- Anyagi katasztrófára figyelmezteti az Apple-t a brit média
- Folytatja a leépítéseket a Tesla
- Milyen program, ami...?
- Linux Mint
- OpenWRT topic
- A streamingszolgáltatások összecsomagolása lehet a következő divat
- Windows 10
- Japán nem bír az AI és a chipgyárak energiaigényével
- ArchiCAD és Artlantis topik
- Microsoft Excel topic
- Elektromos rásegítésű kerékpárok
- Sub-ZeRo: Euro Truck Simulator 2 & American Truck Simulator 1 (esetleg 2 majd, ha lesz) :)
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- bb0t: Gyilkos szénhidrátok, avagy hogyan fogytam önsanyargatás nélkül 16 kg-ot
- ubyegon2: Airfryer XL XXL forrólevegős sütő gyakorlati tanácsok, ötletek, receptek
Új hozzászólás Aktív témák
-
gabor.79
aktív tag
Költségek? Az önvezető autónak milyen járulékos költségei vannak?
Milyen költségei vannak a tömérdek szenzornak, amivel a különböző paramétereket mérik? Milyen gyakran romlanak el, és milyen költség cserélni őket? A szenzorokat összekötő vezetékek mennyire triviálisan hozzáférhetők? Egy bizonyos típusú szenzorból hányat kell feltenni az autóra? Ha egyet tesznek fel, és az elromlik, és nem tud továbbmenni az autó, akkor mi van? Ha többet tesznek fel, akkor biztonságosabb lehet, de bonyolultabb szoftver- és hardverkörnyezet kell hozzá, ami további hibázási lehetőséget jelent. Mennyivel gyakrabban kell szervizbe vinni az ilyen sok érzékelővel telerakott autót?
A szoftverben biztos nem csak for ciklusok vannak, hanem egyszerre kell a rengeteg érzékelő adatait feldolgozni. Át lehet ezt az egészet tervezőként, programozóként képes látni? Biztos? A Windowst legalább harminc éve fejlesztik, mégis folyamatosan kell benne a hibákat javítani, sokszor soron kívül. Milyen gyakran kell szervizbe vinni az önvezető autókat a szoftver frissítésére? Online lesz frissítve? Ez esetben nem csak az autót, hanem az autógyártót is meg kell védeni a támadásoktól. Ennek mennyi a költsége? Meg tudják védeni magukat? Csak azért kérdem, mert a legnagyobbaknak nem sikerül, a Microsofthoz is betörtek, és vitték a Skype adatbázisát, a Google-hoz is betörtek, az Equifaxhoz is betörtek, a Yahoo-hoz is betörtek. Pont egy biztonságban kezdő autógyárhoz ne törnének be?
Milyen költségei vannak a nemzeti közúti infrastruktúra felfejlesztésének? Ha az önvezető autók miatt különböző jeladókat kell felszerelni - párhuzamosan a hagyományos jelzésekkel, hisz a nem önvezető autók miatt azokra is szükség van-, akkor azt ki fizeti ki? A jeladók rendszerét fel lehet-e törni? Ha igen, a védelemért ki fog fizetni? Bedönthető-e egy ország önvezető autóihoz szükséges közúti jeladó rendszere? Mennyire megbízhatóan képes működni önállóan egy ilyen helyzetben az önvezető autó?
Lehet-e a GPS jeleket zavarni? Hogyan viselkedik az autó, ha zavarják a GPS jelet? Milyen redundancia van beépítve az önvezető autókba ilyen esetekre? Ez a redundancia csökkenti vagy növeli a hardver- és szoftverköltségeket?
Én ezekre a kérdésekre szeretnék választ kapni. Érdekelnének a számok is.
[ Szerkesztve ]
-
gabor.79
aktív tag
Nagyvonalúan kihagytál huszonegy kérdést, amik az általad idézettekre épülnek vagy azokkal összefüggnek.
