Budapesten is tartanak tőlük
A fent említett szakszervezeti vezető, Farkas Zsolt úgy véli, hogy a probléma gyökere nem az olcsóbb szolgáltatásnyújtás általi vélt vagy valós piacvesztés, hanem az, hogy az Uber tulajdonképpen minden autósból potenciális személyszállítót csinál: „A hangsúly azon van, hogy a sofőröket köti össze a megrendelővel, de ennek nem feltétele, hogy maga a sofőr bármilyen tevékenységi engedéllyel rendelkezzen. A probléma alapját ez adja.”
Farkas Zsolt szerint a nemzetközi felháborodás jogos, hiszen a legális vállalkozások/vállalkozók komoly feltételeknek kell megfeleljenek (tárgyi, anyagi és személyi), ám ez az Uber sofőrjeire nem vonatkozik.
Hirdetés
Pontokba szedve a kifogásokat:
- a vállalkozások piacvesztése
- az állam adóktól való elesése
- az utasokat érintő problémák
Farkas Zsolt aggódik amiatt, hogy ameddig a hivatalos szállítók komoly vizsgákon átesve bizonyítják az alkalmasságukat (legyen az akár a helyismeret, akár a vezetési gyakorlat/tudás), addig az Uber által közvetített gépkocsi sofőrje extrém esetben akár 1 napos jogosítvánnyal is rendelkezhet: „annak a veszélyét, hogy valaki személyszállítást végez bármilyen gyakorlati tapasztalat nélkül, azt hiszem, nem kell ecsetelnem” – érvelt az elnök, aki megemlítette, hogy a biztosítás hiánya nagy gondokat okozhat.
Szintén nagy gond, mondta el Farkas Zsolt, hogy a állam rengeteg adótól esik el, hiszen ezek a szállítók nem vállalkozási formában tevékenykednek, így a megszerzett jövedelmük simán eltitkolható. Az egyéb lehetséges, biztosan felmerülő gondokra hoz egy példát is: amikor a buliból hazafelé tartó illuminált utas rosszul lesz a kocsiban, annak takarítási költsége többszöröse annak, amit magáért a fuvarért fizet, és ilyen esetben, ha valaki tapasztalatlan és nem tudja kezelni a helyzetet, könnyen tettlegességig vagy még súlyosabbá fajulhat az utazás vége.
Farkas Zsolt megjegyzéseire reagálva a legfontosabbat kiemelve érdemes egy kiegészítést tenni. Habár bárki jelentkezhet Uber-sofőrnek, feltételek azért vannak – igaz, ezek roppant változóak, szinte városról városra mások, feltehetően attól függően, ahogy a helyi hatóságokkal sikerült megállapodni.
Az Uberhez több kategóriában is lehet jelentkezni, ezek feltételei egyrészt az autóra, másrészt a sofőrre vonatkoznak. A kocsiknál a legtöbbször előírják a színt, a kort, az ajtók számát stb., de ezek is nagyon változóak. De a sofőrök esetében is igen széles a skála: van olyan város, ahol az egyszerűbb kategóriában valóban csak az életkort írják elő (egyébként életkori minimum – 18 év – az utasok esetében is van), de akad, ahol bizonyos idejű vezetési gyakorlatot is kérnek, sőt olyan is van szép számmal, ahol a hivatásos jogosítvány is előírás. Ugyanez a helyzet a biztosítással is: itt is különféle szintű szerződéseket kérnek a különböző városokban.
Háború várható?
A híradásokból már lehet tudni, hogy az érintett társaságok és a helyi hatóságok hamarosan Magyarországon is megtárgyalják az Uber várható érkezését, és hogy miképpen fognak erre reagálni. Horváth Csaba, a Budapest Taxi vezérigazgatója szerint az Uber lukra fut nálunk, mivel Budapesten már létezik egy olyan fővárosi rendelet, ami tiltja a hasonló fuvarozási tevékenységet. A vezető úgy fogalmazott, hogy arra törekszenek, hogy csírájában fojtsák el az Uber megjelenését. A cég ugyanis szerintük csak a feketegazdaságot erősítené, olyan vállalkozókkal szemben, akik rendesen részt vesznek az adózásban.
Nagyon valószínű, hogy Magyarországon is hasonló ellenkezés fogadja majd őket, mint a világ más részein: a társasággal szemben csak az Egyesült Államokban 13 pert indítottak, de biztosítási ügynökségek is vizsgálódnak a céggel szemben, a taxitársaságok pedig több nagyvárosban tiltakozóakciókat szerveznek az Uberrel (és más hasonló szolgáltatókkal) szemben.
Európa megosztott a kérdésben, míg Neelie Kroes, az európai versenyügyi biztos szerint a verseny élénkítésére és az új technológiák elterjedésére van szüksége Európának, több nagyvárosban (Párizs, Brüsszel, Berlin) a taxisok nyomására megpróbálják ellehetetleníteni a szolgáltatást. A támadások tehát több kontinensen is elindultak: vizsgálják azt, hogy az Uber által foglalkoztatott sofőrök autói megfelelően vannak-e biztosítva, az autók megbízhatóak-e, van-e egyáltalán jogosultságuk a sofőröknek taxiszolgáltatást nyújtani, de az is kérdéses, hogy az Uber térképszolgáltatása alkalmas-e a pontos viteldíj megállapítására.
Ugyanakkor a felhasználók az Uber felé törekszenek: a múlt heti demonstráció után 850 százalékkal nőtt meg az utazások száma Európában, ugyanis a többezres tiltakozások egyben reklámkampányként is működtek.