- ASUS routerek
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Windows 11
- Freemail
- Gmail
- Átjutottak a Ciscón, betörtek a kormányok hálózataiba
- XPEnology
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Mikrotik routerek
- Musk szerint már jövőre itt vannak a Tesla Optimus humanoid robotok
Új hozzászólás Aktív témák
-
Diocles
aktív tag
Olyan szakemberek is vannak, akik a kormányrúdhoz hegesztett csővel képesek megváltoztatni az autó menetirányát.
-
gyári állapotú prius, nemdohányzó női sofőrtől eladó
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Béééla
őstag
Akkor fogok gyalog járni, ha valaki bejelenti a megvásárolandó autómnál, hogy wireless ez meg az megy rajta, és a Kompúter is rá van kötve.
Nincs feltörhetetlen rendszer, csak kevés unatkozó zseni.Oké, nagy veszélyes rendszerek is kommunikálnak (erőművek) de ott éjjel-nappal van egy brigád aki dolgozik és felügyel. Engem a fék eltűnése rémisztett meg leginkább
Bélabá
-
Xmodule
őstag
Pont ma voltam tesztvezetni egy 2012-es Priust. Eléggé durva "autó". Mondjuk nekem nagyon tetszett Szerintem nincsen ezzel addig gond amig zárt marad(na) a rendszer.
Azért jó mazochistának lenni, mert ha rossz, akkor jó. De ha meg jó, akkor rossz, tehát jó.
-
őstag
Azért biztos vagyok benne, hogy az autókban a vezeték nélküli technológiákat csak akkor fogják bevezetni, ha megfelelő titkosítást és egyéb biztonsági intézkedéseket kifejlesztettek hozzá. Azért a jelenleg WiFi-nél használatos WPA/WPA2 se gyenge. Lehet jönni azzal, hogy minden feltörhető... persze, minden az. WPA-t is fel lehet törni mondjuk 5000 év alatt, de nem hinném, hogy csak ezért 5000 évig követi az adott autót egy unatkozó hacker.
Ami működik, ahhoz nem nyúlunk.
-
Tyrel
őstag
Tudtam én mindig hogy a Trabant a legjobb, csak kell gyorsan találnom egyet amit még nem ettek meg a malacok...
Turenkarn
-
Dany007
veterán
Évek óta mondtuk hogy ez eljön... Egyáltalán nincs benne semmi meglepő.
Hajrá! Internetet az autókba! -
Madárpók
aktív tag
Érdemes megnézni ezt az előadást, főleg a végét: https://www.youtube.com/watch?v=7EpJuOrF4CM
Elég kevés figyelmet fordítanak az autók szoftveres biztonságára. -
cer
tag
Jééé.... ezt most olvastam az indexen..... déjá vu...
-
xmaas
őstag
Ez mind szep es jo de ahoz hogy ezt megtudjak csinalni "felboncoltak "tulajdonkepen azt az autot ennyi erovel barmelyik auto rendszeret meglehet buzeralni hogy tortenjen valami vele /iranyitani lehessen meg olyan kocsit is amiben nincs szinte semmilyen elektronika/szamitogepes rendszer tulajdonkepen ujra feltalaltak a spanyolviaszt
-
a probléma több rétű és több területen keletkezik, ők megmutatták, hogy az egyik területtel probléma van (a can buszon a titkosítás és a jogosultság-kezelés jelenleg nulla).
mivel az elektronikus átjárás akár már most is meglehet az autón belül, így az elvi lehetősége nem zárható ki, hogy tönkre lehet tenni egy autót így. például ha valaki megtalálja a módját, hogy átmenjen a különböző can buszok között, akkor célt ér, mert a legtöbb usb-ről mp3-at lejátszó fejegység (a gyáriak szinte biztosan) rajta vannak az egyik buszon.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
az mondjuk annyiból érdekes lesz, hogy a másik topicban az rfid miatt megy a sírás, az autó pedig tűzfalként szolgál az rfid-s meg nfc-s kártyáidnak
anno fertőztek már meg merci szórakoztató rendszert utcai hotspotról. csak azért nem írtam a kollégának, hogy már régen gyalogolnia kellene, mert még nem láttam bizonyítva, hogy a dvd lejátszós mp3-as navis fejegységből át lehet menni az abs-be.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
dabadab
titán
válasz #32839680 #15 üzenetére
"Nézi valaki a Revolution című sorozatot? Bármikor előfordulhat egy extra erejű napkitörés ami szimplán kinyírja az összes autókban lévő elektronikát."
En azert a helyedben megfontolnam azt is, hogy nem tv-sorozatokbol szerzem a termeszettudomanyos ismereteimet
DRM is theft
-
őstag
válasz #32839680 #15 üzenetére
Bárcsak ilyen viszonylag reális dologról szólna a Revolution. De helyette medálokkal blokkolják a világ áramellátását.......... Jajj már ez a sorozat ...
Amúgy ez a jövő, akárhogy is nézem. És a Google nagyon élen jár ebben a témában. Szerintem ettől csak biztonságosabb lesz az életünk.
Ami működik, ahhoz nem nyúlunk.
