Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • warning19

    csendes tag

    Sziasztok,

    meg tudnátok nézni, hogy az alábbi ajánlat mennyire tekinthető korrektnek műszakilag és árban?
    Napelem panel AEG POLY 285Wp
    Growatt 5500 MTL-S
    AC csatlakozó doboz
    DC csatlakozó doboz
    Névleges teljesítmény 5,7 kWp

    A teljes rendszer ára szereléssel, anyagokkal, ügyintézéssel együtt bruttó 2,4 millió.
    Saját finanszírozású a dolog.

    Előre is köszönöm.

  • warning19

    csendes tag

    válasz FamulusSolar #3346 üzenetére

    Jól gondolom, hogy a nagyobb teljesítményű táblák miatt is olcsóbb amit írtál, mert kevesebb panel, konzol, munka?
    Ettől függetlenül nekem is kicsit túlárazottnak tűnt a több helyen olvasott infók alapján.

  • warning19

    csendes tag

    válasz #32577792 #3348 üzenetére

    Ez egy két hete megvalósult projekt, viszont nálam is hasonló paraméterekkel rendelkező rendszer a terv és utánaolvasva nekem túlárazottnak tűnt. A kivitelezők viszont korrekten csináltak mindent, ezért felmerült, hogy én is velük szereltetnék, de azért a 10-15% különbség megér egy kis utánajárást.
    Nálunk 3x20A van. A megvalósult rendszer 1 fázisú tudom, hogy 3 fázisnál nagyjából 5%-al magasabb árral lehet számolni.
    A tető déli tájolású 10 fokkal nyugat felé.
    Csak nappali áram van, havi 16 000ft az átalány.
    Rövid távon minimum 1 klíma mindenképpen felkerül még, hűteni és fűteni is. Hosszabb távon mosogató, szárítógép és elektromos sütő/főzőlap a terv.

    Három fázis esetén érdemes három fázisú rendszert csináltatni vagy lehet/érdemes egy fázisút is?
    Az mennyire megszokott, hogy a hosszabb távon várható fogyasztás növekedés miatt felkerül egy nagyobb inverter és ha beépítésre kerülnek azok a gépek amik megnövelik a fogyasztást, akkor felkerül még pár panel?

  • warning19

    csendes tag

    válasz #32577792 #3356 üzenetére

    Nagyjából jók a számok.
    3 fázisút ajánlanak mindenhol 3 fázis esetén, így mindenképpen az a terv.
    Én ezt a két inverter nézegettem Symo 5.0-3 M és Symo 6.0-3 M
    Ezek lehet hálózatra kötni kábellel vagy csak wifivel működnek, ha benne van pluszba a wifi modul?
    Nagyjából 40 fokos dőlésű, egybefüggő az egész. Árnyék télen a szomszéd tetője miatt van, majd megfigyelem meddig. A héten reggel 9-kor néztem, akkor nagyjából az 1/3-a volt napos helyen a kb. 60m2-ből. Nyáron nem néztem még.

  • warning19

    csendes tag

    Kértem be a napelem szövetség honlapján keresztül árakat, ahogy tanácsoltátok. Elég érdekesek számomra amiket küldtek.
    16 000ft-os havi villanyszámla, 3x20A-es hálózat, nagyjából déli tájolású 40 fokos tető, ezek voltak a kiinduló adatok.
    Erre küldtek 3,6-5,76kWp-es rendszereket. Mennyire általános, hogy ekkora a szórás az egyes cégek által ajánlott rendszerek között, mikor a kiinduló adatok mindenkinek ugyan azok?
    A cégek fele a három fázisú betáp ellenére 1 fázisú rendszerre adott ajánlatot. Ennek mi az oka? Azt néztem, hogy a 3 fázisú inverterek drágábbak mint az 1 fázisúak. Meg értelemszerűen több anyag kell hozzá. Ezzel próbálnak kicsit végösszeg tekintetében olcsóbbak lenni? Vagy ekkora rendszer esetén nincs értelme a 3 fázisú inverternek?
    A SAJ Suntrio Plus 6K inverter lehetséges, hogy 260 000ft-al olcsóbb mint a Fronius Symo Web 6.0-3-
    M? Egy ajánlatadó adott nagyobb rendszerekre is árat és csak az inverter az eltérés látszólag, de a végösszeg sokkal magasabb a Fronius esetén.
    Nagyon kevés ajánlatban kaptam 400 000ft/kWp-es árnál jobbat. Jellemzően inkább 420-440 000ft között mozogtak.
    Aki esetleg még ugyan így kér a napelem szövetségen keresztül árat, azt tanácsolom nézzen utána a cégeknek optenben vagy egyéb helyeken, mert van köztük külföldi, pár hónapja alapított, 0 alkalmazottal rendelkező.

  • warning19

    csendes tag

    válasz Geresics #3432 üzenetére

    Igen, nagyjából ezek a számok.
    Akkor jól gondoltam, hogy a kisebb rendszert azért ajánlották, hogy a végösszeggel megfogjanak.
    A nagyobb rendszer is opció, mert tuti nőni fog a fogyasztás. Bekerül egy 3,5kw-os klíma hűteni és átmeneti időben fűteni. Szárítógép, mosogatógép és elektromos sütő/főzőlap. Olvasgattam a témában és a legtöbb helyen azt tanácsolják, hogy ha már ennyire meg van a bekerülendő plusz fogyasztók listája, érdemes megcsináltatni egyből erre a rendszert és nem utólag bővíteni. Mekkora plusz teljesítménnyel lenne érdemes számolni egy 4 tagú családra? Heti 3-4 főzés és 1-2 sütés az átlag, a gyerekek miatt sok a mosás, mosogatás.

