-
IT café
A topik mindazokhoz szól akik foglalkozni szeretnének, vagy már foglalkoznak vasútmodellezéssel. Nem csak szegecs számláló technikákról szól az oldal, elfér rajta minden ami modellvasút. Vagyis a legpontosabb, profin kivitelezett modelltől, a házilagosan, papírmasé-fűrészpor technikával készült terepasztalig bármi.
Új vagy régi, digitális vagy analóg, bárki bármilyen témával jelentkezhet, hogy a közösség okuljon, szórakozzon általa. Kiállításokon készült képekkel, vagy a saját alkotásokról készült fotókkal és persze megfelelő magyarázó szöveggel a képekhez.
Új hozzászólás Aktív témák
-
senior tag
Sziasztok!
Milyen vezérlőtrafót ajánlotok megvételre H0-ás vasutakhoz?
-
marciart11
aktív tag
válasz Oposzumtoszó #5703 üzenetére
Szia!
Dc vagy Ac vagy digitális rendszer? -
senior tag
válasz marciart11 #5704 üzenetére
AC-t szeretnék, de nem tudom, hogy a digitális mennyivel jobb. Érdemes inkább arra beruházni?
-
YanezTTrain
tag
válasz Oposzumtoszó #5705 üzenetére
Tisztázzuk a fogalmakat.
AC: Váltakozó áram
DC: Egyenáram
Digitális rendszer: Elvileg mindegy mi van a sínben mert a digitális elemek csinálnak mindent. Hangsújozom, hogy csak elvileg mindegy!AC rendszerben analóg vasút létezik, a Märklináltal kidolgozott három sínes rendszerben, Rohadt megbízható, a régi teljesen fém mozdonyok kocsik hihetetlen strapabíróak. Ma már szinte minden gyártó készít AC mozdonyokat is, a Märklin rendszer a reneszánszát éli. Pl. A MIniatur Vunderland laza 5000 nm-es asztala is Märklin Digital.
Vagyis létezik természetesen digitális rendszer itt is, Több féle komolysággal, tudással, a Deltától az Mfx-ig.DC azaz mezei kétsínes rendszerben mindenki gyárt vasutat, a Limától, a Märklinig. Van digitális rendszer millió egy fajta ebben a témában természetesen.
Ha teljesen kezdő versenyző vagy és eldöntötted mivel akatsz foglalkozni, akkor analóg AC rendszerben egy 30 wattos Märklin trafót javaslok, analóg DC rendszerben pedig a jó öreg PIKO Fz1-et. Picit koros darabok, de szinte elpusztíthatatlanok. Digitális rendszerhez az adott rendszerhez javasolt tápegységet illik megvenni.
Analóg előnye az olcsóság, digitálisé a tudás és a gyakorlatilag nulla kábelezési munkaigény,
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
ArthurShelby
addikt
válasz YanezTTrain #5706 üzenetére
Hangsúlyozom
A rosszban mindig van valami megtévesztően jó, különben nem választanánk a rosszat
-
senior tag
válasz YanezTTrain #5706 üzenetére
Köszönöm a segítséget, extrém kezdő vagyok.
Közben kaptam ajándékba Roco Geoline síneket és váltót. Szerintem ezen a vonalon indulok el. Gondolom ez is kompatibilis az általad emlitett rendszerekkel. Csak a bekötést kell a síngyártó leírása alapján megcsinálni, hs jól gondolom.
[ Szerkesztve ]
-
YanezTTrain
tag
válasz Oposzumtoszó #5708 üzenetére
Roco az sima kétsínes, nem lesz gond vele. Trafót mint mondtam volt, ha nincs akkor egy Piko Fz1-et szerezz be, kezdetnek tökéletes. Analógban.
