-
IT café
A topik mindazokhoz szól akik foglalkozni szeretnének, vagy már foglalkoznak vasútmodellezéssel. Nem csak szegecs számláló technikákról szól az oldal, elfér rajta minden ami modellvasút. Vagyis a legpontosabb, profin kivitelezett modelltől, a házilagosan, papírmasé-fűrészpor technikával készült terepasztalig bármi.
Új vagy régi, digitális vagy analóg, bárki bármilyen témával jelentkezhet, hogy a közösség okuljon, szórakozzon általa. Kiállításokon készült képekkel, vagy a saját alkotásokról készült fotókkal és persze megfelelő magyarázó szöveggel a képekhez.
Új hozzászólás Aktív témák
-
-
prime_adam
aktív tag
-
YanezTTrain
tag
válasz HellGreg #5602 üzenetére
Üdv!
A Märklin gyerekjáték vasútja teljesen kompatibilis a H0-ás rendszerrel. A vágányok a régebbi készletekben rendes igazi Märklin C rendszerű vágányok voltak, vagyis normál háromsínes AC Märklin üzemet is lehetett rajtuk csinálni. Az újabb készletekben már teljesen műanyag sínek vannak, nyilván a költségek csökkentése végett. De egy ilyen távirányítós kis vonat simán tud futni a normál vágányzaton, akár a Märklin háromsínes rendszerén, akár a kétsínes rendszereken. Mivel műanyag kerekes a cucc, így tök mindegy neki milyen sín van alatta. A H0 mint építési nagyság, természetesen betartandó a vágányzat vásárlása esetén. Tehát a szerelvény(ek) később bármilyen H0-ás rendszerben használhatóak. A vágányanyag, ha igazi Märklin sín akkor csak a Märklin rendszerrel bővíthető, ha elektromos üzemre használjuk, ha pedig a műanyag sínes akkor azt elektromos üzem esetén el kell tenni egy fiók hátuljába "jóleszazmégvalamire feliratú dobozba.
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
YanezTTrain
tag
válasz prime_adam #5603 üzenetére
Gyakorlatilag bármilyen szilikonzsír megteszi kenőanyagnak, lényeg ne disznózsír legyen, ne grafitos gépzsír sztb... Bár a grafitos gépzsír éppen nem rossz, de a mozdony disznóól lesz tőle. Olajnak pedig a nagyon vékony olajak a jók, műszerolaj, varrógép olaj, motorolaj nem játszik, de pl. a nagyon finom, jó minőségű automataváltó olaj már elfogadható, ha nincs más kéznél. Kerülendő, sőt tilos a fékolaj, a sütőolaj és a WD40! WD40 legfeljebb a régi beszáradt olaj, zsír trutyi eltávolítására, de utána alkohollal vagy valami más mosóanyaggal el kell távolítani minden trágyát a gépből. Azután friss zsír, olaj, esetleg új kefék, érintkezőket áramszedőket megtisztítani, szükség esetén 800-1000 körüli polírpapírral felpolírozni, a forrasztásokat átforrasztani(ne legyen rejtett nem látható kontakt hiba ami9 az őrületbe kerget) és gyakorlatilag mennie kell a gépnek, mint a svájci órának.
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
HellGreg
őstag
válasz YanezTTrain #5604 üzenetére
Tegnap a Müllerben volt szerencsém élőben is megnézni pont a dupla szerelvényest, nekem nagyon tetszik.
Remélem a gyerekeknek is fog -
YanezTTrain
tag
Fejlődik az asztal villamosítása. Elkészült a belső pályakör fölött is a drótozás, már mindkét vágányon megy a villamosmozdony üzem. Persze a munka nem áll meg, be kell fejezni a két csonka felsővezetékesítését és a hurokvágány illetve a kétvágányos tároló állomás fölött sincs még vezeték. De az oszlopok már megvannak, mennek a helyükre. Pár napon belül felkerül a drót is és akkor egy nagyon nagy része készül el az átalakítási manővernek. Az utána következő fázisok már csak szépészeti optikai tuning jellegúek, maga a vasút teljesen üzemkész lesz.
[link]
Egy kis mozgás a drót alatt mind a két pályakörön egy egy villanygéppel. Tesztüzem egyelőre szerelvények nélkül.A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
HellGreg
őstag
válasz YanezTTrain #5604 üzenetére
Esetleg valami tipp hogy honnan éri meg a legjobban rendelni? Konkrétan ez a szett érdekelne:
Meg még lehet hogy rendelnék hozzá pár sínt is.
link -
YanezTTrain
tag
válasz HellGreg #5608 üzenetére
A vasutmodell.com-ról(más néven Mediker) tudod a leg olcsóbban megrendelni. Máshol mindenhol drágább. Én is barátkozom a sima ICE készlettel 18 ezerért. Lehet meglepem vele magamat karácsonyra.
