Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Rolly

    veterán

    válasz hroberto #7 üzenetére

    lesz hidrogén ez nem kérdés lesz ahova nagyon hasznos lesz (például a nyári megújulókat elrakni télire), de autóba hülyeség, mert 1 KG hidrogén előállítása és megfelelő nyomással a sűrítése 50-70 kWh energiát igényel...

    Míg ennyivel egy elektromos autó 200-700 km-t meg tud tenni (attól függően, hogy milyen sebességgel és fogyasztással számolunk töltési veszteséggel) addig ebből egy hidrogénes autó 100-120 km-t...

    A hidrogént nehezebb szállítani tárolni. Egy elektromos töltő állomás ami 18 perc alatt tölt 10-80ban egy autót körülbelül 30-100M forint addig egy hidrogén kút 200M körül indul (persze tudom ez 5 perc alatt teletankolja az autót).

    Elektromos töltőt tudsz a parkolóba rakni hidrogén töltőállomás környékén nem lehet semmi (100-200 méter legalább a védősáv ha jól tudom)

    Az elkövetkező években várható akku fejlesztések miatt egyre kisebb esély lesz a hidrogén személyautókban megjelenésében.

    Nézd meg, itthon hány hidrogén kút van? (1 db ami félig publikus) és hány elektromos autó gyorstöltő, publikus AC töltő vagy csak simán konnektor...

    Ahol meg egy 1,5-2 kWh-t fogyasztó hősugárzó elvan ott lehet autót is tölteni... Átlag autós napi 40 km-t megy ami 4-8 kWh energia / nap amit bele kell tudni tölteni az autóba.

    Ettől még 100%-nak nem megfelelő az elektromos autó így a maradék 5-10% majd vesz hidrogén hajtású autót vagy vár 10 évet míg az akku technológia fejlődik addig meg ellesz.

    Kis elektromos autót nem cserélném vissza belső égésűre de hidrogénre se. Nem szeretnék a seggem alatt 150-300-700 bar nyomású tartályt. Bár tény a mostani Li akku helyett nyugodtabb lennék ha az enyémben is LiFePo lenne :)

  • Rolly

    veterán

    válasz szabi__memo #24 üzenetére

    mi értelmetlen azon, hogy a hidrogén előállításánál már akkora veszteség van ami miatt értelmetlen az egész? :) Természetesen ha nem szénhidrogénből akarjuk előállítani, mert az közel halotnak a csók....

    #34szabi__memo: húsz éve van üzemanyag cella azóta valódi áttörés nem történt, olcsóbb lett a technológia és hatékonyabb de 20 év alatt az akku technológia mennyivel lett jobb? Mennyi volt 20 éve egy NiCd akku energiasűrűsége és tölthetősége és ma? Arról nem beszélve, hogy a Hidrogénes autóba is kell egy 10-15 kWh-s akkumlátor és akkor meg minek bonyolítani... ?

    #35Hopkins95: rendes diesel benzin helyett szerintem a mesterséges üzemanyagok jobb alternatíva... tulajodonképpen ezek lehetnek megújulókból már csak nem tudom ki akarna 2000 Ft / liter áron tankolni... (mondjuk ha így halad a kőolaj ár lehet ott is megéri mesterségesen előállítani majd)

    #36ecaddsell azért egy 70 körüli akku bejárónak bőven elég és akkor elég csak hétvégén tölteni várhatóan 10 év múlva már a házak nagy részénél lesz 20 kWh-s akku ha valaki akar nappali árammal tölteni megoldja arról éjszaka... (max nem 20 kWh-s akkut rak hanem majd 60-ast. Ha bejönnek a Na ion akkuk (ami várhatóan jövőre már gyártásba is kerülhet) akkor az otthoni áram tárolás olcsó lehet... A legjobb az lenne ha mindig aktuális áron lehetne tölteni árammal az autót, így kényszerítenénk az embereket akkor tölteni amikor olcsóbb az áram

    cégeknél a töltést nem probléma megoldani... simán elég 10-16A / autó hiszen csak a bejárás és hazajutás energiaigényét kell tudni betölteni így óránként 2500-3600 W-tal azért 8 óra munka alatt lehetne bőven eleget tölteni. Sőt cégnél ahol rendszám alapján tudják, hogy ki milyen messze van okos töltőt se annyira bonyolult telepíteni amivel irányítható, hogy mondjuk a salesesek autói többet kapjanak.

    #43szabi__memo attól hogy folyamatban van még nem lesz biztos jó ha majd piac érett lesz akkor beszélhetünk róla. Ez olyan mint az új akkuk, majd ha jönnek meglátjuk. Minden esetre azért az akuknál 10 év alatt körülbelül 3x-osára nőtt az energia sűrűség amit ha tovább tudnak folytatni akkor 10 év múlva már értelmetlen lesz bármilyen hidrogén technológia személyautóban való használata... De vannak hajók, teherautók amiknél jól jöhet...

  • Rolly

    veterán

    válasz szabi__memo #52 üzenetére

    hidrogént belső égésű motorba használni az öntökönszúrás csimborasszója :D .... van egy hidrogéned amit nem tudsz jelenleg hatékonyan előállítani és azt elégeted egy nem hatékony módon robbanó motorba... azt a Toyota (legalábbis tőlük láttam ilyen agyament ötletet) mérnököt (csapatot és mindenkit aki ezt kitalálta) lelökném a Taigetoszról...

    Ugye jelenleg a hidrogén előállítás 60%-os hatékonyságú -> így 100 egység energiából lesz 60 egység (most hogy azt szállítani kell tárolni stb engedjük el) és ezt a 60 egységet elégetjük egy motorban ami szintén 50-60 %-os hatékonyságú így a ténylegesen az út megtételére fordított energia az eredeti 100 egység csupán 36 egység...

    közben a szar szennyező elektromos autó ezt kihozza 80-85% körüli hatékonysággal (szállítási és töltési veszteséggel együtt)

    Ettől továbbra is lesz értelme a hidrogénnek több fronton is de személy autókba nincs esélye

  • Rolly

    veterán

    válasz Taszillo #57 üzenetére

    szerintem sokkal egyszerűbb, ha minden autónak emelkedik a súlyadója ... Ezzel segítik az emberek terelését az elektromosra...

  • Rolly

    veterán

    válasz <Adamsky> #65 üzenetére

    piacgazdaságban élünk itt vannak szabályok amikbe még a politikusok se nagyon tudnak beleszólni és jobb is ha nem szólnak mert csak problémákat gerjesztenek... (lásd hazai nagy rezsicsökkentés, amíg alacsony volt a gáz piaci ára és az áramé akkor extra profitot lapátoltak ki a MET-en keresztül... most hogy megugrott a világpiaci ár az állam - értsd mi adófizetük - fizetjük a "kárt" közben meg energetikai modernizálások maradtak el).

    Most is ingyen adnak napelenre pénz ahelyett, hogy szigetelésre adnának (több értelme lenne).

    És végérvényesen mindent a fogyasztó fog fizetni. Tehát ha akarunk klíma adót amit a klíma megmentésére lehet fordítani azt végérvényesen a fogyasztó fogja megfizetni és ez fura de így van rendjén ...

  • Rolly

    veterán

    válasz Hopkins95 #68 üzenetére

    pontosan jól meg kell drágítani a személyautózást hogy akinek nem muszáj az használjon tömeg közlekedést... Persze a befolyt extra bevételből a tömeg közlekedést fejleszteni kell. Nem jó irány az emberiség jövőjét nézve, hogy a WC-re is autóval járunk és lassan általános, hogy 1-1 családnak 1nél több autója van...

    Lehet választani vagy önző disznók módjára élünk vagy elkezdjük a luxusnak számító dolgokat drágítani (ide tartozik a világ másik végéről származó wagyu steak, a repülés és az autózás is többet között...)

  • Rolly

    veterán

    válasz k-adi #77 üzenetére

    minden luxus "szolgáltatás" csak annyival kellene drágítani, hogy annyi legyen amennyivel az adott tevékenység környezeti lábnyomát (leginkább CO2 de ugye nem csak az) kompenzálni lehetne...

    Például 60 dollár körül van 1 tonna CO2, akkor ha 1 Kg marhahús 27 KG CO2 kibocsátással jár, akkor ennek a környezeti terhe körülbelül 500 Ft ehhez persze még hozzá kellene rakni a szállítást hogy aki marha húst akar enni tudjon helyit (mondjuk 500 Ft-tal drágábban) vagy ehessen Wagyut de akkor a szállítás miatt még hozzájön 500-1000 Ft / KG ár.

    Hasonlóan a repüléshez... Egy London Róma út oda-vissza 234 kg CO2 / utas kibocsátással jár... Tehát akkor egy London Róma út (oda-vissza) 14,04 USD-vel kellene drágulnia...

    Mondjuk ez még nem tökéletes mert ez csak a CO2 kvóta alapján számol, de a repülő társaságok ebből fejleszthetnének CO2 megkötő technológiákat, ültethetnének fákat stb...

  • Rolly

    veterán

    válasz hroberto #84 üzenetére

    Nézzünk egy 30 lakásos panelt...
    - előtte van 30 parkolóhely
    - átlag hazai autós megy napi 40 km-t (évi 20e kmt)
    - ez 30 autónál átlag 1200 km
    - ez napi 240 kWh amit be kell tölteni
    - ugye ehhez optimális eloszlásnál 10 kW-ot töltő elég

    Vagyis 30 1kW-os töltő elég, ha feltételezzük, hogy az autók
    - 8 kWh energiából mennek 40 km-t
    - napi 8 órát tudnak töltőn lenni (van aki este 8-tól hajnal 4-ig; van aki 10 órától 18 óráig akármilyen eloszlásban)

    megoldhatatlan? egy probléma lehet, hogy az adott panel áram bekötése nem bírja el az így megjelenő plusz terhelést és fővezeték fejlesztésre lenne szükség...

    De nézzük tovább 30 parkoló az körülbelül 30x3x5 azaz 450 nm erre lehet rakni napelemet 260-270 x 345 Wp panel fér fel ami 91 KWp körüli kapacitás nyáron ez bőven megtermeli a töltéshez szükséges energiát télen csak besegíteni tud 100-150 kWh termeléssel (ez körülbelül a fele a szükségesnek) ha mellé rakunk egy 240 kWh akkut akkor máris az év 80%-ban teljesen megújuló áramból tudnak tölteni az autók.

    Mennyibe kerül ez:
    - 36 millió forint napelem inverterrel
    - 15 millió forint akku

    Tehát 30 panel lakásban lakónak jelenlegi áron körülbelül ~60 (50+ töltők 10 m) millió forintból megoldottuk az:
    - autók töltését 80%-ban megújuló áramból
    - és az év 60%-ban a háztartások árama is napközben teljesen megújuló tud lenni

    Ez az amit a petrolhead-ek nem értenek, hogy én naponta tudok tölteni amikor akarok és amikor áram van a közelben:
    - bevásárlás közben (pl lidl sima AC töltőn 5 kWht fél óra alatt ami már majdnem a napi útra elég, DC-ről ne is beszéljünk)
    - munkahelyen ha van kirakva akár AC töltő akár 16A-es dugó a parkolóban
    - vagy otthon este (ha házban, ikerházban, sorházban lakik esetleg újabb társasházban)

    Arra meg, hogy mennyivel több áram kell azt is kiszámolták már 1500-2000 MWh-val kell majd átlagosan több ha MINDEN autót kicserélnek elektromosra... Ezt az esetek többségében a hazai hálózat el bírja szállítani (7500-as csúcsok voltak már általában 6000 alatt van a fogyasztás)

    Tudod hogy évente mennyi áramot fogyaszt csak a százhalombattai finomító?
    - 660 GWh áramot ebből 300e elektromos autó el tud menni 20-20ezer kmt ez közel a hazai autók 8%-a és ez csak a finomítás :)

    [ Szerkesztve ]

  • Rolly

    veterán

    válasz Noukoum #89 üzenetére

    Nionak van cseretelepei kínában és elég jól mennek a cserék... Várhatóan európában is ki fogják építeni a hálózatot (legalábbis tervezik)

    A bérelt akkus megoldás Renault megbukott...

  • Rolly

    veterán

    válasz Hopkins95 #96 üzenetére

    Vidéken / kis városokban sokkal könnyebb megoldani a töltést mint városokban. (amúgy városokba nem kellene az embereknek autó elég a sharing car).
    Nálunk most két autó van itthon egyik elektromos évi 16e kmt megyünk vele a másik diesel évi 4-5e kmt megyünk vele. Ha minden úgy alakul ahogy tervezem a dieselt jövőre eladjuk (remélem hasonló áron mint vettük, ahogy most nőnek a használt autók árai :) ). Ez után a diesel helyett majd bérlünk napokra autót amikor az kell... Éves költsége még így is kedvezőbb lesz mint az autó fenntartása - szervizelése - amortizációja...

    #109ecaddsell az hogy jelenleg ellátási problémák vannak a gazdaságba és 1-2-3 évig problémás lesz bizonyos anyagok és eszközök ellátása:
    - chip
    - magnézium
    - acél
    - akku

    Várható akkumulátor kapacitás gyártási bővítések:

    abból azért véletlenül se következtess arra, hogy ezen cégek nem dolgoznak azon, hogy ezeket az ellátási problémákat nem fogják megoldani. S mikor kell majd 30 töltő abba a panelba amit példaként (érted PÉLDAKÉNT) leírtam? Várhatóan itthon körülbelül 25-30 év múlva lesz ilyen. Ugye 2030 után főként már csak elektromos autót lehet venni és ugye a hazai átlag autó életkora 14-15 év...

    Amúgy technikailag teljesen mindegy, hogy a parkolóban van a panel előtt (feltételeztem a leírásban déli tájolású parkolót és hogy nincs fa) vagy kint egy gyepen van a napelem szerencsére az áram jól és olcsón szállítható....

  • Rolly

    veterán

    válasz ecaddsell #109 üzenetére

    személyeskedésedre nem reagálnék továbbra sem :)

    Van napelemem és pontosan tudom mennyit termel télen borús időben, ha figyelmesen elolvasod amit írtam és értelmezed, akkor látod, hogy 80%-ban írtam, hogy helyben megtermelhető az áram a töltéshez (körülbelül február közepétől november közepéig teljes mértékben). Természetesen a példámba ideális esetet vettem fel amikor nincs fa és déli tájolású a parkoló. De természetesen ez sokszor nem így van akkor mint írtam korábban ki lehet rakni a napelemet a város határába, ettől az akku még lehet a panel mellett és teljesen normálisan működhet amit leírtam.

    Még egy rövid megjegyzés egy 30 lakásos panel körülbelül 10x15m-es alappal bír ami 150 nm ha tele lehetne - tudom nem lehet - rakni a tetejét napelemmel, akkor az 31 kWp kapacitás lenne, de ugye minden panelnek van egy dél felé néző - tudom nem pont dél felé néz - oldala amire a felső 5-6 emeltre oldalra is lehetne paneleket rakni (az ablakokat természetesen kikerülve) ami hozzávetőlegesen még 30 kWp kapacitás - természetesen ha a panelek szorosan vannak egymás mellett akkor lehet csak 1-2 emeletet érdemes az oldalán panelezni...
    Ráadásul az akkus tárolónak van egy nagyon jó tulajdonsága :) tölthető normál áramról is azaz amikor nincs annyi áram felvétel amit még kibír szolgálni a "fővezeték" akkor a különbözettel tudják tölteni az akkukat és ha kell teljesítmény az akkuk be tudnak szállni így tehermentesíteni tudják a túlfogyasztástól a "fővezetéket" ...

    például legyen egy fővezeték (csak példa) ami 100 kW-ot teljesítményt tud, ha a terhelés rajta csak 80 kW-os akkor 20 kW-tal lehet tölteni az akkukat. majd amikor mindenki hazaér és a vezeték még mindig 80 kW-os teljesítménnyel megy de tölteni kezdik az autót akkor van 20 kW-os teljesítmény amit a vezetékről le lehet venni és van tartalékba 240-300 kWh áram amit az akkuból ki lehet venni... majd hajnalban mire az autók feltöltöttek és éppen a ház 20 kW teljesítményt vesz fel, akkor megint lehet tölteni az akkut várható időjárás alapján úgy, hogy napközben kihasználható legyen az akku (mondjuk télen 50-60%-ig)

    Kötözködés helyett inkább képezd magad ;)

  • Rolly

    veterán

    válasz azbest #114 üzenetére

    ráadásul ugye nagy városokban a belső mozgásra simán jó megoldás lesz a car sharing (ha lehet elektromos autókkal)

  • Rolly

    veterán

    válasz Rive #117 üzenetére

    Nézz majd meg egy panel parkolót mondjuk a 4. kerületben hogy napközben ott áll az autók legalább fele... További a fentebb leírt példámban pont ezért kell mellé rakni akkut, hogy aki este hazaér és rádugja az autót a töltőre az a nappal megtermelt (helyben vagy oda "szállított") áramból tudjon tölteni és így a hálózatot ne terhelje ...

    A V2H és a V2G technológiák ha elérhetők lesznek a használatra és bizonyítják azt, hogy nem ölik az autók akkumulátorát akkor meg fogják oldani a megújulók problémáját körülbelül már 5 millió elektromos (pontosan nem néztem utána hasraütés de a tesla lassan 2m-nál jár szóval még inkább több) autó fut a világban ezek akku kapacitása átlag 45 kWh lehet.

    Idehaza is már több mint 15e elektromos autó van átlag 45 körüli akkuval 675 MWh energia fér ezekbe az autókba azaz, ha ennek 20%-át használnánk V2G-be akkor 130 MWh energiát már most el lehetne tenni a nappali megújulókból éjszakára... 4 millió autónál ez közel 40 GWh lenne így az év 60-70%-ában ki lehetne váltani a hazai gáz / szén kapacitást megújulóval... Tél más de azért nem mindegy mennyit pöfög egy szén / gáz erőmű

  • Rolly

    veterán

    válasz ecaddsell #120 üzenetére

    mindent meg kell oldani és egyszerre szerencsére az elektromos autó - napelem - akkutechnológia hármas együtt segít igen sok mindenen.

    Maximálisan egyetértek veled, hogy először szigetelni kell, ezért tartom hülyeségnek a mostani 100%-os napelemes pályázatot... Ott van a szüleim háza 80 években épült akkor korszerűnek számító szilikát téglából így a rezsi nem óriási de kb 2x-3x-a egy mai szigetelt háznak. Ide most pályázhatunk napelemre amivel részben adunk a szarnak egy pofont mert áram fogyasztás kevés (kevés elektronikai kütyü egyedül az elektromos bojler ami fogyaszt) sokkal több értelme lenne a 3m napelem helyett 6 milliót szigetelésre költeni, mert több lesz a megspórolt CO2 és rezsi. Majd a megspórolt pénzből már lehetne napelemet felrakni (az éves 300-350e Ft-nyi fűtési költség lecsökkenne 100e alá... 4-5 év alatt kijön a napelem ára)...

    #121 Rive: ez logikus :) de fentebb írtam, hogy mindenkinek naponta csak annyit kell töltenie amennyit megy. Lesz olyan akinek ez napi 5km lesz akinek 200km... És ezek szórása miatt (hogy végül ki mikor dugja fel a kocsit tölteni) átlaggal lehet számolni.
    Illetve a 30 autó szerintem 10-15 carsharing autóval kiváltható lenne...

    #122 Rive: évszakok közötti eloszlásra szerintem a hidrogén lenne jó megoldás és szerintem lesz is akkuval... Ha a napelem parkoktól piaci alapon vennék meg az áramot akkor nappalról lehet megérné éjszakára elrakniuk akkuba, ha az akku tele van akkor meg hidrogént előállítva a téli időszakra... Persze ezek most még óriási beruházások de idővel meg kell hozni ezeket.


    #123 arnyekxxx: egyes tanulmányok szerint az autókból befolyó adók jelenleg nem elég az utak karban tartására és az autók által okozott betegségek kezelésére. Elektromos autók ezen részben segítenek így a szükséges bevétel lényegében csökken, mert kevesebb ellátásra szoruló lehet majd az eleketromos autók miatt...

    #124 dabadab: teljesen igazad van, de azért ha 50% a parkolóban akkor 40% ami állandóan. tehát lehet számolni velük (persze ehhez kellene pár ebből szakdolgozatot író - vagy phd fokozatra dolgozatot író - ember aki statisztikákat összeszedi. De ha 40% mindig ott áll akkor a 30 autóból máris csak 18 autó töltését kell megoldani... És erre van 30 évünk jelenleg

  • Rolly

    veterán

    válasz arnyekxxx #128 üzenetére

    ráadásul 30 éves távlatról beszélünk amikor már önvezető autók lesznek kb carsharing áron. A következő generációk jó része már jogosítványt sem fog szerezni ... Tudom fura nekem is de erre tart a világ.

  • Rolly

    veterán

    válasz Hopkins95 #138 üzenetére

    A gond a diesellel, hogy nem állhat egy helyben mert belerohad a gázolaj / adblue ezért muszáj vele menni néha hetente/kéthetente kicsit. Így hogy muszáj menni így is csak 3-4e km-t megyünk.

    Az éves költségek vele:
    - 100e Casco
    - 30e KGFB
    - 10-15e súlyadó
    - 100e szervíz
    - 2x15e gumicsere
    - amortizáció (4 éves autó) ~ 500e / év
    Tehát így a diesel autónk 750e ftba kerül / év... ennyiből már tudok bérelni akkor amikor tényleg nincs idő tölteni messzebbi utakon + ennyiből kifizetem a rokonoknál a töltést és rakok fel töltőt.

  • Rolly

    veterán

    válasz Fritz Teufel #158 üzenetére

    oks igazad van, hogy minden autó gyártása után keletkezik környezeti kár (CO2 és egyéb) de számold ki kérlek, hogy egy elektromos autó amiben az akku bír 300e kmt (Teslákban már 1M-ról beszélnek 4680-as akkuknál) és után még 10-15 évet bír energia tárolóként és így nagyobb-e a környezeti lábnyoma. Feltételezzük, hogy átlagos energia mixel hajtod az autót (idehaza ez 300 Gr) => Gyártási + 18 Tonna CO2 (20%-os töltési / szállítási veszteség bele van kalkulálva)

    vagy számolod a belső égésű autót + azt a 18 tonna gázolajat (6 literes fogyasztással) amit (finomítani, szállítani és végső soron el kell égetni...) 1 liter gázolaj elégetésével 2640 Gr CO2 keletkezik azaz 47,5 Tonna CO2-t bocsát ki.

    Tehát van egy elektromos autód ami körülbelül 7-8 tonnával több CO2be kerül (50-es akku 100-asnál ennek a duplája)... de csak 18 Tonnát fogyaszt el utána azaz összesen 26-34 Tonna CO2-be kerül

    vagy veszed a diesel autót / benzinest ami igaz, hogy olcsóbb gyártáskor CO2-t nézve 8-16 tonnával de élettartama alatt közel 2x annyit bocsát ki (2x annyi meglesz az olajcserékkel és egyéb pót alkatrészekkel együtt)

    És csak CO2t nézünk Nox-ot szálló port, fékport nem.

    Ahogy arról se beszéltünk, hogy én itthon (home office / hétvége) esetén fel tudom tölteni napelemről az autót amivel nem 300 Gr körüli árammal tudom tölteni hanem 4-20 gr (napelemeknél ennyivel szoktak számolni) -os árammal azaz nálam 300e km-t ha 20-szal számolok (mivel néha máshol is töltök) akkor 1,2 tonna CO2-t bocsátok ki 300e km alatt..

    Ez 1,2 tonna (mindennel veszteségekkel) VS 47,5 tonna (finomítás és szállítás nélkül, olajcserék nélkül, adblue nélkül) szerintem elég egyértelművé teszi, hogy az elektromos autónál ma nincs jobb. Sőt nincs olyan ami a következő 20 évben folyamatosan csak jobb lesz.

    A többi problémát is meg kell oldani, de a szent grál még nincs meg :) így mindenhol fokozatosan kell haladni. Ahogy korábban már írtam én minden sok szállítást igénylő és luxus cikkre / szolgáltatásra CO2 adót vezetnék be...

    [ Szerkesztve ]

  • Rolly

    veterán

    válasz dj79 #156 üzenetére

    4 évig vidéki megyeszékhelyre (Békécsaba) jártam be busszal este haza volt hogy 2x kellett bemenni / visszamenni. Nem lett volna sokkal jobb autóval sem (autóbal 15 perc busszal 25 perc)

    Egyetem alatt Szegeden tanultam ott helyi közlekedés szintén jó volt mindenhova el lehetett jutni.

    Ha vidéket nézzük ott továbbra is saját autók lesznek szerintem, de ott a töltés is könnyen megoldható így azért nem került szóba

  • Rolly

    veterán

    válasz arnyekxxx #150 üzenetére

    üveggömb aliról, de ha nem hiszed el, hogy 30 év múlva önvezető autók lesznek és a városiak (500e + városok esetén) nagy része vagy önvezető taxikkal vagy carsharinggel fog közlekedni, akkor fogadhatunk :) van rá egy nagyobb összegem

  • Rolly

    veterán

    válasz arnyekxxx #169 üzenetére

    sajnos pontos információm ehhez nincs, de idehaza kb 25-30% lakik Budapesten és az agglomerációs körzetében. És ahogy már a carsharing most is elérhető például Dunakeszin úgy idővel ez még jobb lesz. 30 év múlva már valószínűleg lesz carsharing / robot taxi a 100e+ városok esetében is de tulajdonképpen ha robottaxi lesz akkor az, hogy mondjuk Békéscsabán (70e körüli lakos) van 1000 robot taxi és azok napközben 15-20 km-es agglomerációba is kijárnak nem hiszem, hogy nagy dolog lesz.

    #167 Espla: nem tudom, hogy jött ide, hogy bezárna, csak leírtam, hogy csak a hazai üzemanyagfinomítás jelentős része mennyi energiát használ el (és ez nem mind és még nincs benne a szállítás)

  • Rolly

    veterán

    válasz 7Heads Drago #178 üzenetére

    átlagot írtam de a lényegen nem változtat. A legolcsóbb (mondjuk ez vicces 10m forintos autóknál) elektromos autók között az összes PSA modell tud 100 kW-tal tölteni és 80%-ig végig 50 felett. Vagy ott a Zoé ami csak 40-44 között tud tölteni, de cserébe AC töltőn is 22 kW-ot tud felvenni (kinek mi éri meg jobban).

    Nekünk e208van ami 8,5 volt támogatással és 45 nettó akku van benne nyáron 90-es tempóig ez cirka 300 km télen 240. Anyósékhoz ezzel szoktunk menni a DK-Akasztó táv oda vissza megoldható... vagy meg kell állni 7-8 percre tölteni télen vagy anyóséknál rádugjuk az autót 1 -1,5 órára míg ott vagyunk.

    De voltunk már Egerben mentünk jöttünk körön is autópályán míg megebédeltünk (tény lassan kaptuk a kaját 2 óra volt :( ) fel töltött pedig nem kellett volna.

    Dunakeszi - Békéscsaba szívás a kocsival mert az ottani rokonoknál bár 5 rokon ingatlanában 5-ben három fázis bent van, de 4P ipari csatlakozó van mindenhol :( 5P helyett és még a cserét nem oldottuk meg. Amúgy télen ezt a távot (240 km már nem tudja megtenni az e208, de szolnokon 20 perc töltés és akkor már végig tud menni majd rokonoknál míg ott vagyunk déltől 4-ig fel is töltene az autó. Ha ezt sikerül megoldani (rokonoknál töltés) akkor teljesen felesleges lesz a régi diesel (2022-ben el is szeretném majd adni)

    #179 7Heads Drago: a cikk jogos és tényleg drágább de míg egy elektromosban alap a led lámpa például addig a belső égésű párjába nem alap és máris nehéz az összehasonlítás. Ha az akku nem sérül akkor is drágább a javítás mert a rezsi óradíjai az elektromosnál 1,5x-ese a belső égésűnek... Mondjuk nem kaptam levegőt amikor 45e Ft-ot fizettem egy diagnosztikáért és egy pollen szűrő cseréért... Legközelebb másik márkaszervízbe viszem ahol ezt 25-ért megcsinálják (első éves kötelező szervíz)

    #182 7Heads Drago: saját tapasztalat (Pest melletti városban élünk napi ingázás / pest megyében rohangálás + rendszeres rokon látogatás volt és volt 4-5 megyeszékhely látogatás (kirándulás)) hogy a töltések 92%-a AC töltés ami otthon történik (2 alkalom volt amikor fizetős ACt használtunk Egerben és Balatonon) a maradék 8 százalék gyors töltés (ennek a fele ingyenes időszakban az Ionityn főként teszt, hogy milyen gyorsan tölt az autó).
    Egy év alatt a publikus töltésekért 15275 Ft-ot fizettem a maradék meg 38 Ft-tal ment (napelem miatt ennyivel se de a napelemnek is meg kell térülnie).

    diesel autóba idén harmadszor tankoltam múlt hét végén...

    #184 hroberto: ha nem akarod megérteni a válaszokat akkor úgy valóban igazad van :)

  • Rolly

    veterán

    válasz Degeczi #189 üzenetére

    csak úgy fog menni, ha minden parkoló idővel töltő is lesz és akkor ott a töltőknek kell egy smart rendszer (van már ilyen) ami a töltéseket tudja priorizálni.
    Az ember megáll rádugja az autót (esetleg RFID-t érint) de az új autókba már elvileg lehet azonosítás is (csatlakozóban van erre protokoll) és tudja a töltő, hogy hány százalékon áll az autó. Az appban beállított (vagy töltőn beállítható) %-ot megadja és választ egy prioritást mondjuk, hogy neki mindenképpen tele kell az autó.

    Nagyon jól automatizálható és vezérelhető, hogy melyik autó mennyi áramot kapjon. A smart rendszernek 4 dolgot kell tudnia:
    - ki az ügyfél (rfid vagy autó azonosíthatja magát - ez utóbbi még nem működik sajnos csak néhány tipusnál)
    - mennyi az akku kapacitása (protokoll ezt is tudja gyorstöltőknél használják is AC-nál szerintem nem)
    - meddig akarod tölteni
    - felhasználói csomag (felhasználó alapján) ami prioritást is kap aki többet fizet hamarabb kerül sorra biztosan fel lesz töltve... töltősi idő végét lehessen állítani.

    Ha nem lehetséges a töltés - fizikailag nincs elég idő és elég gyors töltő akkor már ott este tudni fogja az illető -

    szóval ez ma már nem scifi - természetesen fejlesztést igényel.

  • Rolly

    veterán

    válasz arnyekxxx #194 üzenetére

    az aki az eddigieket is telepítette (, de mi lenne ha értelmetlen kérdések helyett utána olvasnál a témáknak?)

    - magán befektetők,
    - autógyárak
    - EUs pályázati pénzekből önkormányzatok,
    - EUs pályázati pénzekből állam
    - Energia szolgáltató cégek
    - benzinkút hálózatok (Mol, Lukoil, Shell)
    - szolgáltatók (Lidl, Aldi, Decathlon, Tesco, Ikea, MC Donalds, stb...)
    - vendéglátó helyek (most is más sok szállás van aki biztosít töltést)
    Például a Sellantis bejelentette, hogy 2030-ig 9000 helyszínen 35000 töltőpontot létesít 2030-ig Dél-Nyugat Európában.

    Én a vállalkozásommal például nagyon szívesen intéznék töltő telepítést, ha csak úgy lehetne de áram kereskedői engedély kell hozzá aminek megfelelni nem egyszerű... Pedig a cégben lévő kis megtakarításból 10-15 db 22-es AC töltőt tudnánk telepíteni ...

    de csak néz meg egy betterrouteplannert pedig ott nincs fent minden töltő :)

    [ Szerkesztve ]

  • Rolly

    veterán

    válasz arnyekxxx #212 üzenetére

    továbbra sem számolsz két dologgal:
    1) hogy idehaza erre van 30 évünk
    2) hogy idehaza van 4500e lakás ezek fele legalább olyan hely ahol esélytelen töltőt kialakítani (panelok régi belvárosi ingatlanok ahol nincs rá hely és megoldás), de
    - van jelenleg körülbelül 1-1,5 millió ingatlan (ikerház, sorház, családi ház) ahol van áram egyfázisú így ott egy körülbelül 20-30e Ft-os beruházással egy 16A-t tudó töltő csatlakozót (sima schuko) ki lehet építeni
    - van ezek között olyan ahol van három fázis így oda három fázisú 5P csatlakozó kiépítése szintén 30e körül van és akkor itt már 3x16A-rel tudnak tölteni (persze tudom akkor a háznak nem marad, de ma is 3x10A-rel töltöttem és a házban is ment minden aminek mennie kellett)

    Tehát jelenleg ma van idehaza 1,5 millió opciónális töltőpont és ha valaki vesz egy használt / új elektromost akkor annak nem lesz gond, hogy kell mellé egy csatlakozót is raknia... Máris lehetne 1,5 millió töltőpont és 1,5 millió elektromos autó.

    Városban pedig továbbra is a carsharing és robot taxi lesz a jövő.

  • Rolly

    veterán

    válasz SzunaP #218 üzenetére

    90-es években minden évben nyaraltam nagybátyáméknál akik panelben laktak a parkoló fele üres volt... Ma tele van és már nincs elég hely... szóval nem kell 50 évet visszamenni elég csak 20-30 évet.

    carsharinggel amúgy is fele harmada autó elég a nagy városban élőknek

  • Rolly

    veterán

    válasz dj79 #226 üzenetére

    mi még tavaly vettük hasonlóan támogatással az e208-at ha nem lett volna támogatást akkor egy 2 éves i3-ast vettünk volna 8 körül (e208 8,5 volt).

    Ha belső égésűt vettünk vettünk volna:
    - 7M körül lett volna hasonló felszereltség
    - cégautó adó 1 év alatt 132e Ft lett volna
    - átírásnál lett volna 60-70e-rel több talán
    - üzemanyagon 1 év alatt 400e Ft-ot hozott
    - szervizen 20e körül (mert ugye lehúztak az elektromossal)

    Az elektromos így 8,5 volt, támogatás nélkül 11 lett volna.
    - évi 550e Ft szerintem nem rossz bár tény, ha nincs támogatás nem biztos, hogy visszahozta volna, bár maradvány értéke szerintem magasabb lesz 4 éves korára tehát már úgy is megérheti de úgy még számolósabb lenne

    Bár 4 éves diesel Peugeot-k ára 2,5-3,5 millió mikor újonnan 8 körül voltak (308as) így ha ezt nézem és lesz ennek a használt ára 6m akkor még teljes áron is megérné...

  • Rolly

    veterán

    válasz GreenGoblin #231 üzenetére

    Tavaly nem volt para a pályázat aki beadta 15-én az nyert (ismerősnek én szóltam, hogy be kéne adnia félután 4-kor adta be és nyert az ő pályázata is - én reggel 9kor adtam be). Idén már szarabb volt és ahogy nő az érdeklődés úgy fog egyre reménytelenebb lenni a pályázat.

    (2020 előtt meg konkrétan nem fogyott el a 1,5 milliós Ft támogatási kerete fél év alatt...

    [ Szerkesztve ]

  • Rolly

    veterán

    válasz dj79 #233 üzenetére

    én is egy ilyen egyén vagyok mint írtam 2020-ból :) 1 éve használom az autót és 2-3 tonna CO2-től kíméltem meg ez idő alatt a földet ... még két év és le van dolgozva az autó akku ;)

    #235 ecaddsell: tényleg javaslom, hogy olvass utána a témának...

    1) A Type2 csatlakozó európai szabvány minden új Európába forgalomba kerülő autón az van (Leafeken és a Mitsubishi Outlanderen korábban chademot raktak ... és Type2 előtt voltak type1-es autók is ...), de ahogy linkelték 2013 óta Type2 a szabvány Európában :)

    2) Magyarországon 3-4 app van amit használni kell (+Charge ami elvileg minden töltőt tud indítani). Ezekbe beregisztrálsz és csak telefonról indítani kell a töltést nem para egyáltalán. Többnyire RFID token is igényelhető és még bankkártya sem kell hozzá :) (vagyis igen egyszer be kell állítani).
    De ott van az Audi, VW, Hyundai, Tesla (ez utóbbinél még egyszerűbb) van RFID kártya hozzád rendelve és érinted tölt és mész dolgodra hónap végén meg jön a számla.

    3) Töltési ár, ha sima AC töltő elég akkor ráállunk és azon töltünk (80 Ft / kWh áron ... szerintem ez nem irreális, mert 65 Ft a töltő üzemeltetőjének az áram).
    - ha gyors töltés kell akkor 110-120 Ft körül van egy KWh (2400 Ft / 100 km) ez még mindig olcsóbb mint a régebbi diesel autónk 6 literes fogyasztása)
    - ha hiper gyors töltő kell akkor 270 Ft / kWh áron lehet tölteni Ionityn mindenféle "klubtagság nélkül" ha előfizetek évi 100e Ft-ért akkor valami 120 Ft körül van itt is talán a kWh költség... aki sokszor kell ilyen töltő előfizet akinek nem az nem. (A mi autónk max 100 kWh-t tud... így ha Ionityn még sosem kellett töltenem mert a környéken volt egy 75-ös vagy 150-es nem Ionity töltő (Mol, EVdirect) vagy éppen ingyenes volt az Ionity :)

    De aki tud otthon tölteni annál - mivel 90-95%-ban otthon tölt 38 Ft-ért - mindegy mennyi az évi 1-2 vagy 10-20 út esetén az útközbeni töltés.

  • Rolly

    veterán

    válasz Hopkins95 #239 üzenetére

    fél évesen vettem a diesel Peugeot 308 GT Line felszereltséggel. 5,7 millió forintért (új ára 8M volt) most ér körülbelül 3,5-4 milliót ez alapján 3,5 év alatt 1,7-2 millió volt az amortizáció - ami mostmár majd kevesebb lesz.

    Az autón 5 év teljeskörű garancia van ezért márkaszervízbe visszük egy olajcsere-fékolajcsere-szűrőcsere cirka 100e Ft volt tavaly. + számolok két ablaktörlő lapátot 10-15e Ft.

    5,7-es átlag fogyasztást tudok az autóval. így egy év alatt 20e km esetén (prémium üzemanyagot tankolva) 513000 Ft lenne az üzemanyag költség. 17-es alufelnin a kerékcsere is drága mulatság :)... 4 gumi 140-160e Ft volt rá. Szóval ezért magasak a költségek (és pest mellett lakunk vidéken ezek egy része valamivel olcsóbb lenne szervíz például)

    CASCO meg kell, mert már törtem autót és nem bízok magamban sem és másban sem (3x jöttek belém szerencsére mindig egyértelmű volt a hibás, amikor én mentem bele másba akkor meg az én részemet javította a casco.)

  • Rolly

    veterán

    válasz ecaddsell #246 üzenetére

    nem mindenkinek alternatíva ma még az elektromos autó, de ahogy fejlődik idővel az lesz úgy gondolom. például anyósomék mikor évi 5000 km-t mennek új autót sem szabad venniük nem hogy elektromost. :)

    vagy aki hetente jár németbe annak a helyében se vennék még Teslat sem a legnagyobb akkuval :).

    De nagyon sok olyan ember van mint például én akinek már most jó alternatíva lehet és 5-10 év múlva meg még jobb lesz.

  • Rolly

    veterán

    válasz 7Heads Drago #252 üzenetére

    szerencsés vagy akkor én a Fábiára (az elektromos előtt volt második autó) 500-600e Ft-ot költöttem és még nincs minden rendben rajta... 15 év 300e km megtette a hatását... :( Anyósomék használják most még a klímát kell megcsináltatni rajta cirka 100e Ft körül lesz, mert az egyik klíma csövet kell cserélni (70e az új bontott 25) és a klíma kompresszort is cserélni kell (25 bontottan) + munkadíj :(

  • Rolly

    veterán

    válasz Hopkins95 #259 üzenetére

    - kormánymű hibám volt (szórta az olajat és majdnem szervo motor is megadta magát)
    - lengéscsillapító csere hátul
    - dobfék felújítás
    - tárcsafék (fékbetét)
    - motortartó bakkal volt valami
    - abs jeladó hiba (kábelekkel volt gond szerencsére)
    - akku csere

    nagy része nem különleges hiba, de 15 évesen 300e km-rel már kezd szétesni a kocsi :)

    [ Szerkesztve ]

  • Rolly

    veterán

    válasz 7Heads Drago #262 üzenetére

    mondjuk ez nem tudom, hogy jön ide :)

    de pont lehetnek 300e km után :) ... (mondjuk motortartó bak csere lehet nem kell :D )
    - bár ugye a fékbetét nem kopik úgy
    - nem írtam az alap szokásos dolgokat: olajcsere, olajszűrő csere :)
    - ja és a kuplunban 280e km van ami azért lassan meg fogja adni magát... ilyen sincs az elektromosban
    - és ugye a pdtdi motorok halála ami használattól függően 150-400e km között bármikor gallyra vághatja a motort (értd 200-400e Ft-os javítási költésget okozhat)
    - fabiában nincs kettős tömegű, fap, adblue amik megint szép összegek ;)

  • Rolly

    veterán

    válasz hroberto #264 üzenetére

    egy szeretem az ilyen "kedves" embereket akik másokat "hazudósnak" titulálnak ahelyett, hogy tájékozódnának...

    kormánymű felújjítás: https://szervokormanyjavitas.hu/kormanymu-felujitas-ar/ 55-85e Ft + szerelés együtt 120e Ft volt nekünk... (500e-ből máris megvan 120e)
    - abs jeladóra fizettem szétszedés összerakás javításra 50-60e Ftot
    - klíma töltésre 15-20e (pontosat nem tudok)
    - klíma cső ára újonnan 70e ... bontóból 25 + szerelés + gáz töltés
    - klíma kompresszor újonnan nem néztem bontott 25 + szerelés + gáztöltés
    - két lengéscsillapító kb 50e + szerelés
    - dobfék felújjítás 30-40 között volt
    - abs kocka felújítás + kábel csere 80 körül volt szereléssel

    szóval mielőtt tirpák módon lehazudozol valakit előbb legalább picit erőltesd meg magad és googlez párat a fentiekben még pár dolog nincs is benne és így is máris 500e ft felett járunk 1 év alatt ...