Arról is elfelejtkezel, hogy ha mondjuk egy autót alkatrészenként vásárolnál meg és úgy raknál össze, akkor többszörösébe kerülne, azaz az igazi profit ebben van. Az biztos, hogy a gyártónak filléres költség az elektronika, de ugyanezt mennyiért fogja adni utólag? Mennyire lehetnek önállóak az egyes szenzorok? Értem ez alatt azt, hogy ha mondjuk egy ilyen elromlik, lehet-e önállóan cserélni? Általában ezek nem túl nagy kiterjedésűek, és helyszűke miatt esetleg sokat kell kis helyre összezsúfolni. Vagy ilyenkor az egész modult kell cserélni?
És itt jön képbe a vezetékezés, mert ha valami össze van forrasztva, akkor mondjuk kevésbé korrodálódik, de nehezebb cserélni, de ha könnyű cserélhetőségre tervezik, akkor pedig a korrózió könnyebben kezd ki vele.
Ki fizeti a cseréért felelős szakszerviz embereit? Mennyire befolyásolja a szerelési időt és költségeket, ha különböző helyen lévő szenzorok mennek tönkre, és nem egy modulban?
Mennyi ideig gyártják/támogatják ezeket a szenzorokat/modulokat/processzormodulokat/szoftvereket? Mennyire szervizelhetőek utólag/vagy csak cserélni lehet őket? Ha már nem gyártják, mert nem éri meg foglalkozni vele, akkor használható marad-e utána az autód? Ha nem, akkor el tudod-e adni? Ha nem tudod eladni, akkor mekkora az értékvesztésed?
[ Szerkesztve ]
-
gabor.79
aktív tag
válasz #06658560 #41 üzenetére
Én elhiszem, hogy vannak nagyon jó, működő önvezető autók. De sehol sem esik szó arról, hogy ez milyen fenntartási költséggel jár, mennyire biztonságos számítástechnikailag, ilyenek.
Melyik videóban mesélnek erről? Érdekelnének a számok.
Elhiszem, hogy az egyes szenzorok olcsóak. Mennyiért szerelik be őket és mennyi idő alatt? Szerelhetők egyesével, vagy pedig csak blokkonként? Mennyibe kerül a szakműhelyek felszerelése a megfelelő műszerekkel, célesközökkel, amikkel az önvezető autókat meg tudják vizsgálni? Mennyibe kerül a műhelyek ellátása ezekkel az új alkatrészekkel? Ki állja ezeknek a költségét?
-
gabor.79
aktív tag
Én nem ugyanazt a kérdést tettem fel immáron harmincvalahányszor, hanem egymásra épülőket. Ha triviális lenne rájuk a válasz, akkor fel sem merülhettek volna. Különösen várom azokat a válaszaidat, amik az elavulós kérdéseimre vonatkoznak (mit tegyen az ember, ha már nem érhetőek el azok az elektronikus alkatrészek, szenzorok, és emiatt működésképtelen az autó?).
Én elhiszem, hogy bizonyos költségek csökkennek az önvezető autókkal, de senki sem beszél azokról, amik viszont nőnek. Ezek nélkül viszont lehetetlen objektíven dönteni.
Fejlesztőként te láttál már hibátlan szoftvert? Főleg egy önvezető autóét? Ha olyan triviális lenne az elkészítésük, akkor miért tartana évekig? Ha valamit évekig készítenek, az mennyire bonyolult? Hány hibalehetőség van az ilyenekben? Mennyibe kerül egy ilyen komplex szoftver karbantartása? Azt kinek kell megfizetni?
Meg úgy rugózol ezen az egész szervizelési témán, mintha ez valami tök új jelenség lenne és eddig soha, semmikor nem kellett volna szervízbe vinni az autókat.
Miért, szerinted változatlan egy autó/szoftver szervizintervalluma és költsége, ha n darab új modult tesznek bele?
-
gabor.79
aktív tag
De nehéz szülés volt eljutni eddig a megállapításig! Akkor meg hogyan lehet bármilyen következtetést levonni a jövőre vonatkozólag?
Biztos lesznek költségek, amik csökkennek egy önvezető autónál, ez nem vitás. De addig nem sok értelme van akárcsak gondolkodni róluk, amíg tíz-tizenöt év távlatából nem látjuk, hogy összességében hogyan változik, mennyit kell rá költenünk.
-
gabor.79
aktív tag
Igen. Szerinted miért teszem fel őket?
Ha be szeretnéd fektetni a pénzed, akkor hova fogod tenni? Bankban, részvényekbe, bitcoinba vagy egy bizonyos cég által épp fejlesztett új technológiába, amiről annyit tudok, hogy van pár videó, ami szerint működik?
Mivel nem két forintról van szó, ugye, nem baj, ha előtte utánajárok, hogyan járok a legjobban?
-
gabor.79
aktív tag
Egy szóval sem mondtam, hogy etalon a véleményem. De ha vannak ellenérveid, nyugodtan sorold fel őket.
Vegyünk egy egyszerű példát: operációs rendszerek (Windows, Linux, bármi). Folyamatosan jönnek ki hozzájuk a frissítések, mert mindig találnak bennük újabb hibákat. Pedig ezek csak operációs rendszerek, csak dolgozunk velük.
Ezzel szemben az önvezető autókra az életed bízod. Egy normál autóhoz képest jön egy csomó plusz komplexitás, új támadási felületek. Miért pont nekik sikerülne hibátlan szoftvert írni?
Nem egyszerűbb és ésszerűbb a tömegközlekedés fejlesztése? Jóval kevesebb baleset történik velük, olcsóbb és arányosan kevésbé környezetszennyező.
-
gabor.79
aktív tag
Szerintem inkább cégek, mert a felmerülő problémákat könnyebben tudják kezelni, ha abból indulunk ki, hogy több járművel rendelkeznek, mivel eleve több pénzük van.
Egy jóbarátom véletlenül épp az autóiparban dolgozik, szenzorokat gyártanak többek között, valamint a modern Mercedesekbe vagy BMW-kbe ezeket a sok LED-ből álló fényszórókat. Megmondta, hogy ő sosem venne ilyet, mert ha egyszer elromlik, az egész kuka, nem lehet javítani. Az árára nem emlékszem, de többszázezres tétel.
Hát így.
-
gabor.79
aktív tag
Ez rendben, de mi lesz a cégek által eldobott öt éves, mechanikai szempontból egyébként kiváló járművekkel? Hulladékárban dolgozzák fel őket? Cserélhető lesz a teljes elektronika? Ha szállítmányozó cégeket veszünk, kamionokkal és buszokkal, ezek tényleg nagyon nagy értékű eszközök, azaz nem igazán engedhetik meg maguknak ezt a luxust.
És nem csak a hardver-, hanem a szoftverkérdés is fontos; gondolom, ahány gyártó, annyi megoldás, ami illeszkedik a hardverhez. Az évek során ráadásul új komponensek, szenzorok kerülhetnek be, a programnak azt is kell tudnia kezelni (meg a hiányát is, hacsak nem akarnak modellenként saját önvezető algoritmust írni).
---
Ha távolabbról nézed, az összes aggodalmam amiatt van, mert az egész járműmind hardverileg, mind pedig szoftverileg túl összetetté válik. Hoztam is példákat arra az operációs rendszerekkel, hogy ezt a komplexitást nem is tudják kezelni a szoftvercégek. Ezért vannak fenntartásaim az egésszel kapcsolatban - de majd kiderül, hogy mit hoz a jövő. Lehet, hogy lesz, akinek megéri vállalni a kockázatokat.
-
gabor.79
aktív tag
válasz Habib[HUN] #75 üzenetére
Köszönöm. Hát, majd keresek független méréseket is, mert ez így kicsit olyan, mint amikor egy politikus azt mondja, hogy "dübörög a gazdaság".
-
gabor.79
aktív tag
válasz Szirtimorc #83 üzenetére
Erről van szó.
-
gabor.79
aktív tag
Mi lenne, ha előbb az általam feltett kérdésekre válaszolnál, mielőtt másba kötnél bele? Még arra sem reagáltál, pedig Szirtimorc és én többször felhoztuk, hogy mi a helyzet a szoftverek megbízhatóságával? Mint fejlesztő, neked biztosan megalapozott a véleményed a témában.
Szirtimorc a bluetooth-t említette, én pedig az operációs rendszereket. Ez utóbbira eléggé hasonlít az autók vezérlése is, hisz ott is egy processzor van, memória, különböző buszokkal kapcsolódnak a szenzorokhoz stb.
Mi védi meg az autókat, hogy ugyanúgy feltörjék őket, mint egy átlag PC-t? Hisz ezeket is már mobiltelefonról lehet vezérelni. És itt életekről van szó, azaz nem lehet vacakolni, jót kell csinálni. Ezt mi garantálja?
A Tesla Autopilot az ötfokozatú autonómiaskálán 3. szintű.
A korábbi videók alapján az ötös szint a teljes autonómia, amikor már kormánykerék sincs.
Nem ismerem az összes szintet, de korábban lehetett olvasni, hogy az akkori önvezető autók veszély esetén átadják az irányítást az embernek. Az érdekelne, hogy akkor tulajdonképpen mit ér az egész? Hisz a balesetek általában nagyon gyorsan történnek, azaz ha én éppen olvasok vagy a hátsó ülésen lévő gyerekeimmel beszélgetek feléjük fordulva, jelez az autó, hogy nagyon nagy baj van: tudok-e a fennmaradó egy másodpercben a helyzetnek megfelelően reagálni?
-
gabor.79
aktív tag
"egészen pontosan mit kellene elmagyaráznom?"
Azt, hogy ez mennyibe kerül. Ebből indult ki az egész.
"Nagyon régóta vannak olyan szoftverek, amiken sok-sok ember élete múlik, pl a vasúti cuccok"
És egy kötöttpályás közlekedés bonyolultsága összevethető a közútéval?
"egy atomerőmű azért némileg veszélyesebb, mint egy autó, aztán azok is full automatizálva vannak"
Egy atomerőműben olyan konzumer hardverek vannak, mint egy autóban, vagy céleszközök? Egy központi számítógép végzi a vezérlést, vagy pedig szét van osztva többfele? Világos, hogy egy atomerőműben sokminden automatizált, de pont ezért egy speciális eset, közúton bármi megtörténhet, az erőmű pedig minden szempontból többszörösen van biztosítva. Almát a körtével?
"»az akkori önvezető autók veszély esetén átadják az irányítást az embernek.«
Ezt maximum olyanoktól lehetett olvasni, akiknek semmihez semmi közük nincs, ez akkor is teljesen nyilvánvaló hülyeség volt"
Akkor tessék, 2017. októberi cikk, de a kedvedért idézem:
"Persze vannak esetek, amikor fogalma nincs mit kéne tenni és olyankor azért teleraknám én is a gatyám, ilyenkor vagy állóra fékezte magát az autó, biztos ami biztos alapon, vagy visszaadja a vezérlést a vezetőnek."
"Ha egyszer ennyire nem vagy képbe, akkor nem lehetne, hogy egy kicsit visszavegyél ebből a számonkérő stílusból?"
Nem. Feltettem harminc kérdést egy kijelentésedre, és eddig egyre sem tudtál normálisan válaszolni, csak a tőled szokásos agresszív kismalac módjára magas lóról osztod az észt.
-
gabor.79
aktív tag
Egy magyar tanulmány a témában, érdemes elolvasni, (szerzői) jogi szempontból vizsgálódik.
Érdekességek:
- a szoftverekért jelenleg senki sem tartozik felelősséggel, ezt szeretnék megváltoztatni a törvényhozók
- az autóbotneteket reális veszélynek látják
- mivel a vezető szoftver a gyártó tulajdona, az autó tulajdonosa pedig csak használati jogot nyer hozzá, nagy problémák várhatóak a balesetek pereinél
- 2016-ban módosítottak egy törvényt, miszerint a vezetőnek bármelyik pillanatban át kell tudnia venni a vezetést a szoftvertől
- valós veszély, hogy az autógyártók csak saját szervizeikben engedik a szoftverek frissítését, ami már komoly gondot okozott a John Deere traktoroknál -
gabor.79
aktív tag
"Kaptál válasz arra, hogy ez egyáltalán nem drága, sőt, sokkal olcsóbb, mint most."
Tévedsz, visszaolvastam, és dabadab már válaszolt (én is tévedtem):
"»De sehol sem esik szó arról, hogy ez milyen fenntartási költséggel jár«
Ennek nyilván van némi köze ahhoz, hogy jelenleg nincsen kereskedelmi forgalomban kapható önvezető autó, csak fejlesztés alatt lévő modellek, szóval nincs olyan konkrét autó, aminek lennének értelmezhető fenntartási költségei."
-
gabor.79
aktív tag
"Az autóban is céleszközök vannak, ráadásul most a szoftverről van szó."
A szoftver hardveren fut. Atomerőművekben - feltételezem, hogy - saját tervezésű hardveren fut a program, így pontosan tudják, mi történik. Az önvezető autóban konzumer hardver van, például a Teslában Nvidia, ráadásul nem ugyanaz az egyes hardver verziókban, így a szoftver sem ugyanaz. Ha utánaolvasol, a Tesla HW2-höz a nulláról írták újra a szoftvert.
És miért lényeges ez? Gondolj például a Meltdownra vagy a Spectre-re, utóbbi hardverhibát nem is tudják szoftveresen teljesen mitigálni.
"Az erőművekben is bármi megtörténhet."
Az erőművekbe nem mehet be bárki, nem jön szembe egy részeg sofőr, azaz jóval kisebb az emberi hibázás lehetősége.
"Igen, erről beszéltem, fogalmatlan hülyegyerek blogja, akinek nulla köze van a témához - és akkor erre hivatkozol."
Tesla crash highlights a problem: "Many new cars are being equipped with robot systems that take over functions such as cruise control and steering but still require drivers to pay full attention"
For Now, Self-Driving Cars Still Need Humans: "But they will require human supervision. Significantly, on many occasions, the cars will in effect still tell their human drivers, “Here, you take the wheel,” when they encounter complex driving situations or emergencies.
In the automotive industry, this is referred to as the handoff problem, and automotive engineers acknowledge that there is no easy solution."
Who's driving? Autonomous cars may be entering the most dangerous phase: "»We found that human drivers over-trusted the technology and were not monitoring the roadway carefully enough to be able to safely take control when needed,« said the company in its 2017 safety report."
Tudom, hogy ennyi idézet neked úgysem elég, hülyék mondták, és én biztosan tévedek.
-
gabor.79
aktív tag
"Ez egyszerűen nem igaz."
Esetleg alá is tudnád támasztani ezt a kinyilatkoztatást? Bár a szerzők jogászok, de természetesen tévedhetnek, te viszont - legjobb tudomásom szerint - nem vagy jogász, nem szakterületed. Ettől függetlenül persze lehet igazad, de egy link nekem elég.
"Ez hogy jön ide és mi köze van bármihez is?"
Érdekesnek találtam, és leírtam. Ha számodra nem az, nem kell vele foglalkozni.
"Gondolom még nem hallottál arról, hogy a mostani autóknak is van szoftvere, ezért szólok: ez nem új probléma és semmi köze az önvezető autókhoz."
Nem véletlenül írtam oda a John Deere-t, amit te elfelejtettél beletenni az idézetbe. Ha rákeresel a neten a "John Deere hack" szavakra, olvashatsz a problémáról.
-
gabor.79
aktív tag
"Mi értelme lenne egy atomerőműbe külön processzort tervezni és abból hogyan következne, hogy pontosan tudják, hogy mi történik?"
Azt nem tudom, hogy a processzort is maguk tervezik-e, de nem kizárható. Ha maguk tervezik, akkor az úgy fog működni, ahogy szeretnék.
Valószínűleg tisztában vagy azzal, hogy minden processzornak vannak hibái, az intelnél méretes erratákat lehet ezekről olvasni. A kilencvenes évek végén beszélgettem a nagybátyámmal, aki pilóta, és ő mesélte, mennyire megdöbbent, hogy az akkori modern repülők számítógépes hálózatában 286-os processzorok vannak. A miértre pedig az volt a válasz, hogy ezeknek ismerik az összes hibáját, az újabbaknak nem, ezért így tudnak helyesen működő szoftvert írni rájuk. A pilótáknak minden általuk vezetett gépre külön vizsgát kell letenniük, és abban számot kell adniuk a gép hardveréről is.
"Teljesen nyilvánvalóan képtelen vagy értelmezni mondatokat, kiragadsz dolgokat, amik a saját hülyeségedet alátámasztják, a maradékot meg eldobod, nehogy megzavarjon."
Te pedig még semmivel sem cáfoltad meg azt, amit állítok, csak a saját kinyilatkoztatásaiddal a magas lóról.
Szerinted hülyék a jogászok, hülyék a bloggerek, hülyék az idézett újságírók. De még egy linket sem kaptunk tőled, ami téged igazolna. Lehet, hogy nincs is?
-
gabor.79
aktív tag
válasz Cathfaern #121 üzenetére
Én csak egy másik hozzászólóra tudok most hirtelen hivatkozni: "Jelenleg az egyetlen forgalomban lévő önvezető autó a Tesla. (a maga korlátaival) Ha felmész a honlapjukra, akkor láthatod, hogy az önvezető extra kérése kb 2 millió HUF, így a teljes ára 20 millió alatt van. (Model S)
Ha utólag szerelteted be, akkor 2,5 millió HUF."A 2,5 millió forint messze van a "nincs további költsége"-től.
-
gabor.79
aktív tag
Az idézett cikkekben valóban nincs olyan, hogy visszaadná a vezetést. De a "handoff problem" valós, azaz jelenleg nincs olyan önvezető autó, amibe úgy ülhetnél bele, hogy biztonságosan el tud vinni bármelyik A pontból B-be anélkül, hogy odafigyelnél, ezt kiválóan példázzák a Teslák eddigi balesetei.
Azaz legfeljebb arra használhatóak biztonságosan, hogy dugóban araszoljanak vagy parkoljanak.
Így a kérdésem emiatt továbbra is valós: "Az érdekelne, hogy akkor tulajdonképpen mit ér az egész?"
-
gabor.79
aktív tag
"Mit nem értesz azon, hogy miután megvetted?"
Visszaolvastam a szálat, de erre nem találtam utalást.
"Viszont ha már megvetted, semmilyen plusz költséged nem lesz a következő 15-20 évben az ülésfűtés miatt. (Kivéve persze, ha meghibásodik, akkor meg kell javítani. De a hármas henger dugattyúgyűrűje is ilyen, tökre nincs vele költséged, de ha elromlik, akkor meg de.)"
Ez a lényeg. Minél több új alkatrészt teszel bele egy eszközbe, annál nagyobb az esélye, hogy elromlik ("Murphy törvénye"), így egyszerűen nem igaz az az állításod, hogy költségmentes az üzemeltetés. Ha minden alkatrészből egy van, akkor T idő alatt átlagosan X forint az üzemeltetési költség, ha kettő, akkor ugyanennyi idő alatt átlagosan 2X.
Azért írom, hogy átlagosan, mert aki kevesebbet használja, annak valószínűleg kevesebb, aki többet, annak meg több.
Most hirtelen nem találom, de a Tsla oldalán olvastam, hogy minden elektronikus komponensből kettőt tesznek az autóba a biztonság kedvéért.
-
gabor.79
aktív tag
Akkor már csak azt nem értem, mi kerül 2,5 millió forintba egy ilyen rendszeren? Ennyibe rengeteg szenzor belefér. Vagy van más is azokon kívül? A szenzorok adatait mi dolgozza fel? dabadab korábban írta, hogy nem lehet tudni az üzemelési költségeket, ezzel kapcsolatban nincs még tapasztalat. Ha így van, nem igazán értem az érvelésed, hisz mi alapján tudod, hogy nincs?
Továbbá volt szó a jogi dolgokról, ma még nincs lefedve a terület egyáltalán. Az első komolyabb balesetek/halálesetek után jönnek majd a perek, ahol egyáltalán felmérik, mit és hogyan kell szabályozni. A perek költségeit be kell építeni az autók árába.
-
gabor.79
aktív tag
"Akkor megállapíthatjuk, hogy ilyen tényleg nincs vagy akarsz még egy kicsit rugózni a témán?"
A helytelen premissza nem befolyásolta a végén feltett kérdést, így nincs különösebb jelentősége. Lett volna lehetőséged korrigálni azt, de nem tetted, pedig az esettel szemmel láthatóan tisztában vagy.
Továbbá az, hogy kinyilatkoztatásokat teszel, és nem támasztod alá a mondanivalódat linkekkel (az egyetlen SIL-en kívül), van egy olyan érzésem, hogy te ide nem vitázni jársz, hanem a másikat sárba tiporni.
Nyilván nem zárható ki, hogy az említett témákban professzionális legyél (hardverek, szoftverek, önműködő autók és jog), de külső hivatkozások nélkül csöppet hiteltelen, amit előadsz, úgy, hogy közben másokat lehülyézel (ami lehet indokolt, de érvekkel nem támasztottad alá).
"A "balesetek" szót mondjuk nem tudom mire vélni, egyetlen ismert eset van, amikor az Autopilot balesetet okozott."
-
gabor.79
aktív tag
Csak nem akar átmenni, a dolog, ezért megkérdem, hogy az üzemeltetési költség csak a szenzorok cseréjéből adódik össze?
Vegyük a fenti számokat kiindulási alapul, az egyszerűség kedvéért legyen kétmillió forint a kutatás-fejlesztés költsége egy darab Tesla autóban.
A szoftverek egy ilyen önvezető autónál nem úgy vannak, mint egy mai átlagos butaautónál, amiben vannak szenzorok, de ha megveszed, akkor az élettartama végéig képes egy szoftververzióval elnavigálni. A Tesla például kérvényezte a vásárlóitól, hogy az autó által felvett videókat elemezhessék, hogy több adatuk legyen. Tehát egyrészt a háttér adatbázist kell fejleszteni, másrészt a hozzá való szoftvert is igazgatni, javítani kell.
Ezek a fejlesztési költségek állandóak, viszont a jelenlegi helyzet szerint - javíts ki, ha tévedek - az autó megvételekor fizetsz ki egy fix összeget, amiben benne vannak az utólagos fejlesztések és az autó szoftverének frissítése.
Tehát a gyártónak a megvétel után is folyamatosan költségei vannak az önvezető szoftverből. Ha te előre kifizeted az autó árát, azt jelenti, hogy ezeket a fejlesztési költségeket neked előre ki kell fizetned az autóval.
Mivel ezek a fejlesztések/frissítések szükségesek az autó biztonságos üzemeltetéséhez, ezért (részben) fenntartási költségeknek minősülnek.
Tehát nem igaz az, hogy az önvezető autók fenntartása annyira olcsó lenne.
-
gabor.79
aktív tag
Miért is ne vegyem bele? Gondolkodj el azon, hogy van egy cég, amelyik autót szeretne venni. Tegyük fel, hogy ismertek az utólagos üzemeltetési költségek, kiszámítható, hogy tíz évre mennyibe fog átlagos használat mellett kerülni a jármű fentartása.
Önvezető jármű mellett a kétszer annyi szenzor miatt átlagosan kétszer annyi lesz ez a költség. Továbbá jön a vételnél egy egyszeri 2,5 milliós felár a K+F miatt.
Tehát az autók ára így alakul:
Butaautó: Vételár + üzemeltetési költség
Önvezető: Vételár + 2,5 millió + 2x üzemeltetési költségTehát cégünknek akkor éri meg venni önvezető autót, ha a tíz év alatt visszahozza a 2,5 millió + üzemeltetési költség felárat.
És akkor egy csomó egyéb tényezőt még nem vettünk figyelembe.
-
gabor.79
aktív tag
válasz nemlehet #139 üzenetére
Ha jól belegondolsz, önmagában a vételár utáni üzemeltetési költségnek az önvezető versus butaautó vitában nincs értelme, ha az alapáruk nem egyezik meg.
Konkrét számokkal pedig nem tudok szolgálni, mint ahogy más sem, még a gyártók sem, hisz két-három éves az iparág, elenyésző mennyiségű autót adtak el eddig, egyszerűen nincs elég adat bárminek a megállapításához.
Én csak annyit állítottam, hogy egy kétszer annyi elemből álló eszköz átlagos üzemeltetési költsége kétszer annyi lesz. Ez a hardverre vonatkozik. A szoftveré pedig beépül a vételárba, de ettől függetlenül azzal is kell számolni.
-
gabor.79
aktív tag
Meglátjuk. Úgy gondolom, hogy az önvezető autók újfajta problémákat hoznak újfajta költségekkel.
