Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • szabi__memo

    nagyúr

    válasz hroberto #7 üzenetére

    Nekem az a tippem, hogy azért mert egyszerűen nem kell hozzá tenniük semmit. Készen van minden csak össze kell pakolni. A hidrogéneshez meg egyelőre max a Toyotának van némi köze, a többiek nem tudnak semmit. Ráadásul az infrastruktúra kiépítése is fájna nekik.

    Én azt gondolom, hogy a jelenlegi max egy átmeneti állapot a hidrogénes felé.

    [ Szerkesztve ]

  • Degeczi

    nagyúr

    válasz hroberto #7 üzenetére

    Viszont az állam is simán rátenyerelhet jövedéki adóval, hiszen otthon nem töltheted. Igaz, ez pont az elterjedést, állami támogatásokat kellene segítse.
    Az akkuval nem csak az ára, a nagy súlya is gond, amit az idő nagy részében, városi használatkor csak fölöslegesen cipel egy hosszabb távokra is alkalmas villanyautó.
    Szerintem is a hidrogénes a nyerő alternatíva, csak túl nagy az infrastruktúraigény hozzá. Talán vmi EU-s összefogás segíthetne rajta, nomeg ha autógyártóból is több lépne be.

    [ Szerkesztve ]

  • Stanlee

    őstag

    válasz hroberto #7 üzenetére

    Az en osszeeskuves elmeletem:

    Azert eroltetik az EV-t, mert a nagy nemet gyartok, miutan kiderult a diesel "botrany", politikai es tarsadalmi nyomas ala kerultek.

    VW, Mercedes es BMW is ataludta a hibrid korszakot. A Toyota fejlesztese a Prius technikajara epulo hibrid hajtasmoddal egy megfelelo atmeneti idoszakot tudott volna adni az osszes gyartonak, amig kitalaljak, hogy mi is legyen a kovetkezo kornyezetkimelobb energiaforras.

    Ha a VW csoportszinten fejlesztett volna egy a Toyota hibridhez hasonlo hajtasrendszert, egybol elertek volna 10-20%-os tenyleges uzemanyag fogyasztas csokkenest, flottaszinten csokkent volna az CO2 emisszios ertek, az atmenetet az automata valtok iranyaba jobban meg lehetett volna indokolni.

    De a VW-t is emberek vezetik, ok maskepp lattak a ceg strategiajat, egyszerubb volt a diesellel sumakolni es nyomni a benzines downsizingolt turbo motorok fejleszteset a hibrid helyett. Igy meg egy zsakutcaba iranyitottak be magukat, ahol a tarsadalom es a politika is elvarja a kornyezettudatossagot es a legegyszerubb az EV. Egy hidrogencellas hajtasmodot azert nem tudnak olyan gyorsan kifejleszteni, mert ezzel nem foglalkoztak.

    “Never run after a bus or a stock. Just be patient – the next one will come along for sure.” - André Kostolany

  • válasz hroberto #7 üzenetére

    Még mindig nem: Why hydrogen is bullshit - part 2 :N

    #15 cskamacska Már saccolni lehet, mit fogunk kezdeni a mainál százszor több használt akkumulátorral, íme a megoldás: Mi legyen az elhasznált akkumulátorokkal? BattMAN

    [ Szerkesztve ]

    Nexus 5x > Pixel 4a 5G \\ AMD Ryzen 5800X3D - Gainward RTX 3070 Phoenix \\ Asus Zenbook 14 Oled UM3402YA \\ Playstation 5 \\ DJI Mavic Mini \\ Nintendo Switch Neon v2 \\ Steelseries Arctis Nova 7 \\ Steam/Origin/Epic Games Store/GoG/Ubi Connect: Hopkins955

  • Rolly

    veterán

    válasz hroberto #7 üzenetére

    lesz hidrogén ez nem kérdés lesz ahova nagyon hasznos lesz (például a nyári megújulókat elrakni télire), de autóba hülyeség, mert 1 KG hidrogén előállítása és megfelelő nyomással a sűrítése 50-70 kWh energiát igényel...

    Míg ennyivel egy elektromos autó 200-700 km-t meg tud tenni (attól függően, hogy milyen sebességgel és fogyasztással számolunk töltési veszteséggel) addig ebből egy hidrogénes autó 100-120 km-t...

    A hidrogént nehezebb szállítani tárolni. Egy elektromos töltő állomás ami 18 perc alatt tölt 10-80ban egy autót körülbelül 30-100M forint addig egy hidrogén kút 200M körül indul (persze tudom ez 5 perc alatt teletankolja az autót).

    Elektromos töltőt tudsz a parkolóba rakni hidrogén töltőállomás környékén nem lehet semmi (100-200 méter legalább a védősáv ha jól tudom)

    Az elkövetkező években várható akku fejlesztések miatt egyre kisebb esély lesz a hidrogén személyautókban megjelenésében.

    Nézd meg, itthon hány hidrogén kút van? (1 db ami félig publikus) és hány elektromos autó gyorstöltő, publikus AC töltő vagy csak simán konnektor...

    Ahol meg egy 1,5-2 kWh-t fogyasztó hősugárzó elvan ott lehet autót is tölteni... Átlag autós napi 40 km-t megy ami 4-8 kWh energia / nap amit bele kell tudni tölteni az autóba.

    Ettől még 100%-nak nem megfelelő az elektromos autó így a maradék 5-10% majd vesz hidrogén hajtású autót vagy vár 10 évet míg az akku technológia fejlődik addig meg ellesz.

    Kis elektromos autót nem cserélném vissza belső égésűre de hidrogénre se. Nem szeretnék a seggem alatt 150-300-700 bar nyomású tartályt. Bár tény a mostani Li akku helyett nyugodtabb lennék ha az enyémben is LiFePo lenne :)

  • laskr99

    addikt

    válasz hroberto #7 üzenetére

    Hogy szállítanád? Mert a hidrogént a nyomásból kifolyólag elég nehéz szállítani. Kb minden kút mellé kéne egy üzem is :U

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz hroberto #7 üzenetére

    Az elektromos autózás szerintem egy zsákutca! Kíváncsi lennék, hogy miért azt erőltetik, holott a vak is látja mennyire tele van buktatókkal...

    Profit?
    Vsz. az elektromos autózás az nem zsákutca, csak az a fajta erőltetett menet ami most van nem kéne. Miután a hagyományos üzemanyagokra hatalmas adókat toltak egy ideje meg már az ilyen autók gyártását is masszívan elkezdték adózni itt nem lehet profitot csinálni. Ezek után a gyár ha profitot akar akkor elkezd elektromosat gyártani. Amíg kitart a hype és az emberek hajlandók sokkal többet fizetni az elektromosért addig ezen még van/lesz profit.

    A hidrogénes is tele van buktatókkal, az sem igazán megoldás.

    Amiért nem lenne hülyeség az elektromos az az, hogy éjszaka amikor villamos fogyasztás hullámvölgy van akkor lehetne tölteni. Ami nálunk azt jelentené, hogy az atomból származó energiára lenne fix fogyasztás. Persze mindez, ha a sötétzöldek végre felfognák, hogy az atomra szükség van és az a fajta tötymörgés is ami körülötte van megszűnne.
    Persze ehhez rendes töltőhálózat is kellene és elfogadni azt, hogy ez sem mindenkinek jó megoldás.

    Viszont ez az elektromos autó ilyen szintű erőltetése mint ami ma folyik felborítja az egészséges piaci egyensúlyt. Ami pedig hosszú távon nem tartható, és sok kicsi vesztest és néhány nagy nyertest (akik a technológiára, alapanyagokra stb, idejekorán rátették a kezüket) eredményez.

  • cousin333

    addikt

    válasz hroberto #7 üzenetére

    Az megvan, hogy ez is elektromos autó? Csak az egyik akkumulátorban tárolja az energiát ("direktben" kinyerhető módon), a másik meg sűrített hidrogénben, amiből még áramot kell fejleszteni.

    [ Szerkesztve ]

    "We spared no expense"

  • azbest

    félisten

    válasz hroberto #84 üzenetére

    Lakótelepen, nagyvárosban tömegközlekedést kell használni. Nem minden cipősdobozhoz kell 3 autó. Vagy kinn lehet hagyni az autót olyan parkolóházban, ahol van töltés és oda tömegközlekedéssel eljutni, ha valamikor városon kívülre kéne menni. Ja, hogy az pénzbe kerül. Hát akinek nem futja autóra, az ne tartson városban.

    Plusz ne magyarországból induljunk ki, ahol nem fejlesztik az infrastruktúrát évtizedek óta. Az usában, ami az elsődleges piaca minden újításnak, ott 100-200A 240V van kiépítve a legtöbb helyen (split-phase miatt az alap 120, a kapcsolótáblán lehet választani, hogy egy végpont 120 vagy 240 voltot kapjon). 24-48kW teljesítmény van családi házanként. Nem 3,8kW a legygyakoribb, mint itthon.

    A hidrogén évtizedekig csak alibizés volt a kaliforniai vezetés előtt, hogy jaj de nagyon akarnak az autógyártók környezetvédők lenni, de nem sikerül megoldani, mert lehetetlen. Aztán alájuk vert a Tesla.

    [ Szerkesztve ]

  • Noukoum

    veterán

    válasz hroberto #84 üzenetére

    Tehát reméled hogy nem, de nem nézel utána hogy esetleg van-e a válasz a kérdéseidre. Segítek: van, ráadásul legalább pár tízezer magyar honfitársad tette fel ugyanezeket a kérdéseket eddig. Addiktként ez nagyon gáz. :)
    Miért alkotsz valamiről úgy véleményt hogy nem is ismered azt?

    Tegyük fel, hogy az elektromos autó lesz a jövő (remélem, hogy nem).
    Vegyünk egy lakótelepet, ahol parkol párszáz e-autó. A töltést, hogy oldják meg?!
    Konnektor / töltő ahol parkolnak.
    A tizedik emeletről lógatják le a hosszabbítókat, mindenhol vezetékek lógnak?!
    Nem.
    Vagy vegyünk egy települést, ahol több ezer autót akar majd tölteni a tulaj éjszaka. Mekkora terhelés ez a hálózatnak?!
    Meglepődnél mennyire kicsi.
    Olyan szintre kellene fejleszteni hozzá az elektromos hálózatot, ami elképzelhetetlen.
    Elképzelhetetlen, lásd Norvégia. Egyébként ez egyszerű matematika, te is kitudod számolni.
    Ráadásul honnan fognak ilyen gigantikus mennyiségű villamos energiát előállítani?!
    Nézz már utána mennyi az a gigantikus mennyiségű villamos energia.
    És még lehetne sorolni a buktatókat.
    Az eddigi nulla darabra gondolsz?
    Ha annyi pénzt ölnének a hidrogén üzembe, mint az elektromosba, valószínűleg sokkal előrébb járna az a techonógia, infrastruktúra.
    Elképesztő mennyiségű pénzt nyelt el a hidrogén, nem véletlen jutottak el odaáig ahova. Még jó hogy képbe vagy mióta tolnak komoly pénzeket az autógyártók az "elektromosba" (mindekettő elektromos még mindig).

    [ Szerkesztve ]

    „Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”

  • Rolly

    veterán

    válasz hroberto #84 üzenetére

    Nézzünk egy 30 lakásos panelt...
    - előtte van 30 parkolóhely
    - átlag hazai autós megy napi 40 km-t (évi 20e kmt)
    - ez 30 autónál átlag 1200 km
    - ez napi 240 kWh amit be kell tölteni
    - ugye ehhez optimális eloszlásnál 10 kW-ot töltő elég

    Vagyis 30 1kW-os töltő elég, ha feltételezzük, hogy az autók
    - 8 kWh energiából mennek 40 km-t
    - napi 8 órát tudnak töltőn lenni (van aki este 8-tól hajnal 4-ig; van aki 10 órától 18 óráig akármilyen eloszlásban)

    megoldhatatlan? egy probléma lehet, hogy az adott panel áram bekötése nem bírja el az így megjelenő plusz terhelést és fővezeték fejlesztésre lenne szükség...

    De nézzük tovább 30 parkoló az körülbelül 30x3x5 azaz 450 nm erre lehet rakni napelemet 260-270 x 345 Wp panel fér fel ami 91 KWp körüli kapacitás nyáron ez bőven megtermeli a töltéshez szükséges energiát télen csak besegíteni tud 100-150 kWh termeléssel (ez körülbelül a fele a szükségesnek) ha mellé rakunk egy 240 kWh akkut akkor máris az év 80%-ban teljesen megújuló áramból tudnak tölteni az autók.

    Mennyibe kerül ez:
    - 36 millió forint napelem inverterrel
    - 15 millió forint akku

    Tehát 30 panel lakásban lakónak jelenlegi áron körülbelül ~60 (50+ töltők 10 m) millió forintból megoldottuk az:
    - autók töltését 80%-ban megújuló áramból
    - és az év 60%-ban a háztartások árama is napközben teljesen megújuló tud lenni

    Ez az amit a petrolhead-ek nem értenek, hogy én naponta tudok tölteni amikor akarok és amikor áram van a közelben:
    - bevásárlás közben (pl lidl sima AC töltőn 5 kWht fél óra alatt ami már majdnem a napi útra elég, DC-ről ne is beszéljünk)
    - munkahelyen ha van kirakva akár AC töltő akár 16A-es dugó a parkolóban
    - vagy otthon este (ha házban, ikerházban, sorházban lakik esetleg újabb társasházban)

    Arra meg, hogy mennyivel több áram kell azt is kiszámolták már 1500-2000 MWh-val kell majd átlagosan több ha MINDEN autót kicserélnek elektromosra... Ezt az esetek többségében a hazai hálózat el bírja szállítani (7500-as csúcsok voltak már általában 6000 alatt van a fogyasztás)

    Tudod hogy évente mennyi áramot fogyaszt csak a százhalombattai finomító?
    - 660 GWh áramot ebből 300e elektromos autó el tud menni 20-20ezer kmt ez közel a hazai autók 8%-a és ez csak a finomítás :)

    [ Szerkesztve ]

  • fatal`

    titán

    válasz hroberto #84 üzenetére

    Nem vagyok mérnök, de nem értem miért az az irány, hogy 10 millió amperrel, 2 perc alatt töltsük az autót.

    Lehetne valahogy szabványosítani az akkumulátorokat és a benzinkutak helyett olyan "kutakat" alkalmazni, ahol töltik az akkumulátorokat, lassan (hosszabb élettartama legyen). Begurulsz és kicserélik az akkupackot egy töltöttre és mész tovább.

    Sokkal hatékonyabb lenne szerintem. Persze a technológián túl ehhez infrastruktúrára lenne szükség, de ez a töltőhálózatra is igaz.

    Illetve nem tudom, hogy ez bármilyen módon megoldható-e, gondolom, ha könnyű lenne már gondoltak volna rá.

  • dabadab

    titán

    válasz hroberto #84 üzenetére

    Vegyünk egy lakótelepet, ahol parkol párszáz e-autó. A töltést, hogy oldják meg?!

    Mindenki ezzel jön, ami szerintem azt mutatja, hogy az elektromos autók elleni vagdalkozás nincs nagyon átgondolva.
    Ugyanis a lehet legegyszerűbben a lakótelepeken lehet megoldani ezt a problémát, mert ott vannak a hatalmas parkolók, a nagy népsűrűség miatt nagyon koncentráltan, ott lehet igazán jól töltőoszlopokat telepíteni.

    DRM is theft

  • SzunaP

    csendes tag

    válasz hroberto #84 üzenetére

    Honnan veszed hogy mindenkinek lesz elektromos autója egy lakótelepen??? 50 éve autója se volt...
    Igazából tökmindegy... felzabáljuk és telesz*rjuk a Földet ígyis-úgyis, bágyadt próbálkozás minden...
    Egy dolog nem lett említve, ami már elterjedt, van infrastruktúrája, környezetkímélőbb mindennél, és olcsóbb mint a benzin, de ugyanúgy gyorsan tölthető, és (már) biztonságos a tárolása. Persze az árat a kereslet határozza meg, és az nem állandó sosem...

  • Rolly

    veterán

    válasz hroberto #264 üzenetére

    egy szeretem az ilyen "kedves" embereket akik másokat "hazudósnak" titulálnak ahelyett, hogy tájékozódnának...

    kormánymű felújjítás: https://szervokormanyjavitas.hu/kormanymu-felujitas-ar/ 55-85e Ft + szerelés együtt 120e Ft volt nekünk... (500e-ből máris megvan 120e)
    - abs jeladóra fizettem szétszedés összerakás javításra 50-60e Ftot
    - klíma töltésre 15-20e (pontosat nem tudok)
    - klíma cső ára újonnan 70e ... bontóból 25 + szerelés + gáz töltés
    - klíma kompresszor újonnan nem néztem bontott 25 + szerelés + gáztöltés
    - két lengéscsillapító kb 50e + szerelés
    - dobfék felújjítás 30-40 között volt
    - abs kocka felújítás + kábel csere 80 körül volt szereléssel

    szóval mielőtt tirpák módon lehazudozol valakit előbb legalább picit erőltesd meg magad és googlez párat a fentiekben még pár dolog nincs is benne és így is máris 500e ft felett járunk 1 év alatt ...

  • Noukoum

    veterán

    válasz hroberto #275 üzenetére

    Minek titulálljon ha trollkodsz és még számolni sem tudsz? :P

    „Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”

  • Rolly

    veterán

    válasz hroberto #279 üzenetére

    bizonyára értesz hozzá úgy látom... az hogy van fabiahoz 10e ft-ért is lengés csillapító (bár ugye hátulra kettő kell) és van 20-30e Ft-ért is akkor ha nem gond én inkább az ismerős autó szerelőre bízom, hogy melyiket ajánlja :) egyik szerviz se volt irreális külön-külön.

    Amúgy merre laksz, mert Pesten például a Peugeot szalon óradíjak jelenleg 20-30e Ft között mozognak. Az én szerelőm dunakeszin meg 8000 Ft-ért dolgozik ami itt nem irreális ... Anyósoméknál van 4-5eért szerelő de az meg ugye 120 km... Annyit meg egy kigyulladó fék lámpával / szervó nélkül / kifolyt lengéscsillapító olajjal nem indulok el...

  • Noukoum

    veterán

    válasz hroberto #279 üzenetére

    Annyit trollkodtál már itt hogy már rajtad marad. Leírta az összegeket, csak össze kell adni. Az hogy te nem hiszel neki, az már a ti problémátok.

    „Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”

  • 8th

    addikt

    válasz hroberto #279 üzenetére

    Oké, de csak az alkatrészárakat nézd. Az utóbbi években rohadtul megdrágult a szakmunka. Nyáron kézifék bowdent cseréltettem + a hátsó fékeket újíttattam fel mert vizsgán már nem biztos, hogy átment volna úgy. A szerelőnek két órája ment rá így lett alkatrésszel együtt 55k a vége természetesen okosba számla nélkül. És ez csak egy sima hátsófék felújítás volt egy öreg opelon amihez amúgy gombokért van alkatrész. Szóval reális amit írt.

Új hozzászólás Aktív témák