  • Rolly

    veterán

    válasz dj79 #271 üzenetére

    engedd el... leírtam, válaszban valakinek, hogy mennyibe kerülhet egy 15 éves autó karban tartása (és tényleg sorra jönnek a hibák 2-3 havonta :) ), erre most bekattant a nagy ellenzőknek, hogy hát ez a hibája lehet egy elektromosnak is... igen csak nem ezért került szóba... :D

  • Rolly

    veterán

    válasz hroberto #279 üzenetére

    bizonyára értesz hozzá úgy látom... az hogy van fabiahoz 10e ft-ért is lengés csillapító (bár ugye hátulra kettő kell) és van 20-30e Ft-ért is akkor ha nem gond én inkább az ismerős autó szerelőre bízom, hogy melyiket ajánlja :) egyik szerviz se volt irreális külön-külön.

    Amúgy merre laksz, mert Pesten például a Peugeot szalon óradíjak jelenleg 20-30e Ft között mozognak. Az én szerelőm dunakeszin meg 8000 Ft-ért dolgozik ami itt nem irreális ... Anyósoméknál van 4-5eért szerelő de az meg ugye 120 km... Annyit meg egy kigyulladó fék lámpával / szervó nélkül / kifolyt lengéscsillapító olajjal nem indulok el...

  • Rolly

    veterán

    válasz Hopkins95 #281 üzenetére

    fentebb rosszul írtam mert volt jeladó csere is és volt abs kocka - hidraulika egység - csere (ez utóbbi újonnan 200e-nél többe kerül) amúgy a sok hibához hozzájárulhatott az is, hogy mivel második autó volt nem volt heti rendszeres használatban havonta 1-2 alkalommal mentünk vele, s ezt nem szeretik az autók. Az autót most anyósomék használják mivel elvileg minden is megvan már rajta csinálva :)

  • Rolly

    veterán

    válasz 7Heads Drago #298 üzenetére

    Ő Kecskeméten és közvetlen közelében 37 töltő van a plugsharen (valójában még ezen kívül lehet pár :).

    És az elektromost nem úgy kell tölteni ahogy egy benzinest... elmész bevásárolni / moziba dolgozni és közben ott hagyod egy AC töltőn az autót... DC töltőn akkor kell tölteni ha kevés időd van tölteni (pl 30 perc a 10-80 általában az elektromos autókon), illetve továbbra is aki nem tudja megoldani, hogy töltsön otthon annak egyelőre nem való az elektromos majd 10 év múlva :) ... Ha meg otthon tud tölteni megint más a leányzó fekvése... (pl a mi e208-asunk nem tud télen 300 km-t megtenni 250 körül van amit tud... ezért ha anyósomékhoz megyünk ami 270 km körül van. akkor vagy meg kell állnunk Dunaújvárosban 10 percre tölteni vagy anyóséknál töltünk, mert csak annyi áram kell amivel hazáig eljutunk :) )

  • Rolly

    veterán

    válasz Mr K #307 üzenetére

    a kolléga azt írta, hogy csak 3 töltő van Kecskeméten és abból 2 autópálya mellett erre írtam, hogy sokkal több töltő van :) ennyi volt a lényege a térkép részletnek.

    Mi napi 40km körül megyünk évi 16e km körül az elektromossal. Heti 1-2 bevásárlás nálunk is van akkor pontosan ahogy írod 5-5 kWh menne (lidl töltő utána lekapcsol, de kb ennyi idő alatt vásárolunk) az autóba - többnyire nem szoktam rádugni az autót... ez 60-100 km / hétre lenne elég (időjárás függően).

    Villám töltőn a 10-80 30 perc a további még körülbelül 30 perc (maradék 20%). A mi autónkon a 10-92 megy 40 perc alatt... hülye aki ennél tovább tölti gyors töltőn :)

    megjegyzés: Malom mélygarázsában van töltő ;) ... (300 ft / perc a parkolás 100 / kWh a töltés... feltételezem elég az egyiket fizetni de ennek utána kellene járni :) )

    és 7x3 km-es területen van ebből 33 töltő ami csak 21 km2 :) persze ebben a körzetben van még 10e körüli ingatlan ahol van áram és nem lakások (panel / társasház) így szerintem nem rossz a helyzet kecskeméten.

    Képzeld el ehhez képest Dunakeszin 6 töltő van :) ...

    [ Szerkesztve ]

  • Rolly

    veterán

    válasz Nand_i #311 üzenetére

    azért a 2-2,5 tonna és 1000 lóerő az elektromos autók 95%-ára körülbelül nem igaz...
    - e208, Corsa e, eUp (Skoda és Seat társa), Honda e, Mini, i3 (variánsok)
    - id3 (Skoda és Seat társa), e2008, Mokka e, Leafek, Kona
    - ioniq (régi), Model 3 sr+, eNiro,

    a fentiek egyike se több mint 2 tonna és nem is 1000 le...

    De ha valaki SUVot akar venni akkor mondhatod neki, hogy van swift is nem azt fog venni... hanem SUV-ot de még a legkisebb suzuki is több károsanyagot tol ki magából 100e-150e km alatt mint amennyi a gyártási többlete és az áram kibocsátása volt egy Audi Etron 55-nek...

  • Rolly

    veterán

    válasz ecaddsell #320 üzenetére

    sötétzöld villamosenergiára pont megoldás lehetne az elektromos autó... ugye itthon lassan 20e elektromos autó van ez 40-es átlag akkuval számolva 800 MWh kapacitás... Ennek 20%-át ha V2G-ben / V2H-ban lehetne használni akkor azzal a nappali energiából el lehetne rakni 160 MWh-t ami nem sok (óránként ennek kb 30-40x-e fogy el Magyarországon éjszaka), de ha ezt idővel felszorozzuk mondjuk 1M autóra akkor - ha jól számolok az már 8000 MWh energia lenne ami éjszakai 12 órás fogyasztás (5000 MWh körüli este 8 és reggel 8 között) összesen 60e MWh... ebből paks tud 24e MWh-t egyéb fosszilis forrásból kell nagyjából 36e-t termelni éjszaka... ennek 22%át el tudnánk rakni 1 millió autó esetén éjszakára...

    Persze ehhez
    - a rezsicsökkentett áramár nem megoldás
    - aktuális árak kellenének napokon belüli változással (azaz ha süt a nap ne érje meg visszatermelni rakjuk le kocsiba / akkuba) éjszaka drágább áramnál érje meg autóból használni

    A fenti számításból azért szerintem jól látszódik, hogy Magyarországon ha 2-3 millió elektromos autó lenne + maradék hidrogén és klasszikus belső égésű, akkor az év 70-80%-ában akár fosszilis energiatermelés nélkül is el tudna lenni (Atom + Napenergia + kis szél és víz + az autók és házak akkujai...)

    [ Szerkesztve ]

  • Rolly

    veterán

    válasz Rive #322 üzenetére

    éjszaka jelenleg azért van "olcsóbb" áram és tarifa mert a fosszilis erőműveket se lehet ON-OFF kapcsolgatni... de ha a megújulót el tudnánk rakni akkor kisebb kapacitást kellene feleslegesen járatni. Vagy akár le is lehetne nyáron állítani (akár hónapokra fél évre) így viszont éjszaka drágább lenne az áram erre utaltam... Amúgy az éjszakai áram hamarosan az év 70%-ban drágább lesz (normális országokban) mint az éjszakai.

