Hirdetés
-
IT café
Új hozzászólás Aktív témák
-
#92251648
törölt tag
válasz szazbolha #11 üzenetére
"Miért terjedt el az a hangosítási technika, hogy a színpad felett 10-15 méterrel vannak a hangsugárzók?"
Könnyebb telepítés, jobb diszperzió, homogénebb hangtér. A hátrányokról nem kérdeztél, így azokat nem írom le. Sajnos ott is alkalmazzák, ahol nem kellene, ezt példázza a Te eseted is. Én sem szeretem, mikor a MÜPA-ban felettem lógnak a FOH fürtök, ezért ott nem is érdemes az első 15 sorba ülni hangosított koncerten. Nagy fesztiválokon viszont nagyon jól működik.
-
#92251648
törölt tag
válasz #10726912 #58 üzenetére
"... a Kongresszusi központ leheletfinom akusztikája is hallatszódjon úgy, mintha ott ülnék a 10-ik sor feletti sor 5-ik ülésén"
Nem kötekedésnek szánom, de a Kongresszusi Központ az egyik legrosszabb akusztikájú helyszín Budapesten. Sajnos kevés ilyen befogadóképességű helyszín van a fővárosban, ezért néha oda is szerveznek koncerteket, hadd szenvedjen a nép.
-
-
-
#92251648
törölt tag
Nem szoktam reagálni a hozzászólásaidra, mert szerintem Te nem beszélgetni akarsz, de most egyszer kivételt teszek, itt talán elfér.
Természetesen igazad van, a felmerülő kérdések többsége teljességgel nem intézhető el 2 mondattal, de könyörgöm, ez itt egy fórum, nem egyetemi előadó terem. Eddig két szakkönyvet írtam hangtechnika témában és még kettő folyamatban, tehát van mondanivalóm, de ezt nem egy kezdőkkel és laikusokkal teli fórumon fogom kifejteni, mert a többségnek érthetetlen és dögunalmas lenne. Egy "fiatal" hobbitársnak nem elméleti okoskodásra, fizikai képletekre, hanem használható, praktikus segítségre van szüksége. Ha örökké belekötünk egymás szavába (ahogy a Muppet showban a két vén fószer teszi), mert a másik nem tért ki minden lehetséges aspektusra, azzal szétziláljuk az eszmecserét és az amúgy sem gyér ködöt sűrítjük (ezt is nevezik trollkodásnak). Ha valaki hülyeséget ír, vagy rossz irányba mutató tanácsot ad, akkor ki kell javítani, de a pálya széléről folyamatosan kavicsokat dobálni rá nem túl hasznos, még kevésbé szimpatikus cselekedet.
Sajnos megvan a másik oldal is, az egoizmus és az öntudat erősödésével nagyon sértődékeny lett a fórumosok többsége, nehezen viselik a helyreigazítást, ezért százszor is meg kell fontolnunk, hogy közbeszóljunk-e. Szerencsére akinek magabiztos, valós és kiterjedt tapasztalatokra támaszkodó véleménye van, az nem szokta felhúzni az orrát, ha valaki vitába száll vele. De a vitának is megvannak a szabályai, ha már intelligenciáról beszélsz.
Illúzió... az egész HiFi egy nagy illúzió. Azon erőlködünk, hogy az előadókat ott érezzük a szobánkban, miközben a művet hallgatjuk, de ez teljes mértékben soha nem fog összejönni, tehát illúzió marad. Pénzt, energiát tolunk készülékekbe, kábelekbe, kiegészítőkbe és várjuk a csodát, pedig a valódi megoldás bennünk rejlik. A zene befogadása tanulható és csak minimálisan múlik a közvetítő közegen. Ex-apósom hatalmas lemezgyűjteménnyel rendelkezett, amit egy rémgagyi, hangszóróval egybeépített lemezjátszón pörgetett. A hangzás hifista füllel vállalhatatlan volt, de az öreg hatalmas lelkesedéssel vezényelte végig a szimfóniákat. Karmester és fuvolaművész volt, az egyik legjobb az országban. A zenehallgatást nála jobban élvező emberrel nem találkoztam, pedig a "rendszere" kritikán aluli volt. Sokszor eszembe jut ő, mikor ügyfelekhez megyek mérni, tanácsot adni és látom, hogy a több tízmillió forintos rendszereket savanyú arccal, a zeneműveket értetlenkedve hallgatják. A HiFi mára tisztán technikai sporttá vált, de eredetileg nem így indult. A zenebarátok régen egyben zeneértők is voltak, ami mára szinte teljesen elveszett és ezzel sokan behozhatatlan hátrányba hozták magukat, amit egyetlen készülék sem fog megoldani. Aki magasabb szintre akarja emelni a zenehallgatás örömét, annak vásárlás mellett önmagát is képeznie kell.
-
#92251648
törölt tag
válasz #03969024 #110 üzenetére
"Épp rendszerépítésbe fogtam, s fogalmam sincs, mennyit érdemes áldoznom a dologra. Hol van az épeszű határ, honnantól lesz véget nem érő "HIFIzés"???"
Te is sejted, hogy nem a beleölt pénz mennyisége határozza meg a hozzáállást. Mindenféle esetre van példa. Van olyan, aki egyszer belerakott a hobbiba 10 millió forintot szakember segítségével és azonnal ki is szállt a kerékből, elégedetten használja a rendszert sok éve. Olyan is akad, aki pár ezer forintot tol bele havonta és így lépeget valamerre. És van ezen esetek végtelen számú egyvelege.
A hifibogár elevensége inkább azon múlik, miért hifizel. Le akarod nyűgözni magadat (vagy másokat) hangokkal (pl. tesztlemezekkel), vagy kellemes minőségben akarod a kedvenc zenéidet hallgatni, vagy érdekelnek a műszaki újdonságok, vagy imádsz kütyüket vásárolni, vagy kedveled a hifista fórumok gyilkos hangulatát, stb.? Mindegyik más utat és módszert kíván.
-
#92251648
törölt tag
válasz #71562240 #118 üzenetére
Pécsett éveken át vezettem HiFi klubot. Kivétel nélkül minden összejövetelen valaki részletesen bemutatott egy konkrét készüléket, valaki más pedig egy lemezt, vagy zenészt. Ezeket aztán persze meg is füleltük közösen, majd szabadprogram következett. Sokszor vendégünk is volt muzsikusok, fejlesztő- és hangmérnökök személyében. Nagyjából ugyanannyit beszélgettünk zenéről, mint kütyükről. Manapság a HiFi fórumokon szó sem esik zenéről, csak készülékekről, kábelekről, kütyükről. Nem nyávogok és nem nosztalgiázom, csak nyugtázom a fejleményeket.
-
#92251648
törölt tag
válasz alphamooncam #132 üzenetére
Sok oka lehet. Otthon megszoktál egy atmoszférát, hangzást és akaratlanul is ahhoz viszonyítasz. Sok kiállításon, HiFi programon megtapasztaltuk, hogy a jelenlévők ugyanarról a hangzásról teljesen eltérően vélekedtek attól függően, mihez voltak szokva. No és persze általában leszóltál a hallottakat még akkor is, ha az otthoni rendszerük jóval gyengébb volt, viszont számukra már elfogadott. Ennek elkerüléséhez komoly rutin szükséges, ami egy "mezei" zenehallgatónak nincs meg, nincs is rá szüksége. Egy hangmérnök, aki minden héten másik stúdióban dolgozik, vagy minden este más környezetben hangosít, nem tud meglenni stabil referenciák nélkül, de hát neki ez a dolga, Neked meg nem.
Talán azt is érdemes figyelembe venni, hogy a hirtelen összedugdosott rendszer jó néhány órán át alulmúlja önmagát. Tudom, ez már kissé misztikus, de attól még létező jelenség.
Te magad is más állapotban vagy idegen helyen. Mikor még HiFi teszteket szerveztem, az összejövetel elején minimum egy órát hagytunk mindenkinek, hogy megszokja a környezetet és könnyebben tudjon figyelni a hangzásra.
No és persze az is lehet, hogy simán jobb a Te rendszered, én meg feleslegesen találgatok itt.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz Alabástrom #164 üzenetére
Az én javaslatom sokkal földhözragadtabb:
Tessék megtanulni játszani valamilyen hangszeren és máris megváltozik a viszonyod a muzsikához, de talán még a HiFi-hez is!
-
#92251648
törölt tag
válasz Alabástrom #166 üzenetére
Jól írod, a hifisták nagy része hangokat hallgat, a zeneértők inkább a tartalomra koncentrálnak. Ezért bátorkodtam javasolni az aktív zenélést, mert szépen irányba állítja az eltévedt lelkeket, mélyíti a zenehallgatás örömét, elaltatja a HiFi bogarat, ezáltal még pénzt is lehet vele spórolni.
-
#92251648
törölt tag
válasz #01758976 #175 üzenetére
A hifizés és a zenehallgatás két különálló hobbi. Van köztük átjárás, kölcsönhatás, de egyik sem feltétele a másiknak, önállóan is űzhetőek. Megértem azokat is, akik hangokat hallgatnak, az is képes élvezetet adni, de engem hosszú távon nem köt le, ezért nem is áldoznék rá sokat.
-
#92251648
törölt tag
"Két külön hobbi,de egyik nélkül nincs a másik,és nem is létezhet."
Szerintem Te is sok olyan zenekedvelőt ismersz, akiket teljesen hidegen hagy a HiFi, ellenben gyakran hallgatnak zenét és akármilyen kütyüvel elvannak. És olyan arcokat is ismerünk, akik vagyonokat költöttek készülékekre, aztán van otthon 12 db CD-jük, azok is többnyire gyári tesztlemezek, amiket be lehet rakni, ha vendég jön. Volt szerencsém egy ilyen helyen 45 milliós rendszert telepíteni, aztán mikor fél évvel később valamiért vissza kellett mennem, az Eject gomb poros volt, tehát ugyanaz a CD (valami Jamo válogatás túlcsicsázott felvételekkel) volt a lejátszóban hetek óta. Szerintem ő nem volt egy elvakult zenebarát, ellenben vérbeli hifista, mert mindenből a legjobbat kérte.
-
#92251648
törölt tag
Nem mintha nagy rajongója lennék a mostanság divatos DSP-s korrekciónak, de Carbon4copy érzésével van egy nagy problémám. Mégpedig hogy az általunk hallgatott felvételek szinte mindegyike átszaladt valamilyen DSP-n a stúdióban. Ha ezt a tényt elfogadjuk, akkor a szerző kijelentésével nehéz mit kezdeni.
-
#92251648
törölt tag
válasz #56474624 #218 üzenetére
Igen, illetve is. A zenei tudás új megvilágításba helyezi a dallamot, harmóniát, összhangzatot, ütemezést. De van egy másik hozadéka is, mégpedig a zeneszerzőkkel, muzsikusokkal, hangszerekkel kapcsolatot háttér információk. Ezek birtokában máris nem csak hangokról szól a zenehallgatás, sokkal inkább komplex élményt nyújt. Utazásaink során is több, érdekesebb benyomás ér minket, ha van némi fogalmunk az aktuális helyszínről, az ottani emberek életéről. Ezek hiányában csak egy furcsa filmet nézünk, aminek nagy részét nem értjük. A művészetek nagy csodája, hogy hozzáértéstől függetlenül képes élvezni őket mindenki, de az élvezetnek sok szintje van hozzáértéstől függően.
Festőművész barátommal festmény kiállításra menni nem akármilyen élmény. Órákat képes beszélni olyan képekről, amik mellett én magamtól simán elsétálnék, de a kapott infók birtokában teljesen másként nézek rájuk, miután tátott szájjal végighallgattam a szakember elemzését.
-
#92251648
törölt tag
válasz fehér_ember #227 üzenetére
Ha nincs viszonyítási alapod (és általában nincs), több százalékos sebesség eltérést sem veszel észre. De ha ingadozik (nyávog), azt azonnal észleled. Ha a zenekar fél hanggal lejjebb hangol, a közönség szunyókál békésen, de ha valaki hamisan játszik, repülnek a paradicsomok.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz csocsoszán #235 üzenetére
"Sajnos a felvett minőség fontosabb. "
Egyértelmű. Ezért is nincs túl sok értelme a formátumokról vitatkozni. Valamennyi persze van, csak helyén kell kezelni.
B.U.É.K.!
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz csocsoszán #240 üzenetére
"Költöttem egy rakat pénzt az asztalira, de sehol sincs. Mondjuk analóg tápot nem csináltam neki."
Akkor mire költöttél sokat? Sajnos egy minőségi audio PC nem olcsó, félmillió Ft alatt nem lehet megúszni.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz csocsoszán #244 üzenetére
Ja hogy így érted a nagy kiadást, OK. Sajnos a High End PC forrás sokba kerül, nem 200 ezres kategória, de más forráskészüléket sem kapsz ilyen áron High End minőségben.
-
#92251648
törölt tag
válasz csocsoszán #276 üzenetére
"Ezek kényelmi szempontok régebbi hangfalaknál divat volt. Bizonyosan van oka, hogy manapság ritkán látsz ilyet."
Aktív dobozoknál gyakori, esetleg a nagyon olcsó példányoknál spórolják le. Az enyémen is van szintállítási opció (is), még ha nem is potméteres, hanem DIP kapcsolós kivitelben.
Mikor hangsugárzót készítek, a végső hangolást a felhasználás helyszínén állítom be és általában megkérem a tulajdonost, néhány nappal később jelezzen vissza, kér-e módosítást. Ez ellenállások cseréjével történik, illetve több értéket is be szoktam építeni, amik között egy sima átkötéssel lehet váltani, véglegesítésnél pedig kiszedem a felesleget. Szóval van ennek létjogosultsága, de megértem a kommersz gyártókat, hogy sokszor kihagyják. Kisgyerek kezébe sem adunk kalapácsot.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz #71562240 #278 üzenetére
Csocsoszán jól írta, hiszen nem a hangsugárzó ellenállását, impedanciáját akarjuk módosítani, hanem a hangsugárzóra jutó feszültség mértékét. Egy korrekt szintszabályzó beavatkozás nem változtat az erősítő által érzékelt impedancián. Persze spórolásból sokszor egyszerűbb megoldásokat használnak, pl. a soros ellenállást módosítják, de ez nem csak a hangszóróra jutó energiát, hanem a szűrő karakterisztikáját is megváltoztatja.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz csocsoszán #280 üzenetére
Ezért írtam korábban, hogy megértem a gyártókat, miért nem adják ezt a szabadságot (kalapácsot) a felhasználók kezébe. Emlékezzünk vissza a 90-es évekre, mikor divat volt a grafikus EQ használata. Döbbenetes hangszíneket tekergettek ki egyesek.
Hangszín szabályzásra én sem használnék kábeleket, egyéb varázslatokat, de tisztában vagyok vele, sokan ilyen cseréktől várják, hogy előkerüljön az áhított basszushang, vagy a magasabb oktávok felbontása. Nem fog, amennyiben a készülékben, hangszóróban nincs meg a képesség rá.
-
#92251648
törölt tag
válasz #71562240 #283 üzenetére
Én értem, amit mondani akarsz, csak rosszul fogalmazol, amikor ezt írod:
"Az adott hangszóróra jutó feszültséget az ilyen szabályzók alapvetően az erősítő által látott Ohm-érték változtatásával szabályozzák - tehát ellenállásértékek variálásával."
Az erősítő ugyanazt az impedanciát fogja látni végig, ugyanazt a teljesítményt pumpálja a hangsugárzóba, miközben egy korrekt L-Pad segítségével változtatod a hangszóró által leadott teljesítményt. A különbséget nem az erősítő által leadott kisebb teljesítmény adja, hanem a nem kívánatos teljesítményt elfűtjük az ellenállásokon. A gagyi megoldásoknál az eredő impedancia is változik, ezáltal az ellenállás módosításával a szűrőt is elhangoljuk pont olyan mértékben, amekkora szintváltoztatást hoztunk létre.
"Szerintem például ez a hulladék megoldás kevésbé hulladék megoldás, mint a DSP-EQ."
Ezzel sajnos nem tudok egyetérteni. A DSP-nek nincs hangminősége, csak szolgáltatásai, amik sokkal nagyobb mozgásteret adnak, mint bármilyen passzív eszköz. A kapott hangminőség a DSP környezetétől, az A/D és a D/A fokozatoktól függ, nem magától a processzortól. Minden zene, amit hallgatunk, életében legalább egyszer átfutott egy DSP-n.
Abban viszont igazad van, egy többutas hangdoboz átviteli problémáit, hibás keresztváltást, magas torzítást nem lehet DSP-vel sikeresen kezelni. Minden hibát ott kell megoldani, ahol keletkezik. A DSP a hasznos jelbe nyúl bele, nem a hibás eszközbe.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz #71562240 #287 üzenetére
Az állandó impedanciájú feszültségosztó működése nem vélemény kérdése, de OK, az egyet nem értés tudatával lezárhatjuk a kérdést.
Annyit azért még leírnék, hogy a DSP nem alkatrészhalom, hanem egyetlen chip. Nem hangsugárzók átviteli hibáinak korrigálására találták ki, sokkal inkább hangkeltésre, illetve a digitális hangeszközök számítási feladatainak elvégzésére. Ugyanúgy jelen vannak az elektronikus hangszerekben, hangmixerekben, effekt processzorokban, mint a kommersz berendezések egyre nagyobb hányadában. Nem kell szeretni őket, de nélkülük nem létezne digitális hangtechnika.
-
#92251648
törölt tag
-
#92251648
törölt tag
válasz alphamooncam #300 üzenetére
A Tesla a mágnes "erejét" mutatja. Nem baj, ha ez minél magasabb érték, de közvetlen összefüggése nincs a hangminőséggel. Szerintem engedd el!
-
#92251648
törölt tag
válasz alphamooncam #302 üzenetére
Hangmérnökként olvasva így korán reggel kicsit fájtak a szavaid.
Az itt firtatott DSP-s felhasználási mód többnyire kimerül egy parametrikus ekvalizálásban (EQ). Ezt elég fura a hangmérnök tevékenységével párhuzamba hozni. Ahogy korábban is írtam, DSP szinte minden digitális eszközben van a hangmixerektől a DAC-okon át a házimozi erősítőkig, nem tudjuk elkerülni. Amikor egy digitális eszközön hangerőt állítasz, többnyire azt is egyfajta DSP végzi el (leszámítva a becsületesebb készülékeket, amikben a szintmódosítás az analóg áramkörben történik, de az olcsóbb típusoknál ez nagyon ritka).
A hangsugárzód és a szobád erőteljesen beleszólnak a hangzásba, többek között módosítják a hangszíneket, egyes frekvenciákon többletet, máshol hiányt okoznak. Ha ezt egy DSP-vel ellensúlyozod, az nem feltétlenül az ördög műve (de nem is egy hangmérnök feladata). Egyszer beállítod és mindenféle műsornál ugyanazt végzi el, nem kell hozzá nagy tudás.
A gondot az okozza, hogy ha az átvitelben valami durvább hiányosság mutatkozik a jelszintben, frekvenciaválaszban, az általában együtt jár más bajokkal is (pl. magas torzítás, fázistolás). A jelszinten még képes módosítani a DSP (már ha tudja, hol és milyen mértékben kell beavatkoznia), de a torzítást, sokszor még a fázismenetet sem tudja korrigálni. Ezért is nem alkalmas arra, amilyen néven mostanában kínálják: szobakorrekció. Nem tolja odébb a szekrényt, nem csillapítja a mennyezetet és az ablakot sem pucolja meg. Maximum megpróbálja közömbösíteni ezek negatív hatását, de nagyon ritkán sikerül neki.
-
#92251648
törölt tag
Mint a való világban szinte semmi, az én véleményem sem fekete, vagy fehér. A DSP nálam munkaeszköz, nélküle nem tudnék dolgozni (Ti pedig nem tudnátok zenéket hallgatni ), tehát nyilván nem ítélem el, butaság is lenne egy alkatrészre, vagy szoftverre haragudni. Gond inkább azzal van, ahogy manapság használják. Sajnos a gyártók elhitették a felhasználókkal, hogy ha Room Correction szolgáltatással megáldott készüléket vásárolnak, akkor nem kell a szobájukkal foglalkozni, ezt pedig sima átvágás. A Te fogalmazásod korrekt, a digitális korrekció pontos méréssel és akusztikai kezeléssel párosítva igen jó eredményt tud adni.
-
#92251648
törölt tag
válasz csocsoszán #334 üzenetére
Nem súlytalan, csak szinte minden mást jelent, mint elsőre gondolnád. Egy fórumon, ismeretlen emberek közötti beszélgetésnél garantálja a káoszt. Pedig jól indult ez a topik...
-
#92251648
törölt tag
válasz #71562240 #389 üzenetére
Biztos, hogy a a HiFi lesz "jobb minőségű" esténként? Nálam szombat reggel szokott legjobban szólni a cucc, főleg napsütéses időben.
Amikor a Nap árnyékba kerül, már nem lesz sem HiFi, sem emberiség, de még Föld nevű bolygó sem. Ha valaki mégis túlélné ezt a helyzetet, remélhetően majd beszámol a hangzásra gyakorolt hatásáról. Is.
-
#92251648
törölt tag
válasz szazbolha #391 üzenetére
Nem veszem kötekedésnek, amennyiben elolvasod, mit írtál: "... este a Nap árnyékban van."
A Melankólia kitűnő mozi, nem mellesleg a zenei szerkesztés is nagyszerű benne. Hogy miről szól, arra sok válasz lehetséges, de azt hiszem, sok néző számára a katasztrófa a fő esemény benne. -
#92251648
törölt tag
A bioritmus változása sem magyarázza meg, hogy egyik nap miért tetszik jobban ugyanaz a produkció, mint másik napon. A szkeptikusok indoklása is nagyjából itt szokott becsődölni.
A Napból érkező zavarok mértékével és biológiai hatásával sem vagyunk teljesen tisztában, de azt hiszem, városi környezetben ezek eltörpülnek az általunk és gépeink által előállított zajok/zavarok mellett. No meg az otthoni zenehallgatás jellemzően vastag falú épületekben, több szintnyi beton, tégla, fa, fém szerkezet alatt zajlik, ahol a Nap hatása vélhetően igen gyenge.
Nem hiszem, hogy a tárgyalt jelenséget ilyen könnyed indoklásokkal meg lehetne magyarázni. A pszichoakusztika még nagyon gyerekcipőben tipeg. Ha majd kifejlődik, akkor lesz vége a hifizésnek, mert a zenei élmény nem hanghullámokon át fog érkezni hozzánk, hanem direktben az agyunkat fogják stimulálni.
-
#92251648
törölt tag
Persze, ez biztosan számít, de Te szabályos párhuzamot látsz a kedved és a hangminőség között? Olyan még nem fordult elő, hogy jó kedvedben bekapcsoltad a cuccot és gyalázatosan szólt?
Ha pedig a szubjektív hangminőség a hangulatunk függvénye, miért méregdrága kiegészítőkkel szívatjuk magunkat kedélyállapot javító szerek helyett?
-
#92251648
törölt tag
válasz alphamooncam #408 üzenetére
Amiről írsz, az a teszt-stressz, ez teszi néhányak véleményét használhatatlanná, mert félnek tőle, hogy "hülyeséget" mondanak, ezért próbálnak igazodni mások véleményéhez.
Az említett összejövetelen csak néhányan ismertük egymást, a többség akkor látta először a többieket. A szerényebbek, rutinosabbak csendben maradtak, inkább a kezdők nyilvánultak meg. Aki részt vett már néhány teszten, meghallgatáson, az tudja, hogy az első benyomás sokszor csalóka, illetve nagy rutin kell ahhoz, hogy ne vigyen félre. Ezért is nem mindegy, mit mi után hallgatsz, mert óhatatlanul is előzőhöz viszonyítasz, ha nincs saját belső stabil hangzásmintád.
-
#92251648
törölt tag
válasz szazbolha #412 üzenetére
Jófajta hangsugárzót építeni korrekt mérés nélkül ha nem is lehetetlen, de majdnem az. Akinek sikerült, az több évtizedes rutinnal rendelkezett.