-
finest
őstag
Én arra számítottam a cím alapján, h valami kormányba szerelt kütyüvel a sofőröket hekkelték meg.
“Don’t shoot, I’m Globish.”
-
Béééla
őstag
Most jelen tudásunk szerint tényleg nagyon törhetetlen még a WPA2 is, aztán véletlen felfedez valami matematikus egy hibát és hopp, bukik az egész. Nem kell majd ezer évekig sniffelni. A WEP is milyen szépen adta a Wired Equivalent Proctectiont, most már lassan telefonról is megvan a törése belátható időn belül.
Aztán nem nyugtat az a tudat, hogy mennyi embert veszélyeztet, unatkozó hülyehekker engem nyír ki, pont nem leszek kisegítve.
(a can buszon a titkosítás és a jogosultság-kezelés jelenleg nulla)
A CAN a legalsó, fizikai rétegben csücsül a hierarchiában. A CAN-nek nem is lehet feladata a titkosítás meg jogosultság-kezelés. A CAN feladata, hogy amit bebüfögtek "az egyik végén", pont ugyanaz jöjjön ki a másik végén.
Nagyjából olyan, mint az RS232-re fújjolni ugyanez miatt. A CAN nagyon szép, nagyon jó, csak vakon megbíznak bármilyen üzenetben.anno fertőztek már meg merci szórakoztató rendszert utcai hotspotról. csak azért nem írtam a kollégának, hogy már régen gyalogolnia kellene, mert még nem láttam bizonyítva, hogy a dvd lejátszós mp3-as navis fejegységből át lehet menni az abs-be.
Egyrészt valami dokumentációt kérhetnék szépen az esetről? Az ilyenek mindig izgatnak
Másrészt elvileg afigyelemelterelőszórakoztató központ nincs rajta az életmentő hardvereket is tartalmazó buszon. Minden értelmes autóban legalább 2 busz fut.Bélabá
-
őstag
Szerintem ha feltételezzük, hogy az autógyártók betartják azt, amit a cikk is említ (" a netes kapcsolatok megléte, melyeket szigorúan le kell választani az alapműködésről") akkor nincs okunk azon aggódni, hogy éppen feltöri e valaki az autó wifijét vagy nem, mert úgy sincs összeköttetésben az "alapműködéssel".
Az viszont már más téma, hogy ha azt a vezeték nélküli technológia törik fel, amin keresztül egymással fognak a jövőben kommunikálni az autók, mert az így szerzett információkat biztos, hogy felhasználja az autó az irányításban.
Ami működik, ahhoz nem nyúlunk.
-
az csak az egyik dolog, hogy úgy gondoljuk, jelenleg matematikailag a wpa2 nem törhető záros határidőn belül. de van ott még olyan is, hogy biztosan hibátlanul implementálták? ööööö....
"Minden értelmes autóban legalább 2 busz fut.": én is tudom, hogy az enyémben három, ezért is írtam, hogy nem látom bizonyítva, hogy át lehet-e menni. de ki tudja? a valóság viszont az, hogy bizonyára a szórakoztató rendszeren keresztül is lehet zavarokat okozni, ami akár balesethez is vezethet. Pl. elhangolom a rádiót, a sofőr ránéz, hogy mi van már vele, közben nekimegy valaminek. Vagy átírom a naviját és oda vezénylem a kocsit, ahol pár puskárolós fickó nyugodtan hentelhet, nem derül ki soha. Ezek ma is létező veszélyek, ennyit már ma is meg lehet oldani.
Bár ha jobban belegondolok, hogy az új autós navik úgy vannak összerakva, hogy a létfontosságú adatbuszról is kapnak adatot (például azért, hogy alagútban is tudjanak navigálni, meg olyankor, amikor elveszíti a műholdat), akkor már igen rossz kedvem kerekedik.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
kengyel
nagyúr
Én már azon sem csodálkoznék, ha repülne az autó
kengyel
-
Dany007
veterán
Emlékszek rá. És elég nagy butaság is lenne ha egy ilyen rendszerből közvetlen kapcsolat lenne az autót irányító felügyelő rendszerekhez. Egyszerűen fizikailag kéne megszüntetni a kapcsolatot. Kb mintha betennél egy 3G-s tabletet a műszerfalba. Áramot persze hadd kapjon közvetlenül, de mást nem. Nem olyan nehéz ez.
Arra meg nyilván kevesebb az esély hogy - mint a cikkben - valaki beül egy laptoppal és közvetlenül rácsatlakozik a fed.comupterre.
Ja, hát az NFC-nek eléggé közeli kapcsolat kell ahhoz hogy működjön. Mégha nem is lenne fémből az autó, v.színű akkor se okozna problémát.
