Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • ecaddsell

    aktív tag

    "ez pedig teljesen szemben áll azokkal a várakozásokkal, amelyek szerint az ilyen akkuk árai majd jelentősen csökkennek, ha a gyártást idővel sikerül skálázni."

    Aha valamelyik bölcsészdoktor szerint. Valójában már millió számra ill. a 18650/21700 esetén milliárd számra gyártják a cellákat és erre még rájött a covid. Most már az, hogy még többet kell(ene) gyártani nem lefelé, hanem felfelé viszi a költségeket.
    Jó az amikor gazdasági szakemberek vagy mérnökök helyett bölcsészek, szociológusok meg politológusok kezdenek el nyilatkozni műszaki-gazdasági témákban. :W

    [ Szerkesztve ]

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz hroberto #7 üzenetére

    Az elektromos autózás szerintem egy zsákutca! Kíváncsi lennék, hogy miért azt erőltetik, holott a vak is látja mennyire tele van buktatókkal...

    Profit?
    Vsz. az elektromos autózás az nem zsákutca, csak az a fajta erőltetett menet ami most van nem kéne. Miután a hagyományos üzemanyagokra hatalmas adókat toltak egy ideje meg már az ilyen autók gyártását is masszívan elkezdték adózni itt nem lehet profitot csinálni. Ezek után a gyár ha profitot akar akkor elkezd elektromosat gyártani. Amíg kitart a hype és az emberek hajlandók sokkal többet fizetni az elektromosért addig ezen még van/lesz profit.

    A hidrogénes is tele van buktatókkal, az sem igazán megoldás.

    Amiért nem lenne hülyeség az elektromos az az, hogy éjszaka amikor villamos fogyasztás hullámvölgy van akkor lehetne tölteni. Ami nálunk azt jelentené, hogy az atomból származó energiára lenne fix fogyasztás. Persze mindez, ha a sötétzöldek végre felfognák, hogy az atomra szükség van és az a fajta tötymörgés is ami körülötte van megszűnne.
    Persze ehhez rendes töltőhálózat is kellene és elfogadni azt, hogy ez sem mindenkinek jó megoldás.

    Viszont ez az elektromos autó ilyen szintű erőltetése mint ami ma folyik felborítja az egészséges piaci egyensúlyt. Ami pedig hosszú távon nem tartható, és sok kicsi vesztest és néhány nagy nyertest (akik a technológiára, alapanyagokra stb, idejekorán rátették a kezüket) eredményez.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Hopkins95 #27 üzenetére

    Az meg hogy én saját áramforrásból töltöm az autómat vagy hálózatról, ahhoz aztán senkinek semmi köze.

    Ez így van, de akkor azt se várd el, hogy akkor tolsz áramot a hálózatba amikor elektromos túltermelés van (és a szolgáltatónak ingyen sem kéne még több áram) és akkor veszed azt ki amikor hiány van áramból.

    Egyébként meg mivel az emberek legjelentősebb autó használata a munkahelyi ingázás, azaz nincsennek otthon amikor legjobban termel a napelem, ehhez egy nagy hálózati és töltő rendszert kiépíteni sem egyszerű és legfőképpen nem olcsó.

    Azaz nem abból kellene kiindulni, hogy majd mindenki otthon tölt, mert amikor legjobban termel akkor a többség nincs otthon, az akkut meg duplázni, hogy bármikor lehessen tölteni úgy, hogy pont most jött elő, hogy nem fog esni az ára mert még az autóhoz sem tudnak elég olcsón elég sokat gyártani kicsit rózsaszínű álom.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Rolly #87 üzenetére

    De nézzük tovább 30 parkoló az körülbelül 30x3x5 azaz 450 nm erre lehet rakni napelemet
    260-270 x 345 Wp panel fér fel ami 91 KWp körüli kapacitás nyáron ez bőven megtermeli a töltéshez szükséges energiát télen csak besegíteni tud 100-150 kWh termeléssel (ez körülbelül a fele a szükségesnek) ha mellé rakunk egy 240 kWh akkut akkor máris az év 80%-ban teljesen megújuló áramból tudnak tölteni az autók.

    Mennyibe kerül ez:
    - 36 millió forint napelem inverterrel
    - 15 millió forint akku

    Még kicsit se fáraszd magad azzal, hogy értelmezd amit ebben a cikkben akartak írni vagy jobban belegondolj.
    Pont most volt róla szó, hogy még az autóhoz sem tudnak elég akkut gyártani akkor szerinted lesz olcsó akku a napelemes tároláshoz?
    Nem mellékesen láttál te már ilyen lakótelepet? Ahol ekkora parkoló van fák is vannak. Nosza vágjuk ki mindet, hogy legyen napelemes parkoló, ugye? Nem mellékesen a tízemeletesek árnyékolni is tudnak.
    A téli (borús) időszakban mi lesz amikor majd mindenki csak venni akar áramot stb?
    Teljes városokat fognak majd ugye áttúrni, hogy meglegyen az infrastruktúra? Hol láttál ilyen kaliberű átalakítást? Azon már meg se akadok, hogy csak az inverter meg a napelem árát vetted be a számításba.

    Ha a természettudományokhoz vagy gazdasági témákhoz bármi közöd volt gyorsan tagadd le...

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Rolly #112 üzenetére

    A személyautó a CO2 kibocsátás csak csekély része miért pont azt akarják annyira gyorsan megoldani? Ja hogy ott van a profit...

    Ha már a vidéket előhoztad, ha annyira a CO2 kibocsátás csökkentése lenne a cél pl. lehetne szigetelni is. Egy padlásfödém szigetelése (a homlokzatról már nem is merek beszélni mert az tényleg drága és lassú) is jelentős kibocsátás csökkenés várható töredék áron nagyon gyorsan (ja ki kell dobálni a kacatokat vagy legalább racionalizálni kell). Nem mellékesen ott talán reálisabb a napelemes megoldás is.
    Ha több fronton és nem kalapácsos módszerrel (mindent szegnek nézel mert kalapács van a kezedben) akarod megoldani a problémát akkor talán sikerülhet is.
    Ez az erőltetett villanyautósítás a lehető legdrágább megoldás csak a CO2 kibocsátás töredék forrását célozza és mindenütt a hirtelen előálló hiányok miatt giga költségeket hoz most.

    Értettem én a paneles példád és persze lehet úgy is csinálni, hogy csinálsz néhány ilyen beállót majd megint feltúrod és megint csinálsz néhány beállót és így tovább. Bár az áram tényleg jól szállítható vsz a mai infrastruktúrához a 70-es, de legkésőbb 80-as években nyúltak utoljára komolyabban hozzá (e-miatt is tud most az áram olcsó lenni; és itt most nem a távvezetékekre, hanem főképp ami utána van gondolok mert abból van több). Ami pedig azt jelenti, hogy vége az olcsó áram korszakának (is). Sőt majd amikor esni fog a jövedéki adóbevétel akkor majd azt a lyukat is valahol be kell majd foltozni. Ne legyenek illúzióid...

    Car sharing. Egyszer lerobbant az autó (pedig nem volt idős) és két csereautó is volt ez idő alatt. Nem tudsz hirtelen átállni rá, pedig messze nem az volt mint ami ma van. Tele van pakolva elektronikával: tempomat, sávtartó, navigátor, táblafelismerő, kihangosító, tolatóradar-kamera, távolságtartó/pre-collision alert stb (vsz. a felét kihagytam). Van akinek ez kell, van akit ez zavar stb. Ez nem egy roller amit ott hagysz az utcán...

    Rive
    Tökéletesen leírtad a problémát. Az EV-hez vagy mégtöbb akku kell (ami a közeljövőben csak nagyon drágán megy) vagy intelligens éjszakai hullámvölgyes töltés (megintcsak drága, de talán nem annyira mint az akku duplázása). Viszont az évszaki ingadozást még mindig nem lehet így megoldani...

    Reggie0
    Ne zavarjon, hogy a napelem melle mas akkumulator kell, mint az autoba, sot meg a litium sem kotelezo bele, mert egyaltalan nem szamitanak olyan parameterek - mint pl. fajlagos kapacitas, fajlagos teljesitmeny -, ami egy jarmu eseten mar szamit, mert mozgatni kell.

    Ebben igazad van, de ilyen akku jelenleg még kevesebb van (és leginkább igéretek szintjén) és az évszaki ingadozást ez sem oldja meg.

    [ Szerkesztve ]

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz dabadab #125 üzenetére

    EU hivatalos adatok (nem a legfrissebb, de most lényegtelen a nagyságrend szempontjából):
    30% közlekedés, ebből a közúti közlekedés 72% ebből a személyautó 60.7%.
    Azaz az EU-ban a személyautók a CO2 kibocsátás 13.1%-ért felelősek.

    Ha ezt mind lecseréled EV-re és mind nem fosszilis energiából származó árammal eteted (esélytelen) akkor ennyit nyertél az EU-ban (ettől még a világ számos más részén vígan fognak pöfögni az autók).

    Az egyéb szennyezés jelentőséget nem tudom megítélni.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Rolly #221 üzenetére

    Ebből a töltő dologból pont a legfontosabbat hagytad ki, hogy egységesíteni kellene.

    1) Minden töltőnél lehessen bármilyen autót tölteni (kötelező szabványos csatlakozó(k))
    2) Minden töltőnél lehessen bankkártyával minden hercehurca nélkül fizetni.
    3) Ne legyenek irreális árak a töltésnél meg klubbrendszer, hogy neked ennyi az ár, neked meg annyi (bár az áram aktuális piaci árát figyelembe lehet venni, mindjárt nem mindenki munka után akarna tölteni)

    Jelenleg nem ez a trend és pont ebben nem tett semmit az EU, holott itt kellett volna a leggyorsabban lépni. Nem feltétlen kell otthon/lakóhelynél tölteni, de ha nincs biztosítva az, hogy bárhol lehet könnyen és normális áron tölteni akkor jönnek ezek a kényszermegoldások, hogy oda is töltőt akarnak erőltetni az emberek ahova nem célszerű.
    E-helyett mindenféle egyéb eszközökkel erőlteti az EV dolgot az EU (főleg az eladást), teljesen figyelmen kívül hagyva azt, hogy nem feltétlenül mindenkinek ez a legjobb megoldás az sem feltétlen segíti a környezetvédelmet, ha ezt és csak ezt erőltetett menetben akarja megoldani (pont most amikor sok mindenből hiány lett és lesz még egy darabig).
    Ha normális töltő hálózat lenne akkor az akku kapacitás sem lenne akkora tényező és lehet az árak is könnyebben tudnának normalizálódni...

    Miért nem tesz ebben semmit az EU? Ez az egyetlen szabályozási kérdés amivel komolyan foglalkozni kellene (nem minden mással)...

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Rolly #237 üzenetére

    Korrekt módon összeszedted (én nem biztos, hogy így össze tudtam volna szedni lévén nem vagyok ennyire benne), de, ha őszinte vagy ebből azért látszanak a buktatók is.

    Nem vagyok tőle elájulva, hogy a pénzem (meg mindenem) ennyire össze legyen kötve a telóval (ahonnan ki tudja hova jut el minden információ és lényegében választhatok, hogy milyen irány(ok)ba), de már beletörődtem. Remélem ide nem jutnak el a zsarolóvírusok stb.
    Kezdődött a parkolással (csak, hogy valamennyire témába vágjon), egy ideje már bankolni sem lehet okosteló nélkül (nem személyesen), most már autózni sem lesz egyszerű nélküle.
    De tényleg mi indokolja, hogy ne lehessen csak bankkártyával fizetni? Az USA-ban kb. 15 éve így fizettem (na jó benyáért), kutast se láttam (ha egyáltalán volt)...

    Az árakból meg ugye látszik, hogy azért nem mindenki egyforma eséllyel indul az EV világába (nem panaszkodni akarok, mert nincs okom rá). Tuti az, ha még 3-5M-át (vagy akár 1 év mulva ki tudja mennyit) be tudsz tolni a családi házhoz a napelemhez (meg esetleg + akkuhoz), de már az is segít ha van 1 normális garázsod ahol tudsz tölteni (társasház teremgarázsa már nem igazán játszik, egyszer volt szükségem 230V-ra ott, nem volt egyszerű).
    Ha ez nincs meg akkor ugye már csak kompromisszumok vannak, amiről tisztelet a kivételnek azért hallgatni szokás.
    Amilyen roncsokkal szokás itt melózni járni a 110-120 Ft-os ár már nem biztos, hogy elég az EV felár ledolgozására (egyébként az a 65Ft nem is rossz, a németeknél már most többet fizetnek a háztartások az áramért, sőt a 80Ft-nál is többet).
    Ahhoz képest ahogy tolják (legalábbis az eladásokat) lehet nem mindenkinek ez a legoptimálisabb megoldás és a CO2 kibocsátás csökkentésére is vannak gyorsabb és lehet hatékonyabb módszerek is (bár lehet azon kisebb a profit)...

    8th
    Bár együttérzek az ottaniakkal azt látni kell, hogy ez előnyöket és a hátrányokat szembeállítva vsz. ezen globálisan nyerünk (lehet nem is keveset) és ha emelkedik az akkuk ára az lehet még jobban a mi malmunkra hajtja a vizet mert benne leszünk a trendben.
    Azt látni kell, hogy ez a trend a jövő, de továbbra sem kéne úgy eröltetni ahogy most csinálják.
    Hadd döntsem már el nekem mi a legjobb, ne erőltessék rám.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz 8th #291 üzenetére

    Nem mennék bele nagyon mert nem értek hozzá. Nyilván a kiemelt beruházás azt kellene jelentse, hogy mivel gyorsabban adnak engedélyeket utólag kártalanítani kell a károsultakat. Adott esetben akár azt megoldani, hogy el tudjanak költözni (nyilván van egy olyan része amit nem lehet kártalanítani mint a barátok, ismerősök, iskola stb. közelsége) anyagi veszteség nélkül.