Ha tudnak megbízható szoftvert írni, akkor nem kétséges, folyamatosan csökkenni fog az áruk. Aki úgy gondolja, hogy megérheti, kimatekozza, és majd kiderül.
Látva a hardverek megbízhatóságát és a programozók hozzáértését, erősen szkeptikus vagyok, de ez igazából rajtam kívül senkit sem érdekel : )
Áruszállításban érheti meg előbb, de az ilyen kamionok/konvolyok kiváló célpontjai lehetnek bűnözőknek.
-
gabor.79
aktív tag
válasz Cathfaern #147 üzenetére
Mert egy emberi sofőr az egy kiszámíthatatlan tényező, nem tudhatod, hogy miként fog cselekedni, van-e fegyvere, képzett-e valamilyen harcművészetben stb. Ha pedig bántódása esik, sokkal súlyosabb lesz a büntetés.
Ezzel szemben egy gép ellen nem lesz senkinek sem lelkiismeretfurdalása. Analógia: falun a cigányok is oda törnek be, ahol nincs kutya.
-
-
gabor.79
aktív tag
Vehicle-mounted device disables car electronics at 50 meters
És megint túlbonyolítod a dolgot. Elég kifigyelni, hogy hol járnak a kamionok, és megvárni őket egy mező szélén.
[ Szerkesztve ]
-
gabor.79
aktív tag
Lehet, hogy igazad van a Faraday kalitkával, nem tudom. Csak nem hagy nyugodni a gondolat, hogy ha a kalitka mellett is van adatforgalom az autó és a nagyvilág között, akkor oda ne lehetne bejuttatni valahogyan olyan jeleket, amitől nem jól fog funkcionálni.
És eszembe jutnak a lopakodó vadászgépek, amiket a radarok elvileg nem érzékelnek, tehát ki lehet játszani azokat.
Mint ahogy asz ámítástechnikában sincs tökéletes védelem - és ezt arra alapozom, hogy pont itt, az itcafén is mindig jelennek meg újabb és újabb hírek, hogy melyik szolgáltatásba törtek be, és vittek el százmilliós nagyságrendben adatokat.
Minél bonyolultabb valami, annál nagyobb eséllyel lehet törni valamilyen módon, mert a készítőinek intelligenciája állandó a komplexitáshoz képest.
-
gabor.79
aktív tag
Tehát bejött egy újabb faktor az önvezető autó témakörébe, a kockázat. Ha valami kockázatos, akkor nyilván nem fognak ész nélkül nekimenni. De ha kockázatot szeretnék a rablók ellen, akkor az nem ingyen van, mint korábban említve volt, fegyveres őrökkel lehet védeni, ki lehet építeni egy védelmi hálózatot és így tovább. Ezek mind az önvezetés költségeit növelik. Mint ahogy a webes szolgáltatásoknál is egyre többet kell a védelemre és a megelőzésre szánni.
Úgyhogy most előre azt feltételezni, hogy az önvezető járművek olcsóbbak lesznek... bizonyos szempontból igen, bizonyos szempontból pedig nem.
-
gabor.79
aktív tag
Új hozzászólás Aktív témák
- EA Sports WRC '23
- LED világítás a lakásban
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Azonnali VGA-s kérdések órája
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- eMAG/edigital vélemények - tapasztalatok
- Nők, nőügyek (18+)
- Elektromos rásegítésű kerékpárok
- Xbox Series X|S
- Kipróbáltuk a Xiaomi 14 Ultra fotós szettjét
- További aktív témák...
- Samsung Galaxy S24 Ultra 12/1TB (!!!) titánszürke VADONATÚJ BONTATLAN 36 hónap garanciával!
- Gainward RTX 4070 Ghost 12 GB felbontott videókártya, 36 hó garancia, Áfá-s számla
- AKCIÓ! KONYHA - HÁZTARTÁSI TERMÉKEK - BOTI ÁR FELÉÉRT!
- Kingston Fury Renegade M.2 4TB
- Eladó egy fekete és egy ezüst szinű Apple Watch S8 45mm GPS+CELLULAR Steel HERMES okosóra. 2év gari
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen