- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Windows 11
- Mesterséges Intelligencia topik
- Microsoft Excel topic
- Van, amit nehéz lett megtalálni a Google keresőjével
- VPN topic
- Facebook és Messenger
- Mozilla Firefox
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Proxmox VE
-
IT café
A topik mindazokhoz szól akik foglalkozni szeretnének, vagy már foglalkoznak vasútmodellezéssel. Nem csak szegecs számláló technikákról szól az oldal, elfér rajta minden ami modellvasút. Vagyis a legpontosabb, profin kivitelezett modelltől, a házilagosan, papírmasé-fűrészpor technikával készült terepasztalig bármi.
Új vagy régi, digitális vagy analóg, bárki bármilyen témával jelentkezhet, hogy a közösség okuljon, szórakozzon általa. Kiállításokon készült képekkel, vagy a saját alkotásokról készült fotókkal és persze megfelelő magyarázó szöveggel a képekhez.
Új hozzászólás Aktív témák
-
[w]
őstag
sziasztok!
kislányomnak elővettem a 30 éve gondosan elrakott PIKO készletet, de sajnos a mozdony (BR 110 dízel) nem mozdul meg...
belenéztem és ha közvetlenül a motornak adok áramot, akkor az megy, tehát nem ott van a hiba, de a többi részével nem tudok mit kezdeni, hol-mit nézzek
ismeri valaki ezek javítását, egyáltalán van értelme vesződni vele?
sajnos ahogy elnézem még a használtak is (nekem) horror áron vannak, egy rövid kis szórakozásért nem tudnék sokat kiadni érte
cmdr PETER W. VOLKOV
-
rita7107
aktív tag
Szia. Ha a motor közvetlen tápról forog:
Nézd meg, hogy kerekekről forog? Bármelyik kerék párosra kötöd az áramot mozog e a motor?
1. a -Ha igen, akkor a síneknél van gond.
b -Ha nem, akkor nézd meg hogy a motor/kerék között van e kapcsolat.
2 a -Ha igen, akkor -> 1.a
b -Ha nem akkor itt keresd a vezetékszakadást.3. Ne dobd ki!!!
Nekem a tanárom mindig azt tanította, majd én is ezt tanítottam (híradó szak), kövesd a jel (jelen esetben, az áram) útját! A jel csak úgy nem tűnik el. Valahol ott kell lennie. -
Batman2
őstag
Ahogy az előttem szóló is írta, próbáld végig a motortól távolodva az elektromos vezetékeket a kerekekig, meddig teker a motor, hol szakad meg a vezetés !
Lehet csak a kerekek és a kerék áramszedők vannak leoxidálódva, koszosak.
De ha áramot a kerékről is kap, mégsem tud moccanni a motor, akkor pedig be van ragadva a hajtáslánc, ami szintén nem lenne meglepő 30 év után, a zsír is be tud állni.
Ekkor ki kell mosni egy kis lakkbenzin hígítval, esetleg féktisztító sprével (ez esetleg bánthatja a műanyag alkatrészeket), majd kevés olaj és kis zsír újra a hajtásláncra.
A WD-40-nel való alapos befújása a hajtásláncnak is megoldhatja a dolgot, jó oldószer is, nem csak kenőanyag !
He véletlen Debrecen, vagy közelében vagy, szívesen segítek.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
[w]
őstag
válasz rita7107 #5903 üzenetére
&Batman2
köszönöm az iránymutatásokat, némi idegállapotot követően úgy tűnik sikerült életre kelteni (nem árulom el hányszor ugrott szét a szerkezet úgy, hogy azt hittem megölöm magam )
szóval most működik, de nem 100%-ig megbízható, általában csak úgy tud elindulni, ha meglököm, utána már stabilan megy minden sebességen
egy-két helyen a mozgó részek kaptak kenőanyagot, de nem tudom mi lehet még a gond. rosszul raktam volna össze a motort? ezen lehet még javítani?
nagyon nem vagyok jártas a témában, a neten sem találtam sehol jó, részletes leírásokat szereléshez és karbantartáshoz, így például nem tudom érdemes-e szétszednem a zsámolyokat és kitisztítani/kenni
cmdr PETER W. VOLKOV
-
Batman2
őstag
Ha semekkora feszültségre sem indul magától, csak "belőkve", akkor még mindig oxidos lehet a kerék, illetve a kerék áramszedő.
Én a mozdonyt hátára fordítva, drótszálakkal a kerekekre, vagy egyest a burkolatot levéve, a motorra adva az áramot, közepes fordulaton, benzines ronggyal végig törlöm a kerekeket forgás közben, rengeteg trutyit szed le, mindig legalább is szürke a rongy.
Így lehet jól megtakarítani a tapadó kerekeket, gumigyűrűket is, már amelyik mozdonyon van ilyen.
Az sem mindegy, a kerék áramszedők mennyire nyomódnak rá, feküdnek fel a kerékre.
Ha kell, pici hajlítással azon is kell állítani.
És használat közben az ónozott sínről, pláne ha az is le van oxidálódva, sok koszt szed magára, ami nem vezet, vagy részben félvezető tulajdonságú, de mindenképpen akadálya a rendes áramátadásnak.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Boldog Karácsonyt és örömteli vasútazást, építést mindenkinek !
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
[w]
őstag
válasz rita7107 #5909 üzenetére
boldog karácsonyt mindenkinek!
miután szerencsésen, károkozás nélkül kipucoltam az áramszedős és egyéb mozgó részeket már gyönyörűen, noszogatás nélkül fut a mozdonyom!
de mindig van egy de: az egyik izzó úgy tűnik kiégett, ehhez hol találok pótlást vagy helyettesítő (LED-es) fényforrást?
cmdr PETER W. VOLKOV
-
rita7107
aktív tag
Próbáld meg a ZZemoki-t. Ha küldesz neki fényképet, biztos tud segíteni. Az "Öreg" nagy bűvész. Már vagy 3x (ha nem több) éve működteti a cégét. Kb. 10 éve bevittem hozzá egy fekete dobozkát. Pár perc keresgélés után átadta a leírását. Pedig azt a dobozkát még 92-ben vettem. Ha ő nem tud segíteni, akkor van még a Csíkos-műhely. Virág úr a másik nagy SZERELŐ.
-
titán
válasz rita7107 #5914 üzenetére
Azért nekem is vadászni kell a jó beszerzéseket, a régebbi világításhoz nem digitális környezetre egy kicsit nehezebb, de az AUHAGEN-től vannak megfelelő izzók és talán soknak tűnik ez az ár, de szerintem még elfogadható. Olcsóbb lenne LED használata, de pólusváltás megoldása bonyolítja a dolgot, ha nem digitális rendszerben gondolkozunk
-
Batman2
őstag
Ha már nem kapsz ilyen ízzót, akkor a következő képpen is megoldhatod normál LED-del, hagyományos analóg rendszerben:
Én sok évvel ezelőtt kísérleteztem ezt ki, mikor már nem volt pót ízzom és azóta is rendben működik.
A Fehér LED esetében és nagyobb áramerőt alkalmaztam a jelzett 360ohmos ellenállással, hogy ne csak látható legyen hanem tényleg lámpa szerűen világítsa is meg a sínt, terepet, de lehet nagyobb ellenállást is betenni, ha kisebb fényerő a cél.
A nagyobb áramerő miatt javasolt még egy plusz dióda beiktatása a LED elé, a képen jelzett D dióda, mivel a motor, mint tekercs működése közben keletkeznek indukciós tüske impulzusok, mikor pillanatokra érintkezési kimaradás van a kerék és a pálya között, vagy hírtelen lekapcsoljuk az áramot.
De enélkül is működik, a lényeg a 100nF-os kondenzátor, ami elnyeli ezeket az impulzusokat.
Ahová piros fény kell, oda pedig piros LEDet tettem be 1K ohmos ellenállással, mivel annak csak jelzés funkciója van, nem megvilágítás, így biztosan elég a kondenzátor, nem kell elé plusz dióda.
Mindkét LEDet menetiránynak megfelelő polarítással kell beszerelni, ellenállások 0,25W-osak.
Ha arra van szükség, hogy a LED mindíg világítson, menetriánytól függetlenül, akkor egy egyenirányító hidat kell beépíteni a LED elé.Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
rita7107
aktív tag
válasz Batman2 #5916 üzenetére
Örülök, hogy megosztasz analóg rendszerre kapcsolási rajzot.
Amióta elindult a DCC azóta mindenki csak azt csinál. Én pedig csak is analógban gondolkodtam mindig. Függetlenül, hogy mi a "divat". Tudom a dcc sok plusz dolgot biztosít, meg haladni kell a korral. Viszont egy elektronikai szakembernek ez a "kihívás". -
Batman2
őstag
válasz rita7107 #5917 üzenetére
Teljesen egyet értek Veled !
Bár nem vagyok elektronikai szakember, ez csak a hobbim, a végzettségem teljesen más, de gyerek korom óta benne vagyok mind a vasútazásban, mind az elektronikában.
Én is csak analógban gondokodom, azt én magam tudom kialakítani, egyéni rendszert lehet építeni. Itt meg van az építés öröme, nem egy készen kapott rendszer, kétszer használom és már meg is untam.
Van még sok egyéb ötletem, kacsolásom.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
titán
válasz Batman2 #5918 üzenetére
Digitális rendszer használata sem kész dolog, lehet építeni és vannak olyan opciók amelyek analógban nem működnek ha élethű modellezésben gondolkozik az ember. Nincs mit megunni rajta, mert ez a hobbi is olyan, ha elkezded, valójában sosem lehet befejezni, csak leállni.
-
rita7107
aktív tag
Szerintem analógban 90%-ban meglehet építeni mindent. A hang, és az egyéb vagonokkal kapcsolatos dolgokat nem lehet megcsinálni.
Viszont míg egy analóg rendszerben "pár alkatrész" és megcsinálod, addig a digit rendszerben egyben kell megvenned. Arról nem is beszélve, hogy ott külön táp, külön központ, vezérlőpult...
Természetesen a digitnek is van szépsége, amit nem vitatok. -
titán
válasz rita7107 #5920 üzenetére
Élethűről írtam. Az nem megy analógban. A világítás végig azonos fényerő és álló helyzetben is világítanak a mozdonyok, személykocsik, egy 15 vagonos "nem üres" teherszerelvény elindulása és megállása sem életszerű.
A jelzők és váltók kezelése is problémás de itt is az esetek többségében neked kell kiépítened a kész elemekből a váltóvezérlőt minek barkácsoljam ha van kész elem, ami üzembiztosabb mint amit én forrasztgatok össze.
A hang és mondjuk a gőzmozdony füst jobban szinkronizálható és a digitélis modulok lényegesen olcsóbbak mint a kombi analóg-digitális hangmodul.
A pálya vezérlés is egyszerűbb.
Én megpróbálom a valósághű irányba vinni a dolgokat és a barkácsolási késztetést az analóg mozdonyok, kocsik digitalizálásával fedem le. Mert hiába van együtt egy modulon a hang és a vezérlő annak beépítése, a világítás korszerűsítés ad azért munkát, de ha az eredmény egy digitális vezérelt üzemmódú, hangos Ludmilla 83000 Ft helyett 25000 Ft-ból, akkor azért elégedett vagyok a munkámmal. -
Batman2
őstag
Ízlések és pofonok...
Tudom, hogy manapság már szinte mindent megkapsz készen, ha elektronikáról van szó, minden okos (az ember meg sajnos egyre butább...), de ebban pont az építés öröme a lényeg, az, hogy Te magad csinálod meg, vagy hasonlóra, vagy teljesen másra az elektronikát és az saját, nem készen vetted !
Ezt csak az érti, aki szereti az elektronikát, szeret bütykölni, persze kicsit azért ért is hozzá, kihívás házilag megcsinálni, és nem készen megvenni!Egyébként a kocsik világításán már én is sokat gondolkodtam analógban, hogy lehetne úgy megcsinálni, hogy álló helyzetben is világítsanak.
Egyelőre nekem úgy vannak megcsinálva a személykocsijaim, hogy ha megáll a szerelvény, akkor pár másodpercig még megy a kocsi világítása.
De ezt már évekkel ezelőtt tovább gondoltam, hogy teszek a kocsikban valami kicsi áramforrást, amiről sok percig is képes világítani a kocsi álló, vagyis feszültség mentes helyzetben.
Amikor pedig közlekedik a szerelvény, akkor a pályából töltődik a kocsi áramforrása.
Használaton kívül pedig a kocsi alján elhelyezett mikrokapcsolóval le is tudom kapcsolni a világítást teljesen.
Vagy egy másik egyszerű ötlet és elektronika, hogy vak válgány esetén a mozdony a vágány végén a bak előtt automatikusan megáll és nem fut bele a bakba, akár úgy, hogy szépen fokozatosan lelassít, stb.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
rita7107
aktív tag
Boldog Új Évet minden fórumtársnak!
-
[w]
őstag
válasz Batman2 #5916 üzenetére
Boldog új évet mindenkinek!
hátőizé, ennyire szofisztikált megoldásokra sajnos nem vagyok képes az eszközpark és képzettségbeli korlátaim miatt, mindenesetre nagy tisztelet az alapos tanácsért!!!
(persze nyilván nem sírnám el magam, ha lenne egy plug'n'play megoldás a LED-esítésre, de hát na... )
most hogy már jó a mozdony, elkezdtem egy kisebb pályában gondolkodni, viszont ehhez még sínekre lesz szükségem.
a régi U-profilos sínekhez viszont sehol nem találok egy "kompatibilitási" leírást, hogy az újfajta rendszerben minek felel meg a régi. egyeneseknél nem akkora gond, de ahogy elnézem a kanyarnál már nem mindegy. például ami nekem van, abból 4 szakasz tesz ki egy negyed kört, az új fajtából 3, de emiatt nem tudom belőni, hogy R1-2-x melyik kategória. (próbáltam mérni sugarat/átmérőt, de azt inkább hagyjuk...)
cmdr PETER W. VOLKOV
-
[w]
őstag
válasz rita7107 #5926 üzenetére
habár ez nem oldja meg a problémámat úgy tűnik mégsem ez lesz a vesztem...
megpróbáltam volna egy modern layout-ot összerakni a régi típusú sínek felhasználásával, de mivel ezek között még nem is létezett az ívelt kitérő (fogalmam nincs mi a szakszerű elnevezése), pl. 55222 avagy BWL, így nem tudom helyettesíteni.
cmdr PETER W. VOLKOV
-
rita7107
aktív tag
Akkor marad az hogy kiegészítésként felhasználod a régi sineket. Tervezel egy pályát a SCARM (esetleg wintrack) nevezetű programmal (abban van régi és új PIKO rendszer is). Majd az alapján állítod össze a pályát. Megszámolod mennyi régi van, és először azokat rakod le a tervben, majd jönnek az újak. Ez természetesen csak akkor jó, amennyiben a sinek valóban jó állapotban vannak. Bár 30 év után nem valószínű...
-
[w]
őstag
válasz rita7107 #5928 üzenetére
jaja, a SCARM-on már túlvagyok és annak ellenére, hogy a demóval csak a pálya kb. 70%-át tudtam kirakni már abból látszik, hogy a régi elemekkel nem lehet összehozni, amit szerettem volna
szerk.: nyilván amatőr kérdés, de a különböző gyártók termékei mennyire kompatibilisek egymással? feltételezem szabvány miatt kellene, csak nem nagyon akarnak passzolni
most keresek használt síneket, végül is nem kell sok darab, hátha
[ Szerkesztve ]
cmdr PETER W. VOLKOV
-
RAiN91
őstag
Sziasztok
Kb. 15 éve, 15 évesen foglalkoztam vasútmodellezéssel, aztán pénz hiányába abba maradt a terepasztal építés. Most újra neki lendülnék, viszont helyhiány miatt egyelőre annyira gondoltam, hogy egy íróasztalnyi területen csinálnék egy állomás részletet, fordítókorongos fűtőházzal. Viszont mozognának rajta is a modellek, előre programozva, oda-vissza a váltókon stb. Ez mennyire rossz elképzelés?
A géppark nem nagy, és egyik sem digitális még. Piko 1047 Taurus van, ezt tudom, hogy könnyebb digitalizálni, illetve egy régi, szerintem kb. 50 éves Piko Nohab van (ezen kívül van még egy-két modell ami nekem jellegtelen, azokkal nem foglalkoznék). Ennek a Nohabnak a digitalizálását felejtsem el, inkább szerezzek be egy "új" Nohab-ot?
szerk.: H0
[ Szerkesztve ]
-
titán
A Nohabra úgy emlékszem hogy van annyi hely hogy egy 2-4 funkciós dekóder beépíthető, ha jó motorikusan akkor miért ne? Én belekezdenék, most két Ludmilla átépítésén dolgozom az egyik hangos lesz, én is vadásztam Nohabra, de nem találtam megfelelő minőségűt, dekódereket szereztem jó áron, így nincs akadály.
Ha privátban küldesz róla képet és megnézed hogy megy-e normálisan akkor szívesen segítek.[ Szerkesztve ]
-
[w]
őstag
a kitérők elektromos bekötéséhez van valahol egy igazán szájbarágós magyar leírás?
nem vagyok teljesen satu, de amíg nem értem pontosan, addig nem tudom jól megcsinálni...
cmdr PETER W. VOLKOV
-
pirosvilamos
tag
Először is méretarány, aztán válaszolok
--pirosvillamos-- Creality Ender 3, C64, Amiga 500+, meg egy vacak laptop netre...
-
[w]
őstag
a delej bekötésére meg úgy általában mindenhez milyen vezetéket ajánlotok és honnan beszerezni?
cmdr PETER W. VOLKOV
-
Batman2
őstag
válasz rita7107 #5941 üzenetére
A váltóknál egy-egy pillantra bőven nagyobb áram folyik, mint amennyit egy mozdony felvesz, így javasolt a váltók vezeték vastagságát sem elhanyagolni !
Ha túl nagy az ellenállása, mert vékony a vezeték, akkor a váltó nem tud kellő lendülettel váltani és nagyobb az esély, hogy nem, vagy nem teljesen vált át.
A jelzők viszont tényleg minimális energiát igényelnek, pláne, ha LEDesek, ott akár a 0,1-es is elmegy, bár én nem szeretem már az ennyire vékonyat.
Nekem a pálya áramellátását 0,5-ös vezeték biztosítja, igaz több méteren keresztül kell vezetnie.
A váltók is 0,3-0,5-ös vezetékkel vannak huzalozva, részben tömör, részben sodrott.
A pálya tépellátásához a 0,5-ös kicsit tulzás a + ágon, viszont a földvezetékhez kell, mert az vezeti a váltók, jelzők és a pálya áramát is közösen, de ebből is van kettő, a pozitívval együtt, mivel a lap egyik, illetve másik szélén is futnak így gerinc vezetékből is kettő van.
A pálya áramellátásában még így is előfordulnak zavarok, de az már inkább a régi síneknek, a mozdonyok esetleges áramszedési problémáinak tudható be.Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
[w]
őstag
váltókapcsoláshoz mi az ajánlott, még nem túlárazott pult analógon? viessmann-nal szemezgetnék, mert visszajelzős, de k.rvadrága
cmdr PETER W. VOLKOV
-
[w]
őstag
válasz Batman2 #5947 üzenetére
arra voltam kíváncsi, hogy pl. a régi Märklin (kékdobozos) vagy az új 72710, vagy a Viessmann 5547 jobb-e, esetleg a PIKO 55262?
az egyikhez drága/beszerezhetetlen a csatlakozó, vagy béna a műanyagdugója ezért nem annyira praktikus/ajánlott stb.nem szakirodalmilag, hanem használati/tapasztalati szempontból kérdeztem
elnézést kérek, tényleg totálisan félreérthető volt az eredeti kérdés, mivel nem tettem hozzá hogy elektromos váltók kezelésre gondoltam! egyébként annyira hülye vagyok, hogy a kézi váltóhoz is kapcsolópultot keresek...
cmdr PETER W. VOLKOV
-
rita7107
aktív tag
Szia.
Semmi gond a kérdésekkel. Szívesen segítek (-tünk).
Szerintem ha ennyire "amatőr" vagy az elektronikában, akkor vedd meg a PIKO kapcsolópultot. Ehhez van bekötési útmutató. Egyszerűen nem tudod elrontani, tönkre tenni a váltókat.
Amit még javasolhatok, próbálj meg a lakhelyed környékén találni egy szakkört, valamint rengeteg szakirodalmat beszerezni. Akár elég a képeket megnézni a neten. Rengeteg van belőle. Ha nem találsz a neten könyvet, akkor könyvtárból kölcsönözni.
Ha szükséges írok könyv címeket. Ez valóban egy olyan hobby amihez alapvető elektronikai tudás szükséges.Első körben elektronika szempontjából olvasd végig az alábbi oldalon található könyvet. Itt az alapoktól kezdi az egészet.
[link]
Új hozzászólás Aktív témák
- Fűnyíró topik
- EAFC 24
- Milyen notebookot vegyek?
- Vezeték nélküli fejhallgatók
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Érkezik Magyarországa az LG szuper dizájnos hordozható projektora
- Sorozatok
- GoPro Topic
- Faragott a Radeon RX 7700 XT árán az AMD
- Garmin Forerunner 165 - alapozó edzés
- További aktív témák...
- 205/55 R16 5x112 alufelni michelin nyári gumival
- Ikea falilámpa
- Kibernetik Mobil klíma, 3,5kW légkondi, légkondícionáló
- LAICA Genova HYDROSMART rendszerű csapra szerelhető mikroplasztik-stop vízszűrő + ajándék LAICA fém
- Eladò Philips Series 2000 LatteGo automata kávégèp tejhabosìtòval ùjszerű àllapotban