-
IT café
Új hozzászólás Aktív témák
-
Dißnäëß
veterán
válasz funkmester #8146 üzenetére
Nekem gyakran ilyenkor este van kedvem kicsit odatolni neki úgy jobban. Néha lágyat, néha erősebb anyagot. (Persze a fülemre vigyázva, de azért megmozgatva mindent odabent) Csak a fülessel jön szóba ez. Ha családiban élnék, akkor pedig többszáz watt kellene oda. (Vagy nagyon nagy érzékenység, de még 95dB érzékenység és kezelt helyiségnél is karcsú egy "kamu-100W-8Ohm" hm erőlködő, ami talán mono-ban megugorja ezt 1 végfokkal, mondjuk 4 méteren ülve a cucctól).
Nem tudom, egy szoba alapzajhoz képest mennyi az ember saját szívének, vérének, testének alapzaja + az a nagyonminimál, amit az eszköz még beenged, mikor felteszem a fejemre, vagy bedugom fülembe. De már önmagában jobb az SNR, mint a szobában, és ha a fülünk is hozzászokott, akkor komolyabbat is lehet akár hifizgetni itt. Bár korábban kérdeztem (magamat inkább, mint bárkit innen), hogy mitől hi-fi a hi-fi. Mit tartunk annak. Egyik paramétere a dinamika, ez biztos. Ezen segít egy jó füles - szerintem - de ha nem csak a dinamika a hi-fi "fogalmának" része (márpedig szerintem nem csak), hanem a jelenlét érzés (is, többek között), hogy ott vagy benne, vagy körbeölel a zene, vagy előtted játszanak, stb, .. szóval elég necc mezsgye a fülhallgatózás szvsz. Szerintem tök más mikrofonozás, mixing is kéne hozzá, mint szobai cuccra, a jelenlegi anyagok többsége pedig ki tudja, jó-e egyáltalán akár egyikre, akár másikra. Sok anyagon mindig azt hallom, hogy mennyire precíz, steril "stúdióhangzás" (nem mintha egy stúdió lenne ennek feltétlen az oka), másikon meg mintha ott lennék tényleg a teremben, ahol felvették és még fülesen is egész jó a térérzet, pedig itt aztán nincs közösen a bal és jobb fél által vetített kép. Ha mérnök lennék és lehetne választanom, hogy "near-field" vagy távolabbi mikrofonozás, egy "élő" helyiségben valszeg a távolabbi mikrofonok potiját tekerném kicsit jobban oda a keverőn, mint a hangszerre tett mikrofonét, hogy jöjjön vissza a produkcióba a helyiség "zaja", visszaverődések, stb. és ezzel segítve otthon is az élmény visszaadását. Kivéve teltházas Müpa koncertek mondjuk, mert a köhögésre nem vagyok kíváncsi, annak ellenére, hogy kórust nem 10 centiről veszünk, szaxit meg simán. Talán ezért aratott anno (is) nagy sikert a Buena Vista Social Club ugyanilyen névre hallgató albuma, mert benne van ez az extra atmoszféra, többet játszanak együtt a hangszerek, mint sávonként "izolálva" összerakva a silókat a mixeren. Hangosan gondolkodtam.
Szerintem a minőségi zenehallgatáshoz és egy igazán profin megcsinált anyag puszta értelmezéséhez, hogy "mindent hallasz, ami rajta van", elég tisztességes maximum-hangnyomás-képesség kell a dobhártyánkra, legyen az akár füles, akár szobai hifi. És ebben a nagy maximum-erőben ha tökcsend van a néma passzusokban, nincs zúgás, búgás, nincs "ffffff" meg semmi, csak a fullkuss, és az egér elfingja magát, és én azt meghallom, utána pedig jön a Terminator 2 és az ítélet napja és dübörög a talaj és érzem, hogy hűha, ez jó hangos, na az dinamika. Ezt fülessel százszor könnyebb elérni, mint szobában. Csak önmagában még kevés szerintem a jóléthez (a dinamika). Ahogy szobában meg pont a dinamika szenved, de lehet más paraméterek jobbak, pl. azok a természetes visszaverődések egy kezeletlen helyiségben, amik valamiféle plussz hamis, de édes térélményt adnak a produkcióhoz, vagy mondjuk az a puszta tény, hogy érzi az ember egész testével a hangokat. vagy hogy minden egy kicsit tovább "tart ki" vagy később "cseng le" és átalakul az egész, a füleshez képest. (Aztán vagy jó, vagy nem).
Nem tudnék választani a kettő között, annyira alma-körte és én mindkettőt szeretem.
- zárt: [link]
- nyitottabb: [link]Egy biztos, ha szavazni kellene, akkor füles és valami binaural sokdé akármi - all in. [link]
[ Szerkesztve ]
Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá
-
#92251648
törölt tag
válasz Dißnäëß #8151 üzenetére
Kicsit számoljunk! Egy lakószoba alapzaja jellemzően 35-40 dB SPL környékén van az extrém eseteket nem számolva. A kommersz zenei kiadványok dinamika átfogása 20-35 dB, tehát ha egy lejátszó berendezés képes 80 dB SPL csúcsszintű hangnyomást kelteni, akkor elvileg képes megmutatni a felvétel dinamikai teljességét. Erre a közepesen gagyi szinttől felfelé minden rendszer képes. Mi a My Reel Club anyagainál 55-60 dB dinamikával operálunk, ami nagyjából azonos az élő megszólalás dinamikájával (mértük a helyszínen). Ilyen átfogás megmutatásához a hallgatási pontban mért 100 dB körüli csúcsszintű, viszonylag alacsony torzítású (!) hangnyomásra képes rendszer szükséges. No ez az elvárás már megtizedeli a mezőnyt. És akkor most el lehet gondolkodni, joggal kérik-e számon a hifisták a zenei kiadványok nagyobb dinamikáját.
-
bta1
őstag
válasz #92251648 #8143 üzenetére
Kifejezetten olyan mintát kérek, amelyik gyengébb minőségben visszahallgatva állítólag élvezhetetlen a "túl nagyra" hagyott dinamikája miatt. Kérnék továbbá életszerű példát a gyenge "lejátszóberendezésre", mivel referenciaként azt is meg szeretném fülelni, hogy relatíve mennyire "élvezhető" rajta ugyanaz a zenemű, egy átlagos minőségű, tehát dinamikailag "összenyomott" kiadványról...
-
bta1
őstag
válasz #92251648 #8152 üzenetére
Hifis topikban az éjjeli zenehallgatás egyáltalán nem számít extrém dolognak. Kár hogy nem hajnalban olvastam, mert kíváncsi lettem volna az állítólagos 35-40 dB SPL-re... másokat is arra biztatnék, hogy ellenőrizze, ha tudja. Legalább az átlagot, bár igazából egy gyors(!) FFT időbenisége lenne érdekes, 3D diagramon követve a környezeti alapzaj természetét. Marhára nem úgy nézne ki, ahogyan tankönyvei alapján elgondolná az egyszeri fűszerész
A fentiek persze csak hangszórós hallgatózásra vonatkozkoznak. Csak tudnám, hogy az alapzaj-jóslatokból miért hiányzik rendre a fejhallgató...
A "kommersz zenei kiadványok dinamika átfogása 20-35 dB" kinyilatkoztatás érvényességéről nem szólnék semmit, mert attól tartok, megsértődnél. Mindössze annyit jegyeznék meg, hogy a dinamika, amelyről a znenebarát hifisták szoktak beszélni –bár kétségtelenül arányos vele!– nem azonos a zenei kiadvány leghalkabb és leghangosabb hangjainak arányával.
-
Dorian
félisten
-
bta1
őstag
Nem saját készülékekkel kívánom tesztelni, és nem is gondolnám, hogy itt a hifista vélemény releváns. Viszont fogadni mernék, hogy teljesen kívüllállók számára az élvezhetőség legkevésbé a kiadványra rögzített leghalkabb és leghangosabb hang viszonyszámán múlik. Ahogy a hangversenyteremben sem, pedig nem kicsi különbség adódna az első ill. utolsó sorok középső székén mérhető hangnyomásszintben, miközben a közönségzaj mindkét helyen kb. ugyanakkora.
-
#92251648
törölt tag
Kaptam már olyan visszajelzést, hogy valamit elrontottunk, mert nagyon halk a műsor. Aki nem képes agyban értelmezni a dinamikai jelenségeket, az arra számít, hogy a tuttik hangosabbak lesznek egy nagy dinamikájú felvételen, pedig valójában a halkabb történések lesznek halkabbak. Ez pedig néhányaknál orgazmus helyett fanyalgást idéz elő.
Ez a problémám általában a hifisták vitáival. Úgy esnek egymásnak, hogy alapfogalmakkal, zenei jelenségekkel sincsenek tisztában. Így viszont nem lehet vitatkozni, csak veszekedni.
-
Dißnäëß
veterán
válasz #92251648 #8152 üzenetére
És akkor most el lehet gondolkodni, joggal kérik-e számon a hifisták a zenei kiadványok nagyobb dinamikáját.
Háát igen. Szoktam nézegetni az ASR-t, DAC értékeléseket, erősítő méréseket is, de túl azon, hogy mi mire jó vagy nemjó a mért paraméterek közül (ezeken már túlesett ez a fórum), már egy piros mezőny legalja is "atyaég" szintre képes. És akkor vadászgatjuk a 24/192-őt otthonra. Továbbra is jó nekem a 16/44.1
---------------------------------------------------------------------------
A viszonylag alacsony torzítással is egyetértek, amit kiemeltél. Aminek a konstrukción túl legnagyobb hajtóereje úgymond a teljesítmény, ami kiszalad a hangszóróra (aztán visszajön a szobából).
DIY-osokkal kiszámoltuk egy rendszer süketszoba/free-air körülmények közötti hangnyomás-teljesítmény igényét, amit nyilván az adott helyiség még bőven módosít, de így nyersen nézegetve a számokat és igényeket, egy 95dB átlag SPL-re képes rendszernél nagyjából az alap receptnek ezek jöttek ki (105dB teljes spektrum és 115dB szubtaromány ajánlás mellett, mint hallgatási poziban értelmezett célok), tehát még csak közelítés, semmi konkrét:
1 méterről
95db = 1w
98db = 2w
101db = 4w
104db = 8w
107db = 16w
110db = 32w
113db = 64w
116db = 128w
A hangnyomás ha 6dB-nyit esik a távolság duplázódásával, akkor egynagy nappaliban,free air 4 méterről hallgatva, így nézne ki fentebbi recept:95db - 12db = 83db = 1w
98db - 12db = 86db = 2w
101db - 12db = 89db = 4w
104db - 12db = 92db = 8w
107db - 12db = 95db = 16w
110db - 12db = 98db = 32w
113db - 12db = 102db = 64w
116db - 12db = 105db =128w
119db - 12db = 108db = 256w
121db - 12db = 111db = 512w
124db - 12db = 114db = 1024w
127db - 12db = 117db = 2048w
Ezeket a teljesítmény igényeket a szoba nagyban "segíti", azaz mérsékli, csak nem homogén-lineáris módon, mintha potit csavarnánk free-air-ben, hiszen anyagminőség, felületek, formák, kioltások-kiemelések, falak-szögek, stb.. azonnal bejön a képbe. De még szoba-hatással mérsékelve is ijesztő számok egy mezei hifistának szerintem, ha maximum dinamikát szeretne hallani és az SPL lehet meg is lenne szobával, de semmiképp sem olyan torzítási értékek mellett, mint free air-ben, hiszen free air csak a hangszórókat hallod definíció szerint, míg szobában a visszaverődésekkel együtt mindent.De maradjunk a földön, reál szituban. Simán el tudom képzelni, hogy egy jól kezelt szobában (ami nem is "halott", nem is "csörög", se semmi, hanem pont jó), valahol egy 2 méteres sorozat lenne ideális fentebbi példában, akár 3-4 méteres hallgatásra is, DSP-vel (alul mindenképp, a többire meg elhisszük, hogy jó).