    Gondolj bele spanyolországban körülbelül 12-15 Ft / kWh áron szerződnek a napelem telepek jelenleg és ez az ár lassan csökken (cserébe itthon meteár 30Ft körül vesszük át az áramot) most melyik az olcsóbb a nappali 12-15 Ft amit a fogyasztó el tud rakni majd (x év múlva) a kocsiba vagy éjszaka amit egy szén / gáz erőmű termel 30-60 Ft-os áron? és ezért szükséges a napon belüli több ár, mert
    - engem mint fogyasztót érdekelté kell tenni, hogy a nappali áramot el tudjam rakni éjszakára akár az autóba akár a házamba...

    Azaz előállhat az, hogy nappal a városban több 10e autó parkol és tölt 30 Ft-os áron éjszaka pedig mindenki a saját házát látja el (a beállított %-ig a kocsi akkujából) de ez jelenleg még fikció... bár technológia már most lenne erre...

  • Rolly

    veterán

    válasz Rive #326 üzenetére

    30-50 kWh akku között cirka 2000 USD ár van már most nem hiszem, hogy ez a 600e ft a legdrágább egy autóban. Mert minden elektromos autóba kell:
    - töltés vezérlő
    - inverter (AC-DC)
    - inverter (DC-AC)

    szóval az akkuméret lassan irreleváns árban... mivel korlátozott a gyártott akkuk mennyisége így ettől még nem lehet minden autóban 100-as akku és nem is kell...

    Én mellesleg 45-50 kWhnál kisebb akkus autót nem vennék... mert ott gyorsabb az akku degradáció a gyakoribb töltés miatt ha egy autó átlag 15 kWh-t fogyaszt akkor 45-ös akkuval 300 km körül el tud menni ha az akku 1000 ciklust bír akkor ez 300e km (ez körülbelül egy mai autó élettartama) úgy hogy az akku még 70% felett van (ez a garancia amit vállalnak manapság) tehát ekkor még a 45-ös akku 31,5 kWhnyi áramot tud raktározni azaz még 200 km-t meg tud tenni átlag azaz még mindig használható.

    Ha egy Dácia Springet veszünk figyelembe akkor ott az akku 26,8 kWh nettó... ez legyen a kis súly miatt 200km-re elegendő átlagban akkor 1000 ciklussal 200e km-t tud megtenni amikor is 70% lesz az akku (akku temperálás nem tudom van-e benne) azaz ekkor már csak 140 km a hatótáv...

    Elővárosba elég a 35-50 közötti tartomány
    Normál autóba 70-100 közötti
    Nagyobb terepjárókba 100-200 közötti (méret és felhasználás függően)

    Nézd meg a Stellantis platformjait nagyjából ott így lőtték be a különböző autókat.

  • Rolly

    veterán

    válasz dj79 #335 üzenetére

    most a megfizethetőn lehetne lovagolni, de használtban 30-40 közötti akkus autók már ott vannak 6-7 M körül (persze most a chiphiány miatt felül árazva valószínű többe kerülnek),

    de tényleg nem a lítium cella ami most drága, hanem az akku körítése ami nem egyenes arányban nő a nagyobb akku teljesítménnyel (csomagolás, temperálás, vezérlés)

  • Rolly

    veterán

    válasz Reggie0 #351 üzenetére

    akkor ha már annyira olyanokat nem állítottak le amiket lekellett volna - szarszemétnémetek - akkor hogy lehet, hogy a német energiamix mégis évről évre zöldül :)? Úgy hogy közben még az atom erőműveket is leállították idő előtt... (ahogy tudom 30+ évesek az átlag német atom erőművek, tehát azért annyira nem fiatalok már azok sem).

    Paks 1969 és 1987 között épült így a mi blokjaink 52 - 34 évesek ha ennek vesszük az átlagát akkor 43 év az áltag életkor idehaza... És 2030-ban meg kell kezdeni paks leállítását... Tehát ez alapján ha az átlag életkort nézzük a németek ezt a leállítást hozták előbbre 20 évvel...

  • Rolly

    veterán

    válasz Reggie0 #355 üzenetére

    ha jól tudom több hosszabbítás volt és nem igen ajánlott már a hosszabbítás.

    Amúgy az atomnál sajnos nincs jobb CO2-t nézve de azért ne tekintsünk már rá szent grálként... melyik a jobb CO2-t kibocsátani vagy 100e évekre megoldani a sugárzó anyagok tárolását? egyik se és igazából egyik helyett sincs jó megoldásunk.

    Jelenleg talán a gáz erőművek a legkörnyezetkímélőbbek... Ettől még nem vagyok atom ellenes, csak kezeljük helyén azt is...

  • Rolly

    veterán

    válasz arnyekxxx #359 üzenetére

    Most igen nyáron meg 200-250 között mozog a németeknél az áram CO2 tartalma... Jó lenne ha éves átlagokat néznénk... a hazai átlag pár éve 350 volt most 300... a németeknél is 300-350 között van az éves átlag ami évről évre közeledik 300hoz... Mert az áram lehet zöldebb...

    De most tényleg ennyire Fekete - Fehér hozzáállás kell tolni? Arról beszélünk, hogy az elektromos autó jobb mint a belső égésű mert árammal 6 KG Co2-t "bocsát ki" egy elektromos autó míg benzin / gázolaj esetén 10-15-20 (4-6-8 literes fogyasztás mellett)
    Vagy ott van, hogy 8 liter üzemanyag finomítása 10 kWh körüli energiát igényel amivel egy elektromos autó megtesz 100 km-t ... úgy, hogy ez csak a finomítás... elégetés nélkül.

    #360 arnyekxxx
    #361 dabadab:

    hány olyan átroló van ahol 100.000 évre letárolható a rádioaktív anyag? Hány olyan van ahol 100-1000 évre? Hány km2-es terület van ami tulajdonképpen lakhatatlan? rádioaktív szennyezés miatt (erőművek, kutatási területek, urán dúsító üzemek...) Nem vagyok egyáltalán atom ellenes de szar az is...

    Ráadásul egy atom erőmű se 0 CO2-es mert az építés és a felszámolás valamint az urán dúsítás kibocsátása i ott van. Az atomnak 12 gr CO2 / kWh mediánja van (amúgy 3,7 - 110 között van / kWh) ami a legjobb CO2 érték de van...

  • Rolly

    veterán

    válasz Rive #366 üzenetére

    atomnál nem csak Fuku és csernobil van... azon kívül csak oroszországban van több 2-3 lezárt város ahol 100ezrek élnek olyan helyen ahol nem szabadna élni például Majak... Nem mondtam, hogy a szén jó, de az atom se az, a napelem sem... de olyan mixet kell összerakni ami egymást hatását kompenzálja:
    - legyen benne atom
    - gáz
    - megújjuló

    Például idehaza lenne még lehetőség 2-3 vízlépcső építésére amire a vízmegtartás miatt is szükség lenne sok áramot a kis esés miatt nem termelne.... de a semminél több illetve a duzzasztással játszva lehetne éjszakai termelésre használni...

  • Rolly

    veterán

    válasz Mr K #368 üzenetére

    Akkor nincs más mindent daráljuk be ami a modern kor vívmánya öljük le a bolygón lévő bérek 90%át és irány a középkor :)

Új hozzászólás Aktív témák