  • warning19

    csendes tag

    válasz #32577792 #3434 üzenetére

    Nekem is mindenfélét írogattak az ajánlatokba, hogy miért tőlük vegyem meg. Nem a legolcsóbbak, de nagyon jók. Az ő termékeik minőségibbek mint amit a többiek forgalmaznak és az első mondatában már a többi terméket ócsárolta és még sorolhatnám.
    A cégek forgalma kicsit csalóka lehet, de azt is érdemes megnézni. Vannak akik egy cégből sok mindent intéznek, így magas a bevételük, de jó része nem ahhoz kötődik, amit te éppen hiszel. A másik meg, hogy a mai viszonyok között nagyon elavult adatokat látsz. Ha én ma valamit kiszámlázok, azt a forgalmat csak jövő májusban fogod látni.

    (#3444) jeriko2
    Neked saját finanszírozású volt a dolog vagy hiteles? Ez is számít az árban sokaknál.
    Akkor most 15 év garid van az inverterre?

  • warning19

    csendes tag

    válasz Geresics #3813 üzenetére

    Azért nem tetszik sokaknak, mert egy cégből kiszedni a pénzt és bedönteni pillanatok kérdése és sokszor nincs előjele. Tele van a média, internet előleget felvevő, de az ellenértéket soha le nem szállító cégekkel, emberekkel. Ezek a vállalkozások szerintem elenyésző részét teszik ki, mégis velük van tele minden. Egyrészt figyelmeztetés a többi embernek, másrészt annak semmi hír értéke nincs, hogy XY cég ma is korrektül teljesítette amit vállalt.
    Szerintem az lenne a korrekt, nem tudom lehet, hogy létezik, valamiféle biztosítás arra az esetre ha a cég vagy vállalkozó eltűnik a befizetett előleggel. A szerződésben benne lenne, hogy amennyiben nem teljesíti határidőre a vállalást, akkor mondjuk 30-60 nap múlva lehetne benyújtani a kárigényt aztán a biztosító levívja a dolgot. Vagy lehetne egy letéti számlára utalni a pénzt és amikor megtörtént a termék teljesítés akkor a vevő papírokat aláírja és így jutna a pénzéhez a kivitelező. Ezek nyilván pénzbe kerülnek, amitől drágább lenne a kivitelezés, de azért pár 10 000ft elenyésző ahhoz képest, hogy mondjuk egy napelem rendszer 1-1,5 milliónál kezdődik. Szerintem ezek növelnék a bizalmat mind a két fél részéről, mert a megrendelő ha át is verik visszakapja a pénzét, a kivitelező szintén. Természetesen ebben is van kockázat, hogy hónapokig idegeskedhet mind két fél, hogy mikor jut a pénzéhez, de mégsem egy szélmalomharcba kell belekezdeni, hiszen ha valaki eltünteti a vagyonát, fizetését akkor maximum lecsukják, de pénzt a másik fél soha nem lát belőle.
    Az áfa előre befizetés meg egy rossz szabályozás, amit ha jól tudom módosítani szeretnének, de azért nem törik magukat össze az illetékesek. Az lenne a korrekt, ha megtörtént a pénzügyi teljesítés utána kelljen befizetni az áfát.

    [ Szerkesztve ]

  • warning19

    csendes tag

    válasz FamulusSolar #3821 üzenetére

    Azért mert bt-vel szerződik egy ember, egy kicsit sincs nagyobb biztonságban mint egy kft-nél. Lehet mondani, hogy a bt beltag élete végéig felel mindenért, de azt nem árt tudni, hogy bárkinek a nevén lehet az a bt. Honnan tudja a magrendelő, hogy tényleg az a Kis János jött el hozzá aláírni aki ténylegesen a bt beltagja és nem egy másik ember aki csak kiadja magát annak és a beltag valójában egy hajléktalan, akiknek soha nem volt a nevén semmi és jövedelme sincs. Sokra megy a károsult, ha esetleg megkapja a 28-30 000ft-os minimális nyugdíjat a volt tulaj és annak a 33%-át letiltják, majd szétosztják a károsultak között. Elég sok ilyenről lehet olvasni, hallani. Öröklés esetén ha az örökösök lemondanak az örökségről akkor nem kell fizetniük és mivel ilyen esetben nincs semmi az ügyes ember nevén, biztos lehetsz benne, hogy lemondanak róla.
    Ez is egy jó megoldás, hogy biztonságban legyenek a felek.
    A pro forma számla jó megoldás, de vannak esetek amikor nem alkalmazhatók, úgyhogy a szabályozáson is kellene változtatni.

  • warning19

    csendes tag

    válasz stickermajom #4165 üzenetére

    Sajnos tényleg nincs a KKV-knak szinte semmi tartaléka, de erről ők is tehetnek. Nézzünk néhány tipikus magyar vállalkozási mintát, hogy az is belelásson egy kicsit, aki nem tudja, miért alakul így a dolog.
    1. Alkalmazott volt, de látta mennyire jól keres a főnöke, látszólag szinte semmi munkával. Gondolt egyet, hogy ezt ő is meg tudná csinálni, némi ismeretséggel, amit a munkahelyén szedett össze,0 tőkével belevágott. Netalán 1-2 ügyfelet elvitt a cégtől, de semmi több. A fő üzleti terv, hogy olcsóbb lesz, mint a munkahelye. Hónapról-hónapra vegetál, épp kitermeli a fizetését. Sokkal jobb lenne ha elmenne alkalmazottnak, de akkor nem a maga ura, és be kellene ismernie, hogy nem sikerült. Szinte tuti bele fog bukni a jelenlegi helyzetbe, és mindenki hibás lesz csak ő nem.
    2. Jóban van nagykerekben pár emberrel, így kap hitelre árut, amit 8-15-30 napra kell csak kifizetnie. Gyakorlatilag ha eladja, akkor tud fizetni, különben nem. Szintén hónapról-hónapra él. Eddig ment neki a dolog, most óriási lutri. Ha megy neki túléli, ha megáll az élet, és a nyakán marad az áru, bele fog bukni.
    3. Az elmúlt pár évben jól ment a szekér, volt bevétel rendesen. Fejlesztésre semmit nem költött, tartalékot nem képzett. Ami bevétel volt felélte, mert különben minek dolgozni. A vállalkozásából igazából csak szivattyúzta kifelé a pénzt. Ha olyan szektorban van, ami nem áll meg teljesen túlélheti, de biztos jóval szerényebben fog menni neki, ha megállós szektorban van bedől. Legtöbbször ők azok, akik azonnal elküldik az embereiket, ha valami gond van és csodálkoznak, ha majd nem találnak helyettük normális munkaerőt.
    4. Az elmúlt pár évben jól ment a szekér, volt bevétel rendesen. Fejlesztésre költött, tartalékot képzett a nehéz időkre, a válság jeleire elkezdett felkészülni a nehezebb időkre. Az alkalmazottakkal próbálnak megegyezni a nehéz időkre, hogy ha újraindul az élet, el tudják együtt kezdni újraépíteni a vállalkozást. Közülük is lesz sajnos olyan, aki nem éli túl a válságot, de aki túléli, még jól is jöhet ki a dologból hosszútávon, még akkor is ha visszaesés várható náluk is rövidtávon.

    A fenti példák, nagyjából 10 éves tapasztalataimon alapulnak. Ez idő alatt jó pár céget megismertem, és nagyjából ebbe a 4 csoportba tudnám besorolni az átlag magyar vállalkozásokat, cégeket. Nyilván vannak köztes állapotok is, de ezek a legjellemzőbbek.

  • warning19

    csendes tag

    Van valakinek infója arról, hogy a május 1-től EON által megvett Elmű területen miként lesznek az ad-vesz óracserék? Vajon a mostani EON szabályok fognak vonatkozni, mert ők nemigen cserélnek órát még olyan helyen sem ahol azt mondják, hogy igen, és húzzák az időt mindenféle ürüggyel.

  • warning19

    csendes tag

    válasz gereedigital #4865 üzenetére

    Szia,

    ezt a 3x12A-t szerintem gondold át. Ha van rá keret, inkább csináltass 1x25A vagy 32A, és 2x16A vagy 20A-t.
    A 12A terhelhetősége 2,7kW, erre már a tervezett invertert sem lehet felrakni, mert annak is 3x15A kell. A másik, hogy ha két nagyobb fogyasztó egyszerre menne egy fázison, például egy hajszárító és a bojler, azonnal leverné. Nehezen lenne élhető, és sok kompromisszummal járna. Ha szabványosításba, átalakításba kezdesz, érdemes megcsináltatni élhetőre a házat hosszútávon.
    A másik a tetőcsere. Én beszívtam, hogy nem fértek el a tervezett panelek, mert a tető 20 centivel keskenyebb volt, ezért másik, drágább panelt kellett vennem. Ha van rá mód, még a tetőcsere előtt nézd ki a paneleket, és ahhoz mérten alakítsák ki a tetőt, nehogy 10-20 centin múljon a végén, hogy drágább megoldást kell választanod.

    [ Szerkesztve ]

  • warning19

    csendes tag

    Sziasztok,

    a hétfői napon megtörtént az óracsere, és elindult a termelése a rendszernek.

    Megpróbálom összefoglalni, hogy milyen tapasztalatokra tettem szert, amíg megvalósult a beruházás.

    Az ajánlatokat még januárban kezdtem begyűjteni. Első körben a napelem szövetség honlapján keresztül, majd az itteni fórumban olvasott cégeket is megkeresve. Az ajánlatokkal kapcsolatban azt tapasztaltam, hogy adott éves fogyasztásra óriási teljesítmény szórással adnak a cégek ajánlatokat. Az eredetileg tervezett 5 000kWh/év fogyasztásra, 3,6kWp-6,4kWp-ig, mindenféle rendszerre érkezett ajánlat. A 28 ajánlatadóból, annak ellenére, hogy direkt 3 fázisú inverterre kértem ajánlatot 14 egy fázisúra adott. A külön kiemelt wifis kommunikációs lehetőség ellenére 10 cég, wifi nélküli invertert ajánlott, opcióként sem megemlítve a wifi modult.

    A rostán egyből kiestek nálam azok a cégek, akik nem vették figyelembe a 3 fázisú invertert, és a wifis kommunikációt, valamint akik irreálisan alacsony teljesítményű rendszert próbáltak eladni. Az első körös rosta után 12 cég maradt fenn. Náluk megnéztem a referenciákat a weboldalakon, megnéztem a cégekkel kapcsolatos bejegyzéseket több fórumon, hogy van e a cégek ellen végrehajtás, mióta működnek és beszéltem velük telefonon. A telefonos beszélgetések alkalmával 6 céget egyből kizártam, mert úgy éreztem, csak az értékesítés a fontos, sokszor olyan áron is, hogy félrevezessék az ügyfelet. A legtöbb helyen nincs választék panel, vagy inverter tekintetében. Van egy fajta inverter, és hozzá egy mono vagy poli panel, jobb esetben mind a kettő, de csak egy fajta teljesítménnyel. A leglehangolóbbak azok a beszélgetések voltak, amikor váltig állították egy termékről, hogy az a piacvezető, az a legjobb, a többi meg egy hulladék, sajnos több ilyen is volt. Több ajánlatadó még arra se vette a fáradtságot, hogy a panelek gyártóját megnevezze, az ajánlatokban csak Trier1 vagy Bloomberg panelként szerepeltek.

    A fennmaradó 6 cégből végül 4-et választottam ki, akiket megkértem, hogy mérjék fel az adott munkát, és adjanak egy konkrét ajánlatot. Ebből a 4 cégből egynek a mai napig „várok” a visszajelzésére, hogy mikor jön. Egy másik kétszer rakta arrébb az időpontot, majd 1,5 órát késett az utolsó verzióhoz képest. Ezek után megígért mindent, többek között, hogy olyan invertert hoz amilyet szeretnék, majd elküldött egy számomra tök ismeretlen márkáról ajánlatot. Mikor jeleztem, hogy Froniusra kértem árat, megígérte, 1-2 napon belül küldi, ő is várja a nagykertől, ez az ajánlat a mai napig nem érkezett meg. A másik két ajánlatadó nagyon korrekten felmérte a helyszínt, megbeszéltük a részleteket, és valóban arra küldtek árat, amit megbeszéltünk. Végül a két cég közül szimpátia alapján választottam, mert szakértelemben, hozzáállásban, amennyire meg tudtam ítélni laikusként minőségben, és árban sem volt nagyon köztük különbség.

