pedig annak elsorvasztása.
[ Szerkesztve ]
Minden számítógép füsttel működik, ha kimegy belőle, akkor nem működik.
-
Pikkolo^^
addikt
válasz Kékes525 #208 üzenetére
A jó és a rossztanulók szétválasztása bizonyos órákon ahogy nálunk is volt nem mélyítette el a nem tudást hanem mindenki a saját tempójában tudott haladni matek, magyar és még volt 1-2 óra. Az tény, hogy a gyengébbek sohasem jöttek fel a jók szintjére, de nem is húzták vissza őket. A rendszerváltás után ezzel senkinek sem volt baja. Lehet, hogy a szűlő szemében nem jó, hogy a gyereke gyengébb képesség, de el kell ismerni, hogy így neki is van lehetősége megfelelően fejlődni, mert tudnak a gyerek szintjén foglalkozni vele. A jó és rossz képességűek problémáját a kisebb létszám önmagában nem orvosolja.
-
azbest
félisten
válasz Kékes525 #208 üzenetére
Hát, múltkor olvastam a németekről, de rokonok is laknak ott, szóval onnan is hallok ezt-azt. Ott simán felmérésekkel besorolják a gyerekeket, ami meghatározza azt, hogy milyen fajta iskolába mehet tovább. Persze lehet, hogy sok pénzért csinálhatja máshogy, ezt nem tudom. Viszont nem hiszem, hogy ott ezt annyira megalázónak vagy embertelennek éreznék, amíg jól meg tudnak élni, ha dolgoznak, bármelyik fajta iskolába is mennek.
A finnekről is olvasgattam kicsit a napokban és értelmezésem szerint ott nem is az a lényeg, hogy "laza" az iskola, hanem hogy minden gyerekkel foglalkoznak külön, ha valamiben gyengébb. Az, hogy külön foglalkozásokon és felzárkóztatásokon vesznek részt egyáltalán nem megbélyegző, mint itthon, mert a diákok 50%-a vesz részt ilyenen az iskola alatt. Persze ez is vicces, nálunk a gyengébbekkel foglalkozás megbélyegző, de a gazdag gyengébbekkel foglalkozás meg magántanárt jelent. Mintha azt, hogy nincs pénz a kevésbé tehetősek felzárkóztatására, azt azzal kendőznék el, hogy ez megbélyegző és szegregáló. Ha viszont gazdagokról van szó, akkor meg már elitképzésről beszélünk.
-
félisten
Igen, a finnek éppenséggel odafigyelnek a gyerekekre, figyelembe veszik ez egyéni képesség- és igénybeli tényezőket, nem a gyereket akarják a rendszerhez igazítani.
Egészen egyszerűen felfogták azt, amire mi képtelennek látszunk: hogy az oktatás nem pénzkidobás, hanem befektetés. Az állam részéről is. A kiművelt emberfő évek múltán fellendíti az ország teljesítményét, ráadásul adó formájában de facto financiálisan is visszafizeti a rá költött pénzt.
A jelenlegi rendszerben viszont nincsenek évtizedes megtérülési idők: a pénzt helyben és azonnal kell lenyúlni.MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Kékes525
félisten
"Az, hogy külön foglalkozásokon és felzárkóztatásokon vesznek részt egyáltalán nem megbélyegző, mint itthon, mert a diákok 50%-a vesz részt ilyenen az iskola alatt."
Ezzel egyetértek, sőt! Ez helyettesítené a gazdagok magántanárját, egy kicsit pótolná azt.
Azonban azzal nem, hogy teljes szegregáció legyen, mindenfajta előzmény nélkül. Ha ez egy átfogó oktatási reform keretén belül valósítják meg, amelyet szakértők és nem politikusok dolgoznak ki, ahol ez csak az egyik eleme annak és GDP arányosan annyi pénzt szánnak az oktatásra, mint a fejlett országokban, az más, úgy számomra elfogadható. Így kiragadva nagyon nem javasolnám a bevezetését, mert az csak megalázó, megbélyegző lenne és ami a legfontosabb semmi hasznot nem hajtana, semmi eredmény nem tudnánk felmutatni vele.[ Szerkesztve ]
Minden számítógép füsttel működik, ha kimegy belőle, akkor nem működik.
-
pengwin
addikt
válasz Kékes525 #204 üzenetére
Én nem az illiberalizmus mellett érveltem, csak igyekeztem rávilágítani, hogy nem csak mi csúszunk lefelé, hanem a sokat emlegetett nyugati bezzeg-országok is. Csak ott sokkal nagyobb a jólét, tovább tart majd, míg a probléma akuttá válik.
Egyébként egyetértek veletek, hogy teljes átszervezés kéne, több pénzzel és tanárral, kisebb osztálylétszámokkal, és első lépésben a középiskolai felvételi decentralizálásával...