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
senior tag
válasz YanezTTrain #5709 üzenetére
Az asztal alatt szeretném elvezetni a kábeleket. A váltót ha bekötöm, meg lehet úgy oldani, hogy ott kapjon feszültséget az egész pálya? ( Ha veszek még váltót, azt is be kell kötni, ez tiszta. )
-
marciart11
aktív tag
-
YanezTTrain
tag
válasz Oposzumtoszó #5710 üzenetére
A váltóvezérlő elektromágnes el van választva a pályától, mert a vonatok egyenárammal mennek, az elektromágneseknek meg jó a váltóáram is. A tartozék kimenete a trafóknak általában váltóáram. Vagyis a pályába két külön vezetéken kell feladnod az egyen feszültséget a vonatok működéséhez. Analógról beszélek persze. A digitálisat nem tudom nem volt és nem is nagyon lesz olyan vasutam. Ha használni fogsz kapcsoló síneket, illetve szigetelt síndarabokat kapcsolónak, akkor a váltóáram és az egyenáram egy-egy pólusát is össze kell majd kötnöd.
Az analóg vasút minden gyártmánynál szinte megegyező. A neten találsz régi PIKO és TT katalógusokat. Azokban az alap kapcsolások le vannak írva, rajzolva, tök jól elmagyaráznak mindent. A roco, stb is mind ugyan az analogban, legfeljebb más a kinézet. Vagy el tudom neked küldeni pdf formátumban a Gerhardt Torst Vasútmodellezés c. könyvet, abban elég profin le vannak írva a dolgok. De ha nagyon bele akarod ásni magad az analóg cuccokba, akkor kezdd el megszerezni a Linzbauer Tamás Vasútmodellezés c. könyvét. Előre szólok, nem olcsó, mert bár több mint húsz éves könyv még ma is topon van a témában, ezért ha felbukkan egy példány - arany árban - azonnal viszi is valaki.A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
YanezTTrain
tag
válasz marciart11 #5711 üzenetére
Lájklájklájklájklájk...
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
hanzohattori
csendes tag
válasz marciart11 #5711 üzenetére
Miért sajnos? Medikerben vetted a Brawát? Videón szépen ketyeg :-).
-
marciart11
aktív tag
válasz hanzohattori #5715 üzenetére
Mert Marklin Fan vagyok . Jaja Medikeres szerintem az árát megéri kellemes meglepetés volt. Amúgy a mechanika minősége nagyon közeliti Marklint. Fém alváz fém fogaskerekek, fém forgó váz.
-
hanzohattori
csendes tag
-
hanzohattori
csendes tag
válasz marciart11 #5716 üzenetére
-
YanezTTrain
tag
válasz hanzohattori #5719 üzenetére
Finom kis cuccok! Gratula!
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
marciart11
aktív tag
válasz hanzohattori #5718 üzenetére
Szép! MArklines?
-
YanezTTrain
tag
Vagyunk itt páran Märklin őrültek...
Na szevasztok!
Új év új terepasztal a kiállításokra.
Az eddig kiállításokra hordott asztalomat sikeresen elpasszoltam. A tárolása sem volt egyszerű, a szállításról nem is beszélve, és a mozdony-kocsi mennyiség is kinőte a méreteit. Elkezdtem egy több elemből álló asztal tervezését, építését. Nem nevezem modul asztalnak, mert nem modul szabványok szerint épül, hanem főként a vágánymezők méreteihez íveihez igazítva. Leginkább azért, mert M-es vágányanyagból dolgozom és azt darabolni elég undorító feladat.
Elsőre egy öt elemből álló U alakú vagy inkább C-a fene tudja asztalt akarok összehozni. A elemek és méretek: 1db állomás, öt vágánnyal. asztalelem: 198x50 cm. a 198 cm pontosan 11 db. 5106-os egyenes vágány hossza. 2db kilencven fokos kanyar 5200 és 5100 ívekkel két párhuzamos vágánnyal. asztalelemek: 50x50 cm. 2db 180 fokos visszaforduló befoglaló méretük 120x90 cm a csatlakozó részen leszűkítve 50 cm-re. Az íveknél a visszafordítók széle íves lesz, párhuzamosan a pályaívvel. Mindezt 8-as OSB-ből és 3x5-ös Bramac lécből tervezem. Így viszonylag könnyű, nem túl nagy méretű elemek lesznek, egy személyautóba becuccolható az egész. Lehetőség van további elemek építésére is. Mondjuk a nyíltvonalak meghosszabbítása lesz a második fázis, hadd fussanak a szerelvények.
Az asztal lábai a már bevált fél collos 10 cm széles deszka lábak lesznek, lábanként 2-2 M6-os csavarral rögzítve szárnyas anyákkal. Az asztalrészek összefogása 2-2 db M8-as csavarral alátétekkel anyákkal, a stabil kapcsolat érdekében, persze fémmel bélelt furatokban, hogy ne csócsálja ki a csavar a fát.Az asztalrészek elektromosan 1-1 RCA párral lesznek összekapcsolva vontatási áram szinten, az esetleges jelző, szakasz, stb vezetékek, pedig többpólusú csatlakozópárokkal.
Az asztal magasága 90 cm talajszinttől.Ezek a főbb paraméterek.
Ha valakinek kedve szottyanna, hogy építsen egy két asztalelemet és becsatlakozzon az asztalba, a kiállításon kiállításokon egy kis játékra, ne fogja vissza magát! Én csak kézi kapcsolású váltókat fogok használni, egyrészt a hibalehetőségek csökkentésére, másrészt, hogy játszani lehessen a vasúttal.
Szóval, ha valakinek kedve támadt a bulihoz, akkor priviben megbeszéljük a továbbiakat.A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
hanzohattori
csendes tag
válasz marciart11 #5721 üzenetére
Igen ezek mind Märklin , a ludmila digi, de nem hangos.
-
hanzohattori
csendes tag
válasz YanezTTrain #5720 üzenetére
Köszi, ha jön anyag még lefotózom. Ez a modulos megoldás okos dolog, sajnos amig kicsik a srácok esélyem sincs semmire, nincsolyan hét hogy ne mennénk orvoshoz, vagy kórházba.
-
YanezTTrain
tag
Az első elfűrészelt M-es vágánymező...A két asztalelem illesztése eddig egy 5129-es egyenes vágánymező betolásával történt a két asztalrész közé. Ez azonban nem volt egy egyszerű feladat, mert legalább három kéz kellett hozzé, vagy mindenféle akrobata mutatványok. Mit volt mit tenni, elfűrészeltem a szóban forgó vágánydarabot, a megfelelő helyen, a megfelelő szögben. Kicsit fáztam a dologtól a középső tüskesor miatt, de sikerült nem tönkre tenni a mezőt. Az összeillesztés és a meződarabok rögzítése, fixálása után a pálya tökéletesen működik A tápfeszültség és a világítási áram átvezetésére, egy régi ötpólusú Tuchel dugó-lengőalj páros tökéletes megoldás lett.
A különböző kapcsolók, nyomógombok, sorompó vezérlés, stb az új elemre vannak szerelve, így rengeteg kábelezést megspóroltam. Az új hurokelem beüzemelésével jóval nagyobb lett a bejárható pálya, a vonatnak kell jó egy, másfél perc, mire egyszer körbejárja. Na és nem utolsó sorban megszűnt a dilikör jelleg.
Gondolkodom egy 3-4 vágányos tároló fejállomás építésén, ami a hurokból ágazna ki. Így a jelenlegi 7 szerelvény hejett 10 darab tudna a pályán felváltva közlekedni.A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
marciart11
aktív tag
válasz YanezTTrain #5726 üzenetére
YanezTTrain ha tudsz hívj fel!
-
Szólista
senior tag
Hétvégi programajánló:Szolnoki országos vasútmodell kiállitás
Nem vagyok normális. Na és?!
-
marciart11
aktív tag
-
YanezTTrain
tag
Indul az új kiállítási anyag építése. Még hiányzik néhány váltó és nem eldöntött a terep kialakítása sem. Rendes igazi terepasztal legyen, vagy az 50-es 60-as évek stílusában épüljön egy inkább játékvasút jellegű pálya?
Ez a kérdés még nyitott.
Egyébként az asztal kisebb mint az eddig kiállításokra hordott, de tömörebb lesz, jóval több menetlehetőséggel, mint az elődjén volt.A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
rita7107
aktív tag
válasz YanezTTrain #5732 üzenetére
Ez nagyságban mekkora?
TT? H0? -
YanezTTrain
tag
válasz rita7107 #5734 üzenetére
H0. Märklin M vágányanyagból.
Az asztal mérete 93 x 185 cm.A pálya érdekessége, hogy a belső pályakör R300-as ívekkel épült. Ez a Märklin M vágányrendszer specialitása, az úgynevezett Industrial curves, vagyis iparvágány ív. Persze ezen csak a rövid 3 tengelyes mozdonyok és a kis kéttengelyes kocsik tudnak gond nélkül közlekedni.
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
YanezTTrain
tag
Ez a két terv a befutó a demo asztal építésénél. A terület igényük egyforma, ugyan arra az asztalra feltehető mindkettő. Nem akarom tüllihegni a dolgot, három szerelvény futtatása elegendő. Csak régi dolgok lesznek felrakva. Már amennyit össze tudok szedni. Régi mechanikus sorompó, ívtartós híd, stb. Igazi Märkklin hangulat lesz az 50-es évekből. Erre az első pálya alkalmasabb, a második már komolyabb terepépítést igényel.
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
rita7107
aktív tag
válasz YanezTTrain #5736 üzenetére
A felső terven a külső ív az milyen magasságra megy fel?
Van egy vegyes vágányzatú terv (pálya), amin nem akar összejönni a magasság. Igaz az enyémen át megy az egyik a másik felett. Mindjárt beillesztem a képet. -
YanezTTrain
tag
válasz rita7107 #5737 üzenetére
Mindkét terven 70 mm a magasságkülönbség. De úgy, hogy az állomás 30mm magasságban van elhelyezve, ehhez képest az egyik pálya 30mm-t süllyed, a másik 40mm-t emelkedik. Így jön ki a 70 mm de két részletből. Kíméli a mozdonyokat a kisebb emelkedő és esztétikusabb is, minz ha csak az egyik vágány emelkedik,mint a fogaskerekű.
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
laskr99
addikt
Sziasztok!
Egy ismerőstől kaptam H0 vonatokat, köztük a nála javításra leadott sajátokat. Valahogy rendbe lehetne a nagy részüket hozni?
A piros aljú dupla áramszedős villanymozdonynak az egyik motorja néha megáll, és a kerekeket meg kell mozgatni,hogy menni tudjon újra.
A sárgult fehér tetejű, piros oldalúnak meg a motorja leégett vagy nem tudom, hirtelen lassú lett, és 2cm/perc a sebessége, így javításra+ütköző stb pótlás kéne(többi dettó) a maradékról semmit se tudok, van szaki aki fel tudja újítani és pótolni őket?[link]
-
ArthurShelby
addikt
Modellvasút+macska [link]
A rosszban mindig van valami megtévesztően jó, különben nem választanánk a rosszat
-
Pityu89
senior tag
válasz YanezTTrain #5744 üzenetére
És most verseny!
-
marciart11
aktív tag
válasz YanezTTrain #5744 üzenetére
elérted a 90 es évek közepét
-
YanezTTrain
tag
válasz marciart11 #5746 üzenetére
Tovább nem is megyünk. Itt a vége. Még a Delta vezérlő amire fáj a fogam és akkor vége a mutatványnak. Onnan már nincs gyűjtögetés csak boldog buta vasutazás. :-)
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
marciart11
aktív tag
válasz YanezTTrain #5747 üzenetére
Helyes a játék a lényeg
-
hanzohattori
csendes tag
válasz YanezTTrain #5747 üzenetére
Látom meghúztad a határt, én nem bírok megállni, megint beszereztem egy csomó gépet. Majd lövök képeket.
-
hanzohattori
csendes tag
válasz marciart11 #5748 üzenetére
Hallom voltál Rudinál, megint van neki egy csomó "C" vágánya.
Új hozzászólás Aktív témák
- Ingyenes vagy akciós szoftverek
- OLED TV topic
- CASIO órák kedvelők topicja!
- Redmi Note 13 Pro 5G - nem százas, kétszázas!
- Autós topik
- Ülésezik a hardveregylet
- Gumi és felni topik
- A Watch7-tel debütálhat a Samsung vércukormérője
- HTPC (házimozi PC) topik
- Oppo Find X5 Pro - megtalálták
- További aktív témák...