Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • dabadab

    titán

    válasz gabor.79 #30 üzenetére

    "Tömegközlekedés?"

    Ahol van, az tök jó, de a budapesti nagykörúton belüli területet leszámítva azért problémás.
    (És az önvezető autók a tömegközlekedésen is tudnak lendíteni, mert a sofőrök még nálunk is elég nagy részét adják a költségeknek)

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz gabor.79 #35 üzenetére

    "Milyen költségei vannak a tömérdek szenzornak, amivel a különböző paramétereket mérik? "

    Elektronika, szóval nullához konvergál az ára és a karbantartására sem lehet annyit költeni, hogy az ne legyen nagyságrendekkel kisebb egy sofőr bérénél.

    GPS-t meg magához az önvezetéshez senki sem használ (ahhoz messze nem elég pontos és megbízható, alagutakban pl. nincs jel), csak ahhoz, hogy eldöntsék, hogy a kereszteződésben jobbra vagy balra menjenek-e tovább.

    "Át lehet ezt az egészet tervezőként, programozóként képes látni?"

    Át. Egyébként teljesen vicces ezt a rakat aggódást olvasni, hogy az önvezető autók nem okosak, mert naponta közlekedem és teljesen nyilvánvaló, hogy a humán sofőrök jó része már azon az egyszerű feladaton elbukik, hogy elinduljon, ha zöldre vált a lámpa.

    [ Szerkesztve ]

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz gabor.79 #37 üzenetére

    "Nagyvonalúan kihagytál huszonegy kérdést, amik az általad idézettekre épülnek vagy azokkal összefüggnek."

    Pontosan ezért - miért írtam volna le ugyanezt még huszonegyszer? Egyébként meg miért kérdezed meg még ugyanezt húszmilliószor? Egy kamionsofőr nálunk is belekerül évi tízmillióba - te tényleg azt hiszed, hogy szenzorok cseréjére el kell költeni akár évi egymilliót?... Meg úgy rugózol ezen az egész szervizelési témán, mintha ez valami tök új jelenség lenne és eddig soha, semmikor nem kellett volna szervízbe vinni az autókat.

    "Arról is elfelejtkezel, hogy ha mondjuk egy autót alkatrészenként vásárolnál meg és úgy raknál össze, akkor többszörösébe kerülne, azaz az igazi profit ebben van."

    Nem, ebben nincs igazi profit.

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz gabor.79 #44 üzenetére

    "De sehol sem esik szó arról, hogy ez milyen fenntartási költséggel jár"

    Ennek nyilván van némi köze ahhoz, hogy jelenleg nincsen kereskedelmi forgalomban kapható önvezető autó, csak fejlesztés alatt lévő modellek, szóval nincs olyan konkrét autó, aminek lennének értelmezhető fenntartási költségei.

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz Szirtimorc #80 üzenetére

    "És már lassan egy mostani autó garanciaidő lejárta után fenntarthatatlanná válik a botrányos alkatrész meg szervizdíjak miatt."

    Nem, nem válik azzá és őszintén szólva fogalmam sincs, hogy ezt a honnan vetted, adatokkal nem lehet alátámasztani.

    "Önvezető szoftverhiba, pár százan meghaltak, visszahívás"

    Ember vezette autó, évente több, mint egymillióan meghalnak: se visszahívás, se semmi, a következő évben megint meghalnak ugyanennyien. Ez tényleg sokkal csábítóbb alternatíva.

    ""nem drága az elektronika". Aki így gondolja, az nem vett egy normálisabb mobiltelefont. Ami szintén tele van buggal, sokszázezerért."

    Tényleg nem drága és ami ennél is fontosabb: szépen konvergál a nullához. Most vettem új telefont, kemény negyvenezer forint volt, összehasonlíthatatlanul erősebb és gyorsabb, mint mondjuk egy PC XT volt, ami annak idején annyiba került, mint három-négy lakás.

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz Szirtimorc #92 üzenetére

    "Kb. veszteségesen gyártják"

    Nem, ilyesmi soha fel sem merült.