    De menjünk egy kicsit tovább. Ha ott ahol csak a gyártás történik (majd) ekkora kárt lehet okozni gondold el mi történik most ott ahol a szükséges ritkaföldfémek stb. bányásszák...

    Továbbra is meggyőződéssel hiszem, hogy beteges ahogy ez most történik (és ahogy politikusuk és véleményvezérek beleálltak ebbe a témába). Azt kellene elérni, hogy mivel elsősorban elővárosi-városi közlekedéshez jó az EV, ez normális méretű akkukkal megoldható legyen. Több flexibilis mindenki által egyszerűen és normális áron használható töltő, csak és kizárólag a kisebb teljesítményű (méretű, súlyú) és tisztán elektromos autók támogatása stb. Az egy drága illúzió (legalábbis jelenleg és a közeljövőben), hogy mindenre is (azaz mindenkinek is) jó EV-t lehet gyártani (műszaki és fizikai korlátok..). Ebből lesznek a monstrumok meg a monstrum akkuk és most már kezd körvonalazódni a következmény is.

    A sötétzöld villamos energia meg egy másik ennél sokkal hosszabb történet lenne...

    [ Szerkesztve ]

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Hi!King #417 üzenetére

    Az a baj, a legtöbb embernél nem úgy jelenik meg a dilemma, hogy vagy egy elektromos autó, vagy egy belső égésű, hanem úgy, hogy a rövid útjaira jó az elektromos, a hosszabb viszont macerás, nehezen kivitelezhető, ezért ha elektromos autót vesz, akkor vagy továbbra is fenntart egy belső égésűt, vagy a hosszú utakra bérel.

    Nagyon jól látod, nekem pl. pont ez az eset áll fenn. Hosszú utakra (1 nap, 600+ km) amik ritkán vannak (de azért annyira nem mert pl. ezen a héten is volt 1 és az éves össz km. elég nagy része is ebből jön össze) marad a pfuj dizel.
    Környékbeli szaladgálósra meg lenne idővel az elektromos.
    A bérléssel több bajom is van, pl. lehet sífelszerelést is lehet bérelni, de sose csináltam. Egy hosszabb utazáshoz irtó macera előtte még ezt is szervezni, meg utána visszavinni stb. Nem mellékesen iszonyat szórás volt a bérelt kocsiknál amik nálam voltak. Volt ami tip-top volt (visszavételkor két ember nézte 10 percig, hogy nem lett-e valami gondja), volt amin lógott az ajtó gumitömítése és világított valami sárga lámpa (megmagyarázták mi ez és nem kell vele foglalkozni, hát kösz). Arról már nem is beszélek, hogy kiismerni ma már egy autót nem két perc, ez pedig sok esetben kell a biztonságos közlekedéshez is.
    Abban is igazad van, hogy minden foglalás torlódna és pl. időjárás függően alakulna (nálam is), hogy na akkor kellene a hosszú távú autó vagy mégse kell inkább a helyi szaladgálós-munkába járós kell.

    Ha pedig 1 helyett 2 autó van, akkor már nem biztos, hogy megéri.

    Ezt nem osztom, pont, hogy személy (használat) függő ez is, hogy kinek, mikor mi éri meg. Az olyan autó ami hosszú távra is megfelel az annyira drága (lenne, de nincs is igazából) EV-be (többek közt az akku miatt, meg amibe nagy akku van abba minden mást is belepakolnak és prémium lesz), hogy abból röhögve kijön egy hosszú távú nem elektromos meg egy környékbeli szaladgálós elektromos. A két autónak még megvan az az előnye is, hogy ha az egyikkel valami gebasz van, vagy valakinek kell a családban akkor még mindig ott a másik kompromisszumokkal.

    Persze ha lenne normális töltő hálózat ez el tudna tolódni az elektromos irányba és sokaknak csak az is megfelelne, de jelenleg nem ez van és a közeljövőben sem várható ez. Az a non-stop nyűg meg, hogy na hol találok szabad töltőt mennyiért és mennyi ideig kell ott állni, addig milyen gyorsan tudok még menni és milyen kényelmi használat fér még bele nem a gondtalan autózásról szól.

    Vsz. a jelenlegi akku technológiával a minél nagyobb EV hatótáv tévút, sokkal inkább a töltés nyűg nélküliségére kellene rámenni.

Új hozzászólás Aktív témák