Kellenek jól és rosszabbul tanuló diákokra szabott iskolák, de ennek az ingyenes közoktatás keretében kell megvalósulnia, mert ha az oktatást pénzhez kötik, az egy hatalmas lépés a társadalmi mobilitás ellehetetlenítése és a kasztosodás felé.A GDP arányos befektetés az oktatásba egyáltalán nem hülyeség, de a nyugat sem költ ám sokkal többet rá, és ott sok a privát iskola gazdagoknak, magánegyetemek, stb.
Szerintem nekünk a felzárkózáshoz jóval magasabb arányban kéne az oktatásra költeni, mint a nyugatnak.[ Szerkesztve ]
Üdv, pengwin
-
azbest
félisten
A gdp arányos kapcsán azért elég nagy különbség van ugyanannyi százalék között, amikor összegben kifejezve 10X a mennyiség. Éppen csak tisztességes fizetést kapó és ezért felkészültebb, kiegyensúlyozottabb oktatókat jelent, valamint a modern felszerelések beszerzését.
Meg persze az sem hátrány, ha nem politikai játszótér az iskola, ahol nem haveri érdekek alapján neveznek ki vezetőket, akik haveri cégeken keresztül hasznosítják a költségvetést.
Másrészt, ha a felsőoktatást nézzük kicsit, ott sem lenne hátrány, ha a phd kutatásoknál nem a haverság határozná meg, hogy melyik kutató témája kap támogatást és melyiket utasítják el. Egyik ismerős komolynak tűnő eredményeket ért el, gyakorlatilag minimális pénzből és komoly versenyben volt egy korlátlan pénzzel rendelkező külföldi egyetemmel. Napokon múlt, hogy éppen neki sikerül-e előbb elérni egy áttörést és szabadalmat írni rá. De éppen vezetőváltás volt a tanszékükön, ezért komoly esélye volt, hogy őt kidobják és helyette egy semmirevaló, de valakinek-a-valakije srác értéktelen kutatását teszik a helyébe. Emellett az is kedves, hogy hiába váltja meg a világot, a szabadalmaknál csak a neve szerepel, ellenben a szabadalom hasznosításakor bejövő pénz kizárólag az egyetemé lesz.
-
VIC20
őstag
válasz Kékes525 #208 üzenetére
,,A szegregáció az általános iskolában nem megoldás(...)"
Viszont a megoldás fele! Ugyanis a jobb képességű gyerekeknek alkotmányos joguk van a megfelelő szintű (sőt, igazából a lehető legmagasabb szintű) oktatáshoz (Alaptörvény X. cikk (1) bekezdés), nem kötelességük a gyengébb, képességű és/vagy antiszociális társaik integrálása.
Persze ez meg a megoldásnak megint csak az egyik fele. A hiányzó másik fél nagyon sok energiát, pénzt, időt igénye, de nem lehet(ne), nem szabad(na) megspórolni!
-
pengwin
addikt
A GDP arányos költés kapcsán azért érdemes belekalkulálni, hogy nyugaton nem csak a ráfordítás magasabb összegszinten, hanem a a költségek is... vagyis ha az átlag ráfordítás/költség arányunk jelentősen jobb, mint a nyugatiaké, akkor feltételezhetően zárkózunk felfelé... Bár ebbe bele kell kalkulálni, hogy sokszor közvetlenül a nyugati gazdaságokkal kell versenyeznünk (köszi, EU... példa a jó képességű nyelvtanárok esete).
(#215) VIC20
Pontosan!
A másik fele meg az alacsony származású, rosszul szocializált gyerekeket megszólítani és tanítani képes pedagógusok képzése lenne... azért, hogy a szegregáció ne a kasztosodás, hanem egy jobban optimalizált képzés alapjait képezze. Csak ehhez be kell látni, hogy nem csak kisebbségi származású, hanem a többségi társadalomhoz tartozó fiatalok is sokszor (egyre gyakrabban) igényelnék ezt a a speciális oktatást-törődést.[ Szerkesztve ]
Üdv, pengwin
-
MageRG
addikt
válasz Pikkolo^^ #217 üzenetére
Kellenek a tanárok, mérnökök, orvosok, ügyvédek, meg úgy általában egy nagyobb értelmiségi réteg, akik megmutatják hogy lehet máshogy is boldogulni.
Egyébként nekem azt mondták nem feltétlen a gyerekekkel van gond. Ők elfogadják a tanárt, csak a szülők nem veszik komolyan."What is bravery, without a dash of recklessness!"
Új hozzászólás Aktív témák
- Újabb Samsungok telepíthetik a Galaxy AI-t
- bb0t: Gyilkos szénhidrátok, avagy hogyan fogytam önsanyargatás nélkül 16 kg-ot
- Mindent megtudtunk az új Nokia 3210-ről
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Képeken az egyik kameráját elvesztő Sony Xperia 10 VI
- nVidia tulajok OFF topikja
- Vezetékes FÜLhallgatók
- Léghűtés topik
- Érkezik Magyarországa az LG szuper dizájnos hordozható projektora
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen