Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #06658560

    törölt tag

    válasz dabadab #33 üzenetére

    Plusz az autó mehet mást szállítani, amíg a gazda dolgozik az irodában. Ezzel a tömegközlekedést tehermentesítve. És a taxit kiváltva.

  • gabor.79

    aktív tag

    válasz dabadab #33 üzenetére

    Költségek? Az önvezető autónak milyen járulékos költségei vannak?

    Milyen költségei vannak a tömérdek szenzornak, amivel a különböző paramétereket mérik? Milyen gyakran romlanak el, és milyen költség cserélni őket? A szenzorokat összekötő vezetékek mennyire triviálisan hozzáférhetők? Egy bizonyos típusú szenzorból hányat kell feltenni az autóra? Ha egyet tesznek fel, és az elromlik, és nem tud továbbmenni az autó, akkor mi van? Ha többet tesznek fel, akkor biztonságosabb lehet, de bonyolultabb szoftver- és hardverkörnyezet kell hozzá, ami további hibázási lehetőséget jelent. Mennyivel gyakrabban kell szervizbe vinni az ilyen sok érzékelővel telerakott autót?

    A szoftverben biztos nem csak for ciklusok vannak, hanem egyszerre kell a rengeteg érzékelő adatait feldolgozni. Át lehet ezt az egészet tervezőként, programozóként képes látni? Biztos? A Windowst legalább harminc éve fejlesztik, mégis folyamatosan kell benne a hibákat javítani, sokszor soron kívül. Milyen gyakran kell szervizbe vinni az önvezető autókat a szoftver frissítésére? Online lesz frissítve? Ez esetben nem csak az autót, hanem az autógyártót is meg kell védeni a támadásoktól. Ennek mennyi a költsége? Meg tudják védeni magukat? Csak azért kérdem, mert a legnagyobbaknak nem sikerül, a Microsofthoz is betörtek, és vitték a Skype adatbázisát, a Google-hoz is betörtek, az Equifaxhoz is betörtek, a Yahoo-hoz is betörtek. Pont egy biztonságban kezdő autógyárhoz ne törnének be?

    Milyen költségei vannak a nemzeti közúti infrastruktúra felfejlesztésének? Ha az önvezető autók miatt különböző jeladókat kell felszerelni - párhuzamosan a hagyományos jelzésekkel, hisz a nem önvezető autók miatt azokra is szükség van-, akkor azt ki fizeti ki? A jeladók rendszerét fel lehet-e törni? Ha igen, a védelemért ki fog fizetni? Bedönthető-e egy ország önvezető autóihoz szükséges közúti jeladó rendszere? Mennyire megbízhatóan képes működni önállóan egy ilyen helyzetben az önvezető autó?

    Lehet-e a GPS jeleket zavarni? Hogyan viselkedik az autó, ha zavarják a GPS jelet? Milyen redundancia van beépítve az önvezető autókba ilyen esetekre? Ez a redundancia csökkenti vagy növeli a hardver- és szoftverköltségeket?

    Én ezekre a kérdésekre szeretnék választ kapni. Érdekelnének a számok is.

    [ Szerkesztve ]

  • gabor.79

    aktív tag

    válasz dabadab #36 üzenetére

    Nagyvonalúan kihagytál huszonegy kérdést, amik az általad idézettekre épülnek vagy azokkal összefüggnek.

    Arról is elfelejtkezel, hogy ha mondjuk egy autót alkatrészenként vásárolnál meg és úgy raknál össze, akkor többszörösébe kerülne, azaz az igazi profit ebben van. Az biztos, hogy a gyártónak filléres költség az elektronika, de ugyanezt mennyiért fogja adni utólag? Mennyire lehetnek önállóak az egyes szenzorok? Értem ez alatt azt, hogy ha mondjuk egy ilyen elromlik, lehet-e önállóan cserélni? Általában ezek nem túl nagy kiterjedésűek, és helyszűke miatt esetleg sokat kell kis helyre összezsúfolni. Vagy ilyenkor az egész modult kell cserélni?

    És itt jön képbe a vezetékezés, mert ha valami össze van forrasztva, akkor mondjuk kevésbé korrodálódik, de nehezebb cserélni, de ha könnyű cserélhetőségre tervezik, akkor pedig a korrózió könnyebben kezd ki vele.

    Ki fizeti a cseréért felelős szakszerviz embereit? Mennyire befolyásolja a szerelési időt és költségeket, ha különböző helyen lévő szenzorok mennek tönkre, és nem egy modulban?

    Mennyi ideig gyártják/támogatják ezeket a szenzorokat/modulokat/processzormodulokat/szoftvereket? Mennyire szervizelhetőek utólag/vagy csak cserélni lehet őket? Ha már nem gyártják, mert nem éri meg foglalkozni vele, akkor használható marad-e utána az autód? Ha nem, akkor el tudod-e adni? Ha nem tudod eladni, akkor mekkora az értékvesztésed?

    [ Szerkesztve ]

  • gabor.79

    aktív tag

    válasz dabadab #42 üzenetére

    Én nem ugyanazt a kérdést tettem fel immáron harmincvalahányszor, hanem egymásra épülőket. Ha triviális lenne rájuk a válasz, akkor fel sem merülhettek volna. Különösen várom azokat a válaszaidat, amik az elavulós kérdéseimre vonatkoznak (mit tegyen az ember, ha már nem érhetőek el azok az elektronikus alkatrészek, szenzorok, és emiatt működésképtelen az autó?).

    Én elhiszem, hogy bizonyos költségek csökkennek az önvezető autókkal, de senki sem beszél azokról, amik viszont nőnek. Ezek nélkül viszont lehetetlen objektíven dönteni.

    Fejlesztőként te láttál már hibátlan szoftvert? Főleg egy önvezető autóét? Ha olyan triviális lenne az elkészítésük, akkor miért tartana évekig? Ha valamit évekig készítenek, az mennyire bonyolult? Hány hibalehetőség van az ilyenekben? Mennyibe kerül egy ilyen komplex szoftver karbantartása? Azt kinek kell megfizetni?

    Meg úgy rugózol ezen az egész szervizelési témán, mintha ez valami tök új jelenség lenne és eddig soha, semmikor nem kellett volna szervízbe vinni az autókat.

    Miért, szerinted változatlan egy autó/szoftver szervizintervalluma és költsége, ha n darab új modult tesznek bele?

  • gabor.79

    aktív tag

    válasz dabadab #46 üzenetére

    De nehéz szülés volt eljutni eddig a megállapításig! Akkor meg hogyan lehet bármilyen következtetést levonni a jövőre vonatkozólag?

    Biztos lesznek költségek, amik csökkennek egy önvezető autónál, ez nem vitás. De addig nem sok értelme van akárcsak gondolkodni róluk, amíg tíz-tizenöt év távlatából nem látjuk, hogy összességében hogyan változik, mennyit kell rá költenünk.

  • gabor.79

    aktív tag

    válasz dabadab #93 üzenetére

    Mi lenne, ha előbb az általam feltett kérdésekre válaszolnál, mielőtt másba kötnél bele? Még arra sem reagáltál, pedig Szirtimorc és én többször felhoztuk, hogy mi a helyzet a szoftverek megbízhatóságával? Mint fejlesztő, neked biztosan megalapozott a véleményed a témában.

    Szirtimorc a bluetooth-t említette, én pedig az operációs rendszereket. Ez utóbbira eléggé hasonlít az autók vezérlése is, hisz ott is egy processzor van, memória, különböző buszokkal kapcsolódnak a szenzorokhoz stb.

    Mi védi meg az autókat, hogy ugyanúgy feltörjék őket, mint egy átlag PC-t? Hisz ezeket is már mobiltelefonról lehet vezérelni. És itt életekről van szó, azaz nem lehet vacakolni, jót kell csinálni. Ezt mi garantálja?

    A Tesla Autopilot az ötfokozatú autonómiaskálán 3. szintű.

    A korábbi videók alapján az ötös szint a teljes autonómia, amikor már kormánykerék sincs.

    Nem ismerem az összes szintet, de korábban lehetett olvasni, hogy az akkori önvezető autók veszély esetén átadják az irányítást az embernek. Az érdekelne, hogy akkor tulajdonképpen mit ér az egész? Hisz a balesetek általában nagyon gyorsan történnek, azaz ha én éppen olvasok vagy a hátsó ülésen lévő gyerekeimmel beszélgetek feléjük fordulva, jelez az autó, hogy nagyon nagy baj van: tudok-e a fennmaradó egy másodpercben a helyzetnek megfelelően reagálni?