Itt egy video a szerelvényről. Még egy komoly terepasztalon is megállja a helyét egész jól!
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
prime_adam
aktív tag
válasz YanezTTrain #5605 üzenetére
Köszi! Akkor nagy valószínűséggel marad az olcsóbb Tillig, kivéve ha lesz BF akció Roco zsírra
-
YanezTTrain
tag
Elkészültek az oszlopok, helyén a vezeték. A teljes vágányrendszer járható villany géppel is. Jöhet az ezüstözés, szigetelő imitációk szerelése. Komoly feladat lett kipipálva a listán. Jöhet a hegyoldal befejezése, az asztal közvilágításának fejlesztése és a fényjelzők, fénysorompók építése nagyobb tételben. Kezd az asztal olyan lenni amilyennek látni szeretném.
[link]
Videó az első villanymozdony vontatta tehervonatról, ami bejárja az egész pályát és a hurokvágányon menetirányt vált.A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
ArthurShelby
addikt
válasz YanezTTrain #5611 üzenetére
Jut eszembe a felső vezetékben váltóáram megy?
Szóval minden mozdony, ami egyenáramos alulról, az felülről váltóáramot kap?A rosszban mindig van valami megtévesztően jó, különben nem választanánk a rosszat
-
YanezTTrain
tag
válasz ArthurShelby #5612 üzenetére
A felsővezetékben igény szerint lehet váltó vagy egyenáram.Ha Märklin gépet akarok felsővezetékről hajtani akkor AC azaz váltóáramot adok a felsővezetékre, ha pedig egyenáramú villamosmozdonyt akarok üzemeltetni, akkor DC vagyis egyenáram van a felsővezetékben.
Ehhez egy Märklin trafőt kissé át kellett építeni. Kellett bele egy Greatz híd és két kapcsoló. Az egyik az üzemmódok közötti választás, hogy egyenáramot, vagy váltóáramot adjon e ki a trafó, a másik pedig egyenáramú üzemnél egy pólusváltó ami a mozdony irányváltásához szükséges, mivel a marklin trafó szabályzása egy irányú, lévén alapból váltóáramú.Ez elsőre kissé bonyolultan hangozhat, de a valóságban pofon egyszerű mutatvány. És a vonatok megbízhatóan futnak mindkét áramnemről. A következő lépés a digitális üzem a felsővezetékről, de az még nagyon messze van. Sok sok tízezer forintnyi távolságra, hogy úgy mondjam.
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
YanezTTrain
tag
Végre normális vasútüzemet lehet ismét lebonyolítani a pályán. Elkészült a felsővezeték szerelése, jön a csinosítgatás. De a szerelvények már futnak. Minden, mindenhol.
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
OceanStorm
tag
Kis szünet után ezzel fog bővülni a gyűjtemény, nagyjából két hét mire megjön azt csinálok saját képet is.
-
YanezTTrain
tag
válasz OceanStorm #5616 üzenetére
Überfrankón néz ki a cucc! Ha már van egy szerelvényre való kocsi, akkor jöhetnek képek a komplett vonatról, mozdonnyal, mindennel. Esetleg videó sem ártana, youtubera feltöltve vagy bármi. Mert minél inkább mozog, annál inkább jaj de jó!
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
Pityu89
senior tag
válasz OceanStorm #5616 üzenetére
Első képre azt hittem 1:1 méretarány.
-
OceanStorm
tag
válasz YanezTTrain #5617 üzenetére
A mozgó vonattól még eléggé távol vagyok, nem úgy alakulnak a dolgok ahogy elterveztem. Ám a terepasztal, és az egyéb felszerelések hiánya nem gátol meg a gyűjtemény bővítésében, végülis ez is a hobbi része. Az meg már biztos hogy leginkább hasonlóan élethűre costumizált kocsik gyűjtésére fogok törekedni a jövőben, szerencsére ez már nem csak azok kiváltsága akik a jó kézügyességük által megcsinálják maguknak az átalakítást.
-
YanezTTrain
tag
Fillérekből összeállított elektronika és fénysorompók - még félkész állapotban - működés közben. Az egész motyó kijön 200 forintból. Persze még csiszolni kell rajtuk ez csak a durva alap.
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
YanezTTrain
tag
A Märklin asztal mellett azért épül egy pici TT asztal is. Igazi nosztalgia, szép sorban szerzem be a gyerekkor TT járműveit.
A legendás E499 - 3db CSD gyorsvonat kocsi és a BR92 a három rövid személykocsival Már megvan. Jön a dán Nohab és a tehervonat összeállítása. Ha az is meglesz utána már csak a kis kétrészes piros LVT motorvonat fog hiányozni, de az is meglesz. És persze épüla pálya, készülnek afényjelzők, alakulnak a hegyek völgyek. Az összes épület kivilágítható lesz naná és persze utcai lámpák, sorompó és fénysorompó is lesz. Pici kis gyöngyszem a gyerekkorból.