    A végleges döntésre február 27-én került sor, a kiválasztott főbb összetevők 6kW-os Fronius inverter, és 20db 360Wp-es Longi panel. 03.01-én küldtem vissza az összes kért papírt aláírva, 19-én megérkezett az MGT, melyben szerencsére nem kért szabványosítást az Elmű, pedig felhívták rá a figyelmemet felméréskor, hogy készüljek fel, mert nem mai a mérőszekrény. Mivel pont necces volt, hogy elférnek e a kért panelek, így abban maradtunk, hogy felkerülnek a tetőtartók és utána döntök a panelekről. Sajnos az eredetileg kiválasztott Longi 360Wp-es panel 15-20cm-rel lelógott volna, így végül a QCells 350Wp-es panelje lett a befutó. A terveket 23-án adták be, és 04.17-én megérkezett a jóváhagyás az Elmű részéről. Sajnos már az MGT beadásakor tájékoztattak, hogy a vírus miatt szinte bármilyen panelt rendelek, azok május előtt nem fognak megérkezni. Illetve lettek volna 320-330Wp-es panelek gyorsabban, de inkább kivártam míg megérkezik a 350Wp-es. 05.01-én megtörtént a rendszer telepítése, majd 05.04-én a készrejelentés. 05.07-én megérkeztek az Elműtől az aláírandó szerződések, ezeket 10-én küldtem vissza, majd 12-én írt az Elmű, hogy megrendelték a mérő cseréjét. 14-én hívtak, hogy 18-án jönnének is cserélni. Ezzel óriási mázlim volt, ugyanis rejtett számról telefonálnak, amiket nem szoktam felvenni, de most valamiért mégis felvettem. 18-án jöttek is, semmilyen papírt nem kért a szerelő, mondta, hogy mindent megkaptak, amit kell. A mérőcsere előtt kicsit izgultam, hogy bele fognak e kötni például a méretlen vezeték keresztmetszetébe, vagy a cső átmérőjébe, de szerencsére nem volt semmi.

    Összefoglalva a megrendeléstől számítva bő 2,5 hónap volt a teljes folyamat. Ebben ugye volt 2 hét várakozás a vírus miatt a panelekre, úgyhogy, ha minden csillag úgy áll egy megrendelésnél, akkor 2 hónap alatt le lehet zongorázni. Nálam az Elmű a jelen helyzetben jelesre vizsgázott, pedig korábban voltak negatív tapasztalataim. Sokkal lassabb, és körülményesebb ügyintézésre számítottam, főleg, hogy máshol még abba is belekötnek az óra cserénél, hogy nem számol vissza az inverter.

    A telepítést ők végezték: [link]

    Bátran ajánlom őket mindenkinek. A megbeszéltekhez maximálisan tartották magukat. Annak ellenére sem emeltek árat, hogy az első ajánlat és a kivitelezés között, jelentő árfolyam emelkedést történt. Rugalmasan álltak hozzá az összes kérésemhez. Miden kérdésemre érdemi választ kaptam, és egy pillanatig sem éreztették velem, ha bármit kérdeztem, hogy ők a nagybetűs szakemberek, ami sajnos nagyon sok cégről nem mondható el. Nem erőltették egyik márkát panelnél, és az inverternél sem. Úgy zajlott a teljes folyamat, ahogyan annak minden megrendelő és kivitelező között kellene, minden területen.

    így utólag, amit talán másképp csinálnék, hogy hagynék az inverterben tartalékot, hogy szükség esetén pár panelt még fel lehessen rá rakni. Illetve a tető kialakításakor, már eleve úgy terveztettem volna a szélességét, hogy elférjenek a kívánt panelek.

    Amit nem csinálnék másként, az a rengeted információ szerzés. A mérőhely szabványosítása, ameddig azt nem mondja a szolgáltató, hogy anélkül nem cserél órát, még ha emiatt 2-3-4 hetet csúszik is az óracsere, de nem költök el feleslegesen nem kevés pénzt.

    Itt a fórumon nagyon sok segítséget kaptam geresics és ungawa topiklakóktól, amiért nagyon hálás vagyok. Ne féljetek tőlük kérdezni. 😊

    Ha bárkinek bármi kérdése lenne, próbálok neki a begyűjtött infók, és tapasztalatok alapján amennyire tudok segíteni.

  • warning19

    csendes tag

    válasz stickermajom #4930 üzenetére

    A telepítő mondta, hogy volt 1 hónappal korábbi telepítésük szintén Elmű területen, ott is kb. 3 hét volt az óracsere a készrejelentéstől. Volt ismerősi körben is nemrég napelem telepítés, szintén Elmű, és ott is 3 hét volt. Ehhez persze kell, hogy a készrejelntés, szerződés visszaküldéssel ne húzza senki az időt.
    Fórumokon sokat olvasni az óracserék kálváriájáról, de ahol időhúzás, kötözködés van, az szinte mindig az EON területe. Most az a taktikájuk, hogy fényképeket kéregetnek be, mert ha bármibe bele tudnak kötni, már ki sem mennek. A fényképekbe is belekötnek, hogy nem elég élesek, és minden egyes kör 15 nap válaszadási határidővel megy. Szóval ebből a szempontból az Elmű szerintem teljesen korrekten intézi a dolgokat.
    Én is egész nap ólálkodtam, mert nagyon érdekel, hogy miként épül fel a rendszer.

  • warning19

    csendes tag

    válasz #44448768 #5006 üzenetére

    A 75%-os régi kazán szezonhatásfokba beletartozik az őrláng, vagy ez csak a fűtésre vonatkozik?
    Azért kérdezem, mert nekünk is régi kazánunk van, ami kb. 1m3 gázt használ el naponta őrlángként. Ez a nagyjából 180 napos fűtési szezon alatt 180m3. Éves fogyasztás 1200m3. Ha benne van a 75%-ban az őrláng, akkor 9000kWh árammal kell számolni, ha viszont lejön még az őrláng is belőle, akkor 7650kWh-val, ami azért lényeges különbség.