Legalábbis nekünk telefonos átvitelhez konkrétan a hátlapokat kellett összeérinteni, szemből egyáltalán nem ment a dolog. Ugye Near Field... Hát eléggé Near-be kellett lenni hozzá.[ Szerkesztve ]
-
azt gondolom, hogy nem csak a gyújtás-, abs-, esp rendszereken keresztül lehet komoly balesetet okozni, tehát az, hogy a legfontosabb adatbuszhoz nem férsz hozzá kívülről, még kevés ahhoz, hogy biztos lehess benne, nem lesz baleset.
a navi/zenedoboz/stb. meg már most is támadható sok autóban. szerintem simán lehetne úgy manipulálni akár a navit, akár a rádiót, hogy átlag autósból kihozd a neked tetsző reakciót. pl. ha forgalmi dugót akarnál előidézni az m7-esen, elég lenne kicsit kavarni a naviban, 10-ből legalább 1 autósnál olyan vad reakciót tudnál elérni, hogy 2 perc alatt káosz lenne.
emellett még mindig nem vagyok teljesen nyugodt, mióta lehet tudni, hogy a navikba olyan fontos adatok is mennek, amik a legérzékenyebb buszon közlekednek, tehát a legérzékenyebb buszt is bekötik újonnan a naviba. ami pedig neten szedi a frissítést... ajjajj
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Dany007
veterán
Heh, első kérdésem lett volna, hogy a naviba hogyan nyúlnak bele... De ha frissít. Hát az úgy tényleg necces.
Ja a navival lehetne szivatni, de mondjuk a rádióval még annyira nem is.
De ha komolyabb rendszerekbe tudnának belenyúlni, mint mondjuk ABS, fékrásegítés, szervó, esetleg a légzsákok. Na akkor lehetne izgalmas dolgokat művelni! -
az nng (néhai nav n go) most azt csinálja, hogy egy platformra akarja hozni a jármű információs rendszereit és a navigációt. elvileg arra is jó lehetne, hogy oda-vissza áramoljanak az infók a rendszerek között. például ha olyan helyen vagy, ahol nem látni a gps műholdakat (alagút, toronyházak között), akkor a menetbiztonsági meg a többi rendszerből átveszik a fizikai információkat, hogy így is tudjon navigálni.
a másik irány meg az, hogy a naviból megy az infó a különböző autós cuccokba, táblafelismeréstől kezdve a sebességhatár jelzésen át a kanyarok előrejelzésééig minden, hogy a navi jobban együttműködjön a többi cuccal.
na itt lehet elbarkácsolni a dolgokat, hogy a navi olyat mond, ami nincs és ettől megkergül az autó.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
#06658560
törölt tag
Kissé ellentmondásos követelmények vannak az autókkal szemben: legyen biztonságos, legyen könnyű, legyen keveset fogyasztó, menjen jól, legyen benne elektronikus ánusztisztogató, legyen feltörhetetlen, stb. éa a végén, legyen könnyű és olcsó. Na, ez együtt nem megy. Már most mázsaszám mozognak a kábelkorbácsok egy-egy jobban felszerelt gépben, ha ezen a területen akarnak spórolni tömeget akkor jön az integrálás-nem három, hanem csak két, később csak egy ECU, stb. stb. OBD minden rendszerhez van, ha bejutsz, akkor arra rácsatlakozva már mindent átbuherálhatsz szinte- sok típushoz lehet venni csatlakozót, kapsz szoftvert mellé-leginkább kiolvasni a hibákat, de onnantól csak programozói kérdés mit fogsz még csinálni vele. S vannak már direkt fizikai kapcsolat nélküli diagnosztikai rendszerek is.
Arról meg ne beszéljünk, hogy milyen integrációt akarnak véghez vinni- az apple is törekszik autós irányba, valami vezérléssel, MS már ott van, előbb-utóbb a google is megérkezik.
[ Szerkesztve ]
-
nagyúr
na, azért ez nem lesz ennyire egyszerű. a vezetőtől érkező utasításokba a járműelektronika most is beavatkozik, fejlettségétől és kiépítettségétől függően hol sokrétűbben, hol csak fapadosan. így működik a kormányzás és a pedálok szervorásegítése, abs, meg a többi kütyü.
mostanában kezd elterjedni a sávtartóautomatika, automata vészfékrendszer, és már 5 éve is lehetett kapni autókat automata parkolórendszerekkel. ezek pedig már aktív rendszerek.
nem indokolt az, hogy a navi irányítsa, vagy akár vezérelje a járműnek bármely részét. "rutinból nem lehet vezetni", az aktuális forgalmi rend van mindig érvényben, és ez nem feltétlenül egyezik a térképen rögzítettel.[ Szerkesztve ]
Tudod, mit jelent az, hogy nemezis? Az érintett, erősebb fél kinyilatkoztatása a méltó büntetés mértékét illetően. Az érintett fél jelen esetben egy szadista állat... én.
-
Dany007
veterán
válasz #06658560 #32 üzenetére
De szépen összefoglaltad a problémák lehetséges forrását!
Igen, tapasztalom én is, hogy már egy régebbi autónál is olyan vezetékezés fut körbe az autón hogy hanyatt dobja magát az ember. A teljes RGB paletta nem lenne elég ha mindennek külön színt akarnának adni.
Viszont, egy mostani új autó ami nem kis gyufásdoboz 5-7 millió környékén indul. Ennyi pénzért azért lehetnek elvárások. Az ánusztisztogatón azóta is röhögök! De nem ilyenekre gondoltam.
A kritériumok közül szinte mind igaz. De ezért is írtam, hogy itt nem olcsó mulatságról van szó, újonnan. Tehát lehetnek elvárások. Oldják meg. Ott az autóipar mögött ~ 100 év. Brutális pénzek, hát hajrá.
