Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • BlacKSouL

    addikt

    válasz martillo #52755 üzenetére

    Mer' siettem, mer' sok a meló és reggelről fel is húztam magam ;]

    Szóval a gépkönyv emlékeim szerint azt írja, hogy A1/B1 vagy A3/B3 olajat használjon. Ha nagyon pongyolán akarom nézni, akkor elhagyjuk a B-ket mert az dízel. Az A3 a piacon fellelhető olajok közül a legáltalánosabb, francia, korábbi német autók követelménye, egyszerű olaj, magas SAPS (Sulphate-Ash, Phosphor, Sulphur) vagyis szulfáthamu, foszfor, kéntartalom jellemzi. Ergo ha a motor nem túl érzékeny, átlagosak az illesztései, nem részecskeszűrős, nem kifejezetten energiatakarékos üzemre, és nem nyújtott csereperiódusra/szervizintervallumra tervezték, akkor az A3 minősítésű olaj a jó bele.
    Az R18A2 elviseli. De nem ideális.
    Az A1 olajok nyírási stabilitása gyengébb, ám az energiatakarékosra tervezett, pontosabb osztályú illesztésekkel gyártott motorok (japánok főleg, vagy korai hibridek, újabb németek) számára ezt írják elő, mivel a motorkonstrukció nem igényli a túl magas nyírásstabilitást. Számokat most hihagynám, hogy mennyi a HTHS viszkozitás, 2,6, 2,9 vagy 3,5 fölötti, stb.
    Az R18A2 ilyen, a könyv is azt írja: mindig válasszon az ú.n. energiatakarékos (eco) olajok közül. Ezek az A1-ek és az A5-ök.
    Van olyan olaj, amelyiken A1/B1, A5/B5 is van. Az A5 itt az A1-el nagyjából azonos nyírásra van tervezve, de nyújtott csereperiódusra tervezett és szoftverelt motorokba való, tovább bírja a használatot, a hosszabb csereperiódust is.
    A C-sek meg kifejezetten részecskeszűrős járművekbe vannak, közepes vagy alacsony SAPS-al. Ezek közül az R18A2-nek mindegy, nem igényli az alacsonyy SAPS-tartalmat, így inkább a HTHS viszkozitás a mérvadó, ott meg a C1 C2 az alacsony, a C3 C4 a magas nyírásstabilitású.

    Nagyjából, pongyolán összedobálva a lényeget.

    API szerint meg nagyon egyszerű, kevésbé szigorú. Visszafelé kompatibilis, vagyis az SN olaj jó SM, SL, SJ igényű motorokba, Az SN jó az SL-be, SJ-be, stb. Visszafelé nem, vagyis az SL olaj nem jó az SM vagy SN igényű motorba. ABC szerint haladva logikusan, értelemszerűen. A következő generáció SO lesz.
    R18A2-re nekem még SL-t ír a könyv, de lehet, hogy a 2009-es modellbe már SM-t írak elő.

    Ha meg megnézem, hogy a 0W20 amit én használok mit kapott, akkor azt látom hogy ILSAC GF-5. :)
    Tehát ha a gépkönyvet vesszük alapul, gyakorltilag bármelyik minőségi szintű meg fog felelni bele, egyiktől sem romlik el, csak nem biztos hogy az éppen adott olaj az ideális. Lehet magas a SAPS-tartalom(A1, A3, A5), nem érzékeny rá annyira a motor és a katalizátor, de fölösleges eszerint választani. Lehet alacsony is(C1,C4), gondot nem fog okozni neki. Lehet magas nyírásstabilitású(A3,C3,C4), kenni fogja, kicsit nagyobb lesz a belső ellenállás, kevésbé lesz takarékos, jobban melegszik. De lehet alacsony is (A1, A5, C1, C2) alapvetően erre tervezték, nem fog tőle tönkremenni, kevésbé melegszik, kisebb lesz a belső ellenállása, takarékosabb lesz. Lehet normál csereperiódusú (A1, A3, C2, C3), mivel ez a motor alapból ilyen, de lehet nyújtott periódusú olaj is (A5, C1, C4), utóbbiak mindössze drágábbak, kevésbé öregszenek, több öregedésgátló adalékot tartalmaznak, aminek nincs hátránya, de szükség esetén kicsit hosszabbra engedhető miatta a csere, viszont nincs hozzá szoftvere az autónak, tehát nem figyeli az olaj elhasználódást. Vagyis bármelyik szempontból nézzük, ennek a motornak nem okozhat károsodást egyik olaj sem minőségi szintek szerint vizsgálva, csak van amelyik ideális neki, van ami kevésbé.

    Aláírás (nem kötelező megadni)

Új hozzászólás Aktív témák