-
IT café
A topik mindazokhoz szól akik foglalkozni szeretnének, vagy már foglalkoznak vasútmodellezéssel. Nem csak szegecs számláló technikákról szól az oldal, elfér rajta minden ami modellvasút. Vagyis a legpontosabb, profin kivitelezett modelltől, a házilagosan, papírmasé-fűrészpor technikával készült terepasztalig bármi.
Új vagy régi, digitális vagy analóg, bárki bármilyen témával jelentkezhet, hogy a közösség okuljon, szórakozzon általa. Kiállításokon készült képekkel, vagy a saját alkotásokról készült fotókkal és persze megfelelő magyarázó szöveggel a képekhez.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Core2duo6600
veterán
válasz Batman2 #5800 üzenetére
Nekem kis koromban volt nem tudom milyen valami orosz lehetett aminek vagy 40 cm vagy mégtöbb volt a sínmérete a két szélső szál között, és minden massziv fémből volt, 3 sines volt az az áramot a középsőből vette váltóáramos volt,a mozdonyon kellett az irányt kapcsolni, valami ilyesmi méret nincs ma ?
Igaz annak a pályáját egy féleképpen lehetett csak összerakni, de sajnos már nincs meg, már amikor én használtam is beteges volt az egész, nem én voltam az első felhasználója, talán apám használhatta kis vagy nagyobb korábban.
A fa vonat az nálunk is van, egy halom sinnel hidakkal, 2 elemes mozdonnal,
Gigabyte Z390 Aorus master , Core i9 9900K, Asus RTX2070, 64 GB DDR4, Dell Latitude 6430
-
br120
csendes tag
válasz Core2duo6600 #5799 üzenetére
-
Batman2
őstag
válasz Core2duo6600 #5801 üzenetére
Az valami ősrégi Marklin kellett legyen, az 3 sines és váltakozó áramú, de erről Yanez kolléga tudna többet mesélni.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
Boldog Kárácsonyt kívánok mindenkinek és minél több modellvasútazást az Új Évben!
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
hargi
újonc
Üdv Mindenkinek! Kezdő vagyok, elnézést a primitív kérdésért. TT asztalt építettem, minden jól működik csak a váltók és a szemaforok bekötésével van bajom. Fleischmann 6720-as trafóm van a váltó fekete és a jelző fekete vezetékét bekötöttem a trafó fehérjébe és a váltó és jelző zöldjét és pirosát egy kapcsolónak (zongora) 1-1 billentyűjébe kötöttem. Működik is a váltó és a lámpa is, de a lámpa nem marad égve. Remélem érthető, előre is köszönöm, ha valaki segít!
-
hargi
újonc
válasz pirosvilamos #5806 üzenetére
Tillig EW1
-
pirosvilamos
tag
Jól félreértettem ezt, azt hiszem, én a váltó állásának a visszajelző lámpájára gondoltam...
Ha azt akarod, hogy a szemafor világítson folyamatosan, akkor a "zongora" billentyűjét felhajtod, akkor folyamatosan kap áramot, és világít.
Ha automatizálni szeretnéd, ( vörös előtt megáll, zöldre elindul a vonat), akkor egy relét is be kell kötni, 08410, vagy 08414 a Tillig cikkszáma. Mondjuk 8414-el nem találkoztam még...most megnéztem, ugyanazt tudja, mint a 08410, csak nincs benne mozgó alkatrész[ Szerkesztve ]
--pirosvillamos-- Creality Ender 3, C64, Amiga 500+, meg egy vacak laptop netre...
-
hargi
újonc
válasz pirosvilamos #5808 üzenetére
Köszönöm válaszod!!!!!!
-
Pjrkrstf
újonc
Sziasztok!
Nem régen vásároltam egy Märklin digitális kezdőszettet. A benne lévő Mobile Station-nek szüksége lenne szoftver frissítésre, de ezt csak szintén Märklin Central Station-ről lehet megtenni ami nekem ugye nincs. Sajnos így az újabb típusú mozdonyokat nem ismeri fel. Tudna ebben valaki segíteni. Főleg nyíregyházi vagy budapesti elérhetőség érdekelne. Persze ha pénzbe kerül se gond!
Köszi!
-
Pjrkrstf
újonc
-
Soja
aktív tag
Sziasztok, hátha itt tudtok segíteni nekem.
Elektronikai kütyüket keresek, amiknek nem tudom a nevétModellvasútnál az egyenáram pólusai megfordulhatnak, ha mondjuk megfordítod a sínen a mozdonyt. Mivel lehet elérni, hogy ha megfordul a polaritás, akkor se változzon a motorba jutó áram polaritása? Ez a greatz híd lenne? 12V 2A körüli létezik?
A másik amit keresek: milyen elektronikai eszköz, ami a feszültséget levágja? Van bejövő 3-6-9-12V, de a világítás mondjuk fix 3V-ról működne. Mi lenne az, ami fix 3V-ot biztosít a bejövő feszültségtől függetlenül?
Köszi
-
loveiandras
csendes tag
Sziasztok! érdeklődnék hogy analóg pályán digitalizált mozdonyt lehet használni sima vezérlővel?
-
br120
csendes tag
válasz loveiandras #5815 üzenetére
Szia , lehet használni , de bizonyos feltételekkel. Először is olyan dekóder kell hogy legyen a digitalizált mozdonyban , amivel képes működni analóg pályán. Nekem jelenleg egy Tillig és négy Roco TT-s mozdonyom van , ami gyárilag digitális és szépen működnek analóg pályán. Ráadásul az egyik Roco Szergej hangdekóderes is és bizonyos sebesség (feszültség) fölött még a dízelmotor hangja is szól , ha analóg pályán megy.
-
loveiandras
csendes tag
Értem köszi a választ a dekóder tipusát nemtudom de egy 2018 trix 22225 dr42.
-
STC Speed
őstag
Sziasztok,
Tennék ki a polcomra, asztalra mozdonymodellt, lehet kapni elektronika nélkül? Tényleg csak dísznek (pl taurus,1014,v63) H0 vagy nagyobb méretben milyen megoldás létezik?
Köszi
-
Batman2
őstag
Szevasz
Igaz, már régen tetted fel a kérdésed, de mivel senki nem válaszolt, így megteszem én, hátha még jársz erre és elolvasod !
Az első kérdésed nem teljesen értem, hogy mikor szeretnéd, hogy a mozdony mindig egyirányba menjen, de jól sejted, valóban dióda híddal, (graetz híd, 4db egyszerű diódából áll) lehet azt megoldani, hogy mindegy, milyen polaritással érkezik az áram és mindegy, hogy egyenáram, vagy váltóáram, ha a mozdonyba építed a dióda hidat, az mindig egy irányba fog menni, akármi van a sinben.
A második kérdésedre a válasz pedig egy feszültség stabilizátor áramkör.
Ezt meg lehet venni készen, egy IC formájában, amibe minden fontosabb alkatrész bele van integrálva, csak pár kiegészítő alkatrészt kell hozzá tenned.
Ilyen pl. a 78XX sorozat, ahol az XX a stabilizált feszültség értékét jelzi pl. 7805 - 5V-os stabilizátor, 7809 - 9V-os, 7812 - 12V-os, 7815 - 15V-os.
Vagy hasonló pl. az LM317 stab. IC, ami változtatható feszültségű, tehát egy egyszerű ellenállás osztóval beállítható a stabilizálni kivánt kimeneti feszültség.
Egy fontos dolgot még tudni kell a használatukhoz, mindegyik stabilizátornak természetesen magasabb bemenő feszültség kell, mint a stabila tartani kivánt kimeneti érték, a különbség pedig kb. 3V, tehát pl. egy 5V-os, 7805-ös stabilizátornak minimum 8V bemenő feszültségre van szüksége, ezt figyelembe kell venni.
[link]
[link]Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
csatacsita
tag
Sziasztok!
Lehet, hogy amatőr kérdés, de rendelt már valaki aliexpressről tt-s mozdonyt? Apósnak szeretnék valamit ilyen max 10ezer forint körül a születésnapjára és én egyáltalán nem értek hozzá. -
titán
válasz csatacsita #5823 üzenetére
Hát ott nem igen van. Az eBay-en hamarabb találsz.
Nem csak az eBay.com-on hanem az ebay.de és ebay.at nemzeti oldalakon is célszerű szétnézni. Mindegyik eBay oldalon azonos az azonosító amivel be lehet lépni.Ez az eBay.com lista, a kereső tt scale írva és azután locomotives választva (a német nyelvűeknél TT spur és Lokomotiven választva, az osztrák oldalon sok és jó találat van:
Persze van olyan is ami a másik oldalon is látható
[ Szerkesztve ]
-
titán
válasz csatacsita #5825 üzenetére
Én mindkettőből szoktam vásárolni, át kell nézni a hirdetést pontosan és az alapján dönteni.
Nálad azt tudni kellene hogy milyen korszak amit gyűjt
Ep I. (kb. 1835-1920)
Ep II. (kb. 1920-1950)
Ep III. (kb. 1949-1970)
Ep IV. (kb. 1965-1990)
Ep V. (kb. 1990-2006)
Ep VI. (kb. 2007- )
A mozdony típusa: Gőzmozdony, Dízelmozdony, Villanymozdony
Esetleg csak speciális kör, mondjuk MÁV mozdonyok, vagy gyártó specifikus, Piko, Tillig vagy Zeuke ha TTNem lehet általános elvet meghatározni, fogtam már ki úgy buy it now mozdonyt (H0-ás-ban "utazom") hogy hagyaték volt bontatlan dobozban és gyorsan akart tőlük megszabadulni és ezért az átlag ár alatt rakta fel. Gyorsan el lett kapkodva.
Licitálósnál meg elszaladhatnak az árak és van amikor 25-50 € centtel más viszi el előlem egy új vagy nagyon jó állapotú dolgot.
Ha használtról van szó akkor átnézem a képeket, a leírást milyen hibák vannak, ha olyan amit akár én is tudom pótolni, kiküszöbölni akkor jöhet a dolog. Vannak viszont olyan letört alkatrészek amelyeket nem lehet pótolni csak nagyon drágán (meg kell venni egy olyat amin az megvan), a repedések, mély karcolások, megolvadt burkolat esetén az legfeljebb donorként jöhet számításba, de akkor nagyon olcsónak kell lenni, a festés hiányossága nem feltétlen nagy probléma.Világítás ha van és a motor az működjön.[ Szerkesztve ]
-
minek?:S
őstag
Sziasztok! Látom van elvétve 1-1 hozzászólás, de van állandói topiklakó itt? Most kezdenék belevágni ebbe az egész dologba és lenne pár kérdésem, vagy csak úgy amúgy is.
Üdv.:M.
-
marciart11
aktív tag
válasz minek?:S #5828 üzenetére
Szia!
Pár tanács nem tudom mennyire vagy kezdő. Elösször is döntsd el a méret arányt, H0 ha van helyed legtöbb model ebben az aranyban erhető el mivel ez a legelterjettebb,TT már kimuló félben nem javaslom, ami divat az N méret nagyon pici bárhol elfér de nem a legszebb,Z gyönyörü cuccok vannak még kisebb de ritka és kevés jarmű érhető el. El kell még döntened milyen rendszebne szeretnéd, lehet régi jó bevált analog olcsóbb massziv itt a feszültség alapján megy a mozdony, vagy digitális kevesebb kábelezés rengeteg funkcio sokkal élethübbé válik a modellezés de drágább. Illetve azt is kel ltudnod mely ország, kor tematikája szerint tervezed. Figyelem ez nem olcsó hobby mindent ne akarj. H0 több gyártó rendszere közül is választhatsz, Marklin(3 sines rendszer nagyon megbizható tartós, de limitált mozdony mennyiség igaz más gyártó is gyárt erre rendszerre,van analog(AC) és digitális), Két sines rendszerek legelterjettebb, de problémás( nem lehet hurok..)itt sok gyartó közül választhatsz. Gondold meg mekkora helyed van mennyi amit rászánsz , mit gyüjtenél stb.
-
pirosvilamos
tag
válasz marciart11 #5829 üzenetére
A TT méret abszolút nem kimúlófélben van, csak kicsit guglizz, és meg fogsz lepődni, hány gyártó csinál TT méretben modelleket, kiegészítőket...
--pirosvillamos-- Creality Ender 3, C64, Amiga 500+, meg egy vacak laptop netre...
-
minek?:S
őstag
válasz marciart11 #5829 üzenetére
Hát igazából annyira vagyok kezdő, hogy sosem volt modellvasutam és igazából azon kívül, hogy vannak a modellek, meg a pálya, még fogalmam sincs, hogy hogy lehet működésre bírni. Tehát tényleg semmi. Régóta szemezgetek már, de mindig sokallottam az árukat, viszont most használtan megpróbálkozok velük. Tematika alapján szinte kizárólagosan MÁV érdekel, személyszállítás, korban meg nagyjából Ep.3+. A nagyon leglegek azok az ilyen 470, V63, M41, M62, M61.. csak ezek elég húzósak ahogy elnéztem. Ezek közül egyedül a Taurus az, amit relatíve olcsón lehet beszerezni(PIKO), ebből is tervezek most venni egyet mindenféleképpen, de kettő is szóba jöhet(002, 009), ezekből tervezem pl az összeset beszerezni(azaz összesen ugye 10-et) hosszútávon. Leginkább ugye az van most, hogy lesz 1 db(vagy 2) mozdonyom és hova tovább? Gondolom itt jön a zsebbe nyúlósabb részre? Igaz, egyelőre még helyszűkén vagyok, szóval egy rendes, nagy terepasztal még várat magára, egyelőre a szekrényemen pihentetném őket. Személykocsikból nem találtam még olyat, ami tetszik(IC+-nak örülnék), megállókat meg egyedileg készíteném el. Összesítve tehát mindig egy kicsit akarok költeni, legelőször legyen 10db Taurusom PIKO-ból, utána a többi "szerelmem", esetleg elmenni komolyabb gyártók felé is. A rendszerekről tudnál pár szót szólni? Melyik jobb, és miért, előnyök és hátrányok? Az is jó, ha egy leírást/könyvet tudnál mondani, vagy videót(lehetőleg magyart), aztán a többit meg megoldanám akkor vagy jönnék ide.
Üdv.:M.
-
minek?:S
őstag
válasz marciart11 #5832 üzenetére
Igen-igen.. H0.. az elterjedtség miatt, meg azért, mert talán olcsóbb. Igazából csak úgy annyit, hogy tulajdonképpen hogyan épül fel egy ilyen rendszer, melyiknek mik az előnyei-hátrányai. Aztán legfeljebb visszakérdezek.
Most vettem a hétvégén egy Piko 96743-at.
Üdv.:M.
-
mrfire
őstag
Sziasztok! Kezdő vagyok a modellvasút témában, de már sokat nézelődtem a termékek között, viszont valamit nem értek, aminek magyarázatához hozzátok fordulnék
Mit jelent az, hogy a sín milyen profilú? Eddig U meg I profilok említését láttam mások hozzászólásaiban, de a boltok leírásainál semmit, ami erre utalna.
Meg lenne még egy kérdésem: Minden gyártó H0 mozdonya kompatibilis a többi gyártó H0-ás sínjeivel? -
titán
Szemből nézve, ahol csatlakozik a két síndarab.
UI ebből kétféle magasságú is van 2,07 és 2,5 sínkorona ez utóbbi elterjedtebb. Pontosabban van még 1,8 mm-es, de én olyannal még nem találkoztam.
És emiatt bár tengelytávra kompatibilis, de a mozdony alja megakadhat és kerék peremmagasság is gond lehet.Egy Piko összefoglaló a sínrendszerről
Ezt is érdemes letölteni és átnézni
[ Szerkesztve ]
-
Batman2
őstag
Egy kis elektronika !
A gyerekek miatt elő lett véve a terepasztal, és miután újra képben lettem, hogy évekkel ezelőtt mit csináltam, hol jártam, neki kezdtem egy kis fejlesztésnek.
Már régebben vettünk két jelzőt, egy 4 fényűt és egy 3 fényűt.
Törtem a fejem, valahogyan be kellene tenni a terepasztalba, hogy még érdekesebb legyen.
Utána néztem a fényjelzőkről szóló vasúti könyvemben, hogy a 4 fényű jelző a valóságban milyen jelzés képekkel rendelkezik, illetve, hogy azok mit jelentenek. Ugyan jórészt azt is meg tudtam volna valósítani elketronikailag, de a mi terepasztalunk esetében ennek nem túl sok értelme lett volna, így inkább a mi asztalunkhoz alkalmazott, egyéni funkciót, jelzésképet találtam ki.
Mindkét jelzőhöz készítettem kis elektronikát is, ami vezérli a fényeket.
A 4 fényű az állomás szakaszai alapján adja a jelzéseket, aszerint hogy mennyire nehéz haladnia a szerelvénynek az adatt szakaszon, mennyire kell csökkenetni a sebességet. Ha pedig nincs aktív szakasz, nincs forgalom, az állomási bejárati jelző piros.
A 3 fényű jelzőt egy tároló vágányokból álló mellék állomás bejáratához tettem.
Annak a vezérlése egyrészt szintén a szakaszok aktivitása szerint történik, másrészt, hogy a fővonalról leágazó két váltó éppen hogyan áll.
Ha a váltók bármelyike helytelen állásban van, a jelző piros fénnyel világít. Ha a váltók jó állásban vannak, de egyik szakasz sem aktív, csak a leágazó, tároló pályaudvarra vezető mellékvágányon lehet közlekedni, akkor a jelző sárgát világít, ha viszont valamelyik szakasz aktív, mehet a forgalom, akkor zöld lesz a jelző.Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Batman2 #5838 üzenetére
Sajnos a kisáramú diódák nem bírják az induktív terhelések okozta áramlökéseket, pár kapcsolás után tönkremennek, így a relé tekercsénél kell egy plusz, nagyobb áramú dióda védelemnek.
A módosított kapcsolás és nyákterv:[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz rita7107 #5841 üzenetére
Szia
Igen, az a mechanika által mozgatott csúszóérintkezős, egyszerű kapcsoló funkció.
Azóta mindkét kapcsolást átdolgoztam már, mert volt egy hibájuk, csak a pályán, egyik irányban történő haladás esetén működtek jól, fordíított irány, vagyis polaritás a pálya sínszálba már fals jelzéseket okozott.
Ezt csak egy adag relével, a pályát és a jelző vezrélő elektronikát teljesen szétválasztva lehetett megoldani.
Ha esetleg érdekel, majd felteszem.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz rita7107 #5843 üzenetére
Én sem vagyok elektroműszerész, csak lelkes hobbista, gyerekkorom óta érdeklődöm az elektronika iránt s bíbelődöm egyszerű és kicsit bonyolultabb kapcsoklásokkal. Csak autodidakta módon tanultam, amit tudok, előszőr csak próbálgatásokból, később már más, kész kapcsolásokból tanultam, illetve magam utánaolvastam a dolgoknak.
Az új verziót még én sem építettem meg azóta sem, csak papíron van meg, illetve egy relé sor panelt készítettem el.
Kis türelmet kérek, és összesezedem újból az rajzokat és felteszem.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Landon
őstag
Sziasztok,
Van valakinek tapasztalata esetleg Zzemoki v43-as vagy m41-es hajtással? Mindkét mozdonyban meg az eredeti Fuggerth hajtás van ami sajnos használhatatlan, rettenetes minőségű.
Szeretnék mindkét mozdonyban új hajtást rakni és a Zzemoki felé egy egyszerű megoldás lenne de félek azzal is hasonló gondok lennének idővel.
There are no traffic jams along the extra mile.//\\Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and beat you with experience.//
-
Batman2
őstag
válasz rita7107 #5843 üzenetére
A következő rajzon láthatod a módosítás lényegét:
A lényeg, hogy minden szakaszt egy 2 áramkörös relén (pirossal jelölve) keresztül kell kapcsolni, az egyik áramkör az adott szakaszt kapcsolja, a másik áramkör pedig a hozzá tartozó jelzést, mivel a jelző áramköre és a szakasz földszála közvetlen nem érintkezhet, csak a közös földponton keresztül, különben fals áramfolyás valósul meg a trafó válatkozó áramú, váltókat tápláló része és az egyenáramú, járműveket ellátó része között, hiába a diódás logika, az csak az egyik áramirányban hatásos.Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
thibeni
csendes tag
Sziasztok!
Van néhány H0-ás mozdonyom, meg nemrég vettem egy piko h0 kezdőkészletet. Adott egy csomó régi piko sín, meg az a néhány új piko sín ami a kezdőkészletben volt. Szeretnék átállni egy új sínrendszerre a régi piko-ról, mert már elég rozsdásak és nem mennek már rajta olyan jól a mozdonyok. A kérdésem az hogy milyen sínrendszerre érdemes váltani, maradjak a piko-nál, vagy inkább valami más jobb lenne. (A Peco-t nézegettem még mert a piko-nál nekem kicsit drágák a váltók, a peco váltók olcsóbbak) Bármilyen tapasztalatra, javaslatra kíváncsi vagyok, a legjobb az lenne ha lenne valami olyan megoldás ami nem csillagászati áron van, de azért jó.