Nem véletlenül van ezer féle autótípus, hogy mindenki megtalálja a magának tetszőt.Egyébként mi az az ECU meg OBD. Csak mert esetleg valami autón belüli vezeték nélküli összeköttetésre gondolok. Ha már a vezetékezésről volt szó, így lehetne spórolni egy rakás rezet...
Szóval na, én ezeket akkor se preferálom. Sőt, ez az elszámítógépesedés sem tart jó irányba.Illetve az irány jó, de a minőség illetve a felkészültség nem.
Mindig haverom Xitroen Xara Picassoját hozom fel, mint ismert példát. Mely típus alig 4 évesen egyszercsak megállt menet közben. Elment a szervó, a fékrásegítés, elsötétült minden, szal mintha kihúzták volna a kulcsot. Elindulni se tudtak vele. Amúgy semmi előzmény. Trélerrel kellett elszállítani. Mint később kiderült a fedélzetiszámítógép mondta be az unalmast és ezért nem tudták elindítani. Amúgy a kocsi műszaki állapota kiváló volt. Szakszervízben nem tudták megjavítani, komplett csere kellett ~ 250.000 forint meg három hét várakozás. Mint mondtam úgy, hogy a kocsi amúgy kifogástalan műszaki állapotban volt és relatíve nem volt öreg (4 éves).Tehát ezzel csak azt akarom érzékeltetni, hogy minél több az áramkör egy autóban meg a szoftver, annál sérülékenyebb lesz, annál több a meghibásodás lehetősége.
Ha ezt még tetézzük vezeték nélküli rendszerekkel, istenments wireless interneteléréssel akkor hamarosan tényleg eljön az autós vírusirtók kora. -
#06658560
törölt tag
A fizikát az autóipar sem tudja átbaxni. Anyagtechnológiát sem, gyárthatóságot szintén nem. Könnyű, tartós, rezgésnek, hideg-melegnek kosznak, piszoknak, sárnak víznek ellenálló vezetéket kellő mennyiségben nem lehet pehelysúlyban készíteni. annyi kell bele. elvárások egyébként lehetnek, de a realitást nem lehet elfelejteniük. Akarhatom én a hidrogénalapú, tüzelőanyag-cellás elektromos hajtást fél misis autóval, ha nincs lehetőség a hidrogén tárolására és szállítására milliókért sem, pl.
ECU, a fedélzeti ámítógép. OBD, fedélzeti diagnosztika.
5-7 misi lófing autóban, sajnos a komplexitása miatt az ára mindennek eléggé felmegy. És ha még komoly minőségi elvárás is van, akkor pláne. Tizenmisi körül lehet reálisan elvárásokat támasztani minimum, de ott is csak óvatosan.
[ Szerkesztve ]
-
Dany007
veterán
válasz #06658560 #35 üzenetére
Tegyék csak vele a rezet rendesen. Nem kell hogy pehelykönnyű legyen. Tudom ez meg a fogyasztás rovására megy, de épp ezért vannak kategóriák.
Amit mondtál mindet tényleg nem lehet egybe megépíteni emberi áron. De ez van. Legyen 1 millával drágább, aki 6 milliót kiad egy autóért az kiad 7-et is. Csak ne legyenek biztonsági rések.Nem igazán értem mi a gond a jelenlegi autókkal. Van jó fogyasztású nagy autó is a fent említett áron. Ami biztonságos is. Tele van tolva mindenféle elektronikával, tényleg csak az ánuszvakargató hiányzik!
De ha akarnánk bele netet, vagy valami hasonlót... Nem egyszerűbb egy becsúsztatható tablet 3G modemmel? És akkor tudunk netezni meg minden vele járóját csinálni és mégsincs rákötve az autó többi rendszerére.
-
#06658560
törölt tag
"Nem igazán értem mi a gond a jelenlegi autókkal. Van jó fogyasztású nagy autó is a fent említett áron."
Jó fogyasztással, jó felszereltséggel nincs. elektronikus integrációval pláne.
"De ha akarnánk bele netet, vagy valami hasonlót... Nem egyszerűbb egy becsúsztatható tablet 3G modemmel?"
Plusz egy eszköz, ami lemerül, tölteni nem tartós üzemre tervezett csatlakozón keresztül lehet -veszélyes- érintőkijelzővel kezelhető - veszélyes- nem jól leolvasható napos időben, nem helyezhető el jól, nem integrálható rendesen az autó egyéb rendszereivel. Plusz Faraday bácsi is beül utasnak, jó nagy csomaggal.
-
dabadab
titán
"Viszont, egy mostani új autó ami nem kis gyufásdoboz 5-7 millió környékén indul."
Hol? Hetmillioert mar a D szegmensbol is vehetsz akar jobban felszerelt darabokat is, egy Astrat meg mondjuk mar 3,5-ert siman kapsz.
DRM is theft
-
Dany007
veterán
válasz #06658560 #37 üzenetére
Tényleg nem értem.