[ Szerkesztve ]
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
prime_adam
aktív tag
Helló! Valaki tudna spoilerezni egy kicsit, hogy a Roco ICE 2-esének tetejét milyen módon kell leszerelni?
-
marciart11
aktív tag
válasz YanezTTrain #5591 üzenetére
Van két m sines angol váltóm sajnos a mozgató tekercsekről hiányzik a burkolat. Esetleg nem tudod hol lehet ilyet beszerezni?
-
YanezTTrain
tag
válasz marciart11 #5625 üzenetére
Burkolatot külön nagyon nehéz lesz. Mivel az M rendszert kb 30 éve nem gyártják, így legfeljebb valahol kéz alatt, ócskapiacon, stb. De kb 0 az esélye. Gyártani rá? A váltójelző is hiányzik? Mert az már keményebb dió.
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
Pityu89
senior tag
válasz YanezTTrain #5627 üzenetére
Ezt nem értem. Márklin nem váltóáramú?
-
YanezTTrain
tag
válasz Pityu89 #5628 üzenetére
Dehogynem. Viszont a felsővezetékbe egyenáramot eresztettünk, A pályasínek a közös vezetéke a két áramkörnek, így a marklin megy középsínről váltóárammal, a piko, kleinbahn, lima, stb egyenáramú villanymozdonyok pedig felsővezetékről egyenárammal.
A felsővezeték táplálására átalakítottunk egy Märklin trafót. Tettünk bele egy dióda hidat és két kapcsolót. Így tud kiadni váltóáramot is és egyenáramot is attől függ a választó kapcsoló melyik állásban van. Az egyenáramű körbe még egy pólusváltó kapcsolót is tettünk, így az egyenáramú gépek is tudnak mindkét irányba közlekedni. Csak elsőre bonyolult egyébként hót egyszerű.A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
Pityu89
senior tag
válasz YanezTTrain #5629 üzenetére
Így már világos. Egyszerre viszont hogy tudna közlekedni a két rendszer?
-
YanezTTrain
tag
válasz Pityu89 #5630 üzenetére
Nagyon egyszerű a dolog.
A váltóáramú mozdony áramköre: Trafó fázis kimenet, középsín, csúszószedő, motor, kerekek, pályasín, trafó 0 kimenet.
.
Az egyenáramos mozdony áramköre: Trafó egyenáramú kimenet, felsővezeték, tetőáramszedő, motor, kerekek egyik oldal, pályasín.Az egyenáramú trafó kivezetésének egyik pólusát üsszekötjük a váltóáramú trafó 0 kivezetésével, ez megy a pályasínbe, ez a közös vezeték, amin a két áramkör záródik. Mivel a középsín és a felsővezeték egymástól szigetelve van, így nincsen zárlat, viszont a két rafóval a két mozdony egymástól függetlenül járatható.
Ez működik tisztán egyenáramos kétsínes üzemmel is.
A Helyes vágányon a TT vasúttal c. kiadványban, megtalálható a kapcsolás leírása, magyarázó ábrékkal.A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
ArthurShelby
addikt
válasz YanezTTrain #5631 üzenetére
Csak mert engem is izgatott a dolog (bár a te elmagyarázásodból is értettem) [link]
A rosszban mindig van valami megtévesztően jó, különben nem választanánk a rosszat
-
YanezTTrain
tag
válasz ArthurShelby #5632 üzenetére
Igen! Pont erről a kiadványról beszéltem. Nálam a legalsó variáció játszik annyi kis különbséggel, hogy at 1-es és 2-es áramkör váltóáram a 3-as pedig egyenáram. Illetve egy átalakított Märklin trafó adja az áramot a felsővezetékbe, így ha akarom váltó, egy utólagosan beépített egyenirányító és irányváltó segítségével ha arra van szükség akkor egyenáram kerül a drótra. Így már nincs akadálya a jó kis régi Piko E69, E44, E11 mozdonyok ózemének. Na és ne feledkezzünk el a gorilláról sem ugye...
Na meg persze a régi Kleinbahn, Lima, stb villanygépek üzeme is megoldódott ilyen formán, nem kell az átalakítással vesződni.A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
ArthurShelby
addikt
válasz YanezTTrain #5634 üzenetére
Ma a nyugati fele síntörés volt, az egy nehéz nap reggele volt számomra
A rosszban mindig van valami megtévesztően jó, különben nem választanánk a rosszat
-
HellGreg
őstag
Megérkezett a két Marklin my world készlet. Az normális hogy én 40 éves fejjel jobban örülök nekik, mint amennyire a gyerekek fognak? Lehet hogy magamnak vettem?
[ Szerkesztve ]
-
OceanStorm
tag
Megjött a Santa Fe kocsi, már a múlt héten csak most csináltam képeket. Próbáltam olyan összeállítást összerakni a képhez ami szerintem történelmi, az amerikai vasút egykor meghatározó vállalatainak logói egy képen. Ebből két kocsi profi "weathering"-en esett át, szerencsésnek érzem magam hogy a gyűjteményemben tudhatom őket, ha eljutok egy terepasztal megvalósításáig akkor ennek még nagyobb jelentősége lesz.
Az élet természetesen nem áll meg, jövő héten amennyiben megérkezik ezzel a kocsival bővül a felhozatal. Ez csak innen jön a szomszédból (Zágráb).
-
OceanStorm
tag
Amúgy a Santa Fe kocsi eladója küldött még akciósan két weathering-en átesett konténert is, nagyon jól néznek ki de nem akartam kiszedni a csomagolásukból.
-
ArthurShelby
addikt
válasz OceanStorm #5639 üzenetére
Jó kis roco gumiágyas sínek.
Nekem is ilyen van. (és ugyanígy tud lyuk lenni 2 elem között)A rosszban mindig van valami megtévesztően jó, különben nem választanánk a rosszat
-
YanezTTrain
tag
válasz OceanStorm #5640 üzenetére
Nagyon pofásak! A sárga kocsi fém? vagy a festése annyira brutál, hogy teljesen fém hatást kelt?Cseszett jól néz ki!
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
YanezTTrain
tag
Miután elkészült az egész pálya fölött a felsővezeték és sikeresen le is teszteltük egy PIKO E69-el, kezdődhet az egyenáramú villanymozdonyok beszerzése. Az első jelölt ez a Kleinbahn ÖBB 1280-as gáp.
Nem fiatal jószág ez sem, valami 50-es 60-as évek belinek tippelem, mivel még elég sok alkatrésze spiáternek tűnik. Kerekek, hajtórudak, lehet a teljes alváztömb is abból van.
Picit romos, picit hiányos, de nem rettenünk meg a feladattól, hogy mozgásképessé tegyük.
Az eredeti mozdonyokat 1927 - 1930 között gyártották, 15kV 16 2/3 Hz-s rendszerben. Vagyis nagyjából 90 évesek az eredeti gépek. Wikipedián utána néztem, mert gyanús volt, tényleg a Kandó féle hajtásrendszert alkalmazták benne, így vágre lesz valami magyar is a Märklin asztalon, ha más nem is legalább egy hajtásrendszer.A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
OceanStorm
tag
válasz YanezTTrain #5642 üzenetére
Nem tudok róla hogy az Athearn gyártott-e fémből kocsit HO méretben, ha igen akkor biztos hogy nem "mostanában". Ez a kocsi legfeljebb 10 éves, 2005-ben lett bejelentve a modell gyártása úgyhogy biztosan műanyag.
HO RTR 50' PS 5277 Box, Railbox/Early #43689
Ettől függetlenül az Athearn kocsik súlyozása olyan jó hogy akár fémből is lehetnének, illetve ez igaz a többi kocsira is a gyűjteményemben márkától függetlenül. Én nem tudom de amik 10-15+ éve még a faterom gyűjteményében voltak Roco, Pikó, stb kocsik olyan könnyűek voltak hogy egy szerelvény összeállításánál figyelni kellett hogy a nagyon könnyűek kerüljenek hátrébb, mert különben hajlamos volt a szerelvény felborulni egy élesebb kanyarban. A súly megállapításán túl nincs más tapasztalatom ezekkel az amerikai kocsikkal még, de nézegetem a különböző videókat és simán összeraknak belőlük 100-200 kocsis szerelvényt terepasztalon, épp úgy mint a valóságban, a rekord az meg egy több mint 1000 kocsis szerelvény.
-
OceanStorm
tag
válasz ArthurShelby #5641 üzenetére
Nekem Roco Geoline van pár darab, de az műanyag ágyas. A képen látható sínek viszont Kato Unitrack márkájúak.
-
ArthurShelby
addikt
válasz OceanStorm #5645 üzenetére
Akkor tévedtem (bár az emberi dolog )
A rosszban mindig van valami megtévesztően jó, különben nem választanánk a rosszat
-
YanezTTrain
tag
Összedobtam én is egy kisebb tehervonatot. Csak Märklin kocsikból, piko és más műanyag gépeket most nem tettem a szerelvénybe. Ami itt fut az csupa vas. Igazi Hevy Metal!
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
YanezTTrain
tag
És még egy kis vonatforgalom az asztalon.
A vasútmodellezés nem a kapkodós elmebetegek sportja...
-
marciart11
aktív tag
válasz YanezTTrain #5648 üzenetére
Jó lett, Marklin királyság!