  • warning19

    csendes tag

    válasz axioma #5145 üzenetére

    Megkérdeztem az óracserét végző szerelőt az óráról, még azt is látják távolról, hogy az óra fedelét leveszik, így a leolvasás sem lenne gond, legalább is annál az óránál amit nálam felraktak. Amúgy is lehet a csere után 2-3 héttel regisztrálni, hogy láthassa a felhasználó az óraállásokat, amit az Elmű is.
    Az éves leolvasás nem csak azért van, hogy megnézzék a számokat, hanem a plombákat is ellenőrzik elméletben, legalább is nekem ezt mondták régebben. Az mondjuk számomra rejtély, hogy az én fényképem, miért rosszabb mint az övék, de ebbe nem mentem bele. Rajtuk kívül az összes szolgáltató elfogadja a saját képet. Mondjuk annál a cégnél, ahol ki kell tölteni egy munkalapot papír alapon, majd a tableten is a nagy részét, és a papírt le is kell fotózni a tablettel, nem csodálkozom semmin.

  • warning19

    csendes tag

    válasz axioma #5156 üzenetére

    Ezekre az a válasz, hogy fogalmam sincs, a másodikon már én is gondolkoztam többször.

    Miért nem lehetett eddig egy csomó olyan ügyet elintézni online, holott a technikai feltételek nagyrészt adottak voltak, amit most el lehet. Ne mondja nekem senki, hogy a vírushelyzet alatt, sokszor szinte azonnal, az összes cég hirtelen fejlesztette a rendszerét olyan mértékben, ami tudja kezelni az online ügyintézést. A válasz szerintem egyszerű, senkit nem érdekelt eddig, hogy egyszerűen, gyorsan, kényelmesen, hatékonyan tudják a felhasználók intézni az ügyeiket. Most meg kénytelenek voltak lépni, és mennyire jól működik sok helyen, ami igazából már évek óta alap dolognak kellene lennie, és nem hihetetlen újdonságnak.

    +1 Nekem az energiaapp-ot mondta a szerelő, nem tudom, hogy neked van e ilyened, vagy tudsz e regisztrálni.

  • warning19

    csendes tag

    válasz #44448768 #5229 üzenetére

    Külföldön rengeteg példa van arra, hogy ezek a rendszerek nagyon jól, és hatékonyan működnek régóta, pedig ott is vannak trükközők, csalók. Itthon is simán meg lehetne csinálni, biztonságosra, egyszerűre, hatékonyra, csak eddig nem volt rá akarat, tudás, a jó az úgy ahogy van elv mentén teltek/telnek az évek. Egyszerűbb 1-2 éves távlatban gondolkodni, hogy mennyire macerás, és drága, mint 5-10 éves távlatot nézve, ahol már sokkal olcsóbb, hatékonyabb, egy ilyen rendszer, és nekiállni beletenni a munkát, egy jobb megoldásba. A másik, hogy a kutyát nem érdekli, egy bizonyos méret fölött, hogy XY egyszerű állampolgár, előfizető, felhasználó mennyire intézi el könnyen, és gyorsan a dolgait. Állami szinten nincs konkurencia, nagy szolgáltatóknál sokszor le vannak osztva a területek, vagy ha nem akkor ping pongozhatsz közöttük, de mind ugyan olyan, tehát igazi verseny nincs ami segítené, igényelné az innovációt, előrelépést.

    Példa tv, net előfizetés, szolgáltató oldalán megadod az adatokat telepítéshez, számlázáshoz, 1 hét múlva mennek szerelni kulturáltan, és fizetheted a kiválasztott módon. Nem kell ezer papírt aláírni, csak a munkalapot, ha oké, nem kell személyesen sorban állni órákat, zenét hallgatni, vagy ügynökökkel küzdeni, és ezerszer gyorsabban reagálnak mindenre. Itthon ugyan az a szolgáltató 30-60 nap múlva talán megyünk, ha megyünk is eszköz, és szerszám nem biztos, hogy lesz a szerelőnél, igényességről csak hírből hallott, a szakértelmet meg hagyjuk.
    És ez a különbség az élet többi területén is jelen van, kicsit másképp gondolkodnak.
    Úgyhogy nálunk az akarat hiányzik a legjobban az ilyen megoldásokhoz, és egyszerűbb a kifogást megtalálni, hogy miért nem jó az újabb megoldás.

  • warning19

    csendes tag

    válasz Vertigo18 #5311 üzenetére

    Miért kell kicserélni a bejövő vezetéket?
    Sajnos egy szabványosítás, kb. ennyibe kerül. Nem ismerjük a helyi adottságokat, hogy mennyi anyagot kell beépíteni, de nekem is nagyjából ennyit mondtak anno.
    Saját tapasztalat alapján a következőt csinálnám.
    Lekapcsolnám a villanyóra alatt kismegszakítókat, és utána levenném az elosztó fedelét, és megnézném, hogy milyen keresztmetszetű vezeték jön az órától. Ha minimum 6mm2-es réz, akkor az rendben van régi szerelésnél, nem fognak belekötni.
    Ezután megcsináltatnám a napelemes rendszert, és ha óracserénél belekötnek, akkor utána szabványosíttatnám. Ezzel lehet, hogy összeszedsz 1-2 hónap csúszást, de szerintem megér 250 000ft spórolást, ha bejön. Ha meg nem, akkor úgy is meg kell csinálni.

  • warning19

    csendes tag

    válasz stickermajom #5367 üzenetére

    Azért ez nevetséges, nekem 3 napon belül válaszoltak és simán beállították.
    Szerintem ez is mint minden, ügyintéző függő.

  • warning19

    csendes tag

    válasz Blamazs #5429 üzenetére

    Saját bosszantó és költséges tapasztalatok más területről, hogy akik nem keresnek, tologatják az időpontokat, nem arra válaszolnak amit kérdezel, messzire el kell kerülni.
    Az ha valaki egyszer hibázik nem gond, hiszen emberek vagyunk, mindenkivel megesik. De az, hogy már többedik jelzésre, kérés ellenére sem tudnak normális ajánlatot adni, nem egy egyszerű figyelmetlenség.
    Szóval akik ennyire problémásak az elején, még ha valaki ajánlotta is őket, gyorsan el kell felejteni. Hidd el, hogy sok későbbi idegeskedéstől mented meg magadat, tudom miről beszélek.
    Annyi cég van a piacon, akik tisztességesek, és normálisan dolgoznak, miért kell küzdeni egy olyannal, akiknek látszólag nem fontos nálad dolgozni?

  • warning19

    csendes tag

    válasz Vasy09 #5736 üzenetére

    Nekem 2 hónapja telepítettek Budapesten, 3 fázisú 6kW-os Fronius invertert, 20db 350Wp-es Qcells panellel. Ez a rendszer került 2 350 000ft-ba mindennel együtt, igaz ez kp-s volt, nem pályázatos.

  • warning19

    csendes tag

    válasz Vasy09 #5771 üzenetére

    Ők voltak a telepítők.
    A (#4923) számú hozzászólásomban részletesen leírtam, miként jutottam el az első lépéstől, a beüzemelésig.

  • warning19

    csendes tag

    válasz #44448768 #7413 üzenetére

    7000ft-ból nem hozod ki a 15 centis grafitos szigetelést, normális minőségű anyaggal, ha nem sk. munkával készül nagyrészt.
    Én tavaly vettem a szigeteléshez anyagot, azóta kb. 5-10%-os drágulás volt. 5000/m2-re jött ki kb. az anyag ha mindent beleszámolok (lap 15 centi grafit, ragasztó, háló, élvédő, alapozó, purhab, dűbel, maszkolószalag, fólia). Normális minőségű anyagokkal csináltuk, nem éri meg gagyit feltenni hosszú távra.
    Ebben nincs benne ha valakinek gépet, szerszámot kell vennie vagy bérelni, nekem szerencsére szinte minden megvolt, de akinek nincs simán elkölthet rá 50-100 000ft-ot összesen, vagy még többet is.
    Állvány bérlést, okosan szervezve, olcsón szereztem, így is elment rá 60 000ft, aki nem tudja ilyen olcsón megúszni, vagy tovább tart a munka valamiért, simán elmehet rá a duplája. Persze lehet szerencséje valakinek, hogy van ingyen, vagy nem is kell állvány, de nem ez a jellemző.
    Azt is vedd bele, hogy a párkányok kuka, azzal is kell kezdeni valamit, legalább egy csempét felragasztani, ez is költség.
    Valószínű kell legalább 1 konténer, vagy valamilyen hulladékszállítási megoldás, az sem olcsó.
    És ez csak a szigetelés, a színezés külön móka, szintén jelentős költséggel.

  • warning19

    csendes tag

    válasz MrZed001 #7419 üzenetére

    (#7417) solinvictus
    Gratulálok. Hasznos, jól összeszedet írás.

    (#7419) MrZed001
    Ez a szállítási veszteség mindig el van szépen kenegetve. Több embernek is mondtam, akik napelem ellenesek, de csak legyintettek rá, és az volt a válaszok között, hogy amikor visszakapom akkor azon is van veszteség. Persze arra már nem tudtak érdemben reagálni, hogy ez stimmel, csak azon szinte semmi amit elhasználok helyben, a szomszédokén meg minimális, és így a mérleg mégis pozitív lesz.

    Valakinek egyébként van arról infója, hogy átlagosan hány % veszteség van mire a fogyasztó megkapja?

  • warning19

    csendes tag

    válasz joghurt #7454 üzenetére

    Nekem az óra cserét végző szerelő azt mondta, hogy ha regisztrálok az energia app-ba, akkor látom. Kb. 2-3 hetes átfutást mondott ha jól emlékszem, ez május 18-án volt, azóta se látszik semmi, csak a leszedett mérő záró állása.

  • warning19

    csendes tag

    válasz tuzpenge #7471 üzenetére

    Nekem szerencsére az Elműnél minden rendben ment, pedig nagyon paráztam, a korábbi tapasztalatok miatt.
    Mindent e-mailben intézett a kivitelező és én is, de mindenre gyorsan reagáltak. Próbáld meg, hátha bejön az Émásznál is az e-mail. Amúgy meg ajánlott, tértivevényes levél, ha más nem segít, arra 30 napon belül kötelesek válaszolni.

  • warning19

    csendes tag

    válasz stickermajom #7498 üzenetére

    Nem egyszerű csak úgy, mindenkinek az igényei szerint olvasni a mérőket. Viszont lehetne rugalmasabb a szolgáltató.
    Az éves leolvasás egy ellenőrzés is, hogy a plombák, mérőszekrény, óra sértetlenek. Ez az elmélet. Ezt a leolvasó fényképezi, így van dokumentálva a dolog. Ez eddig rendben is van, legyen tiszta mindenki előtt a dolog. Azt viszont nem értem, hogy ha én készítek jó minőségű fényképet és küldöm el nekik, az miért ér kevesebbet, mint amikor a leolvasó teszi meg ugyan ezt. Vagyis tudom, azért mert a rendszerük túlbonyolított, kezelhetetlen, és gyakorlatilag használhatatlan, ezt több Elműs embertől hallottam. Illetve tapasztaltam óracserekor, hogy a papíron kitöltött adatokat, egy tablettel lefényképezte a szerelő, majd a rendszerükbe is rögzítette a tableten keresztül újra. így gyakorlatilag 2x csinálta meg ugyan azt.
    Mennyivel egyszerűbb lenne a dolog, hogy ha az ügyfél szeretné megváltoztatni a leolvasás időpontját, akkor regisztrál, szerződéses feltételekkel vállalja a fénykép elkészítését, feltölti a képet, és ha minden rendben van, akkor számla kiállít és boldog mindkét fél. Hozzáteszem, a szerelő aki nálunk volt, azt mondta, hogy ezeknél az óráknál mindent látnak, még azt is, ha a fedelét valaki leveszi, így talán meg lehetne annyira bízni az ügyfelekben, hogy elfogadják azt az adatot amit küld az óra, és 5-10 évente kimenni ellenőrizni, mint ahogy a gázóráknál van. Ha meg valami gyanús a képeken, kimennek soron kívül és megnézik.
    így nem kellene otthon várni a leolvasót, mert természetesen csak munkaidőben hajlandó jönni, bohóckodni vele, mert épp lefagyott a rendszerük/telefonja és nem rögzíti a képet, ez tavaly nálunk megtörtént a két óra leolvasás így 30 percig tartott. Mindkét félnek sokkal kevesebb kellemetlenséget okozna.