Ott egy új Volvo S60-S80, vagy épp egy új Ford Mondeo vagy új Mazda? Esetleg Opel Insignia?Mi ezekkel a gond? Dugig vannak elektromos kütyükkel talán az egyik be is parkol helyetted... Biztonságosnak biztonságos mindegyik, főleg a Volvo ért el nagyon jó eredményeket legutóbb, és mégsem kis autók. Fogyasztásban olyan 7-8 liter körül vannak. Ami mondjuk nekem jónak számít. De lehet ezen a téren mások a preferenciáink, erre nem gondoltam.
Szerintem ezek bőven lefedik azokat az igényeket amiket korábban említettél. És nem kell elmenni a 10 millás kategória fölé.
@dabadab:
"Viszont, egy mostani új autó ami nem kis gyufásdoboz 5-7 millió környékén indul."Hol? Hetmillioert mar a D szegmensbol is vehetsz akar jobban felszerelt darabokat is"
Igen, ezt mondom én is.
[ Szerkesztve ]
-
#06658560
törölt tag
Katalógushuszárkodsz? Veszed a listaár alját, az extralista tetejét, a gyárilag megadott tesztfogyasztást. Az első kettő nem passzol egymáshoz, a harmadik meg nem valós adat. Dugig pedig messze nincsenek ennyiért még. A tényleg dugig kütyüt olyan tizenkét-tizenöt misiért kapod meg.
#40 dabadab: a mostani Astra attól még lehet kis gyufásdoboz. Minden autó nőtt legalább egy méretosztálynyit az elmúlt tizenöt-húsz évben.
[ Szerkesztve ]
-
vontor
csendes tag
"...aki 6 milliót kiad egy autóért az kiad 7-et is..."
Aki 7 -et, az 8 -at is ... aki 8 -at az 9 -et is ... aki 9 -et ... mit szarozunk, vegyen mindenki SAAB vagy Volvo csúcsmodellt.
Az egész "rákötjük a kocsit a netre és egy felhő alapű forgalomirányító vezeti helyettünk" végső céllal az égegyadta világon semmi gond sincsen amíg van egy HW -es kapcsoló amivel át lehet kapcsolni direkt vezérlésre a fedélzeti számítógép teljes kihagyásával. Gyak. Ford-T modell mód.
-
Dany007
veterán
válasz #06658560 #41 üzenetére
Hát ha így nevezed.
Jó, azért na. Akkor többé kevésbé lefedik azokat a bizonyos idényeket. Lehet, hogy ezek alapárak, bár annyira nem full alap.. Gondolom egy 7 millió Insigniához már csak jár légkondi is. Na de azért a full extra csak nem tesz rá még 7 millát? : o
A fogyasztásról meg mást nem tudok. De a mi 13 éves Mondeonk megáll 7 literből városon kívül. Akkor egy 13 évvel modernebbnek is csak elég ennyi. Súlyra egyébként közel azonosak.
Sőt, az új de 1,6-os Mondeora 6 litert írtak. Ezt nem is akartam felhozni.@dabadab:
A mostani Astrákat nem ismerem, de a régi igen. Sógorom most vett egy 16 éves 5-ös BMW-t. Na az biztos, hogy nagyobb akármelyik Astránál is... Még az én Omega kombinál is nagyobb és szélesebb, pedig az Omeg is szélesebb a Mondeonál... De legalábbis a belső tere sokkal nagyobb.
Fiat Stilot ismerem még meg Puntot ilyen gyufásdoboz méretben és igen, ezekből az új modellek is gyufásdobozok egy új Mondeohoz vagy S60-80-as Volvohoz képest.
@vontor:
Na azért ez nem ilyen egyszerű te is tudod
A kapcsoló egyébként jó ötlet. Ha meglehetne oldani.[ Szerkesztve ]
-
vontor
csendes tag
Pedig a UPC is így csinálja ... csak +200 csak +300 csak +500 csak +700 ... és a végén a 4k -s csomagodból 15k lesz ha hagyod.
A kapcsolót valahogy úgy képzelném el hogy átbillentésre minden, nem létfontosságú rendszert leválasztana (pl. egy relésorral), valamint a megmaradt szükséges elemeket (pl. gyújtásvezérlés) resetelné. Ha 130 -al repesztesz az autópályán, még mindig több esélyed van egy kis lag után nehezebb (no servo) kormányzással, mint egy bekrepált/feltört/vírusos/lefagyott/... géppel együttműködve megállni. Esetleg még a következő szervizig is eljuthatsz ... néhány nap múlva mikor ráérsz.
[ Szerkesztve ]
-
#06658560
törölt tag
De, ezek alapárak, és nem kevéssé. A legolcsóbb Insignia, hogy maradjak a példádnál 6,8M-tól indul, a konfigurálást abbahagytam tizenöt misi felett.
Városon ívül, gondolom konstans kilencven. A vegyes meg már nem annyi, ma sem.
"Sőt, az új de 1,6-os Mondeora 6 litert írtak. Ezt nem is akartam felhozni"
Írni mindent lehet, a papír elbírja. A mérési ciklusnak a valósághoz köze nincs, így nem is releváns adat a hétköznapokra.
-
Dany007
veterán
Áh, most direkt megnéztem az Opel honlapját. Szépen összeraktam volna egy kellemes autót... ha nem omlana össze 2 percenként az a szar oldal...