A hangzásminta pont arra szolgál, hogy ne csak hasonlítgass, hanem egy hangzást önmagában is meg tudj ítélni. Ahogy az ételnél is el tudod dönteni, ízlik-e neked, anélkül, hogy egy másik ételt mellé (t)ennél.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
Feltételezem, senki nem tagadja, hogy van vizuális memóriánk, pl. felismerünk egy korábban látott tájat, vagy egy arcot. A hangszerek hangját sem felejtjük el könnyen, bármikor és (szinte) bármilyen rendszeren hallgatva felismerünk egy hegedűt, vagy egy ismerősünk beszédhangját. No de akkor miért is nincs hangzási memóriánk?
Szokták mondogatni, hogy hangmérnöknek könnyű, mert jobban hall, mint mások, pedig ez nincs így, csak másként, hatékonyabban kezeli a hallását. A folyamat tanulható, fejleszthető, tehát ahogy Kammerer is írta, rutin kérdése. A zenehallgató a hangzási arányokat akkor tudja minősíteni, ha van egy viszonyítási alapja (pl. egy másik rendszer/készülék hangja), de a gyakorlott hobbitársaknál, hangtechnikával foglalkozó szakembereknél ez a viszonyítási alap már egy belső minta, ami az agyunkban van elmentve. Nincs benne semmi boszorkányság. Ha kellő időt szánunk rá, bármilyen hangzást képesek vagyunk memorizálni és később viszonyítani hozzá.
-
#92251648
törölt tag
válasz #01758976 #514 üzenetére
" ... kammerer telefonon megjegyezte, hogy ő a Tidalt „felszintezitáltnak” érezte"
Szerintem ilyen szó nincs is. Sejtem, mit akar mondani vele, de a kérdés eldöntéséhez ugye ismerni kellene az eredeti verziót. A Tidal tudtommal nem végez ilyen beavatkozást, se idejük, se eszközük nincs hozzá.
Az ilyen összevetések általában inkább azt mutatják meg, hogy a Te saját eszközeid miként kezelik a tesztelt műsorforrásokat. Simán lehetséges, hogy másnál más eszközökkel más eredmény jön ki. De persze tudom, a hifisták imádnak általánosítani.
-
#92251648
törölt tag
válasz #10726912 #520 üzenetére
Egy tartalom szolgáltató, aki mindig is a minőséget tekintette legfőbb érvnek, biztosan nem fog belemenni kétséges kimenetelű beavatkozásokba. Ha elfogadjuk azt a kitételt, hogy a stúdióból kikerülő anyagon bármilyen beavatkozást végrehajtva nem lesz "jobb" az eredmény az eredetihez képest, akkor azt is beláthatjuk, hogy bár az utólagos varázslások rövid távon kellemessé tehetik a műsor fogyasztását, de téves irányt mutatnak.
Hogy a zenészek, zeneszerzők, producerek milyen mennyiségben használnak effekteket, az az ő alkotói szabadságukhoz tartozik. Lehet róla véleményünk, de nagyjából lényegtelen. A hozzánk érkező műveknek szerves része a hangzás és a benne használt effektek is. Ha ez nem így lenne, az alkotok biztosan tiltakoznának az anyag véglegesítésekor, átvételekor.
(Egyébként hozzászólásomban elsősorban a "felszintetizált" kifejezésre reagáltam, ami egyszerűen nem való ide. A szintetizálás egy teljesen másik folyamat, nem keverendő az effekteléssel.)
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- GAMER PC: i5-12400F/13600KF - RTX 3080 GDDR6X - 512GB-4TB M.2 NVMe SSD -16/32GB DDR4 - GAR/SZÁMLA!!!
- Samsung Galaxy Z FLIP 6 12GB/512GB, Silver Shadow, kártyafüggetlen, garancia, makulátlan, új állapot
- Macbook Pro 15" - 2015, 4 mag i7, 16256GB, 100 ciklusos akku, garancia (y2)
- Eladó Konfig I7-10700 32GB DDR4 512GB SSD RTX3060TI 8GB!
- Csatlakozz csapatunkhoz!
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft
Város: Debrecen
Cég: Ozeki Kft
Város: Debrecen