    "de az sem önvezető"

    A Tesla Autopilot az ötfokozatú autonómiaskálán 3. szintű.

    Elég nehéz úgy érvelni ám, hogy ha előkerül bármi legalább nagyjából tényszerű dolgokra vonatkozó állításod, az mind téves.

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz nemlehet #95 üzenetére

    "Régen azért ment el berendezés mondjuk 20-30 évet, mert jelentősen túl volt tervezve. Főleg a keleti gyártmányok"

    Ott inkább a baromi nagy szórás és a survivor bias lehetett az ok: volt néhány autó, ahol pont összejött az, hogy mindegyik alkatrész jól sikerült és jellemzően azok maradtak meg.

    Egyébként meg a szocialista autók nem voltak igazán nagy túlélők (az útmenti hengerfejszervíz meg nem feature volt, hanem kötelező szívás), százezer kilométer az már rengetegnek számított, a mostani autóm meg annyival még majdhogynem bejáratós (csak ma már bejáratás sincs igazán, mert elég precízen készülnek az alkatrészek, nem kell nekik egymáshoz csiszolódniuk).

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz gabor.79 #98 üzenetére

    "mi a helyzet a szoftverek megbízhatóságával?"

    Miután mindenki elmagyarázta neked, hogy a tökéletesség nem cél, az embereknél sokkal megbízhatóbb szoftver meg már most is van, ezután még egészen pontosan mit kellene elmagyaráznom?

    "Szirtimorc a bluetooth-t említette, én pedig az operációs rendszereket."

    Aha, milyen operációs rendszert? QNX-et pl?
    A szoftvereknél is vannak megbízhatósági szintek (pl. SIL), ti itt mindenféle konzumerhülyeséggel jöttök, ahelyett, hogy biztonságkritikus szoftvereket vennétek elő - nyilván azért, mert olyat még képen se láttatok. Nagyon régóta vannak olyan szoftverek, amiken sok-sok ember élete múlik, pl a vasúti cuccok (ott az emberek lassan csak dísznek vannak, szinte minden érdemi döntést szoftver csinál - ehhez képest amikor baleset van, akkor mindig az emberek rontanak el valamit súlyosan) vagy az ipari vezérlőcuccok (egy atomerőmű azért némileg veszélyesebb, mint egy autó, aztán azok is full automatizálva vannak).

    "Nem ismerem az összes szintet, de korábban lehetett olvasni, hogy az akkori önvezető autók veszély esetén átadják az irányítást az embernek."

    Ezt maximum olyanoktól lehetett olvasni, akiknek semmihez semmi közük nincs, ez akkor is teljesen nyilvánvaló hülyeség volt, egyik autógyár se mondott meg nem is tervezett ilyet.

    Ha egyszer ennyire nem vagy képbe, akkor nem lehetne, hogy egy kicsit visszavegyél ebből a számonkérő stílusból?

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz gabor.79 #103 üzenetére

    "Azt, hogy ez mennyibe kerül"

    1674,78 USD

    "És egy kötöttpályás közlekedés bonyolultsága összevethető a közútéval?"

    Az se egyszerű (egyáltalán nem), csak ott más jellegű a bonyolultság.

    "Egy atomerőműben olyan konzumer hardverek vannak, mint egy autóban, vagy céleszközök?"

    Az autóban is céleszközök vannak, ráadásul most a szoftverről van szó.

    "Világos, hogy egy atomerőműben sokminden automatizált, de pont ezért egy speciális eset, közúton bármi megtörténhet, az erőmű pedig minden szempontból többszörösen van biztosítva."

    1. A "bármi megtörténhet" és a "minden szempontból többszörösen van biztosítva" egymástól független állítások, egyik igaz vagy hamis voltából abszolút semmi nem következik a másikra vonatkozóan.

    2. Az erőművekben is bármi megtörténhet.

    3. Nyilván utóknál se hagynak single point of failure-t.

    "Akkor tessék, 2017. októberi cikk, de a kedvedért idézem:"

    Igen, erről beszéltem, fogalmatlan hülyegyerek blogja, akinek nulla köze van a témához - és akkor erre hivatkozol. És ez nem tűnik fel. És én beszélek magas lóról.

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz gabor.79 #105 üzenetére

    "a szoftverekért jelenleg senki sem tartozik felelősséggel"

    Ez egyszerűen nem igaz. Ahol életek múlhatnak rajta, ott minősítési eljárások vannak, felelősségi körök meg egyebek. A szerzők erről valamiért nem tudnak, innen kezdve az egész rendkívül viccessé válik - nyilván azt gondolták, hogy mivel a Windows meg a Word így működik, akkor biztosan így működik minden - a későbbiekből meg kitűnik, hogy tényleg nem tudnak arról, hogy már most is teljesen általánosan elterjedt gyakorlat az, hogy olyan dolgokat irányítanak szoftverek, ahol emberéletek foroghatnak kockán.

    "mivel a vezető szoftver a gyártó tulajdona, az autó tulajdonosa pedig csak használati jogot nyer hozzá, nagy problémák várhatóak a balesetek pereinél"

    Felelősség szempontjából teljesen lényegtelen szempont az, hogy a szerzői jogok kinél vannak.

    "2016-ban módosítottak egy törvényt, miszerint a vezetőnek bármelyik pillanatban át kell tudnia venni a vezetést a szoftvertől"

    Ez hogy jön ide és mi köze van bármihez is?

    "valós veszély, hogy az autógyártók csak saját szervizeikben engedik a szoftverek frissítését"

    Gondolom még nem hallottál arról, hogy a mostani autóknak is van szoftvere, ezért szólok: ez nem új probléma és semmi köze az önvezető autókhoz.

    [ Szerkesztve ]

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz pilóta #107 üzenetére

    Én is írtam ugyanezeket, de ez nem volt neki elég pontos. Az nem derült ki, hogy akkor most mit is akarna látni.

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz Szirtimorc #112 üzenetére

    "A nyolcvanas évek vége felé már gépi kódban programoztam, úgy 93 óta informatikus vagyok, biztos képen se biztonságos szoftvert."

    A kettő között olyan túl sok összefüggés nincs, simán végig lehet csinálni úgy egy programozói karriert, hogy az ember nem fut össze ilyennel (érdekes, te sem arra hivatkoztál, hogy mondjuk dolgoztál a Thalesnél Győrben).

    "Egyik programozónk a cégnél a TGV gyorsvasút szoftverét fejlesztette. Mikor megkapta az alapkódot, megnézte mivel megy évek óta, nem rá többet fölszállni, mutatta az életveszélyes bugokat... Előre programozott tömegszerencsétlenség volt az egész."

    Ez így elsőre nagyjából pont annyira hihető, mint a garancia után fenntarthatatlan autók :)
    Ilyen szoftvereket nem szokás csak úgy kidobni egy külső fejlesztőnek, hogy csinálj vele valamit és pláne nem szoktak benne jól látható, hatalmas bugok lenni.

    "Konzumer szarokat hozunk föl példának? Persze, mivel azt kapjuk a boltban. És jövő önvezető autója is egy konzumer valami lesz, tartok tőle."

    :U Igen, az önvezető szoftvert pont úgy írják, mint egy szövegszerkesztőt. Aha, nyilván.

    Komolyan, miért fontos fullba nyomni a hülyeséget?

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz gabor.79 #116 üzenetére

    "Atomerőművekben - feltételezem, hogy - saját tervezésű hardveren fut a program, így pontosan tudják, mi történik."

    ???

    Nem, nem azon fut. Mi értelme lenne egy atomerőműbe külön processzort tervezni és abból hogyan következne, hogy pontosan tudják, hogy mi történik?

    "Many new cars are being equipped with robot systems that take over functions such as cruise control and steering but still require drivers to pay full attention"

    Oké, én itt feladom.

    Teljesen nyilvánvalóan képtelen vagy értelmezni mondatokat, kiragadsz dolgokat, amik a saját hülyeségedet alátámasztják, a maradékot meg eldobod, nehogy megzavarjon.

    Igazad van, soha nem lesznek önvezető autók, nagyon költségesek lesznek, százezermilliárdcsilliárd forintba fog kerülni egy szenzorcsere és minden pont úgy van, ahogy mondod.

    [ Szerkesztve ]

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz gabor.79 #118 üzenetére

    "Esetleg alá is tudnád támasztani ezt a kinyilatkoztatást?"

    Igen, ilyen szoftveren dolgoztam, láttam a minősítéseket.
    Egyébként te komolyan elhiszed azt, hogy mondjuk egy atomerőművet vezérlő szoftvert úgy szállítanak le, hogy "helló, itt a program, de semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy működik-e egyáltalán"? :D

    A John Deere esetet ismerem, de mint mondtam, ennek semmi köze az önvezetéshez.

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz gabor.79 #122 üzenetére

    "Ha maguk tervezik, akkor az úgy fog működni, ahogy szeretnék."

    LOLROTFL

    "Valószínűleg tisztában vagy azzal, hogy minden processzornak vannak hibái, az intelnél méretes erratákat lehet ezekről olvasni"

    A fenti mondatot alapján azért vannak benne hibák, mert direkt így akarták :D

    "Szerinted hülyék a jogászok, hülyék a bloggerek, hülyék az idézett újságírók"

    Nem, csak te direkt ilyeneket válogattál ki.
    Komolyan, hozzál már egyetlen olyan létező önvezető autót, ahol tényleg van olyan, hogy egyszercsak hirtelen visszaadja a vezetést (a Tesla nem ilyen). Ez olyan nyilvánvaló hülyeség lenne, hogy még neked is feltűnt, hogy az, ehhez képest ragaszkodsz ahhoz, hogy az autógyártók mégis képesek megcsinálni.

    A jogászok meg adott kérdésben tényszerűen tévednek. Pont. Erről teljesen felesleges vitát nyitni. A saját területükhöz biztosan értenek, de amikor azon kívül merészkednek, akkor láthatóan belefutnak olyan kérdésekbe, amiket nem ismernek kellőképpen.

    [ Szerkesztve ]

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz gabor.79 #126 üzenetére

    "Az idézett cikkekben valóban nincs olyan, hogy visszaadná a vezetést."

    Akkor megállapíthatjuk, hogy ilyen tényleg nincs vagy akarsz még egy kicsit rugózni a témán?

    "jelenleg nincs olyan önvezető autó, amibe úgy ülhetnél bele, hogy biztonságosan el tud vinni bármelyik A pontból B-be anélkül, hogy odafigyelnél, ezt kiválóan példázzák a Teslák eddigi balesetei."

    Igen, ezt magyarázzuk már itt egy napja neked, hogy jelenleg nincs "igazi" (ötös szintú autonóm) önvezető autó forgalomban. Örülök, hogy ebben a témában is sikerült szinkronizálódni.

    A "balesetek" szót mondjuk nem tudom mire vélni, egyetlen ismert eset van, amikor az Autopilot balesetet okozott.

    "Az érdekelne, hogy akkor tulajdonképpen mit ér az egész?"

    A Tesla Autopilot, ami egy okos tempomat? Rengeteget.

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz Ghoosty #150 üzenetére

    "Aztán ha megállt a kocsi, csak ki kell nyitni"

    Úgy, hogy megszólal a kamion riasztója és a kamerái folyamatosan veszik 360 fokban, hogy mi történik.

    szerk: látom, már lemaradtam a buli érdemi részéről :DDD

    (#171) opr: ráadásul a kamionok most is tele vannak pakolva mindenféle monitoring rendszerekkel, leginkább azért, hogy a sofőrök "okosságait" kivédjék (egy volt kollégám valamikor az ezredforduló táján dolgozott ilyen fejlesztésen, állítólag ott a rendszer bevezetése után drasztikus visszaesett az üzemanyagfogyasztás :) )

    [ Szerkesztve ]

    DRM is theft

Új hozzászólás Aktív témák