De annyit így is láttam, hogy az Insignia alapára 6,8 milla. De 7,8 milláért már fullost kapsz, és a plafon 11 millió, azért meg már extra extra fullost. Az a max.
De mivel összeszarta magát az oldal így nem tudtam egyénileg összerakni vagy jobban megnézni.@Kopi31415:
Én is megnéztem. Hogy raktál össze 15 millát? Egyrészt nekem kifagyott az oldal... másrészt meg lehetett választani valami 5-6 féle konfiguráció között. Na abból az utolsó volt valami 11 milla felett. A többi meg 7-8 millánál megállt. És igen, 6,8 az alap.
[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
válasz #06658560 #45 üzenetére
"De, ezek alapárak, és nem kevéssé."
Meg listaarak, szinten nem kevesse (ezek mar valamivel kozelebb allnak a valos arakhoz).
Egyebkent a 160 lovas dizel 508-unk atlagfogyasztasa 6 liter alatt van. Nem, nem a katalogusban, hanem a valo eletben (amikor az asszony jart vele autopalyan, akkor meg 5 alatt volt).
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
#06658560
törölt tag
OPC, automata váltó, ilyen elektronikai kütyü, olyan elektronikai kütyü, bőr, stb.
#47 dabadab: 1. dízel. 2. Milyen módon használjátok? Városban az sem eszik olyan keveset- ehhez kell a tartós országút, kevés várossal. Gondolom alföldi környezet leginkább. A dízeleknek különösen fontos, hogy be tudjanak melegedni és ahhoz idő is kell.
[ Szerkesztve ]
-
Dany007
veterán
De szépek ezek az Insigniák... Hmm... De 10 millánál ez is véget ér. (extrákkal növelt ár)
A dízel 508-as az BMW-t takar előtte? 6 literből? És milyen idős? Azért az már majdnem a Suzukival vetekszik!@Kopi31415: Igen, ez benne volt a 11 milliós kategóriában.
Szerintem É-Ny Mo.
@dabadab:
Ejha! Szép autó!
[ Szerkesztve ]
-
Dany007
veterán
válasz #06658560 #48 üzenetére
No, néztem egy Volvo árlistát... [link]
Tényleg elmegyek 17 millióig a vége, de azért mert azok már 220-300 lóerős motorokkal vannak.
Momentum felszereltségűt ami már a fullos környéki kategória "már" 12-ért lehet kapni.
Mondjuk itt az alapár is több, mint amennyit én mondtam 9 milla fölötti.Oké, spéci fényezéssel meg egyebekkel tényleg el lehet menni akár 20 milláig is... De szvsz az a 11 millás is már lefedi azt amit írtál. Fogyasztás, biztonság, elektromos extrák, kényelem...
[ Szerkesztve ]
-
#06658560
törölt tag
508 az Peugeot.
Kezdd el konfigurálni a verdát, csak úgy röpködnek a százezres extrák, meg majd félmillások is akadnak.
#51 Dany007: ha utána az extralistából is szemezgetsz, akkor a tizenhétre még ráteheted a dupláját is.
dabadab: akkor külön tisztelet nektek a fogyasztáshoz.
[ Szerkesztve ]
-
Dany007
veterán
válasz #06658560 #52 üzenetére
Jó, igaz. Elismerve.
Mások a preferenciáink. Illetve nem állítottunk fel konkrét követelményeket.
Nekem a korábban linkelt 9 milliós Insignia érintős navival, bőrrel, 6 légzsákkal, 170lóerővel, stb... bőven megfelelne mint fullextrás autó. Tehát én kb ilyesmire gondoltam. -
#06658560
törölt tag
nem egyéni preferenciákat kell néznünk, mivel a kábeldzsungelről beszélünk, aminek mi mindent kell kiszolgálnia, összekötnie. S ehhez megfelelő ECU, hardverek, szoftverek kellenek. Ha magamnak állítanék össze autót eleve ott kezdeném, nem ezen márkákból csemegéznék. S nem ilyen motorokkal. De most a mai modern tényleg komplex rendszerekről disputálunk.
-
Dany007
veterán
válasz #06658560 #54 üzenetére
És akkor mi is volt az eredeti kérdés?
Mert több extra több kábel több hibalehetőség.
De ez igazából csak autóvillamosság szempontjából probléma, nem hinném, hogy a többletsúly jelentős lenne.
Most gondolj bele, ha mondjuk beülnek 5-en meg csak 2-en. Az már legalább 220-240kg-nyi különbség. Ehhez képest "pár" kábel plusz súlya jelentéktelen. -
#06658560
törölt tag
1m három mm átmérőjű rézhuzal tömege 63g. Plusz szigetelés. Ha figyelembe veszed mennyi kell egy autóba, akkor gyorsan száz kiló fölé szaladunk. Egy ülést bekötni minimum az öv bekapcsolásérzékelője, két vezeték, pár méter kábel. Két ülés- vagy öt, plusz csatlakozók, plusz az állítható ülés miatt ráhagyás a kábelre. Ez a fapad. A full extra motoros ülésállítás minden irányba, plusz motoros fejtámla, aktív támlával, memóriafunkcióval, elöl két ülésben, hűtött-fűtött kivitelben. Akkor ülésenként öt motor, plusz a deréktámasz, plusz a fejtámla aktiváló, plusz a fűtőszál -mindenhez kettő vezeték, a memóriához plusz kettő. Számításaim szerint ez huszonhat szál drót. Két üléssel már ötven felett vagyunk. Egy rém fapad ülés fémváza van tizenkét-tizenöt kiló. Plusz szivacs, plusz huzat, plusz sallangok.
-
Dany007
veterán
válasz #06658560 #58 üzenetére
Na jó, de én nem az összkábelezésre gondoltam. Annak nyilván megvan az alap súlya.
Hanem arra amennyit az a plusz nyom amit a 9 millás fölötti autóba még extraként be kell szerelni.
Tehát az okés, hogy dugig van kábelezve egy autó aminek jelentős súlya is van. De az a plusz extra a kérdés, amit a 9 millás kategórián felül extraként kérsz bele. Biztos ez se kevés, de szvsz ilyen 50kg-nál sokkal nem lehet több.
Egyébként szép volt a levezetés. -
Dany007
veterán
Mer ugye azt írtad az elején, hogy a sok-sok-sok elektronikus extra miatt megnövekedett kábelmennyiség súlya negatívan hatna a fogyasztásra.
Tehát csak azt a súlyt kellene számításba venni ami a már most kapható jól felszerelt autók és az általad vizionált ulta-extra felszereltség között keletkezik.Egyébként szerintem a kábelek gondos elrendezése talán nagyobb problémát is jelenthet, mint maga a plusz súly. Most ahogy így leírtad az üléshez szükséges cuccokat, elképzeltem hol a p...ba vezetik el ezt a sok kábelt szépen, úgy hogy ne törjön meg, ne szoruljon be, hozzáférhet / szerelhető legyen de ne látszódjon semmi se stb... Azért ez nagyon kemény dió lehet.
-
#06658560
törölt tag
válasz #32839680 #59 üzenetére
Kérdés jó, választ nem tudom, nem mm-es vezetékeket pakolnak nálunk az ülésekbe mondjuk a motorokhoz. Az övé kb. annyi lehet. A másik, a melegedés pl. ülésnél nem a kábel, hanem az utas irányából érdekes, ahhoz kell méretezni, a hőmérsékletét csökkenteni amennyire lehet. Be akartak tenni nálunk egy mókás kis solenoidot az ülésbe, de nem tudtuk szeparálni a 150°C-os tartós áram alatti hőmérsékletét a szerkezettől, így kuka lett. Kapcsolókban volt kb 1mm átmérőjű, ülések felé vastagabbat tesznek. A villanymotoroknak pedig elég jó áramfelvétele szokott lenni, kell a vastagabb.
#60+#61 Dany007: vesd össze, két kábel, vs. huszonöt kábel. A csatlakozók is e szerint bonyolódnak, egy kis mütyürke, vs. huszonöt kábelnek megfelelő monstrum. A multiplexelés is azért terjed, mert súlyos kilókat lehet megspórolni vele. Az elvezetés, törések kerülése növeli a hosszt, pl. vannak előírások az OEM-ek részéről, mekkora minimális hajlítási sugárban lehet a kábelt elvezetni.
[ Szerkesztve ]
-
#06658560
törölt tag
válasz #32839680 #65 üzenetére
Hidd el, mikor meghallottam mit akarnak majdnem sírva fakadtam, nem volt kedvem röhögni. Az ülésbe akarták mikrokapcsolóba vinni az indítóáramot. Dízelmotor esetén olyan hatvan ampert.
Can-nél nem végig, hisz ott pont az a lényeg, van egy okos periféria, ami gyöngyként ül a hosszú Can-en, s csak hozzá kell minden vacakot külön vinni. viszont nem vezérlőjel kábelezését ott is darabonként kell a logikai elosztótól, ez design kérdése.
-
#06658560
törölt tag
válasz #32839680 #67 üzenetére
Nem próbálták ki. Nem tudták megoldani a problémákat, így elvetették a komplett adott verziót. Mondjuk a solenoidról is mi derítettük ki, hogy mennyire felforrósodhat. Úgy a viszonyítás végett: 155°C tíz óra vezetés alatt a combodtól max. tíz centire, gyakorlatilag a szivacs védene ellene.
-
-
7.8-ért te infarktust kapsz, nem fullos insigniát. az insigniából az a modell, amit felextrázva fullosat lehet kapni, 12 miller környékéről *INDULT*, amikor utoljára néztem. raksz bele egy kis eztmegazt, mindjárt 15.
három rusnya betű a fenekére, rendesebb motor, valami összkerék-meghajtásnak tűnő tárgy, és máris nagyon bőven túlmentél a 10 misin. és csak utána kezded az üléshuzatot meg a többit.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
lapa
veterán
nekem egy testhiba haxxorkodta meg az ablaktörlőt. aztán feltelepítettem a csiszolóvászon 100-at a kocsi két testpontyára és azóta vírusmentes. a szórakozó elektronika meg csak pszeudo-placebo-optonano-kazettaadapter-leválasztón kommunikál a hangszóróval.