Tovább árnyalhatja - szerintem - a képet, hogy ezek maximum képességek és értékek. Még kevesebb power kell akkor, ha úgyis ezen maximumok alatt hallgatózunk (márpedig általában igen) , de akkor már az van, amit mondasz, hogy nem max dinamikán hallgatózunk és minek az a nagyonsok bit forrás oldalon.
Viszont hangszórók szempontból nem rossz olyanokkal építkezni, vagy olyanokkal építettet venni, amik vagy konstrukcióból adódóan, vagy mennyiségbeli növelésük miatt (vagy mindkettő) kevesebbet torzítanak összességében, a "kultúrhangerőn". Hát még ha a forrás határait szeretné az ember "megtudni", tehát elkezdi küldeni neki a kakaót. (Ha tudja a rendszer).
Maximum dinamikára talán jobb a füles. Szobában erre az esély hááát ... Kinek van akár bivaly erősítője, akár hatalmas tölcsére ennek elérésére ?
Negyedik (vagy hanyadik) paraméter ismétcsak a fentebbi érzékenység-hangnyomás-távolság-teljesítmény gondolatok mentén, hogy az erősítő hogyan dolgozik, hol dolgozik, mind saját max teljesítményéhez képest, mind az optimum, legminőségibb hangzásához képest (ami nem a maximum általában).
Lehet szidni sokcsatornás hm erősítőket, de érzékeny hangszórókkal szerintem tök vállalható nem is egy közülük, mert nem vesz ki belőlük akkorát a terhelés egy már jól észlelhető hangerőhöz. Ha figyelembe vesszük azt, amit talán Te, vagy nem is tudom ki említett nemrég, hogy igazából erősítő-erősítő között a "szórás" annyira kicsi ahhoz képest, amekkora kezelést a szoba igényelne, majd a hangszórórendszer utána, hogy "hmm" .. az erősítő téma vállvonós-legyintős addig. (Utána már nem, csak a sorrendiség ugye).. Nem tényező egy-két légypiszok a szélvédőn, amíg vastag dzsuva a kocsi oldala, nem ?
Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá
-
Dißnäëß
veterán
nem azonos a zenei kiadvány leghalkabb és leghangosabb hangjainak arányával
Ez forrás oldal, inkább médium, nem ? Nem mindegy, hol mérjük a dinamikát. (Fülön kéne, mert jó implementáció esetén minden más meghaladja azt szerintem).
Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá
-
bkercso
nagyúr
válasz #92251648 #8157 üzenetére
+1, plusz egy képzett embernek is jól jön, ha van minimális vitakultúrája, szorult belé minimális illem, tisztelet.
100dB-en már sok átlagos lakószobában gerjed ez-az, pl. ablaküveg, csecsebecsék a polcon, kábel"kötegek" stb. Ekkor oda a kis torzítás, akármilyen jó a rendszer.
[ Szerkesztve ]
Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0
-
#92251648
törölt tag
válasz bkercso #8160 üzenetére
"100dB-en már sok átlagos lakószobában gerjed ez-az, pl. ablaküveg, csecsebecsék a polcon, kábel"kötegek" stb. Ekkor oda a kis torzítás, akármilyen jó a rendszer."
Így van. Sokékezetes kolléga nagyon elmerült az elektromos teljesítmény és az elmélet bugyraiban, pedig a rendszer része a szoba is.
[ Szerkesztve ]
-
bta1
őstag
válasz #92251648 #8157 üzenetére
"Aki nem képes agyban értelmezni a dinamikai jelenségeket, az arra számít, hogy a tuttik hangosabbak lesznek egy nagy dinamikájú felvételen, pedig valójában a halkabb történések lesznek halkabbak. "
Bocs, de én ezt nem tudom értelmezni, ha az összehasonlításon szabadon lehet bánni a hangerőszabályozóval. Ha nem lehet, merthát való igaz, hogy kapcsolgatós A-B tesztet hangerőkiegyenlítés után célszerű végezni, akkor felvetődik a kérdés, hogy miért (kb.) a 0dB lett referenciaszintnek kinevezve?
-
-
bta1
őstag
Azt már mondani sem mertem, hogy első körben ablakjavítás, vagy csere javallott. Így is utálnak elegen...