  • warning19

    csendes tag

    válasz axioma #7500 üzenetére

    Én úgy tudom, de javítsatok ki ha tévedek, hogy a régebbi ad-vesz mérőkbe még nincs kártya, nem távleolvasósok.
    Szerintem is egy marhaság, de ettől még ez van, bürokratikus vízfej az egész.
    Ha még mindig ott tartanak műszakilag, hogy papírt töltenek ki, azt fényképezik, majd a rendszerbe ugyan azokat az adatokat manuálisan felviszik, akkor szerinted képesek lennének lekezelni egy ilyet? Szerintem sajnos nem, de itt is inkább az akarat hiányzik, hogy normálisan csináljanak egy jól működő rendszert.
    Amit szintén nem tudnak lekezelni, hogy mióta regisztráltam az energia app-ba, ez a mérőcsere után volt 2-3 héttel, azóta minden hónapban jön a diktálási értesítő, pedig éves leolvasást kértem, és számla sem jött hónapok óta. A csavar az a sztoriban, hogy előtte sem diktáltunk havonta, átalányt fizettünk.
    Egyébként még azt a körjáratos, elavult technológiát is elfelejthetnék, ha lenne rá akarat.

  • warning19

    csendes tag

    válasz tothbe #7501 üzenetére

    Konkrét tapasztalat nincs, csak a sok éves általános a szolgáltatókkal kapcsolatban.
    Gyakorlatilag amíg nincs problémád, egyedi igényed, kérésed feléjük tök mindegy melyiknél vagy, szinte ugyan azt tudják. Amint megoldandó ügyed van, ott a kevésbé rossz, és a rossz közül lehet választani. Ez igaz a szolgáltatókra, bankokra, állami kötődésű és multi cégekre egyaránt. Amíg meg kell egy ügyfelet szerezni, addig a csillagokat lehoznák az égről, ha megszereznek maguknak bekerülsz a kalapba, ahol a korábbinál is voltál.
    Pont a napokban mesélte egy ismerősöm a gordiuszi csomós megoldandó feladatot az Elművel. Korábban az akkori férje által bérelt önkormányzati lakást megvette a saját nevére. Az óra marad a férfi nevén, mert minek írassák át, együtt élnek. Elváltak, a nő maradt a lakásában, a férfi elköltözött. A nő bement az Elműhöz átíratni az órát, vitt minden hivatalos papírt ami csak volt, ahol közölték, hogy csak akkor írják át az órát, ha férfi bemegy vele, és lemond róla. A férfi gyakorlatilag eltűnt, külföldön él, a rokonaival nem tartja a kapcsolatot, nem tudta kideríteni egy év alatt sem, hogy él e egyáltalán. Felhívta az Elműt, hogy ilyenkor mi van, közölték vele, hogy nem tudnak mit csinálni, amíg le nem mond a férfi az óráról. Ennek már 10 éve, idén ismét megpróbálta, de megint nem járt sikerrel.

  • warning19

    csendes tag

    válasz axioma #7504 üzenetére

    Attól, hogy van az Elműnek egy csomó elnevezésű cége, attól az még nagyjából egy infrastruktúra, és hozzáállás is.
    Egyébként értem amit írsz, de amíg a klasszikus mondás szerint működnek, hogy nem tudja a jobb kéz, hogy mit csinál a bal, jobb nem lesz az biztos.

  • warning19

    csendes tag

    válasz Elemental #7528 üzenetére

    Én is azt csinálnám amit írtál, 10-es inverter, 9kWp-nyi panel. Azért előtte csinálj itt egy várható termelés kalkulációt, nehogy kevés legyen.
    Olvasd el az összefoglalót, abban szerintem választ kapsz a mono/poli kérdésedre. Ezek közül a panelek közül szerintem tök mindegy melyiket választod. Azt nézd meg ki, mennyi jótállást ad rá, mert abban azért vannak különbségek.
    Nekünk 6kW Fronius inverter van, ami aktív hűtéses a padlás feljáróban. A fal másik oldalán előszoba van, 10-es válaszfal, de még a legnagyobb melegben sem hallottam ott semmit.
    Lakásba nem igazán tenném, mert azért van hangja, de számomra annyira nem volt zavaró, még a legnagyobb melegekben sem, mikor ott álltam mellette, mint arra nagyon sokan panaszkodnak. Nyilván ez egyén függő kit, mennyire zavarnak a hangok.

  • warning19

    csendes tag

    válasz tothbe #7568 üzenetére

    Ez az indoklás marhaság. Ha valaki nem fizeti a számlát, azt is lekötik az oszlopról, mindenféle áramszünet nélkül. Megvan hozzá az eszközük, és elméletileg a tudásuk is, hogy megoldják. Ha jól tudom esőben, havazásban nem lehet ilyet csinálni, de azon kívül simán.

