2019. február 18., hétfő

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Mérleg rovat

Elromlott. Hogyan tovább? 3. rész

Fogyasztóvédelmis cikksorozatunk utolsó részében bemutatunk egy elhúzódó, de végül jól záruló esetet. Az érintett kereskedőt is meghallgattuk, és az NFH is véleményezett.

Homok a gépezetben

Az előző két cikkben tisztáztuk az alapvető fogalmakat, szót ejtettünk a legnépszerűbb téveszmékről és a gyakran előforduló félretájékoztatásról (ami nem minden esetben szándékos, sokszor “csak” téves jogértelmezés az oka), a webáruházból történő vásárlásról (azaz a távollevő felek közötti szerződéskötésről) és az ehhez kapcsolódó elállási jogról, a bizonyítási teherről és az NFH szerepéről. Zárásként most egy rosszul kezdődő, de jól végződő esetet mutatunk be. Az ügy egyáltalán nem fehér és fekete, nincs jófiú és rosszfiú, de remekül alkalmas arra, hogy demonstrálja a gumiszabályok áldatlan hatását, valamint azt, hogy bizonyos esetekben mennyi ideig húzódhat egy termék cseréje, ha a folyamat kizökken a bejáratott kerékvágásból.

Hirdetés

Majd a gyártó megmondja

Történetünk főszereplője 2011 végén vásárolt az egyik legnagyobb hazai számítástechnikai kiskereskedőnél egy komplett konfigurációra való alkatrészt, de a mivel már közel két évtizede saját maga rakja össze a saját vagy családtagjainak számítógépeit, nem kért a bolt általi összeszerelést. (Ennek jelentőségével alább foglalkozni fogunk). Az így megvásárolt alkatrészekből összeállított számítógépet nem ő, hanem édesapja használta – egy egykori műegyetemi tanár, aki az ügy menetét ismerve az átlagnál jóval türelmesebb ember lehet. A számítógép csak néhány napig működött, aztán az alaplap bedobta a törülközőt, és gép a kompletten visszakerült a kereskedésbe, a hibajelenségekből kiindulva alaplaphiba alapos gyanújával. Ott megállapították, hogy az alaplap tényleg meghibásodott, és néhány napon belül kicserélték egy újra (az ügyintézés gyorsasága alapján szinte biztos, hogy ekkor még volt raktáron ebből a típusból – ez még később szintén fontos tényező lesz). A jótállás újraindult, a vevő örült a gyors cserének és az újra működőképes számítógépének. A gép tovább működött még 2012. december elejéig, majd ez az alaplap is elromlott, bár akkor még nem lehetett tudni, hogy pontosan melyik alkatrész ment tönkre. Az új-rossz alaplap is visszakerült a kereskedésbe, újfent komplett gépként (ahogy első esetben is, most sem akarták ki/szétszerelni) és itt jön az első csavar.

A szerviz ugyanis bevette a gépet, természetesen bevizsgálási díj ellenében, hiszen a kereskedéstől csak alkatrészeket vásároltak, nem pedig kész konfigurációt, ami ugyan néhány ezer forint többletköltséget jelent a vásárlónak, de cserébe hardveres hiba esetén sértetlen lezáró matrica mellett fel sem merül a rendeltetésszerűtől eltérő használat, azaz, hogy a hibát a vásárló okozta gondatlanságból, vagy szándékosan. Eltelt néhány nap, megtörtént a bevizsgálás, majd a szerviz telefonon közölte a vásárlóval, hogy fizikai sérülést találtak az alaplapon, ami miatt elküldik a gyártó európai szervizközpontjába „a garancia felülvizsgálatára”.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.