  • gabor.79

    aktív tag

    válasz dabadab #102 üzenetére

    "egészen pontosan mit kellene elmagyaráznom?"

    Azt, hogy ez mennyibe kerül. Ebből indult ki az egész.

    "Nagyon régóta vannak olyan szoftverek, amiken sok-sok ember élete múlik, pl a vasúti cuccok"

    És egy kötöttpályás közlekedés bonyolultsága összevethető a közútéval?

    "egy atomerőmű azért némileg veszélyesebb, mint egy autó, aztán azok is full automatizálva vannak"

    Egy atomerőműben olyan konzumer hardverek vannak, mint egy autóban, vagy céleszközök? Egy központi számítógép végzi a vezérlést, vagy pedig szét van osztva többfele? Világos, hogy egy atomerőműben sokminden automatizált, de pont ezért egy speciális eset, közúton bármi megtörténhet, az erőmű pedig minden szempontból többszörösen van biztosítva. Almát a körtével?

    "»az akkori önvezető autók veszély esetén átadják az irányítást az embernek.«

    Ezt maximum olyanoktól lehetett olvasni, akiknek semmihez semmi közük nincs, ez akkor is teljesen nyilvánvaló hülyeség volt"

    Akkor tessék, 2017. októberi cikk, de a kedvedért idézem:

    "Persze vannak esetek, amikor fogalma nincs mit kéne tenni és olyankor azért teleraknám én is a gatyám, ilyenkor vagy állóra fékezte magát az autó, biztos ami biztos alapon, vagy visszaadja a vezérlést a vezetőnek."

    "Ha egyszer ennyire nem vagy képbe, akkor nem lehetne, hogy egy kicsit visszavegyél ebből a számonkérő stílusból?"

    Nem. Feltettem harminc kérdést egy kijelentésedre, és eddig egyre sem tudtál normálisan válaszolni, csak a tőled szokásos agresszív kismalac módjára magas lóról osztod az észt.

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz dabadab #109 üzenetére

    "Gondolom még nem hallottál arról, hogy a mostani autóknak is van szoftvere, ezért szólok: ez nem új probléma és semmi köze az önvezető autókhoz."
    Igen, kicsit olyan érzésem van, mint ha egy 1970-es évekből idetévedt időutazóval lenne dolgunk, és amikor erre felhívjuk a figyelmét, akkor lazán átsiklik felette :) Illetve újra bizonyítást nyert az állítás, hogy flame-elni csak úgy lehet igazán jól, ha az embernek lövése sincs az adott témá(k)ról.

  • Szirtimorc

    aktív tag

    válasz dabadab #102 üzenetére

    A nyolcvanas évek vége felé már gépi kódban programoztam, úgy 93 óta informatikus vagyok, biztos képen se biztonságos szoftvert. (Tudom, mikor nincsenek érvek, akkor jön a személyeskedés). Egyik programozónk a cégnél a TGV gyorsvasút szoftverét fejlesztette. Mikor megkapta az alapkódot, megnézte mivel megy évek óta, nem rá többet fölszállni, mutatta az életveszélyes bugokat... Előre programozott tömegszerencsétlenség volt az egész.
    Katonai cuccokat igen rendesen tesztelik, és ott is marad benne egy-egy komolyabb hiba.
    Konzumer szarokat hozunk föl példának? Persze, mivel azt kapjuk a boltban. És jövő önvezető autója is egy konzumer valami lesz, tartok tőle.
    Célhardveren célszoftver írta valaki, az mennyivel jobb. Igen. Elvileg. Nem mondok többet, IOS (Apple fanok, bocs, ez jutott eszembe elsőre). Szerinted naponta hány autót kell szoftvert frissíteni, mert hibás? Egy sima fedélzeti multimédiarendszert is képtelenek jól kihozni, tele van hibával, ami pedig nem bonyolult.
    "akkor mindig az emberek rontanak el valamit súlyosan" Igen, és pont ezek az emberek írják a szoftvereket.
    Mostan részemről már csak olvasom a topikot.

  • gabor.79

    aktív tag

    válasz dabadab #108 üzenetére

    "Az autóban is céleszközök vannak, ráadásul most a szoftverről van szó."

    A szoftver hardveren fut. Atomerőművekben - feltételezem, hogy - saját tervezésű hardveren fut a program, így pontosan tudják, mi történik. Az önvezető autóban konzumer hardver van, például a Teslában Nvidia, ráadásul nem ugyanaz az egyes hardver verziókban, így a szoftver sem ugyanaz. Ha utánaolvasol, a Tesla HW2-höz a nulláról írták újra a szoftvert.