  • warning19

    csendes tag

    válasz curioustee #7609 üzenetére

    A 3. ponthoz némi tapasztalat. Nekem 6kW-os inverteren van 7kWp-nyi Qcells 350W-os panel, pont délnyugati a tájolás, 40 fokos tetővel. A nyári nagyobb melegekben valóban csak 5,2-5,3kW-ot tud teljesíteni, de amint nincs nagy meleg, simán vág az inverter. Nekem anno többen is tanácsolták itt, és máshol is hozzáértők, hogy ilyen tájolásnál gazdaságosan 20% körüli túlnapelemezésben érdemes gondolkodni.

  • warning19

    csendes tag

    válasz kovik1989 #7637 üzenetére

    Az is kérdés, hogy mi és hogyan fér el a tetődön. A 10kWp-nyi teljesítményhez kell kb. 30 panel, van ennyi hely egyáltalán a tetőn?
    Ha nekem kellene panelt választani most 330-340W alattiakat már felejteném is el, azok régebbi technológiával készültek, és kifutó modellek, nem beszélve arról, hogy a 285W-os panelből 35db-ot kell felrakni, egy modernebb 350-370W-osból pedig csak 27-28-at. Ez kevesebb tartószerkezetet, és munkadíjat kell jelentsen, igaz, hogy a kifutó készlet olcsóbb, de nem annyival.
    Inverter tekintetében, én a későbbi javíthatóságot tartottam szem előtt. A Growatt, SMA invertereknek ha utánaolvasol sok helyen írják, hogy javíthatatlan. Ha gari időn belül döglik meg, akkor cserélik, ha utána, akkor 90-95%, hogy kuka. Én Fronius invertert vettem, még ha drágább is mint a legtöbb, mégpedig azért, mert ez kb. 90-95%-ban javítható. Ennek akkor lesz nagyon nagy jelentősége, ha a szaldó kivezetése után bedöglik az inverter gari időn túl, és újat kellene venni. Ez pedig új engedélyeztetést, új szerződést jelen, amivel bukja az ember a szaldót. Persze lehet trükközni, hogy veszek egy másik ugyan akkora invertert, de ha megdől vele valaki, akkor szép kis büntire számíthat szerintem. Illetve egy inverter javítás 100 000ft körüli összeg, egy új pedig 4-500 000ft, plusz a szerelés. A gariidőn belüli esetleges meghibásodásnál sem mindegy, hogy lesz e egyáltalán még az importőr akinél kopogtatni kell, vagy hosszú, bonyolult és lassú procedúra az egész, mert mondjuk 2-3 szerelő van az országban aki a cseréket intézi. A Froniusnak országos szervizhálózata van, gyorsan reagálnak. Szóval nem biztos, hogy nem éri meg egy 3-4 milliós rendszernél már az elején rákölteni még 100 000ft-ot hosszútávon.

  • warning19

    csendes tag

    válasz kovik1989 #7641 üzenetére

    A Froniusban a ventilátor zúg. Nekünk a padlás feljáróban van, másik oldalon az előszoba, soha nem hallottam még a lakásban zúgni, még a nyári nagy melegekben sem.
    Ott mellette állva természetesen lehet hallani, nekem olyan mint egy nagyobb pc ventilátor hang. Igaz nem vagyok vájt fülű, biztos van akit zavarna, de a lakásban nem hinném, hogy már hallaná.
    A passzív hűtésű inverter nem zúg, ha jól tudom pl. a Growatt, Solaredge is ilyen.

  • warning19

    csendes tag

    válasz kardkovacsi #7642 üzenetére

    Nem tudom lesz e kapacitásuk ilyenre, de elképzelhetőnek tartok én is valami ellenőrzést. Például éves leolvasásnál széria szám ellenőrzés.

    Nálunk kb. 10 éve a kéményseprők kezdtek okoskodni, és felragasztottak egy vonalkódos matricát a kazán oldalára, és azt mondták, hogy azt fogják következő évben lecsipogni, és ha nem lesz meg, vagy nem azt dobja a rendszer amit kell, akkor kikapcsolják a gázt. Következő évben jött az ellenőrzés, és nem is nézték meg, még a kazánt se akarta csekkolni az ember, nekem kellett szólni, hogy ne egy öngyújtóval bohóckodva nézze meg a huzatot. Azóta se nézte senki a matricát, pedig próbából még a kazánajtót is levettem egyik évben, de nem érdekelte őket.

  • warning19

    csendes tag

    válasz kovik1989 #7647 üzenetére

    Sok alkatrész nem termékspecifikus, hanem tömegcikk, után lehet rendelni egy alkatrész nagykerből, webshopból is.
    A jótállást nem a gyár adja, mondjuk a Growattnál, hanem a magyar disztribútor. így ha ők csődbe mennek, nevet váltanak jogutód nélkül, akkor levelezgethetsz te Kínában Chang-al, nem fog tudni/akarni semmit csinálni. Annak sokkal nagyobb esélyét látom, hogy egy magyar cég csődbe menjen, bedőljön, mint a kínai gyár. A Fronius európai, őket nagyobb eséllyel találod meg, és segítenek mint egy Kínait.
    Konkrétan az invertert engedélyezik, ezért kell bejelenteni ha változás van. Ha egy 10kW-os invertert raksz fel először csak 10kWp-nyi panellal, és kevés a termelés, te meg úgy döntesz tetetsz még fel 5-10 panelt, azzal nem foglalkoznak, hiszen 10kW-nál nem tudsz többet termelni/visszatölteni a hálózatba.

  • warning19

    csendes tag

    válasz kardkovacsi #7652 üzenetére

    Ez így van. Azt nem tudom, hogy a Growatt mint márka létezik e globálisan, vagy csak egy magyar piacra matricázott termék. Ugyanis a kínai gyárak azt írnak rá a termékre amit kérsz, csak rendeljél értelmes mennyiséget. A Fronius meg Európában mindenhol Fronius, ők nem matricáznak semmit. így a Froniust megtalálod ha a magyar piacról el is tűnnek máshol, míg a kínai cuccok nagy részét azt se lehet tudni melyik gyár készítette.

  • warning19

    csendes tag

    válasz Geresics #7671 üzenetére

    A nap melyik szakában érdemes a frissítést megcsinálni?

Új hozzászólás Aktív témák