Új hozzászólás Aktív témák
-
gabor.79
aktív tag
"Kaptál válasz arra, hogy ez egyáltalán nem drága, sőt, sokkal olcsóbb, mint most."
Tévedsz, visszaolvastam, és dabadab már válaszolt (én is tévedtem):
"»De sehol sem esik szó arról, hogy ez milyen fenntartási költséggel jár«
Ennek nyilván van némi köze ahhoz, hogy jelenleg nincsen kereskedelmi forgalomban kapható önvezető autó, csak fejlesztés alatt lévő modellek, szóval nincs olyan konkrét autó, aminek lennének értelmezhető fenntartási költségei."
-
gabor.79
aktív tag
"Mit nem értesz azon, hogy miután megvetted?"
Visszaolvastam a szálat, de erre nem találtam utalást.
"Viszont ha már megvetted, semmilyen plusz költséged nem lesz a következő 15-20 évben az ülésfűtés miatt. (Kivéve persze, ha meghibásodik, akkor meg kell javítani. De a hármas henger dugattyúgyűrűje is ilyen, tökre nincs vele költséged, de ha elromlik, akkor meg de.)"
Ez a lényeg. Minél több új alkatrészt teszel bele egy eszközbe, annál nagyobb az esélye, hogy elromlik ("Murphy törvénye"), így egyszerűen nem igaz az az állításod, hogy költségmentes az üzemeltetés. Ha minden alkatrészből egy van, akkor T idő alatt átlagosan X forint az üzemeltetési költség, ha kettő, akkor ugyanennyi idő alatt átlagosan 2X.
Azért írom, hogy átlagosan, mert aki kevesebbet használja, annak valószínűleg kevesebb, aki többet, annak meg több.
Most hirtelen nem találom, de a Tsla oldalán olvastam, hogy minden elektronikus komponensből kettőt tesznek az autóba a biztonság kedvéért.
-
gabor.79
aktív tag
Akkor már csak azt nem értem, mi kerül 2,5 millió forintba egy ilyen rendszeren? Ennyibe rengeteg szenzor belefér. Vagy van más is azokon kívül? A szenzorok adatait mi dolgozza fel? dabadab korábban írta, hogy nem lehet tudni az üzemelési költségeket, ezzel kapcsolatban nincs még tapasztalat. Ha így van, nem igazán értem az érvelésed, hisz mi alapján tudod, hogy nincs?
Továbbá volt szó a jogi dolgokról, ma még nincs lefedve a terület egyáltalán. Az első komolyabb balesetek/halálesetek után jönnek majd a perek, ahol egyáltalán felmérik, mit és hogyan kell szabályozni. A perek költségeit be kell építeni az autók árába.
-
gabor.79
aktív tag
Csak nem akar átmenni, a dolog, ezért megkérdem, hogy az üzemeltetési költség csak a szenzorok cseréjéből adódik össze?
Vegyük a fenti számokat kiindulási alapul, az egyszerűség kedvéért legyen kétmillió forint a kutatás-fejlesztés költsége egy darab Tesla autóban.
A szoftverek egy ilyen önvezető autónál nem úgy vannak, mint egy mai átlagos butaautónál, amiben vannak szenzorok, de ha megveszed, akkor az élettartama végéig képes egy szoftververzióval elnavigálni. A Tesla például kérvényezte a vásárlóitól, hogy az autó által felvett videókat elemezhessék, hogy több adatuk legyen. Tehát egyrészt a háttér adatbázist kell fejleszteni, másrészt a hozzá való szoftvert is igazgatni, javítani kell.
Ezek a fejlesztési költségek állandóak, viszont a jelenlegi helyzet szerint - javíts ki, ha tévedek - az autó megvételekor fizetsz ki egy fix összeget, amiben benne vannak az utólagos fejlesztések és az autó szoftverének frissítése.
Tehát a gyártónak a megvétel után is folyamatosan költségei vannak az önvezető szoftverből. Ha te előre kifizeted az autó árát, azt jelenti, hogy ezeket a fejlesztési költségeket neked előre ki kell fizetned az autóval.
Mivel ezek a fejlesztések/frissítések szükségesek az autó biztonságos üzemeltetéséhez, ezért (részben) fenntartási költségeknek minősülnek.
Tehát nem igaz az, hogy az önvezető autók fenntartása annyira olcsó lenne.
-
gabor.79
aktív tag
Miért is ne vegyem bele? Gondolkodj el azon, hogy van egy cég, amelyik autót szeretne venni. Tegyük fel, hogy ismertek az utólagos üzemeltetési költségek, kiszámítható, hogy tíz évre mennyibe fog átlagos használat mellett kerülni a jármű fentartása.
Önvezető jármű mellett a kétszer annyi szenzor miatt átlagosan kétszer annyi lesz ez a költség. Továbbá jön a vételnél egy egyszeri 2,5 milliós felár a K+F miatt.
Tehát az autók ára így alakul:
Butaautó: Vételár + üzemeltetési költség
Önvezető: Vételár + 2,5 millió + 2x üzemeltetési költségTehát cégünknek akkor éri meg venni önvezető autót, ha a tíz év alatt visszahozza a 2,5 millió + üzemeltetési költség felárat.
És akkor egy csomó egyéb tényezőt még nem vettünk figyelembe.
-
Cathfaern
nagyúr
Igen, a lopás vs. rablás felvetés jogos. Viszont amennyivel kisebb így a kockázat annyival nehezebb nyom nélkül kirabolni egy önvezető autót (pontosan a hatmillió szenzor miatt).
"Én inkább olyat tudok elképzelni, hogy feltörik a szoftvert, és szépen megadnak neki egy útvonalat, és házhoz megy a szajré..."
Ha minimum egy kis eszük van az autógyártónak, akkor beépítenek a kamionba a fő rendszertől teljesen független, fizikai hozzáférés nélkül nem vezérelhető pozícióadót. Innentől kezdve az átirányítás nem nagy buli, mert rögtön tudja a rendőrség hova kell menni
Új hozzászólás Aktív témák
- Azonnali VGA-s kérdések órája
- Windows 11
- Magga: PLEX: multimédia az egész lakásban
- Székesfehérvár és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Facebook és Messenger
- Autós topik
- Mozilla Firefox
- HP notebook topic
- Azonnali informatikai kérdések órája
- A Gigabyte is visszaveszi alaplapjainak alapértelmezett tuningját
- További aktív témák...
- LG NanoCell 55NANO766QA Halvány píxel csík
- Philips 58PUS8545/12 1 ÉV GARANCIA Játék üzemmód
- Tyű-ha! HP EliteBook 850 G7 Fémházas Szuper Strapabíró Laptop 15,6" -65% i7-10610U 32/512 FHD HUN
- Bomba ár! HP EliteBook 840 G5 - i5-8G I 8GB I 128GB SSD I 14" FHD I HDMI I Cam I W10 I Gari!
- The Last of Us Part I Ps5