    És miért lényeges ez? Gondolj például a Meltdownra vagy a Spectre-re, utóbbi hardverhibát nem is tudják szoftveresen teljesen mitigálni.

    "Az erőművekben is bármi megtörténhet."

    Az erőművekbe nem mehet be bárki, nem jön szembe egy részeg sofőr, azaz jóval kisebb az emberi hibázás lehetősége.

    "Igen, erről beszéltem, fogalmatlan hülyegyerek blogja, akinek nulla köze van a témához - és akkor erre hivatkozol."

    Tesla crash highlights a problem: "Many new cars are being equipped with robot systems that take over functions such as cruise control and steering but still require drivers to pay full attention"

    For Now, Self-Driving Cars Still Need Humans: "But they will require human supervision. Significantly, on many occasions, the cars will in effect still tell their human drivers, “Here, you take the wheel,” when they encounter complex driving situations or emergencies.

    In the automotive industry, this is referred to as the handoff problem, and automotive engineers acknowledge that there is no easy solution."

    Who's driving? Autonomous cars may be entering the most dangerous phase: "»We found that human drivers over-trusted the technology and were not monitoring the roadway carefully enough to be able to safely take control when needed,« said the company in its 2017 safety report."

    Tudom, hogy ennyi idézet neked úgysem elég, hülyék mondták, és én biztosan tévedek.

  • gabor.79

    aktív tag

    válasz dabadab #109 üzenetére

    "Ez egyszerűen nem igaz."

    Esetleg alá is tudnád támasztani ezt a kinyilatkoztatást? Bár a szerzők jogászok, de természetesen tévedhetnek, te viszont - legjobb tudomásom szerint - nem vagy jogász, nem szakterületed. Ettől függetlenül persze lehet igazad, de egy link nekem elég.

    "Ez hogy jön ide és mi köze van bármihez is?"

    Érdekesnek találtam, és leírtam. Ha számodra nem az, nem kell vele foglalkozni.

    "Gondolom még nem hallottál arról, hogy a mostani autóknak is van szoftvere, ezért szólok: ez nem új probléma és semmi köze az önvezető autókhoz."

    Nem véletlenül írtam oda a John Deere-t, amit te elfelejtettél beletenni az idézetbe. Ha rákeresel a neten a "John Deere hack" szavakra, olvashatsz a problémáról.

  • gabor.79

    aktív tag

    válasz dabadab #117 üzenetére

    "Mi értelme lenne egy atomerőműbe külön processzort tervezni és abból hogyan következne, hogy pontosan tudják, hogy mi történik?"

    Azt nem tudom, hogy a processzort is maguk tervezik-e, de nem kizárható. Ha maguk tervezik, akkor az úgy fog működni, ahogy szeretnék.

    Valószínűleg tisztában vagy azzal, hogy minden processzornak vannak hibái, az intelnél méretes erratákat lehet ezekről olvasni. A kilencvenes évek végén beszélgettem a nagybátyámmal, aki pilóta, és ő mesélte, mennyire megdöbbent, hogy az akkori modern repülők számítógépes hálózatában 286-os processzorok vannak. A miértre pedig az volt a válasz, hogy ezeknek ismerik az összes hibáját, az újabbaknak nem, ezért így tudnak helyesen működő szoftvert írni rájuk. A pilótáknak minden általuk vezetett gépre külön vizsgát kell letenniük, és abban számot kell adniuk a gép hardveréről is.

    "Teljesen nyilvánvalóan képtelen vagy értelmezni mondatokat, kiragadsz dolgokat, amik a saját hülyeségedet alátámasztják, a maradékot meg eldobod, nehogy megzavarjon."

    Te pedig még semmivel sem cáfoltad meg azt, amit állítok, csak a saját kinyilatkoztatásaiddal a magas lóról.

    Szerinted hülyék a jogászok, hülyék a bloggerek, hülyék az idézett újságírók. De még egy linket sem kaptunk tőled, ami téged igazolna. Lehet, hogy nincs is?

  • gabor.79

    aktív tag

    válasz dabadab #124 üzenetére

    Az idézett cikkekben valóban nincs olyan, hogy visszaadná a vezetést. De a "handoff problem" valós, azaz jelenleg nincs olyan önvezető autó, amibe úgy ülhetnél bele, hogy biztonságosan el tud vinni bármelyik A pontból B-be anélkül, hogy odafigyelnél, ezt kiválóan példázzák a Teslák eddigi balesetei.

    Azaz legfeljebb arra használhatóak biztonságosan, hogy dugóban araszoljanak vagy parkoljanak.

    Így a kérdésem emiatt továbbra is valós: "Az érdekelne, hogy akkor tulajdonképpen mit ér az egész?"

  • Szirtimorc

    aktív tag

    válasz dabadab #114 üzenetére

    Megfogadtam , hogy nem szólok hozzá többet, mert marha fárasztó olyan embereknek írogatni, ahol komoly szövegértési gondok vannak, de kezded kihúzni a gyufát. Arra kéne reagálni amit ír valaki, és arra a fantáziáddal még hozzá képzelsz.

    Valóban, az önéletrajzomat nem fogom kirakni ide. Egy szóval sem írtam semmiféle programozói karrierről, fogalmam sincs honnan vetted, vagy miért hoztad föl példának. Ja, de tudom. Mikor az érvek elfogynak, jön a személyeskedés. Hitelteleníteni a másikat, alapvető retorikai fogás.

    Remélem, vagy annyira bátor, hogy szemtől szembe is meg mernél hazudtolni. Írtam olyat, hogy "külsős" programozó? Nem. Te képzelted oda. Írtam olyat hogy "szoktak lenni"? Nem. De itt voltak.
    "pont annyira hihető, mint a garancia után fenntarthatatlan autók" Ha úgy nézzük, ez lehet téged igazol. Kollégám Porsche Cayennje porig égett az autópályán gari lejárta után nem sokkal. Utána sok fenntartási költség nem volt vele, az igaz. Ugyanennek az embernek kettő nappal gari lejárta után lett váltócserés BMW-je, a legjobb magyar ajánlat is bőven 1 milla fölött volt, mindez 2005-6 tájékán. Igaz a gyár a közvetlen megkeresés után korrekt volt, küldött egyet, de Ausztriában volt az első szerviz, aki hajlandó volt be is szerelni.
    Meg kíváncsi lennék majd az önvezető szervizelésére is, mikor egy egyszerű motorszenzor hibát is képtelen a szerviz megtalálni, össze-vissza cserélgetnek mindent benne, hátha megjavul. Egy másik ismerősöm kocsijában úgy 900 ezer Ft-nyi alakrészt cseréltek ki (4 éves autó) mire rájöttek, hogy egy földelési pont kontakthibája okozza az egész problémát.

    Persze, tök másképp írják. Fejjel lefelé, vagy háttal a monitornak?

    "Komolyan, miért fontos fullba nyomni a hülyeséget?" Én is ezt kérdezem.

    Kérlek, ne válaszolj.

    [ Szerkesztve ]

  • gabor.79

    aktív tag

    válasz dabadab #128 üzenetére

    "Akkor megállapíthatjuk, hogy ilyen tényleg nincs vagy akarsz még egy kicsit rugózni a témán?"

    A helytelen premissza nem befolyásolta a végén feltett kérdést, így nincs különösebb jelentősége. Lett volna lehetőséged korrigálni azt, de nem tetted, pedig az esettel szemmel láthatóan tisztában vagy.

    Továbbá az, hogy kinyilatkoztatásokat teszel, és nem támasztod alá a mondanivalódat linkekkel (az egyetlen SIL-en kívül), van egy olyan érzésem, hogy te ide nem vitázni jársz, hanem a másikat sárba tiporni.

    Nyilván nem zárható ki, hogy az említett témákban professzionális legyél (hardverek, szoftverek, önműködő autók és jog), de külső hivatkozások nélkül csöppet hiteltelen, amit előadsz, úgy, hogy közben másokat lehülyézel (ami lehet indokolt, de érvekkel nem támasztottad alá).

    "A "balesetek" szót mondjuk nem tudom mire vélni, egyetlen ismert eset van, amikor az Autopilot balesetet okozott."

    Akkor javaslom, hogy olvasd el ezt.

  • opr

    veterán

    válasz dabadab #172 üzenetére

    Ne is mondd, mi meg buktuk a jo kis 140ft-os gazolajat. :( :O

    ;]

    "Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

Új hozzászólás Aktív témák