Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • anulu

    félisten

    válasz bambano #5 üzenetére

    megelőztél... kár, hogy ahhoz, hogy ez megtörténjen, emberéletet kellett követeljen.

    "Jelenleg a cloud nem más mint a sales által elhazudott és eladott utópia, egy ígéret, csalánba csomagolt mézesmadzag, amit az üzemeltetés f@$zával vernek" | Feel the power! Intel Core i7 | iPhone 14Pro 256GB | iPad Pro 2017 64GB

  • stefi76

    tag

    válasz bambano #5 üzenetére

    "csak belőlem akar kijönni egy vaskos köcsögözés, amikor az okostojás egy ember halála után is azt látja fontosnak, hogy a befektetések továbbra is érkeznek?"

    Az ember halála 3 dolog miatt következett be:
    - emberi felügyelet, ami hibás volt - emberi hiba, ez biztos
    - az áldozat, aki 50%-ban fellelős volt amiért belement a balesetveszélyes helyzetben, itt is emberi hiba volt, ami biztos
    - lehetséges műszaki probléma - ami vizsgálat alatt van - és amiről korrekten nem tudjuk még, hogy mi történt az elektronikai/számítástechnikai oldalról.

    És csak belőlem jön ki a vaskos köcsögözés, amikor egy számtech-es oldalon logikát mellőző, agyatlan, korrekt érvek helyett, blikk-szinten mennek a dolgok hőbörögve, el sem gondolkodva a helyzeten.

    "a magam részéről nagyon sajnálom, hogy egy ember halála bizonyította a témáról alkotott véleményemet."

    A magam részéről nagyon sajnálom, hogy "márpedig a Föld lapos és leesünk a széléről" mentalitás és gondolkodás ilyen mértékben jelen van.

    [ Szerkesztve ]

  • Felesbandi

    senior tag

    válasz bambano #5 üzenetére

    Emberek is okoznak halalos baleseteket az utakon, raadasul sok esetben azert, mert nem tartjak be a szabalyokat, allat modjara vezetnek, figyelmetlenek, esetleg faradtak. Arrol nem is beszelve, hogy buszon utazva, ahogy belatok az emberek kocsijaba azt tapasztalom, hogy ijesztoen magas szazalekuk vezetes kozben a telefonjat nyomkodja.

    Ezzel szemben az onvezeto autok betartjak a szabalyokat, nem turelmetlenkednek, vagy mennek mint az allatok, tudnak indexelni (ez sok embernek kihivas), nem masra figyelnek, raadasul lehetnek olyan szenzoraik is, melyek az emberi erzekszerveket adott esetben tulszarnyaljak.

    Akkor most miert is veszelyesebbek az onvezeto autok az idiota emberi soforoknel? Mert az egyik elutott egy olyan jarokelot, aki szabalytalanul, valoszinuleg korbenezes nelkul, kedvezotlen latoviszonyok mellett lepett le az auto ele? Megnezve a videot en tuti nem vettem volna eszre idoben.

  • Reggie0

    félisten

    válasz bambano #35 üzenetére

    "az ideális önvezető autó megtartja a szabályokat, nem türelmetlenkedik, stb."

    Mondjuk az idealis sofor is, szoval 1:1. ;]

    [ Szerkesztve ]

  • Kansas

    addikt

    válasz bambano #35 üzenetére

    Én is majdnem lefejeltem a monitorom, mikor rájöttem, hogy itt most mi tulajdonképpen egyetértünk :)

    Nincs olyan MI, ami képes lenne szimulálni az emberi hülyeséget... ha valaha lesz, annak tuti az emberi hülyeség lesz az oka... A Föld erőforrásai közül a legjobban az ész van elosztva - mindenki meg van róla győződve, hogy több jutott neki, mint másoknak.

  • b.

    félisten

    válasz bambano #5 üzenetére

    Ez nem jelenti azt, hogy ne sajnálná de ez egy iparág és megrendülhet az egész ezek miatt. Eléggé fontos, hogy sok ezer ember azért megéljen nap mint nap az Audiból és az NV nekik gyártott hardvereiből. nekik nem sok közük volt az Über féle autóhoz, szoftverhez, hardverhez, azon kívül, hogy ők is erre a területre gyártanak hardvert.
    Audi A8 még nem gázolt senkit halálra, egyenlőre.