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz #92251648 #8157 üzenetére
Itt van pl. Szabó Gábor "Dreams" c. albuma, ami szerintem szintén nagy dinamikájú felvétel lehet. Réges-régen nem is szólt sehogy az akkori rendszereimen. Lapos, unalmas, nazális volt. 20 évvel ezelőtt nem voltam képes egyetlen Sz.G. albumot sem végighallgatni, mert az összes ugyanolyan "szarul" szólt... Ma nem így hallom...
Aki szeretné, hallgassa meg ezt a Sz.G. albumot (is) és ha nazális, akkor tudható, hogy a rendszerében keresendő a hiba...szerintem.
"csak a zene van"
-
#92251648
törölt tag
válasz dgyuri0123 #8170 üzenetére
"20 évvel ezelőtt nem voltam képes egyetlen Sz.G. albumot sem végighallgatni, mert az összes ugyanolyan "szarul" szólt... Ma nem így hallom..."
Talán a lejátszó rendszered legfőbb eleme, Te magad is változtál. A zenehallgatáson, befogadáson is van mit tanulni.
[ Szerkesztve ]
-
#71562240
törölt tag
válasz dgyuri0123 #8170 üzenetére
"és ha nazális, akkor tudható, hogy a rendszerében keresendő a hiba...szerintem."
Például én sose hallottam "nazálisnak", "szarul szólónak" a Dreams-et se és általában más Szabó Gábor albumokat se, Tesco-gazdaságos rendszeren se - éppen ellenkezőleg hallottam. Mármint persze bármi mondható nazálisnak vagy szarul szólónak, jó hangfelvétel nincsen, de általában a Szabó Gábor lemezek - a Dreams is - nálam minden rendszeren jobban szoktak szólni, mint az "átlagos" hangfelvételek. És egyébként ez jellemző másoknál is, jellemzően az átlagosnál jobbként van számontartva a Szabó Gáborok hangminősége.
-
bkercso
nagyúr
-
bkercso
nagyúr
Vitrin, csecsebecse, Unicumos üveg a polcon, kábel, terrárium, falinaptár, meg még ki tudja, mik lehetnek egy "átlagos" szobában. (megj.: átlagos szoba egyébként meg nem is létezik )
Megjelentek! : MFD3 és MFA3 || bkercso HiFi készülékek: https://hardverapro.hu/aprok/hirdeto/bkercso/keres.php?search_exac=0&search_title=0&usrid=341946&buying=0
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz #92251648 #8171 üzenetére
Nagyon régóta szeretem Sz. Gábort, de tényleg nem voltam képes meghallgatni egy albumát sem, mert annyira rosszul/gyengén szólt, pedig CD játszóról hallgattam. Jelesül Marantz CD6000OSE /Marantz PM 7000 párossal, hangsugárzó TDL TRL 3 SE. Vagy Project II lemezpörgető ugyanezen a láncon. Nagyon sok felvételem szólt sokkal/lényegesebben dinamikusabban, élettel telibb hangon akkoriban. Aztán, további láncokon is hasonlóan gyengusz volt. Pár éve tudok örülni neki úgy, hogy nincs semmi kifogásom a hangzásával.
kammerer: akkor te még nem hallottál igazán sz@r rendszert... nekem volt szerencsém hozzájuk, ezek szerint.
"csak a zene van"
-
#92251648
törölt tag
válasz dgyuri0123 #8180 üzenetére
"Pár éve tudok örülni neki úgy, hogy nincs semmi kifogásom a hangzásával."
Ez a jó rendszerek legfőbb képessége. Vakteszteken nem derül ki.
-
-
#58092032
törölt tag
válasz #71562240 #8172 üzenetére
Nekem is tetszenek a Szabó Gábor felvételek, az impulse CD-k vannak meg tőle. (2-2 album/CD). Nem high-end rendszeren hallottam őket
Akkor néhány érdekes videó:
Szabó Gábor 1974
Ismét Pesten - Szabó Gábor dzsesszműsora a Hilton Szállóban
Jazzpódium - Szabó Gábor gitározik
Pulzus 1981 augusztus (32:40-től van Szabó Gábor interjú és zene, ez az utolsó tévéfelvétele, fél évvel később meghalt) -
#58092032
törölt tag
válasz #58092032 #8186 üzenetére
Ez ugyan nem Szabó Gábor, de nagyon jó: Jazzpódium - a Doldinger Passport közreműködésével (1978, Jazznapok Debrecenben)
-
funkmester
aktív tag
hi
lehet egy mp3(eredeti forrasbol szarmazo) jobb minosegu, mint egy otthon elkeszitett atlagos flac?
-
#71562240
törölt tag
válasz funkmester #8188 üzenetére
Lehet. Például egy 320kbs MP3 például egy 192kbs átlagos FLAC-nál.
Szerk.: Mi az, hogy átlagos FLAC?[ Szerkesztve ]
-
-
ozzy711
őstag
válasz fehér_ember #8191 üzenetére
Grat! Meg is vetted vagy csak kipróbálásra kaptad?
-
johnywalker
őstag
válasz funkmester #8188 üzenetére
Gyakorlatilag mp3-at és flac-et egyikből lehet konvertálni a másikba, és viszont is.Ha ugyanabból az mp3-ból készítesz flac-et nem biztos hogy jobb lesz, sőt. Az egy fake flac...
mp3 - tömörített és veszteséges formátum max 320 kbs
flac - tömörített de veszteségmentes formátum max 1411 kb/s. De viszont 10-20-szor nagyobb méret.
Szóval kutyából nem lesz szalonna, de szalonnából lehet kutya -
fehér_ember
addikt
válasz ozzy711 #8192 üzenetére
Kösz! Már enyém, úgyhogy akkor már hozzon a kényelmen (több bemenet, táv) kívül is a konyhára.
Jaj ha egyszer biztiket akarok cserélni, akkor így már 8db.-nál tartok csak az erősítőt nézve .
Azon gondolkozok hogy az 1db. "legjobb" IC kábelemet azt a dac és előfok közé vagy inkább az előfok és végfok közé tegyem majd[ Szerkesztve ]
-
ozzy711
őstag
válasz fehér_ember #8194 üzenetére
Akkor várjuk a beszámolót!
-
funkmester
aktív tag
válasz johnywalker #8193 üzenetére
En nem mp3- bol valo alalitast ertettem, mert annak nincs ertelme..hanem cd-rol akarmirol, otthon elkeszitett flacre
-
johnywalker
őstag
válasz funkmester #8197 üzenetére
Ez pedig egyértelmű.Ha cd a forrás (wav) -vagy még jobb- akkor egyértelműen a flac a nyerő.
-
#71562240
törölt tag
válasz funkmester #8197 üzenetére
Sokat számít, hogy a felvétel ne menjen át a lemezkészítés és az abból való visszaolvasás folyamatain, tehát egy gyári MP3 tud érdekesen szólni.
De ugyebár a felbontás is sokat számít.
Megtapasztalni tudod, hogy lehet-e "jobb", nem nagyon lehet elvi alapon megválaszolni.
Új hozzászólás Aktív témák
- Windows 11
- Milyen autót vegyek?
- Futás, futópályák
- Autós kamerák
- AMD Navi Radeon™ RX 7xxx sorozat
- ASZTALI GÉP / ALKATRÉSZ beárazás
- Folyószámla, bankszámla, bankváltás, külföldi kártyahasználat
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Politika
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- További aktív témák...
- Olympus M.ZUIKO DIGITAL 25mm f/1.8 objektív
- Xiaomi Redmi 9 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Dell Latitude E7450 Full i7-5600U, 16GB DDR3, 512GB SSD, FHD IPS, Nvidia, HUN Vil.Bill. Új
- Dell Latitude 7310 i7-10610U, 16GB DDR4, 512GB NVMe, FHD IPS Privacy, HUN Vil.Bill, NBD, Új Állapot
- Dell Latitude 7310 2in1 Alu i7-10810U, 16GB DDR4, 512GB NVMe, FHD IPS Touch, HUN Vil.Bill.