-
"dizel, ebben a kategoriaban szinte csak azt adnak el, legalabbis itt Europaban.": ja. túl sok itt a gazdag.
(#53) Dany007: rokonságban van 2.0T automata insignia tourer. úgy messziről nézve, kicsit hunyorítva tényleg fullextrás autó, ha megállsz egy kis szaxira a 4-esen, még a fényszórót is odafordítja, ahova kéred. egy hulladék autó egyébként.
(#54) Kopi31415: engem kifejezetten érdekelne egy szakértői vélemény abban a témában, hogy a jó kis tripla can buszos vectrában miért van sokkal több analóg vezeték, mint egy régi gagyi autóban?
(#60) Dany007: azokban az autókban szerintem már minden kábel benne van gyárilag. nem éri meg különbözőket gyártani. ami 9 misi alapáron, és onnan indul felfelé az extralista, azon az extrák beszerelése magát a kábelt már nem teszi nehezebbé.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
válasz #32839680 #76 üzenetére
nagyon rosszul gondolod, a vectrámban például az abs jeladók, a perdületmérők, a főtengely szögérzékelője, a lambdaszonda, a légtömegmérő meg egy halom minden más is a legfőbb can buson pofázik.
nem én mondtam, hogy sok a dízel, dabadab mondta (egyébként szinte biztos vagyok benne, hogy gyorsan lehetne találni eladási statisztikát a neten, ami igazolja az állítását), én csak azt nem értem, hogy mi az oka, hogy dízelt adnak el. én se flame keltésnek szánom, de ha flame lesz belőle, akkor az lesz belőle
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Dany007
veterán
Ha továbbolvasod, márpedig továbbolvastad akkor látod, hogy a vita már eldőlt. Két okból is.
Az egyik, hogy rájöttem hogy tényleg össze lehet rakni egy Insigniát akár 20 millából is!A másik, hogy a vita onnan indult, hogy a kollega szerint a sok extra miatt adódó extra vezeték súlya negatívan hat a fogyasztásra. Amiben tovább nem tudunk érdemben vitázni mert csak tippelni tudjuk a plusz súlyt ezekből adódóan.
Aztán rájöttem, hogy az az ember, aki a korábban említett full-full extrás autót megveszi 10-15 millióért azt pont nem fogja érdekelni, hogy az autója a plusz súly miatt 1-2 literrel többet fogyaszt-e vagy sem. Mert pár kiló kábel miatt (legyen az 50-80kg) pár liternél többel nem fog többet fogyasztani. Ugye erre hoztam a példát ha két ember utazik vagy ha öt. Elvégre családi autó. -
#06658560
törölt tag
Gondolom azért, mert pl. egy ülésállító motort nem fogsz tudni CAN-ről működtetni, max. a vezérlőjelet adhatod rá.
Tapasztalatom alapján hova nem kell a kábel, oda nem teszik. Mert akkor egy halom felesleges csatlakozót is be kell építeni, ami a gyárnak jelent darabonként mondjuk ötven centet (elég sacc/kb szám, kevesebb nem hinném, hogy lenne) Plusz a kábelkorbácsot is igyekezni kell visszafogni méretben.#79 Dany007: nem csak a kábelkorbács tömege nő a plusz extrákkal, hanem minden egyébé is- hisz a teljesen manuális üléstől a full motorosig elég sok elemet kell beépíteni. Plusz a halom szenzor, aktuátor, miegymás. Gyakorlatilag ahol lehet ott célszerű minden grammot megspórolni. Nem ok nélkül lett az egykori nyolcszáz kilós golfból mostanra kb. 1,3t-ás valami.
[ Szerkesztve ]
-
Snoop-y
veterán
válasz #32839680 #78 üzenetére
Dieselt a fogyasztasa miatt szoktak venni nem azert mert az uzemanyag olcsobb ( sokaig Mo-on olcsobb volt ) a legtobb EU orszagban a Diesel az dragabb mint a benzin. Ettol fuggetlenul pl Uk-ben a Diesel kocsik vannak tobbsegben.
Nekem most Diesel Megane van ( 1.9 DCI 120 Le ) Rovid tavon ha nem melegszik be akkor elegge annyit fogyaszt mint egy benzines akar 7-8 litert is. Ha bemelegszik es autouton vagy palyan hasznaljuk akkor 70mpg -t ( kb 4L/100Km ) is ki lehet belole hozni. Szoval a Suzuki elmehet a 3,14 csaba mert ez legalabb egy kenyelmes nagy auto es meg ha nem is versenygep de azert lehet vele haladni
[ Szerkesztve ]
New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need
Új hozzászólás Aktív témák
- bitpork: Fogyasztásra ítélve
- Samsung Galaxy Watch (Tizen és Wear OS) ingyenes számlapok, kupon kódok
- Lelövi a Roccat márkanevet a Turtle Beach
- Milyen TV-t vegyek?
- Milyen hagyományos (nem okos-) telefont vegyek?
- Milyen egeret válasszak?
- Stellar Blade
- NFL és amerikai futball topik - Spoiler veszély!
- ASUS routerek
- Kerékpárosok, bringások ide!
- További aktív témák...