    [ Szerkesztve ]

    "A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

  • b.

    félisten

    válasz bambano #43 üzenetére

    Miért maradna csöndben, -mikor ha elolvasod ezen cikk címét is- az egész sajtó globálisan, clickbait módon add címeket és egy kalap alatt emlegeti az egész önvezetőautó ipart?
    jelenleg az egyik legnagyobb ilyen jellegű hardvergyártó és az elsők között fognak bemutatni LVL5 szintű autókba való hardvert.
    Majd 7 % részvényárfolyam esés esetén( bár az nem csak ez miatt történt, de ez miatt is) kellenek az ilyen jellegű szavak a piac megnyugtatására,mert ez őket is érinti anyagilag, hiába más cég+ mert valóban ez a jövő. Ha például ők kiszállnak, akkor az jelentősen hátraveti az ilyen irányú fejlesztéseket és nem egy gyárat fognak bezárni ez miatt és ez mellett még mindig azt mondom, hogy ha ez működni fog, sokkal kevesebb ember fogja az életét veszíteni az utakon , mint manapság.
    Felesleges túllőni a mondanivalójának a lényegét, mindenki sajnálja ami történt, ő is, de ez jelenleg vékony jég, úttörőknek számítanak ilyen téren.
    Nem akarnak kockáztatni és felfüggesztik az éles teszteket, amíg elül a por a másik cég körül.

    [ Szerkesztve ]

    "A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz bambano #46 üzenetére

    "láttál már könnyezni kamerát?"

    Ez mit befolyásol?

    Ez volt az első halálos baleset. Bizonyosan nem az utolsó. Minden gyártónak felül kell vizsgálni a szoftvereiket.
    Javítani a szoftvert, ha szükséges.
    Egy teljesen biztos az önvezető járművek "szelleme már kikerült a palackból". belátható időn belül termék lesz belőle.

    A vasúti közlekedés biztonságának automatizálásakor is volt súlyos baleset. Kiderítették, hogy az állomások óráinak pontatlansága idézte el a balesetet. Nem a rendszert dobták el. kijavították az órák pontatlanságát.

    Természetesen akkor is meg lehetett volna állítani az automatizálást. Legalább nagyobb terepe lenne a telefonon játszó forgalomirányítóknak. Ha nem tesz semmit a forgalomirányító, akkor nem következett volna be a baleset. Helyette egymásnak engedte kézzel a szerelvényeket. Ezt a hibát, több nagyobb illetve hatástalan próbálkozással próbálta elhárítani.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • Felesbandi

    senior tag

    válasz bambano #35 üzenetére

    "szerintem egyezzünk meg abban az alapvető és cáfolhatatlan tényben, hogy az ellenpélda topicjában ezt a mantrát zsolozsmázni időszerűtlen"
    Miert is? Nem mantra szoveget irtam hanem tenyeket. Azert lenne kevesbe igaz es "idoszerutlen", mert pont egy ellenpelda eseten irom le? Tehat ha egy olyan hirhez irnam, ahol ember gazol halalra egy masik embert, mas lenne az igazsagtartalma? Maga a teny, hogy egy onvezeto auto altali gazolas (egy olyan esetnel ahol a gyalogos volt a hibas) hir ertekkel bir, magaert beszel. Ha egy ember gazolta volna el ugyanezt a gyalogost, senki nem beszelne rola, mert emberi sofortol ez mar nem meglepo.

    Az idealis onvezeto autorol szolo mantrad meg tobb sebbol verzik. Mutass 1 idealis emberi sofort. Mint stefi76 irta a #40-es hsz-ben, az embernek megannyi negativ tulajdonsaga van, ami gepnek nincs. Legy oly kedves, es a kedvemert olvasd el a hozzaszolasat.

    "el kellene végre fogadni azt a tényt, hogy nem tudunk elég jól programozni ahhoz, hogy ilyet csináljunkt"
    Meg tokeletlenul programozva is lehet boven jobb a jovoben (vagy lassacskan a jelenben?) egy onvezeto auto, mint egy atlag ember, mivel az ember sem tokeletes. Plane ugy, hogy az eszkozok az evek soran egyre jobba valnak, ahogy haladunk a korral, az emberek fizikai (pl. reakcioido, faradekonysag) es szellemi (van-e annyi esze, hogy ne a telefont nyomkodja) adottsagai ezzel szemben nem igen fejlodnek.

    Mindezek mellett kerlek, hogy a jovoben ERVEKET hozzal fel az erveim ellen. Az olyan szovegek, hogy ez az ellenpelda topicja, ugyhogy itt idoszerutlenek az erveim csak azt bizonyitjak, hogy nem tudsz ellenem ervelni, ezert inkabb invalidalod mindazt, amit leirtam. Maskulonben ellenervekkel vagtal volna vissza. Gondolom, ha csak "mantra" a szemedben mindaz amit leirtam, konnyen tudsz ellene ervelni nem? ;]

    Kerlek ERVELJ az ellen, amit korabban is leirtam, mint hogy pl. a gepek nem rendelkeznek olyan gyengesegekkel, mint az emberek (pl. figyelmetlenseg, szabalytalankodas, erzelmi allapot, faradekonysag, stb.).

    Ne vedd sertesnek, de ha erre a hozzaszolasra se fogsz rendes ervekkel reagalni, csak invalidalod/ignoralod a jelen es elozo hozzaszolasban levo erveimet, a tovabbiakban nem fogok veled ertelmes vitaba szallni. Olyan emberrel, aki ervek helyett rendes indoklas nelkul invalidalja a masik erveit nem lehet ertelmesen/erdemben vitatkozni. En egy faek egyszeru ember vagyok. Nyitott vagyok ra, hogy megvaltoztasd a velemenyemet barmivel kapcsolatban, de ehhez ervek kellenek, valamint a sajat erveim megfelelo ellenervekkel torteno cafolasa. Ha konkretan, basic logikaval ramutatsz a gondolatmenetemben es az allaspontomban levo hibakra, gond nelkul hajlando vagyok elfogadni, hogy igazad van. Viszont ha nemes egyszeruseggel megkerulod mindezt es cáfolhatatlan ténynek (oh igen mitol is cafolhatatlan?) allitod be, hogy pl. ebben a topicban idoszerutlenek (es emiatt termeszetesen ervenytelenek, ha mar ellenervre se meltattad oket) az elgondolasaim, csak azt bizonyitod, hogy nem tudsz ervelni az ellen, amit leirtam.

  • 0xmilan

    addikt

    válasz bambano #95 üzenetére

    másik évben áramkimaradás miatt megszűnik az uplink

    Milyen uplink? Halozati forgalmat maximum a szenzorok, CAN bus, kamera, stb. logolasara hasznalnak (tobbek kozt a neuralis halo tanitasahoz). Ez nem befolyasolja, hogy az auto adott pillanatban milyen dontest hoz.

    soha nem tudhatod előre, hogy mi olyan fog történni, amire nem készítetted fel az autót.

    Ha olyan esemeny tortenik, amire a tucat szenzorral felszerelt auto nem tud reagalni, arra valoszinuleg ember se tudna.

  • VirsLee

    őstag

    válasz bambano #102 üzenetére

    Te szerintem most valami nagyon furát látsz bele ebbe az egész történetbe. Az, hogy az emberi agy ócskább-e vagy a gép, az nyilván feladat függő. Van amiben egyik jobb, van amiben a másik.

    Ebben a kérdéskörben azonban az objektivitás egy kis szikráját sem tudod felmutatni. Úgy tűnik az autóbuzirajongó éned annyira domináns, hogy simán blokkol a gondolkodásban.

    - Utazol-e repülőgéppel? Ha igen, hogyan tűröd el, hogy egy számítógép tegye le a gépet?
    - Halt-e már meg közeli ismerősöd közlekedési balesetben más hibája miatt?
    - Szándékosan mosod össze az Uber 2 éves szutykát, a már 10 éve ezzel foglalkozó cég termékeivel, vagy csak nem néztél utána, hogy ki/mióta/mit/mennyi energiával/mennyi politikai mutyival fejleszt?
    - Évente több, mint 1 millió ember hal meg közlekedési balesetben. Ezt a számot lehet csökkenteni, nem nullára, de lehet.
    - Melyik hír bizonyítja számodra az emberi vezetés felsőbbrendűségét? Amikor alvó sofőr nekivezeti egy falnak a buszt, amikor az ébren lévő pilóta szándékosan hegynek vezeti a repülőgépet vagy amikor valaki 84 embert gázol halálra egy kamionnal? Ha arra akartál eddig utalni, hogy ilyen bonyolult összetett dolgokra a számítógép nem képes, akkor a végén még igazat adok neked...

  • jeriko2

    tag

    válasz bambano #141 üzenetére

    TÉNY, hogy a gép rengeteg területen jobb, mint az ember, és egyre jobban és gyorsabban fejlődik. Ha nem így lenne, nem alkalmaznák őket, ezzel szemben robotizált raktárak, hatalmas adatbázisok, emberi látásnál jobb és gyorsabb képfelismerő rendszerek léteznek, és nagyon sok helyen működnek automatikák vészhelyzetben. például az atomerőműveket kivétel nélkül gépek vezérlik, és ahol problémák lépnek fel, az szinte kivétel nélkül emberi mulasztás miatt van.

    Azon persze el lehetne vitatkozni, hogy JELENLEG az ember vagy a gép vezet-e jobban egy autót, erre valószínű nem is lehet egyértelmű választ adni, de az biztos, hogy az emberi képességeknek van határa, és mi nem fogunk fejlődni, az önvezető rendszerek ellenben irtózatos sebességgel fejlődnek. Csak egy példát mondok, mert érdekel ez a terület: 2004-ben rendezték meg először az önvezető autók versenyét (DARPA grand challange), a Mojave sivatagban. 2004-ben egyetlen jármű sem ért célba, a legmesszebbre jutó kb. 12 km-t teljesített a 240-ből. 2005-ben 5 autó ért célba, az első kevesebb, mint 7 óra alatt. 2007-ben városi körülmények között rendezték meg, közlekedési táblákkal, lámpákkal, 90km-es távval. Az első helyezett 4 óra alatt teljesítette, hiba nélkül.
    Akkor 3 év volt erre a fejlődésre, azóta eltett 11(!) év. Hidd el, fel sem tudod fogni, hol tart most a dolog.

    Az emberek a hibákat nem tudatosan csinálják. A gyorshajtás nem hiba - a hiba az a tényleges baleset, ami mondjuk abból ered, hogy nincs ideje fékezni, felmérni a körülményeket, megállni valami (pl. másik jármű) előtt. Attól, hogy gyorsan mész, még egyáltalán nem biztos, hogy balesetet fogsz okozni, sőt az ember azért hajt gyorsan, mert úgy látja, az adott helyzetben is biztonságos. Maga a baleset egyértelműen vezetési hiba az ember részéről.

    Jelen helyzetben nagyon sokan hibáztak: a gyalogos aki a messziről látható autó elé lépett körültekintés nélkül, ráadásul elsőbbsége sem volt. Az autó, hogy nem vette észre (teljesen lényegtelen milyen szenzorai vannak, ezt észre kellett volna vennie). A bent ülő sofőr, aki sok mindent nézett, csak az utat nem, holott ez lett volna a feladata (ez egy kísérleti jármű, nem tökéletes önvezető rendszer). A hatóság is, aki kiadta az engedélyt ennek a járműnek anélkül, hogy felmérte volna, mire képes. Szerintem a jövőben minden utakra engedett önvezető rendszert vizsgáztatni kellene, végighajtani egy igen összetett tesztpályán, más önvezető és ember által vezetett autók között, mondjuk 2 napig folyamatosan, miközben véletlen cuccokat dobálnak eléje és szimulálnak minden létező időjárási szituációt. A kocsi majd akkor mehet forgalomba, ha ezen a teszten átmegy - de ilyen jelenleg nincs.
    Személyes véleményem egyébként, hogy nyilván "tökéletes" automata sofőr sose lesz, de amikor már jobban vezetnek, mint egy ember, már ki lehet őket engedni az utakra.

    "Az objektivitásról: nem velem kell vitatkoznod, hanem azzal a ténnyel, hogy az uber autója elgázolt egy embert. Semmissé tudod tenni? Ha nem (nyilván nem), akkor ez egy objektív tény."

    Ez nagyon demagóg érv (nem is nevezném érv-nek). TÉNY, hogy minden nap emberek százai halnak meg az utakon, másik ember hibáinak eredményeképp. Semmissé tudod tenni? Ha nem (nyilván nem), akkor ez is (több száz) objektív tény.

    Személyi baleseti sérülés statisztika: https://www.vezess.hu/magazin/2017/05/18/hogyan-tori-ossze-magat-a-magyar/
    https://www.vezess.hu/magazin/2017/05/18/hogyan-tori-ossze-magat-a-magyar/

    [ Szerkesztve ]

  • Alchemist

    addikt

    válasz bambano #141 üzenetére

    A megfelelő önvezetéshez nem általános, hanem specializált MI szükséges. Ilyet azért már elő lehet állítani, ld. AlphaZero a sakkban.

    tt se a robotpilóta szállt le a Hudson folyóra, hanem ember.

    Egy kiemelkedő képességű, tapasztalt pilóta, némi szerencsével... a helyzetet a vizsgálatok során szimulátorban kevés pilóta tudta katasztrófa nélkül megoldani. Akkor jogsit ezek után csak az kapjon, aki Michelisz Norbi szintjén vezet és előtte párezer órát eltöltött már vezetési szimulátorban..?

    Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

  • DithenS

    senior tag

    válasz bambano #5 üzenetére

    A nő volt a hibás. Te is pont elcsaptad volna a francba. A gond az, hogy nincs felkészítve a szoftver hülye emberek ellen...
    Egy kétsávos úton vak sötétben kivilágítatlanul (prizma se volt a biciklin) és a közelben egy zebra vagy jelzőlámpa nélkül áthaladó biciklista ellen még mindig az emberi vezetőket véded? Ez csak az egó... Semmi más...

    Az emberek képtelen ugyan olyan feladatra órákig koncentrálni, erre jó a gép. A gép nem fog befarolni elém, nem fog letolni, nem szídja az anyámat és normálisan vezet. Az emberekre ez nem mondható el, némelyil ek örökre elvenném a jogosítványát.

  • Reggie0

    félisten

    válasz bambano #151 üzenetére

    Ez biztosan igy lesz. Viszont a kerdes az, hogy a komoly hiba valoszinusege X erintett autok szama, vagy az emberi hibak valoszinusege X ember altal vezetek autok szama lesz a nagyobb vegeredmenyben. Az, hogy itt mondjak, hogy deszuper egy szenzor, meg milyen gyors, meg semmit nem mond a fenti ketto viszonyairol, csak vagdalozas feltudassal. Az onvezeto auto fanatikusok pont olyanok, mint az onvezeto autot helybol elutasitok, csak az elobbiek tulbecsulik, az utobbiak meg le.

    [ Szerkesztve ]

  • Reggie0

    félisten

    válasz bambano #153 üzenetére

    Ennek merseklesere eleg jo modszer a piac szegmentalasa is, igy egy gyartonal bekovetkezo globalis hiba kisebb kart okoz. Mondjuk megerzesem szerint nem nagyon fog ez bekovetkezni, mar most is nagyon nagy merteku a tokekoncentracio az elektronika/IT szektorban.

    A szoftveriparon is lehetne meg mit javitani, pl. (matematikailag) bizonyitott algoritmusok, nagyobb felelosseg a fejlesztokre, stb.. De a jelenlegi allapot tenyleg katasztrofalis.

    [ Szerkesztve ]

  • jeriko2

    tag

    válasz bambano #153 üzenetére

    "jelenleg ott tart a szoftveripar, hogy két olyan esemény között, ami globális összeomlást okozhat az önvezetésnél, nagyságrendileg 15-25 nap telik el. ilyen paraméterek mellett a franc se akar önvezetést. én biztosan nem."

    Ezeket a számokat honnan veszed? Mert elég idiótaságnak tűnik már csak annak emlegetése, hogy "globális összeomlás". Egyáltalán nálad ez mit jelent?

    Egyébként pár hete az Arizonai Phoenixben a google önvezető autói emberi sofőr nélkül közlekednek és biztosítanak taxi szolgáltatást - egyelőre csak teszt jelleggel.

    https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2018/03/02/waymo-is-millions-of-miles-ahead-in-robot-car-tests-does-it-need-a-billion-more/#36f291961ef4

  • Alchemist

    addikt

    válasz bambano #148 üzenetére

    Ha az AlphaZero pár óra alatt nulláról újraértelmezte a sakkot, az emberi mérlegelés sémáinál jobb hatásfokkal, esélyes hogy a helyzetfelismerés és cselekvés pozitív mintáit a közlekedésben is magas szinten - az emberihez képest mindenképpen - képes lehet alkalmazni.
    Egy gépjármű irányításában nincs semmi transzcendens, ha egyébként a szenzorok jó modellezik a változó környezetet. Nyilván sok csapdahelyzet, biztonsági sebezhetőség, stb. létezhet, de ezek jó részét az emberi vezetők eleve szarul kezelik, így nem nehéz az emberi vezetőket idővel túlszárnyalni.
    (rendszerhiba... egy emberi sofőr is lehet rosszul, elaludhat, elbambulhat, stb. de a szoftver oldaláról ezeket sok-sok teszttel ki lehet szűrni, megoldást lehet találni a váratlan helyzetekre)

    Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

  • ZnVjaw0K

    tag

    válasz bambano #164 üzenetére

    "Tudomásom szerint belém még nem töltöttek kártékony kódot."

    Soha nem voltál még influenzás? :D

  • Alchemist

    addikt

    válasz bambano #164 üzenetére

    Zárt rendszerre (ld. autopilot repülőn) nehezebb kártékony kódon feltölteni, mint egy sofőrt benarkózni.

    Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

  • 2xar

    tag

    válasz bambano #175 üzenetére

    Gratulálok! Sikerült egy Fake News videót belinkelned! :C

    @zib3 Total disinformation about his crash being spread on these sites by a very sick few individuals. This was not a test flight, it was an Air France demonstration flight (#296Q) of a brand new A320 filled with people who had won their tickets from a local bank and newspaper. Plane crashed during a low speed flyby at Habsheim Flying Club airshow with 3 dead (2 were children, RIP)
    The idiot trolls would have you believe it was unoccupied. Why, I don't know. It's nuts. Don't buy it for a second.

    BTW: Teljesen emberi irányítás alatt, emberi hibából zuhant le...

    A többi érved is kb. ennyire releváns...

  • Reggie0

    félisten

    válasz bambano #164 üzenetére

    Vallasrol meg nem hallottal? Embernel az a kartekony kod, kb. minden tulajdonsaga megvan, mint egy szamitogepes virusnak, amitol virus lesz.

    (#183) szazbolha: Viszont, ha egy gepet bortonbe csuksz, akkor jo magaviselettel leuli, mert jobban birja a monotonitast, mint az emberek. Meg harmadolast se kerne. Tehat ebben is jobb lenne ;]

    [ Szerkesztve ]

  • 0P1

    aktív tag

    válasz bambano #5 üzenetére

    "csak belőlem akar kijönni egy vaskos köcsögözés, amikor az okostojás egy ember halála után is azt látja fontosnak, hogy a befektetések továbbra is érkeznek?"

    Meghalt egy öngyilkosjelölt hülye ember, és akkor mi van? Maga az önvezetés elterjedése viszont a mostani 25 másodpercenkénti közúti halálesetek számát fogja radikálisan lecsökkenteni. És igen, ehhez befektetések kellenek. Szóval szerintem a hiba a te készülékedben van (ha nem is köcsög, de erősen szűk látókörű vagy vagy)

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz bambano #207 üzenetére

    "nyilván kikapcsolták, meg egy csomó más rendszerét is, mert azok az önvezetéshez szükséges funkcionalitás töredékét adták ki összesen."

    Persze, a töredékét. De bizonyos helyzetekben, mint a jelen esetben is, életmentő lehet a meglévő automatikák üzemben tartása. Ráadásul segít felderíteni a tesztrendszer hibáit. Ha az önvezetőrendszer előtt aktiválódik, nagy a baj. Lehet elemezni a helyzetet.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • somogyib

    őstag

    válasz bambano #211 üzenetére

    Na de a linkelt cikkben ez áll:

    "Az Uber és a Volvo tavaly novemberben jelentette be, hogy több tízezer Volvo XC90-est vásárol a személyszállító cég, hogy tesztelhesse önvezető rendszerét. Akkor még
    szó sem volt arról, hogy a Volvo gyári biztonsági rendszereit ki fogják kapcsolni.

    A svéd autógyártó sajtóközleménye novemberben a következőket írta: „az alap járművek minden biztonsági rendszert, redundanciát és alapvető autonóm vezetési technológiát tartalmaznak, amelyek szükségesek ahhoz, hogy az Uber a saját önvezető technológiáját hozzáadhassa."

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz bambano #211 üzenetére

    "ha a volvó saját radarja kitol egy impulzust, aminek a visszaverődését az uber egy máshol levő tárgynak hiszi"

    Ezt te sem gondolhatod komoly érvnek. A szembejövő(k) is bezavarhatnának. Sőt a távoli tárgyakról visszatükröződő jel is "betonfalat varázsolhatna" az autó elé. A kiküldött mérőjel alakjának figyelésével lehet kivédeni a zavaró tényezőket. Illetve folyamatosan kereshet "tiszta" frekvenciát a rendszer, bár ez többsávos úton araszolva reménytelen vállalkozás.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz bambano #215 üzenetére

    "...hanem saját személyes tapasztalatnak."

    Foglalkozol radartechnikával is?
    A repülőtereken is a jelalak variálásával kerülik el a téves jelfeldolgozást.

    "nemigen, az idő meg a jelszint csökkenése azért kezelhetővé teszi ezt a problémát."

    Többsávos út közepében torlódva vajon menni jármű mérőjelét fogják érzékelni, a sajáton kívül, a szenzorok?
    Az összes közvetlen körülötted levőjét. Némelyiket közvetlenül és visszaverten is. Ezt a problémát kezelni kell valahogyan.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz bambano #219 üzenetére

    ""Foglalkozol radartechnikával is?": nem kell radartechnikával foglalkozni ahhoz, hogy ilyen tapasztalatot szerezz."

    Ilyen alapon ért X millió magyar ember a focihoz. :P

    "döntsd már el, hogy konkrétan mi a fenét akarsz, mert így nem lehet vitatkozni."

    Én tudom. Leírom még egyszer, hogy mindenki megértse.
    Az önvezető járművek terjedésével megsokszorozódnak a közút 1 négyzetmétere eső aktív érzékelők száma. Például a radar alapú távolságmérőké is.
    Ezek egymást nem zavarhatják, erre megoldást kell találni, már most. Éppen ezért nem lehet gond, kettő hasonló rendszer üzemeltetése egy tesztjárművön. De használhatja mind a két rendszer a meglévő érzékelők adait is, hogy ne kelljen fúrni- faragni a tesztautókat. Mert milliárdos üzlet elérésénél valaki szerint gond a járművek átalakítása.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • somogyib

    őstag

    válasz bambano #262 üzenetére

    Ok, ezzel nem lehet vitatkozni. De akkor vészfék helyett inkább ezt a sofőrt kellene klónozni minden kamionba. :)

    (#261) Reggie0 kösz, ez új infó.

    [ Szerkesztve ]

  • sanzi89

    addikt

    válasz bambano #35 üzenetére

    Jobbak, biztonságosabbak-e a jelenlegi önvezető autók, mint az emberi sofőrök? Igen.
    Ennyi a sztori, nincs miről beszélni, részemről jöhetnek, illetve folytatódhatnak a tesztelések, fejlesztések.

    Tökéletesek, hibátlanok? Nem.

    Gondolom te is minden amihez nyúlsz első alkalommal szín arany, és elsőre tökéletesen alkotsz a munkád során. Ha nem, akkor térjünk vissza rá 120 év múlva, ha már hibátlan.

    "Mindent azért kell tudni mert kérdezik, nem azért mert hasznos."

  • dabadab

    titán

    válasz bambano #255 üzenetére

    Ne viccelj, a busz mögül előrohanó gyerek az olyan helyzet, ami még a KRESZ-nek is része. Valójában a kamionos teljesen felelőtlenül száguldozott.

    [ Szerkesztve ]

    DRM is theft

  • sanzi89

    addikt

    válasz bambano #291 üzenetére

    "Jobbak, biztonságosabbak-e a jelenlegi önvezető autók, mint az emberi sofőrök?": természetesen NEM.

    A futott kilométer/baleset mutató nem ezt sugallja.

    De mindegy is, ez még fejlesztés/tesztelés fázisban van. A gyártók kövessenek el mindent, amit tudnak a balesetek megelőzéséért, de aki nem vaskalapos/középkori gondolkodású az tudja, hogy soha nem lesz olyan ember alkotta dolog, ami elsőre hibátlan, mindig lesznek balesetek. Ez nem indok arra, hogy a fejlődés el legyen gáncsolva. Legyenek szigorú(bb) szabályok, ellenőrzések, előírások, kövessenek el minden embertől telhetőt, hogy ne történjen baleset, de haladjon a dolog, mert véleményem szerint nagy lépés lenne az emberiség történelmében.

    Az, hogy ebben a kérdéses esetben min csúszott el a dolog, nem tudom megítélni, nem értek hozzá. De az biztos, hogy egy kérdéses eset miatt nem szabad, hogy ráhúzzák a vizes lepedőt az összes(!) autonóm vezetést fejlesztő cégekre.

    "Mindent azért kell tudni mert kérdezik, nem azért mert hasznos."

  • 2xar

    tag

    válasz bambano #291 üzenetére

    "Ennek többek között az is lehet az oka, hogy nincsenek jelenleg önvezető autók, így jobbak sem lehetnek az embernél."

    Szép, új, post-truth világ... :C

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz bambano #291 üzenetére

    Nyugalom.

    "természetesen NEM.
    Ennek többek között az is lehet az oka, hogy nincsenek jelenleg önvezető autók, így jobbak sem lehetnek az embernél."

    Ha abból indulsz, hogy ma csak teszt járművek vannak, akkor sincs igazad.
    Már a tesztautók is tudnak jobban teljesíteni, mint az emberek. egy jelentős része.
    Nem véletlenül terjednek az aktív, ráfutást megelőző rendszerek. Tudom ezek nem önvezetők, de legalább önfékezők. :D
    Feltéve, hogy nem kapcsolják ki ezen rendszereket.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • Auratech

    őstag

    válasz bambano #315 üzenetére

    Tudtam erről. Győri vagyok. Amit én mondtam, az nem egy tesztpálya, ahol "egy-két" prototípus keringél, mint az audi tesztpályáján, vagy a Rába-ringen, hanem egy valós forgalmi eseményeket szimulaló épített tesztkörnyezet, ahol sok, véletlenszerű eseményt is jól közelítően meg lehet rendezni.
    Nem vagyok szakterületen illetékes, de gyakran talalkozom avval, hogy hétköznapi gondolkodásban triviális dolog szakember számára alig értelmezhető..

    [ Szerkesztve ]

    Auratech Field Recording

  • cog777

    senior tag

    válasz bambano #318 üzenetére

    "Egy audis mérnöknek..."
    Egy lehet hogy preciz. Vegyel hozza tobb mernokot, majd tegyel a tetejukbe egy menedzsmentet koltsegvetessel, tobb eves fejlesztesi tervvel es szoros hataridokkel :D na itt mar jelentos lehet a hibaszazalek.

    Siman tudnak nagyon egyszeru hibat veteni. Pl az inkompatibilis CATIA verziok az angol es a francia csapatoknal 6 milliard dollarjaba :DDD kerult az Airbus-nak. [link] Pedig csak annyi lett volna a megoldas hogy mindenhol ugyanazt a tervezoszoftvert hasznaljak.

    Uber eseteben eleg ha egy felelos vezeto azt mondja, hogy hagyjuk ki ezt es ezt a tesztet, szenzort es igy olcsobb lesz a cucc. Egy termek fejlesztesenek menetebe nagyon sok minden beleszolhat, szokasos hataridoktol kezdve a hulye fonokig.

    "...hogy annyi ökörséget, amit az élet produkál, a mérnökök tesztpályán nem tudnak előállítani"
    Hat, a mostani eset egy konnyen reprodukalhato es tesztelheto forgatokonyv de ugy tunik keptelenek voltak megoldani, nem kell ehhez bonyolult idojarast es kornyezetet szimulalni (turkozodo es lezert/radiohullamot elnyelo/visszavero feluletek, koddel hoval/jeggel, raadasul szembe sut a nap :) )

    [ Szerkesztve ]

    HP ZBook Workstation A3000 - Linux Mint; Raspberry Pi4 - Raspbian

  • janos1988

    addikt

    válasz bambano #291 üzenetére

    ""Jobbak, biztonságosabbak-e a jelenlegi önvezető autók, mint az emberi sofőrök?": természetesen NEM.
    Ennek többek között az is lehet az oka, hogy nincsenek jelenleg önvezető autók, így jobbak sem lehetnek az embernél."

    Sokan nem is látják mennyi a hobbi sofőr (eszméletlenül kiba**ott sok), akit inkább biciklire ültetne az ember. :U Jó esetben tud egyenesen menni meg talán kanyarodni egy kereszteződésben, talán...

    [ Szerkesztve ]

    https://www.youtube.com/watch?v=mkDSGbRyjz8&list=PLVJH24yGtE_w5Ke4aWmRV8erFQmqRD1dK Minden egyes új rész rátesz még egy lapáttal :-D

Új hozzászólás Aktív témák