- Bocsánatot kért az Apple, mert nagyon mellélőtt a legutóbbi reklámjával
- Visszavonta az Intel és a Qualcomm Huawei-hez kiadott exportlicencét az USA
- Hálózati / IP kamera
- Programozás topic
- Már nem hisz a nagy európai EV-forradalomban a Ford
- YouTube
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- HBO Max & OD topic
- Aliexpress tapasztalatok
- SkyShowtime
Új hozzászólás Aktív témák
-
somogyib
őstag
Végigolvastam a kommenteket és sokan hasonlították az önvezető autókat a repülőgépekhez. Az persze már régi fáma, hogy sokkal kisebb az esélyed egy repülőgép szerencsétlenségre, mint egy közúti balesetre, de azt is figyelembe kell venni, hogy a repülőgép balesetek ~20%-a műszaki okokra vezethető vissza, míg az autó baleseteknél ez kb. kevesebb mint 1%.
A mostani uber eset valószínűleg emiatt is korbácsolta fel a kedélyeket, mivel itt egyből mindenki a műszaki hibákra gondol elsőként. Persze sokváltozós a képlet, mert a sofőr és az áldozat se figyelt, de éppen ilyen helyzetekben várja el az ember a gépektől a segítséget.
[ Szerkesztve ]
-
somogyib
őstag
Na de a linkelt cikkben ez áll:
"Az Uber és a Volvo tavaly novemberben jelentette be, hogy több tízezer Volvo XC90-est vásárol a személyszállító cég, hogy tesztelhesse önvezető rendszerét. Akkor még
szó sem volt arról, hogy a Volvo gyári biztonsági rendszereit ki fogják kapcsolni.A svéd autógyártó sajtóközleménye novemberben a következőket írta: „az alap járművek minden biztonsági rendszert, redundanciát és alapvető autonóm vezetési technológiát tartalmaznak, amelyek szükségesek ahhoz, hogy az Uber a saját önvezető technológiáját hozzáadhassa."
-
somogyib
őstag
"Ez ebben a formában nem teljesen igaz, ugyanis a repülőgépek műszaki jellegű baleseteinek 95%-ka szintén emberi mulasztásokra vezethető vissza. Elnagyolt, nem megfelelően végzett karbantartások..."
Ebből a szempontból minden emberi mulasztásra vezethető vissza, kb. csak a hajtóműbe repülő madárraj nem. . De a műszaki hiba adatokkal én csak a repülőgépes hasonlatokat akartam egy kicsit árnyalni.
"Jelenleg az emberek kis túlzással hullanak az utakon"
Én úgy gondolom hogy az önvezető autók bevezetésével csak akkor fog csökkenni a balesetek száma, ha már majd csak ilyen autók lesznek az utakon. Mert ahogy írod "a helyi oké gyerek" száguldozását és bénázását nem fogja kivédeni egy rendszer sem.
[ Szerkesztve ]
-
somogyib
őstag
Akkor inkább úgy mondom, hogy a fizikai határokat nem tudják átlépni.
Például: mész egy önvezető autóval és jobbról a kereszteződésből úgy vághat eléd egy autó, amit még ha le is reagál a rendszer, az ütközést nem tudja elkerülni. Viszont ha a jobbról jövő jármű is egy önvezető, nyilván nem lesz baleset, mert nem fog eléd vágni.
Kb. így értettem, hogy ilyenkor már tényleg kevesebb baleset lesz.A Tesla rendszere milyen statisztikát véve csökkentette a balesetek számát? (mert gondolom nem globális értelemben .
[ Szerkesztve ]
-
somogyib
őstag
Értem.
Amúgy én nem vagyok ellene ennek, csak mindig felmerülnek az emberben a kétségek az ilyen új technológiák bevezetésekor, főleg ha az szinte minden embert érint a világon.
Számomra még az egy lényeges kérdés, hogy ha ezek az önvezető autók már megvásárolhatók lesznek, akkor az emberek mennyire merik majd rábízni magukat a technikára. Főleg akkor, ha most a további tesztévekben még fognak ilyen balesetek történni (valószínűleg fognak, és nyilván a sajtó persze fel is kapja ezeket).
A másik, hogy mennyire lehet majd átvenni az irányítást az autó felett, vagy lesz olyan funkció amit nem bírálhatunk felül?
-
somogyib
őstag
válasz laszlohu #248 üzenetére
"Igazából nem is azon megy a vita, hogy elgázolta volna -e a gyalogost"
De éppen azon megy. Mert nem az a lényeg, hogy sötét volt, hanem az, hogy a minden látási körülmények között "látó" szenzorok miért nem érzékeltek semmit. Mert ha azok úgy működnek, ahogyan tervezték, az autó meg tudott volna állni.
(#255) bambano "elsősorban a volvós intuíciója kellett, meg a reflexei."
Ezt miért állítod ennyire biztosan? Honnan tudod, hogy először nem a vészfék-rendszer lépett életbe?
[ Szerkesztve ]
-
somogyib
őstag
Ebben van igazság. Ha én álló buszt előzök, a lábam a fék felett van, nem a gázon (mondjuk ez nem kresszből való tudás, hanem forgalmi tapasztalat). Mindenesetre a szituáció jól végződött, és ami plussz, hogy a sofőr és a gyerek is tanult a dologból (gondolom mindketten telefosták magukat a szituációban ).
-
somogyib
őstag
"Sokan azt várják az önvezető autóktól hogy nem lesz több baleset, pedig de. A fizikát mint tudjuk nem lehet megb... khm... kerülni."
De itt sem kellett volna a fizikai határokat átlépni, arról van szó, hogy a szenzoroknak féktávolságon kívül már érzékelniük kellett volna a biciklist.
(#306) szazbolha "Ha nem így lenne, mindenki mosná kezeit és mehetne tovább a projekt."
[ Szerkesztve ]
-
somogyib
őstag
Én is csapongok ide-oda a témát illetően, de találtam egy ideillő, repülőgépekkel kapcsolatos mondatot, ami egy kicsit elgondolkodtatott:
"Manapság a balesetek nagy részénél a humán faktor az, amelyik inkább meghatározó. Persze ez nem azt jelenti, hogy a pilóták hülyébbek lettek, hanem a technológia gyors fejlődése nagyobb teret enged az emberi tévedésnek. Ezért is fektetnek a légiügyi hatóságok komoly energiát a továbbképzésekre."
'A technológia gyors fejlődése nagyobb teret enged az emberi tévedésnek'
Szerintem van benne valami...[ Szerkesztve ]
-
somogyib
őstag
válasz szazbolha #344 üzenetére
A műszaki hiba nem vethető el, mert az autó elgázolta a biciklist és még csak nem is fékezett. És elviekben ezt tudnia kellene.
De a felelősségre visszatérve mondok egy hasonlatot (és tényleg kíváncsi vagyok a válaszra, mert nem tudom):
Ha egy tanulóvezető balesetet okoz, akkor ki a felelős? A jogosítvány nélkül vezető tanuló vagy a mellette ülő oktató?
[ Szerkesztve ]
-
somogyib
őstag
válasz szazbolha #346 üzenetére
Szerintem azért nem ennyire fekete-fehér a képlet. Ha ilyen egyszerű lenne, akkor most nem is lenne ekkora patália belőle.
Nem az a lényeg, hogy önvezetőnek vagy akárminek nevezzük, a lényeg, hogy az adott szituációt le kellett volna reagálnia a rendszernek, mert éppen erre (is) lett tervezve. De ezzel együtt az is igaz, hogy a sofőrön is múlt a dolog, mert tesztüzemben nagyobb kontroll alatt kell tartani a rendszert, nem nézelődni össze-vissza.
Új hozzászólás Aktív témák
- MECHANIC PCB repair PAD - 2. generációs kialakítás
- DC csatlakozós ventilátor kábel - 1 utas vagy 3 utas változat
- ÚJ, bontatlan iPad PRO 13 (2024) M4 CHIP! 256GB WIFI asztrofekete, 1 év Apple garancia!
- Samsung Galaxy S22 Ultra 5G 256GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- HP Victus 16-r1019nt - ÚJ 16" FullHD IPS GAMER notebook - i7-14700HX, 32GB, RTX 4070
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen